Kulturë
Prend Buzhala: Vizioni e kodi retorik i qenies shqiptare
E diele, 21.02.2021, 12:39 PM
Át ANTON HARAPI (5 janar 1888 – 20 shkurt 1946) sot i mbush 55 vjet nga vrasja e tij. Me këtë rast, po e ripublikoj një shkrim timin analitik nga lëmi i retorikës, kushtuar Fjalimit të tij me titull "DY LOTË E NJI BETIM", që e mbajti më 14 shtator 1936 në Shkodër, kushtuar dy dëshmorëve Çerçiz Topulli e Mustafa Qulli
=======
VIZIONI E KODI RETORIK I
QENIES SHQIPTARE
(Anton
Harapi: “Dy lotë e nji betim”, fjalim që e mbajti më 14 shtator 1936 në
Shkodër, kushtuar dy dëshmorëve Çerçiz Topulli e Mustafa Qulli)
Nga
Prend BUZHALA
I
njohur si njëri ndër françeskanët më të devotshëm shqiptarë, si drejtor i
kolegjit françeskan, si njëri ndër drejtuesit e revistës “Hylli i Dritës”, Atë
Anton Harapi (5 janar 1888 - 20 shkurt 1946), do të dallohet edhe si shkrimtar
e publicist, si dijetar dhe edukator, si teolog dhe filozof, si politikan dhe
atdhetar; do të shquhet si predikatar në fushën e oratorisë klasike kishtare,
ashtu sikundër do të shkëlqejë me ligjëratat filozofiko-shkencore e në fushën e
fjalimeve politiko-programatike.
1.
Fjalën
e Shkruar ai nuk do ta lërë të vetmuar; asaj ia lë në shoqëri edhe motrën
tjetër, Fjalën e Gjallë (shih shkrimet me vlera antologjike e testamentore si
“Ta bajmë monumentin kombtar: bashkimin e shqiptarvet”, “A jemi shqiptar apor
do të bahemi?”, “Njisia kombtare dhe edukata e popullit”, “Prej kah do të
nisemi e ku do të kapemi?”, “Rrfana e jetës shqiptare”, “Rrymët e jetës
shyptare”, “Çka na dan – çka na bashkon?”, “Nuk jemi si thonë” etj.)
Mirëpo,
ai u dallua edhe si orator i jashtëzakonshëm dhe ligjërues i shkallës së epërme
intelektuale, meqë merrej me letërsi, teologji, filozofi, pedagogji,
sociologji, publicistikë. Më 1936: në qytetin e Korçës mban ligjëratat e
njohura me titullin «Vlerë shpirtërore» (u botua si vëllim më vete), ku spikaten
vlera filozofike, socio-kulturore, po edhe të identitetit evropian të
shqiptarëve. Ndër Fjalimet e tij me vlera antologjike, është i njohur fjalimi
me titullin “Dy lotë e nji betim”, që e mbajti më 14 shtator 1936 në Shkodër,
kushtuar dy dëshmorëve Çerçiz Topulli e Mustafa Qulli.
1.
