Editorial » Zejneli
Xhelal Zejneli: Fyodor Dostoevsky
E diele, 30.08.2020, 05:17 PM
FJODOR MIHAJLLOVIÇ DOSTOJEVSKI
Nga Xhelal
Zejneli
Fjodor Mihajlloviç Dostojevski (Fedor
Mihaljlovi? Dostoevskij, Moskë, 1821 – Shën-Peterburg, 1881) është romancier
dhe novelist rus, një ndër më të mëdhenjtë e historisë së letërsisë botërore. I
çmuar lart në Perëndim.
*
* *
Një prej
paraardhësve të parë të Dostojevskit nga ana e babait është Danilo Rtishçiq,
gjurma e shkruar e të cilit është shënuar në vitin 1506 në fshatin ukrainas
Dostoijv (sot në Bjellorusi) sipas të cilit Dostojevski e marrë mbiemrin. Më
vonë një degë e familjes Dostojevski është shpërngulur në rajonin ukrainas
Volini, ku në vitet 1570 ... për herë të parë paraqitet emri Fedir Dostojevski
i cili ka punuar në shërbimin përfaqësues të princit të ikur moskovit Andrej
Kurbski. Pas kësaj, mbiemri i familjes Dostojevski haset edhe në vitin 1664 në
vendin e vogël ukrainas Serkuni, në rajonin e Volinit. Po kështu, edhe në
vendin fqinj Kliçkovci ku kishin ushtruar detyrën e përfaqësuesve vendorë për
t’u bërë po aty edhe pronarë tokash. Po në atë periudhë figurojnë emrat e Karl
Dostojevskit dhe të të birit Homer.
Në vitin 1775
Dostojevskët i shesin pronat në Kliçkovc, ndërsa pasardhësi i tyre Grigorij
Homeroviç Dostojevski është shpërngulur në Janushpole (Fushën e Janushit) pranë
Zhitomirit ku është bërë klerik. Janë bërë klerikë edhe djali dhe nipat e tij.
I biri Jan ka shërbyer në rajonin ukrainas Podili, ndërsa djemtë e tij Andrij
dhe Mihajllo kanë shërbyer në fshatrat Skalla dhe Vitivci (rajoni i Vinicës).
Në periudhën e
viteve 1782-1820 ka qenë klerik edhe gjyshi i Dostojevskit, Andrij Dostojevski.
Dashuria e tij ndaj Ukrainës shihet në radhë të parë në dorëshkrimin e
tij ukrainas. Pas tij, në vitet 1820-1829 Vijtivcin e ka administruar djali i
tij Lev. Djali tjetër Mihajllo (babai i Dostojevskit) ka ndjekur shkollën në
fidanishten Shargorodski të rajonit të Vinicës. Duke qenë një nga studentët më
të mirë është dërguar në Akademinë e Mjekësisë në Moskë. Pas mbarimit të
studimeve, Mihajllo Dostojevski është bërë një nga mjekët më të mirë të
Spitalit të Marisë për të varfrit në Moskë. Edhe sot varre të familjarëve të
Dostojevskit ndodhen në Kalnik të Ukrainës. Në qytetet Kiev, Odesë, Makijvci
dhe Vinnicji jetojnë pjesëtarë të farefisit të Dostojevskit. Disa prej tyre nuk
e mbajnë mbiemrin e tij. Në Vijtici është hapur muzeu i Dostojevskit ku është
paraqitur lidhja e tij me kulturën ukrainase, me zhvillimet shoqërore ukrainase
dhe me Ukrainën. Dostojevski është djalë i mjekut të shkolluar Mihajllo
Dostojevskit të lindur në Ukrainë. Ka qenë pjesëtar i fisnikërisë së ulët.
Supozohet se është vrarë prej bujkrobërve të vet për shkak të sjelljes së
ashpër dhe nënçmuese. Hulumtues të tjerë thonë se Babi i Dostojevskit Mihajllo
është vrarë për shkaqe financiare nga njerëz të kamur që i ka njohur. Ata e
paskëshin shfrytëzuar prirjen e tij ndaj alkoolit dhe disponimin depresiv,
kështu që e kanë inskenuar vetëvrasjen e tij. Dostojevski ka qenë tejet i afërt
me të atin gjë që shihet në letrat e tyre. Vdekja e tij e ka shqetësuar tej
mase. Për herë të parë ka pësuar sulm epileptik. Nëna e
Dostojevskit, rusja Marija Fedorovna ka vdekur më 1837 nga tuberkulozi,
i njohur në popull si kolla e thatë.
Për anët patologjike
të Dostojevskit, të prindërve të tij, të anëtarëve të familjes së tij ngushtë,
përfshi edhe motrat dhe vëllezërit e prindërve të shkrimtarit jepen të dhëna në
librin “Tragjedia e gjenive” (Vladimir Stanojevi?, Tragedija
genija, Medicinska knjiga, Zagreb 1972). Në këtë studim të
deformimeve shpirtërore të njerëzve gjenialë janë përfshirë edhe emtat e shkrimtarit të madh: Varvara
Dostoevskaja, Ljubov Dostoevskaja, Vera Dostoevskaja, Aleksandra Dostoevskaja.
