Intervista
Marjan Sebaj-Sopi: Intervistë ekskluzive me Patër Shtjefën Dodën
E diele, 16.06.2013, 01:43 PM
Intervistë me Patër (At) Shtjefën DODA, SJ
Kemi nderin të paraqesim këtë intervistë me Patër Shtjefën Dodën, ekskluzivisht për Zemra Shqiptare. Intervista do të publikohet së shpejti në portalin dhe revistën e famullisë.
Marjan Sebaj-SOPI: Patër Shtjefën, Ju jemi mirënjohës që gjetët kohë
të na jepni një intervistë të shkurtër për portalin tonë të famullisë dhe
revistën Shën Antoni i Padovës. Në fillim kemi zakon të na paraqiteni me disa
të dhëna të shkurtra rreth biografisë Tuaj?
Pater (At) Shtjefen DODA: Me nder qofshi. Më vjen mirë që me këtë intervistë
po ma jepni një rast ta bëj një rifreskim, të reflektoj më thellë, që t`i
rigjej gjurmët e Zotit në jetën time.
Për çdo njeri mund të
themi se ka disa të vërteta në vetvete të cilat i dinë të gjithë – këtu bëjnë
pjesë para së gjithash të dhënat që janë publike: emri, mbiemri, familja,
kombësia, feja. Përveç kësaj ekzistojnë edhe të vërteta që i dinë vetëm familja
ose të afërmit e personit. Mirëpo ekzistojnë edhe të vërteta që i di vetëm
personi. Nëse kësaj ia shtojmë që vetëm Zoti i di të gjitha, atëherë te çdo
biografi përballemi me një mister të shenjtë, që ngjallë kërshëri, çudi...
respekt. Kjo na tërheq, na shtyn edhe ta njohim më shumë. Simone Weil ka thënë
një gjë të mrekullueshme: "Ne nuk jemi tjetër veçse rrugë së cilës kalon
dashuria".
Jam biri i Gjonit
(Tonit Dodës) dhe Sofisë (l. Pali). U linda në atmosferën e Krishtlindjes, me
26 dhjetor të vitit 1975 në Stubëll të Epërme. Këtu i kam kaluar vitet e para
të fëmijërisë, në një rreth të varfër, por të devotshëm familjar. Edhe pse pak
vite jetova në këtë fshat, ende mund t`i kujtoj rastet e veçanta me vëllezërit
e motrat: momentet e lojërave të ndryshme, punët që i bënin më të moshuarit,
dhe ne të vegjlit që mundoheshim t`i imitonim, përjetimin magjeps të natyrës me
fusha e male dhe kafshëve shtëpiake, por edhe të shpërnguljes së familjes në
fshatin Kabash.
Marjan Sebaj-SOPI: Çka kishit veçuar nga jeta Juaj fëmijërore apo rinore në fshatin tuaj Kabash, apo ndonjë ngjarje që Ju ka lënë mbresa në famulli, raportet mes miqve, banorëve të fshatit etj.?
Pater Shtjefen DODA: Qysh si fëmijë, bashkë me familjen, e pata
përvojën e Abrahamit, i cili e dëgjoi fjalën e Zotit: “Largohu
nga vendi yt, nga të afërmit e tu dhe nga shtëpia e babait tënd, dhe shko në
vendin që do të të tregoj.” (Zan 12,1). Në këtë përvojë fillova të mësoj
dorëzimin në udhëheqjen e Zotit, lëshimin e gjërave dhe nisjen në rrugë të
reja, përshtatjen në rrethana të reja, me njerëz të rinj. Sado e hidhur, ishte
kjo një përvojë që më përgatiti më vonë për shumë largime ose “dalje nga vendi
yt”, që ato t`i pranoj si pjesë e jetës. Sot kur reflektoj lidhur me këtë
ngjarje, nuk mund të mos e shoh gishtin e Zotit, përkujdesjen e shpërblimin e
tij për ata që kanë besim në të.
