Kulturë » Mërkuri
Timo Mërkuri: Hamendësimet poetike të Fatmir Terziut
E shtune, 15.06.2024, 06:55 PM
HAMENDËSIMET POETIKE TË FATMIR TERZIUT
Nga
Timo Mërkuri
Poezia
"Sikur" e Fatmir Terziut shfaq një densitet të fortë mendimi dhe
vlerash artistike përmes hamendësimeve metaforike dhe simbolike të lidhura
ngushtë me natyrën e jetës, dashurisë dhe përvojës njerëzore. Kjo poezi e
shkurtër ngrihet mbi një shtresë të thellë kuptimore dhe emocionuese, duke
ekspozuar kompleksitetin e përjetimit njerëzor, duke pasqyruar aftësinë e
autorit për të shprehur ide dhe ndjenja nëpërmjet imazheve dhe simboleve të
zgjedhura me kujdes. Përveç kësaj, figurat artistike janë befasuese e tronditëse
dhe tërheqin vëmendjen e lexuesit mbi thelbin e shprehjes së autorit. Në
vetvete këto figura shërbejnë si ngjarje emocionale dhe vizuale që shtojnë
intensitetin në mesazhin poetik, duke e bërë atë një përvojë letrare që prek
dhe reflekton përvojën njerëzore në mënyrë të thellë e të padiskutueshme.
I-Kështu, vargu
"Sikur të zgjohej Bota" shpreh dëshirën për një ndryshim të thellë
dhe zgjim të ndërgjegjes kolektive, duke sugjeruar një botë më të vetëdijshme
dhe të ndërgjegjshme ku njerëzit janë të përkushtuar ndaj bukurisë dhe vlerave.
Zgjimi në këtë kontekst interpretohet si një metaforë për rritjen e ndërgjegjësimit
dhe vetëdijes globale.
Mesazhi
i poezisë është një thirrje për ndërgjegjësim dhe zgjim kolektiv, duke nxitur
individët dhe shoqërinë të përballen me sfidat e vështirësitë me durim, shpresë
dhe fuqi krijuese. Kështi poezia nxit një qasje aktive ndaj jetës, duke
përdorur fuqinë e fjalës dhe të komunikimit për të ndërtuar një të ardhme më të
mirë, pavarësisht vështirësive, por ajo që na bën përshtypje është fakti se:
ndonëse poezia është e rrymës simboliste të modernizmit poeti fton figurën e
Penelopës me vargun "Sikur ... të ngrihej Penelopa", ku
Penelopa përfaqëson simbolin e durimit dhe besnikërisë, dhe në këtë rast
shfaqet duke u ngritur në nivelin
metaforik. Kjo shfaqje e Penelopës shpreh dëshirën për ringjalljen e këtyre
cilësive në botën moderne, duke e paraqitur atë si simbol të pritjes dhe
qëndrueshmërisë në kohë sfidash. Metafora flet për nevojën për të ruajtur
besimin dhe për të qëndruar fort përballë sfidave të jetës së sotme.
Poeti
shfrytëzon edhe veprimet e Penelopës nëpërmjet
vargut metaforik "Të endnim pëlhurën
e saj me gjarpërinjtë" në të cilin endja simbolizon procesin e
krijimit ose ndërtimit të diçkaje të vlefshme, të bukur dhe të qëndrueshme, por
çuditërisht ai shton ndërsa gjarpërinjtë
përfaqësojnë sfidat dhe rreziqet që janë të pashmangshme gjatë këtij procesi.
Kjo metaforë krijon një imazh të fuqishëm që tregon se bukuria dhe vlera e
vërtetë shpesh vijnë përmes përpjekjes dhe përballjes me vështirësitë. përshkruan
një përzierje të bukurisë dhe rrezikut në jetën dhe dashurinë njerëzore.
