Kulturë
Astrit Lulushi: Thënie
E hene, 30.05.2022, 07:00 PM
Thënie
Nga
Astrit Lulushi
Qyteti
Atikë (breg-det), është kryeqyteti i Greqisë; solli Athenai (shumës, sepse
qyteti kishte disa zona dalluese nga Zotërit jepnin këshilla); tradicionalisht
rrjedh nga Athena, asimiluar nga një emër i humbur në një gjuhë parahelene
(pellazge).
Historia
se si Athina mori emrin e saj mbështetet në mite. Qyteti në fakt ka pasur disa
emra gjatë historisë së tij 3400 vjeçare.
Emri
fillestar i Athinës ishte "Aktiki", mbreti i parë i vendit, Aktaio.
Më pas, ndërsa qyteti vazhdoi të rritej, pasardhësi i Aktaios, e quajti qytetin
me emrin e tij, Cecrops.
Mitologjia
thotë se perënditë e Olimpit e shikuan qytetin e bukur të begatë dhe vendosën
ta bëjnë të vetin, dhe emri i Athinës ndryshohet për herë të fundit.
Siç
vëren historia, qyteti antik i Athinës ishte një forcë e fuqishme dhe luajti
rol të rëndësishëm në zhvillimin dhe avancimin e qytetërimit të lashtë grek.
Në
kohët moderne, mbetjet e perëndive dhe lavdia e tyre nga lashtësia janë të
shpërndara në të gjithë qytetin.
Ka
një histori të pasur dhe mitike rreth Athinës, dhe mënyra se si u emërua nuk
bën përjashtim.
Historia
fillon me një duel midis perëndive të lashta të Olimpit për të përcaktuar se
kush do t'i jepte qytetit emrin dhe të bëhej mbrojtësi i tij.
Thuhet
se perëndia e detit, Poseidoni, dhe perëndesha e mençurisë, Athena ishin gati
të duelonin për të zotëruar qytetin.
Zeusi
deklaroi që të dy perënditë t’i jepni një dhuratë mbretit Cecrops, i cili ishte
një krijesë gjysmë njeri, gjysmë gjarpër; cilado dhuratë të pranohej do të
përcaktonte emrin e ri të qytetit.
Legjenda
thotë se të gjithë qytetarët u ngjitën lart në Akropol për të parë ofertat e
Athinës dhe Poseidonit.
I
pari ishte Poseidoni, i cili goditi shkëmbin e Akropolit, duke hapur një burim
uji dhe duke i ofruar qytetit të ri sukses në luftë dhe në det.
Njerëzit
e pëlqyen ujin dhe nuk u magjepsën, pasi kishte shije të kripur si detet që
mbretëronte Poseidoni.
Kur
erdhi radha e Athinës, ajo doli përpara dhe mbolli një farë në tokë, e cila
mbiu menjëherë në një pemë ulliri.
Ky
ishte gjesti i perëndeshës për t'u dhënë banorëve frytet simbolike të paqes dhe
mençurisë, si dhe mbjelljen e pemës që u siguronte vaj, ushqim dhe dru për
djegie.
Sipas
një interpretimi të fabulës, burrat mbështetën Poseidonin ndërsa gratë, të
cilat votuan më shumë se burrat, ishin në favor të Athinës.
Që
nga ajo ditë, qyteti mori emrin e perëndeshës duke u bërë i njohur si Athinë.
Bufi, që nënkupton mençurinë dhe ishte i lidhur me Athinën, erdhi për të
përfaqësuar qytetin në antikitet.
Perëndesha
Athena përshkruhej në njërën anë të monedhës greke të dhrahmisë, ndërsa bufi
ishte në anën tjetër.
Qytetarët
e Athinës ndërtuan tempuj dhe statuja dhe organizuan festivale kushtuar
patrones së tyre, Athinës, si Partenonin (Pale-thonin) madhështor në Akropol.
Vetë
perëndesha Athena ka një histori mjaft intriguese. Edhe pse disa mite
pretendojnë se Metis perëndeshë e këshillës, ishte nëna e saj, shumica
pretendojnë se ajo nuk kishte nënë dhe se lindi vetëm nga Zeusi.
Thuhet
se si perëndeshë e mençurisë, Athena nuk ka lindur natyrshëm, por doli
plotësisht e rritur nga balli i Zeusit, babait të saj.
Sipas
miteve të shumta, Athena ishte e preferuara e babait të saj. Aresi, perëndia i
luftës, madje akuzoi Zeusin për paragjykim ndaj Athinës për shkak të mënyrës së
saj të lindjes, sipas Iliadës së Homerit.
Ajo
konsiderohej se përfaqësonte aspektet strategjike të luftës dhe ishte e njohur
për mbrojtjen e heronjve, më së shumti Jason, Perseus, Herakles dhe natyrisht
Odiseun.