Kulturë » Kozeta
Kozeta dhe Qemal Zylo: Lamtumirë poet i ndritur Petrit Ruka
E merkure, 07.07.2021, 08:51 PM
Lamtumirë poet i ndritur Petrit Ruka
Një
lajm shumë i dhimbshëm tronditi sot botën e
letrave shqipe si dhe gjithë
lexuesit brenda dhe jashtë
Shqipërisë, për humbjen e parakohshme të lirikut dhe kineastit të shquar tepelenas, Petrit Ruka.
Në homazh të tij po sjell intervsitën
dhe komunikimin tonë poetik para
intervistës.
Gjatë intervistës pata një komunikim privat të bukur dhe letrar ku çdo fjalë vinte si fllad Vjose dhe tingëllonte si një këngëz
bilbilash dhe thëllënxash që shkelnin mbi vesë.
Dhe ja disa fragmente nga biseda
jonë që për fat ruhen dhe tek mesazhet e Tij:
“Të përshëndes Kozeta me këtë
zemër të
kalter e të uroj gjithë të mirat ty dhe familjes tënde!
Ishte një foto liqeni me zemër të
kaltër natyrore midis maleve që na postoi.
Unë i shkruajta se fotoja ishte
shumë magjepsëse
dhe më ngjan shumë me spatharet e anëve
tona.
-Petriti: Po, ngjan, ne në Tepelenë i
kemi të tera...na ka bekuar Zoti!...Ju përshëndes
e ju përqafoj të
dyve patriotët e mi të
mrekullueshëm...
-Unë: Ne po vazhdojmë të
qeshim me lot me Spatharet, e vërteta
m'u kujtuan mua në fakt. Rrofsh!
-Petriti: Po, unë kam pirë ujë në to
me kashtore, që të
mos thithnim fletët dhe llozhurat
e pyllit. Na i mësonin barinjtë këtë
marifet Kozeta...
-Unë: Barinjtë, kasollet, qentë e stanit, dhe
Hëna e verdhë që futej nga kashtoret më kanë dhënë një imazh shumë hyjnor, sigurisht në se
je vetëm vizitor, jo të punosh gjithmonë.
-Petriti: Po, janë vetëm për poezi dreqi e mori, për të
jetuar nuk bëjnë më. Ne u mësuam
me kondicioner tani...na mori lumi, jemi njerëz fallco...modern gjoja...
Lamtumirë Petrit Ruka magjistari i fjalës shqipe, na bëj magji dhe nga qielli ashtu si yjet që shndrisin planetin netëve të
gjata…
Ngushëllime bashkëshortes suaj të bukur Zhanit që e vendose në ballin e poezive, sepse sic ke pohuar gjatë intervistës ka këtu e trimijë vjet më parë, këtu e trimijë vjet më vonë gruaja do
të kapte ballin e poezisë. Dhe nuk do ta lëshonte kurrë. Kurrë më. Nga Homeri
deri tek adoleshenti në klasën e shtatë që sapo ndjen t’i piqet guri mitik i
sisëve shkruan vjershën e parë, e shkruan për një vajzë. “Ja dil ti…/Ja të dal
unë…” thotë një varg i një poezie popullore shqiptare.
Ngushëllim fëmijëve dhe vëllait
tuaj të nderuar Prof.Ethem Ruka dhe gjithë familjes suaj të shtrenjtë!
Lamtumirë poeti i ndritur i Tepelenës dhe i Kombit dhe faleminderit që na bën të
jemi krenar si patriotët e tu që i respektove me penë dhe me vepra!