Në fshatin e ri, në
Kabash, në vitin 1982 u regjistrova në klasë të parë të shkollës fillore.
Përvoja e mbështetjes së familjes shumanëtarëshe që më shoqëronte, por edhe
shpërngulja në mjedis të ri kishin krijuar në mua tashmë një gatishmëri për t`u
ballafaquar me sfidat e jetës. Prandaj me seriozitet fillova të mësoj.
Megjithëse ndjeja një druajtje për shkak të njerëzve dhe të ardhmes së
panjohur, shkolla më shkonte mirë.
Më kujtohet dëshira
ime e madhe për të luajtur futboll, gëzimi që dikush kishte blerë një top,
zhgënjimi për dëmtimin e tij, shqetësimi se si do t`ia bënim tash pa top,
pamundësia për të gjetur vend për tu argëtuar... Këto pamundësi na shtynin që
ta zhvillonim imagjinatën për të krijuar mundësi vetë për lojë dhe argëtim –
qoftë me ndreqjen vetë të një “koshi” për basketboll, qoftë të skive prej druri
a kauçuku a ndonjë saji për rrëshqitje në borë...
Më tërhiqte edhe
vizatimi. Zbulova edhe magjepsjen e ngjyrave dhe përzierjen e tyre që më
shtynin të njihja mundësi të reja për të krijuar finesa të reja në paraqitjen e
brigjeve dhe maleve, por edhe të portreteve të njerëzve. Çdo fletë e bardhë
ishte e çmueshme dhe duhej pasur kujdes që mos ta përshkëllija a të më shkonte
huq... Eh, po të kisha pasur më shumë fletë të bardha blloku, me siguri do të
kënaqesha duke eksperimentuar, zbuluar, e duke kaluar me orë të tëra në vizatim
e pikturim... Kushedi, ndoshta do të bëhesha edhe piktor!?
Më kujtohet që kisha
qejf të shkoja në mësim feje, respektivisht në katekezë, që na jepnin motrat
rregulltare në Binçë. I kujtoj edhe vështirësitë e viteve të para, kur më duhej
vetë të shkoja këmbë në mëngjes nga Kabashi te kisha e Binçës. Rrugës hasja në
qenë dhe kafshë të tjera, që ma ndalonin rrugën dhe ndihesha i pafuqishëm...
Brengosesha kur mungoja në atë orë mësimi të fesë, sepse nuk doja të krijoja
pakënaqësi te motra ose prifti, por edhe për shkak se më tërhiqnin historitë
biblike dhe gjërat e shpirtit, çështjet e jetës së amshuar...
Për shkak të mjedisit të ri dhe njerëzve të panjohur qëndroja më shumë i kthyer në vetvete, duke u marrë me botën time të brendshme. Mu desh një kohë që të filloja të jem më i shoqërueshëm dhe t`i shfaqja para të tjerëve pa frikë talentet që mi kishte dhënë Zoti. Megjithatë këtë e bëja gjithmonë me një dozë rezerve që mos të bija shumë në sy. Sigurisht që edukimi i rrethit që e çmonte shmangien e mendjemadhësisë dhe promovonte virtytin e përvujtërisë, të mos rënit në sy, më ishin ngulitur në mendje.
Marjan Sebaj-SOPI: Çka Ju shtyri, ose cili ishte momenti kyç që Ju si djalë i ri të përcaktoheni për thirrjen meshtarake?
Pater Shtjefen DODA: Çështjet e jetës shpirtërore më kanë tërhequr
gjithmonë, që nga fëmijëria. Atmosfera në familje ku lutej rruzarja e Zojës së
bekuar, zakonisht në mbrëmje, krijonte në mua një mprehje perceptimi të gjërave
shpirtërore. Kështu fillova të përthellohem në përshpirtëri. Edhe pse nuk i
kuptoja të gjitha, parandieja se diçka misterioze po ngjante në këto “mbledhje”
familjare. Kisha përshtypjen se kishte “diçka” më shumë se familja. Ekzistonte
“Dikush”, ose një “i Panjohur”, të cilit familja i drejtohej dhe kishte besim
në Të. Ato
Më kujtohet që në
bashkëbisedime me moshatarë kur më pyetnin se çka do të bëhesha kur të
rritesha, unë kisha përgjigje të prerë dhe disi të vetëkuptueshme: prift!
