Editorial » Zejneli
Xhelal Zejneli: Oportunizmi i intelektualëve dhe politika
E marte, 17.11.2020, 09:14 PM
OPORTUNIZMI I INTELEKTUALËVE DHE POLITIKA
Nga Xhelal
Zejneli
Shpesh pyesin: Ku
janë intelektualët? Pse heshtin ata? Ka raste kur thonë: Intelektualët
nuk përfillen sa duhet prej partive politike. Ka raste kur thonë se partitë
politike nuk i përfillin intelektualët e mirëfilltë, për arsye se strukturat
udhëheqëse të partive drejtohen prej njerëzve me aftësi të kufizuara. I paafti
nuk e dëshiron pranë vetes atë që është më i aftë. Është detyrim moral i një
intelektuali, që brenda mundësive të veta, ta japë ndihmesën e vet në momentin
e caktuar historik, kur këtë e kërkon kauza kombëtare. Ndihmesën e vet,
intelektuali mund ta japë, qoftë duke vepruar jashtë një subjekti politik,
qoftë duke qenë pjesë e tij.
Kur një popull nuk e
ka të zgjidhur çështjen kombëtare, angazhimi i intelektualit imponohet
pothuajse si domosdoshmëri. Historia nuk njeh rast që një kauzë kombëtare të
jetë shtruar dhe të jetë zgjidhur pa angazhimin e drejtpërdrejtë të
intelektualëve të një kombi. Angazhimi i intelektualit rreth zgjidhjes së
çështjes kombëtare është imperativ i çastit historik. Ndihmesën e vet intelektuali
duhet ta japë në radhë të parë në profesionin e vet. Me paraqitjet e veta
publike, intelektuali mund të krijojë mendim kritik, mund të ndërtojë kritikë
politike dhe kritikë shoqërore. Intelektuali i formatit të madh paraqet një
institucion në vete. Intelektuali me integritet përfaqëson ndërgjegjen
e kombit.
Çdokush që ka
diplomë universiteti apo që posedon titull akademik, e konsideron veten
intelektual. Diploma universitare apo titujt akademikë, në një anë dhe
diapazoni i diturisë në një fushë të caktuar, në anën tjetër, janë dy gjëra të
ndryshme. Diplomat dhe titujt akademikë duhet të mbulohen nga dituria dhe nga
përgatitja profesionale. Ndryshe, poseduesit e tyre, nuk janë veçse
pseudo-intelektualë apo kuazi-intelektualë. Shumë intelektualë nuk dinë as ta
përkufizojnë nocionin “intelektual”. Pavarësisht nga fakti se
si e përkufizojnë këtë nocion fjalorët, leksikonet, enciklopeditë si dhe
teoritë e ndryshme, intelektual duhet të konsiderohet personi (i shkolluar, i
arsimuar) i cili në mënyrë të vazhdueshme ushtron
veprimtari mendore kreative. Intelektuali lexon, hulumton dhe krijon
vazhdimisht. Ai përsoset pandërprerë. Intelektuali që nuk i përcjell arritjet
më të reja të lëmit të vet, rrezikon të shndërrohet në mediokër.
Intelektuali që nuk lexon, që nuk hulumton dhe që nuk përsoset në mënyrë
permanente, profesionin e vet e ushtron në mënyrë rutinore dhe
e shndërron në zanat.
Ka intelektualë
me shkallë të ulët të ndërgjegjes kombëtare. Ka edhe të tillë që janë me
nivel të ulët intelektual. Një kategori e intelektualëve ndërkaq, janë oportunistë,
konformistë dhe demagogë. Ata nuk kanë gatishmëri të
merren me të keqen në mjedisin e vet. Intelektualët shqiptarë në Maqedoni që i
takojnë kategorisë së oportunistëve, të konformistëve dhe të demagogëve, çështjen
shqiptare në Maqedoni nuk e prekin fare. Kohë pas kohe, ata preokupohen
rreth çështjes së Kosovës, apo trajtojnë tema që nuk janë
aktuale dhe që nuk i cenojnë interesat e partive politike.
