Kulturë
Fatmir Ceci: Nje” komete e vogel” dashurie mes pluhurit te librave
E enjte, 27.06.2019, 06:26 PM
Nje” komete e vogel” dashurie mes pluhurit te librave
(Recension
per Romanin “Djaloshi qe
vinte nga pertej detit” i autorit
Gjergji Mihallari)
Ka nje yllesi
arsyesh se perse Romani “Djaloshi vinte nga deti” i autorit Gjergji
Miallari duhet lexuar . Ne
veshtrimin e nje lexuesi une do
te vecoja disa syresh me te
kapeshme me sy e gjykim te pare
ne siperfaqe e brendesi te valezimeve te
tij.
Motivi
i romanit eshte nje riperseritje por dhe nje perqasje e re individuale, nje ala –Romeo(shqiptar) e
Zhuljete(italiane) ,nje romance
dashurie plot sakrifice e
veteflijim tragjik.
Kryesisht
leximi i ketij libri ikaperxen kufijte
“sa per qejf” te kohes se lire
apo te nje pikniku natyror ai duhet lexuar per vlerat e tij ideo-
estetike dhe kulturore.
Ai
te inspiron , te ushqen me ozon te shendetshem emocional e
intelektual , te nxit arsyen
qytetare per veprime jetesore qe te dashurosh te Miren
dhe te urresh te Keqen.
Kur
e lexon librin ndjehesh i ngopur nga
naracionidhe pjalmi I tij
artistik . Prej elementve te klimes
dhe alkimise se tij shpriti, zemra
dhe intelekti pesojne
ndryshime komplekse
transformimi.Ndjen se brendshmi qe atoshtysen televizin e te tjetersohen ne
nje materie pozitive perjetimi
kunder kaosit e
stresit te jetes se perditshme.
Autori ia arrin qellimit te tij social-estetik , e kthen letren e bardhe ne nje pyll
te mbjelle me gjethe fjalesh te
blerta e
te kuptimta .Ai krijon ne te nje panorama
mesdhetare “ plot re
ndjenjash qe mbartin brenda
boren dhe shiun , dhe vetetimat, dhe henen ,dhe diellin”.
Lexuesi shetit kendshem ne nje bote sa reale
po aq idilike, sa te ashper aq
dhe romantike, sa fashiste aq dhe iluministe .sa agresive aq dhe humane . Jane vitet 30 –te
te shekullit XX-te pragu i Luftes se Dyte Boterore ne Greqi,Itali dhe Shqiperi.
Libri
ne shfletimin e tij faqe per faqe dhe
rresht pas rreshti rrezaton Drite
me plot
nuanca impresioni dhe intelekti.Kjo drite nuk eshte thjesht nje
montim llambash , por buron nga
hidrimi brenda fjaleve, nga brenda logosit ,me nje
rrezatim diellor zemre.Fjalet te
radhitura neper konstilacione figurash letrare , shpesh jane metafora fosforishente
qe depertojne dhe ndricojne edhe
skutat me te errta te nenlekures
se lexuesit.
Autori nuk
ben histori ,nuk tregon thjesht nje ngjarje reale,faktike por e risjell , e rikrijon ate per
qellimet e tij artistike e
ideore .Talenti i tij te terheq ne brendesi te krijimit, te josh qe te
shpresosh,te duash boten qe te rrethon
me te mirat e veshtiresite e saj.
Ai beson
te Dashuria hyjnore ndaj dhe e evokon serisht ate me bindjen se dhe sot ajo egziston
mes nesh me te njetin shkelqim
ne te Bukuren dhe te Miren e
kesaj bote
Te
vepra e autorit rastesisht apo
qellimisht ravijezohen qartas disa
menyra ,motive ,rregulla te
Poetikes aristoteliane
.Autori levron qarte ne fabul motivin e kahershem te rinjohjes.
Protogonisti kryesor i romanit Andrea,
sic do i ri ka nje njohje letrare per Dashurine
Universale (me Kaisanine dhe
Eleonoren e librave) por e rigjen ate
nje dite studentore te
zakonshme tek vajza tipike e
aristokracise italiane – Aurelia.