Në
vargun "në teh të dashurive Fjala/do
të endte papushim", fjala "Fjala"
simbolizon komunikimin dhe shprehjen në kontekstin e dashurisë dhe jetës. Në
këtë kontekst, "Fjala" simbolizon komunikimin dhe shprehjen e
ndjenjave, duke theksuar se si veprimet dhe fjalët tona mund të ndërtojnë dhe
të mbajnë gjallë marrëdhëniet e dashurisë. Në mënyrë të ngjashme me endjen e
pëlhurës nga Penelopa, fjala e ndershme dhe e sinqertë është një proces i
vazhdueshëm, që kërkon përkushtim dhe qëndrueshmëri. Kjo metaforë reflekton
nevojën për komunikim të vazhdueshëm dhe të ndjeshëm për të mbajtur gjallë dhe
për të forcuar lidhjet tona emocionale dhe njerëzore.
Ndërsa
vargu "që të mbajmë medalion
pandashëm/gjarpërinjtë" sugjeron se sfidat dhe vështirësitë janë pjesë
e pashmangshme e jetës sonë dhe duhet t'i pranojmë ato si pjesë të rëndësishme
të përvojës tonë. Medalioni, si simbol i diçkaje të çmuar, lidhet me
gjarpërinjtë për të theksuar vlerën dhe rëndësinë e mbajtjes së sfidave si
pjesë të rëndësishme të identitetit dhe rrugës sonë drejt suksesit dhe
qëndrueshmërisë.
II-Këto figura artistike të
poezisë "Sikur" pasurojnë kompleksitetin e saj, shfaqin aftësinë e
Terziut për të shprehur emocione dhe ide në një mënyrë që prek lexuesit në
nivele të ndryshme kuptimore dhe emocionale. Stili i veçantë poetik i Terziut
shquhet për një kombinim të hollësishëm të detajit me një përdorim të
sofistikuar të simbolizmit dhe metaforës. Ai shfaq botën dhe emocionet
njerëzore në një mënyrë shpirtërore dhe reflektuese, duke krijuar një atmosferë
të ngrohtë dhe introspektive. Gjuha e tij është e pastër dhe e përpiktë, me një
lirshmëri të dukshme për të eksploruar tema komplekse dhe për të ndërtuar
kuptime të thella që reflektojnë mbi jetën, dashurinë dhe kërkimin e kuptimit
të ekzistencës njerëzore.
III-Pyetja e parë që lind
është pse poeti Terziu përdor figurën e gjarpërinjve në endjen e pëlhures së
Penelopës nga në (të endnim, ne)?
Terziu
përdor figurën e gjarpërinjve në endjen e pëlhurës së Penelopës për të krijuar
një metaforë të fuqishme që reflekton sfidat dhe kompleksitetet e jetës dhe
dashurisë. Duke shtuar gjarpërinjtë në aktin e endjes së pëlhurës së famëshme që
nuk përfundonte kurrë, poeti përçon idenë se çdo përpjekje për të krijuar diçka
të bukur dhe të vlefshme përballet me sfida dhe rreziqe të vazhdueshme. Pra, endja
e pëlhurës me gjarpërinjtë përfaqëson kompleksitetin e marrëdhënieve njerëzore,
duke nënkuptuar se dashuria dhe jeta nuk janë të thjeshta dhe lineare, por të
mbushura me sfida dhe përballje që na kërkojnë të jemi të duruar dhe të
qëndrueshëm. Gjarpërinjtë në këtë kontekst nënvizojnë dhe dualitetin e bukurisë
e rrezikut që shoqërojnë njera tjetrën.
Përdorimi
i formës "ne" (ne endim) sugjeron një akt kolektiv dhe të përbashkët.
Kjo tregon se për të përballuar sfidat dhe rreziqet e jetës, është e nevojshme
që njerëzit të bashkëpunojnë dhe të mbështeten tek njëri-tjetri. Duke endur
(ne) së bashku pëlhurën me gjarpërinjtë, poeti sugjeron se forca jonë qëndron
në unitetin dhe solidaritetin tonë. Në këtë poezi, endja e pëlhurës me
gjarpërinjtë mund të shihet si një metaforë për ndryshimin personal dhe
evoluimin që ndodh përmes përballjes me sfidat dhe vështirësitë. Kjo ide
pasqyron natyrën dinamike dhe të pandalshme të jetës dhe zhvillimit personal.
