Mendime » Radovani
Fritz Radovani: Dy shpella të thella
E diele, 16.01.2022, 07:49 PM
Pjesa III: Në prag të 100 vjetorit Pamvarsisë...
DY SHPÊLLA
TË THÊLLA...
Nga
Fritz RADOVANI
Ndër
dy shpella të thella, nën dy harqe të daltuem në shkambijtë e ashpër të maleve
tona, të naltuem e të zhytun deri në vrantësinën e pafund të qiellit, të ndamë
nga një stom i drejtë që bie pingul mbi një kreshtë burrnore e ku nën té buroi
si prroni i pastër e i freskët hymni i një Flamuri të dhunuem për shekuj me
rradhë, pikërisht aty, në ato dy vatra shkëndijash me të cilat nuk mujtën me u
hangër as sytë e Shqipës, nën cohën e ashpër e të murrme të zhgunit të Shën
Françeskut, pushoi së rrahuni Zemra e Madhe e Fratit të Kosovës, mu në Zym të
Hasit të Thatë, me 13 Tetor 1929...kur serbët menduen me e lanë të përjetshëm
Emnin e fratit tue pagëzue me gjakun e Tij të Shenjtë brigjet, cungat e
stomijet e njomuna për sa shekuj nga vllaznit e Tij, dhe tue i diftue botës
mbarë se këtu njenit prej bijëve të Ilirëve sot hasmi tradhëtisht i ngriti një
monument ma të fortë se bronxit, Monumentin e At Shtjefën Gjeçovit OFM, i cili
ndër shekuj nuk do të kenë kurrma mort!
E
ç’prej asaj dite të zezë duert e Shugurueme të Tij nuk do të daltojnë kurrma
ndër zemrat e njoma shkrojlat e At Gjergjit!...E, nuk do të shkojnë gjatë kur
camerdhokëve të vegjël nuk do t’u mësojë ma kush me shkrue emnin “Gjergj
Kastrioti”...
Qysh
se fillova me marrë mend e kuptova fjalën “vrasë” tue pa me sy gjakun e derdhun
lamë në 13 Tetorin e vitit 1943 në Tiranë, kjo datë më kujtonte shprazje armësh
e bombësh mbi njerzit e pambrojtun e të pafajshëm.., por kjo nuk ishte data e
parë e atij tmeri që përjetova si fëmijë kur ishe vetëm 3 vjeç, mbasi për të
gjithë Shqiptarët një 13 Tetor tjetër të përgjakun kishin përjetue 14 vjetë
para meje nxanësit e Zymit të Hasit në Kosovë, kur dora e pabesë e shovenistëve
serb në vitin 1929, plandosi përdhé Mesuesin e tyne të Gjuhës Shqipe, fratin e
përvujtë, At Shtjefën Gjeçovi, pra plot 83 vjet ma parë.
Ishte
pikërisht ajo vjeshtë e zymtë kur flladi i freskët frynte mbi gjethet e
zverdhuna të lisit, me të cilët Përenditë Pellazge thurën kunorën e
martirizimit por edhe të lavdisë së përjetëshme që me duert e Tyne Ata i vunë
mbi ballin e Heroit të Popullit Shqiptar!
Ishte
ai dru i gdhenun që i kishte lëshue ata gjeth për shtroje për daltuesin e vet,
kur në dorën e Tij iu gjet si shkop për mburojë bash atëherë kur zagart e mbarë
Ballkanit lehnin për “barbarët e egjër”, mbasardhësit e Lekës dhe të Gjergjit
të Madh.
Ai
nuk eci kurrë mbi shilte e cerga...Ai eci i zbathun me sandalet e Tija mbi gur
e shkrepa, mbi ferra e zallishta, ndër fusha, shpella e male, vetëm mbas
Kryqit, me Ungjill në dorë. Ungjill e Kanu ishin mburoja e Tij; Paqë e Drejtësi
ishin parzmorja e Meshtarit tonë...