Mirëpo, këtë nuk ua thosha prindërve në mënyrë të drejtpërdrejt. Kah fundi i shkollës
fillore, kur edhe trazirat e kohës në ish Jugosllavi filluan të ndiheshin edhe
më shumë tek ne, e parandieja se tashmë më duhej marrë një vendim të
rëndësishëm për jetën time të ardhshme. U tregova prindërve. Së pari nënës. Kjo
brengosej paksa se ku po shkoja në këtë kohë trazirash. “Dua të shkoj në
seminar, i thash”, me një ton zëri, që nënkuptonte bindjen time të qartë.
Me siguri që edhe
shembulli dhe roli i famullitarit dhe motrave rregulltare në bashkësi, por edhe
fakti që nga famullia e Binçës kishte edhe kandidat për priftërinj, më dhanë më
shumë fuqi për të vendosur për tu nisur rrugës së meshtarisë.
Ishte një ndjenjë
sigurie e thellë në shpirt, që Jezu Krishti po më thërret që të veproja si ai,
t`u ndihmoja të tjerëve, të isha në shërbim të të tjerëve.
Kështu, shkova një ditë dhe ia shfaqa edhe famullitarit tonë të dashur Don Ndue Gjergjit, vendimin që kisha marrë – të bëhem prift. I gëzuar më udhëzoi për hapat që duheshin bërë për seminar.
Marjan Sebaj-SOPI: Ju u përcaktuat që tërë jetën Tuaj ta vëni në
shërbim të Zotit dhe vëllait e motrës njeri. Cila ishte rruga Juaj e
mëtutjeshme?
Pater Shtjefen DODA: Meqenëse në atë kohë dioqeza Shkup-Prizren
s`kishte seminar të vetin, ku do të mësohej shqip, seminaristët (kandidatët për
priftërinj) dërgoheshin nga ipeshkvia në seminarin e Shkupit ku mësohej në
gjuhën kroate. Në vitin 1990 nuk kishte tjetër kandidat për prift nga dioqeza
jonë, kështu që në vend të Shkupit – ku zakonisht seminaristët i kalonin dy
vitet e para të gjimnazit – më dërguan direkt në seminarin “Paulinum” në
gjimnazin ipeshkvnor klasik në Suboticë.
Në fillim mu desh të
ballafaqohesha me sfidën jo pak të lehtë të mësimit të gjuhës (serbo) kroate.
Thuaja mu desh të filloja nga zeroja. Falë bashkëvëllezërve seminaristë të
tjerë shqiptarë dhe atmosferës së mirë që mbretëronte në këtë internat djemsh e
përvetësova këtë gjuhë. Këtu mu dha mundësia t`i zhvilloja talentet e mia qoftë
sportive, artistike, por edhe që të përthellohesha në jetën shpirtërore duke u
forcuar në fe, shpresë e dashuri.
Nuk shkoi shumë dhe u
mësova me mjedisin e ri dhe me njerëz të huaj me të cilët shpejt u njohëm dhe
krijuam shoqëri. Seminarin “Paulinum” e karakterizonte bashkëjetesa
internacionale. Përveç nesh Shqiptarëve, këtu me ne jetonin nxënës Hungarezë, Maqedonas e Kroatë. Nuk mungonin
as shakatë në mes veti, qoftë edhe kur ishin ato me thepa. Mirëpo në kohën time
asnjëherë nuk e kemi vërejtur që prejardhja ose kombësia e njërit të ishte a të
bëhej problem për ndonjërin prej nesh. Të gjithë ishim shokë, dhe dallimet
vetëm çka e bënin më interesante dhe e pasuronin jetën e përbashkët në seminar.
