Editorial » Zejneli
Xhelal Zejneli: Charles Baudelaire
E premte, 12.06.2020, 05:11 PM
SHARL BODËLERI
Nga Xhelal
Zejneli
Sharl Bodëleri (Charles Pierre Baudelaire, 1821-1867) është
poet, përkthyes, eseist dhe kritik letrar francez. Është një nga poetët më të
mirë francez të shekullit XIX. Me veprën e vet ndikoi në zhvillimin e simbolizmit në poezi. Konsiderohet
themelues i modernizmit. Është
i pari poet i lirikës moderne evropiane.
Babai Fransua
Bodler (Joseph-François Baudelaire, 1759-1827) ishte nëpunës i lartë
shtetëror. Ishte edhe kustos në muze. Ndonjëherë edhe pikturonte. Nëna Karolinë Bodler (Caroline
Archimbault-Dufays Baudelaire, Londër, 1793 – Honfleur, 1871) ishte 34 vjet më
e re se i shoqi. Në moshën 7-vjeçare Bodleri mbeti pa baba. Një vit pas vdekjes
së burrit të saj, nëna u rimartua me nënkolonelin Zhak Opik (Jaques Aupick, 1789-1857), i cili pas disa viteve u bë
ambasador në gjykatat fisnike. Qenë të martuar në vitet 1828-1857. Me t’u
martuar me një burrë të ri dhe tërheqës, Bodlerin 6-vjeçar nëna nuk e afronte
gjithaq.
Në Lion ndoqi shkollën
ushtarake. Njerku nuk dëshironte që t’i vinte në shtëpi as gjatë festave.
Më vonë, kur i kujtohej kjo periudhë e jetës së tij, rrëqethej. Në fëmijëri
është ndjerë i vetmuar, ndaj atë e përshkruan si të trishtueshme. Në moshën
madhore ka manifestuar krenari dhe
sjellje mistike, amorale dhe cinike. Ka biografë që thonë
se Bodleri ishte sadist, mizantrop, adhurues i prostitutave. Gjendjet dëlire i përgjigjeshin më shumë.
Jepet pas alkoolit, narkotikëve dhe femrave me moral të dyshimtë. Infektohet
nga sifilisi dhe gonorea. I ballafaquar me vështirësi financiare, një kohë jeton tek
i vëllai. Paratë që ia dërgonin e ëma dhe njerku, i harxhonte sakaq.Shpenzonte
për veshje por edhe për libra. Jetonte me borxhe, si Balzaku dikur. E
ëma vuante për sjelljet e pahijshme të të birit.
Duke parë njerku se Bodleri i ka marrë rrugët e
këqija, në vitin 1841 e dërgon në Indi. U kthye në shtëpi me mbresa të shumta.
Përvojat nga India i shfrytëzoi edhe në poezi. Sipas disa biografëve, ai ka
qëndruar në Indi vetëm tre muaj, ndërsa sipas të tjerëve – një vit. Pas kthimit
në shtëpi iu përkushtua letërsisë. Një përcaktim të tillë prindërit nuk e
deshën. Në një rast e ëma thotë: “Po t’i
kishte dëgjuar këshillat e njerkut, Bodleri do të kishte bërë një jetë të
lumtur. Emrin e tij s’do ta kishte përmendur kush, por të gjithë do të kishim
qenë shumë më të lumtur”.
Në fillim të krijimtarisë letrare Bodleri gëzonte
popullaritet në mesin e artistëve moshatarë. Kur i mbushi 21 vjet,nga pasuria e
të atit trashëgoi mbi njëqind mijë franga dhe katër parcela toke. Brenda pak
viteve paratë e trashëguara i harxhoi. I ngelur pa para, zhytej në borxhe,
kështu që familja detyrohej që pasurinë ta vinte nën hipotekë. I zhytur në
borxhe, Bodlerit e ardhmja i dukej e zymtë, kurse gjendja psikike - e rëndë.
Në një rast lëndoi veten me thikë. Gjatë
mjekimit e ëma, mbase e penguar nga njerku, nuk shkoi ta vizitonte. Për nga
përcaktimi politik ishte për republikë
dhe mbështeti revolucionine vitit 1848.
Ishte në lidhje intimeme mulatenZhanë Dyval (Jeanne Duval, Jacmel, Haiti, 1820 – Paris,
1862), e lindur nga martesa e përzier midis një të bardhi dhe një zezakeje. Lidhja
e tyre ka zgjatur rreth njëzet vjet.Ka qenë
muza e poetit, Venera e tij. Ka qenë
artiste dhe valltare, femër me moral të dyshimtë, ka
pirë shumë.Thuhet se ka ndikuar negativisht mbi poetin. E
ka pikturuar piktori francez i modernizmit Eduard
Mane (Édouard Manet, 1832-1883).
