Editorial » Zejneli
Xhelal Zejneli: Snobizmi
E premte, 02.08.2019, 09:26 PM
SNOBIZMI
Nga Xhelal
Zejneli
Rrjedhat e kulturës gjithmonë kanë e kanë mbartur me vete snobizmin si një
dukuri margjinale e cila paralajmëron për plasaritjet në kulturë. Në shekullin
XXI, si kurrë më parë, me të madhe janë dobësuar shtyllat morale
të jashtme. Mbizotërojnë orientimet materialiste dhe
hedonistike, ndërsa varfërimi shpirtëror është gjithnjë
më i madh. Në plan të parë nxirren modelet e ngeshme të sjelljes, ndërsa etika,
puna dhe veprimtaritë profesionale, vihen në plan të dytë. Shumë njerëz e dëshmojnë
veten me mjete të jashtme, krekosen me pasurinë e arritur dhe nuk harrojnë të
manifestojnë se u përkasin qarqeve “elitare”. Strofullën e sigurt e gjejnë në
stilin e jetesës që është i privuar nga dituria dhe mundi kërkimor, nga puna
aktive dhe e ndershme, nga qëndrimi i pavarur dhe nga krijimtaria. Lidhja
obsesive me rrethet ”e larta” si dhe lufta e paskrupullt për komodi materiale
flet për mungesë të personalitetit, për inpersonalitet dhe për jetë të
rrejshme, për rënien shpirtërore dhe kulturore të vetë qenies. Një gjendje e
këtillë paraqet kanosje serioze për shoqërinë për arsye se mbështetet në sistem
të gabuar vlerash dhe në këtë vështrim është i përshtatshëm për shtrirjen e një
sërë dukurive negative, midis të cilave edhe snobizmit. Një poeti të madh që
s’ka para, askush s}i afrohet, ndërsa pas një pushtetari apo oligarku injorant,
të pasuruar brenda nate, rendin të gjithë.
* * *
Fjala angleze snob supozohet se vjen nga latinishtja sine
nobilitate – pa fisnikëri. Është emërtim përbuzës për njerëzit e
padobishëm të cilët rrëndin pas modës dhe verbërisht përkulen para traditave të
qarqeve të larta. Hiqen sidomos se janë adhurues të artit
Në kulturën e shoqërisë masive snobizmi është një dukuri, kuptimi themelor
i së cilës është që si një komponentë subjektive e barazimit të vlerave
kulturore dhe të pozitës shoqërore të individëve apo të grupeve, të
shfrytëzohet si mjet i promovimit shoqëror nga ato shtresa shoqërore të cilat
nuk janë të kënaqura me pozitën e vet në shoqëri apo si mjet për të siguruar
distancën shoqërore apo izolimin prej shtresave të tjera, po qe se snobizmi
paraqitet te shtresat të cilat tanimë kanë arritur epërsi shoqërore të caktuar.
Funksioni social i snobizmit vërehet më së miri te ambiciet që ia caktojnë
vetes snobët dhe ky është i dyllojësh:
- Snobët dëshirojnë të arrijnë barazimin kulturor në nivel më të lartë. Me
fjalë të tjera, duke iu afruar vlerave kulturore dhe nivelit të shtresave
shoqërore më të zhvilluara, ata synojnë të realizojnë promovimin e vet
kulturor, rrjedhimisht edhe promovimin shoqëror;
- Snobët që kanë siguruar një pozitë shoqërore më të lartë, synojnë të
ndahen akoma më shumë, në mënyrë që ta shtojnë distancën kulturore dhe sociale
midis vetes dhe atyre shtresave apo grupeve shoqërore që i konsiderojnë më
poshtë se veten.
Kur mbartës të snobizmit janë grupet apo individët, shoqërisht të varur,
atëherë këta nuk ia dalin të ngrihen
mirëfilli në nivelin e lartë që e dëshirojnë. Nuk arrijnë as të çngjiten nga
niveli që vlerësohet si i ulët apo që vërtet mund të jetë i ulët, kur mbartës i
synimeve të tilla është individi apo grupi shoqëror superior. Pikërisht këtu
qëndron tragjedia e snobizmit.
Marrë nga pikëpamja sociale dhe psikologjike, dobësia e snobizmit vërehet
në paaftësinë e snobit për ta parë dështimin apo pamundësinë që ta arrijë apo
që ta bëjë përmirësimin e pozitës së vet në shoqëri.