*
* *
Dostojevski lindi në maternitetin e Moskës më 11 nëntor
1821. Ndoqi dhe kreu studimet ushtarako-inxhinierie në Shën-Peterburg. Herët
vendos t’i përkushtohet vokacionit të shkrimtarit.
Në vitin 1849, për pjesëmarrjen në punën e qerthullit
utopik-socialist u dënua me vdekje. Dënimi i tillë iu fal për t’u dërguar në
vuajtje dënimi me burg dhe në syrgjynosje në Siberi. Aty qëndroi deri në vitin
1859.
Më vonë, në disa tekste polemizoi me utopitë socialiste
të kritikut dhe romancierit rus Nikollaj Çernishevskit (Nikolaj
Gavrilovi? ?ernyševskij, 1828-1889). Çernishevski ishte publicisti radikal
kryesor i kohës së vet, ideolog i revolucionit të fshatarëve dhe i socializmit
utopik. Dostojevski ishte shkrimtar profesional dhe publicist. Ndikoi fuqishëm
në atmosferën kulturore të kohës së vet. Shumë shkrimtarë të mëdhenj pas
tij, u bazuan tek ai. Disa e kanë konsideruar
paraardhës të tyre.
Përkthen romanin “Evgjenia Grande” (Eugénie
Grandet, 1833) të romancierit francez Honore dë Balzak (Honoré de
Balzac, 1799-1850). Nën ndikimin e Nikollaj Vasileviç Gogolit e shkruan
veprën e vet të parë, tregimin e gjatë “Njerëz të mjerë”
(1846), në formë epistolare. Vepra e ka entuziazmuar kritikun dhe teoricienin
më të madh rus të kohës Visarion Bjelinski (Visarion Gligorijevi?
Bjelinski, 1811-1846). Dostojevski depërton
në sferën e qarqeve letrare ruse. Në këtë kohë Dostojevski hyn në
qerthullin e socialistëve utopistë të udhëhequr nga Butasheviç-Petrashevski,
veprimtaria “revolucionare” e të cilit përbëhej kryesisht nga debatet private
për të ardhmen e Rusisë, për reformën e sistemit shoqëror, për demokratizimin
dhe për çlirimin nga rendi skllavopronar. Në planin letrar pasoi arritja e parë
e fuqishme, vërtet “dostojevskiane”, romani i shkurtër “Kipci”
(1846). Në të është paraqitur degradimi i personalitetit të nëpunësit shtetëror
Goljatkin i cili fundoset në skizofreni në një sërë halucinacionesh në të cilat
përzihen realiteti dhe projeksionet mentale.
Kjo vepër burimore
nuk u pranua gjerësisht për shkak të kredhjes psikologjike dhe mbartjes
radikale të realitetit në vetëdijen e protagonistit, gjë që binte ndesh
me parimet estetike të asaj kohe të bazuara kryesisht në kritikën
shoqërore. Në vitin 1849, në jetën e Dostojevskit ndodh kthesë. Policia
perandorake ndalon veprimtarinë e klubit “Petrashevac”, ndërsa autori dhe
shokët e tij, me të gdhirë, u nxorën në pushkatim të inskenuar. Në pritje të
ekzekutimit nga togu vrastar, mbërriti “dekreti carist i faljes së dënimit”.
Ekzekutimi zëvendësohet me burg dhe internim në Siberi.
Katorga dhe Siberia - Në robëri Dostojevski përjeton transformim ideologjik.
Lidhur me këtë ekzistojnë mendime të ndryshme. Prej qëndrimeve të ballafaquara
shihet qartë se Dostojevski edhe para robërisë kishte anuar kah misticizmi
i krishterë, kështu që socializmi utopist i tij nuk i ka ndjekur doktrinat
materialiste si ato të Fojerbahut*, por pikëpamjet
idealiste të Furiesë* dhe të Shilerit*, pikëpamje të cilat më
vonë i ka qesëndisur. Megjithëkëtë, ato gjithmonë kanë qenë në qendër të
obsesioneve të tij.
Risi në pikëpamjet e
Dostojevskit pas katorgës (burgut, punës së detyrueshme) në
Siberi është glorifikimi i carizmit, i ortodoksisë dhe i nacionalizmit rus,
përgjithësisht i qëndrimeve kundër-perëndimore. Me qëndrimet e tilla
Dostojevski u afrohet sllavofilëve, por kurrë plotësisht. Dostojevski
katër vjet qëndroi në burg. Pas kësaj, u detyrua që katër vjet të shërbejë si
ushtar i thjeshtë në kushtet e egra të viseve të largëta të Rusisë aziatike.
Shënim: Ludvig
Fojerbahu (Ludwig Andrera von Feuerbach, 1804-1872) është filozof
dhe antropolog gjerman. Liberal politik, ateist dhe materialist. Shpesh përmendet
si urë ndërmjet filozofit gjerman Vilhelm Fridrih Hegelit (Georg Wilhelm
Friedrich Hegel, 1770-1831) dhe filozofit gjerman me prejardhje çifute
Karl Marksit (Karl Marx, 1818-1883). Hegeli është figurë e madhe e
filozofisë klasike idealiste gjermane. Marksi është filozof, ekonomist,
historian, sociolog, teoricien politik, zhurnalist, revolucionar socialist.
Sharl Furie (Françoi Marie Charles Fourier, 1772-1837) është filozof francez, një nga
themeluesit e socializmit utopist.