Njihej me fotografin, karikaturistin,
zhurnalistin, prozatorin francez Feliks Nadar (Gaspard-Félix Tournachon,
i njohur me pseudonimin Nadar, 1820-1910). Nëpërmjet tij njohu personalitete të
tjera. Për shkak borxheve dhe jetës së parregullt, shpesh i ndërronte banesat.
Raportet e çrregulluara me të ëmën, të cilës i kërkonte ndihmë financiare, nuk
e lenin të qetë.
Adhuronte muzikën e kompozitorit gjerman Rihard
Vagnerit (Wilhelm Rihard Wagner, 1813-1883).Çmonte lart krijimet letraretëEdgar
Alan Po-së. Tregimet e tij i përktheu në frëngjisht. Duke qenë se
anglishten e kishte mësuar që në fëmijëri,
përkthimete tij u vlerësuan lart. Dy poetëtkishin shumë gjëra të
përbashkëta.Ishin të ndjeshëm, ishin ballafaquar me sëmundje dhe kishin pasur
vështirësi financiare. Autori i “Himnittë
bukurisë” e quajti Ponë paraardhës
të vet.
* * *
Shënim: Edgar Alan Pou (Edgar Allan Poe,
1809-1849) është tregimtar dhe poet amerikan, paraardhës i simbolizmit francez. Ishte fëmijë artistësh
shëtitës. Kur ishte dy vjeç mbeti pa prindër. U birësua nga familja e tregtarit
të pasur Johan Alan. Për sjellje të keqe u përjashtua nga universiteti. La
shtëpinë dhe më 1831 u vendos në Baltimor. Në moshën 27-vjeçare u martua me të
mbesën 13-vjeçare (vajzën e motrës) Virxhinia (Virginia Eliza Clemm Poe;
Baltimor, 1822 - Nju-Jork, 1847). U shpërngul në Filadelfi, pastaj në Nju-Jork.
Për të mbijetuar, gati 20 vjet punoi si kritik, fejtonist dhe kryeredaktor i
gazetave dhe i revistave të ndryshme. Duke qenë i çekuilibruar, mitoman dhe i dhënë pas alkoolit shpesh e ndërronte
punën dhe jetonte buzë mjerimit.
Vdekja e tij është misterioze. U gjet i shtrirë në rrugë në Baltimor, në
gjendje gjysmë të vetëdijshme, pranë vendvotimit, ditën e zgjedhjeve vendore.
Ka që thonë se ka qenë viktimë e gjuetarëve të votuesve. Historia e jetës së
tij u shndërrua në legjendë
dhe u ndërthur me veprën e tij. Duke qenë se u rrit në jug të ShBA-së, Po,
krahas prozatorit Uilliam Fokner (William Faulkner, 1897-1962; laureat i
çmimit “Nobel” më 1949) është përfaqësues më i madh i letërsisë së jugut
amerikan. Sipas burimeve zyrtare, vdiq nga delirium tremens(çmendje
nga alkooli).
* * *
Në
lëmin e krijimtarisë letrare Bodleri vazhdimisht ngjitej përpjetë, por gjendja
shëndetësore i rëndohej çdo ditë e më tepër. Përdorimi i opiumit e merrte haraçin e vet,
ndërsa vështirësitë ekonomike dhe stresi e ndiqnin hap pas hapi. Meqë njerku
kishte vdekur, e ëma u pajtua të jetë
pranë të birit. U vendosën në qytetin bregdetar Honfleur. Jeta afër detit i
bëri mirë poetit, kështu që në këtë periudhë kishte kushte të volitshme për të
vazhduar me shkrimet. Për ta përmirësuar gjendjen financiare, në vitin 1864
vajti në Belgjikë. Planifikonte të mbajë ligjërata dhe t’i shesë të drejtat për
veprat e veta. Shkruan pamflete kundër borgjezisë franceze. Mban
lidhje me Viktor Hygon i cili për
arsye politike ishte larguar nga Franca.
Krahas
përdorimit të shpeshtë të opiumit, nisi ta teprojë edhe me alkoolin. Në vitin
1866 pësoi sulm në tru. Gjysmë i paralizuar, mbreti i poetëve u kthye
në Paris. Vdiq aty më 31 gusht 1867, në
moshën 47-vjeçare. U varros në varrezat e Monparnasit. Katër vjet pas të birit
vdiq edhe nëna.
* * *
VEPRA –Bodleri ka shkruar vetëm një përmbledhje me poezi – “Lulet e së keqes”. U bë i njohur në qarqet artistike para se t’i
botonte veprat. Në ato rrethe njihej si shkapërderdhës
dhe si poet skandaloz. Për krijimin e veprës së vet frymëzohej nga jeta e përditshme. Krijoi poezi me vlerë
universale. Shumë vepra iu botuan pas
vdekjes. Poezitë e para i botoi në përmbledhjen poetike “Lulet e së keqes”. Në vitin 1845 e botoi të parën vepër, kritikën “Saloni”. Kritikat i bazonte në
zhvillimet letrare për të cilat ishte mjaft i informuar. E konsideronin kritik
të pasionuar. Duke qenë i tillë, tërhoqi me të madhe vëmendjen e publikut. Gjatë takimeve me romancierin e famshëm
francez Honore dë Balzak (Honoré de
Balzac, 1799-1850) shkëmbente ide të
ndryshme mbi letërsinë dhe artin.