Kozeta
dhe Qemal Zylo,
New
York
INTERVISTË ME POETIN DHE KINEASTIN PETRIT
RUKA
Mbi 30 skenarë filmash,
disa vëllime me poezi dhe një monografi për aktorin e
madh Kadri Roshi
Bisedoi Keze Kozeta Zylo
Shkrimtari, poeti,
skenaristi dhe regjisori Petrit Ruka ka dhënë një kontribut të njohur e të
shquar në letërsi dhe në artin kinematografik. Lindi në Tepelenë më 21 gusht
1954. Më 1976 mbaron studimet e larta për Gjuhë - Letërsi dhe deri në 1984 punon si mësues në disa
fshatra të vendlindjes dhe në Shkollën e Mesme të Përgjithshme të rrethit. Më
1978 boton librin e tij të parë poetik
“Rinia ime” dhe më 1984 merr çmimin e
librit më të mirë poetik të vitit me librin “Atdheu fillon tek zemrat.” Në vitet
1985-1986 kryen studime specializimi pasuniversitare për dramaturgji filmike në
Akademinë e Arteve të Bukura dhe emërohet si skenarist në Kinostudion “
Shqipëria e Re” në Tiranë. Në 2000-2005 drejton si kryetar Qëndrën Kombëtare Kinematografike
shqiptare. Gjatë këtyre viteve shkruan më shumë se 30 skenarë filmash për vepra
që ekranizohen në gjini të ndryshme të filmit artistik, dokumentar, të animuar
dhe regjinë e dhjetë veprave filmike. Eshtë autor i disa vëllimeve me poezi dhe
i një monografie esseistike “Kalorësi
mbi det” për artistin e madh Kadri Roshi.
Duke
qënë një poet lirik i shquar në poezinë shqipe mendova ta sjell sjell në këtë
bisedë më pranë jush përmes bisedës së mëposhtme:
Zoti
Ruka, e di, është e vështirë që brenda një interviste të përfshijmë një jetë
dhe një krijimtari të tërë, por le të përpiqemi të bëjmë së paku një parakalim
në krijimtarinë tuaj. Keni shkruar disa
vëllime të suksesshëm dhe jini një poet i njohur dhe i dashur për lexuesin. Dukeni nje magjistar i fjalës së bukur, a ka
ndonjë spjegim kjo? Dhe në fund të
fundit përse shkruani?
E filluat me një pyetje totale
nga ato që të vënë me shpatulla pas murit. Sidoqoftë, së pari të falënderoj për
vlerësimin dhe rastin që të jem i pranueshëm për lexuesit e gazettes. Përse shkruan njeriu ?
Ka
të paktën nja dymijë vjet që pyetja ende vërtitet duke mos marrë një përgjigje
për të qënë. Dhe ndoshta Njeriu kurrë nuk do ta ketë plotësisht të qartë.
Ndoshta pikërisht kjo “paqartësi” e bën të flasë. Ndoshta …”Ndoshta” është
padyshim një nga fjalët më shpëtimtare të njerëzimit. Të shkruarit duhet të
jetë një nevojë e brendëshme p-ër komunikim, për të dhëne edhe për të marrë
dashuri. Deri më sot unë vazhdoj të besoj, se kënga (kënga ose vaji ) është një
kuturisje për të shpëtuar nga vetmia, - kjo kryesëmundje e pashërueshme e mbarë botës që bëhet gjithmonë
e më e rëndë. Këtë gjë njeriu e kupton shpejt, ndoshta që kur është shtatë a
tetë vjeç dhe kundër saj zë e lufton duke “bërë” art, pa e ditur, mbase thjesht
duke fishkëllyer, Vjen një moment që të shkruarit bëhet një nevojë, nuk mund të
bësh pa të. Fryhesh nga brenda dhe të shkruarit bëhet çlirimi yt, shpëtimi yt.
Jeta, dihet, ta mbush plot e përplot me
dëngje dashurish, përmallimesh dhe brengash zemrën tënde dhe ato do ta plasnin
atë, në se nuk gjen një mënyrë për t’i nxjerrë herë pas here jashtë me anë të
këngës, vajit, të shkruarit. Eshtë një spjegim i thjeshtëzuar, që nuk të kënaq,
po e thashë ka nja dymijë vjet që kjo mbetet pothuajse e paspjegueshme…Dhe nga
që nuk thuhet dot kjo, egziston vetë arti, i cili e bën, e realizon këtë
process.