Fridrih Shiler (Johann Christoph Friedrich Schiller, 1759-1805) është poet, filozof,
historian, dramaturg gjerman, shok i ngushtë i shkrimtarit gjerman Johan
Volfgang fon Gëtes (Johann Wolfgang von Goethe, 1749-1832).
* * *
Pas katër vjet
vuajtjeje dënimi me burg, pas punës së detyrueshme në internim në Siberi
(1849-1857), përkatësisht pas shërbimit ushtarak të detyrueshëm Dostojevski
kthehet në Shën-Peterburg. Është një kthim nga shtëpia e të vdekurve. Boton
veprën “Shënime nga shtëpia e të vdekurve” (1860-1862). Një përshkrim i
fiksionalizuar i robërisë së vet, me plot rrëfime realiste për
bashkudhëtarët-robër. Vepra korr sukses të madh. Cari rus pjesërisht e
rehabiliton autorin. Megjithëkëtë, Dostojevski ballafaqohet me vështirësi të
mëdha. Njëri ndër shkrimtarët më të mëdhenj të gjitha kohëve
përjeton edhe dramën e vet njerëzore. Simptomat e epilepsisë
intensifikohen. Pasioni i bixhozit shpejt i bëhet obsesion. Me
vëllain Mihajllo (Mihail) botonte gazetë. Me vdekjen e tij duhej ta mbante edhe
familjen e tij të madhe. Krijimtaria e Dostojevskit ngadalësohet. Romani “Të
poshtëruar dhe të fyer” (1861), krahasuar me veprat e tij paraprake, të mos
flasim për veprat e ardhshme, për nga vlera artistike - ngec.
Në vitin 1862, për
të ikur prej kreditorëve Dostojevski niset për në Evropë. Qëndron në Gjermani,
në Francë, në Itali dhe në Angli. Në Londër viziton shkrimtarin rus Aleksandër
Hercen (Aleksandar Ivanoviç Gercen/Hercen, 1812-1870) dhe anarkistin
revolucionar rus Bakunjin (Mihail Aleksandrovi? Bakunin, 1814-1876).
Prej viti 1860 e këndej disa herë e ka vizituar Evropën.
JETA INTIME E DOSTOJEVSKIT – Për jetën intime të Dostojevskit shkruan shkrimtari dhe
publicisti rus Mark Slonim (Mark Lvovi? Slonjim, 1894-1976) në librin “Tri
dashuritë e Dostojevskit”. Dostojevski ka qenë në lidhje me shumë femra: me
krijuese letrare, me artiste, me fshatare etj. Por, jetën e tij e kanë shënuar
tri femra. Me t’u liruar nga burgu dhe internimi Dostojevski takon femrën Maria
Dimitrievna Isaeva (1824-1864). Ajo ka qenë e martuar dhe ka pasur një
djalë. Burri i bën vetëvrasje. Pas kësaj martohet me Dostojevskin. Kjo martesë
përfshin vitet 1857-1864). Vejusha histerike lëngonte nga tuberkulozi. Deri në
ditën e fundit të martesës, bashkëshortët i kanë shkaktuar vuajtje
njëri-tjetrës. Më vonë, Maria Isaeva i shërben Dostojevskit për ta bërë
prototip të personazhit Natasha në romanin “Të poshtëruar dhe të fyer”.
Me Apolinaria
Susllovën (Apollinaria Prokofyevna Suslova, e quajtur Polina Suslova,
1839-1918) Dostojevski u njoftua në një mbrëmje letrare që e kishte organizuar
vetë ai. Ai ishte 42-vjeçar, ndërsa ajo – 22-vjeçe. Tek Apolinaria gjeti atë që
s’e kishte gjetur te gruaja e vet - Marija Dimitrievna Isaeva. Kjo vashë e re
ishte komunikuese dhe e ëmbël, por me karakter të papërshtatshëm. Shkrimtari
nuk kishte mundësi t’i ofronte asaj atë që i nevojitej. Përveç kësaj ishte në
martesë me Marinë. Apolineria shpesh i ikte për t’u lidhur me burra të tjerë.
Kur Dostojevskit i vdiq gruaja e parë, Apolineria me gjakftohtësi ia bëri me
dije se nuk kishte ndërmend të martohej me të. Kjo i shkaktoi shkrimtarit
dhimbje të thellë duke i lënë gjurmë të pashlyeshme në shpirt. Edhe pasi u
martua me Ana Gligorievna Snitkin, tinëz saj pati letërkëmbim me
Apolinerian. Figurën e saj shpesh e paraqiste në veprat e veta. Butësia dhe
vrazhdësia e saj e ndoqi që prej se njohu e deri në fund të jetës. Në
thellësinë e shpirtit dhe të trupit i qëndroi besnik kësaj femre entuziaste,
brutale, të pabesë dhe tragjike. Apolineria la gjurmë në romanet e gjigantit
letrar. Pothuajse në çdo vepër të tij vërehen tipare të karakterit të saj të
ndërlikuar. Diç prej saj hasim te Dunja vetëmohuese e romanit “Krim dhe
ndëshkim”; te Natasja Filipovna e zjarrtë dhe e çekuilibruar e romanit “Idioti”
dhe te Liza kryelarte dhe e mbrapshtë e romanit “Shpirtra të këqij”.