Në
opusin letrar të vet përdori një diapazon të gjerë temash. “Salonin” e dytë e shkroi në vitin 1846. Pas kësaj, renomeja e tij
si kritik i romantizmit u rrit tej mase.
Pas një viti botoi novelën autobiografike“La
Fanfarlo”.
E
çmonte lart poetin dhe romancierin francez, kundërshtar i klasicizmit, Teofil Gotje (Théophile Gautier,
1811-1872). E çmonte sidomos për përdorimin
maestral të gjuhës dhe për formën e
përkryer. Punimet e tij ndikuan në disa nga temat e shkrimeve të Bodlerit.
Në shenjë falënderimi për miqësinë dhe bashkëpunimin letrar, vëllimin “Lulet e së keqes”, Bodleri ia
përkushtoi Gotjesë.
“LULET E SË KEQES”(Les Fleurs du mal, 1857) është vepra kryesore
e Bodlerit. Po këtë vit u botua edhe romani “Zonja
Bovari”(Madam Bovary) i tregimtarit dhe romancierit francez Gystav Flober (Gustav Flaubert,
1821-1880). Përmbledhja tërhoqi vëmendjen e publikut. Ndikimi i tij mbi
artistët e tjerë rritej dita-ditës. Shumë prej tyre nisën të krenohen me të.
Sapo doli nga shtypi ajo ngjalli reagimin e ashpër të bashkëkohësve, të po
atyre që e dënuan “Zonjën Bovari” të
Floberit. Vepra u konsiderua skandaloze. Me arsyetimin se cenon moralin publik, poeti u dënua me
gjobë. Vargjet flisnin për marrëdhënie
lezbejkash, për korrupsionin, për pikëllimin, për jetën e rëndë, për virgjërinë
e pakthyeshme, për verën. Temë e përmbledhjes është intimiteti, pasionidhe vdekja.
Pasqyrohet nostalgjia për të kaluarën
dhe intimen. Gjashtë poezi “të pamoralshme” u flakën nga shtypi.
Pas katër vjetësh, vepra doli në dritë por pa poezitë që “cenonin” moralin
publik. Në vitin 1866 që të gjashtat panë dritën.
Për
nga struktura poezitë janë radhitur në nëntituj. Secili prej tyre flet për
ndonjë dukuri negative. Pjesa e parë me nëntitullin“Splin dhe Ideal” flet për pakënaqësinë,
agoninë dhe mërzinë. Pjesa e dytë
pasqyron Parisin dhe njerëzit e mjerë që e udhëheqin atë, ndaj është titulluar “Pamje nga Parisi”. Pjesa e tretë flet
për kënaqësitë trupore, për alkoolin e
për drogat dhe mban titullin “Vera”.
Pjesa e fundit mban titullin “Vdekja”.
Dy poezitë më të njohura të vëllimit janë
“Albatrosi”
dhe “Lidhjet”.
Shumë
poezi kritikët i kanë vlerësuar si kryevepra artistike, poetike dhe plot
pasion. Adhurues i vëllimit ishte edhe poeti, romancieri dhe dramaturgu i
famshëm francez Viktor Hygo (Victor
Hugo, 1802-1885).
Ka
pasur edhe të tillë të cilët për veprën kishin dhënë kritikë negative ngase e kishin konsideruar skandaloze dhe të
pakuptueshme. Kritikave negative Bodleri u është përgjigjur duke thënë
se letërsia
dhe arti duhet të krijohen pa qenë të varura nga morali. Morali
e zvogëlon forcën poetike të vargut.
Në
vëllim vërehet rrënimi i njeriut i mbërthyer midis Splinit dhe Idealit. Për
Bodlerin mjaftonte e bukura dhe koncepti i
stilizuar. Titulli i përmbledhjes flet për karakterin e bukurisë. Ajo është e ftohtë dhe e zymtë. Gjatë krijimit të poezive Bodleri mendonte për lemerinë dhe turbullirën që e frymëzonte, kështu që në çastet e vetanalizës
ndjehej i lemerisur. Emocione negative, e
sidomos zemërim ndjejnë edhe njerëzit
që e lexojnë këtë lloj poezie. Bodleri ishte i vetëdijshëm se libri do të çelë shteg të ri në art dhe do të shndërrohet
në monument.