Thua ti se Kosova nuk di të merret me vetveten, nuk i ka analistët e vet,
publicistët e vet, politikanët e vet dhe institucionet e veta. Intelektuali ynë
oportunist, konformist dhe demagog kurrë nuk tregon gatishmëri të merret me
devijimet politike në hapësirën shqiptare në Maqedoni, me abuzimet, me mitën,
me korrupsionin, me nepotizmin, me partizimin e institucioneve publike, me
dukurinë e diferencimit, të izolimit, të denigrimit, të frikësimit, të
disiplinimit, të shantazheve, të trysnive të ndryshme, të pasurimit brenda
natës… Këta të ashtuquajtur intelektualë, kur merren me kritikë politike,
parapëlqejnë të marrin në shënjestër, jo politikanët shqiptarë që objektivisht
janë përgjegjës para popullit të vet, por Gligorovin, Cërvenkovskin, Lubço
Georgievskin, Buçkovskin, Sheqerinskën, Lubisha Georgievskin, Gruevskin. Kështu
sepse, nga kritikat drejtuar politikanëve maqedonas, nuk kanë kurrfarë pasoje
dhe prej politikanëve maqedonas nuk presin kurrfarë interesi.
Ka edhe intelektualë të
tillë që pandehin se janë nacionalistë apo radikalë.
Partitë shqiptare për ta, nuk janë në vijën kombëtare. Këta të ashtuquajtur
intelektualë, çdo gjë e shohin me nihilizëm. Sipas tyre, për këto
dy dekada, shqiptarët në Maqedoni nuk kanë arritur asgjë.
Një pjesë e intelektualëve, brenda këtyre dy dekadave kanë ndërruar gjashtë
parti, duke kaluar prej
njërës në tjetrën, varësisht nga fakti se kush është në pushtet. Kjo kategori e
intelektualëve s’ka asnjë parim, përpos parimit të interesit vetjak.
Ka intelektualë
që ndodhen në pozita shoqërore të caktuara. Në saje të pozitave që kanë,
ata realizojnë interesa vetjake të caktuara dhe nuk janë të margjinalizuar. Kjo
kategori e intelektualëve nuk e sheh të nevojshme të angazhohet në politikë, as
të përplaset me partitë politike. Në të vërtetë, këta janë oportunistë dhe
konformistë që nuk duan t’i rrezikojnë pozitat e fituara.
Ka intelektualë
të cilët ekonomikisht qëndrojnë në gjendje solide. Si të tillë, nuk kanë
motiv të veçantë për t’u angazhuar politikisht apo për t’u afirmuar. As kjo
kategori e intelektualëve nuk e jep ndihmesën e vet në funksion të interesit
kombëtar. Ka intelektualë që thonë: Me politikë duhet të merren partitë
politike për arsye se ato janë të paguara dhe të thirrura për një gjë të tillë.
Sipas tyre, korrigjimin dhe kontrollimin e partisë në pushtet, më parë se intelektuali,
duhet ta bëjë partia opozitare.
Ndër intelektualët shqiptarë
në Maqedoni, ka edhe të tillë që pretendojnë të bëhen pajtues në
shkallë kombi, ndërsa në oborrin e vet, janë ndër përçarësit
kryesorë.
Ka individë të
cilët, aftësitë e veta intelektuale të kufizuara, i mbulojnë me vitet e
burgut. Disa prej tyre ndodhen edhe në majat e piramidës partiake.
Për intelektualë e
marrin veten edhe do individë të periudhës post-partizane. Të
tillët kanë kryer shkolla, që pak dallohen prej shkollave të natës të të
ashtuquajturave universitete të punëtorëve. Kjo kategori e intelektualëve,
misionin e vet, brenda mundësive të veta, e ka kryer në kohën e tyre.
Ka edhe pensionistë që,
duke mos pasur se si ta kalojnë kohën, vite me radhë dhe me orë të tëra, i
përcjellin të gjitha mediumet përfshi edhe seancat banale të Kuvendit të
Maqedonisë. Të informuar në hollësi për çdo detaj, edhe këta pretendojnë se
janë analistë të mëdhenj të proceseve politike.
Në raste të
caktuara, do intelektualë bien në gjumë, në letargji, bëhen indiferentë,
indolentë dhe të painteresuar. Në disa momente, devijimet dhe abuzimet e
partive politike bëhen shkas për zhgënjimin dhe për deprimimin e
intelektualëve.
Ka raste kur
intelektuali ka pretendime dhe ambicie që janë në mospërputhje me
mundësitë reale të tij.
Ka edhe intelektualë
me mendësi provinciale, ka që nuk komunikojnë në asnjë gjuhë të huaj, që
nuk kanë shkelur në asnjë vend të Evropës e që nuk kanë parë internet me sy. Ka
shumë intelektualë që s’e dinë dot as drejtshkrimin e gjuhës shqipe.