Po qe se aspiratat e tilla kulturore vërtet arrihen, atëherë është e qartë
se nuk kemi të bëjmë me snobizmin.
Një përkufizim të snobizmit ka dhënë teoricieni francez Klenshan (Philippe
du Puy de Clinchamps, 1919-1971) në studimin me të njëjtin titull. Sipas
këtij përkufizimi si snob duhet konsideruar atë njeri i cili të paktën me
një pjesë të veprimtarisë profesionale të tij apo të veprimtarive të tij në
kuadër të kohës së lirë tenton që me ndihmën e imitimit t’i përkasë ndonjë
grupi shoqëror të mbyllur (klani, koterie, klike). Në rastet kur i përket
një grupi të tillë, tanimë ai synon t’i parandalojë të tjerët të hyjnë në
atë grup. Anëtarët e grupeve të tilla të mbyllura apo aspiruesit e grupeve
të tilla kanë mendime, bindje dhe qëndrime të përputhura se në pikëpamje
shoqërore ata janë më superiorë se të tjerët dhe vetitë e tilla ia veshin
reciprokisht njëri-tjetrit, madje edhe atëherë kur vetitë e tilla mund edhe të
mos i posedojnë. Me këtë rast, s’ka rëndësi fakti nëse vlerat apo kriteret e
lartpërmendura në bazë të të cilave realizohet promovimi shoqëror i vërtetë apo
i sajuar, janë vlera shoqërore të rendit të parë dhe të njohur nga të gjithë,
apo që në shkallën e vlerave njerëzore kanë rëndësi të rendit të dytë, për të
mos thënë se janë të një rëndësie kryekëput të dorës së dytë.
Duhet shtuar se çdo snobizëm ka edhe një element pozitiv – orientimin e
tij kah vlerat kulturore të larta. Sipas kritikëve, ky orientim mund të
luajë një rol tejet të dobishëm në
inspirimin e njerëzve që të veprojnë për ngritjen e nivelit kulturor,
qoftë edhe duke kopjuar në mënyrë snobiste vlerat kulturore dhe artistike. Por,
nga pikëpamja e vlerave kulturore dhe artistike të mirëfillta, snobizmi
vlerësohet si dukuri negative, për arsye se synimi i snobit për vlera kulturore
të larta nuk është veçse motiv dytësor. Motiv parësor i tij është arritja e
promovimit shoqëror.
Snobizmi nuk është një dukuri plotësisht homogjen dhe monolit. Çdo njeri që
sapo është ngritur më lartë në shoqëri, që sapo është pasuruar apo kandidati
për snob e vëren se klanin e snobëve e
tronditin dhe e përshkojnë luftëra të ashpra edhe në nivele të ndryshme. Në të
vërtetë, midis snobëve ekziston një hierarki dhe në raste të caktuara ajo është
e shprehur sipas shkallëve: snobi shpesh takon dikë që është më snob se ai.
Pikërisht këto nuanca në snobizëm e vështirësojnë mundësinë për ta përcaktuar
karakterin e njëmendët të snobizmit konkret. Për shembull, është vështirë të
konstatohet shtirja dhe dyfytyrësia e snobit i cili para të tjerëve synon të
krijojë iluzionin për moskokëçarjen e vet, kur ngritja në karrierë i shkon për
dore apo shtirjen perfide të snobit për ta arritur promovimin e dëshiruar, nga
vërsulja e tij për ta realizuar qëllimin.
Ilustrimin e snobizmit në nivele të ndryshme e hasim në veprat e shkrimtarit
francez Marsel Prust (Marcel Proust, 1871-1922), të emërtuar me
emërtim të përbashkët A la recherche du temps perdu, 1913-1927 (Në
kërkim të kohës së humbu). Klasiku i letërsisë franceze të shekullit XX Andre
Morua (André Maurois,
1885-1967) në librin Á la Recherche de
Marcel Proust, 1949 (Në kërkim të Marsel Prustit) thotë se te
Prusti nuk kemi të bëjmë me snobizëm të thjeshtë por me një “kaskadë të tërë
snobizmi” Duke qenë se shoqëritë njerëzore ndahen në grupe, në klasa që
ngritën si shkallë, e që janë të shumëfishta, të ndërlikuara, ndonjëherë edhe
kontradiktore dhe meqë urrejtja dhe dëshira për t’u mbajtur i madh bëjnë pjesë
ndër kënaqësitë njerëzore më të mëdha, snobizmi haset, si në shtresat shoqërore
më të larta ashtu edhe në ato më të ulëta.