Kini
shkruar herët, qysh fëmijë. Ka lloj-
lloj mendimesh për rolin që luan fëmijëria në krijimtari. Disa e përcaktojnë si thelbësor për fatin e
një poeti. Po fëmijëria juaj cila ka
qënë dhe çmendoni për të.
Po! Unë jam nga ata që mendoj se
fëmijëria është thelbi i poezisë së një poeti. Jam nga ata që besoj se tërë
jetën një fëmijë operon me kodet artistike të fëmijërisë, edhe kur thinjet.
Besoj se kodet estetike të njeriut mbarojnë pothuajse aty nga mosha 8-9 vjeç.
Më vonë vetëm sa mëson “dredhitë” artistike për t’i shprehur, por ti gjithë
jetën je rob i atyre shenjave.
Në se do të përpiqesha ta thoshja fëmininë time me dy-
tri fjali do të pohoja: që bënte shumë ftohtë, dhe fshati im ishte mbushur i
tëri me pleq e plaka. Nuk kishte vajza dhe nuse, sepse ato visheshin me të zeza,
sapo vdiste qoftë edhe një plak i afërt në lagjen fqinjë (ne të gjithë ishim
kushërinj me njeri-tjetrin) dhe kështu shndrroheshin në plaka. Përreth kishte
vetëm bokërrima gri dhe këngët që silleshin rrotull kishin ca dhimbje nga ato
që të gërryenin zorrët. Shkolla rakitike ishtë një ngushëllim i madh për mua
dhe mësuesit thoshin që unë isha një nxënës i shkëlqyer, gjë që unë as sot nuk
e besoj. “Poezitë e para” që kam lexuar pa ditur shkrim e këndim ishin ato të
nënës sime, që, herë pas here, qantekëndonte pa lotë, në oborr të shtëpisë të
vdekurit e saj. Po kështu muzgjet dhe nata ishin një mister të cilin unë
kërkoja ta lexoja duke lëvizur nëpër barkun e saj personazhet e përrallave të
pleqve. Vetë babai im,
murator, që vinte gjithmonë era gëlqere, ishte një përralltar i madh deri në
mahnitje, aq sapo të ish shkolluar do të ish një lloj Kuteli.
Dimrit binte shumë shi dhe unë lexoja
libra të këqinj, të dorës së tretë, sepse vetëm ata arrinin deri aty. Pikërisht
atëherë duhet të kem shkruajtur këngët e para nga dëshira për të dalë përtej
shiut dhe vetmisë. Nuk i mbaj mend, por kam iden se në to gjithsesi ankohesha
për diçka.. Domethënë duhet të kenë qënë këngë “pesimiste”, fjalë që unë e
mësova më vonë dhe që as sot nuk e kuptoj dot, se pse e quajnë atë të dëmshëm.. Të “ankohesh”,
d.m.th. të jesh pesimist, do të
thotë se proteston për diçka që nuk është mirë dhe që ti e do ndryshe.
U
zgjata pak, pot them se çdo autor duhet të flas për fëmijërinë e tij, duke e
bërë shumë më të lehtë poezinë e tij për lexuesin. Nuk e di pse nuk e bëjnë, po
vazhdoj të kem nostalgji për librat e rinisë sime, kur librat fillonin me dy
fjalë për autorin, q ë ish një rrëfim i
atij vetë apo i dikujt tjetër. Them se ishte një gje shumë e mençur dhe e
bukur.
Ju
keni filluar të shkruani herët. Vëllimin e parë e kini botuar më 1978, pra keni
shkruar në kohën e diktaturës, cilat janë pengjet e poetit Ruka që nuk ka
mundur t’i shpreh dot?
Po, tre librat e parë i kam
botuar asaj kohe. Sigurisht që cdo kohë ka pengjet e saj. Edhe e sotmja. Ne
deri tek botimi kemi kaluar nëpër një kalvar të gjatë mundimesh, sepse
seleksionimi ish tejet i vështirë. Por unë them se poetët e mirë, kur janë të
tillë, arrijnë të dallohen. Ka disa tema për të cilat njeriu është i paprekshëm
nga koha në të cilën shkruan. Ajo nuk ka çfarë të të bëjë. Po sjell një
shembull. Në vitin 1983 unë kam botuar një poezi për motrën e vdekur që pati
një jehonë të gjerë tek lexuesit që ende ma përmendin edhe sot. Ishte një këmgë
mallëngjimi, nga ato që nuk kanë të bëjnë me kohën, me idelogjinë apo regjimet.