Po
ashtu, shpesh gjarpërinjtë lidhen me
frikën dhe rrezikun. Duke i përfshirë ata në aktin e endjes së pëlhurës, poeti
sugjeron se për të arritur diçka të vlefshme, ne duhet të përballemi me frikën
dhe rreziqet, të cilat janë pjesë e procesit të krijimit dhe ndërtimit të diçkaje
që ka rëndësi dhe vlerë.
IV-Poezia "Sikur" e Terziut ka qasje të dukshme ndaj
disa rrymave të modernizmit, veçanërisht simbolizmit dhe ekzistencializmit.
Këto rryma janë të njohura për përdorimin e simboleve të pasura dhe
përqendrimin në përvojën e brendshme të individit dhe sfidat ekzistenciale.
a)-Simbolizmi
Poezia
përdor një sërë simbolesh të fuqishme, si Penelopa dhe gjarpërinjtë, për të
krijuar kuptime të shumta dhe të ndërlikuara. Penelopa simbolizon durimin dhe
besnikërinë, ndërsa gjarpërinjtë përfaqësojnë sfidat dhe rreziqet e përjetshme.
Ajo përdor gjithashtu dhe simbolin e pëlhurës , fjalës, medalioni, etj. Përdorimi
i këtyre simboleve për të shprehur ide dhe emocione komplekse është një tipar i
rëndësishëm i simbolizmit. Këto simbole nuk janë të kufizuara në një kuptim të
vetëm, por ofrojnë hapësirë për interpretime të shumta, duke reflektuar natyrën
komplekse dhe të shumëfishtë të përvojës njerëzore. Simbolizmi në këtë poezi
shfaqet përmes metaforave të ndërlikuara që kërkojnë një interpretim të thellë
dhe introspektiv për të kuptuar plotësisht mesazhin e poetit.
b)-Ekzistencializmi
Ekzistencializmi
është një rrymë që merret me pyetje thelbësore mbi ekzistencën, kuptimin e
jetës dhe sfidat personale që përjeton individi. Në poezinë "Sikur",
hamendësimet dhe ngarkesat metaforike të përjetuara nga individi reflektojnë
natyrën ekzistenciale të përpjekjes njerëzore për të gjetur kuptim dhe
përballuar sfidat. Akti i endjes së pëlhurës me gjarpërinj mund të
interpretohet si një përpjekje për të krijuar kuptim dhe rend në një botë që
shpesh duket kaotike dhe e paparashikueshme. Kjo tregon një përballje të
individit me vështirësitë dhe frikërat, duke kërkuar të krijojë diçka të
qëndrueshme dhe të vlefshme në mes të pasigurisë ekzistenciale.
c)-Ndikimet e Tjera
Moderniste
Poezia
gjithashtu tregon ndikime të tjera të modernizmit, duke përfshirë një qasje
introspektive dhe përdorim të stilit të lirë dhe eksperimental. Ndërthurja e
simboleve kulturore dhe personazheve mitologjike me temat bashkëkohore është
një qasje tipike e modernizmit, që synon të krijojë një lidhje midis të
kaluarës dhe të tashmes, duke eksploruar dimensionet e ndryshme të përvojës
njerëzore.
Pra,
kjo poezi ka qasje të dukshme ndaj simbolizmit dhe ekzistencializmit brenda
modernizmit. Përdorimi i simboleve të fuqishme dhe përqendrimi në përvojat
ekzistenciale dhe sfidat personale e bëjnë këtë poezi një shembull të pasur dhe
të ndërlikuar të modernizmit letrar.