Ai
ishte djalë i Janjevës së Kosovës, i lemë me 12 Korrik 1874, nga një familje e
thjeshtë me origjinë nga Kryeziu i Pukës, me tradita të theksueme Shqiptare.
Mësimet e para i mori në vendlindje, ku famullitari i atij vendi, tue vrejtë
cilësi të një squtësie të rrallë e mbi të gjitha një natyrë të prirun për kah
Feja e ditunia, me leje të prindëve të Tij dhe të Argjipeshkvit të Shkupit, e
merr Hilën e vogël (emni i parë i Pagëzimit ishte Mëhill ose Hilë), dhe e sjell
në Kolegjin e Françeskanëve të Troshanit. Aty vazhdoi mësimet e mesme dhe u
pergatitë që në moshen 10 vjeçare shpirtnisht për udhën e vështirë në të cilën
mendonte me vazhdue, tue ju kushtue Urdhnit të Fretenëve të Vogjel (OFM) të Shën
Françeskut të Asizit, që kanë zanë vend në Shqipni që në Shek. XIII mbas
Krishtit. Zakonisht aso kohe studentët shqiptarë mbas këtyne viteve
shkollore dergoheshin në Bosnje, ku
banin një plotësim mësimesh liceale me profesorë të njohun dhe njëkohësisht edhe
parapergatiteshin për studimet e nalta teologjike, të cilat pjesa ma e madhe i
kanë krye në Austri dhe Itali. Gjeçovi studimet e nalta të filozofisë i bani në
Banjaluke, ndërsa ata të teologjisë i ka përfundue në Kreshevë, ku u njoht me
letrarin e madh epik Gegë Martiq. Si duket edhe Gjeçovi, ashtu si At Gjergj
Fishta, nga ajo shkollë e Bosnjes marrin edhe nektarin e njohun të asaj
letersie e cila ma vonë ndikoi direkt në krijimtarinë e tyne letrare, por duhet
theksue të një niveli artistik shumë të naltë e që mbetë edhe i papërsëritshëm
mbas këtyne kolosëve, që kanë lanë vepra me vlerë të madhe në fondin e kulturës
sonë Atdhetare Shqiptare.
Në
vitin 1896, porsa kishte krye studimet, vjen në Shqipni dhe fillon veprimin
fetar e atdhetar në Pejë, Laç të Kurbinit, Gomsiqe, pikërisht ndër ato zona
shumë të vorfna, por që la mbresa të përjetëshme me mësimet e Tija të
Atdhedashunisë, një vepër e vazhdueshme e Urdhnit Françeskan në të gjitha
Trojet Shqiptare ku kanë shkelë ata. Folklori, doket e zakonet dhe “ligjët e
pashkrueme” të atyne viseve bahën shujta shpirtnore e Tij, me të cilat
menjëherë filloi me mbrujtë landën edukuese të “Kanunit të Maleve” të Kombit
Shqiptar. Reformat e Xhonturqëve e zanë në Gomsiqe dhe asht ndër të parët që i
zbulon pa pikë frike karakterin shtypës të tyne ndaj vendit tonë. Në Durrës ka
një korespondencë të dendun me shumë shqiptarë të Shqipnisë së Mesme që punojnë
për të njajtin qellim si Ky. Ndër të gjitha vendet ku shkon ishte lashtësia e
tyne ajo që shumë ma shpejtë se mund të mendohej e ban me vue gurt e thëmelit
të shkencës së arkeologjisë Shqiptare, Baba i së cilës asht At Shtjefën
Gjeçovi.
Mbas
vitit 1912, kur At Gjeçovi arriti me pa frutin e përpjekjeve të veta për Liri
dhe Pavarësi me ngritjen e Flamurit në Deçiq në 1911, dhe me 28 Nandor 1912 në
Vlonë, Ai nuk u pajtue si të gjithë shokët me okupacionet e hueja, kjofshin ata
edhe të pjesëshme ose edhe të përkohëshme, kështu pra, as italianët, austriakët
apo serbët nuk e donin praninë e Tij. Madje në vitin 1920 kur asht në Vlonë
bashkë me priftin Atdhetar Don Mark Vasa, janë në krahun e vendosun të
luftarëve Atdhetarë të Lirisë, kundër zaptuesëve italianë. Mospajtimi i Tyne me
të tilla vepra të fqinjëve ka ba atë Histori të Lavdishme të Tyne që
përjetësisht ka mbetë Heroike.