Në “Paulinum” i
frymëzuar nga shembulli i shokut tim Albert Danit, që i binte me entuziazëm
melodive të ndryshme në piano që ndodhej në bodrumin e seminarit, por edhe i
nxitur nga rektori i seminarit Jozef Mioç, që vetë kishte mjaft prirje dhe na
mësonte muzikë, që si duket kishte vërejtur talentin tim, fillova edhe unë t`i
bija pianos. Kisha aq pasion për muzikë, sa që prefekti (kujdestari) i
atëhershëm i seminarit Don Mato Jakoviq, na bëri me dije, sidomos disave prej
nesh “muzikantëve”, që një ditë do të na merrte çelësat e dhomëzave për të na
pamundësuar hyrjen te pianot. E kuptuam se e kishim tepruar. Ekzistonin edhe
gjëra të tjera të vlefshme në jetë, që s`duhej lënë pas dore.
Jeta mori një drejtim
dhe një ritëm që na bënte mirë.
Në Suboticë i kalova katër vjet, ku edhe mbarova maturën në vitin 1994.
Marjan Sebaj-SOPI: Pas përfundimit të shkollimit të mesëm vazhduat
fakultetin filozofik-teologjik në
Pater Shtjefen DODA: Pas maturës ishte një kohë mjaft e çuditshme, me
shumë paqartësi, dezorientime. Çdo moment mund të merrte kahje të
paparashikueshme. Befasitë, si për mirë ashtu edhe për keq, ishin pothuajse
pjesë e ditës. Kjo kohë disi ma kujtonte atë daljen apo shpërnguljen e
familjes. Mirëpo, edhe pse kishte të bënte me një realitet të njëjtë, me
daljen, nisjen në të panjohurën, tash veç këtë ballafaqim e përjetoja më
ndryshe.
Në atë kohë ipeshkvi
ynë i dashur Imzot Nikë Prela ishte i sëmurë dhe e ndieja se brengosej për ne
të rinjtë e për të ardhmen tonë. Kisha një respekt të madh për të. E ndieja se
na donte, edhe kur nervozohej në ne ndihej dëshira e tij që të arrinim më shumë
në jetë. Këshillat e tija të shkurta dhe disi largpamëse, të dhëna si prej ati
shpirtëror, na motivonin dhe ndiheshim më të sigurt në trazirat e kohës.
Tashmë gati ishte
afruar koha për fillimin e vitit të ri shkollor dhe unë ende nuk po merrja
kurrfarë përgjigje se ku më duhej të vazhdoja studimet. E dija që zakonisht
ipeshkvi i dërgonte seminaristët në Kroaci për të studiuar filozofi e teologji,
qoftë në “Kaptol-in” dioqezan, qoftë në kolegjin e jezuitëve në Jordanovac.
Prita sa prita dhe disi i brengosur për heshtjen e përgjegjësve fillova të
mendoja për ndonjë mundësi tjetër të rrjedhës së jetës... Cila do të ishte se?
Kur papritmas një ditë më telefonoi Don Lucjan Avgustini. Ai më dha zemër që,
edhe pse me vonesë, të nisesha për
Sërish mu desh të
filloja adaptimin në një ambient të ri, me njerëz dhe rrethana të reja. Më
prisnin sfida të reja: njohja me njerëz të rinj, me program dhe mënyrë të re
mësimi, me lëndë të reja, me kulturë të re... Kërkohej zemërgjerësi, durim,
vëmendje, gatishmëri për tu korrigjuar dhe përmirësuar në gjuhën kroate... Me
një fjalë kërkohej një shpirt kreativiteti dhe gatishmërie për tu lëshuar dhe
mësuar rrugë të reja.
Faleminderit Zotit,
studimet filozofike dyvjeçare i kreva me sukses. Më 1996 diplomova. Në këtë gjë
më ndihmoi edhe prirja që kisha për reflektime filozofike. Çështjet mbi pse-në
e çdo gjëje, kuptimin dhe qëllimin e jetës, disi më përshtateshin.
