Speciale » Alia
Lutfi Alia: Urdhëri Françeskan në Shqipëri (3)
E shtune, 20.07.2013, 07:21 PM
URDHËRI FRANÇESKAN NË SHQIPËRI (3)
EKSKLUZIVE NGA PROF. LUTFI ALIA
Rreth
dorëshkrimit, qe ruhej ne Kuvendin e Shen Maria ne Lezhe, kane shkruar shume
studiues si M. da Civezza, L. Wadding, D. Fabianich, B. Akuaviva, V. Greiderer,
D. Farlato, J. Koleti, At Frano Illia, E Lala, Ahmeti etj, te cilet njezeri
provojne se françeskanet fillimisht hyne ne Albania e me pas ne Dalmaci,
Bosnia, Serbi e ne Vllahi. Provinca e Minoreve Oservanta e Albanise, eshte me
vjetra e urdherit françeskan.
At
Bonaventura Akuaviva, ne letren e 8. 7. 1862, shkruan se ne doreshkrimin e
Kuvendit te Lezhes, krahas historise te vizites se Shen Françeskut dhe
ndertimit te Kuvendit te Shen Maria, ka lexuar te edhe te dhena per Provincen e
Minorëve Observantë te Albanise, e cila “ne
ket kohe renditej e 31°, ndermjet Provinces Oservante te Kalabrise e te
Perhapja
e urdherit françeskan ne Albania, u shoqerua me ndertimin dhe rindertimin e
kuvendeve te shumta, nder te cilet me te njohur jane kuvendi Shen Maria ne
Lezhe, Shen Françesku ne Tivar, Shen Maria ne Shkoder (sipas M. Civezza, i
Shkodres shquhet nder kuvendet e tjere), Shen Maria ne Ulqin e me pas kuvendi i
Durresit, i Drishtit e ne vazhdim te tjere, te cilet ne vitin 1397 benin pjese
ne Kustoden e Raguzes. Kuvendi Shen Françesku i Tivarit, dallohej per mjedise
te medha dhe per numerin e madh te nxenesve. Ne kete kuvend mblidhej rinia
françeskane.
Ne
shekujt XI – XIV, ne ipeshkevine e Tivarit (Antivari, Antibarensis), kane
sherbyer peshkope italian dhe albaneze:
1060 Petrus
1172 Gregori
1190 Joannes
1245 Joannes II (Gjon Plan – Karpino).
1253 Goffidus
1255 Laurentus
1270 Gaspare
1283 Michaele (Mikeli)
1301 Martinus
1307 Andreas
1324 Gullielmus
1341 Joannes III
1349 Domenicus
1361 Stephanus
1363 Joannes IV
1373 Joannes V
1383 Antimus
Ne te
njejten periudhe (shek XII – XIV), ne ipeshkevine e Albanise, rezulton se shume
nga ipeshkevet sufragane kane qene albaneze, por dhe te huaj:
1166 –
Lazarus
1199 –
1294 nuk disponohen emerat
1295 –
Michaele (Mikeli)
1304 –
Martinus
1316 –
Michaele II (Mikeli II)
1350 –
Laurus
1354 –
Nicolaus (Nikolla)
1364 –
1366 nuk disponohet emeri
1367 –
Domenicus
1370 –
1390 nuk disponohen emerat
1392 –
Joannes I (Gjoni I) dhe Joannes II (Gjoni i II)
Kronikat
e kishes katolike albaneze te shekujve XIII – XIV, shkruan Virgilius Greiderer
ne “Storia dei fratti minori, dai
primordi dalla loro istituzione ...