I
botuar mandej te revista “Hylli i dritës” (Shkodër 1936, nr. 9), ky Fjalim ka
ruajtur vlerat e veta antologjike, si shkrim i thuktë, dhe si shkrim “i
përftuar mjeshtërisht dhe cilësohet me një stil të përpunuar e të ngritur, ku
shprehen mendime të thella, të qenësishme, të qarta e të thëna me një sintaksë
të mirëfilltë shqipe!”, si vlerëson njëri ndër studiuesit epiqendrorë të
letërsisë sonë, Anton N. Berisha. Duke shprehur dhimbjen e madhe të mbarë
Shkodrës, oratori me formim klasik i shkollave të njohura evropiane të
oratorisë, Anton Harapi, gërsheton krejt natyrshëm dhe çështje të mëdha
problemore të kohës, të qenies shqiptare dhe të shtigjeve politike e shoqërore,
nëpër të cilat po kalonte Shqipëria e kohës. Ai e nis fjalimin menjëherë me një
argument retorik, i shqiptuar përmes një thirrme si figurë të apelit emocional:
“Çerçiz
e Muço, dý fjale ká me jú Shkodra kreshnike, ketu ne log te kuvendit, para se
të ndaheni. Ata qenë vrarë nga ushtarakë malazez diku më 1915, ndërsa mbas 20
vjetësh, më 1936, u gjetën eshtrat e tyre dhe Shkodra po i përcillte për në
Jug, në vendlindje: “Doni t’a leni Shkodrën, të shkoni e të pushoni atje, ku së
pari pát t’amblat rreze te diellit, ku, si filiza të shëndoshë, gëzueshëm e
rritët shtatin, atje prej kah Shqipnija u qiti edhe u ndriti. Le të lëvdohen,
po, për ju Gjinokastra e Leskoviku, vendet ku ju u lindët për jetë, por grimë
mâ pak s’do të gëzohet me ju Shkodra, vendi, ku ju nuk vdiqët, por u lindët për
atdhé.”
2.
Kësisoj,
Anton Harapi ngre që në fillim çështjen e unitetin kombëtar, tërësisë
shqiptare. Porse më tutje, ai vlerëson dhe një tjetër qenësi shqiptare: atë të
trimërisë e të flijimit proverbial shqiptar për atdhe. Ata ranë krahas Dedë Gjo
Lulit: “Ju mësyt Shkodrën për strehë atdhetarije, për lamë veprimi, për
strofull sigurie. Edhe Shkodra me kënaqë ju priti e iu dha nderimin që ju
përkitte: pa ndryshim ju rreshtoi ndër fatosat e vet, ndër të vdekunit e
pavdekshëm, krahas me nji Dedë Gjo’ Lulë e tjerë sokola.”
Dhe
çfarë duhet bërë tani, pas njëzet vjetësh:
“Diftoni,
po, sé ká e do të két Shqipni deri sa te kemi e të mbajmë nji Zot mbí vehte;
ka, po, Shqipní deri sa te dalin Shqiptarë fatosa; ka dhe do të ketë Shqipní
deri sá gjaku i juej i kërthnesët e i gjallë të vlojë në kujtim e ndër ndjesi
të Shqiptarvet, deri qi ne Shqipní, pa ndryshim krahine e besimi, të çmohen e
të madhnohen themeluesat e atdheut. Kemi pse te jemi e te mbahemi Shqiptarë,
deri sa të shenjta të ruhen besë e burrni. Me të tanë fuqín t’uej vigane m’i a
bâni nji urim Shqipnís; m’i ndillni të mbarë e përparim, pagjë e ngadhnim.”
Mesazhi,
mbi trupat e të rënëve, përplotësohet edhe me një namë e mallkim, mbi një
tjetër të keqe që po dukej në Shqipëri, e personifikuar si “Kulshedra e re”, e
me të cilën mishërohet ideologjia totalitare komuniste:
“Por
dhe nji namë, si rrufeja, m’i a lëshoni kulshedrës së ré, rrymvet dërrmuese, qi
po e brejnë jetën shqiptare.”
3.
(Parantezë:
Madje,
kësaj “kulshedre” të atyre viteve, ai edhe dol t’ia paguajë haraçin me jetën e
tij, kur më 1945, mbas Luftës së Dytë Botërore: katolicizmi dhe në veçanti
kleri katolik, ishin pengesa më e madhe për triumfin e komunizmit. Shumë
klerikë katolikë u pushkatuan me gjyq dhe pa gjyq, u burgosën, u internuan dhe
u zhdukën pa lënë asnjë gjurmë. Këtë fat të zi kishte edhe At Antoni. Më 5
dhjetor të vitit 1945 në muajt e fundit të jetës së tij strehohet nëpër
Dukagjin e Malësi (nuk ik jashtë, thotë: “Eshtënt e mi n’tokën e t’parëve janë
testamendi em”). Rrethohet nga ndjekësit komunistë.”Ishte 14 shkurti 1946: në
orët e para nxirret nga qelia e burgut të vogël. Duke thënë Lutjet e fundit, e
çuan në periferi të Tiranës për ta ekzekutuar...I bekoi vrasësit e tij: ‘Fali o
Zot se nuk dijnë çka bajnë’, ‘Rrnoft Krishti Mbret!’, ‘Rrnoft Shqipnia edhe pa
ne!’... ".