“Lulet e së keqes” u shkruan për 15 vjet. Ka
burime që thonë se vëllimi është shkruar për 10 vjet. Vetë
titulli i përmbledhjes flet për konceptin
estetik të Bodlerit: “Arti është e
keqe e bukur dhe nuk ka pika të përbashkëta
me moralin”.Në atë
kohë vëllimi vështirë mund të kuptohej. U njoh dhe u pranua nga publiku vetëm
pas shumë viteve. Bodleri donte që me poezitë e veta t’i shokojë dhe t’i
mundojë lexuesit të cilët ishin mësuar të lexonin vetëm vargje të bukura të
cilat akoma më shumë e zbukuronin jetën e
tyre plot hipokrizi. Zgjidhte tema të
shëmtuaradhengjyra të errëta. Në
poezitë e veta afirmon poetin i cili nuk e zbukuron dhe nuk e lustron jetën, i
cili nuk shkruan vetëm për bukurinë
dhe shpirtin e madhërishëm.
Duke
qenë se përmbledhja u krijua brenda një periudhe të gjatë, në të gjallë të
autorit dolën dy versione. Botimin e versionit të tretë autori nuk e mbërriti.
Pas vdekjes së autorit shumëçka në përmbledhje u ndryshua, por ndarja në cikle
dhe struktura nuk kanë ndryshuar.
Bodleri
dëshironte që vëllimi poetik i tij të mos jetëgrumbull vargjesh të shkapërderdhura,
por të ketë një plan të caktuar kompozicioni. Bodleri thotë: “Gjithmonë
ji poet, madje edhe në prozë”. Stili i tij i të
shkruarit solli risi në poezi. Me
poezinë “Lidhjet” e ka dhënë
përkufizimin fascinues të poezisë: “Në
art, e keqja, e lemerishmja dhe e shëmtuara bëhen të bukura. Ky është
privilegji i artit”.
Përkundër
faktit se shumë kritikë Bodlerin e kanë konsideruar zanafillës tëmodernizmit,
vëllimi “Lulet e së keqes”, për shkak
të përdorimit të shpeshtë të simboleve që janë të zakonshme për poezitë, siç
janë lulja, errësira, makthi ngërthen
në vete shumë elemente tëromantizmit.
Edhe
pse kohë e romantizmit, te “Lulet e
së keqes” vërehet qartë prania e elementeve të poezisë botërore, ndaj Bodleri është një prej poetëve të parë që
i paraqiti të gjitha ndyrësitë, por
edhe bukuritë e fshehta të jetës në
një qytet të madh si Parisi. Për këtë arsye, Bodleri konsiderohet i pari poet
që e ka trajtuar temën e jetës në qytet të madh. Ai është një ndër poetët që u
mor me përshkrimin e hollësishëm të krizës që e kishte kapluar shoqërinë e
atëhershme, shoqëri që kishte humbur çdo kontakt me vlerat krishtere. Poezitë e
“Luleve” flasin për udhëtimin e njeriut nëpër jetë e vdekje.
Kjo
përmbledhje poetike pasqyron pikëpamjet e poetit për gjendjen aktuale në shoqëri, por edhe rëniet, ngritjet dhe entuziazmin e tij. Ai ngre zërin e protestës kundër gënjeshtrës dhe mashtrimit. Dëshiron të gjejë forcën e parë lëvizëse dhe të
njëmendët të ekzistencës njerëzore.
Forca të tilla lëvizëse assesi nuk mund të jenë konvencionet e imponuara të sjelljes, të rrejshme dhe të kota.
Çdo gjë në këtë botë është simbol subjektiv i ideve dhe i ndjenjave të njeriut. Në konceptimin e
thelluar të simboleve vërejmë se gjërat janë ndërlidhura. Në konceptimin
sintetik ato përzihen ndër vete. Kësisoj krijohet një koncept i ri estetik mbi
botën. Për paraqitjen autentike përdoren figurat stilistike të sinestezive (me
fjalët që i përkasin një shqise emërtohen shqisat e tjera; p. sh. zëri ka ngjyrë) dhe të onomatopeve. Në poezinë ekstatike të tij ngjyra flet,
ndërsa fjalën poetike e udhëheqin sensacionet kaotike. Për ta pasqyruar me
sukses idenë e re në poezi, vargu duhet të jetë muzikal. Simbolistët thonë: “Ideja
është e pakapshme për arsyen, por kur mbërthehet nga shqisat që si shenja i
përdorin simbolet, ajo bëhet e kapshme”. Detyrë e poetit simbolist është: “Të pasqyrojë thellësinë e shpirtit me
simbolet si udhërrëfyes. Kjo do t’i mundësojë lexuesit që ta ndjejë lidhjen e
përjetimit poetik duke e përvetësuar atë si të veten, si një pasuri të vet të
re, për botën e cila, sa është e largët, po aq është edhe e afërt”. Në këtë
mes, Bodleri është i pakapërcyeshëm. Forca e poezive të tij kridhet te njeriu,
duke e shpënë atje ku bëhet edhe më njeri, atje ku kthimi konsiderohet
transformim.