Reflektimi më i plotë i Apolinarias është Polina, personazhe kryesore e romanit
“Kumarxhiu”. Tekstin e kësaj vepre ia diktonte gruas së ardhshme të tij,
stenografes Ana Grigorievn Snitkin.
Dashuria e vërtetë e neurokirurgut të trurit dhe të shpirtit të shoqërisë
ruse - Për shkak të
bixhozit Dostojevski deri në fyt ka qenë i zhytur në borxhe. I është dashur të
ballafaqohet me fajdexhinjtë. Për 3.000 rubla u detyrua t’ia shesë botuesit të
drejtën e botimit të veprave të përmbledhura të tij. Botuesit i premtoi se
përmbledhjes së veprave do t’ia shtojë edhe një titull të ri. Për ta plotësuar
premtimin i kishin mbetur vetëm katër javë. Iu lut mikut të vet që ligjëronte
stenografi që t’ia dërgonte nxënësen më të mirë të stenografisë. Profesori ia
sugjeroi njërën prej tyre. Të nesërmen, në orën 11 e 30 minuta stenografja
trokiti në derën e shkrimtarit gjenial, kumarxhi i pasionuar, epileptik, i
zhytur në borxhe dhe i kanosur prej kamatarëve. Ishte Ana Gligorievna
Snitkin (Anna Grygorievna Snitkin, Shën-Petërsburg, 12.9.1846 – Jaltë,
9.6.1918), 25 vjet më e re se Dostojevski. Shkrimtari diktonte, stenografja
shkruante. Dorëshkrimin e romanit “Kumarxhiu” e përfunduan brenda afatit
të duhur. Ishte viti 1867. Puna në rrethana të jashtëzakonshme i bëri që të
afroheshin. U martuan sakaq. Tani e tutje ajo do të quhet Ana Dostojevskaja.
E lidhur në vitin 1867, kjo martesë zgjati deri në vdekjen e autorit të
Raskollnikovit, më 1881. Ana u ndesh dhe i përballoi të gjitha vështirësitë e
shkrimtarit gjigant. Veprat më të mëdha ai i shkroi me ndihmën e saj.
Dostojevskit kumari i ishte shndërruar në ves. Në rulet i humbi të gjitha, edhe
fustanet dhe stolitë e gruas së re. Ajo vazhdimisht e këshillonte të hiqte dorë
nga kjo udhë pa krye. Ai i premtoi se do t’i jepte fund pasionit të ligë. Pas
disa vitesh e plotësoi premtimin. Ana u bë e famshme në përmasa botërore. Nga
martesa që zgjati 14 vjet u lindën katër fëmijë: Sonja (1868-1868), Ljubov
(1869-1926), Fjodor (1871-1922), Aleksej (1875-1878). Sonja vdiq sa qe foshnjë,
ndërsa Aleksi, në moshën trevjeçare. Vajza Lubov Dostoevskaja lindi në Drezden
të Gjermanisë, nuk u martua kurrë dhe vdiq në Bolzano të Italisë. Fëmijët,
nipat dhe mbesat e Fjodor Dostojevskit jetuan në Rusinë sovjetike dhe në Rusinë
post-sovjetike. Sipas disa të dhënave – në mjerim.
*
* *
Është ndër të parët shkrimtarë rusë që e trajton mjedisin
e qytetit. Fabulat e veprave të tij janë me përmbajtje të pasur,
përplot thurje të tendosura. Lexuesi lehtë mund të depërtojë në problematikën e
ndërlikuar të personazheve. Personazhet ndodhen në konflikt të ashpër me
shoqërinë.
Personazhet e veprave të caktuara të Dostojevskit lëvizin
në mjedise qyteti: rrugë të errëta, banesa të marra me qira, mansarda dhe gjykata.
Këtu nuk bëjnë pjesë veprat “Shënime nga shtëpia e të vdekurve, 1862)
ku trajtohen motive nga burgu; Fshati Stepançikovë” (1859). Në romanin “Vëllezërit Karamazovë, 1879-80)
ngjarja është vendosur në provincë, pa peizazhe, ndërsa dialogu për botën
zhvillohet në pijetoren e fshatit. Personazhe janë kryesisht njerëzit të cilëve
u është cenuar dinjiteti, ndaj për fyerjet dhe për poshtërimet që u janë
shkaktuar i hakmerren shoqërisë. Fati i tyre zgjidhte me kriza psikologjike, me
vrasje apo me vdekje. Midis tyre ka edhe pendestarë.
Janë tre lloj personazhesh:
1. Të cilët protestojnë kundër shoqërisë, duan ta
shkatërrojnë apo ta ndryshojnë rrënjësisht. Të tillë janë Raskollnikovi i
romanit “Krim dhe ndëshkim” dhe Ivan Karamazovi i romanit “Vëllezërit
Karamazov”;
2. Të cilët sjellin në shoqëri ide me qëndrime krishtere
paqësore, përulëse dhe pasive. Të tillë janë princi Mishkin i romanit “Idioti”,
Sonja Marmelladova i romanit “Krim dhe ndëshkim”, Alosha Karamazov i
romanit Vëllezërit Karamazovë”;
3. Të cilët janë egoistë të paskrupull dhe njerëz të
zvetënuar. Të tillë janë princi Valkovski i romanit “Të poshtëruar dhe të
fyer” dhe Fjodor Karamazov i romanit “Vëllezërit Karamazovë”.