Për babain, nënën, vjeshtën, dashurinë, gjithsesi shkruhet gjithmonë njësoj. E
në se këngët e këtyre temave di t’i bësh kjo do të thotë se di t’i bësh dhe ja
kaq. Ne sigurisht i kemi paguar një taksë mungesës së lirisë dhe kjo ka qënë e
dhimbshme. Por ndërkohë nëpër xhepat tanë kishte gjithmonë edhe poezi trishtimi
që ia lexonim njeri –tjetrit. Lirinë tonë e konsumonim ngushtë, por gjithsesi e
bënim. E megjithatë pjesa jonë më e mirë në ato libra është e denjë të qëndrojë
edhe sot në këmbë në se artistikisht ka vlerë. Ndonjëherë edhe mungesa e lirisë
të ndihmon në krijimtari. Të tendos për të gjetur një mënyrë sa më të rafinuar
artistike për të shkruar.
Ajo
që u dallon është se jini një poet që duket sikur doni të thurni një himn të pafund për gruan, aq sa në nje
esse kini shkruar se ndër katër pesë metaforat universale me të cilat mbahet në
këmbë prej mijëravjecaresh trupi i gjithe poezisë njerëzore të paktën dy – tri
prej tyre i takojnë femrës. Përse është
kështu?
Jam i bindur që është kështu. Se ja, sikur të kesh
guximin e të bësh pyetjen naïve se çdo të ndodhte sikur artit, (gjithë artit
botëror) t’i heqësh gruan? Sigurisht që të merren mend vetëm ta mendosh. Është
njësoj si ti heqësh kroin, ta lësh pa krua, ta thash, ta vdesësh për një pikë
ujë. Dhe ashtu si uji që për jetën nuk është thjesht i domosdoshëm, sepse është
vetë jeta, ashtu edhe për poezinë gruaja (femra, dashuria. ) është vetë shpirti
i saj.Nuk ka punë më të kotë dhe më të skëterrshme për ta spjeguar këtë…e megjithatë
mundimi për të thënë gruan është një
nga përpjekjet më madhështore të artit si i tillë.
Këtu e trimijë vjet më parë, këtu e trimijë vjet më vonë gruaja do të kapte ballin e poezisë. Dhe nuk do ta lëshonte kurrë. Kurrë
më. Nga Homeri deri tek adoleshenti në
klasën e shtatë që sapo ndjen t’i piqet guri mitik i sisëve dhe shkruan
vjershën e parë, e shkruan për një vajzë.
“Ja
dil ti,…/ ja të dal unë…” thotë një varg i një poezie popullore shqiptare. Ose dil ti dhe bëjë natën dritë ose po dal
vetë unë, vajza, për të bërë të njëjtën gjë me bukurinë time.
Pa
kurrfarrë kompleksi, vajza, femra, gruaja, flet si e një barabartë me hënën,
një trup qiellor. Me një thjeshtësi të skajshme, a thua se flet me komshien e
vet përtej gardhit dhe jo me një planet qiellor. Vetëm një vetëdije kaq e lartë
i jep asaj dritën që ajo e ndjen se e ka njësoj si perëndija. Si mund të ish
ndryshe në se nuk do të ndihej instiktivisht e barabartë?! Nuk është çështje
besimi, thjesht është më shumë se kaq.
Nuk
është rastësi që ndër përfytyrimet e para të njerëzimit prej gruas u krijua
personazhi madhështor: E Bukura e Dheut. Ndërkohë po të vazhdohet më tej me
shembuj të tillë, do apo s’do, është njësoj si të biesh në një gropë pa fund
nga ku nuk del dot kurrë.