Ishte
nje dashuri me shikim te pare” goditje
rrufeje “por vecse me shume
veshtiresi dhe paragjykime
realizimi. Rinjohja me e bukur -thote
Aristoteli eshte ajo me peripeci. .”Termeti I zemres është më i madh sa ai i tokës”-rithekson
autori.
Gjatë
leximit të fabulës midis të tjera
cdokush i dallon lehtë tre pjesët antike
të saj ; rinjohjen me anë të
asyetimit simboliik ,peripicinë(konfliktin) e zhvillmit të lojës ,dhe
katastrofën me pasojat shkatërrimtare dhe me zgjidhjen spirale.Pikën
kulminate romani e arrin
në vetvrasjen e Aurelias. Një përsëritje shekspiriane , një tragjedi e
re në një qytet tjetër afër Verones te dashurise .
Mihallari e thurr
fabulen ne ate menyre e stil sa
te sjell ngjarjet dhe situatat te gjalla para syve . Kjo eshte
nje dhunti, aftesi e
nje Pasqyre-liber te thyer ne
17 copa- episodesh.
Ne
qender te rrefimit eshte
karakteri dhe personaliteti
kulturor ,etik dhe zakonor I njeriut te thjeshte.
Autori
perqendrohet edhe ne detaje tek loja e personazheve dhe pershkrimi ipeisazheve
duke lene deri diku ne hije qellimisht problemet dhe konfliktet kryesore te kohes si fashizmi dhe
prag Lufta e Dyte Boterore.
Luften italo -greke ne territoret e Shqiperise nuk e shpjegon apo gjykon,por e perdor si
detaj artistik, si artifice per
te shtjelluar ,kompletuar e bere
sa me intersant intrigen e tij.
…
Nje
ide tjeter qe vetetin frikshem ne qiellin e trishte te librit
eshte dhe Perkohesia e Jetes individuale
perballe perjetesise hyjnore .Si
cdo njeri dhe Andrea student I talentuar
shqiptar, enderron dhe lufton per nje jete me te mire,por e
pashmangshmja, fatalja ndodh
pa perfillur
”
Egon“ e tij refraktare . Pas
Dashurise se cmendur e te sinqerte me
Aurelian vjen zhgenjiimi dhe mashtrimi I madh ,vjen Vdekja e amshuar .
Cdo njeri ne kete bote,-ve ne dukje autori,eshte nje komete e vogel
e paperfillshme mes pluhurit
te Kozmosit..dhe klithen ne shkretetire ,ne bosh“Sa zhgenjim…..!?,Por
nuk ke force te ndryshosh ate qe ndodh.Jemi
te pazote ndaj fatit…diku te shkruar,diku te pashkruar….”
Por
ne kete holokaust dhe kaos te moralit te shoqerise italiane ne ate kohe
“Romeo” shqiptar nuk dorezohet.
Me nje arkivol imazh ne gjoks
ai vazhdon te jetoje.Frymemarrja e tij nuk ndalet. Me dhimbje ne shpirt I rikthehet
jetes dhe u mbijeton sfidave te saj.
Kjo ndodh dhe ne saj
te “ engjellit mbrojtes” Elenes gruas se tij te mrekullushme e fisnike
shqiptare.
Romani rrjedh natyrshem dhe ti ndjen se cdofjale dhe fjali eshte e
mbushurme polenin e jetes reale
dhe romantike. . Personazhet dhe
ndodhite shpesh jane ne komanden
“Unit “ dhe naracionit te autorit.
Por ndodhin dhe tradheti, lajthitje
,shmangie te qellimshme e te
paqellimshme. Dikush syresh here-
here shpeton
nga disiplina tutore e koshiences se tij dhe aratiset ne lirine e inkoshiences
rebele,sepanatiste dhe surealiste.
Ne
rastin e pare mbi batice shfaqen
dukshem mendime ide dhe
koncepte te qarte e domethenese , ne te dyten shfaqet emocioni,ndjesia
dhe alucinacioni ekspresionist
Bashkejetesa e tyre ne kohe dhe
hapesire e ben romanin
nje ciftezim alegorik toke
–qiell ,trup e shpirt ,ajer dhe asgje.
