Kulturë » Mërkuri
Timo Mërkuri: Beteja e fundit e Zenel Gjolekës
E marte, 04.06.2019, 09:03 PM
Beteja e fundit e Zenel Gjolekës
Sprovë
Nga
Timo Mërkuri
Leskodukajt në Bolenë, atë fund viti 1852[1] hapën dyert e mortit. Ardhja e lajmit të
vrasjes të Sadik Guxhës dhe Lesko Mingos[2]
në luftë me malazestë ngjau me një
tërmet që vithis malet nga vendi, duke lëshuar teposhtë me orteqe dëborën. Lajmi i mblodhi bolenasit
te shtëpia e Leskodukajve, gratë duke çjerë faqet e duke shkulur leshrat me
logori e kujë, pleqtë të menduar dhe që nuk përpiqeshin fare të fshihni lotët.
Nuk qe hera e parë që Leskodukaj kishin
hapur derën e mortit se djemtë e burrat e tyre
…Leksodukajtë
të shtatë/ Zunë luft’ me një rigatë[3]…. Siç qenë të bukur, qenë edhe trima dhe
domosdo që trimat bien të parët në luftë.
Nëpër këto shkallë me gurë të latuar
kishin prurë dhe Birbil
Leskon në vjeshtën e 1847, vrarë në
Buzer e dhënë shpirt në krahët e Zenel Gjolekës, trimin e bukur si yll, që edhe vajtorja përmes lotëve
e ligjëroi e ja molloisi bukurinë
me fjalët: Ja ku e prunë Birbilë/ Shkallë më shkallë si yllë/ Se ç’u mblodhë edhe
thanë/ Vall’ i kujt është ky djalë/ Vall’ i kuja është kjo pemë/ I Lesko Mingo
Bolenë/ Cila nënë e ka pjellë/ Një Sose Kuçe e verdhë[4]..
Nëpër morte e trapeze, jo vetëm në
Bolenë po në gjithë Labërinë përmëndej
vajtimi për Birçe Leskodukën, vrarë ato ditë të zjarrta të vjeshtës së 1847 në Shushicë, ku i thoshnin …
Ç’ësht’ ajo që po shkon tutje/ Pall’ e
larë e Leskoduke/E mban Birçeja mbi supe/O Sadik, o Lesko/Pall’ e larë e
Birçeso/Pall e larë e Leskoduke/Me ripa supe më supe/Moj e mjera s’u këpute/Sadiku
lufton më këmbë/I prêt plumbatë me dhëmbë/O Sadik, o Lesko/Pall’ e lar e
Birçeso[5]…
Ishin vrarë dhe djegur bolenasit me
turkun e zi…..Djemtë tanë seç luftojnë /Të
zezën Bolen’ e dogjnë /Ato shtëpitë me tavanë/ Erdhi turku u vu zjarrë…[6] Por kjo vrasje e dy Leskodukajve pranë Taraboshit, mal që bolenasit as që e
dinin ku binte i la pak të hutuar . Të hutuar i kishte lënë edhe nisja e dymijë burrave me Zenel Gjolekën[7]
për të luftuar ne veri, në një kohë që Labëria kishte aq shumë nevojë për ‘ta,
se ishte me turkun e inatosur nëpër
këmbë. Nuk ja falte turku Labërisë atë
luftën e 1847 kur këta e ndezën zjarr e flakë gjithë Shqipërinë e jugut dhe
bregdetin kundër tyre.
Pas gjëmës e të qarit me bot e logori,
ditën e dytë vaji qe më i shtruar, si lumi kur del në fushë. Për këtë ndikoi edhe fakti që trupat e të
vrarëve nuk ishin në shtëpi por edhe se hollësira mbi vrasjen, mënyrën e vendin
e vrasjes akoma skishin ardhur. Ndaj edhe vajtimi ishte pakëz i përgjithshëm
si….. Labëria ra në sterë/
Mbenë gratë me leshra serrë/ Mbajnë zi pr’ata të mjerë/ Që nxiruan Labërinë/ Për
Gjolek e Hodo Alinë/ Mbenë larg nga vëndi inë/ Për të ruajturë kufinë…ose. ..