Problematika etike dhe morale e tyre shprehet në dialogë,
herë-herë me dispute (diskutime) të vërteta për “çështje të mallkuara” të
njerëzimit. Monologët e brendshëm të karaktereve shpeshherë ndërlidhen me
gjendjet shpirtërore të tyre. Personazhet flasin me nervozë, me një të folur
plot ndërprerje, të shpejtuar dhe si në kllapi.
Atmosfera e romaneve është e zymtë, e rëndë, e përshkuar
nga pesimizmi dhe nga mungesa e shpresës. Ka vulën e një tragjizmi të
trishtueshëm që ngulfat çdo gjë përreth.
Në veprat e veta Dostojevski nuk e jep pasqyrën shoqërore
analistike të jetës, por depërton thellë në shpirtin dhe në nënvetëdijen e
njeriut. Sjell portretet psikologjike të stërholluara të personazheve të veta,
bindshëm dhe në mënyrë të drejtpërdrejtë. Përdor dialogët, por prosedeu
stilistik më i fuqishëm i tij është monologu i brendshëm:
personazhi u jepet mendimeve dhe përsiatjeve të veta dhe në një të folur nervoz
dhe plot ndërprerje, e paraqet botën e vet të brendshme. Më vonë, ky prosede
stili do të përdoret me të madhe në romanin modern.
Prej vitit 1873 botoi veprën publicistike “Ditari i
shkrimtarit” në të cilën i paraqiste idetë sllavofile. Në
vitet 1876-77 shkruan në favor të “vullnetarëve” rusë që morën pjesë në luftën
ruso-turke, duke polemizuar me kapitujt përkatës të romanit “Ana Karenina, 1875-77”
të prozatorit, dramaturgut dhe publicistit rus Leon Tolstoj (Lev
Nikolaevi? Tolstoj, 1828-1910). Dostojevski ka qëndrim kritik ndaj qytetërimit
dhe politikës së Perëndimit evropian. Vizitoi qendrat mjekuese dhe sallonet e
lojës të Gjermanisë (Baden-Baden). Në fjalimin e mbajtur në vitin 1880 për nder
të poetit kombëtar rus, tregimtarit dhe dramaturgut Aleksandër Sergeeviç
Pushkin (Aleksandr Sergeevi? Puškin, 1799-1837) popullin rus e quajti
shpresëtar që do ta rilindë njerëzimin.
Romanet i ndërtonte në bazë të fabulave të çuditshme,
duke i shfrytëzuar përvojat e romaneve kriminalistike dhe bulevardeske angleze
dhe franceze, por duke theksuar problematikën psikologjike, morale dhe etike të
karaktereve të zgjedhura. Disa novela, si për shembull “Shënime nga nëntoka”,
fare s’kanë fabul: personazhi “rrëfehet” vetë dhe i paraqet pikëpamjet e veta
për botën. Në tregimin “Krotka – Krotkaja” (1876) autori e paraqet
rrjedhën e ndërgjegjes së karakterit në një situatë kritike. Kjo është
përpjekja e parë e Dostojevskit të krijojë tregim në formën e monologut
të brendshëm.
Shënim: Monologu
i brendshëm – në prozat e reja, sidomos në romanin modern, duke nisur
nga fillimi i shekullit XX gjithnjë më tepër theksohet monologu i brendshëm.
Shkrimtarët e novelave dhe të romaneve tanimë nuk i paraqesin ngjarjet dhe
jetën shpirtërore të personazheve, por e përcjellin përroin e ndërgjegjes
të personazhit të caktuar, d.m.th. asociacionet e tij, mbresat për botën
përreth, reminishencat dhe kujtimet me renditjen sikundër shfaqen në vetëdijen
e personazhit. Me këtë rast autori nuk i kushton rëndësi faktit që asociacionet të paraqiten radhazi, të kenë
vazhdimësi dhe të jenë të pandërprera. Monologu i brendshëm realizohet më së
shpeshti në të folurit e lirë të tërthortë. Drejtpërsëdrejti flet personazhi
kryesor. Monologu i brendshëm nuk mund të paraqitet me fjali të qeta, të
rregullta. Ai zhvillohet me fjali të ndërprera dhe të shkëputura sikundër
ndodhen në vetëdije, në gjysmëvetëdije apo në vegulli imazhet dhe mendimet e
personazhit kryesor. Këtë e hasim në romanin “Uliksi” (Ulysses, 1922)
të prozatorit dhe poetit irlandez Xheimz Xhojs (James Joyce, 1882-1941).