Në
fushën e letërsisë krijimtaria e Tij asht mjaft e gjanë por e panjohun pothuej
fare nga Shqiptarët mbas vitit 1944 për ato arësye që dihën kryesisht të
përfshimë në Gjenocidin komunist kundër Klerit Katolik Shqiptar dhe
veprimtarisë Atdhetare të Veriut. Asht logjike që veprimtaria e Tij e shkrueme
në Gegënisht nuk mund të zente vend në letërsinë antiatdhetare të realizmit socialist. Mjaft dorëshkrime të Tij
u plaçkitën nga komunistët kur ata bastisën Kuvendin Françeskan të Gjuhadolit
në Shkoder në vitin 1946 dhe shumë nga këto vepra të ruejtuna si dorëshkrime me
vlerë, përfunduene pjesërisht në Jugosllavi, ndersa një pjesë tjetër janë endè
sot jashta “perdorimi” per disa.., në podrumet e Bibliotekës Kombëtare në
Tiranë.
At
Gjeçovi në fushen letrare asht vlersue edhe nga dijetarët e mëdhaj të kësaj
fushe si Prof. Karl Gurakuqi, i cili shkruen: “Gjeçovi botoi në Shkoder në
vjetin 1910 vëllimin e bukur me titullin “Agimi i Gjytetnis” kushtue At
Fishtës, ndër fletët e të cilit frynë gjithkund nji erë e pastër ndiesishë të
flakta atdhetare. Asht për tu shenuem në këte vepër nji studim i hollë mbi
fjalorin e gjuhës shqipe, ku rrihet çashtja e pastrimit të fjalëve të hueja, të
kujdesit në të folun pa gabime dhe të mënyrës së mbledhjes së fjalvet nga goja
e popullit. Përveç këtij libri, kemi nga penda e tij edhe përkthimin e dramit
tri pamjesh të Pjetër Metastasit “Atil Reguli” (1912); “Shna Ndou i Padues”
mbas Dal-Gal (1912); “Vajza e Arleans-it a Joana d’Ark” (1915) etj.”
Ja,
dhe një fragment i poezisë “E drejta!”:
“M'
kam, se Atdheu don që t' vllaznohi
E
njihni n' t' bame t' keni e n' fjal
M'
kam, se Atdheu don që t' bashkohi
Hovin
hujliut, vllaznisht me j' a ndal
...M'
kam, shqyptart, m' kam, e n' zemrat trimnohi!
M'
kam, flamurin e Shqypnis qit - e ndrit
Emnin
tand, pa frig e marre rrfeje
Gjuh’
n tande, n' t' cilën Mama t' ka rrit
N'
drit me qitun, prej Zotit ke leje
...Ngrehu
prej gjumit, se mjeft t' ka topit!”
Si
thëmelues i arkeologjisë sonë kombëtare asht vlerësue dhe njohë edhe nga
dijetarë të huej të kësaj fushe si: Dr. Ugolini, drejtor i misionit arkeologjik
italian që erdhi edhe në Shqipni, nga Prof. Marucchi n’ekspoziten e Vatikanit,
nga Prof. Nopçe etj. Ai ishte me të vertetë një shkencëtar i mirfilltë në këte
fushë ku la thesare me vlera të mëdha kombëtare të zbulueme prej Tij, të cilat
ruheshin deri në 1946 në Muzeun e Kuvendit të Gjuhadolit, si Unaza e njohtun e
Gjeçovit, armët Ilire, Zoja e Zezë e daltueme në dru, enë të vjetra prej balte
etj.
