Mendime
Adil Fetahu: Drejtësia dhe pastërtia e luftës së UÇK-së
E marte, 16.08.2022, 06:51 PM
“Më mirë flakë e gjak, se armiku në prak” (Popullore)
DREJTËSIA
DHE PASTËRTIA E LUFTËS SË UÇK-së
“Trimëri e vërtetë është ajo që vihet në shërbim të së
drejtës dhe atdheut. Të tjerat janë egërsi”:
(Faik Konica)
Nga Adil FETAHU
Lufta e
UÇK-së ishte e drejtë
Në doktrinën e luftërave ka teori, parime, kritere dhe elemente të
ndryshme, sipas të cilave përcaktohet karakteri i një lufte, se a është luftë e
drejtë apo jo. Këto teori kanë të bëjnë kryesisht me luftërat midis shteteve,
por kohëve të fundit janë zgjëruar edhe për luftërat (konfliktet e armatosur)
që zhvillohen brenda shteteve. Termi
konflikti i armatosur është më i përshtatshëm për t’u përdorur, sepse është
nocion më i gjërë, që përfshië edhe luftërat klasike midis shteteve, edhe
luftën e grupeve brënda shtetit. Prandaj, edhe për luftën e UÇK-së kundër
forcave serbe gjitnjë e më tepër po përdoret kjo terminologji. Kjo nuk ka të
bëjë me nënçmimin e luftës së UÇK-së, siç mendojnë disa, por ka të bëjë me
përdorimin e një terminologjie të re të
pranuar në doktrinën e luftërave. Por, për shkak të terminologjisë më të
pranueshëm në Kosovë kur bëhet fjalë për konfliktin e armatosur me forcat
serbe, edhe ne këtu do ta përdorim termin: luftë (lufta e UÇK-së).
Për vlerësimin dhe përcaktimin se a është një luftë e drejtë nga pikëpamja
juridike, humanitare dhe morale, duhet të merrën parasysh disa faktorë dhe
elemente. Në rend të parë vijnë shkaqet që shkaktojnë luftën. Pastaj është
kauza që synohet të arrihet me luftë. Janë përpjekjet e bëra paraprakisht, që
në rrugë paqësore të arrihet një qëllim i drejtë pa u përleshë me luftë. Lufta të jetë opsion i fundit, pas dështimit
të të gjitha përpjekjeve paqësore për arritjen e qëlimit. Është e drejta e
popujve për të vendosur për fatin e vet,
për çlirim nga një regjim jolegjitim,
për vetëvendosje për statusin e vet
politik dhe për zhvillim shoqëror dhe
ekonomik, duke i shfrytëzuar resurset e veta njerëzore dhe natyrore.
Në rastin e luftës së UÇK-së kundër regjimit dhe forcave okupuese të
Serbisë, janë përmbushur të gjitha këto
kushte, elmente dhe kritere. Prandaj, lufta e UÇK-së është plotësisht e drejtë
në pikëpame të doktrinës juridike për luftën.
Së pari, Kosova ishte e okuar nga
Serbia qysh prej vitit 1912 dhe e aneksuar me dhunë shtetit të Serbisë. Këtë
aneksim e lejoi Konferenca e Londrës (1913), e pas çlirimit të Kosovës (1999),
duke folur për sulmet e NATO-s, kundër forcave serbe, ish-sekretari i jashtëm i
Britanisë së Madhe, (tash i ndjeri) Robin Kuk, pa thënë: “I kam lexuar të
gjitha dokumentet e asaj Konference. Atë padrejtësi që është bërë atëherë, po e
ndreqim tash”.
Nën regjimin e Serbisë e të
Mbretërisë Serbo-Kroato-Sllovene (1912 -1941), populli shqiptarë i ishte
ekspozuar padrejtësive, diskriminimit dhe terrorit në baza nacionale, fetare,
sociale, ekonomike,kulturoe e në çdo bazë tjetër.