Folëm
për gruan si femër dhe të dashur, sepse këtu është ndoshta edhe pjesa më e
shdritshme dhe që këtej fillon më tej vazhdimi i poemës. Po se mos është më i
vogël vazhdimi i himnit ndaj saj me sinfonitë e tjera të të qënit si motër dhe
si nënë.
E
po nuk është e vështirë që një poet të mos e kuptoj qysh herët këtë dhe të
përpiqet ta këndoj papushim gruan dhe dashuritë e saj. Jam përpjekur ta bëj
dhe, në se ju e nënvizoni këtë në krijimtariinë time, kjo sinqerisht më jep një
ndjenjë të gjerë gëzimi.
Në
poezitë tuaja ju ka tërhequr shumë figura e Ali Pashë Tepelenës, dhe e gruas së tij, Vasiliqisë, pse ka ndodhur kjo, mos nostalgjia si
tepelenas?
Po, kam botuar një libër të tërë
poetik për ta, në vitin 2003, që titullohet “Vërtitu, kokë e prerë”, një poemë
baladeske që është pritur ngrohtësisht. Nuk besoj se është të qënit tepelenas
tërheqja e parë, por pse jo, edhe kjo mund të jetë. Unë jam rritur në “avllinë”
e Pashait dhe qysh pesë vjeç e mbaj mend se si babai im, sa herë ia përmendtte
emrin, gjëmëmadhit, lëshonte një psherëtimë të bardhë. Madje poema ime kështu
fillon me një ëndërr ku pashai më vë gishtin për t’i sjellë kokën në Tepelënë.
Kur unë i them se ‘trimëritë” i bëj vetëm nëpër vjersha, më porosit të hidhem
dy hapa më tej e të ngre prej varrit Thanas Vajën e Marko Boçarin. Por t’i
duhet të ma sjellësh, se ti je poet dhe të vdekurit vetëm poetët mund t’i
sjellin natën nëpër balada. Pashai “ynë” është një figurë e madhe, nga ato që
letërsinë e zilepsin deri në marrëzi. E po kështu, Vasilika, kjo grua e madhe
që është një Penelopë e kohëve moderne, e cila e priste në shtëpinë e saj të
lindjes t’i kthehej, duke pirë raki me unazën prej floriri të martesës brenda
në ujin e tërbuar. Nuk e besonte dot që kish vdekur. Dhe kështu u shua. “Unazë e martesës, në gotë, në raki,/kokë e Ali Pashës derdhur në flori,/të
vjen gjer në buzë sa herë pi me nge,/puthja është e vdekur, puthja vetëm bje.
Një
pjesë të madhe të jetës suaj, më shumë se njëzet vjet, ia keni kushtuar
kinematografisë si skenarist dhe regjisor. Ç’vend zë filmi në jetën tuaj dhe
cili është filmi që do të xhironi së afërmi?
Filmi, në radhë të parë, ka qënë
buka e fëmijëve të mi. Në fillim mendova se ishte ashtu thjesht një punë, por
pastaj u dashurova me të. Shkruajta skenarë e më vonë pata fatin të xhirojë
edhe si regjisor vetë filma artistikë e dokumentarë. Dhe ja, tani, kur bëj CV
time, del se, si me shaka, jam autor i nja 30 skenarëve dhe i dhjetë regjive.
Është e tepërt të them se ç’është filmi, një magji e tërë, një art që ka
pushtuar e magjepsur tashmë gjithë botën. Shqipëria ka një kinematografi
modeste, por e ka një trashëgimi dhe kjo, sa më shumë kalon koha, po na bind që
është një pasuri e madhe e kulturës kombëtare. Kam patur fatin të xhiroj veç të
tjerash një film dokumentar për dy korifenj të ekranit shqiptar, një film për
Kadri Roshin dhe vitin e kaluar filmin dokumentar për Viktor Gjikën, që sapo na
u nda nga jeta. Jetë të mëdha, gurë të rëndë, fat të jesh ti njeriu që u fikson
jetën e madhe. Jam duke u përgatitur për të xhiruar filmin dokumentar “Himni i Flamurit”
një histori brilante që po mbush njëqind vjet. Me siguri do të vij të xhiroj
edhe aty në Amerikë, ku Spiridon Ilo, ky patriot i madh, i bëri inçizimin e
parë, në New York, më 1918. Duhet gjetur aty pllaka origjinale dhe dokumenta të
tjera , burimet e së cilave i kemi qëmtuar kaq gjatë. Do të jetë një film që do
të nxjerrë në dritë gjëra të reja, që për herë të parë do të japin një pasqyrim
aq madhështor të ca burrave që e bën Shqipërinë, nga hiçgjëja, me frymën e
tyre.