Në
poezitë e veta e flak bukurinë dhe sentimentalizmin dhe sjell një lloj të
ri emocioni, duke krijuar vargje plot
dëshpërim, urrejtje, hidhërim, kryeneçësi dhe entuziazëm. Ato flasin për zbrazësinë, epshet, smirën dhe
instinktet. Tema janë vdekja, kotësia,
pikëllimi, ana e hirtë e qytetit të madh, mjerimi dhe lufta për mbijetesë.“Ateisti amoral”– Bodleri i beson
bukurisë si absolut i vetëm, e vetmja pas së cilës rend dhe tek e cila kurrë s’arrin
dot. Për “Lulet e së keqes” Bodleri
thotë: “Në këtë libër të lemerishëm e kam
lënë krejt zemrën time, tërë ndjeshmërinë time, tërë religjionin tim, krejt
urrejtjen time. E vërteta është se unë e kam shkruar të kundërtën, ndaj u
betohem të gjithë perëndive se ky është libër i artit të kulluar”.
* * *
“Lulet e së keqes” përmbajnë mbi 160 poezi që
ndahen në 5 tërësi. Vëllimi përmban 6 cikle. Vepra bazohet në poezinë hyrëse që
i dedikohet lexuesit e që mban titullin “Për
lexuesin”. 28 krijime me titull “Poezi shtesë” nuk janë të sistemuara. Ato janë
përfshirë në 6 ciklet hyrëse të sipërthëna.
Cikli
i parë është më vëllimori dhe paraqet shtyllën kryesore të vëllimit. Mban
titullin “Spleen dhe Ideal” dhe
përmban 88 tekste. Të gjitha motivet thelbësore janë paraqitur në poezinë
hyrëse “Për lexuesin”. Në të poeti
përshkruan shkatërrimin e njeriut modern në një shoqëri dyfytyrëshe. Krejt këtë
e përshkruan me estetikën e së shëmtuarës. Çdonjëra nga pesë tërësitë ka një
rëndësi të caktuar për tërë vëllimin, ndërsa çdo poezi ka rëndësi për tërësinë.
“Spleen dhe Ideal” fillon me vargun e poezive
të cilave u ekspozohet një program i
riestetik si dhe pikëpamjet e
rejambiartin dhe të bukurën.
Vërehet pozita e artistëve në shoqëri
dhe forca e tyre që buron nga përditshmëria. Në poezitë që pasojnë mund
të shihet ana tjetër e jetës së artistit, e përshkruar si lypës, martir dhe i marrë.
Në
pjesën e dytë të ciklit mund të shihet forcae
dashurisë ideale dhe ndjenjat,
ekstaza dhe entuziazmi që sjell ajo, por edhe ndjenjat e melankolisë dhe të dëshpërimit që mund t’i sjellë ajo.
Në këto poezi thuhet se gjendja materiale
nuk është veçse gjendje kalimtare e jetës së njeriut. Poeti e paraqet femrën si burim të bukurisë dhe të
lumturisë, por edhe si burim të
ftohtësisë dhe të zvetënimit moral. Cikli
i parë mbaron me përfundimin se njeriu
nuk mund të plotësohet me dashuri, ndaj i rikthehet gjendjes shpirtërore të
vet, të përshkruar si vuajtje.
“Pamje nga Parisi” është cikli i dytë i cili
në çdo aspekt është më i plotë. Përbëhet prej 18 poezive. Që të gjitha merren me jetën në qytet të madh. Poeti, në
mesnatë, shëtit nëpër qytet. Duke ecur nëpër rrugët e tij sheh fatkeqësinë dhe mjerimin e njerëzve, që të përkujton vuajtjet e vetë poetit. Pas
kësaj pason cikli i shkurtër “Vera”
që merret me tematikën e dehjes,
ndërsa në ciklin “Lulet e së keqes”
poeti merret me perversionet seksuale.
Ky cikël ka qenë më provokuesi.
Cikli “Revolta” ka vetëm tre tekste. Në të
përshkruhet heroi që ndodhet në kufirin midis ferrit dhe qiellit.
Përfundimi i librit është logjik. Cikli i fundit mban titullin “Vdekja”. Ky cikël është përplot me
tematika për vdekjen. Në të poeti
sjell zgjidhjen e nyjës. Shihet për së afërmi rruga e njeriut dhe fati i tij.
* * *
Bodleri
ishte tejet aktiv në jetën artistike të kohës së vet. Në kritikat dhe në esetë e
veta shkruante për shumë tema që kishin të bënin me kulturën franceze. Me krijimtarinë e vet ushtroi ndikim të madh në
letërsinë franceze dhe angleze. U vlerësua lart nga shumë shkrimtarë që
u paraqitën pas tij. Poeti francez Artyr
Rembo (Arthur Rimbaud, 1854-1891) në një letër të botuar e quajti Bodlerin “mbreti
i poetëve”. Simbolisti francez, autori i shprehjes “poésie pure” (poezi e pastër), Stefan Malarme (Stéphane Mallarmé, 1842-1898), në vitin 1895, për
nder të Bodlerit botoi një tingëllimë(sonet).
Kishte të tillë e quanin “gjeniu i madh”.
