Faleminderit
Ilir Çumani: Të banosh në mirënjohjen e njeriut...!
E marte, 22.09.2020, 08:40 PM
TË BANOSH NË MIRËNJOHJEN E NJERIUT..!
(Përsiatje
mbi personalitetin artistik të poetes së mirënjohur të teksteve të këngës në RTSH,
ZHULIANA JORGANXHI)
NGA
ILIR ÇUMANI
Në
epoka dhe etapa të ndryshme të njerëzimit, ka patur dhe do të ketë gjithmonë
individë të veçantë, të cilët, me veçoritë
dhe talentin e rrallë që
zotërojnë, me kontributin dhe vokacionin që përcjellin dhe e transmetojnë
ndër breza, kanë mundur të lënë gjurmë
të thella duke ngritur në art tempullin e tyre të shejntë e të pa cënueshëm nga
çdo ndikim dhe fuqi e jashtëme madhore që e sjell koha. Këta individë, në
mënyrë organike bëhen sinonim i jetës së përditshme, dhe ashtu krejt pa pritur e pa kuptuar mundin të
depërtojnë në qënien tonë, duke hyrë deri në skutat më të fshehta të shpirtit
njerëzor. Pastaj, aty e ngrejnë edhe
folenë e tyre… Me kalimin e kohës, kjo fole kthehet në një strehë të
përjetshme, që quhet banesa e mirënjohjes tek Njeriu…! Pa dyshim, kjo ka
ndodhur edhe me Zhuliana Jorganxhiun, një nga emrat më të veçuar dhe më të
zëshëm të artit dhe kulturës sonë kombëtare të shekullit që lamë pas, por edhe
të këtij fillim shekulli. Mjeshtre e fjalës së gdhendur në varg, uragan i
fuqishëm i simbolikës dhe e metaforës në këngën shqipe, lirikja dhe frymëzuesja
që me kumtin e saj ngriti peshë zemrat e shqiptarëve këtej dhe andej kufirit,
ajo u bë melhemi e gëzimeve dhe e dhimbjeve proverbiale të popullit të cilit i
përket. Sa i paplotë do të ishte mozaiku gjigand i këngës në shekullin që lamë
pas, por edhe në shekullin që jetojmë sot, pa Zhuliana Jorganxhiun...!? Me të drejtë e kanë quajtur Mbretëresha e
Këngës Shqiptare, sepse në fakt, është një virtuoze e rrallë e vargëzimit të
kënduar, një qëndistare e rafinuar e
fjalëzimit të praruar, dhe për këtë arsye ajo e meriton këtë kurorë lavdie…!
Zhuliana Jorganxhi ka patur dhe ka një fat ndryshe prej artisti. Prej kohësh
ajo gëzon një privilegj dhe status të veçantë si rrallëkush prej të ngjashmëve
në këtë fushë, ngase kënga e saj ka zënë vend në të përditshmen e gjithsecilit
prej nesh, si buka që hamë, si uji që pijmë dhe ajri që thithim. E gjithë krijimtaria e saj e begatë,
simbolika dhe fabula që ajo ndërton, metafora dhe mesazhi që përcjell përmes
fjalëzimit, kundrohet bukur, përcillet krejt natyshëm dhe kuptohet lehtë,
pëlqehet, shijohet këndshëm, këndohet nga të gjitha moshat. Kënga e saj të
ngelet gjithmonë në buzë, si një lajtmotiv i ritmit të jetës dhe i kohës që
jetojmë, ku brenda këtij ritmi janë dhimbjet
dhe gëzimet e njeriut, brengat
dhe dashuritë e mëdha, loti dhe buzëqeshja, arsyeja dhe urrejtja, shpresat dhe
ëndrrat e së ardhmes, robëria dhe
liria, triumfi dhe lavdia… Të gjitha
janë aty. Lirikat e këngëve të saj janë plot jetë e gjithë gazmend, ato
mbeten po aq të freskëta e frymëzuese,
anipse kanë çelur e shpërthyer dekada më parë, ato sërish tingëllojnë të
freskëta, dëgjohen edhe më bukur, shijohen me ëndje, kërkohen dhe përcillen
mrekullisht edhe sot tek brezi më i ri …!