Ka
botue mjaft artikuj në shumë revista e fletore të kohës mbrenda e jashta vendit
me pseudonimin “Lkeni i Hasit”. Shkopi i Tij i daltuem në dru asht një vepër
arti në vete. Asht ruejtë deri vonë në Muzeun e qytetit të Shkodres.
Madhështia
e At Gjeçovit ka mbetë në fletët e prarueme të vepres së çmueshme dhe të pavdekshme
“Kanuni i Lekë Dukagjinit”, me të cilën Autori arrijti me gjujzue shpifsit dhe
mashtruesit e vazhdueshëm armiqë të Popullit Shqiptar, tue i tregue me fakte
se, kush jemi dhe nga erdhëm për qellimin e madh të ruejtjes së identitetit
tonë kombëtar.
Të
gjitha mendimet dhe vlerësimet e At Fishtës, Don Lazër Shantojës, Prof. Karl
Gurakuqit, Prof Ndoc Kamsit, etj., për këte Kanu do të përmblidhën mbrenda
parathanjes së kësaj vepre prej të Madhit Faik Konica, i cili ka arrijtë me penden e Tij të artë me
daltue në shkambijtë shqiptar këto fjalë:
“At
Gjeçovin e pata njohur me anë letrash disa vjet përpara luftës Ballkanike. Më
1913 shkova në Shkodrë dhe atjè, në Kuvënt të Franciskânëve, nji ditë u-njohmë
me sy e me fjalë të gjalla. Mendimet nderimi që kisha patur për At Gjeçovin për
së largu, m'u-shtuan ca mê tepër që kur u-poqmë. I mesmë nga gjatësia e trupit,
pakë si i thatë, me një palë sy të zeza ku çkëlqente mendia po dhe zëmërmirsia,
At Gjeçovi fitonte menjëherë besimin dhe dashurinë. Fjalët i kish të pakta po
kurdoherë në vënt. Vetëm kur në të kuvënduar e sipër takohej nonjë pikë mi të
cilën kish dituri të veçantë - si për shembëll Kanuni i Lek Dukagjinit ose
vjetëritë greko-romane - At Gjeçovi çelej ca mê gjatë, dhe ahere ish gëzim t'a
dëgjonte njeriu. Asì kohe At Gjeçovi ish "famullitar", domethënë
prift i ngarkuar me shërbimin e një fshati ose rrethi, dhe rronte në Gomsiqe, i
pari katûnt i Mirditës mb'udhë nga Shkodra n' Orosh. A i vemi musafirë At
Gjeçovit nonjë ditë të kësáj jave? Më pyeti një herë At Fishta, me të cilin
píqesha çdo ditë në Shkodrë. Mendimi i një vizite At Gjeçovit më pëlqeu pa
masë. Ashtû, pa humbur kohë, u-nismë. Një gjë për të vënë ré, dhe që më mbushi
me habí dhe trishtìm, është se nga Shkodra gjer në Gomsiqe, një udhëtìm shtat'
a tet' orësh me kalë, nukë gjetmë as katûnt as shtëpí; veç një hani të varfër,
ku qëndruam për të pirë kafé, s'pamë gjëkundi nonjë shënjë gjallësie: një vënt
i zbrazur e i shkretë, si i harruar nga Perëndia dhe nga njérëzit. Po mërzia e
udhëtimit na u-çpërblye përtèj shpresës posa arrijtëm në Gomsiqe, ose, që të
flasim me dréjt, në famullí të Gomsiqes, - se katundi vetë i shpërndarë
tutje-tëhû, një shtëpí këtû, një shtëpí nj' a dy mile më tej, as që dukej.