*
* *
Në veprat e Dostojevskit vërehen gjurmë të krijuesve
letrarë evropianë që kanë jetuar dhe që kanë shkruar para tij. Kjo tregon se ai
duhej t’i kishte njohur krijimet letrare të tyre. Dostojevski hyri në letërsi
duke përkthyer romancierin francez Honore dë Balzak (Honoré de
Balzac, 1799-1850). Romani i parë i tij “Njerëz të mjerë” (1846) tregon se
ai i ka njohur tregimet e Pushkinit dhe të tregimtarit e dramaturgut
rus, me prejardhje nga Ukraina Nikollaj Vasiljeviç Gogol (1809-1852). Në
disa vepra të veta Dostojevski përdor formën e letrave. Në letërsinë evropiane
e kemi romanin epistolar (në formë letrash) Vuajtjet e djaloshit Verter”
(1774) të shkrimtarit gjerman Johan Volfgang fon Gëtes (Johann Wolfgang
von Goethe, 1749-1832). Te Dostojevski vërehen edhe gjurmë të sentimentalizmit
evropian. Letërkëmbimi ndërmjet Makar Devushkinit dhe Varenjkës kryesisht është
sentimental. Sentimentale janë edhe romanet “Net të bardha” (1848) dhe i
papërfunduari “Netoçka Nezvanova”(1849). Gjurmë të tregimtarit dhe
romancierit anglez të epokës viktoriane Çarlz Dikinz (Charles
Dickens, 1812-1870) hasen në “Të poshtëruar dhe të fyer” (1866) të
Dostojevskit. Ndjesia dhe fati i i vajzës së braktisur Nelly, te Dostojevski e
mbulojnë karakterin e dhunuesit dhe cinikut Valkovski.
“Krim dhe ndëshkim”
(1866) është roman ku flitet për studentin Raskollnikov i cili vret plakën
fajdexhi në mënyrë që paratë e saj t’i shfrytëzojë për t’u ndihmuar të
varfërve. Njëherazi, edhe për të vërtetuar personalitetin e vet të veçantë.
Romani mbyllet me pendim: duke lexuar Ungjillin* gjatë
rrugës për në Siberi.
Shënim: Ungjilli
– 1. Raporte të hartuara në shekujt e parë të krishterimit për jetën dhe
mësimin e Jezu Krishtit, në disa libra. Prej tyre, katër libra kanë hyrë
në Bibël (Dhiata e Re); 2. Tërësia e njohurive themelore, doktrina themelore e
një shkence, ideologji, ligj etik suprem, dogmë e pandryshueshme. Evangjelist:
shkrues i ungjillit. Janë të njohur katër prej tyre: Mateu, Marku, Luka dhe
Gjoni.
*
* *
Romani “Idioti” (1868) paraqet princin
Mishkin, epileptikun me virtyte altruisti, sinqeriteti, ndjesie dhe i gatshëm
për sakrificë. I bëhet rival tregtari i vrazhdët Rogozhin. Romani përfundon me
vrasje. “Mllefet” lindën në bazë të lëndës gjyqësore nga procesi ndaj
vrasësve të studentit – pjesëtar i grupit komplotist. Te “Djaloshi” (Podrostok,
1875) Versillovi i ri dhe “i ofenduar” në një mjedis shoqëror të
shfrenuar flet për idealin e të vetmuarit (bankari gjerman Rothschild) të cilit
paratë i nevojiten për të pasur pushtet mbi të tjerët, gjë që e shpie në
çmenduri. Në romanin “Vëllezërit Karamazovë” kemi enigmën e vrasjes së
babait të tyre. Përpos qytezës provinciale romani përfshin edhe hapësirën e
manastirit. Në këtë vepër autori i paraqet edhe idetë e veta: pasqyron
karakterin e errët të njeriut, karakterin kriminal derisa nuk njeh Zot (“Zot s’ka – çdo gjë është e
lejueshme”), predikimin e vuajtjes dhe të idealit teokratik.
Dostojevski krijoi roman tipi të ri. Tregimtari u afrohet
karaktereve të personazheve të veta dhe jetës shpirtërore të tyre. Teoricieni i
letërsisë, gjuhëtari dhe esteti rus Mihail Mihailloviç Bahtin (Mihail
Mihailovi? Bahtin, 1895-1975) thotë se në romanet e Dostojevskit, nëpërmjet
polifonisë, bëhet i mundur debati lidhur me çështjet morale, etike dhe
filozofike. Pas viti 1866 Dostojevski u pranua në Evropë si “krijues
i shpirtit rus”.
Ekspresionistët urbanë
e konsideronin paraardhës të tyre. Pas tyre edhe filozofët dhe shkrimtarët ekzistencialistë
francezë Zhan-Pol Sartri (Jean-Paul Sartre, 1905-1980, më 1964
refuzoi çmimin “Nobel”) dhe laureati i çmimit “Nobel” (1957) Alber
Kamy (Albert Camus, 1913-1960). Për Dostojevskin ka shkruar romancieri dhe
dramaturgu francez, laureat i çmimit “Nobel” (1947) Andre Zhid (Andre
Gide, 1869-1951). E çmonte romancieri francez Marsel Prust (Marcel
Proust, 1871-1922).
Shënim:
Sartri thotë se njeriun nuk e cakton paraprakisht kurrfarë plani, as ndonjë
ide. Se ç’do të bëhet njeriu, kjo caktohet në ekzistencën e tij, në atë se
ç’bën ai nga vetja. Në zgjedhjen e ekzistencës së vet, njeriu përgjigjet para
vetvetes dhe para të gjithëve që janë të interesuar me zgjedhjen e tij. Me
këtë, në themel të filozofisë së vet Sartri ka vënë humanizmin,
për arsye se refuzon të pranojë ekzistimin e forcave të amshueshme
(Zotit, natyrës, të vërtetave të përjetshme),
*
* *
Periudha e madhe e kreativitetit – Krijimtaria letrare e Dostojevskit i takon
drejtimit letrar të realizmit. Në vitin 1864 Dostojevski publikon
romanin e shkurtër “Shënime nga nëntoka”, me rrëfim tejet intensiv. Ky
roman është pararendës i veprave të ngjashme të romancierit, eseistit dhe dramaturgut
francez Alber Kamy (Albert Camus, 1913-1960), të shkrimtarit dhe
dramaturgut kroat Miroslav Kërlezha (Miroslav Krleža, 1893-1981),
të prozatorit francez Luis-Fernand Selin (Louis-Fernand
Celine, mbiemri i vërtetë Destouches, 1894-1961), apo të prozatorit
dhe dramaturgut rus Leonid Nikollaeviç Andreev (Leonid Nikolaevi?