Sipas Moruas, në maje të shkallëve të vlerave shoqërore qëndrojnë
lartmadhëritë e mbretërve, si p.sh. princesha e Parmës, e cila hiqet e mirë apo
e afërt, por nga një lartësi e tillë e ka vështirë që qenien njerëzore ta
dallojë prej kafshës. Për ta treguar mirësinë e vet, ajo apo princesha e
Luksemburgut i jep një plake një kulaç. Kulaçin ia jep gjyshes njësoj si një
vizitues që do t’ia jepte drenushës në kopshtin zoologjik.
Në nivel pak më të ulët e kemi snobizmin e aristokratëve të cilët duan të
ndahen prej të tjerëve. Aty pranë janë snobët të cilët pa pasur aftësi të
duhura bëjnë vlerësimin e veprave letrare. Vjen snobi që me çdo kusht synon të
depërtojë në sallonin e princeshës de Germant. Pason snobi i cili tregohet
gjentil ndaj fshatarëve, por në prani të bujarëve hiqet sikur s’i njeh.
Snobizmi në nivelin më të ulët vërehet në sjelljen e gruas së varfër që
hiqej se është “markezë”. Në tualetin publik që e mbante në Paris lejonte të
hynin vetëm klientët e zgjedhur.
Sipas studiuesit Klemansho, ka dy lloje themelore të snobizmit: parësor dhe
dytësor. Sipas tij, snobizmi parësor është paraqitur kah viti 1850 e këndej.
Kuptohet, snobizëm ka pasur edhe më parë. Pas përleshjeve të tmerrshme në
periudhën e viteve 1789-1814 (Revolucioni francez) mbretërit dhe oborret e
humbën rëndësinë e dikurshme. Por kultet, traditat dhe ceremonitë nuk zhduken
përnjëherë. Ato vazhdojnë të veprojnë me forcën e inercisë. Përmbysje ka pasur
por shprehitë e krijuara ndër shekuj nuk shuhen sakaq. Vendin e monarkut do ta
zë një sistem i tërë dukurish. Në shoqëritë e larta të shekullit XIX,
autoritet i ri i kryeqendrave evropiane do të jenë koteritë e snobëve.
Ato do të zhvillojnë maniret mondane, mënyrat elegante të veshjes dhe mënyrat e
reja të jetesës, modën e cila në hollësi e cakton mënyrën e re të lidhjes
kollares, si duhet të mbyllet apo të bëhet dekoltimi i jakës dhe i tualetit, në
ç’mënyrë të zgjidhet tipi i veturës, i gjuetisë, i vardisjes, i koketimit, i
flirtimit, i konversacionit nëpër sallone dhe i kavalerisë.
Mbase deri në vitin 1914 snobët rekrutoheshin kryesisht prej oborreve. Këtë
variant të snobizmit Klenshan e quajtur snobizëm parësor,
përkatësisht snobizëm fillestar. Këta snobë do të jenë mondanë në pikëpamje të
veshjes, të banimit, të shfrytëzimit të zbavitjeve dhe të kohës së lirë. Këta
do të jenë njerëz sallonesh dhe njëherazi edhe njerëz që synojnë të depërtojnë
dhe të pranohen në sallonet më ekskluzive. Prototip i këtij lloj snobizmi dhe i
epokës është Sharli Svani i Marsel Prustit. Kuptohet, këta kufij dhe këto
karakteristika nuk duhet marrë si absolute. Në këtë periudhë snobë ka vetëm
duke filluar nga një nivel i caktuar i shoqërisë e më lartë, duke përjashtuar
pjesërisht shtresat shoqërore më të larta për arsye se ata nuk mund të jenë
snob ad litteram. Një prej karakteristikave thelbësore të snobizmit
është imitimi. Në kuptimin social, imitimi duhet ta ketë kufirin
e epërm. Me fjalë të tjera, qarqet më të larta s’kanë më kë ta imitojnë për t’u
treguar më të larta se ç’janë. Përveç kësaj, shikuar edhe në aspektin
etimologjik, besohet se snobi e ka marrë emrin sipas asaj se nuk ka
prejardhje fisnike, d.m.th. ai është sine nobilitate apo pa
fisnikëri. Sipas një versioni tjetër, emri snob vjen nga
latinishtja quasi nobilis domethënë gjoja fisnik
apo fisnik në dukje.