Terminologjia e re, shpirti i shikimit të gjërave me sy kritik (filozofik),
ngjallën në mua një kërshëri për të zbuluar botën përtej asaj që dukej, gjë që
më familjarizoi me lëndët filozofike.
Në Zagreb ndodhej edhe Misioni Katolik Shqiptar, që në njëfarë mënyre paraqiste atdheun tonë në diasporë. Të përmalluar për vendlindje të dielave me entuziazëm merrnim pjesë në meshën shenjte në shqip. Pas meshe takonim edhe Shqiptarë të tjerë të Zagrebit, kështu që ktheheshim në kolegj disi më të freskët.
Marjan Sebaj-SOPI: Pastaj erdhi dita e madhe për Ju e për famullinë tonë, për popullin shqiptar, u shuguruat meshtar. Si e përjetuat këtë ditë? Por, Ju kishim lutur këtu që paraprakisht të na shpjegoni çka ndikoi, çka Ju shtyri, apo momenti vendimtar që iu bashkëngjitët urdhrit të Jezuitëve?
Pater Shtjefen DODA:
Kështu, pas një
reflektimi dhe lutjeje më të thellë vendosa t`i bashkëngjitesha urdhrit jezuit.
Tani, kur kthehem dhe e shikoj këtë ngjarje, më duhet ta pranoj që vërtet ka
qenë hiri i Zotit që më ka shtyrë të bëj atë hap të guximshëm. Deri më atëherë
në atë kolegj nuk kishte asnjë shqiptarë jezuit nga Kosova. Kisha dëgjuar se
ekzistonin jezuitë në Shqipëri, dy Shqiptarë që ishin të moshuar, të mbijetuar
nga regjimi komunist, P. Luli e P. Vata, por që të gjithë të tjerët ishin jo
Shqiptarë, në fakt italianë. Përkundër të panjohurave të shumta, ndieja një
siguri të brendshme që kjo ishte rruga ime ku do t`i shërbeja më i lumtur Zotit
dhe Kishës. Dëshiroja që kjo mënyrë e jetës, gatishmëria për t`iu ndihmuar
njerëzve si në arsimim ashtu edhe në jetën shpirtërore, të përhapej edhe ndër
Shqiptarë. Prania e jezuitëve në një popull do të thoshte bekim, për këtë isha
i bindur.
Kështu që u pranova
për të hyrë në noviciat (rishtari). Dy vjet i kalova në Split ku u njoha më
mirë me urdhrin jezuit. Koha e noviciatit është edhe një kohë shqyrtimi i
thirrjes personale rregulltare. I bëra të ashtuquajturat ushtrimet e mëdha
shpirtërore, 30-ditëshe, të Shën Injacit. Në përfundim të tyre iu kushtova
Zotit për një jetë rregulltare në varfëri, dëlirësi dhe dëgjesë, në Shoqërinë e
Jezusit.
Formimi jezuit
parasheh që në mes studimit të filozofisë (në kohën time zgjaste dy vjet) dhe
teologjisë, i riu jezuit ta kalojë një kohë duke ndihmuar në ndonjë apostullim
që zakonisht zgjatë dy vjet. Unë e kisha përfunduar filozofinë si seminarist i
dioqezës Shkup-Prizren. Kështu që menjëherë pas noviciatit, tani si jezuit i
provincës kroate e fillova të ashtuquajturin “magisterium”. Një vit e kalova si
prefekt (kujdestar) i nxënësve në kolegjin në Fratrovac për nxënësit që ndiqnin
gjimnazin “Shalata” në
Vetëm pas kësaj, në
vjeshtë të vitit 2000 e fillova studimin e teologjisë, që zakonisht tek
jezuitët zgjaste katër vite dhe është i ndarë nga studimi i filozofisë. Tani
studimet i kisha më të lehta edhe për shkak të rrethanave më të njohura dhe për
njerëzit që tashmë ishin si familjarët e mi. Por, besoj që e kisha më lehtë
edhe për shkak të terminologjisë dhe lëndëve që ishin më të njohura, pasi
ndërlidheshin me katekezë apo mësimin e fesë me të cilin tashmë isha
familjarizuar qysh si fëmijë në famulli.