Romancieri dhe dramaturgu francez Andre Zhid (Andre Gide, 1869-1951) është i njohur si një
intelektual i guximshëm dhe i pafrenueshëm, me mendime të lira dhe dilema për
të cilat shkruante pa ngurrim dhe pa rezerva. Midis dy luftërave botërore
ndikoi fuqimisht për krijimin e asaj që u quajt “atmosferë Zhidi”.
Luhatjet intelektuale të Zhidit lëvizin në një diapazon të gjerë: nga protestantizmi dhe katolicizmi nëpër liberalizëm
dhe komunizëm deri në humanizëm antifetar. Zhidi thotë: “Të gjithë
janë kalimtarë, Bodleri mbetet”.
* * *
Shënim: “POÉSIE PURE” (Poezi e pastër) është poezia pa
kurrfarë elementi jopoetik (narrativ,
didaktik, politik). Poezia e pastër
nuk shpreh ndonjë ide të caktuar, por vepron si muzikë. Pol Verleni
thoshte: “Pikësëpari muzikë”.
Konceptin “poezi e pastër” e
zhvilluan simbolistët francezë – Bodleri, Malarmeja si dhe poeti dhe eseisti Pol Valeri (Paul Valery, 1871-1945) i
cili ishte një ndër përfaqësuesit më të rëndësishëm të hermetizmit në poezinë
evropiane. Konceptin e sipërthënë e morën nga Edgar Alan Po. Termin “poezi e pastër” e vuri në përdorim
Stefan Malarme. Teoria e “poezisë së
pastër” është e para shprehje, historikisht e rëndësishme e autonomisë së artit poetik, ide kjo e
cila më vonë u tejkalua, por jo edhe u harrua. Në “poezinë e pastë” gjejnë shprehje edhe përpjekjet me “poezinë
absolute”.
* * *
Përpos
poezisë, Bodleri shkroi edhe tekste nga arti
figurativ, vështrime letrare, ese, si: “Kuriozitete estetike” (Curiosités esthétiques, 1868), “Arti romantik” (L’Art romantique, 1868).
Në konceptet e tij bëjnë pjesë dy përbërës, që në shumë aspekte janë të
kundërt.
I pari
është revolta e romantizmit kundër pozitës metafizike dhe sociale të
njeriut, si dhe “sëmundja e shekullit” e romantizmit (mal du siècle). Përbërësi i dytë është luciditeti
i klasicizmit dhe ndjenja e fajit tragjik. Në katolicizëm,
Bodlerin më tepër e tërheq mëkati se mëshira. Sataniken e ka më afër se engjëlloren. Me një përshkrim të
përpiktë sikur larpurlartistët dhe parnasistët, në aspektin e stilit i shmanget entuziazmittë romantikëve. Për këtë arsye, i flak të gjithë prosedetë që i ka
trashëguar poezia franceze apo që janë zhvilluar në romantizëm, siç janë: ilustrimi i historisë, të shprehurit
dekorativ dhe moralizimi. Poezia
për të është krijim i kulluar i gjuhës,
e cila nuk ka të bëjë me asgjë tjetër jashtë kreacionit të vet. Për ta
realizuar këtë qëllim, ai kërkon që poezia ta flakë “ndjeshmërinë e zemrës” në dobi “të
ndjeshmërisë së fantazisë”. Kësisoj, përfundimisht e mënjanon personalen: emocionet në poezinë e tij
nuk janë më emocione personale të tij, por emocione të vetë poezisë. Përkundër
kësaj, ekzistenca personale e
papërsëritshme është burimi nga ku poezia e Bodlerit e merr lëndën e
frymëzimit.
“Lulet e së keqes” bazohet në kundërshtinë e spleen-it dhe idealit. Në qendër të dukurisë poetike Bodleri vë, jo personin por imagjinatën. “Imagjinata
është e vetmja që përmban poezi”.
Vargu bodlerian na
mundëson t’i shmangemi përditshmërisë apatike dhe të dehemi me fjalën poetike. Poeti thotë se e
përditshmja është e mërzitshme, e rrejshme, e kalbur. Kur ballafaqohemi me
realitetin, sakaq e vërejmë të keqen dhe shëmtinë që rinë fshehur. Poeti i
nxjerr në sipërfaqe dhe i fut në art, ngase e keqja dhe shëmtia vetëm aty mund
të jenë të bukura.