Ka studiues të cilët snobizmin nuk e konsiderojnë si dukuri negative, por
një numër i madh i studiuesve e marrin për dukuri të tillë. Sipas përkufizimit
të Litresë (Littré), snobizmi
është gjendje e njeriut i cili pa shije krenohet me gjëra vulgare. Sipas Larouss-it,
snobizmi është pozë, afektacion i marrë, qesharak, dyfytyrësi prepotente.
Në variantin e ri të së njëjtës enciklopedi thuhet se snobizmi është adhurim
i çdo gjëje që është trend, d.m.th. aktual dhe me famë. Në fjalorin e
Akademisë Franceze snobizmi kualifikohet si sqimë e atyre të cilët artificialisht e kanë
si model opinionin publik, të cilët i imitojnë maniret e oborreve në mënyrë që
në mjedise të caktuara të jenë apo të ndjehen të jashtëzakonshëm. Sipas
fjalorit të Oksfordit, snobi është person i pagdhendur, mendjemadh
dhe që lëvdon veten. Në ShBA, snobi është njeri i cili kopjon me
mendjemadhësi, adhuron me përulësi dhe me çdo kusht kërkon të gjendet pranë
atyre për të cilët mendon se janë plasuar më mirë se ai. Sipas burimeve
gjermane, snob është ai të cilit i hyn në punë vetëm pasuria dhe pozita
shoqërore dhe i cili, duke e konsideruar veten se ndodhet lart , i përbuz ata
që i merr për inferiorë.
Snobizmi përbëhet prej elementeve kundërthënëse. S’duhet harruar se për të
qenë snob duhet të kesh edhe zotësi të caktuara si: aftësia për të imituar,
eleganca dhe zgjuarsia në lëmin e teknikës, të artit dhe të letërsisë. Gjëra të
caktuara, snobi i çmon pa një arsyetim të duhur. Pos kësaj, njerëzit që nuk
shkojnë sipas ritualit të snobit, ai më tepër i injoron sesa i urren.
Ndonëse ndër snobët parësorë nuk ka përfaqësues nga radhët e shtresave më
të larta dhe atyre më të ulëta, kjo nuk do të thotë se aty nuk ka shtresime.
Nëse aty nuk ka mbretër dhe sundimtarë, janë të afërmit dhe miqtë e tyre,
këshilltarët e oborreve, mjeshtrit e ceremonive, nëpunësit dhe kurtizanet si
dhe shumë krijues artistikë të cilët nëpër oborre kanë siguruar argëtim dhe
zbavitje. Të gjithë këta në njëfarë mënyre janë snobë potencialë. Snobët i
hasim edhe në veprat e Marsel Prustit, të komediografit
francez - Molier (Jean-Baptiste Poquelin, 1622-1673) , të
romancierit anglez – Thekeri (William Makepeace Thackeray, 1811-1863),
të prozatorit dhe eseistit anglez – Haksli (Aldous Huxley,
1894-1963), të shkrimtarit britanik me prejardhje hungareze-hebraike - Kestler
(Artur Kestler, 1905-1983) etj.
Artistët dhe zbavitës që kanë vepruar nëpër oborret e dikurshme nuk kanë
mundur t’i shmangen ndikimit të sjelljeve dhe të manireve snobiste. Sjelljet e
tilla ua kanë mbartur edhe artistëve të tjerë të cilët nuk kanë pasur kontakt
të drejtpërdrejtë me oborret. Më vonë, nëpërmjet aktorëve të teatrit, ndikimi
snobist është përcjellë edhe tek artistët e filmit. Kështu sepse punëtorët e
parë t filmit janë rekrutuar kryesisht prej radhëve të aktorëve të teatrit.
Edhe profesioni artistik ka ndikuar në manifestimin e snobizmit. Për shembull
muzikantët kanë qenë snobë në mënyrën e vet ngase është dashur të jenë veshur
në mënyrë më solemne, ngase janë paraqitur në solemnitetet dhe në koncertet e
oborreve në mënyrë pompoze, ndërsa karagjozët, palaçot e oborreve kanë qenë më
të lirë, madje edhe me sjellje bohemi.
Sipas Klenshanit, snobizmi i fazës së dytë, i quajtur dytësor (i
prejardhur, derivat) tregon tendencën e uljes së nivelit edhe në ato shtresa
shoqërore të cilat nuk kanë qenë të lidhura me oborret. Në shoqërinë moderne,
ky variant i snobizmit bëhet karakteristikë e individëve që nuk i përvishen
punës, madje edhe e të papunëve që paraqiten në të gjitha shtresat e shoqërisë,
madje edhe në radhët e atyre shtresave ku nuk pritej të paraqiteshin. Për
shembull, “aristokracia punëtore” në kuadër të klasës punëtore apo në radhët e
inteligjencies së privilegjuar e që nuk ka qëndrim kritik.