…
Gjate leximit kuptohet lehte qe autori
nuk e ka mare materialin nga
jeta e tij e perditshme por ai e
ka krijuar dhe ngjizur nga akumulimi I tij letrar e kulturor ,nga hulumtimet e tij personale
autodidakte.Ai perdor me sukses
tekniken e “zhvendosjes” .Shume prej pejsazheve,objekteve,personazheve
nga albumi dhe ditari i jetes se tij te perditshmeI qep bukurne Kohen dhe
Hapesiren e botes se librit
Ai shkruan
sipas artifakteve te gatshme
muzeale duke I gershetuar e
galvanizuar me imazhe, e
perfytyrime te veta virtuale
Natyrshem zbret dhe hulumton ne
boten e viteve 30-te dhe mundohet
ta rindertoje e filmoje me plot
sukses aq sa e ngrin
si spektator lexusin mbi liber
Me plot kujdes e perpunon materialin deri ne detaje aq sa” Nje nga Nje I numeron yjet dhe heren tjeter Yjet I numeron nje nga nje)
me tendece per te arritur persosmerine
e tij . Por dhe kur ndodh
ndonjehere qe gabon
dhe hedh balte te
paperpunuar kjo nuk ja shemton
bukurine ,vete balta e
zgjedhur eshte mineral I cmuar artistik.
…
Personazhet
e perzgjedhur nga autori si Andrea,Aurelia,Lorencoja
,Xhuzepina,Elena,motrat,
familja etj, etj, dallohen qartas
nga vecorite fiziologjike dhe
diskursi I tyre estetik . Shpesh ata kane dhe
ngjashmeri ,kane te njetin
leksik ,te njetin arsyetim e dediktim psiko-filozofik,Pra tipizimi dhe individualizmi I tyre e
anashkalon disi impenjimin dhe kalibrimin
e vemendjes krijuse.Pavaresisht
nga kjo personazhet secili ne rolin dhe boten e vet bejne te mundur ne
komletimin e nje strukture simpatike
e plot ornamente etiko-artistike te romanit.
Andrea
eshte personazhi me I perkedhelur dhe me I pervojtur
I autorit .Ai lind rritet
,studion ,dashuron ,jeton dhe vdes ne
nje toke libri me 435 faqe .Brenda librit shpaloset gjithe jeta
e tij ose ndryshe
,kryesisht permes tij autori shpalos gjithe
boten shpirterore te librit.
…
Autori beson se fjalet jane plot tinguj dhe ngjyra,ngrohin
shpirtin,percjellin dije dhe padituri “Yjet per te kendojne ,lulet
lotojne,pikturat flasin,lumi ligjeron,shpirti qan,vajzat dallgezohen,koha
fluturon guret e sokakut pershendesin,Shtepia
frymon kujtime,etj,etj” .Ai
kujdeset qe ato te sjellin
efekte vizuale dhe
muzikore,te percjellin dije e emocione mbreselense .Stili gjuhesor
dhe kompozimi i tyre
me plot varacione ben te
mundur harmonine e
ritmit dhe ngjyrimeve gjate ligjerimit. Rreshtat me fjale , shprehje dhe fjali te radhitura bukur jane shkallare komunikimi qe te japin
mundesi te zbresesh deri ne thellesi te
mendimt dhe te ngjitesh ne
lartesi te imagjinates.
Stilin
e rrjedhshem ,elokuent e meditativ te
librit e ben me atraktiv dhe
gershetimi me elemente te
figurshem te poezise lirike dhe esese
filozofike .
Te
notosh ne thellesite e rreshtave te
ketij libri duhet te jesh nje lexues amfib i mencur . Te duhet te mbash gjate frymen qe te kapesh se fundmi koralet e
mendimit.Avujt qe buisin nga terminalet e figurave
letrare shpesh te dehin vetedijen,te zhvillojne
imagjinaten deri ne krijimin e nje botete brendshme transi plot sensacione.
Gjithshka ne liber zhvillohet ne sinteze
e antiteze te jetes dhe vdekjes, botes se re dhe botes se vjeter. Faqet e tjera te
ketij libri-simbioze vazhdojne
te shtohen dhe te shkruhen dhe sot
ne jeten tone te perditshme.
Kjo
eshte dhe nje arsye tjeter se “ Perse
duhet ta lexoni kete liber!?”
FATMIR CECI
Drenove-Korce