* * *
Shënim: “MAL DU SIÈCLE” (sëmundje e shekullit) – Në pararomantizmin
dhe në romantizmin anglez, francez dhe gjerman përjetimi pesimist i
botës dhe melankolia tejet e shprehur që i përshkon shumë vepra të fundit të
shekullit XVIII dhe të fillimit të shekullit XIX. Kjo vërehet në disa nga
veprat më të njohura të asaj kohe: Përmbledhja poetike “Osiani” i poetit skocez XhejmzMakferson
(James Macpherson, 1736-1796), i
botuar më1762, romani “Vuajtjet e
djaloshit Verter” i Gëtes (Johann
Wolfgang von Goethe, 1749-1832) i botuar më 1774 dhe romani “Eloiza e re” i Zhan-Zhak Rusoit (Jean-Jacques Rousseau, 1712-1778), i botuar më
1762. Në fillim të shekullit XIX vulë të fortë një ndjenje të tillë i dha
tregimtari francez Shatobrian (François-René
de Chateaubriand, 1768-1848) me veprat: “Fryma
e krishterimit” (Le Génie du christianisme, 1802) dhe “Reneu”(René, 1802). Në
poezi, ndjenja të tilla shfaqin poeti dhe eseisti francez Andre-Mari Shenie (André-Marie Chénier, 1762-1794), poeti francez,
që kishte letërkëmbim me Jeronim De
Radën,Lamartin (AlphonseMarie Prat de Lamartine, 1790-1869) dheromantikë të
tjerë francezë, me temat elegjiake për
rininë dhe dashurinë e humbur, për gërmadhat e kështjellave të dikurshme të
mbuluara nga mjegulla apo për rrënojat në shpirtin e poetit. Në fillim të
shekullit XIX shprehja “mal du siècle”
filloi të shfaqet gjithnjë më tepër në shkrimet programore dhe kritike të
romantikëve. Në letërsinë gjermane përdoret me të njëjtin kuptim termi Weltschemerz.
* * *
Në tingëllimën “Pajtueshmëritë”
(Correspondances) Bodleri flet për natyrën si një tekst i shifruar që e
lexon poeti. Sipas Bodlerit, detyrë e poetit është të shprehë “çfarësinë
thelbësore të së tashmes” që e ofron pamja e Parisit. Midis aspekteve të modernes vend të rëndësishëm zë e shëmtuara. Një përjetim të tillë poeti
hulumton te “Pamje nga Parisi” (Tableaux
parisiens) si dhe në poezitë në prozë “Splini
i Parisit” (Spleen de Paris) të botuara me titullin “Poezi të vogla në prozë” (Petits poèmes en prose) dy vjet pas
vdekjes së tij.
Programi
i “Splini i Parisit” ndikoi me të
madhe në zhvillimin e poezisë franceze, posaçërisht tek Artyr Rembo (Artur Rimbaud) në përmbledhjen “Iluminacione” (Les Illuminations, 1874). Me një fjalë, ndikoi edhe në lindjen e vargut të lirë.
Ndikimi
i Bodlerit u përhap shpejt. Në fillim Stefan
Malarme endjek pikë për pike. Artyr
Rembo sheh tek ai të vetmin poet të ngritur në forcë vizionari. Liriku
francez i cili qiti me revole mbi shokun e vet Artyr Rembon, Pol Verleni (Paul Verlaine, 1844-1896),
nga grupi i “poetëve të nëmur” (poètes
maudits), Bodlerin e shpalli të parin. Për program të tyre simbolistët
e morën tingëllimën Correspondances
të Bodlerit dhe teorinë e sinestezisë që përmban ajo.
Bodleri
është dukuri vendimtare në gjenezën e poezisë evropiane moderne, e cila
nëpërmjet simbolistëve ndikoi në lirikën
e shumë popujve të Evropës. Poezia e Bodlerit, sikur
albatrosët e tij, tenton të ikë prej atyre që e përbuzin atë që ngjitet në
lartësitë qiellore ku me stuhitë përplaset, me vetëtimë i mpin sytë. “Ik sa më larg prej moçaleve të kalbura”.
Jeta është e zymtë, vdekja na tërheq për mënge. Këtë të vërtetë albatrosi
i poezisë e adhuron. Akoma më shumë erë kalbësire, dekompozimi, edhe më
afër fundit. Nuk ka mënyrë për t’i ikur kohës.
* * *
Shënim: “POÈTES MAUDITD”(poetë të nëmur) – është eseja kritike e
Pol Verlenit e botuar më 1884, kushtuar tre poetëve, në atë kohë mezi të
njohur: Tristan Korbier (Tristan
Corbière, 1845-1875), Rembo dhe Malarme. Më 1888 eseja u plotësua me
emra të rinj: poetja Marselinë
Debord-Valmor (Marceline Desbordes-Valmore, 1786-1859), shkrimtari francez
me prejardhje bretone Lil-Adam (Auguste
de Villiers de L’Isle-Adam, 1838-1889) dhe Povrë
Lelian (Pauvre Lélian, anagram i Pol Verlenit). Qëllimi i Verlenit ishte të
tërheqë vëmendjen te vlerat poetike të reja dhe te brezi i ri i poetëve që u
afirmua me Bodlerin. Te Korbier thekson drithërimën e re poetike dhe
shqetësimin shpirtëror të ri. Te Remboja – gjallërinë dhe forcën e figurave
poetike dhe “mbretërinë e pavdekshme të
shpirtit”. Te Malarmeja – mjeshtërinë e përkryer të vargut dhe pasionin që
nëpërmjet gjuhës së re poetike të arrijë dhe të shprehë thelbin e gjërave. Në
anën tjetër, “poetët e nëmur” janë simbol i ndarjes së thellë dhe të
përjetshme midis poezisë dhe publikut, midis pikëpamjeve utilitare mbi shoqërinë dhe vlerave letrare të mirëfillta, midis “rasës përjetësisht të nëmur dhe atyre që e kanë në dorë forcën e kësaj
bote”. Kjo ide romantike “e greminës” që botën e imagjinatës poetike e ndan
nga bota e marrëdhënieve shoqërore reale (shkrimtari francez Alfred dë Vinji - Alfred Victor de Vigny,
1797-1863dhe Bodleri) haset edhe në
letërsitë e popujve të tjerë.