Gjatë viteve të
studimit të teologjisë jam marrë mjaft edhe me shkrime, përkthime artikujsh në
shqip, dhe kam ndihmuar në përgatitjen e botimeve të disa librave nga Misioni
Katolik Shqiptar në
Pasi u diplomova në
teologji, në vitin 2004, së bashku edhe me dy bashkëvëllezër të mi jezuitë, u
shugurova meshtar nga kardinali Josip Bozaniq, në katedralen e Zagrebit. Dy
vite kam qenë kapelan (ndihmës i famullitarit) në famullinë kroate të Opatisë –
në Kroaci.
Me 1 gusht 2004 e
kremtova meshën e parë në Kabash. Ndjenjat i kisha pak të përziera, sepse kisha
kaluar një kohë e gjatë jashtë vendlindjes. Por zemra mu mbush me gëzim kur i
shikoja të tjerët të lumtur, familjarët e mi, famullitarin Don Lush Gjergjin,
motrat rregulltare Bijat e Dashurisë Hyjnore, besimtarët e famullisë sonë, por
edhe miqtë dhe dashamirët që kishin ardhur për të marrë pjesë. E kam lutur
Zotin që të thërret edhe kandidatë të tjerë jezuitë shqiptarë, por nuk do të
hidhërohesha nëse i thërret edhe për meshtarë dioqezanë.
Kur shoh sot se vetëm
prej famullisë sonë momentalisht janë 5 kandidatë për priftërinj, 4 prej tyre
pikërisht ndodhen në studimet filozofike-teologjike në Shkodër, në seminarin
ndërdioqezanë që e udhëheqin jezuitë të provincës italiane, atëherë e
falënderoj Zotin për këto thirrje. Më gëzon fakti që kontakti i Shqiptarëve me
jezuitë vazhdon të ekzistojë e të rritet.
Kohë më parë i takova në seminarin ndërdiqezan në Shkodër këta bijtë tanë, Dritonin, Engjëllin, Nikollën, Aleksin, me të cilët i kaluam disa momente të shkurtra, por të përzemërta dhe vëllazërore. Dhëntë Zoti që edhe Denisi pasi ta kryen maturën në Prizren, t`iu bashkëngjitet bashkëvëllezërve të tjerë në Shkodër. Tash po e lus Krishtin që të gjithë këta bij të dashur të famullisë sonë të qëndrojnë besnikë dhe të bëhen meshtarë shembullor. Nuk e fsheh dëshirën që ndonjëri prej Shqiptarëve një ditë të bëhet edhe jezuitë.
Marjan Sebaj-SOPI: Ky urdhër katolik i cili në historinë e popullit tonë luajti rol të rëndësishëm ose kyç në momente e kohërat më të vështira të historisë së Shqipërisë, dhe në përgjithësi të popullit shqiptarë, ka vend të veçantë. Ju lutem na thoni diç shkurtimisht mbi jetën dhe veprimtarinë e urdhrit të jezuitëve?
Shtjefën DODA: Jezuitët janë një bashkësi etërish të “Shoqërisë së Jezusit”. Ky
urdhër fetar në Kishën Katolike, latinisht «Societas Jesu» (SJ), është
themeluar në vitin 1540 nga spanjolli Injac Lojola (1491-1556). Parimi i urdhrit
jezuit është: «Omnia ad majorem Dei gloriam" - "Gjithçka për më të
madhen lavdi të Hyjit». Qëllimi i rëndësishëm është nëpërmjet predikimeve,
shpalljes dhe formimit ta përhapin fenë katolike dhe t`i përmbushin të gjitha
kërkesat e Kishës. “Ta kërkosh dhe ta gjesh Hyjin në gjithçka”, kështu Injaci i
Lojolës e përmbledh përshpirtërinë e jezuitit. Lloji i jetesës që jezuiti është
i thirru të bëjë është që të jetë soditës në veprim.