Ne vitin
1374
Alternanca
katolikë e ortodoksë, ka vazhduar gjate ne trojet tona, pasi Albania ka qene ne
pozicion ndermjetes, midis perandorise romaake te perendimit dhee asaj te
lindjes, nga nja ane ishte porta e daljes e Bizantit, nga ana tjeter ka qene
gjithmone porta e hyrjes ne perendim dhe njekohesisht ka qene terreni ku
bashkoheshin e ndaheshin te dy kishat. Ky pozocion ndermjetes, historikisht ka
ndikuar,qe populli yne te ndodhej ne trysnin e te dy paleve. Kristianizmi ne
trojet tona ka zanafillen me predikimet e apostolit Pal (shekulli I pas
Krishtit). Pas ndarjes te dy kishave, banoret e trojeve tona vazhduan te ruanin
besimin katolik, si deshmohet nga dokumentat e kishave, te ipeshkevive, te
dioqezave e nga lista e krypeshkopeve dhe e peshkopeve (D. Farlato. “Illiricum sacrum” voli I -1751 dhe J. Coleti 1817 vol
VII).
Ky terren
ku takoheshin e ku ndaheshin te dy kishat, ka ndikuar qe dhe konkurenca mes
tyre te zhvillohej e forte, madje ka kaluar dhe ne imponimin me force, si
veproj kisha ortodokse serbe ne popullaten ne trojet veriore e qendrore te
Albanise dhe sidomos Patriarkana e Kostantinopolit me popullaten albaneze ne
trojet jugore. Sipas nje kronike te vitit 1370, kater peshkope françeskane, qe
benin pjese ne shoqerine “fratet
pelegrinë per Jezu Krishtin ne te gjithe boten”, i kerkuan Papes Gregori i
XI, t’u jipte te drejten, te shkonin te propogandonin ungjillin ne Iliri dhe ne
Maqedoni se bashku me vellezerit e tjere
françeskanë (D. Farlato. “illiricum
sacrum” voli I
Pas
vdekjes se Shen Françeskut, ne plan te pare doli Shen Antonio, taumaturgo
(kuruesi, mjekuesi) i Padoves, i cili kreu disa misione neper Itali e ne
Në
shekujt XIII – XIV, misionarët albaneze shërbenin në Dalmaci e Pulja, ne
Ne trojet
e banuara nga albanezet ishin ngritur 37 kuvende, ku sherbenin shume murgj
albaneze te urdhrit françeskan, kryesisht murgj te urdherit minor OFM, te cilet
u shquan per devotshmeri dhe aftesi ne predikimin e ungjillit, nder te cilet po
rendis me te shquarit:
- At Cipriani nga Tivari, në vitin 1288,
perfaqesoj Papa Nikollen e IV, ne takim me mbretëreshen
- At Shtjefni nga Shkodra në vitin 1300,
ishte vikar i kuvendit Male Braçe në
- Murgu Luka nga Tivari në 1340, sherbente
ne kuvendin e Shen Françeskut ne Tivar.
- Murgu Ndreu
nga Shkodra, në 1347 ishte guardian në
- Murgu Ndreu nga Durrësi, në 1348, ne
1371, ne 1382 ishte guardian në
- Murgu Dhimitri në 1348 ishte kustode në
- At Nikollë Marku ka sherbyer ne Ulqin në
1349 dhe ne 1354.
- At Gjini nga Arbëria në 1349.
- At Minori dhe At Sergji nga Durrësi në
1355, si dhe ne 1384.
- At Arnoldi nga Shkodra në 1362.
- At Minori nga Durrësi, ishte mësues i
teologjisë dhe provincial i Dubrovnikut në 1377-1385.
- At Gjergji nga Tivari misionar në Tokën
e Shenjtë në vitin 1382.
- At Shtjefni nga Shkodra lektor i
teologjisë në vitin 1395.
- Në
kohën e murtajës te vitit 1396, Guardiani i Kuvendit të Raguzës ka qenë nje
murg nga Shkodra dhe po ne te njejten kohe Guardiani i Kuvendit te Zarës ishte
murg i urdherit minor nga shkodra.