Në parim, çështja
kombëtare, në radhë të parë është çështje e institucioneve kombëtare, që
shqiptarët në Maqedoni nuk i kanë. Angazhimi i intelektualëve shqiptarë në
Maqedoni rreth çështjes kombëtare është i domosdoshëm pikërisht për shkak të
mungesës së institucioneve kulturore, arsimore dhe shkencore kombëtare.
Institucionet e tilla ndër ne, janë në hapat e parë të themelimit të tyre.
Angazhimi politik i intelektualëve shqiptarë është i domosdoshëm edhe për shkak
të shkallës së ulët profesionale të partive politike shqiptare në
Maqedoni.
Partitë politike
duhet të profesionalizohen dhe të demokratizohen. Disa nga politikanët
shqiptarë, disa nga ministrat shqiptarë, një numër i deputetëve shqiptarë,
ambasadorë të caktuar shqiptarë, me fjalë të tjera, një pjesë e establishmentit dhe
e nomenklaturës shqiptare, këto dy dekadat e fundit, në lëmin
e politikës, të ekonomisë, të sociologjisë, të marrëdhënieve ndërkombëtare, të
drejtësisë, të historisë kombëtare, të historisë së Ballkanit… nuk
kanë pasur as edhe njohuri themelore.
Disa prej tyre, në
politikë kanë hyrë me njohuri tejet të kufizuara, për ta mësuar atë, gjatë
zhvillimit të proceseve. Të tillët, mjeshtërinë e politikës kurrë s’arrijnë ta
mësojnë mirëfilli.
Partitë politike
shqiptare, dy dekadat e fundit, kanë zbatuar edhe përzgjedhje
negative, duke tubuar rreth vetes dhe duke avancuar intelektualë apo
pseudo-intelektualë me vlera morale dhe profesionale të dyshimta dhe të
kufizuara.
Ka pasur raste të
jenë afirmuar karrieristët, poltronët, butakët, sahanlëpirësit,
gjysmë-analfabetët, veprimtarët partiakë militantë dhe të jenë
anashkaluar apo shpërfillur intelektualët me shkallë të lartë profesionale.
Përzgjedhja negative e kuadrove, nuk është në interes, as të partive e as të
shoqërisë.
Ka raste kur intelektuali,
kontributin e vet e jep në profesionin e vet. Çdokush nuk mund të merret me
politikë e as që duhet të merret. Secili duhet të kontribuojë në lëmin e vet.
Çdo pore e shoqërisë nuk duhet të politizohet apo të partizohet.
Ka raste kur
pushtetarët dhe partitë politike, në mënyra të ndryshme dhe me metoda të
ndryshme e detyrojnë intelektualin që të heshtë. Kur mungon
liria e të shprehurit, liria e shtypit dhe mendimi kritik, intelektuali, i cili
kryesisht konsiderohet ndërgjegjja e kombit, është i detyruar ta mbyllë gojën.
Ndryshe, ai rrezikon të ballafaqohet me pasoja të caktuara.
Ka raste kur intelektuali, zërin e protestës e
shpreh në lëmenj të tjerë dhe në mënyra të tjera, me mjete shprehëse
specifike. Dukuria e ikjes nga realiteti haset edhe në
art dhe në letërsi. Në sistemet totalitare, shkrimtarët dhe krijuesit
artistikë, të cilët nuk janë pajtuar me diktaturën dhe me njëmendimin
ideologjik, kanë vepruar në mënyra të ndryshme:
– disa prej tyre,
shkrimet e veta nuk i kanë botuar fare;
– ka të tillë që nuk
kanë shkruar për temat dhe për çështjet aktuale të shoqërisë, por kanë
trajtuar tema historike, të cilat pak kujt i kanë interesuar;
– disa prej tyre, si
p.sh. në kohën e fashizmit në Itali, për t’iu shmangur grushtit të
pushtetarëve, kanë përdorur në veprat e veta stilin hermetik;
– të tjerë, si
prozatori rus Aleksandër Solzhenjicin (1918-2008) u deportuan në
kampet e Siberisë; autorit të librit në tre vëllime “Arkipelagu Gullag”,
në vitin 1970 iu dha çmimi “Nobel”;
– poeti dhe
romancieri rus me prejardhje hebraike, Boris Pasternak (1890-1960) ka
botuar vepra jashtë atdheut të vet; në vitin 1958 iu dha çmimi “Nobel”, por
pas një fushate të egër kundër tij në BRSS, refuzoi ta pranonte;
– ndërkaq dramaturgu
çek, Vecllav Haveli (1936-2011) është dënuar me burg;
Haveli mbështeti ndërhyrjen e NATO-s për çlirimin e Kosovës prej hordhive
barbare serbe;
– disa prej tyre, si
prozatori çek-francez, i cili prej vitit 1975 jeton në Francë, Milan Kundera
(1929-) dhe prozatori serb, nga nëna malazez dhe nga babai hebre
Danillo Kish (1935-1989) - janë larguar nga vendet e tyre.