Andreev, 1871-1919). Në këtë roman autori ka përdorur një sërë prosedeshë me të
cilët e ka ripërtërirë prozën dhe ka krijuar modelin e romaneve të tij të mëdha
që do të pasojnë më vonë: larjen ideologjike të hesapeve me stereotipet utopike
dhe “humaniste”; një sërë kapitujsh eseistikë, që në thelb janë dialogë
sokratikë të dramatizuar, të zhvilluar në një atmosferë me plot pasione
dhe skandale; stilin zhurnalist me qëllim që të paraqitet në mënyrë funksionale
vizioni i autorit dhe jo përjetimi estetik; tipologjinë psikologjike që
përfshin më së shpeshti të krishterët e përvuajtur dhe të përulur, siç janë
Sonja Marmelladova, Alosha Karamazov, princi Mishkin; cinikët nihilistë Sfidrigajllov,
Nikollaj Stavrogin; intelektualët radikalë në luftë kundër të gjitha vlerave
përgjithësisht të pranuara ose “ateistët religjiozë” siç janë
Rodion Raskollnikovi, Ivan Karamazovi, Kirilovi; fëmijët e “familjeve të
rastësishme” dhe njerëzit të cilëve u është cenuar dinjiteti, siç janë
heronjtë e romaneve “Djaloshi i ri”, “Shënime nga nëntoka”.
Dostojevski e
zhvilloi teknikën e përroit të ndërgjegjes shumë më parë se të
ishte popullarizuar në romanin anglo-amerikan të shekullit XX. P.sh. tregimi i gjatë
“Krotka”, “Idioti” ku
veprimin e ka përmbledhur vetëm në disa ditë apo në disa orë, duke e dhënë
prerjen kohore në vetëdijen e narratorit (“Krotka”). Dostojevski ka
krijuar “roman polifonik” të vërtetë, siç e ka quajtur teoricieni
letrar, gjuhëtari dhe esteti rus Mihail Bahtin (Mihail Mihailovi?
Bahtin1895-1975), në të cilin polifonia e luftës ideologjike, fetare dhe
filozofike që i shqyen protagonistët gjen shprehje, si në vetëdijet e
brendshme, ashtu edhe në dialogët dramatikë të ngjeshur.
Pjesa më e madhe e
romaneve të Dostojevskit është vendosur në mjediset e errëta të nëntokës së
qytetit të madh. Aty ndodhin ngjarje shqetësuese që të përkujtojnë romanet
triviale dhe kronikat e zeza: vrasje, atëvrasje, krim, vjedhje, skandale
llojesh të ndryshme. Pasqyrohen “çështje, për njerëzimin të mallkuara”:
karaktere të së keqes, vuajtje njerëzore, vdekja dhe pavdekësia, ekzistimi dhe
mosekzistimi i Zotit, liria dhe përgjegjësia, fati i Rusisë dhe i Perëndimit.
Disa kritikë letrarë
thonë se Dostojevski është një autor kryekëput spiritual. Karakterizimi që i bën njeriut është “sheshi
ku luftojnë Zoti dhe Djalli, me jetën e njeriut si shkak”. Në tipologjinë e
heroit që e ka cekur kritiku letrar kanadez Nortrop Fraj (Northrop Frye,
1912-1991) në librin “Anatomia e kritikës”, personazhet letrare lëvizin
prej perëndive dhe gjysmëperëndive mbitokësore ku bëjnë pjesë
kryesisht tregimet mitike dhe religjioze, deri te njerëzit e
thjeshtë, ku bën pjesë romani realist, ndërsa në diskursin e
lexuesit - individët inferiorë që janë nën nivelin e vlerave të njerëzve
mesatarë. Bazuar në fjalorin e eseistit francez Blezë Paskal (Blaise
Pascal, 1623-1662) njeriu është një qenie më e ulët se engjëlli.
Por, personazhet e
Dostojevskit shpeshherë janë edhe më të ulët se njerëzit e rëndomtë, herë-herë animalë,
por në çaste ekstaze e arrijnë dhe e tejkalojnë nivelin e engjëllit. Kjo optikë
e dyfishtë është një prej fshehtësive të veprave të Dostojevskit që shkaktojnë
shqetësim: duke qenë në të njëjtën kohë nën kafshën dhe mbi engjëllin,
heronjtë e tij të ndarë në mënyrë arketipe,
rrezatojnë me vitalitetin shpirtëror që është bazë e karakterit metafizik
dhe spiritual.