Vitet
1946-1990: nga regjimi komunist anatemohet e vlerësohet si “tradhtar”,
“fashist”, “kolaboracionist” etj. Vlerësohet e botohet në diasporë. Më 1990
rikthehet në historinë, kulturën e letërsinë shqipe.)
4.
Kaq profetike edhe
fjalët e tij mbi “shëmtimin shqiptar”:
“Eh,
moj Shkodër, moj mizore ! Si s’u ngîne mâ njiherë me gjak ? Deri kur mâ do të
m’i a këndojsh kangën vdekjes e shëmtimit? Shka asht në ty, qi dukesh si të
ngadhnojshesh ma fort mbi vdekje se sa në jetë, si të gëzojshesh mâ fort për të
mbetun se për të gjallë? Me shka mâ mund do të shuhet ajo etja e jote, qi
tashmâ sot të rreshkë e të përvlon?”
Ai
po u drejtohej dy të rënëve, por në fakt, ishin fjalët që po ud drejtohej
shqiptarëve, po i drejtohej një kombi të tërë, një shteti të tërë. Në ato vite,
tashmë Shqipëria kishte përcjellë shumë burra të vrarë nga dora e regjimit
zogollian, qofshin ata edhe priftërinj atdhetarë. Prandaj ai kërkon bashkim e
untet:
“Por
para se të niseni, eni këtu, e mbi këta eshtën, shëmbëllesë ideali, force dhe
bashkimi, t’ia shtrijmë dorën shoqishojt, Toskë e Gegë, muhemdanë e të
krishtenë e me besën e burravet, me besën Shqiptare, të lidhemi për t’i a
mbajtë Shqiptarit të paprekun nji Zot të vërtetë, nji atdhe të lumtun, për të
bame Shqipninë e re, të fortë e të madhnueshme, të denjë për Skanderbén. T’i
diftojmë, po, botës, se Shqiptarët janë njimend burra; se mund të jemi Toskë e
Gegë, muhamedanë e të krishtên, e njiheri Shqiptarë të njimendët.”
Këtu
ai edhe e sheh shpëtimin. Atdhetarizmi i tij është dëshmuar gjatë gjithë jetës
së tij, edhe në përplasjet kundër Perandorisë otomane, edhe në ato kundër
pushtuesve malazez, edhe në ato kundër regjimeve vrastare shqiptare. Ky
atdhetarizëm shfaqet i flaktë edhe këtu, te ky Fjalim.
Duke
qenë njohës i literaturës evropiane (ka njohur disa gjuhë të huaja), duke qenë
njeri i letrave dhe intelektual e mendimtar i rrallë, ai ishte edhe orator i
rrallë.
Ai
e kishte parasysh se Fjala ka forcën e saj, e cila ndikon në proceset
shoqërore, njerëzore e politike.
Ai
nuk ishte si politikanët e sotëm, kur të tjerët ua zbukurojnë e shkruajnë
fjalimet.
Ai
nuk kishte mbi kokën e tij ndonjë urdhër se si duhet të flasë, ai flet ashtu si
ia ndien zemra dhe si ndien zemra e një kombi, ai ligjëron ashtu si ligjëron me
urti mendja e urtia e shquar një kombi.
Gjuha
e tij nuk është e zbrazët, por e mbushur me kuptim të thellë, që prek çështjet
thelbësore të kohës. Është gjuhë dhe fjalim që përputhen me vizionet e kohës,
po edhe me vizionet e së nesërmes.