Se çfarë qëndrimi kishte shteti serb kundër shqiptarëve mund të ilustrojmë
me disa theksime nga Platforma e akademikut e ministrit serb, Vasa Çubrilloviq,
kur e arsyeton programin e tij për shpërnguljen e Shqiptarëve; ai thotë: “Ne
Serbët nuk kemi armiqë më të mëdhenj se Shqiptarët. Nëse duhet ta ngrejmë kokën
tonë, duhet ta ulim kokën e tyre; nëse duhet të ndjehemi gjërësiht në hapësirë,
duhet t’ua ngushtojmë hapësirën e tyre; nëse duhet të na dojë bota neve, duhet
të bëjmë çmos që t'iurrejë ata. Që
Iliro-Dardanët ta braktisin vendin e tyre, duhet me çdo kusht dhe me çdo mënyrë
t’ua nxijmë jetën. Që të arrijmë këtë, së pari duhet t’ua mohojmë origjinën
iliro-epirote-dardane dhe t’ua marrim krenarinë ilire,t’ua shkatërrojmë votrat
dhe t’ua ndërrojmë emrat, t’ua njollosim emblemat dhe t’ua fshijmë simbolet e
lashta ilire. Dodosdomshmërisht duhet
t’i bëjmë që të bjerrin gjuhën dhe zakonet e tyre dhe njëkohësisht t’a
rrëmbejmë gjithçka që kanë të lashtë ilire e ta përvetësojmë ne. Duhet t’i lëmë
pa miq rreth e rrotull, derisa ata të urrehen e mos durojnë njeni-tjetrin dhe
përfundimisht ta mohojnë vetveten. Që të finalizohet kjo platformë, duhet domosdoshmërisht
që antishqiptrizmi të jetë filozofia dhe deviza e vetme e shtetit tonë. Mos
harroni se mosqenja e Shqiptarëve, është vetë ekzistenca e kombit Serb”!
Në frymën e kësaj platforme të akademikut Çubrilloviq, ka vepruar tërë
kohën regjimi serb kundër Shqiptarëve.
Nga dhuna e ushtruar shtetërore, një
pjesë e madhe e shqiptarëve janë
detyruar të shpërngulën për në Turqi, në Shqipëri apo në shtetet e
Perëndimit, ndërsa në tokat e Shqiptarëve ka sjellë kolonistë Serbë, për të
ndryshuar strukturën etnike të popullsisë së Kosovës.
Në Luftën e Dytë Botërore Shqiptarët u radhitën në aleancën kundër
fashizmit e nacizmit, me shpresë dhe me premtime se pas çlirimit do t’iu
lejohet bashkimi me shtetin amë, Shqipërinë, gjë që nuk iu lejua. Vazhdoi e
njëjta politikë e diskriminimit dhe represionit dhe Kosova mbeti e vetmja
koloni (e Serbisë) nga të gjitha kolonitë e çliruara prej shteteve koloniste të
Europës. Populli Shqiptar kurrë nuk u
pajtua me pozitën kolonialiste, diskriminuese që iu imponua, por në mënyra e forma të ndryshme shfaqte paknaqësinë
e vet kundër regjimit.
Pas Kushtetutës së RSFJ-së (1974)
Kosova, si krahinë autonome, fitoi statusin e njësisë federale të
Jugosllavisë dhe nisi një zhvillim të hovshëm ekonomik, kulturor, arsimor dhe
në të gjitha aspektet. Por ky zhvillim i Kosovës dhe përparim i
Shqiptarëve e pengonte
nacional-shovinizmin klerofashit serb, ashtu që me dhunë policore-ushtarake
(1989) e suprimoi atonominë e Kosovës
dhe shtriu regjimin e dhunshëm të Serbisë në të gjitha segmentet e jetës
politike, shoqërore, ekonomike, arsimore, shëndetësore, kulturore, madje në
sporte. Vazhdoi me respresalje brutale kundër shqiptarëve: përjashtimin prej
pune, prej shkollave, burgosje, rrahje, vrasje. Serbia ishte okupatore dhe
pushteti i saj nuk kishte legjitimitet në Kosovë, pasi ai pushtet nuk kishte
përfaqësuesit as pëlqimin e popullit Shqiptar. Lufta çlirimtare e një populli
kundër një okupatori, gjithherë dhe kudo është
luftë e drejtë.