Shqipëtarët
u lëshuan/ Se ish lufta në kufi/ Nga të gjithë anët shkuan/ Me Gjolek’n në Mal të Zi[8].
Vaji po shndrohej në monument për
Labërinë dhe nuk lartësonte vetëm emrat e dy Leskodukajve të vrarë, që u bëhej
morti. Por kunata[9] e Lesko
Mingos e mendoi pak ndryshe këtë rjedhë vajtimi. Ju duk sikur u haruan
Leskodukajt e vrarë dhe po lartësohej
vetëm Zenel Gjoleka. Po a nuk qe ky Gjolekë që i mori prapa burrat e djemtë e
Leskoduke dhe të Bolenës dhe i shpuri …të
lënin kokën te Vlladika? Po si e qysh e haruan këto gra e plaka që zinë në
shtëpi, në shpirt e në roba jua pruri kapedanllëku i Zenel Gjolekës.
Me këto mendime, pasi u kollit pakëz si
për të kërkuar leje për të zënë vajin , me një zë me tonalitet të lartë , duke
vënë duartë në faqe, si në ritin e çjerjes nisi të vajtojë:
Qaj mali me trëndelinë/ u’ a derëzeza….
Është e zakonëshme që në vajtimet e
Labërisë të vajtojnë edhe malet kodrat e
gërxhet, madje edhe lumenjtë. Kjo shërben për të lartësuar figurën e të ndjeritdhe për ta barazuar atë me
malet e kodrat apo gërxhet. Kjo jep një efekt emocional të fuqishëm sidomos kur
i ndjeri është një trim i vrarë në
luftë. Lartësimin e kësaj figure e bën më evidente refreni, në të cilin gërma
“u” me apostrof, një gërmë e vetme, si një xhuxh, që zvëndëson përemërin “unë”,
gjithsesi edhe ky përemër është një fjalë shumë e shkurtër krahasuar me fjalën
“mal”,”kodër”,”gërxh” etj. Mjeshtërisht vajtorja ju kujton të pranishmëve se
ajo dhe ato janë shumë të vogla përpara të ndjerit që iku. Dhe më kryesorjë
është fakti që dhe në qoftë se llogjikisht nuk kuptohet, emocionalisht ndjehet,
madje gjer në atë shkallë sa që të
krijon edhe rrënqethje në shtat.
Tronditëse është togfjala ”derëzeza” që ka kuptimin e një dere
shtëpie, (këtu- porta kryesore e shtëpisë) lyer me bojë të zezë. Tradita
shqiptare njeh kryesisht bojën e bardhë për lyerjen e dyerve (portave) të
jashtëme të shtëpive si dhe të dyerve të dhomave. Pranohet edhe ndonjë ngjyrë
tjetër e çelur apo kombinim i dy ngjyrave të ndryshme nëpër kuadratet e e
dyerve. Por kurrë nuk ka ndodhur që të lyhet porta apo dyert me bojë të zezë. E
zeza është ngjyra e vdekjes, ngjyra e zisë dhe askush nuk e pranon në portën e
shtëpisë të tij këtë ngjyrë.
