Editorial » Shkreli
Frank Shkreli: Skandali i radhës në Shqipëri, spastrim 'malokësh'
E marte, 05.04.2022, 09:55 PM
SKANDALI I RADHËS NË “SISTEMIN E RI TË DREJTËSISË” NË SHQIPËRI – SPASTRIM “MALOKËSH”
Nga
Frank Shkreli
Nuk mjaftonte
spastrimi i ish-të përndjekurve, vktimave të komunizmit dhe familjarëve të tyre
nga reforma e re e drejtësisë. Në
Shqipëri, Komisioneri për
Mbrojtjen nga Diskriminimi (KMD) është institucion i pavarur, që për mision të
punës së tij pretendon se siguron mbrojtjen efektive nga diskriminimi dhe
sjelljet që e nxisin atë. Ky ent bëri një deklaratë -- KMD udhëzon shmangien e paragjykimeve dhe përkatësive në
vlerësimin profesional - ATSH - (ata.gov.al) --
botuar të djelën me 3 prill, në portalin e vet në lidhje me një incident të
rëndë diskriminimi në procesin e vetingut. Megjithëse me një të lexuar është
vështirë të thuhet se për çfarë rast diskriminimi e ka fjalën KMD-ja. Por pas një deshifrimi nga disa media të
pavarura në Tiranë -- se mediat e mëdha të oborrit të qeverisë nuk e kanë
përmendur ende këtë skandal -- mësohet se kemi të bëjmë me një rast konkret të
ditëve të fundit në Tiranë, e që ka të bëjë me spastrimet dhe diskriminimet në
sistemin e drejtësisë, si dikur në ish-regjimin e qoftëlargut.
Ndryshimi është se kësaj radhe e quajnë (veting) – gjoja
spastrimi i drejtësisë nga të korruptuarit -- dhe sponsorizohet dhe mbështetet
nga asgjë më pak se Ambasada Amerikane dhe Bashkimi Evropian, me disa suksese
deri tani. Dihet se të ashtuquajturat
“reforma” në sistemin e drejtësisë në Shqipëri, me qëllim, po përjashtonte
kandidatët nga radhët e ish të përndjekurve të kohës së komunizmit dhe
familjeve të tyre. Por kjo nuk i prishte kujt punë, as autoriteteve vendase as
sponsorizuesve ndërkombëtarë. Falë kësaj heshtjeje, duket se vetingu i
“sistemit të ri të drejtësisë” e paska zgjëruar aktrivitetin e tij të
spastrimit -- jo vetëm të atyre që mund të jenë pinjollë të familjeve të
vuajtura anti-komuniste – por tani sipas disa mediave në Shqipëri, “Mësohet se Vettingu po heq nga sistemi
i drejtësisë, kryesisht, ata që janë nga Mirdita, Tropoja, Kukësi, Puka dhe
Burreli”. Për mua, ky subjekt është tepër i pakëndëshëm për ta trajtuar, por
provokimi është i papranueshëm.
Sidoqoftë, mund lexojeni më sipër deklaratën në linkun
KMD-së, “institucionit të pavarur, që siguron mbrojtjen efektive nga
diskriminimi” në Shqipëri dhe nëqoftse nuk e kuptoni se për ke dhe për çfarë
flet institucioni, do përpiqem ta shpjegoj, bazuar në disa të dhëna të botuara
deri tani në median shqiptare. Duket
se kemi të bëjmë me një spastrim të qëllimshëm të kandidatëv të padëshiruar,
bazuar në origjinën ose përkatësinë krahinore të tyre, që të jenë pjesë e
sistemit të ri juridik në Shqipëri, si prokurorë e gjykatës. Unë kam venë dukje, në të kaluarën, faktin se
sipas disa burimeve, vetingu, padrejtësisht, ka spastruar nga drejtësia,
sidomos kandidatët nga radhët e të përndjekurve të komunizmit, ose familjeve të
tyre. Por tani problemi duket se është edhe më i madh se vetingu përfshinë edhe
një kategori tjetër të shqiptarëve: origjinën ose përkatësinë krahinore duke
spastruar nga sistemi i drejtësisë ata që janë me origjinë nga pjesa veriore e
Shqipërisë. Kam qenë edhe kritik i asaj reforme pasi kam
kundërshtuar vazhdimisht përfshirjen pothuaj, ekskluzivisht, si mbikqyrës të
kësaj reforme të prokurorëve dhe gjykatësve të edukuar dhe të punësuar në
ish-regjimin komunist, ndërkohë që janë përjashtuar ose nuk janë konsideruar
për detyra të larta përfaqsues të shtresave të tjera të shoqërisë shqiptare,
siç janë ish-të përndjekurit ose pasardhësit e tyre, viktima të regjimit
komunist kriminal të Enver Hoxhës. Tani
shohim se rrethi i të përjashtuarve shkon përtej ish-të përndjekurve. Rasti i fundit i diskriminimit nga vetingu
është ai i Prokurores Elisabeta Imeraj, e cila paragjykohet bazuar në origjinën
e saj, se ajo është nga Veriu,
një “maloke nga Tropoja”, siç e quan Genta Bungo dhe si e tillë duhet të
shkarkohet për shkak të origjinës, sipas rekomandimit të anëtares së Kolegjit
të Posaçëm të Apelimit, (KPA) Genta Bungo.