- Në
vitin 1395 Fra Nikolla Samariksi
(OFM) i Shkodrës (Nicolaus Samarixi), profesor teologjie, ishte nder me te
besuarit e princit Gjergji I Balsha, i cili duke i njohur aftesite dhe
personalitetin e tij, e dergoj ne takimin me Dozhen e Venedikut. Fra Nikolla, i
shoqeruar me dy murgjer shkodrane,
zhvilloj bisedimet per t’i dorezuar Republikes se Venedikut qytetet e
Shkodrës e të Drishtit, me shpresë se kështu do të shpëtoheshin nga pushtimi
turk.
- Ne
vitin 1395, ne Kuvendin e Shen Maria te Shkodres shquhet murgu Shtjefen, lektor
i teologjise, i cili kishte hapur shkollat, qe frekuentoheshin nga te rinj
albaneze, te urdherit te trete françeskan.
Misionaret
françeskane te urdherit minor, gjate aktivitetit te tyre apostolik, ndeshën ne
kundershtimet e shizmatikeve ortodokse e te paganeve, te cilet shpesh ushtronin
dhe dhune fizike.
Ne
historine e kishes katolike, per devotshmerine dhe veprat e medha apostolike qe
kane kryer, nderohen dhe murgjer albaneze te urdherit te minoreve, te cilet
kane sherbyer si misionar ne trojet tona, ne Bosnie, ne Serbi e ne Itali.
Kesisoj ne vitin 1397, Papa Urbano i VI, shpalli te lumnuem dy murgjë albanezë
Mikele dhe Andrea dhe murgun italian Bartolomeo Pisano.
Ne vitin
1746, Papa Benedikti XIV, shpalli te lumnuem nje albanez tjeter, murgun minor
Antonio nga Durresi, si dhe italianet Adamo nga Kallaro, Giovanni Buka e prifti
Paçifiko Banji. Nder shume misionare, qe sherbyen ne Albania dhe Transilvani,
shquhen Frati Antonio da Oliveto dhe Giovanni da Capistrano, te cilet per
virtytet dhe per veprat e medha apostolike, vleresohen si heronj te kishes
katolike dhe jane bere pjese e institutit serafik. Te dy keta misonarë janë
shpallur të lumturuem, madje nderohen si te ishin shenjetore.
Sipas nje
kronike te vjeter, fra Antonio nga Durresi dhe Fra Giovanni e mbyllen jeten ne
qytetin e Stanjo (Stagno), ku ishin terhequr per t’i shpetuar perndjekjeve e
persekutimeve nga ortodokset dhe paganet bosniakë (V. Greiderer: Storia dei fratti minori, dai primordi dalla loro
istituzione .... 1777. Lib II, f. 298). (M. Civezza: fratti minor lib. V,
1861). (M. Da Civezza, Roma
Françeskanet
ne
Ndonese
barbaret turq kane shkaterruar shume nga veprat e asaj kohe, kane djegur
biblioteka e kane çdukur dokumenta, ende ruhen gjurme te asaj kulture albaneze,
qe ecte me ritmet e kohes. Mjafton te shikojme Kishen e Shen Ndout ne Kepin e
Rodonit, apo mbetjet e Kishes se Shirgjit (stili romako-barok), mbetjet e
kishes se Shen Lazarit ne Keshtjellen e Shkodres (e stilit barok), apo disa
keshtjella e ura dhe ndonje vizatim te lashte kullash malesoresh, per te
kuptuar se ne shekujt XIII – XV, populli albaneze, arrijti zhvillime kulmore
politike, ekonomike e sociale. Ne keto proçese progresi, kisha katolike e
sidomos françeskanet kane ushtruar ndikime te rendesishme.