Populli Shqiptar i mbledhur rreth LDK-së, si një lëvizje politike gjithëpopullore, u përpoq të bënte
një rezistencë paqësore kundër dhunës së regjimit brutal të Serbisë dhe e
internacionalizoi problemin, duke kërkuar
zgjidhje paqësore për statusin e vet të pavarur, por politika paqësore
nuk dha rezultate, veçse gjendja sa vinte keqësohej e më tepër, aq sa zullumi u bë i padurueshëm.
U bënë përpjekjet në rrugë diplomatike e juridike për zgjidhje paqësore. Në
këtë frymë, Kuvendi legitim i Kosovës më 2 korrik miratoi Deklaratën
Kushtettuese për Kosovën Republikë e barabartë me republikat e tjera në kuadër
të federatës apo të konfederatës
jugosllave, por regjimi i Serbisë e okupoi tërësisht dhe shtriu dhunën mbi
institucionet, ndërmarrjet dhe mbi popullin e Kosovës. Miratimi i Kushtetutës
(shtator 1990) dhe Referendumi i mbajtur për pavarësinë e Kosovë (tetor 1991), veçsa i shërbyen si pretekst
Serbisë për të shtuar dhunën e represaljet. E ndihmuar nga mediat e regjimit dhe inspiruar nga Kisha
Ortodokse Serbe, kundër Shqiptarëve u krijua urrejtje e paparë, që sa vjen e
rritet edhe sot 23 vjet pas çlirimit të Kosovës.
Meqë durimi dhe shpresa për zgjidhje paqësore ishin shterrur dhe nuk dhanë
rezultate, populli u detyrua t’i çaset edhe metodës të përgjigjes së dhunës me
dhunë. Kështu, grupe të caktuara ilegale herë-pas-herë kryenin aksione të armatosura kundër forcave serbe. Ishte kjo
shenjë se populli është i vendosur të luftojë për t’u çliruar nga regjimi
kolonial gadi njëshekullor i Serbisë. Gradualisht u formua Ushtria Çlirimtare e
Kosovës, e cila mori mbi vete barrën dhe përgjegjësinë për luftë të armatosur
kundër Serbisë, me kauzën e drejtë – për çlirim e bashkim kombëtar. Kauza e
luftës së UÇK-së nuk ishte e re, ajo i ka rrënjët nga Rilindja Kombëtare
Shqiptare dhe Lidhja e Prizrenit (1878),
për liri e bashkim kombëtar. Kjo kauzë shihet edhe nga formula e betimit
të ushtarëve të UÇK-së, që kishte këtë përmbajtje:
“Si pjesëar i Ushtrisë Çlirimtare të Kosovës,
betohem se:
·
Do të luftoj për çlirimin e tokave të pushtuara të Shqipërisë dhe për bashkimin
e tyre;
·
Do të jem përherë besnik, luftëtar i denj i lirisë, vigjilent, guximtar dhe
i disiplinuar, i gatshëm në çdo kohë, pa kursyer jetën, të luftoj për t’i
mbrojtur interesat e shenjta të Atdheut;
·
Nëse shkeli këtë betim, le të ndëshkohem me ligjet më të ashpra të luftës,
dhe nëse tradhtoj – qoftë i humbur gjaku im! Betohem!”.
Lufta e drejtë
për pavarësi e Shqiptarëve në Jugosllavi, e personfikuar tashmë në
forcën e saj të armatosur, UÇK-në, e ka mbështetjen e fortë edhe në “Deklaratën e KB mbi dhënien
e pavarësisë vendeve dhe popujve kolonialë” (Rezoluta 1514/XVI e Asamblesë së
Përgjithshme të KB, 14 dhjetor 1960). Në
pikën 2 të asaj Rezolute thuhet: “Të gjithë popujt kanë të drejtën të
vendosin lirisht për fatin e tyre; në bazë të kësaj të drejte, ata përcaktojnë
lirisht statusin politik të tyre dhe ndjekin lirisht zhvillimin e tyre
ekonomik, shoqëror e kulturor”.