Megjithëse kjo
është një shkelje e rëndë ligjore, deri tani as Kryeministri as ndonjë ent
tjetër qeveritar nuk ka reaguar në lidhje me këtë shkelje flagrante të ligjit.
Madje as deklarata e KMD-së nuk i refereohet drejtë për drejtë – me emër dhe
mbiemër -- këtij rasti. Ku janë të mençurit e Kombit që nuk flasin për të
dënuar dukuri të tilla urrejtjesh krahinore?
Për më tepër, ajo që më shqetëson mua edhe më shumë është fakti se as Ambasada
Amerikane as të dërguarit e Bashkimit Evropian në Tiranë -- që financojnë
reformën në drejtësi në Shqipëri-- nuk kanë bërë asnjë koment për abuzimet në
veting, as më heret, as për rastin e fundit. Për mua kanë qenë tepër
problematike emërimet dhe dekorimet e prokurorëve dhe gjyqtarëve të
ish-regjimit komunist në detyra kyçe të drejtësisë në procesin e vetingut.
Gjëndja është
shumë më keq se ç’mendoja unë. Sipas disa burimeve në media dhe të tjera, KPK ka larguar me shumicë prokurorë dhe gjyqtarë që kanë
prejardhjen nga Veriu i Shqipërisë – një “reformë” kjo reformë që financohet
kryesisht nga taksapaguesit amerikanë.
“Mund t’u përmend plot emra “malokësh” që i ka këputur vettingu pa asnjë
shkak, provë apo llogjikë ligjore”, tha ditët e fundit analisti dhe
ish-Ministri i Drejtësisë, Ylli Manjani në një program televiziv.
Ky është një
problem i madh në fakt dhe në përceptim për qeverinë shqiptare dhe për
mbështetsit ndërkombëtarë të “reformës së re të drejtësisë”, në Tiranë, të
cilët janë duke themeluar një sistem drejtësie me “dvorana” të ish-regjimit
komunist dhe me “bungot” e post-komunizmit – duke krijuar një sistem drejtësie
shumë diskriminues dhe urrejtës deri në palc ndaj një pjese të madhe të
shqiptarëve duke përdorur metodat përçarëse enveriste shqiptari kundër
shqiptarit – duke përdorur ish-ideologjinë komuniste dhe krahinat si pretekst.
Përball
heshtjes ndaj këtij fenomeni -- nga entet përkatëse shqiptare në Tiranë si dhe
ndërkombëtarët, përfshir Ambasadën Amerikane në Shqipëri -- dhe kësaj situate
të shëmtuar në vetingun e drejtësisë shqiptare,
taksapaguesit shqiptaro-amerikanë si dhe organizatat e ndryshme në
Amerikë kanë edhe ata përgjegjësinë e tyre që të reagojnë ndaj dukurive të
tilla përçarëse në sistemin e drejtësisë. Shqiptaro-amerikanët duhet të jenë më
të interesuar se çka po ndodhë në Atdhe në përgjithësi dhe, veçanërisht, si
shpenzohen taksat e tyre në Shqipëri, në emër të reformës në drejtësi, ndërkohë
që, ditën për diell, merren vendime diskriminuese për shkak përkatësie dhe jo
aftësie, pa asnjë ndëshkim për shkelsit e ligjit. Diçka që është e
kundërligjshme në Shtetet e Bashkuara por edhe në Shqipëri.
