Kulturë
Kadri Tarelli: Mit’hat Frashëri në librin “Plagët tona”
E marte, 14.07.2020, 07:36 PM
Mit’hat Frashëri në librin “PLAGËT TONA”
“Çë na mungon? Çë duhet të kemi?”
Nga Kadri Tarelli
Është
një libër i vockël, me rreth 61 faqe, pra një broshurë që mund të mbahet në
xhep, për ta shfletuar në çdo vend e në çdo kohë. Një botim i hershëm i vitit
1924, nga i dituri Lumo Skëndo, pseudonimi i Mit’hat Frashërit.
Rrethanat
që më bënë të njihem dhe ta kem në dorë këtë “Margaritar” të mbuluar nga
pluhuri i kohës, janë tërësisht rastësore, siç ndodh shpesh. Nuk them se unë e
zbulova këtë thesar të humbur, porse më ngjiti në dorë për nga mënyra e të
shkruarit shkurt dhe saktë, gjuha e thjeshtë për ta kuptuar cilido shqiptar
qoftë, i kënduar apo jo shumë i mësuar, për më shumë dhe kjo është vlera e
vërtetë e librit, ka mendim të ngjeshur në çdo fjali.
Jo më
shumë se dy javë më parë, ulur në kafe, po kuvendoja me z. Lutfi Isufaj, Dr. i
Mbrojtjes së Bimëve në Shkencat Bujqësore. Në bisedë e sipër, kur fjala erdhi
tek problemet ekonomike e më pas ato shoqërore, miku i nderuar hapi çantën e
madhe që e mban çdo ditë me vete dhe nxori një tufë letrash të futura në një
lloj “dispense”, por e lidhur bukur. E zgjati drejt meje, dukë me thënë në mënyrë
lakonike: - Lexoje dhe do të bindesh, se ne si shoqëri jemi në po të njëjtën shkallë
demokracie si 100-vjet më parë, pikërisht kur është shkruar ky libër i vogël, të
cilin unë e kam fotokopjuar. E kam në tavolinën e punës dhe e shfletoj kur
mërzitem. Jo se më sjell qetësi, porse më hip inati, që pavarësisht rrjedhjes së
kohës, ne jemi njëlloj si gjyshërit tanë atëherë, në hapat e para të krijimit të
shtetit shqiptar”.
Të them të drejtën, kam lexuar librin
“Gjeniu i Kombit”, të shkruar nga Uran Butka dhe që i kushtohet tërësisht
Mit’hat Frashërit, ku vërtet hidhet dritë mbi jetën dhe veprimtarinë e këtij
njeriu të ditur, por që qëllimisht dhe fatkeqësisht, u anatemua dhe u baltos
keq nga politika për më shumë se 50 vjet të sistemit të diktaturës.
Janë
botuar edhe shumë libra e studime të tjera, por po përpiqem të përqendrohem tek
ky libërth jo i bukur në pamje, por me përmbajtje tërësisht edukative, pedagogjike,
filozofike, ekonomike dhe me tepri mëmdhetare. Një libër që vendos gishtin mbi
plagët e shoqërisë shqiptare të asaj kohe, me të gjitha problemet e saj të
mprehta, që çuditërisht dhe fatkeqësisht i kemi edhe sot, e që dhembin njësoj,
mbase më shumë se atëherë.
Mendimtari
ynë i ndritur, nuk mjaftohet me ngacmimin e plagëve të “miletit”, shtetit dhe
kombit, as me heqjen e kores së tyre, që kullojnë. Ai bën më shumë: “Vajtimi nuk hyn në punë, se sjell dishpërimin
e fatalizmësë”, shprehet ai, ndaj përpiqet të gjejë ilaçin e duhur, për t’i
mjekuar e shëruar, që shoqëria shqiptare të gjejë udhën e duhur drejt
zhvillimit dhe përparimit. Ai porsi një profet i drejtohet këndonjësve, më pas djalërisë,
vegjëlisë, bejlerëve, intelektualëve: “Ay
që munt të shohë dhe ka kohë të mejtohet, je ti o djalëri e Shqipërisë, o
intelektual, o i pasur, o i fisshim”. Në këtë vorbull pështjellimi, nuk le
mënjanë shtetarët, shkrimtarët, poetët, gazetarët dhe së fundmi edhe gratë, apo
shqipëtarkat, siç shprehet me shumë nderim e mirënjohje.