E drejta e vetëvendosjes së popujve, rrjedhimisht
lufta e drejtë e UÇK-së, është e
përforcuar edhe në dy dokmnente
tjera paraprake juridike të KB,
pikërisht në Paktin Ndërkmbëtar për të Drejtat Civile dhe Politike, dhe në
Paktin Ndërkombëtar për të Drejtat Ekonomike, Sociale dhe Kulturore (1966).
Në nenet e para të të dy atyre Pakteve është përcaktuar se “Të gjithë popujt
kanë të drejtën e vetëvendosjes. Në bazë të kësaj të drejte, ata e përcaktojnë
lirisht statusin e tyre politik dhe sigurojnë në liri zhvillimin e tyre
ekonomik, social dhe kulturor”.
Çështja e vetëvendosjes së popujve është definuar
edhe në Aktin Final të Helsinkit, në
Konferencën për Siguri dhe Bashkëpunim në Europë (1975). Në Kapitullin
VIII të atij Akti (Barazia dhe
vetëvendosja e popujve), në paragrafin e dytë është përcaktuar se: “Në
bazë të parimit të barazisë së popujve e të drejtës së tyre për vetëvendosje,
të gjithë popujt kanë gjithnjë të drejtën të vendosin në liri të plotë, kur të
duan dhe si të duan, statusin e tyre politik të brendshëm e të jashtëm…dhe të
vazhdojnë sipas deshirës së vet zhvillimin e tyre politik, ekonomik, shoqëror e
kulturor”. Ndërsa në Kartën e Parisit të KSBE-së (1990), është
garantuar se: “Ne do të sigurojmë që secli (popull,v.j.) të gëzojë të drejtën për të
shfrytëzuar mjetet efektive të mbrojtjes juridike kombëtare ose ndërkombëtare
kundër çdo shkelje të të drejtave të tij”. Lufta e UÇK-së për çlirim,
pavarësi e vetëvendosje bëhej në bazë të këtyre parimeve të akteve
ndërkombëtare, dhe asnjë mendje e
shëndshë nuk mund të mohojë atë se ka qenë
luftë të drejtë.
Përkah numri, Shqiptarët ishin kombi i tretë në
ish-Jugosllavi (pas Serbëve dhe Kroatëve), por iu mohohej statusi i kombit dhe
për ta kishin shpikur një term “kombësi”, për t’ua mohuar të drejtën e
vetëvendosjes, të cilën e kishin kombet tjera shumë më të vogla (malazezët,
maqedonët).
Se lufta e UÇK-së ishte luftë e drejtë kundër
agresionit të Serbisë në Kosovë,
vërtetohet edhe me vetë intervenimin e NATO-s, në ndihmë UÇK-së, në
mbështetje të Kapitullit VII të Kartës së Kombeve të Bashkuara. Po të mos ishte e drejtë lufta e UÇK-së, NATO
si aleancë e shteteve më demokatike nuk do të radhitej përkrah saj.
Nga çfarëdo aspekti që të marrësh, lufta e UÇK-së
për çlirimin e vendit dhe të popullit nga okupimi serb ishte luftë e drejtë. Si
rezultat i asaj lufte të drejtë, erdhi çlirimi dhe formimi i shtetit të
Kosovës, të cilin e njohën shumica e vendeve më demokratike të botës dhe e
njohu edhe Gjykata Ndërkombëtare e Drejtësisë, e cila vërtetoi se me shpalljen
e pavarësisë, Kosova nuk ka shkelur asnjë parim ose normë të së drejtës
ndërkombëtare, madje as Rezolutën e Këshillit të Sigurimit të KB 1244.