Ndërkaq,
heshtja e Ambasadës amerikane në Tiranë në lidhje me këtë çeshtje dhe me
abuzimet që bëhen në procesin e vetingut, siç është rasti i prokurores Imeraj,
është imorale dhe e pajustifikueshme. Këtu në Amerikë, praktika të tilla i
quajmë linçime -- në këtë rast të shqiptarëve me origjinë nga Veriu i
Shqipërisë – linçim i financuar me fonde nepërmjet ambasadës amerikane në
Tiranë. Ky mund të jetë një akt kriminal
dhe si i tillë nevojitë hetime të menjëhershme nga autoritetet e besueshme
shqiptare, nëqoftse ka të tilla, por sidomos nga entet që financojnë vetingun,
si USAID dhe vet Ambasada Amerikane. Në
mungesë të kësaj i mbetet Inspektorit të Përgjithshëm të Departamentit të
Shtetit ose Kongresit të Shteteve të Bashkuara të bejnë hetimet e nevojshme për
të zbuluar të vërtetën se për çka dreqin po përdoren fondet amerikane në
Shqipëri. Kjo është shpresa ime! Por,
sidoqoftë, kur abuzime të tilla lejohen në një program që financohet dhe ka
vulën aprovuese të Shteteve të Bashkuara, kjo është shumë shqetësuese. Në
minimum dhe për hir të kredibilitetit të vet
dhe Shteteve të Bashkuara, Ambasada Amerikane në Tiranë nuk mund të
qendrojë indiferente ndaj një fenomeni të tillë trazues dhe abuzues me reformën
në drejtësi, të cilën e ka marrë përsipër si një projekt të saj me rëndësi.
PS -- Sa për
dijeni, Zonja Bungo dhe të tjerë që mendojnë si ti, unë nuk njoh “malokë” as
“maloke”, por malësorë e malësore, njoh shumë, në të vërtetë. Jam vet një prej
tyre. Në Amerikë jemi, shumë, shumë.
Këtu kemi gjetur liri e drejtësi dhe askush nuk na ofendon me epitetin “malok”
as “maloke”. Madje këta “malokët” dhe
“maloket” që jetojnë në Amerikë kanë bërë shumë gjëra të mira për Shqipërinë e
për Kosovën, gjatë dekadave, pa pyetur as për krahinë as për ideologji, por për
interesat kombëtare në përgjithësi dhe për të gjithë shqipotarët pa asnjë
dallim.
Megjithëse jetoj
mbi 50-vjet në Amerikë, identiteti im mbetet ai i malësorit, gjë për të cilën
jam krenar. Për mbi 50-vjetë në Amerikë kam konkuruar për disa detyra gjatë
viteve, por asnjëherë nuk më pyeti njeri për origjinën time, as për krahinën
nga vijë. Ky identitet prej malësori, që
ti do e quaje “malok”, nuk më ka penguar mua as të tjerë si unë me origjinë nga
ato treva që të arrijmë nivelet më të larta që na kanë mundësuar aftësitë tona,
Amerika jonë e dashur dhe drejtësia amerikane. Këtë drejtësi që gëzojmë ne
“malokët” dhe “maloket” në Amerikë, do të dëshironim të gëzonin edhe
bashkëvëllezërit dhe bashkmotrat tona në Atdhe – pasi “drejtësia re” nepërmjet
vetingut, në Shqipëri po zbatohet, kryesisht, falë mbështetjes financiare nga
Shtetet e Bashkuara – pra me taksat tona.
Për mbi 50-vjetë
në Amerikë kam konkuruar për disa detyra të nivelit të ultë dhe të lartë, por
asnjëherë nuk më pyeti njeri për origjinën time. Shqiptarët si unë i cilësoni si malokë e
maloke (njerëz të pagdhendur dhe të trashë), sigurisht, me një përulje dhe
urrejtje të theksuar, trashëgimi e Enver Hoxhës kjo. Por të huajt që kanë pasur rastin të njohin
këta “malokë” e “maloke” të Shqipërisë së Veriut, siç ka qenë historianja
angleze Edith Durham në vitin 1908 i ka cilësuar ata si “besnikë dhe
“kurajoz”: “Çdo
sukses që mund të kem arritur, ia kushtoj vetëm ndihmës bujare dhe dashamirëse
që gjeta gjatë gjithë udhëtimit, nga të gjithë, pa përjashtim, por në mënyrë të
veçantë nga françeskanët dhe priftërinjtë misionarë të Malësisë dhe
udhërrëfyesi im Mark; por po ashtu, mikpritësve dhe udhërrëfyesve nga të gjitha
racat dhe fetë që unë kam takuar. Njerëz
besnikë, kurajozë, e mikpritës, të cilët ndoshta është e shkruar në Librin e
Fatit të mos i shoh më, por, kur njeriu tregohet i njerëzishëm e i mëshirshëm
me të huajin, kjo dëshmon se është Qytetar i Botës; e se Zemra e tij s’është
një ishull i ndarë nga Tokat e tjera, por një Kontinent që me to
bashkohet.” Edith Durham, High Albania.