Ai
flet, shkruan e ligjëron me kodin shqiptar të mendjes e të zemrës.
Me
patosin e tij retorik, me një thirrmë retorike që i drejtohet emocionit,
mendjes dhe imagjinatës së publikut, ai identifikohet plotësisht me dëshmorin
dhe me fatin e përgjithshëm të shqiptarëve; por ai përcjell mesazhin për
përparim mbi vajtimet e shëmtimet e vdekjes dhe vrasjeve ndërshqiptare. Ky
fjalim joshës i bën për vete edhe me cilësitë që ka ai si njeri, pikërisht pse
auditoriumin e pushton me forcën e fjalës e me shembullin e madh të jetës.
Ai
nuk lëndon ndjesitë e askujt, ai nuk i ndan njerëzit në jug a veri, as në
besime:
“Nuk
marr parasysh ç’ krahine çet e ç’ besim patët, më mjafton të dij se besuet në
nji Zot, e si kristal i kulluet rrodhi ndër dejt t’uej gjaku shqiptar.”
===
Anton Harapi:
DY
LOTË E NJI BETIM
Ndalnju
! Ku veni, o burra ?!…
Çerçiz
e Muço, dý fjale ká me jú Shkodra kreshnike, ketu ne log te kuvendit, para se
të ndaheni.
Doni
t’a leni Shkodrën, të shkoni e të pushoni atje, ku së pari pát t’amblat rreze
te diellit, ku, si filiza të shëndoshë, gëzueshëm e rritët shtatin, atje prej
kah Shqipnija u qiti edhe u ndriti !
Le
të lëvdohen, po, për ju Gjinokastra e Leskoviku, vendet ku ju u lindët për
jetë, por grimë mâ pak s’do të gëzohet me ju Shkodra, vendi, ku ju nuk vdiqët,
por u lindët për atdhé.
Njimend
se ato u dhanë tamblin e gjiut, e u janë nana të natyrshme, por ju tashmâ, nuk
jeni njerëz të zakonshëm, nuk jeni çfardo Shqiptarësh, jeni kreshnikë, jeni
burrat shqiptarë; e si të tillë u priti e ju mbajti, si të tillë sot me gëzim u
përcjell Shkodra, lama e nana e kreshnikisë s’uej.
Jo,
nuk u lëshon ju Shkodër lokja, ambël pá u puthun në të dyja faqet, thekshëm pa
u lëmuem të dy krahët, përmallshëm pá derdhun dý pika lotësh, lotë gëzimi e
pikllimi, mbi eshtënt t’uej.
Eshtën
te pamort, u falem ! Të pavdekshem, po, pse ndër vême (embrione) t’ueja rueni
nji visar të çmueshëm, njat id e cila e patrandun do te jesë ndër ne deri sa të
jetë Shqipnija.
E
udha e mbarë u qoftë !
Veç,
o burra, qi vdekun, flitni; të mbetun, ngjalleni; të hupun, sot ndritni, kah
rreth e rrokull t’i bini Shqipniëe, deh, lëshonje nji zâ, at zânin t’uej
kumbues si të luajvet, diftoni djelmnîs shqiptare shka u a ushqeu idealin, shka
u a mbajti karakterin, shka u bani të pavdekshëm.
Diftoni,
po, sé ká e do të két Shqipni deri sa te kemi e të mbajmë nji Zot mbí vehte;
ka, po, Shqipní deri sa te dalin Shqiptarë fatosa; ka dhe do të ketë Shqipní
deri sá gjaku i juej i kërthnesët e i gjallë të vlojë në kujtim e ndër ndjesi
të Shqiptarvet, deri qi ne Shqipní, pa ndryshim krahine e besimi, të çmohen e
të madhnohen themeluesat e atdheut.
Kemi
pse te jemi e te mbahemi Shqiptarë, deri sa të shenjta të ruhen besë e burrni.