* * *
Shënim: LARPURLARTIZMI (l’art pour l’art - arti për art) –
koncept teorik i formuluar më 1836 nga filozofi francez Viktor Kuzen (Victor Cousin, 1792-1867) me kërkesat:
- arti
duhet të jetë i liruar nga çfarëdo qëllimi;
- në
art nuk duhet të ndikojnë as morali, as politika, as religjioni;
- për
ta kuptuar artin mjafton qëllimi i tij që buron nga ligjet e tij;
- arti
mund dhe duhet të njihet vetëm nga ideja e së bukurës, d.m.th. nga ato premisa
që ndodhen brenda krijimit poetik dhe në ligjet e tij.
Tezën
e artit
për art do ta përpunojnë: simbolizmi,parnasistët dhe
impresionizmi. Në debatet teorike do ta mbrojnë Teofil Gotje, Bodleri, Gystav Floberi, Vëllezërit Gonkur (Edmond
Huot de Goncourt, 1822-1896 dhe Jules Goncourt, 1830-1870), dramaturgu, poeti
dhe prozatori irlandez Oskar Vaild (Oscar
Wilde, 1854-1900) etj. Por, me tezat e veta Viktor Kuzen ia çeli dyert edhe lajthitjevembi pavarësinë dhe mëvetësinë e plotë të
artit nga shoqëria dhe njeriu.
Shënim: PARNASISTËT– qerthull
poetësh francezë të tubuar rreth Teofil
Gotjesë dhe Sharl Lëkont dë Lil (Charles
Leconte de Lisle, 1818-1872) në gjysmën e dytë të shekullit XIX. Termi lindi
sipas emrit të pyllit Parnasnë Greqinë antike që konsiderohej seli e Apolonit
dhe e muzave. Sipas besimit
tradicional të lashtë në Greqinë antike, qëndrimi në pyllin Parnas, e sidomos
në burimin Kastalia, e frymëzon poetin për të krijuar vepra artistike. Qysh në
Greqinë e vjetër emërtimi Parnas
lidhej ngushtësisht me poezinë. Me kalimin e kohës do të bëhet edhe simbol i poezisë, përkatësisht i
pikëpamjes së caktuar mbi poezinë. Më 1866 doli në Paris përmbledhja “Le Parnasse contemporain” si manifest i
një grupi letrarësh të cilët në poezi – dhe në letërsi – sollën pikëpamje të
reja. Sipas parnasistëve,ideal i
artit është kulti i bukurisë së pastër
dhe absolute. Nga artisti pikësëpari kërkonin përsosmërinë e formës,
përkryerjen e vargut, virtuozitetin e shprehjes. Poeti nuk duhet t’u jepet
ndjenjave të veta, por duhet të jetë i
matur, i përmbajtur, sidomos
inpersonal dhe objektiv.
Parnasistët në radhë të parë i
kundërvihenromantizmit,
sentimentalizmit, inspirimit të shfrenuar dhe artit të kapshëm nga masat e
gjera.Krijimi artistiki destinohet vetëm një rrethi të zgjedhur dhe
elitar të njohësve, ndërkaq arti nuk mund
t’i shërbejë kurrfarë qëllimi politik, shoqëror apo moral.
Kësisoj,
parnasistët akoma më shumë iu
kundërvënë letërsisë së angazhuar apo utilitarizmit letrar. Këtij
qerthulli i takonin poetët Teofil Gotije, Lëkont dë Lil, Bodleri, Pol Verleni,
Stefan Malarme etj. Ky koncept përputhet me larpurlartizmin.
* * *
Krijimet letrare të Bodlerit – “Sallonet” (1845), “Lulet
e së keqes”(Les Fleurs du mal, 1857), “Zemra
ime e zhveshur” (1859), soneti “Pajtueshmëritë”
(Correspondances), “Parajsa e rrejshme” (1860), “Copat” (1866),“Luzmat
artificiale” (pas vdekjes), kritikat dhe esetë “Kuriozitete estetike” (Curiosités esthétiques, 1868) dhe
“Arti romantik” (L’Art romantique, 1868), “Pamje nga Parisi” (Tableaux parisiens), “Splini
i Parisit” (Spleen de Paris) të botuara më 1869 me titullin “Poezi të vogla në prozë” (Petits poèmes en prose).