Danillo Kish ishte mik i shqiptarëve;
- shkrimtari
norvegjez Knut Hamsun (mbiemri i vërtetë Pedersen, 1859-1952), pas
dramaturgut norvegjez Henri Ipsen (Henrik Ibsen, 1828-1906) është
shkrimtari më i njohur norvegjez; gjeniu i letrave Knut Hamsun nuk kishte
arsimim formal të madh; autor i romaneve “Uria” (Sult, 1890) dhe “Frytet
e tokës” (Marken grode, 1917); në vitin 1920 iu dha çmimi
“Nobel”; ishte djathtist, mbështetës dhe përfaqësues i filozofisë naziste dhe i
politikës së Hitlerit dhe të kryeministrit norvegjez, kolaboracionistit Kuisling
(Vidkun Quisling, 1887-1945); gjatë Luftës së Dytë Botërore, Knut Hamsun
mbështeti pushtimin nazist të Norvegjisë; pas luftës u dënua me burg;
– Ka edhe raste kur
disa krijues, si për shembull poeti dhe kritiku amerikan Ezra Paund,(Ezra
Pound, 1885-1072) janë vënë në shërbim të fashizmit
A do të bashkëjetojë
intelektuali me të keqen, kjo varet prej shumë rrethanave: në radhë të parë,
prej karakterit të tij, prej vlerave dhe virtyteve të tij morale, prej
integritetit të tij personal dhe prej nivelit intelektual. Kjo varet edhe prej
disa rrethanave dytësore, siç është gjendja ekonomike e intelektualit. Intelektuali
me karakter të dobët dhe me shkallë intelektuale të ulët kurrë s’e kundërshton
të keqen. Përkundrazi, bashkëjetesën me të keqen ai e konsideron normale.
Natyralisti francez Emil
Zola (1840-1902), në aferën e Drajfusit, për ta mbrojtur
të vërtetën, rrezikoi veten.
Intelektuali, në çdo
çast dhe në çdo rrethanë i mbron parimet. Asgjë dhe asnjë interes nuk mund të
vihet mbi parimet. “E mira më e madhe është pjellë e së keqes më të
madhe” – filozofi dhe poeti gjerman Fridrih Niçe (1844-1900).
Çdokush që posedon
sot diplomë universitare apo titull akademik, e konsideron veten intelektual,
pavarësisht nga diapazoni i njohurive që ka dhe nga kriteret me të cilat e ka
marrë diplomën universitare apo titullin akademik. Diploma universitare dhe
titulli akademik sot, si kurrë më parë, merren pa ndonjë vështirësi të madhe.
Sot kemi një inflacion diplomash universitare dhe titujsh akademikë. Shumë
posedues të diplomave të sotme dhe të titujve akademikë kanë njohuri
profesionale dhe intelektuale tejet të kufizuara dhe të diskutueshme. Shumë
shkolla dhe universitete në Ballkan sot janë shndërruar në qendra biznesi.
Intelektuali me njohuri të kufizuara dhe me vlera njerëzore e morale të
dyshimta, është kuazi-intelektual. Intelektuali që e shtrembëron të vërtetën
dhe që për interesa vetjake u thur lavde liderëve partiakë është mercenar dhe
pseudo-intelektual, është dëshmi e mjerimit intelektual.
Intelektualët më së
shumti mund t’i kontribuojnë interesit kombëtar kur veprojnë në kuadër të
shoqatave, të asociacioneve dhe të forumeve të tyre. Ndihmesa profesionale e
asociacioneve të intelektualëve për çështjen kombëtare mund të jetë e
jashtëzakonshme.
Zgjidhja e kërkesave të shqiptarëve është motiv i mjaftueshëm për çdo
intelektual për ta dhënë ndihmesën e vet në këtë drejtim. Kjo është më shumë se
një detyrim moral.