V-Poezia "Sikur"
e Fatmir Terziut, përveç simboleve të fuqishme, përdor gjithashtu metafora,
imazhe dhe personifikime për të pasuruar më tej kuptimin dhe ndërlikimin e saj.
a)-Metaforat në poezi
shërbejnë për të krijuar lidhje të thella dhe abstrakte midis koncepteve të
ndryshme. Psh: metafora “Endnim pëlhurën
e saj me gjarpërinjtë”: përfaqëson kompleksitetin dhe sfidat që përballemi
në përpjekjet tona të përditshme. Metafora e fjalës te vargu: “Në teh të dashurive Fjala” ilustron forcën dhe rëndësinë e
komunikimit në marrëdhëniet tona. Fjala është ajo që mban në ekuilibër dhe
ndërthur dashurinë dhe ndjenjat, është instrumenti kyç në krijimin dhe ruajtjen
e lidhjeve të forta.
b)-Imazhet vizuale në poezi
krijojnë një pasqyrë të gjallë të përvojës njerëzore. Pamja e gjallë:“Të endnim pëlhurën e saj me gjarpërinjtë”
na sjell ndërmend një akt përpjekjeje dhe krijimi të vazhdueshëm, duke
ilustruar bukurinë dhe rrezikun që shoqëron çdo akt krijues, imazhet:“Do të endte papushim edhe gratë, edhe
vajzat, edhe bukuritë, edhe të larat e të palarat” përshkruajnë një
panoramë të gjallë të jetës së përditshme dhe përfshirjes në procesin krijues,
duke treguar se çdo aspekt i jetës, nga më i thjeshti deri te më i ndërlikuari,
është pjesë e këtij procesi.
c)-Personifikimet u japin
elementëve të ndryshëm një cilësi njerëzore, duke i bërë ata më të afërt dhe të
ndjeshëm. Psh“Fjala do të endte papushim”,
ku fjala është personifikuar duke i dhënë asaj aftësinë për të endur. Kjo
sugjeron se fjala ka fuqi krijuese dhe
është një forcë e gjallë dhe dinamike që ndërthur dhe lidh elementët e jetës
dhe dashurisë, vargu:“Do të endte
papushim edhe gratë, edhe vajzat, edhe bukuritë, edhe të larat e të palarat”i
jep jetës së përditshme një cilësi aktive dhe krijuese, duke personifikuar
aktin e endjes dhe duke sugjeruar se çdo aspekt i jetës është në një proces të
vazhdueshëm krijimi dhe rindërtimi.
VI-Analiza e Figuratave
të Ndryshme
Kombinimi
i metaforave, imazheve dhe personifikimeve e bën poezinë "Sikur" një
vepër të ndërlikuar dhe të pasur me kuptime të shumta. Këto figura stilistike
ndihmojnë në krijimin e një përvoje letrare të thellë dhe të ndjeshme, duke
ofruar një pasqyrë të plotë dhe të gjallë të përvojës njerëzore, ku:
-Metaforat
theksojnë lidhjet abstrakte dhe konceptuale midis ideve dhe ndjenjave të
ndryshme, duke thelluar kuptimin e poezisë.
-Imazhet
krijojnë një pasqyrë të gjallë dhe konkrete të jetës dhe përpjekjeve të
përditshme, duke i bërë ndjenjat dhe përvojat më të prekshme dhe të afërta.
-Personifikimet
japin një cilësi njerëzore elementëve abstrakte të paprekshëm, duke e bërë
poezinë më të ndjeshme dhe të lidhur me përvojën e përditshme të lexuesit.
Natyrisht
që duhet të shtojmë se:Megjithëse metaforat, imazhet e personifiki-met janë
figura artistike të ndryshme, ato i shërbejnë forcimit dhe evidentimit të
tiparit simbolik të modernizmit të poezisë "Sikur" të Terziut. Këto
elemente stilistike thellojnë dimensionin simbolik të veprës, duke krijuar
shtresa të pasura kuptimore dhe emocionale.
