Faleminderit
Baki Ymeri: Etien Dilo dhe Shqipëria e tij
E diele, 07.11.2010, 09:59 PM
Etien Dilo dhe Shqipëria e tij
Nga Baki Ymeri
Krejt shqiptarët pajtohen me mendimin se nuk është diçka në rregull me klasën tonë politike. Janë të shqetsuar si pasojë e varfërisë sociale, kërkojnë diç tjetër, duke kundruar me të njëjtin parametër, edhe nga e majta, edhe nga e djathta. Duke u nisur nga ky pikëshikim i përgjthshëm, do të ishte gjë normale pritja e disa propozimeve të reja që do të zgjonin interes dhe besim te të dy palët, edhe te pala e majtë që vuan nga komplekset e socializmit të dështuar si sistem politik, edhe te pala e djathtë që është ntrashur me djersën dhe gjakun shqiptar, duke i lënë kriminelët e pandëshkuar, sidomos ata që e masakruan Kaliopi Dilon në Sheper të Zagorisë, më 25 janar 1991. Po vrasësit ku janë, pyet Piro Kuqi dhe përgjigjet me fjalë të tjera: Askush nuk na përgjigjet. O, kjo kasaphanë, këta ujqër që e mbrojnë xhelatin, këta vampirë që enden nëpër popull! Kush është Etien Dilo, autori i monografisë “Në udhëtim” ku bën fjalë për familjen e tij të persekutuar dhe personalitetet të padiskutueshme kur luhej fati i kombit.
Etieni u lind më 1938 në Sheper të Zagorisë, kreu studimet e larta në Universitetin e Tiranës, shërbeu si mësues dhe drejtues shkollash në rrethin e Fierit dhe gjimnazin e Balshit. Pas shembjes së diktaturës komuniste qe nderuar me titullin “Mësues i Merituar”. Ka ribotuar “Gramatikën” e Ilia Dilo Sheperit dhe ka botuar disa artikujt studimorë në shtypin e kohës dhe ka botur librat “Bija e Sheperit, një emër që rron mes nesh”, “Ilia Dilo Sheperi, asht nga ashti i mëmëdheut”, “Një botë që lind e nuk lind dot”, etj. Ka lënë në dorëshkrim edhe dy libra tjerë dhe është ndarë nga jeta aksidentalisht në korrik të vitit 2008. Nga burimet elektronike kuptojmë se Etieni iku e prishi punë, me punën e papërfunduar. Një libër e la në kompiuter. Për Etienin pa prishur qejf e me modesti do të rikujtoja thënien: ”Nuk është vetëm fisi që lartëson njeriun, por është edhe njeriu që lartëson fisin”. E përjetojmë dhimbjen me kurajon zagoriote:
“Kujtoj Mëmën e Babanë. Qaj me lot duke kujtuar motrën e vëllanë. Etienin që kurrë “nuk u binte” kambanave” për t’u dukur, e mendojmë ulur në karige, stoik para kompjuterit tek i jep Zagorisë, Kosovës, Shqipërisë, edhe një dëshmi atdhetarizmi, ashtu në heshtjen e heshtjes që dëgjohet vetëm nga ”kujtesa e kohës”.
Dhe më tej: “Etien Dilo ishte shqiptari në fytyrën e shpirtin e të cilit zbuloje veç urtësi e mënçuri, atdhetari që kurdoherë do të jetë një faqe libri për ne dhe gjeneratat që do vijnë, si arkeolog i dokumentave për gjuhën shqipe. Ngushllohemi me punën e me jetën aktive të këtij fidani të brishtë të lisit Dilo, majë kulmore në Zagori e në Shqipëri, si studiues e atdhetar që na jep mesazhin e krenarisë së vlerave dhe vyrtyteve shqiptare që i bëjnë aq nder vyrtyteve njerëzore.” Libri i tij “Në udhëtim” strukturohet në 3 kapituj: Bij të Zagorisë, punëtorë të Rilindjes Kombëtare; Era e lirisë, zëra të Zagorisë; Shkërmoqja. Derisa në kapitullin e fundit boton disa elegji dhe një pjesë të letërkëmbimit (Xh. Puravelli-F. Dilo), në kapitujt tjerë, pas fjalës hyrëse jep
mesazhin e Agim Shehut me rastin e përurimit të bustit të Ilia Dilo Sheperit, citon nga fletët e historisë në gojën e popullit, jep shkrimet Nga pusi në mal, në Fushën e Sheperit, Drejt “Itakës” sonë, Dy fjalë për Sejfullanë, “Apostuj të rremë”, Një studim akademik, Studimi i Rilindjes Kombëtare, një domosdoshmëri e kohës sonë, Jani Dilo, një jetë kushtuar çështjes sonë kombëtare, Këta bij të Zagorisë, ç’vend zënë midis rilindësve dhe midis atdhetarëve veteranë?
Jani Dilo dhe Ilia Dilo Sheperi
Nga korrespondenca kuptojmë se pasardhësit e Ilia Dilo Sheperit janë idealistë “që shkruajnë me krenarinë e shqiptarizmit që rrënjët i ka të thella në edukatën e të parëve.” Aty bëhet fjalë për pasojat e krimit komunist dhe trimërinë e asaj nëne zagoriote (Kaliopi Dilo), që ra në atë vend e që lartëson nderin dhe lavdinë e nënave tona të masakruara nga bishat e diktaturës bolshevike. Në shkrimet e Etien Dilos dhe korrespondencën e përfshirë në librin e tij kuptojmë shumë gjëra për heshtjen e atyre që s’lanë hale pa trazuar për të vrarë shqiptarizmin e traditën zagoriote, për zagoritët e Çajupit “që e bënë të parët tanë me mençuri e sakrifica të pashoqe deri në vetmohim”, për Faik Konicën që ka thënë: “Për të bërë Shqipërinë do të mbështetemi te tre shtylla të mëdha, te edukata familjare shqiptare, tek edukata shkollore dhe tek edukata fetare.”
Nga letërkëmbimi e deshifrojmë edhe përmbajtjen e librit të Etien Dilos, sipas të cilit kuptojmë se këto tre shtylla që i përmend Konica, “zagoritët i kishin ngritur të shëndetshme, shumë kohë përpara se të ngrihej shteti shqiptar. Familjet zagorite totalisht kishin në themelin e tyre moralin e lartë dhe në praktikë edukatën e punës shembullore, edukatë kjo që kishte emancipuar tërë jetën shqoërore në krahinë e kudo ku jetonin këta engjëj që rrezatonin kulturë e multikulturë. Një vepër briliante që ta mëson të vërtetën se “të parët tanë zagoritë, si të gjithë rilindësit, e kishin orientuar busullën e mirësisë tek drita e diturisë dhe këtë e bënin realitet. Me mençuri e sakrifica hapën një shkollë gjysmë të mesme mu në mes të Zagorisë, në Manastirin e Nivanit, që më 1880.” Ja kjo është Zagoria ortodokse e të parëve tanë që e predikonin diturinë, atdhetarizmin dhe fenë, pa urrejtje e përçarje, ngase ata që e kutivojnë fanatizmin islamik, ortodoks apo katolik, nuk ndërtojnë por vetëm prishin. Ndaj edhe unë po e përmbyll këtë shkrim me thënin e Jezu Krishtit: “Fali, o Zot, se ata nuk dinë se ç’bëjnë!”
Etien Dilo, personalitet i padiskutueshëm i kombit shqiptar