Dhe kjo ndodh sepse Zhuliana Jorganxhi e qëmton dhe e respekton
thellësinë e mendimit, e çmon shumë rëndësinë dhe peshën që ka fjala. Ajo është
një adhuruese e pashoq e Gjuhës së bukur Shqipe, e miklon atë ashtu si nëna
foshnjën e saj, sepse e dashuron marrëzisht sikur të jetë krijesa e saj. Si një
nikoqire e mirë korçare ajo e kursen fjalën, e përzgjedh mençurisht dhe
kujdeset për estetikën e saj, e formëzon dhe e laton atë, andaj edhe fjalëzimi
mjeshtëror i saj nuk e pranon kurrë mendimin bosh, as parazitizmin e frazës e
cila asesi nuk mundet ti cek dot sinorët
e krijimtarisë së saj të dëlirë e të kulluar.
Këto veçori e cilësi të rralla që lidhen me talentin dhe disiplinën e
pashembullt artistike në gjithë procesin e saj krijues, Zhuliana Jorganxhi i
përcolli duke e ndarë me shumë fisnikëri e bujari si përvojë dhe sukses të saj
me të gjithë kolegët dhe bashkëpunëtorët e vjetër dhe të rinj, atje, në
redaksinë e muzikës në Radio Tirana, ku për mëse 30 vjet mbajti peshën dhe përgjegjësinë
kryesore të eventeve më të rëndësishme në ngjarjet e mëdha artistike që
lidheshin me Festivalet e Këngës në RTSH.
Së shpejti lexuesi shqiptar, e në
veçanti profesionistë të fushës, poetë, kompozitorë, interpretë të këngës,
mësues e pedagogë, nxënës dhe studentë që studiojnë për kanto e kompozicion,
por, edhe kritikët e artit të këtij lloj zhanri të veçantë, do të kenë një duar
një botim special e të plotë të korpusit të krijimtarisë poetike të Zhuliana
Jorganxhiut. Ky libër është konceptuar dhe i ndarë në tre kapituj. Në
kapitullin e parë që mban titullin e librit “Zëri i shpirtit tim”, janë
publikuar të gjitha tekstet e muzikuara të këngëve të krijuara nga autorja, që
në fillimet e saj kur ajo ishte vetëm 17 vjeçe, e deri në ditët e sotme. Shumë
prej tyre, tashmë janë bërë hite dhe mrekullisht i kanë rezistuar në mënyrë të shëndetshme
kohës. Në kapitullin e dytë me titull
“Udhëve të pentagramit”, janë
poezi e lirika të pa muzikuara, të shkruara në kohë të ndryshme, për të cilat
kompozitorët e traditës, por edhe ata të
sotëm, (pra më të rijntë), janë të mirëpritur ti kthejnë sytë dhe kanë shumë se ç’farë të marrin e të
frymëzohen nga krijimtaria e begatë dhe e larmishme e kësaj autoreje… E gjithë
kjo vepër e mirëfilltë krijuese,
analizohet dhe shoqërohet me një parathënie tejet serioze dhe profesionale nga
poetja e mirënjohur Natasha Lako, e cila, veç individualitetit artistik,
evidenton veçoritë dhe epërsinë e talentit të
padiskutueshëm të Zhuliana Jorganxhiut, si një prej përfaqësueseve më
dinjotoze të brezit të saj, dhe që padyshim për këtë, ajo zë një vend qëndror
në historinë e muzikës dhe të Këngës Shqiptare. Ndërsa në kapitullin e tretë,
një vend të veçantë i kushtohet vlerësimeve, opinioneve, mbresave dhe kujtimeve të shumë
personaliteteve të artit dhe kulturës, si poetë, kompozitorë,
dirigjentë, këngëtarë, e shumë bashkëkohës të autores që kanë jetuar
artistikisht dhe kanë bashkëpunuar me të ndër vite e dekada, e, së bashku kanë bërë historinë e ndritur të