Në librin Le snobisme, PUF, Paris 1964 të Klenshanit, autori thotë
se snobizmi zhvillohet në bazë të dy ligjshmërive sociologjike: 1. Mjedisi
shoqëror që ka qenë në lidhje më të drejtpërdrejtë me snobizmin e hershëm
infektohet më shpejtë me sjelljen snobiste; dhe 2. Mjediset shoqërore të tipit
më të mbyllur, duke tentuar të shkëputen sa më tepër prej pjesëve të tjera të
shoqërisë, kanë qenë më të përfshira nga sjelljet snobiste.
Me ligjin e parë shpjegohet qartas depërtimi i snobizmit në rrethet e
filmit. Ata vërtet kanë qenë larg oborreve, por nëpërmjet aktorëve të teatrit
të oborreve, kanë pasur me ta lidhje historike të tërthortë. Prirja e tyre për
snobizëm pjesërisht ka të bëjë edhe me traditën e trashëguar.
Ligji i dytë sqaron: Nëse snobizmi është dëshirë për t’u ngjitur në shoqërinë
e lartë dhe në një botë të cilës nuk i përket, është e vetëkuptueshme se sa
më tepër që kjo botë e re t’u kundërvihet këtyre tendencave, aq më e fuqishme
do të jetë edhe dëshira për ngjitje. Për shembull, një grua snob nuk parapëlqen
të hyjë në marketin ku mund të hyjë çdokush. Ajo dëshiron të hyjë në tregtizën
ku me çmime të larta shiten gjëra ekskluzive për klientelën e qarqeve elitare.
Kësisoj, ajo pandeh se i përket shoqërisë së lartë. Në këto mjedise të mbyllura
snobizmi shfaqet edhe për shkak të smirës, lakmisë apo xhelozisë së atyre të
cilët nuk mund të hyjnë në rrethin e dëshiruar. Në këto raste smira është
gjenerator i snobizmit sidomos për personat apo për grupet tepër ambiciozë dhe
që nuk mbajnë qëndrime kritike. Ndërkaq, ata që u përkasin grupimeve,
shtresave, salloneve, klubeve ekskluzive gjithnjë më tepër i ashpërsojnë
kriteret dhe kushtet e hyrjes për personat që bëjnë çmos për të hyrë në rrethin
e tyre. Por duhet shtuar se ka studiues që thonë se në planin e kulturës dhe të
artit, snobizmi përmban elemente kreativitet. Me këtë rast bëhet
zgjedhja e vlerave kulturore dhe artistike në bazë të të cilave mund të bëhesh
snob – përdorimi i gjuhës së zgjedhur, disi të stilizuar, posedimi i galerive
private të pikturave apo i koleksioneve të tjera artistike, përkatësisht i
rariteteve. Edhe këtu ashpërsohen kushtet e eksploatimit të vlerave kulturore
dhe artistike. Për shembull, për t’i siguruar vetes një pozitë të privilegjuar,
snobët të cilët materialisht qëndrojnë mirë, zgjedhin për vete lloje të tilla
të vlerave kulturore që për të tjerët janë të paarritshme – vetura të markave
të shtrenjta, pushime verore apo dimërore luksoze, lojëra sportive “të veçanta”
siç janë tenisi, golfi, lundrimi me jaht nëpër dete të panjohura, posedimi i
aeroplanëve privatë, themelimi i klubeve ekskluzive, xhirimi i filmave privatë
dhe shfaqja e tyre në seanca të veçanta dhe intime, organizimi i takimeve
letrare, kritike, muzikore, organizimi i ballove, i vallëzimeve dhe i formave
të caktuara të “jetës së ëmbël”. Veprime këto, ekscentrike.
Në rrethana të caktuara, ka snobë që e dërgojnë fëmijën në kursin e pianos,
edhe pse fëmija i tij s’tregon dot interesim për muzikë. Snobi e zgjedh edhe
shkollën e fëmijës së vet. E dërgon në shkolla apo në universitete private,
edhe pse ato kanë cilësi të diskutueshme. Vetëm e vetëm, ta ndajë prej fëmijëve
të shtresës së ulët. Ka snob që ulet me dikë në restorant, p.sh. me familjen
dhe i fotografon pijet dhe picat mbi tryezë. Sakaq i publikon diku. Kjo
kategori individësh s’ka kurrfarë njohurish në fushën e artit, të letërsisë, të
filozofisë, të etikës. rrjedhimisht, janë pa kulturë. Zot i tyre është
materialja.