Por unë mendoj se ky togfjalësh ka një
tjetër kuptim. Zakonisht nëpër luftra, turku apo çdo pushtues aplikonte si masë
ndëshkimore edhe djegien e shtëpive shqiptare. Ngado që të vihej zjarri
fillimisht si nga çatia apo mobiljet, zjarri i vihej edhe portës kryesore apo
dyerve të dhomave. Përgjithësisht, për shkak të pozicionit të tyre vertical apo
edhe për faktorë të tjerë ndodhte që portat dhe dyert të digjeshin në të gjithë
sipërfaqen e jashtëme duke i shndruar
këto në një tip dërrase të mbuluara me
një shtresë kongjilli të zi. Kjo derë e djegur, e mbuluar me një shtresë
kongjilli të zi shkaktonte një dhimbje të madhe shpirtërore te të zotët e
shtëpisë sepse mbartëte në vetvete ngjyrën e zezë të zisë, por edhe faktin e
shkatërimit nga armiku të mirëqënies familjare. Dhe kjo ishte shkaktuar vetëm
për hakmarje. Pra mendoj se togfjalëshi “derëzezë” duhet të kuptohet
“derë-djegur”. Jua lë juve të nderuar lexues të vlerësoni peshën emocionale të
këtij togëfjalëshi të krijuar nga nënat labe të pa shkolla, por stoike në
rezistencën e tyre.
Gratë dhe plakat vajtore e pëlqyen këtë nisje të vajit ndaj te refreni ju
bashkuan të gjitha vajtimit të kunatës
së të ndjerit.
Për Leskon e për Sadiknë…./ u’
a derëzeza….vajtuan të tëra gratë e plakat në një kor , duke e rritur e
zmadhuar efektin e ligjërimit.
Ç’ju ngjiti me prohirxhinë[10]…./
u’ a derëzeza….ligjëroi kunata vajtuese, duke shkaktuar një hutim te
vajtoret e tjera. “Prohorxhiu” me të cilët u “ngjitën” Leskodukajt ishte vetë
Zenel Gjoleka. Pra vajtorja i pyetka se “ç’i ngjiti” me Zenel Gjolekën,
kapedanin e Labërisë dhe komandantin e tyre. Po ajo duhej të krenohej që djemtë
e Leskoduke ishin shokë me atë deli trim e kapedan. Ku do të dalë kjo me këto
fjalë në vaj?
Gratë e plakat u bënë sy e veshë drejt
kunatës së Lesko Mingos së ndjerë, trimit që
mbante shpatën mbi supe, si Birçe
Leskua. Burat nga oda e tyre ndalën muhabetin të dëgjonin.
E kuptuan që do niste një nga ato
“dyluftimet” e famëshme të vajtoreve, nga ato dyluftime që do molloiseshin mote
e mote më pas. Zakonisht në odën e burrave flitej për trimëri e shkruhej
histori, por kësaj historie i vihej vula vetëm në dhomën e grave, në vajtimet e
tyre. Le të flisnin sa të donin
burrat e pleqtë, le të gdhëndnin histori sa të donin e si të donin. Këto histori
do kishin jetë e do përcilleshin te fëmijët, nipërit e stërnipërit jo si i
gdhëndnin burrat por si i qëndisnin gratë në vajtimet e tyre. Ndajë heshtja u
bë e thellë në të gjithë shtëpinë,aq sa dëgjohej edhe frymarja e rrëndë e
kunatës vajtore. Në këtë qetësi u gremis me rrokopujë, si një shkëmb i madh e i
zi, vargu i vajit ….
Me Gjolekë batakçinë…/ u’ a derëzeza….
Gratë ulën kokën dhe e shoqëruan vajtoren me një
gjysëm zëri. Burrat në odën e tyre panë njeri tjetrin. Ky varg ngjante me një
sfidë të hapur, si ato sfidat që bëjnë kalorësit duke i hedhur doraçkën
kundërshtarit dhe duke e ftuar me këtë gjest në dyluftim. Vetëm se ky
varg-vajtim-doraçkë nuk i qe hedhur një burri a një gruaje të vetme si sfidë e hapur, si ftesë për një
ndeshje kaloriake. Ky varg-vajtimi i qe
hedhur gjithë Labërisë si një
sfidë për dërgimin e dy mijë djemve e burrave pas Zenel Gjolekës … të lënin kokën te Vlladika, kur Labëria
kishte aq shumë nevojë për mbrojtjen e tyre. Ata të mbronin gratë e fëmijët e
tyre, kufirin në veri le ta mbronin …gegët…Ne
s’kemi punë me ‘ta. Pastaj Zenel Gjoleka të ishte i mirë, nuk i linte të vriteshin
në Tarabosh Leskodukajt. Pse pak luftuan në Shushicë më ’47, pse nuk u vranë
atëherë?