Ndër Shqiptarë urdhri
jezuit është i pranishëm që prej vitit 1841. Disa etër jezuitë nga Italia
erdhën si misionarë për të ungjillëzuar në Shqipëri. Hasën në vështirësi të
shumta për shkak se në atë kohë Shqipëria ndodhej nën Perandorinë Osmane. Në
vitin 1854 me vendim të Zyrës Misionare të Vatikanit dhe të Ipeshkvijve
shqiptarë, u hap në Shkodër Seminari për krejt rajonin e Ballkanit Jugor. Ky
seminar iu besua etërve jezuitë italianë, që e udhëheqin edhe sot e kësaj dite.
Në vitin 1877 u
themelua Kolegji Saverian, në fillim si shkollë tregtie dhe më pas si lice
klasik, pas shpalljes së Shqipërisë, në vitin 1912, si shtet i pavarur nga
Perandoria Turke.
Në mënyrë të
përmbledhur mund të themi që jezuitët ndër Shqiptarë janë të njohur për
veprimtaritë e dendura misionare, kulturore, fetare dhe artistike, me grupe
muzikore dhe teatrale, me revista dhe me shtypshkronjën "Zoja e
Papërlyer". Ardhja e jezuitëve shënoi pikënisjen e një rilindjeje të jetës
fetare e kulturore-arsimore ndër Shqiptarë.
Mjafton të përmendim
që te jezuitët e Shkodrës morën mësimet e para personalitete të rëndësishme, si
p.sh. Ndre Mjeda (me emrin e tij quhet tani edhe shkolla fillore në Kabash),
Faik Konica, Luigj Gurakuqi, Ernest Koliqi, Arshi Pipa, Ndre Zadeja... Por edhe
shumë poetë, shkrimtarë, letrarë, mjekë, meshtarë, arsimtarë, intelektualë,
diplomatë dhe politikanë, menaxherë të tjerë të bizneseve të suksesshme brenda
e jashtë vendit.
Veprat e Jezuitëve që
kanë lënë më shumë jehonë, sidomos nëpër vende malore, kanë qenë "misionet
shëtitëse" (Missione Volante). Të tilla misione ka pasur edhe nëpër viset
tona në Kosovë, konkretisht edhe në famullinë e atëhershme të Letnicës. Por
jezuitët i kanë vizituar edhe fshatrat/filialet përreth. Kanë përhapur
ungjillin, i kanë mësuar popullit uratë dhe devocione të ndryshme, kanë
ndërmjetësuar në pajtimin e gjaqeve. Shumë më vonë e kuptova që disa uratë që
edhe vetë i praktikoja, e që më pëlqenin, siç ishin “O i lumi, Jezu Krishti,
zemër butë e i përvujtë...”, prindërit e mi i kishin pas mësuar nga
“gjezovytët” (kështu i quante populli jezuitët).
Pasi tërhiqeshin prej
misioneve ata ktheheshin në bazat/bashkësitë e tyre, në Shkodër dhe Shkup, dhe
i studionin historinë dhe zakonet e shqiptarëve. Meqë ra fjala, është mirë të
dihet që në famullinë e Shkupit si vajzë e re Gonxhe Bojaxhiu – Nëna Tereze, u
edukua në fe dhe u frymëzua për misione nga etërit jezuitë. Jezuitët
riorganizonin të dhënat që i kishin mbledhur, shkruanin relacione dhe botonin
libra dhe fjalorë. Edhe sot, edhe pas komunizmit, populli i kujton këngët e
thjeshta me tekste katekizmi të kompozuara nga etërit jezuitë.
Vlen të përmendet që në listën e 40 dëshmitarëve të fesë gjatë regjimit komunist në Shqipëri, për të cilët ka filluar çështja e lumnimit, ndodhen edhe tre jezuitë: Atë Daniel Dajani, Atë Gjovani Fausti dhe Vëlla Gjon Pantalia.