muzikës dhe të Këngës së lehtë Shqiptare. Kapitulli i tretë, mban një titull
mjaft domethënës dhe kuptimplotë: “Mijëra zëra në një zemër”, sepse, për
Zhuliana Jorganxhiun duan të flasin që të gjithë... Të gjithë duan të shprehen
e të thonë fjalë zemre, të përcjellin një urim, sepse tashmë ajo mbetet një nga
krijueset që nuk i përketë më vetvetes, por të gjithëve ne, ngase kënga e saj
ka një jetëgjatësi, ajo është përcjellë dhe do të përcillet ndër breza… Janë
tepër emocionuese dhe mjaft mbresëlënëse fjalët e ngrohta, mirënjohja dhe vlerësimet e pakursyera e plotësisht të
merituara që përcjellin në këtë libër për autoren shumë prej kolegëve të saj
artistë, kompozitorë, poet, dirigjentë, këngëtarë dhe mjaft personalitete të
njohur të fushave të ndryshme të artit dhe kulturës, dhe jo vetëm. Ata
dëshmojnë në kujtimet e tyre jo vetëm talentin unik dhe kontributin e paçmuar
të Zhulianës në historikun dhe rrugëtimin e gjatë dhe të suksesshëm të Këngës
Shqiptare, por, përmes këtyre mbresave dhe impresioneve, ata rrëfejnë dhe
zbulojnë anë të tëra të personalitetit të saj njerëzor, si, zemërgjerësia dhe
bujaria, fisnikëria dhe toleranca, përulësia, modestia e thjeshtësia, e shumë
cilësi të vyera që e ridimensionojnë dhe e plotësojnë edhe më qartë profilin e
kësaj figure kaq të dashur për shqiptarët këtej dhe andej kufirit. Të gjitha
mendimet e tyre bashkohen në një të vetme: Tek Zhuliana Jorganxhi frymon dhe
jeton në çdo çast jo vetëm një artiste e jashtëzakonshme, por edhe një Njeri i
jashtëzakonshëm…, një grua madhështore…! Po përse paraqitet sot para lexuesve
një botim kaq i veçantë dhe i plotë i këtij nënlloji të krijimtarisë artistike,
siç është edhe poezia e muzikuar e
Zhuliana Jorganxhiut…?! Të gjithë jemi dëshmitarë të asaj katraure të madhe se
çfarë ndodhi në Shqipërinë e pas viteve ‘90 - të. Si në çdo fushë të jetës,
ashtu edhe në art e kulturë, e, në veçanti në muzikë, pati një bjerrje të
menjëhershme të asaj tradite të investuar kaq bukur për dekada me radhë.
Fatkeqësisht, kjo bjerrje kaloi më pas në një rrënim dhe degradim të pakthyeshëm
të vlerave të gjithë asaj trashëgimie të vyer dhe shumë të pasur, e krijuar dhe
e kultivuar me aq mund, zell e pasion nga një armatë e madhe brezash artistësh,
kompozitorësh e poetësh, interpretuesish të talentuar, nga më të zëshëm dhe më
të shquar të vendit. Kujtesa jonë na bënë të evokojmë me nderim të thellë kompozitorët Prenk Jakova, Gaqo Avrazi, Çesk
Zadeja, Tish Daija, Pjetër Gaci, Tonin Arapi, Nikolla Zoraqi, Abdulla Grimci,
etj, të cilët u pasuan nga një gjeneratë tjetër kompozitorësh po aq të
talentuar si Agim Krajka, Ferdinant Deda, Kujtim Laro, Fehim Ibrahimi, Limoz Dizdari, Avni Mula,
Agim Prodani, Luan Zhegu, Aleksandër Peçi, Agron Xhunga, Kastriot Gjini, Vladimir Kotani, Aleksandër
Lalo, Alfons Balliçi, Josif Minga, Flamur Shehu, Apostol Simoni, Tonin Rrota,
Enver Shëngjergji, Vath Çangu, Gazmend Mullahi, Shaqir Kodra, Pjetër Dungu,
