Kulturë » Mërkuri
Timo Mërkuri: Beteja e fundit e Zenel Gjolekës (2)
E enjte, 06.06.2019, 07:49 PM
Beteja
e fundit e Zenel Gjolekës
Sprovë
Nga
Timo Mërkuri
….vijim….
3.- Vajtoret[1]
në Toskëri duhen parë dhe vlerësuar si një institucion i pavarur nga shteti,
feja, nga mardhëniet krahinore apo ndërkombëtare etj. Ato janë njësojë si
“priftëreshat” e Dodo-nës, të përkushtuara vetëm ndaj Zeusit.. Ato kishin
mardhënie vetëm me Zeusin, porositë e tij zbatonin dhe vetëm atij i jipnin
llogari.
3.1- Vajtoret mund të konceptohen me
ndërtuesit e kështjellave. Të tjerët luftojnë në këto kështjella, por ato janë
ndërtuesit e tyre. Sepse me vajtimet që ato ngrënë krenohen të afërmit e të ndjerit
ashti si luftëtari që qëndron te bedeni i flamurit në kështjellë. Të gjithë i
kanë sytë te flamuri dhe flamurtari,
armiqtë me zili e urrejtje dhe kështjellarët me krenari. Me besim e shpresë e shohin edhe luftëtarët dhe banorët jashtë kështjellës.
Ato i ngrënë muret e kështjellës varg pas vargu, diku nje bedenë mbi greminë,
diku një karakoll në hyrje të kështjellës, diku një frëngji e diku një
rrugëkalim. Ato japin nga vetja e tyre për ngritjen
e këtyre kështjellave, dashurinë dhe
urrejtjen, talentin dhe pasionin. Ato murosin shpirtin e tyre
në këto mure, prandaj ato nuk pushtohen
dhe nuk rrëzohen.
Dikush do e krahasojë vajtimin me një
monument. Do isha dakort në qoftë se do bëhej fjalë për estetikë, por
kështjellat nuk kanë patur funksion estetik. Ato kanë patur funksion jetik.
Estetika e tyre ka qënë gjithmon
pjesë e forcës strukturore në
përballimin e goditjeve dhe sulmeve të armikut.
Në konceptin real, vajtimet për të rënët kanë frymëzuar e burrëruar
breza të tërë luftëtarësh në luftën për liri. Dhe sidomos për mos harimin e të
rënëve në luftë. Në këtë koncept vajtimi ka patur edhe rolin e dokumentit
historik, dëshmi-së historike, burim referees etj
3.2- Vajtoret në Toskëri nuk kanë
lidhje thelbësore me dëgjuesit e ligjërimit. Ato nuk duan t’ja dinë në se u
pëlqeu të pranishmëve vajtimi i tyre apo jo. Ato e ligjërojnë vajtimin ashtu si
priftëreshat e Dodonës që vetëm sa kumtonin fjalën e Zeusit. Nuk japin
shpjegime për ‘të. Ato debatojnë vetëm
me njera tjetrën dhe vetëm për çështje të mëdha
vajtimore.Nuk debatojnë për mënyrën e vajtimit, radhën apo tonalitetin e
tij etj. Debati ka të bëjë me çështje
shumë të larta parimore, a do pranohet në tempullin e të lavdishmëve një i
rëndomtë? A do pranohet në tempullin e të pavdekëshmve një mëkatar? Ato janë
rojet e portës së pavdekësisë së njerëzve dhe veprave. Dhe janë të betuara për
drejtësi. Sepse mund të ndodhë që njera prej tyre të“koruptohet” prej dhimbjes
së vdekjes së burrit, djalit, vëllait apo babait dhe të përpiqet ta kalojë në
botën e të lavdishmëve, hipur në varkën e vajtimitt të stolisur me tekstin e
vajit si trim, bujar e punëtor. Është detyra e shoqeve të saj që, pasi ta
shohin me vëmëndje “kostumin” e ligjërimit, me të cilin u paraqit i veshur i
ndjeri nëpërmjet vajitimit të vajtores kryesore, ta deklarojnë “fallsifikimin”.