Vetë
titulli i këtij punimi, është një klithmë në qiellin e trazuar të shoqërisë
shqiptare, të sapo kishte dalë nga sundimi 500-vjeçar i Turqisë, përfshi edhe
trazirat e luftës ballkanike, në përfundim të së cilës, na sakatuan territorin
dhe etninë shqiptare, të cilën e ndanë në pesë shtete. Një tragjedi e vërtetë,
por që nuk u ndal me kaq, trazirat e brendshme, më pas edhe Lufta e parë Botërore,
që nuk e lanë të qetë këtë vend të vogël, të varfër e të lodhur. Klithmë që vjen
së thelli nga dhimbja në vetëdije, për fatin e popullit dhe të kombit, por që
duhet dëgjuar e më pas duhet shëruar.
Një
ndër “Plagët tona” më të thella, e shfaqur në popull atëherë, por e pa mbështetur
nga politika e kohës, më pas edhe gjatë sundimit të socializmit por e nxitur
dhe e mbështetur edhe nga politika, ishte mosmarrëveshja mes të varfërve dhe të
pasurve, ose e shprehur ideologjikisht “Lufta e klasave”, sëmundje shekullore,
por e ndezur si zjarr i fortë nga teoria Marksiste e sidomos pas fitores së
Revolucionit Bolshevik në Rusi. Çuditërisht autori, si orakull i lashtësisë, e
parandien rrezikun dhe gjëmën e madhe: “E
drejta nuk munt të peshojë me pahir vetëm më nj’anë, në dëm të tjetrës”…..
“Begatia dhe drejtësia nuk mund të ngrehet mbi një padrejtësi”. Është lufta
e klasave, të cilën ai e quan: “Në Shqipëri,
një zihje (grindje) e tillë është fatkeqësi, nuk duhet të ekzistojë…..”, aq
sa nuk ka mjek apo kirurg që e shëron, pasi këtë prush të ndezur e krijon
politika dhe e trazon politika, si mjet sundimi, duke mbjellë përçarje në
popull. Besoj se kësaj murtaje, ne shqiptarët ja pamë dhe po ja shohim “hairin”
më shumë se kushdo në botë, madje edhe pas një shekulli.
Vetë
titulli në krye, na kumton: “Çë na mungon? Çë duhet të kemi”, janë pyetje që shpojnë
thellë në vetëdijen ton të çoroditur, shumë nga politika, por më së shumti nga
huqet tona si shqiptarë, që nuk gjejmë qetësi mes njëri-tjetrit, që nuk
punojmë, nuk shohim hallin tonë, por merremi me të tjerët, lehtë, madje farë lëhtë,
e hedhim topin në oborrin e tjetrit, pra ngarkojmë botën, të huajt. Vëreni me
kujdes këto pak fjalë: “Gjithë vuajnë e
qahen. Po kujtojnë se një fuqi e huaj, një krah prej qielli, do t’i nxjerrë nga
e keqja. Të dy krahët e vet si mejton”. Më pas, më shumë shajmë qeverinë dhe
zyrtarin, komshiun dhe pronarin, me një fjalë, soj e sorollop, ndërsa për vete
jemi “qelibar” dhe nuk pranojmë të na bjerë mbi supe asnjë pupël zogu. Diku
shprehët: “Ankohet për qeverinë që nuk shtron
rrugët, ndërsa në oborr ka dy pëllëmbë baltë. Pronari i tokës ankohet për
qeverinë, se nuk kujdeset për bujqësinë, kur ai vetë s’ka shkuar kurrë në
pronat e veta, të shohë si punohet e ç’ nevoja ka toka dhe bujku”. Shembuj
më të bukur s’besoj se gjejmë, në adresë të mentalitetit tonë të mpirë, për të
mos thënë të mykur e të mbrapsht.