Sipas
mendimit tim, nje nder kontributet me te shquara te urdherit françeskan ne
trojet e banuara nga albanezet, mbetet hapja e shkollave fetare dhe e shkollave
te shkrim-leximit, qe ne ato vite frekuentoheshin nga femijet dhe rinia
albaneze. Keto shkolla kane funksionuar nga veriu ne jug te trojeve te banuar
nga albanezet dhe kane kontribuar ne pergarìtitjen e nje kontigjenti popullate
te arsimuar dhe me kulture. Kjo tradite e shkollimit ne mesin e shekullit XIII,
u ruajt dhe u trashegua, madje si do te trajtohet ne shkrimet ne vazhdim, ne
shekujt XVII – XIX, françeskanet shqiptar dhe italian, hapen shkolla ne gjuhen
shqipe (1638), shkruan gramatika te gjuhes shqipe, pergatiten tekste mesimore
ne shqip dhe fjalorë italisht-shqip. Ne te gjitha tekstet e ketyre shkollave
perdorej alfabeti latin, si deshmohet ne vitet ne vazhdim ne dokumenta (formula
e pagezimit – 1462), ne epistolaret e asaj kohe, ne istruksionet e katekizmes
(dokument ne gjuhen shqipe i shekulli XV ne arkivin e Vatikanit), ne veprat
madhore si “Meshari” i Gjon Buzukut (1555), “Doktrina e Kreshtene” e Pjeter
Budit (1566 – 1622) “Çeta e Profetenve” e Pjeter Bogdanit (1630 – 1689),
gramatika e gjuhes shqipe dhe fjalori italisht – shqip i Fratit minor Françesko
da Leçe (1702) etj, etj.
Ne
mesjete, jo kushdo mund te vishte veladonin e priftit, madje kishte rregulla te
percaktuara si nga kisha, ashtu dhe nga administrata laike e kohes, e cila
kishte percaktuar rregulla e kritere si rezulton ne Statutin e qytetit te
Drishtit i vitit 1367, ku saktesohet se i perzgjedhuri kanonik duhet: “docere Donatum et Catonem ut sciat
interpretari, docere scientiam gramatiche – te njohi Donatin dhe Katonin e t’i
interpretoje dhe te japin mesim ne shkencen e gramatikes”.
Ne
shekujt XIV – XV ne Drisht kishte shkolla, madje rezulton se shkolla kishte ne
Pult, ne Shkoder, Tivar, Ulqin, Durres,
Prizren, Ulpjana etj. Shkolla e Stanjos (Stagno eshte prane Raguzes), ne vitin
1388 kishte mësues Teodorin, djalin e Nikollës prej Drishtit dhe ishte shkollë
“ortografica”, ku femijet mësonin lexim e shkrim, prandaj me te drejte
studiuesja E. Lala, sugjeron te quhet shkollë fillore, ndersa per shkollen e
Pultit 1367 dhe ne të Drishtit 1442, ku mësohej gramatika e komentoheshin
veprat e autorëve Donati e Katoni, duhet te quhen shkolla të mesme.
Ashtu si
ne Drisht dhe ne shume qytete te tjera albaneze, ekzistonin si shkolla fetare
ku mesohej katekizma, por dhe shkolla shkrim–leximi (shkolla fillore), si dhe
shkolla te mesme te frekuentuara nga shume djem albaneze. Pas fillores ne
vendlindjet e tyre, nje pjese e djemeve albaneze shkuan per studime jasht
vendit si ne
Nga
shkolla e Drishtit, kane dale shume kuadro klerike, qe per aftesite
profesionale e diplomatike, jane aktivizuar nga Papet me detyra te ndryshme në
Tregues te zhvillimit arsimor dhe kulturor te popullit tone, padyshim, janë dhe kuadrot klerikal te shumte e te shquar, si murgu Cipriani OFM nga Tivari (i derguari Papes), Fra Nikolla Samariksi OFM i Shkodrës (diplomat i Princit Gjergjit I Balsha), At Pal Engjelli i Drishti (ambasadori i krye zotit te Albanise - Skenderbeut), At Gjon Gazulli nga Miredita, At Gjergj Mansi (ambasador i Skenderbeut ne Vatikan) etj, etj, per te cilet do te tregoj ne shkrimet e ardheshme.