A ishte e pastër Lufta e UÇK-së
Çështja e pastërtisë së luftës nuk është objekt
rregullimi i të drejtëssë luftës, respektivisht të konfliktit të armatosur. Kjo
çështje i takon të drejtës ndërkombëtare humanitare, e cila parasheh mbrojtjen
e kategorive të caktuara të njerëzve, të objekteve, të infrastrukturës e të
tjera, në rastet e konflikteve të armatosura. Për këtë ekzistojnë katër
konventa të Gjenevës (1949) dhe protokollet shtesë të tyre: 1) Konventa për
të Plagosurit dhe të Sëmurët e Forcave të Armatosura Tokësore; 2) Konventa …për
të Sëmurët dhe dhe të Plagosurit në Anijet e Përmbytura të Forcave Detare; 3)
Konventa për Trajtimin e të Burgosurve të Luftës; dhe 4) Konventa për Mbrojtjen
e Personave Civilë në Kohë Lufte. Të gjitha ato konventa mbajnë datën 12
gusht 1949, dhe të gjitha i obligojnë palët nënshkruese (nënshkruese ka qenë
edhe Jugosllavia), që gjithëherë dhe në çdo rast të respektojnë rregullat e të
drejtës humanitare, pavarësisht se a i respekton ato pala kundërshtare ose jo.
Në këtë aspekt nuk vlenë parimi i reciprocitetit. Dhe këto parashohin
përgjegjësinë e individëve për shkeljen e rëndë të normave të kësaj të drejte,
si për rastet e luftës midis shteteve ashtu edhe për konfliktet e brendshme.
Në dispozitat e përbashkëta të të katër
konventave parashihen sanksione penale për shkeljen e konventave. Për
konfliktin e armatosura të karakterit jondërkombëtar, që ndodh në territorin e
njërës paë (të konventës, v.j.), secila nga palët në konflikt është e detyruar
të zbatojë të paktën dispozitat që vijojnë:
“1. Personat që nuk marrin pjesë
drejtëpërdrejt në luftime, bashkë me forcat e armatosura që kanë dorëzuar armët
dhe janë nxjerrë jashtë luftimit për shkak plagosje, zënie rob, sëmundje ose
për çdo shkak tjetër,- në të gjitha rrethanat duhet të trajtohen njerëzisht, pa
asnjë dallim rece, ngjyre, feje ose besimi, seksi, lindjeje ose pasurije apo
çdo kriteri tjetër analog.
Kundër personave të kategorive të lartëpërmendura
janë të ndaluara, në çdo kohë e në çdo vend:
·
dhunimi kundra jetës ose tërësisë trupore, sidomos vrasja në të gjitha
format, gjymtimet, trajtimet mizore, torturat dhe ndëshkimet;
·
marrja e pengjëve;
·
cënimi kundra dinjitetit personal, sidomos trajtimet poshtëruese dhe
çnjerëzore;
·
dënmet e dhëna dhe ekzekutimet e bëra pa një gjykim paraprak të dhënë prej
një gjykate të formuar rregullisht dhe të veshur me ato garanci gjyqësore që
janë njohur si të domosdoshme prej gjithë popujve të qytetëruar.
2. Të plagosurit dhe të sëmurët do të mbldhen dhe
do të kurohen.
Se si kanë vepruar forcat serbe ndaj civilëve
shqiptarë – dihet botërisht. Ato kanë vrarë, masakruar e djegur për së gjallë
civilë të cilët fare nuk kanë qenë të armatosur as të involvuar në luftë. Nuk
kanë kursyer as gjini as moshë. Në mesin e të vrarëve e masakruarëve të tillë
kanë qenë edhe 1400 fëmijë, ndërsa janë dhunuar mbi 20 mijë femra, disa prej të
cilave i kanë vrarë pas dhunimit. Të mos
e përmendim plaçkitjet e gjithçka që kishte vlerë dhe që mund ta lëviznin,
ndërsa shtëpitë ua digjnin, shpeshherë me familjarë brenda!
Por, në kontekst të të drejtës humanitare të
konventave të përmendura, ai barbarizëm i forcave serbe, nuk i justifion krimet
eventuale që mund t’i kenë kryer individë të prirur për krime edhe nga radhët e
UÇK-së, ndaj personave të palës tjetër, sepse
është vështirë të përmbahen kur shohin e dëgjojnë se çfarë kanë bërë
forcat serbe ndaj të afërmëve të tyre apo përgjithësisht ndaj civilëve
shqiptarë.