Nuk
kam ndërmend të analizoj të gjithë veprën, pasi këndonjësi i gjen vetë vlerat
dhe cilësitë e mendimit e të shkrimit. Po ndalem vetëm në disa thënie plot lëng
jete, të shkruara letrarisht dhe urtësisht:
Shkrimtarëvet:
“Llauzi (populli) vë veshin në ato që thoni dhe shkroni. Atje vjen të ndezë qirin’ e
idevet’ të tij….”. Më pas porosit: “Kujtoni,
se një e shkruar është një farë e mbjellë. Kujdesi i mbjellësit duhet të jetë
një lule e mirë, një pemë e këndshme. Hithra dhe ferra mbin vetë-vetiu dhe veç
dëmit, s’ka no një vleftë”.
-
Poetëve: “Tani drejtohem ke ju, vjershëtorë
dhe poetë, ke ju që duhet të jeni shpirti i kombit, udhëheqësi i shpirtit të
këtij kombi”. Më tej bën një vlerësim me shumë dshuri e qëllim-mirë: “I lumtur ay popull që ka gjetur në brumë të
tij, të tillë poetë me frymë të lartë. Më të lumtur akoma ata poetë, që kanë
gatuar me frymën e tyre kombin dhe kanë rrëfyer udhën e bardhë drejt një ideali
të lartë”.
-
Gazetarëve: “Çdo shkrimtar është një
këshilltar, po gazetari është edhe më tepër akoma: është një predikonjës”……
“Gazetarit i bie mbi supat barra më e madhe. Roli i tij është i komplikuar, se
duhet të jetë edhe një mjek që shëron sëmundjen, edhe një meshtar që
përkujdeset për shpirtin, edhe një avokat që i mpron të drejtat, edhe një
gjykatës që i ndan gjyqin”.
Grave:
“Më vjen keq t’a them prapë! Po në të
metat që ka shqiptari, përgjegjësia më e madhe i bie shqipëtarkës”. Më tej shton
disa pyetje që e kanë edhe përgjigjen brenda: “A presim ne përparim dhe dritë, kur zonja e shtëpisë dhe squka e fëmijërisë,
të rrijë në shkallë të unjët? A presim ne një zgjim, kur çupat tona, zonjat e
nesërme, të rriten vetëm si kuklla…?”, etj, etj.
Nëse
do të vazhdoja me këto thënie të vyera, më duhet të kopjoj të gjithë librin,
pasi çdo mendim i shprehur këtu, është një mësim dhe filozofi më vete, i nxjerr
nga jeta dhe i rrëfyer në mënyrë sa letrare aq edhe lakonike. Kam përshtypjen
se çdo lexues, sapo të nistë të lëçitë fjalët e para, i duhet të marrë lapsin e
të nënvizojë mësimet dhe porositë, që janë plot brumë njerëzie, qytetarie dhe
shqiptarie. T’i nënvizojë që t’i mbajë mend, apo t’i shikojë herë-pas-here, për
t’i thirrur kujtesës, detyrës, përkushtimit dhe edukimit të vetëdijes, mbase për
t’i shtuar në listën e fjalëve të urta, që janë një tjetër pasuri diturie që na
ka lënë të shkruara, Mit’hat Frashëri.
Të
gjitha natyrisht i thotë libri, ndërsa unë po mjaftohem të shtoj, se ky libërth
i vockël, duhet të botohet, natyrisht me pak korrigjime të disa fjëlve që nuk
po përdoren në fjalorin e kohës. Të botohet, që të jetë në çantën e mësuesit
dhe shkollarit, në dosjen e pedagogut dhe studentit, në tavolinën e zyrtarit, në
trastën e deputetit, në bllokun e gazetarit dhe në fletoren e shkrimtarit e poetit, më tej akoma,
në magjen dhe sofrën e çdo gruaje. E thënë shqip: në bibliotekën e çdo
shqiptari.
Jo më
kot shkrimtari dhe studiuesi Uran Butka e ka quajtur Mit’hat Frashërin, “Gjeniu
i Kombit”.
Jam i
bindur se “Heroit” të këtij shkrimi, i shkojnë përshtat fjalët e Anna Frank, që thotë: “Nuk dua të jetoj kot si shumica e njerëzve. Dua të jem e dobishme dhe
t’u sjellë kënaqësi të gjithë njerëzve, madje edhe atyre të cilët kurrë nuk i
kam njohur. Dua të vazhdoj të jetoj edhe pas vdekjes”.
Kadri Tarelli
Korrik 2020.