a)-Metaforat si simbole
të përbashkëta
Metaforat
e përdorura në poezi kanë një ngarkesë të fuqishme simbolike që i shërben
qasjes moderniste. Për shembull, metafora e "endjes
së pëlhurës me gjarpërinjtë" shpreh idenë e ndërlikimit të përpjekjeve
njerëzore. Kjo metaforë e bën të qartë se çdo përpjekje për të krijuar dhe ndërtuar
diçka të vlefshme do të përballet me sfida dhe rreziqe të pashmangshme, duke
forcuar kështu karakterin simbolik të poezisë.
b)-Imazhet vizuale dhe simbolizmi
Imazhet
vizuale krijojnë një pasqyrë konkrete që ndihmon në kuptimin e simboleve të
përdorura. Imazhi i "pëlhurës që
endet papushim" nga fjala përforcon simbolikën e vazhdimësisë dhe
përpjekjes së palodhur njerëzore. Kjo pamje vizuale bën të prekshme idenë
abstrakte të qëndrueshmërisë dhe krijimit të vazhdueshëm, duke e bërë simbolin
më të kuptueshëm dhe më të fuqishëm.
c)-Personifikimi si mjet
simbolik
Personifikimi
i fjalës, që "endet papushim"
dhe vepron si një forcë krijuese, i jep një dimension njerëzor dhe të gjallë
simbolit të komunikimit dhe të ndërtimit të marrëdhënieve. Ky personifikim
ndihmon në thellimin e kuptimit të simbolit, duke e bërë atë më të afërt dhe më
të ndjeshëm për lexuesin.
VII-Thellimi i Tiparit
Simbolik Modernist
Këto
figura stilistike i shërbejnë simbolizmit modernist duke krijuar një ndërlikim
dhe thellësi të veçantë në poezi. Modernizmi shpesh karakterizohet nga një
qasje komplekse dhe shumëdimensionale ndaj realitetit, dhe përdorimi i
metaforave, imazheve dhe personifikimeve ndihmon në krijimin e kësaj qasjeje,
ku:
-Ndërthurja
e metaforave ndihmon në krijimin e një rrjeti kuptimor të ndërlikuar që
përfaqëson realitetin kompleks të jetës dhe përvojës njerëzore.
-Krijimi
i imazheve të qarta ndihmon në konkretizimin e ideve abstrakte, duke bërë
simbolet më të prekshme dhe më të kuptueshme.
-Dhënia
e cilësive njerëzore elementeve abstrakte ndihmon në lidhjen e lexuesit me
simbolet në një nivel më emocional dhe të afërt.
Pra,
përdorimi i metaforave, imazheve dhe personifikimeve në poezinë
"Sikur" jo vetëm që pasuron tekstin, por edhe thellon dhe forcon
karakterin simbolik të veprës. Këto figura stilistike i shërbejnë qasjes
moderniste të poezisë duke krijuar një përvojë të ndërlikuar dhe
shumëdimensionale që reflekton natyrën komplekse dhe të ndërlikuar të
realitetit njerëzor.
VIII-Nuk mund të rrimë pa
thënë se me këtë poezi, Fatmir Terziu ka treguar se është një poet modern
shqiptar që ka shfaqur një rritje të konsiderueshme në krijimtarinë e tij
poetike, duke sjellë një përfaqësim të denjë të Shqipërisë në Evropë. Duke
jetuar në Londër, ai ndodhet në zemrën e artit modern, por një nga vlerat e tij
më të spikatura është fakti se ai vazhdon të shkruajë dhe të krijojë poezi
shqipe, duke ruajtur dhe promovuar identitetin dhe kulturën shqiptare.
Vlerat
e tij mund të evidentohen në disa aspekte:
Fatmir
Terziu ka sjellë një frymë të re dhe inovative në poezinë moderne shqiptare.
Poezitë e tij shpesh përmbajnë elemente të simbolizmit dhe ekzistencializmit,
duke përdorur simbole të fuqishme dhe metafora të ndërlikuara për të shprehur
ide dhe emocione komplekse. Kjo risi dhe thellësi artistike e bën atë një zë të
rëndësishëm në letërsinë bashkëkohore dhe kjo është e dukëshme dhe në poezinë “Sikur” që analizojmë.