Por filmi mbetet një bastion i
vështirë për mundësitë financiare të Qendrës Kinematografike Kombëtare
Shqiptare, të cilën unë e kam drejtuar për pesë vjet dhe që mbetet i vetmi
burim modest për ta mbajtur gjallë filmin shqiptar.
Pasi
xhiruat të vetmin film dokumentar për Nderin e Kombit, Kadri Roshi më 1997,
sikur të mos mjaftonte kjo, ju kini botuar edhe një esse të gjatë monografike
për të, “Kalorësi mbi det” vitin e
kaluar, më 2009, ç’mund të na thoni?
Për një figurë legjendare si
Kadri Roshi, nuk do të ketë kurrë një “mjaft!“
së shkruari. Është një figurë aq e thellë dhe komplekse, sa nuk mund të
gjendet kurrë fundi i dëshirës për ta thënë këtë fenomen të jashtëzakonshëm të
skenës dhe ekranit. Kam qënë me fat që e kam patur mik të afërt dhe xhirimi i
filmit më dha mundësinë të kalonim bashkë qindra e qindra orë kokë më kokë.
Në
fund, duke e mbaruar këtë libër për Mjeshtrin e Madh Kadri Roshi kam pyetur
veten se përse e shkruajta këtë libër?!Sa do që jam përpjekur gjatë të gjej një
motiv, nga një mijë e një gjëra që kam menduar asnjera nuk m’u duk bindëse. Dhe
kam shkruar”
“Nuk
është një libër mirënjohje për aktorin e madh e të jashtëzakonshëm. Nuk është
një libër për t’i mbushur mendjen ndokuj se ai ishte i tillë. Nuk është një
libër për t’u mësuar të tjerëve vlerat e këtij njeriu, për të analizuar
dhuntitë apo për të rreshtuar arritjet e tij. Nuk është një libër analize për
mjeshtërinë e tij të rrallë aktoriale. Nuk është një libër për … Është thjesht
një Libër Malli.
Sado
e çuditshme që të duket ndonjeherë e ndjen se për ca njerëz, që thjesht ikin
për Andej, dalëngadalë fillon e zë një mall i çuditshëm. Je vetëm përballë një
perëndimi dhe Ai zë e të kujtohet. Dëgjon pas shpinës tënde në rrugë një zë të
dikujt dhe vibrimi i zërit, apo kombinimi i dy tre fjalëve të të panjohurit të
kujton fytyrën e të vdekurit tënd të madh.
Hap pas hap, mëndje pas mendjeje, dhimbje pas dhimbjeje fillon të
kuptosh se të vdekurit janë dashuritë e mëdha dhe më të vërtetetat e kësaj
bote.
Duhet
të kesh kaluar së paku të dyzetat për këtë.
Duhet
së paku të kesh patur miq të mëdhenj, me të cilët ke shkëmbyer dashuri të
mëdha, energji të mëdha, të ngjashme me ato për nënën dhe babain.
Më
mbetën shumë pyetje të tjera pa jua bërë, si: cfarë po shkruani, ç’mendoni për
poezinë e sotme shqipe, për familjen etj. Por koha dhe vendi gjitmonë na rrinë
ngushtë në një intervistë. Gjithsesi ju falënderoj për këtë bisedë edhe në emër
të lexuesve tanë.
Gjithmonë kështu ndodh. Ne prej
kohës bëhemi. Kënaqësia ishte imja dhe unë ju them falemnderit!