Madje edhe sisteme të caktuara në shërbimet ushtarake konsiderohen
privilegji apo bujari. Dikur në feudalizëm privilegji për fisnikët ka qenë
shërbimi në kalorësi, kurse në kohën e re – në njësitë ushtarake ajrore, në
marinën ushtarake, në njësitet parashutiste, në njësitet e motorizuara.
Si rrjedhojë e kushteve sociale të përshtatshme, snobizmi ka depërtuar në
të gjitha nivelet e shoqërisë bashkëkohore, sidomos në ato shoqëri apo grupe
shoqërore sisteme i vlerave të të cilave është i
çrregulluar. Pas rënies së murit të Berlinit, në Ballkan dhe në vendet
e Evropës Lindore ndodhën ndërrime të sisteme politike. Tronditje pësuan edhe
sistemet e vlerave. Vendet e tilla hyrën në fazën e transicionit. Sistemet e
vlerave të shumë vendeve të rajoneve të sipërthëna ende nuk janë stabilizuar.
Si rrjedhojë, snobizmi lulëzon si kurrë më parë. Çdo revolucion kulturor, si
pjesë përbërëse e revolucioneve shoqërore, ndërlidhet me ndryshimet përkatëse
në sistemin e vlerave: me afirmimin e vlerave të reja, më të larta dhe me
nxjerrjen në plan të dytë të vlerave që për nga rangu janë më poshtë. Në
Evropë, sistemi konservator, reaksionar dhe johuman i vlerave zëvendësohej me
sistem të ri vlerash.
Nga pikëpamja sociale dhe morale, paradoksi i snobizmit qëndron në faktin
se rrënimi i sistemit të vlerave, për snobin realizohet asisoj që ai u jep
përparësi atyre vlerave të cilat për nga rangu janë nën vlerat shoqërore
përgjithësisht të pranuara. snobi nuk ia del të gjejë veten në procesin e
vlerësimit, ndaj vlerat i rangon mbrapsht, duke u dhënë epërsi vlerave më pak
të rëndësishme. Në këtë mënyrë, ai i zhvlerëson vlerat kulturore dhe artistike
autentike.
Snobizmi vërehet edhe në organizimin e dasmave, të ceremonive fetare apo në
takimet politike të pushtetarëve. Jo çdo sallon dasme konsiderohet prestigjioz,
jo çdo grup muzikor që do të performojë në dasmë është me renome, jo çdo veshje
e klientelës të bën të biesh në sy, jo çdo meny është për t’u mbajtur në mend.
Gruaja snob në dasmë ndërron veshjen dy deri tri herë. Dasmori snob e zgjedh
edhe klientelën. Ai fton në dasmë edhe ata me të cilët s’i lidh gjë. Vetëm e
vetëm, të jenë dikush – sipas tij. Snobi materialisht i fortë fton në dasmë
numër sa më të madh mysafirësh. E njëjta ndodh edhe në shumë ceremoni fetare.
Në qarqet politike, poltronët janë edhe snobë. Ata me çdo kusht duan të jenë sa
më afër pushtetarëve dhe vendimmarrësve. Për ta arritur qëllimin, shtyhen edhe
me bërryla.
Këtu s’duhet ngatërruar sjelljet dhe veprimet specifike të femrave të
angazhuara nëpër subjekte politike. Ato u vardisen pushtetarëve dhe
vendimmarrësve për t’i joshur. Qëllimi i tyre është që “moralin” e vet ta
këmbejnë për favoret apo për privilegjet që mund t’i përfitojnë prej
pushtetarëve – punësimi, ndërrimi i vendit të punës, ngritja në pozitë më të
lartë, përfitimet materiale, krijimi i karrierës.
Snobizëm ka edhe te personi me psikologji provinciale. Ka raste kur
provinciali merret me tema të mëdha, siç është kauza kombëtare. Me fjalë të
tjera, provinciali merret me nacionalizëm që të tregohet më superior se
bashkëqytetari i vet, ndonëse për këtë punë është i papërgatitur.
Sido që t’i realizojë ambiciet e veta snobiste, snobi në thelb është qenie
margjinale, ndërsa nga aspekti i kritereve morale dhe i kriterit të vlerave –
qenie e çorientuar.