Me
të tanë fuqín t’uej vigane m’i a bâni nji urim Shqipnís; m’i ndillni të mbarë e
përparim, pagjë e ngadhnim.
Por
dhe nji namë, si rrufeja, m’i a lëshoni kulshedrës së ré, rrymvet dërrmuese, qi
po e brejnë jetën shqiptare: atyne po, të cilët thonë se po bashkojnë e na
shkatërrojnë: lëvdohen për dashuni, e na qesin mënin e fitmen, duen të na
mësojnë e po na zhburrnojnë.
Heu
! ata mos qofshin, e Zoti i vraftë njata, të cilet duen t’i lanë Shqiptarët pa
besë ndër vehte, duen t’i qesin nga morali dhe karakteri, nga familja e
historia. Nuk po u pyes kush jeni e kah po veni. Kudo shkojshi, të bardhë
qofshi; ku ndejshi, flori ndritshi. Ideali i juej më tregon se kush jeni,
vdekja e juej më dishmon se ku dueni. Nuk më duhet gjâ kush u vrau, por knaqem,
kah marr me mend atë për shka ju rát preja e dorës mizore. Nuk marr parasysh ç’
krahine çet e ç’ besim patët, më mjafton të dij se besuet në nji Zot, e si
kristal i kulluet rrodhi ndër dejt t’uej gjaku shqiptar.
Ju
mësyt Shkodrën për strehë atdhetarije, për lamë veprimi, për strofull sigurie.
Edhe Shkodra me kënaqë ju priti e iu dha nderimin që ju përkitte: pa ndryshim
ju rreshtoi ndër fatosat e vet, ndër të vdekunit e pavdekshëm, krahas me nji
Dedë Gjo’ Lulë e tjerë sokola.
Eh,
moj Shkodër, moj mizore ! Si s’u ngîne mâ njiherë me gjak ? Deri kur mâ do të
m’i a këndojsh kangën vdekjes e shëmtimit?
Shka
asht në ty, qi dukesh si të ngadhnojshesh ma fort mbi vdekje se sa në jetë, si
të gëzojshesh mâ fort për të mbetun se për të gjallë? Me shka mâ mund do të
shuhet ajo etja e jote, qi tashmâ sot të rreshkë e të përvlon?…Ti, mizore
njimend, por fatose, pse sikurse në djep t’and përkunde burrat e maleve, ashtu
në prehën t’and mblodhe, në votrën t’ande rreshtove kreshnikët e kombit.
Mizore, po, por trimneshë, pse kurdoherë në vdekje pave shpëtimin; në therorí,
fitimin; në burrni, forcën. Mizore po, por fisnike, pse nderë e burrni i pate
gjithmone per piri.
Zotnij
te ndritshëm ! Nuk due t’u ndali mâ. Keni udhë të gjatë. Mirrni kto visare të
çmueshme, e shkoni. Por para se të niseni, eni këtu, e mbi këta eshtën,
shëmbëllesë ideali, force dhe bashkimi, t’ia shtrijmë dorën shoqishojt, Toskë e
Gegë, muhemdanë e të krishtenë e me besën e burravet, me besën Shqiptare, të
lidhemi për t’i a mbajtë Shqiptarit të paprekun nji Zot të vërtetë, nji atdhe
të lumtun, për të bame Shqipninë e re, të fortë e të madhnueshme, të denjë për
Skanderbén.
T’i
diftojmë, po, botës, se Shqiptarët janë njimend burra; se mund të jemi Toskë e
Gegë, muhamedanë e të krishtên, e njiheri Shqiptarë të njimendët.
Zoti
i vërtete e atdheu le të na bashkojnë, Zoti e atdheu të na mbajnë;
Me
Zot e me atdhe të lumnojmë!
(Fjalim që e mbajti më 14 shtator 1936 në Shkodër, kushtuar
dy dëshmorëve Çerçiz Topulli e Mustafa Qulli. I botuar mandej te revista “Hylli
i dritës”, Shkodër 1936, nr. 9)