Famullia - një biná prej guri, e ndritur dhe e pastër, gjysm' e zbrazur nga
plaçka po e mbushur dhe e zbukuruar nga zëmëra e madhe dhe nga buzëqeshja e të
zotit shtëpisë - qëndronte, mirëpritëse dhe e qetë anës një lumi. Këtû ronte At
Gjeçovi. Këtû e shkonte jetën, në mes të lutjes e mësimeve, një nga njérëzit më
të lartë që ka patur Shqipëria: një lartësí e përulur, në munt t'afròj e të
lith dy fjalë aqë të perkûndërta; një lartësí shpirti dhe mendjeje e panjohur
nga njeriu vetë, i cili, bir i vërtetë i të Várfërit t' Assisit, në pastërí e
në vobëksí të zëmrës tij e dinte veten të vogël. Famullia, shkollë dhe vënt
këshillash të mira, u jipte fëmiíjëve themelet e stërvitjes, u përndante fjalët
e urta dhe ngushëllimet njérësve në nevojë. Kohën që i tepronte, At Gjeçovi j'
a kushtonte studimit.
Merej
ahere me institutat e vjétëra të Shqipërisë, nga të cilat një që arriu gjer në
ditët t'ona është Kanuni i Lekë Dukagjinit. Askùsh nukë munt t'i afrohej At
Gjeçovit në diturín' e këtíj Kanuni. Na tregói një dorëshkrìm nj'a dy-mij
faqesh, studim i palodhur e i hollë ku kish mbledhur, radhitur e ndritur të gjitha
sa kanë mbetur nga mendimet juridike të Shqipërisë në Kohën e Mesme, mendime të
cilat ngjan t'i kenë rrënjët shumë përtèj Kohës së Mesme. Në kat të sipërm të
famullisë, permi një tryezë të madhe, ishin shtruar një tok vjetërsirash
greko-romane, të zbulúara e të mblédhura një nga një, me një fatbardhësí të
rrallë dhe me një shie të mbaruar, nga dora vetë e At Gjeçovit. Mbaj mënt,
veçàn, një enë të vogël të qojtur "lacrumatorium" lotore, asìsh që të
vjétërit, në besim se të vdékurit qajnë të shkúarit e jetës tyre, i mbulojin në
varr bashkë me të vdékurin që ky të kish se kû t'i mblithte lottë. Nuk më
shkonte ahere kurrë nër mënt se pas ca vjet sicilidò prej nesh, miq dhe
admironjës të tij, do të kishim nevojë qi në gjallësí për nga një lotore ku të
mbledhim lottë t'ona për At Gjeçovin…
Bir
i përulët i Shën Franciskut, i ditur me një diturí pa tingëllìm, po dhe
Shqipëtár i kthiellt, At Gjeçovit, që përkiste çdo mirësí, nuk i mungój asnjë
hidhërim, asnjë çpifje, më e çudítshmia e të cilave ndoshta është të mohúarit
se ay ish Shqipëtár. Sepsè ish lindur në një kufí gjúhërash, në një kufí ku sot
mbaròn shqípia dhe nis një tjatër, ca mëndje të klasës katërt, të pazonjat të
kuptojnë se fólësit e shqipes në vijën me të përparuar janë stërnípërit e
atýreve që me qëndrimin e tyre në Kohën e Mesme dhe pastaj ndaluan të
mbrápsurit e vijës më tehû, ca mëndje të klasës katërt e përmbysin të vërtetën
dhe e kthejnë në të sharë atë që është një lavdí.
Po,
At Gjeçovi, është përmi çdo sharje. Emëri i këtíj njeriu të rrallë do të vejë
duke u-rritur - dhe njëditë famullia e Gomsiqes do të jetë një nga gurët e
shënjtëruar të Shqipëtarësisë.”
***
Aty
rreth vitit 1954, 55...
I
pari njeri që më foli për At Shtjefën Gjeçovin asht kenë piktori Prof. Simon
Rrota, mësuesi i em i vizatimit.., kishim përpara një portret të Tij...Aq më
bani përshtypje fjala e Mësuesit tem që po më shpjegonte vrasjen mizore të Tij,
sa gati pavetëdije i thashë: “Profesor, po edhe këta dy sy Shqiponjet armët
serbe i këthyen në dy shpella..?”
Melbourne, 2012.
Shenim F.R.: Botohet me serinë e “Zamakut të Flamurit
Kastriotit” Nr.3.
Melbourne, 14 Janar 2022.