Sabrija Nushi, Spartak Tili, Shpëtim Kushta, Hajg Zaharian, Robert Radoja,
Gjergji Leka, Osman Mula, Ardit Gjebrea, Piro Çako, Ilir Dangëllia, Naim Gjoshi,
David Tukiçi, Edmond Zhulali, Alfred Kaçinari, Valentin Veizi, Jetmir
Barbullushi, Shpëtim Saraçi, Adrian Hila, Artur Dhamo, Miron Kotani, Lambert
Jorganxhi, etj. Kësaj armate të shkëqyer kompozitorësh i’u bashkangjitën edhe
ajo plejadë e shquar krijuesish të teksteve të muzikuara si Dritëro Agolli,
Ismail Kadare, Fatos Arapi, Llazar Siliqi, Kol Jakova, Dionis Bubani, Petraq
Qafëzezi, etj, të cilët edhe këta u pasuan nga një tjetër gjeneratë e shkëlqyer
krijuesish si, Zhuliana Jorganxhi,
Xhevahir Spahiu, Jorgo Papingji, Betim
Muço, Natasha Lako, Bardhyl Londo, Gjok
Beci, Arben Duka, Alqi Boshnjaku, Vasil Dede, Hysni Milloshi, Agim Doçi, Haxhi
Rama, Sulejman Mato, Zaho Puci, (Vasili), Irma Kurti, Kudret Isai, Petrit Ruka, Luigj Gurakuqi,
Pandeli Koçi, Koçi Petriti, Rozana Radi, etj. I gjithë kontributi i këtyre
mjeshtrave të mëdhenj të muzikës dhe të Këngës Shqiptare, u lartësua nga
interpretët virtuozë të skenës si: Vaçe Zela, Gaqo Çako, Avni Mula, Tonin
Tërshana, Luan Zhegu, Qemal Kërtusha, Anita Take, Pavlina Nika, Nikoleta
Shoshi, Liljana Kondakçi, Ema Qazimi, Myfarete Laze, Irma Libohova, Alida
Hisku, Parashqevi Simaku, Bashkim
Alibali, Suzana Qatipi, Tatiana Isai, Rakipe Karaj, Eduart Jubani, Kozma Dushi,
Françesk Radi, Fatma Zyberi, Arta Babaramo, Pëllumb Elmazi, Sherif Merdani,
Justina Aliaj, Lindita Thedhori, Petrit Lulo, Nikolin Gjergji, Zija Saraçi,
Spiro Katundi, Afërdita Zonja, Anita Bitri, Adriana Ceko, Muharrem Herri,
Violeta Zefi, Telemak Papapano, Ermira Babaliu, Marina Grabovari, Gjergj
Sulioti, Gjergji Leka, Jolanda Dhamo, Burbuqe Rada, Miga Hysi, Lindita
Sota, Nazmie Kasmi, dhe pasoi me një
tjetër brez këngëtarësh po aq të talentuar, si Nertila Koka, Frederik Ndoci,
Gëzim Çela, Morena Reka, Aleksandër Gjoka, Manjola Nallbani, Eranda Libohova,
Mira Konçi, Aurela Gaçe, Juliana Pasha, Eneida Tarifa, Ledina Çelo, Elton Deda,
Redon Makashi, Sidrit Bejleri, Alban Skënderaj, Elsa Lila, Florian Mumajesi,
Mariza Ikonomi, Elvana Gjata, Kejsi Tola, Rosela Gjybegu, Anjeza Shahini, Gent
Bushpepa, etj. Mirëpo e gjithë kjo
trashëgimi e pasur dhe plejadë e shkëlqyer krijuesish e interpretuesish që
përmendëm më sipër, bëri që me kalimin e
kohës të përballej me një çoroditje dhe me një tipologji tjetër arti, të pa
dëgjuar më parë, që në zhargonin e përditshëm quhet “tallava”. Dhe kjo bëri që
një pjesë e këtyre artistëve të tërhiqeshin nga udha e bukur e muzikës dhe
pasioni i tyre të ndërpritej në mes, në kërkim të rrugëve të tjera për të
mbijetuar. Disa ndryshuan profesion, e disa të tjerë e braktisën vendin duke
shkelur udhëve të botës në kërkim të një jete më të mirë dhe më të
sigurtë. Kësaj drame, nuk mund ti
shpëtonte as poetja jonë Zhuliana Jorganxhi, e cila prej 30 vjetësh jeton
përtej Adriatikut, atje, në Trieste të Italisë.