Kunata e Lesko Mingos pa rreth e rrotul
si e hutuar nga heshtja që pasoi ligjërimin e saj.
Dhe e kuptoi se çfarë kishte bërë. E
kuptoi që kishte qëlluar në malin me borë, bora qe vithisur dhe heshtja
tregonte se po formësohej orteku. Orteku që do nisej në formën e një gruaje apo
plake me një oshëtimë vajtimi…
Vijon….
[1] Në pranverë të vitit 1852 princi Danilo I i
Malit të Zi, ndryshoi statusin e
qeverisjes së vendit duke e shpallur
“Principatë laike”. .Por ky ndryshim nuk i leverdiste sulltanit, prandaj nisi
luftën me Malin e Zi. Njëkohësisht ju bëri thirje për pjesmarje në krahun e tij
edhe krerëve fisnikë dhe të kryengritjeve shqiptare për faktin se malezestë
synuan Shkodrën. Kësaj thirjeje ju përgjigjën
edhe Bibë Doda (që kishte marë në
1849 titullin “Pasha”) si dhe prijësit
lebër Zenel Gjoleka, Hodo Aliu, Gjikë
Thanasi, Jani Ligori, Halim Toto etj. të cilëve sulltani u fali dënimin për
kryengritjen e 1847 dhe i liroi nga internimi.
[2] Informacioni mbi
familjen e të vrarëve dhe afërsinë e
vajtores na erdhi nga bolenasi Delo Aliaj të cilin e falnderojmë.
[3] Rigatë-
folklorizim i emrit “Rex”, mbretëri. Pra zunë luftë me një mbretëri.
[4] Mexhit Kokalari
“Trima të kryengritjeve popullore” II Sh.Botuese “* Nëntori” 1983 fq 36
[5] Mexhit Kokalari
“Trima të kryengritjeve popullore” II Sh.Botuese “8 Nëntori” 1983 fq 34-35
[6] edhe…Po aty 37
[7]
Zenel Gjoleka (Kuç 1806 - Kerstiq, Mali i Zi,
1852) “Nderi i Kombit” Zenel Gjoleka
është biri i Hito Gjolekës dhe Sabo Qordukes.
Mbeti jetim nga babai qysh në moshën 6 muajsh dhe u rrit nga nëna dhe i
afërmi i tij, Mehmet Qorri.
[8]
Këto këngë janë përfshirë në një seri shkrimesh, studimesh dhe përmbledhjesh
të botuara, janë shumë të njohura dhe citohen edhe sot e kësaj dite nëpër morte
apo këndohen nëpër dasma, prandaj si referencë nuk mund të citojmë vetëm një
rast konsultimi sepse si konsulencë kemi patur shumë referenca.
[9] Ky debat
vajtoresh është tepër i njohur në Labëri dhe në Bregdet dhe përmëndet akoma dhe
sot si nëpër morte ashtu dhe nëpër dasma. Por e shkruar fillimisht është te
“Bleta Shqiptare” e Thimi Mitkos, prej nga e kanë marë një numër jo i pakët
studiuesish të folklorit dhe të traditës zakonore. Është botuar në një sërë
shkrimesh si te G.Ziles, G.Llojdia etj. Jemi konsultuar me të gjitha shkrimet e
gjetura në internet, por kemi preferuar për t’u bazuar te burimi gojor.
[10] Bucjelabërës. Familja e Zenel Gjolekës merej me
prodhimin e bucjelave