Duke
jetuar dhe krijuar në Londër, ai luan një rol në përfaqësimin e kulturës dhe
letërsisë shqiptare në Evropë. Ai kontribuon në ndërlidhjen e kulturave dhe
ndihmon në promovimin e vlerave shqiptare në kontekst ndërkombëtar. Poezitë e
tij shërbejnë si një urë midis kulturës shqiptare dhe asaj evropiane, duke
pasuruar dialogun kulturor.
Një
aspekt i veçantë i krijimtarisë së Fatmir Terziut është përkushtimi i tij ndaj
poezisë shqipe, jo vetëm që mban gjallë aspektin linguistik të trashëgimisë
shqiptare, por përçon një psikologji të moderuar shqiptare që reflekton
përvojat , ndjenjat dhe mendësinë e popullit të tij. Kjo karakteristikë e
krijimtarisë së tij ( jo vetëm në poezi) është një vlerë e shtuar që i jep
thellësi dhe autenticitet krijimtarisë së tij poetike.
Terziu
shkruan me një mendësi që reflekton ndjeshmërinë dhe psikologjinë e moderuar
shqiptare. Kjo psikologji përfshin një kombinim të traditës dhe modernitetit,
duke integruar vlera të thella kulturore me përvoja të reja dhe ndërkombëtare.
Poezitë e tij tregojnë një vetëdije të thellë për identitetin dhe kulturën
shqiptare, ndërsa njëkohësisht përqafojnë ndikimet e modernitetit dhe
diversitetit kulturor të Londrës. Në poezitë e tij, Terziu përçon emocione dhe
ndjeshmëri që janë karakteristike për kulturën shqiptare, duke përdorur simbole
dhe metafora që janë të kuptueshme dhe të rëndësishme për lexuesit shqiptarë,
por të formuluara me një stil modern. Ai përdor simbole dhe referenca që kanë
një kuptim të veçantë brenda kulturës shqiptare, duke krijuar një poezi që
është e ngulitur thellë në traditat dhe mendësinë shqiptare. Kjo qasje e bën
poezinë e tij të pasur dhe të ndërlikuar, duke ofruar një pasqyrim të thellë të
kulturës dhe identitetit të tij. Pra, edhe pse jeton në Londër, ai vazhdon të
shkruajë në shqip, duke ruajtur dhe forcuar identitetin shqiptar. Kjo tregon
një lidhje të thellë me rrënjët e tij dhe dëshirë për të kontribuar në
zhvillimin e letërsisë shqiptare.
Poezitë
e Fatmir Terziut (si poezia "Sikur"), janë të mbushura me simbolikë
dhe mesazhe universale që rezonojnë me lexuesit jo vetëm në Shqipëri, por kudo
në botë. Ai trajton tema të përjetshme si dashuria, sfidat e jetës, durimi dhe
përballja me rreziqet, duke krijuar vepra të pranueshme në çdo kulturë.
Terziu
arrin të integrojë elemente të traditës shqiptare dhe kulturës moderne
evropiane në poezitë e tij, integrim që reflekton përvojën e tij si një poet
shqiptar që jeton në Londër, duke krijuar poezi të pasur me influenca të
ndryshme dhe që pasqyron kompleksitetin e identitetit të tij të dyfishtë.Kjo
është arritja më e madhe në letërsi e Fatmir Terziut, arritje që i ka të
shtrira elementët e saj edhe te poezia e bukur “Sikur”.
Sarandë, më qershor 2024
SIKUR
Nga
Fatmir Terziu
Sikur
të zgjohej Bota.
Sikur
… të ngrihej Penelopa …
….
sikur?!
Të
endnim pëlhurën e saj me gjarpërinjtë
në
teh të dashurive Fjala
do
të endte papushim edhe gratë,
edhe
vajzat,
edhe
bukuritë,
edhe
të larat e të palarat,
dhe
ne bashkë do të ngjyenim larushitë,
ditë
për ditë,
që
të mbajmë medalion pandashëm
gjarpërinjtë.