Gjithmonë e përmalluar, por e palodhur dhe energjike si dikur, ajo
vazhdon të shkruaj ende vargje për muzikë. Si për të sfiduar me moshën e saj
dhe me fuqinë e shpirtit atë katraurë që la pas tre dekada më parë, ku në
skenën që kishin debutuar ato mote korifejt e muzikës shqiptare, veç talenteve
të rinj dhe mjaft premtues për të ardhmen e muzikës, u ngjitën lloj lloj
këngëtarësh e krijues muzike, një pjesë e të cilëve ishin edhe emra anonim, që vetëm me artin e vërtetë
muzikor nuk kishin asnjë lidhje. Pas ndërrimit të sistemit, ishte
shpresëdhënëse dhe duhen vlerësuar përpjekjet e shumë djemëve dhe vajzave të
talentuar që u evidentuan asokohe dhe pati një prurje serioze të disa grupeve
të rinj muzikorë që me freskinë dhe artin e tyre sollën një frymë të re të
muzikës bashkëkohore, por që për fat të keq, edhe ata u tërhoqën përballë
fluksit të pakontrolluar të prodhimtarisë së “artit” që vinte nga rruga. Ky
ishte “arti” i komercit që e goditi rëndë muzikën e vërtetë dhe të gjithë
trashëgiminë e vyer të Këngës Shqiptare. Ky lloj “arti”, për mëse tre dekadash
ka pushtuar tregjet muzikore duke e basarduar rëndë këngën shqiptare. Përballë
një panorame të tillë, artistët tanë të mëdhenj, por edhe ata të rinj të
talentuar që u shfaqën pas viteve ’90 –të, u tërhoqën nga udha e krijimtarisë,
duke e ndier veten të pafuqishëm në këtë atentat të madh që i’u bë artit të
vërtetë, Këngës Shqiptare. Vendin e hierarkisë së vlerave e zuri tallavaja dhe
tekstet e pakuptimta muzikore, të cilat e kanë deformuar dhe ç’edukuar shijen e
publikut. Ato na kujtojnë se Kënga, ky art i lashtë magjik që bashkon nga të
gjitha kontinentet kulturat e popujve dhe përcjell kaq shumë emocion e mesazhe
të fuqishme, që zbut dhe ngroh çdo zemër njerëzore kudo në botë, sot ndodhet në
udhëkryqet e saj…. Ata që e kanë marrë peng muzikën e vërtetë, na kujtojnë se dikur “na ishte
njëherë muzika…”, por, na ishte dhe
është ende në mes tonë edhe një Mbretërëshë e Këngës Shqiptare me emrin
Zhuliana Jorganxhi, e cila i dha këngës
shpirtin e saj, që ajo të mbijetoj përgjithmonë, pavarësisht kohëve që
jetojmë. Zhuliana Jorganxhi dhe e gjithë
plejada që Ajo përfaqëson në artin muzikor shqiptar, është shembulli
kuptimplotë që ilustrohet më së miri në atë që poeti ynë i madh Dritëro Agolli shkruan: “…I bardhë si bora të
jesh,/ i ndritur, i larë me flori./ Prapë do të shajnë, patjetër,/ pa sharë nuk
mbetet njeri …!/ E hodhën floririn - e tretën,/ në llum, në llagëmin e zi./ Një
shekull kaloi dhe e gjetën,/ Floriri kish mbetur Flori …”