Duhet konstatuar e pranuar këtu, se asnjëra palë
e konflktit të armatosur, pas atij konflikti, nuk i ka proceduar fajtorët e
krimeve të kryera nga radhët e forcave të veta. Përkundrazi, në Serbi krimnelët
e tillë janë trajtuar si heronjë e janë avancuar në pozita shtetërore.
Tribunali i Hagës i ka gjykuar një numër të vogël për krime të tilla.
Nuk mund të thuhet me siguri të plotë se edhe nga
individë të caktuar, pjesëtarë të UÇK-së, nuk ka pasur shkelje të dispozitave
humanitare në kuptimin e konventave të përmendura më sipër. As gjykatat e UNMI-ut
e të EULEX-it, as gjykatat vendore të Kosovës nuk e kanë dhënë provimin për
procesuimin e personave të dyshuar apo të akuzuar për vepra kriminale nga
konflikti i armatosur. Prandaj, bashkësia ndërkombëtare insistoi të formohet
një gjykatë speciale për procesuimin e pesonave të dyshuar. Gjykata edhepse
quhet se është Gjykatë Speciale e Kosovës, ajo nuk ka të bëjë asgjë me sistemin
gjyqësor të Kosovës, selinë e ka në Hagë,
të gjitha instancat gjyqësore janë në kuadër të saj, kurse gjykatësit
dhe prokurorët janë të gjithë të huaj, pa asnjë shqiptar. Absurdi më i madh
është se gjykata është themeluar për
gjykime njëetnike, vetëm të shqiptarëve. Absurdi tjetër është se edhepse është
speciale për gjykime të periudhës së luftës, kompetencën e vet e ka shtrirë prej
1 janar 1998 deri më 31 dhjetor 2000, e dihet se lufta ka përfunduar më 10 qershor 1999, me nënshkrimin e Marrëveshjes
Tekniko-Ushtarake në Kumanovë, dhe se UÇK-ja është shpërbërë në qershor të atij
viti. Përshtypja është se ajo gjykatë do
të gjykojë në bazë të gënjeshtrave të Sigurimit dhe të Prokurorisë së Serbisë,
të grumbulluara e dërguara Gjykatës, në formë të “provave me shkrim e me
fotografi”, dhe në bazë të dëshmive të dëshmitarëve të përgatitur prej atyre
organeve, qofshin ata si “viktima” apo si dëshmitarë të akuzës. Fundja, ajo Gjykatë u themelua në bazë të
raportit të Dick Martit, i përpiluar kryekput në bazë të shpifjeve dhe gënjeshtrave të organeve të
Serbisë, gjoja për nxjerrjen dhe trafikimin e organeve, për të cilat nuk janë
gjetur prova përkundër hetimeve të thella qe dhjetë vjet që janë bërë nga
organet hetuese ndërkombëtare. Prandaj, jemi skeptik se Gjykata Speciale do
mund të gjykojë drejtë, as personat të cilët gjendën aktualisht në proces, as
të tjerët që do t’i procesuojë pas tyre.
Sidoqoftë, përgjegjësia është individuale dhe
çfarëdo vendimesh të merrë Gjykata Speciale, nuk do të mund ta njollosë
pastërinë e luftës së UÇK-së. Sepse lufta e UÇK-së ka qenë luftë e pastër,
luftë çlirimtare, me kauzë të qartë.
UÇK nuk ka vrarë e masakruar as fëmijë as gra
civile serbe. Vrasja e fëmijëve dhe grave është në kundërshtim të rreptë me
traditën dhe etikën shqiptare. Nga ana
tjetër, civilët serbë të gjithë kanë qenë të armatosur, shteti iu ka dhënë
armët, prandaj edhe nëse nuk kanë qenë të mobilizuar apo vullnetarë në
formacionet ushtarake, policore e paraushatarake, ata në një mënyrë kanë qenë
bashkëpunëtorë të ngushtë të forcave serbe kundër UÇK-së.