3.3-Dhe ato nuk përtojnë ta bëjnë
këtë demaskim, madje publikisht. Ky
demaskim bëhet në dy mënyra. E para: vajtorja demaskuese mban një vajtim duke paraqitur një portret të
ri të të ndjerit, me një tekst
diametralisht të kundërt dhe e dyta: duke replikuar direkt me vajtoren e
mëparëshme për portretin e paraqitur prej saj. Kushti i vetëm “ligjor” është që
kundërshtimi duhet të bëhet me vajtim,
pa ofendime personale.. Psh një
grua vajtonte burrin e saj dhe e
paraqiste në vajtim si një orator, të ditur dhe që kishte shëtitur e njohur
shumë vende. Por vajtorja tjetër ja ktheu me të njëjtën monedhë nëpërmjet
vajit…
…Xhamadani
tirqe tirqe /O veqil more../Te ara përtej në ilqe/ Bëje llaf e nxirrje ligje/ Për
rrush e për koqe fiqe/ Keshe gjezdisur dynjanë/ Nga mulliri gjer në arë…
Dhe në rastin e dytë një grua
zbukuronte portretin e burrit të saj të porsavdekur me fjalë të mëdha kur një
vajtore ja priti…Mos e qaj la e më la/ Motëro/
Po thuaj ato që ka/ Ish veqil sa për shtëpi/ Çoban me tri kokë dhi…
Vajtoret kanë një imunitet absolute si
në mort ashtu dhe jashtë tij. Askush nuk ka të drejtë ta ndërpresë një vajtim
vajtoreje, pavarësisht tekstit të vajtimit që ajo mban. Jo vetëm kaqë por
vajtoret e tjera janë të detyruara me kod zakonor ta shoqërojnë me ritualin
mortor rrënkimor e vajtues, vajtuesen kryesore edhe në rastet kur ajo
kundërshton një vajtim të mëparshëm, mbajtur nga ndonjë vajtuese e pranishme.
Është një debat public ku palët dëgjojnë me respect replikën e dhe argumentin e
palës tjetër. Vetkuptohet që ky debat do përhapet në gjithë krahinën dhe më
gjërë, do diskutohet nga mijra e mijra dëgjues e komentues, do admirohet njëra
palë dhe do shprehet mos aprovimi për fjalën e
palës tjetër.
Në këtë mort të Leskodukajve sfida
ishte bërë publike . Kjo sfidë nuk ishte për një vajtim por për një persona,
për vetë Zenel Gjolekën, kapedanin e Labërisë dhe kryekoma-ndantin e
kryengritjes së famëshme antiturke të 1847. Rëzimi i Zenel Gjolekës në këtë
vajtim do të thotë njollosje e emrit të tij dhe të gjithë rolit që ai pati
luajtur ndër vite. Do të thotë që edhe vetë kryengritja e udhëhequr prej tij na
qënkish e gabuar.
Përshpërima kishte marë një formë
kërcënuese dhe ishte afruar si një kuçedër që zvarriset drejt burimit të ujit.
Me siguri që së shpejti do kërkonte taksën e saj, një djalë a një vajzë, një
këngë a një vaj, një kështjellë a n jë fshat. Deri sa ti dilte përballë ndonjë
trim apo trimëreshë që të ndeshej me të në mejdan. Për të shpëtuar një djalë a për të shpëtuar një
vajzë apo për …Zenel Gjolekën….
….vijon…
[1] Vajtimin dhe
vajtoret i kam përshkruar edhe te libri im “Shënjtëria e iso-s” si dhe te
sprova “Lere Hankon të qajë” ndaj këtu, me qëllim që të mos ripërsërit mendimin,
do do kufizohem vetëm në aspektet që lidhen me këtë sprovë.