* *
*
Roman i madh i
Dostojevskit konsiderohet “Krim dhe ndëshkim” (1866). Është vepra teknikisht më e përsosur. Flitet për një
vrasje ideologjikisht të motivuar. Personazhi kryesor është Rodion
Raskollnikov, prototip i mbinjeriut të filozofit
dhe poetit gjerman Fridrih Niçe (Friedrich Nietzsche, 1844-1990). Roman
i madh është edhe “Idioti” (1868). Këtu Dostojevski e ka dhënë figurën e
ngjashme me të Krishtit, të princ Mishkinit, si dhe komentin realist
implicit për shkatërrimin e së mirës së pakushtëzuar në botën shekullare. “Mllefet”
/ “Demonët” / “Shpirtra të këqij” (1872) është roman më “dostojevskian”
ku flitet për grupin e revolucionarëve nihilistë, vepër e nimbusit
metafizik në petkun e romanit politik. “Djaloshi i ri” /
“Sqepverdhi” (1875) është varianti rus i romanit edukativ gjerman me
plot ngjarje kaotike e që nuk shpie, sikur bildungsromani, në
kurrfarë ekzistence qytetare të rregulluar.
Vepra e fundit, më
voluminoze dhe më e madhe “Vëllezërit Karamazovë” (1881) bën fjalë
formalisht për patricidin në familjen me babanë dhe tre
vëllezërit. Në këtë vepër autori i ka
përmbledhur të gjitha temat obsesive apo që e kanë preokupuar. Përmbyllet me
mesazhin e shpresës: ringjalljen dhe jetën e amshueshme.
Në vitet e fundit
bëri një jetë të rregullt. U lirua nga mangësitë dhe vështirësitë materiale me
të cilat u ballafaqua gjatë një pjese të madhe të jetës. Kishte ndër mend të
shkruante vazhdimin e “Vëllezërve Karamazovë” të planifikuar si trilogji
apo tetralogji, por vdekja ia ndërpreu
synimin.
Gjeniu i madh vdiq
më 9 shkurt 1881 në Shën Peterburg, pas një gjakderdhjeje të shkaktuar nga
sulmi epileptik. Varrimi i tij ishte madhështor. Sipas vlerësimeve të
autoriteteve, në funeral morën pjesë 100.000 njerëz, kryesisht rini studentore.
Varrimi i tij u shndërrua në demonstrata kundër carizmit, përkundër qëndrimit
të dykuptimtë të Dostojevskit ndaj regjimit si dhe “kanunizimit” gjysmëzyrtar
të tij nga regjimi carist.
* * *
Dostojevski i takon
rrethit më të ngushtë të shkrimtarëve më të mëdhenj botërorë, siç janë poeti
italian Dante Aligieri (Dante Alighieri, 1265-1321), poeti dhe
dramaturgu anglez Uilljëm Shekspir (William Shakespeare, 1564-1616), prozatori,
dramaturgu dhe publicisti rus Leon Tolstoj (Lev Nikolaevi? Tolstoj,
1828-1910), shkrimtari spanjoll Miguel de Servante (Miguel de
Cervantes Saavedra, 1547-1616), romancieri francez Marsel Prust (Marcel
Proust, 1871-1922) etj.
Ndikimi i tij në
letërsinë botërore është i jashtëzakonshëm, që nga prozatori dhe dramaturgu
rus Leonid Andreev (Leonid Nikolaevi? Andreev, 1871-1919) deri te
tregimtari dhe liriku gjerman Herman Hes (Hermann Hesse, pseudonim i Emil
Sinclair, 1877-1962), që nga prozatori amerikan Uilljëm Fokner (William
Faulkner, 1897-1962)) deri te tregimtari austriak Franc Kafka (Franz
Kafka, 1883-1924), që nga romancieri francez Marsel Prust (Marcel
Proust, 1871-1922) deri te prozatori kolumbian Gabriel Garsia Markez (Gabriel
García Márquez, 1927-2014).
Të rrallë janë
shkrimtarët e mëdhenj që kanë mundur t’i shpëtojnë hijes së tij, madje as ata
të cilët janë ngritur kundër tij, si shkrimtari dhe dramaturgu kroat Mirosllav
Kërlezha (Miroslav Krleža, 1893-1981) dhe prozatori anglez me
prejardhje polake Jozef Konrad (Joseph Conrad, 1857-1924). Nën ndikimin
e tij janë sidomos lëvizjet ekspresionizmi dhe ekzistencializmi.
Sjelljet dhe
veprimet patologjike dhe skizofrenike të personazheve të caktuara të
Dostojevskit janë studiuar edhe në neurologjinë dhe në neuropsikiatrinë
bashkëkohore.
VEPRAT:
Romanet: “Njerëz
të mjerë” (1846), „Të poshtëruar dhe të fyer” 1861), „Krim dhe
ndëshkim” (1866), „Kumarxhiu” (1867), „Idioti” (1868) „Mllefet”
(figuron edhe si „Demonët“ ose „Shpirtra të këqij“,
1872), „Djaloshi i ri“ (ose „Sqepverdhi“ – „Podrostok“
(1875), „Vëllezërit Karamazovë” (1880);
Novelat: „Kipci” (1846), “Net
të bardha” (1848), “Netoçka Nezvanova” (1849), e papërfunduar,
„Shënime nga nëntoka” (1864);
Shënimet: „Shënime nga
shtëpia e të vdekurve” (1860-1862).