Marjan Sebaj-SOPI: Si është gjendja aktuale, d.m.th. veprimtaria e jezuitëve sot në popullin shqiptar dhe botë?
Shtjefën DODA: Edhe sot jezuitët veprojnë ndër Shqiptarë. Kryesisht janë të angazhuar
në fushën e arsimit dhe edukimit. Ata mundohen për të rritur dialogun mes fesë dhe
kulturës, mes Ungjillit dhe kërkimit shkencor, edhe me qëllim që të vihen bazat
e një Universiteti të ardhshëm Katolik.
Në kohën e Shën
Injacit Shoqëria e Jezusit i kishte rreth 1000 jezuitë. Sot ajo numëron rreth
19.000 anëtarë të shpërndarë nëpër mbarë botën duke u konsideruar si urdhri më
i madh fetar (për burra) në Kishën Katolike. Selia e Urdhrit të Jezuitëve
ndodhet në Romë. Ky urdhër është i ndarë në 91 provinca, që gjithmonë udhëhiqen
nga një provincial – eprorë i lartë. Kosova bën pjesë në provincën kroate kurse
Shqipëria në atë italiane të Shoqërisë së Jezusit. Në Shqipëri ndodhet edhe një
tjetër jezuit shqiptar, P. Zef Bisha, që momentalisht bën pjesë në bashkësinë e
jezuitëve në Tiranë.
Për të qenë më të
lëvizshëm jezuitët nuk jetojnë të lidhur ngushtë për një vendi në manastire,
por – në përputhshmëri me detyrat dhe fushat e angazhimit – në godina dhe
shtëpi të urdhrit të tyre të quajtura rezidenca, kolegje etj., të cilat prapë
kanë një epror shtëpie (superiorin apo rektorin). Të gjithë këta eprorë i kanë
këshilltarët ose konsullorët e tyre. Kështu puna e ndërmarrë është më shumë
vepër grupi se sa e një individi. Edhe sot si në fillim jezuitët në mënyrë të
veçantë i nënshtrohen Atit të Shenjtë - papës.
Udhëheqja dhe
lëvizshmëria internacionale e anëtarëve të vet urdhrit jezuit i garanton një
këmbim gjallërues kulturash dhe mentalitetesh.
Jezuitët mundohen t`i
mbesin besnik traditës së lashtë të tyre në trojet shqiptare. Sot janë të
pranishëm në Shqipëri nëpërmjet Seminarit ndërdioqezan dhe gjimnazit klasik
”Pjetër Meshkalla” në Shkodër, kurse në Kosovë nëpërmjet gjimnazit klasik
“Loyola” që ndodhet në periferi të Prizrenit. Në Tiranë Jezuitët e udhëheqin
edhe famullinë e Zemrës së Krishtit, ku ndodhet edhe Caritasi famullitar. Në
këtë famulli përkrahin edhe lëvizjen e skautëve, qëllimi i së cilës është t`i
ndihmojë djemtë e vajzat që të rriten si qytetarë të mirë, të bëhen “njerëz për
të tjerët”. Etërit organizojnë edhe kurse të formimit socio-politik. Jezuitë në
Tiranë kanë themeluar librarinë “Genizah” dhe shtëpinë botuese “Ylber”. Qendra
“Anton Luli” në Vaqar, formon dhe edukon njerëz në nevojë.
Jezuitët me praninë e tyre dëshirojnë që ta vazhdojnë veprën e tyre misionare, së bashku me shumë të tjerë. Jo vetëm me besimtarët brenda Kishës ndër Shqiptarë, me meshtarë, rregulltarë, rregulltare e laikë, ata mundohen që të kultivojnë marrëdhënie edhe me të krishterët ortodoksë dhe me besimtarët e fesë islame. Qëllimi i këtyre veprimtarive është rritja njerëzore, kulturore dhe fetare e popullit shqiptar. Duhet të mësohemi që të gjithë përbërësit socialë dhe fetarë të dialogojmë mes veti. Ndryshimet që ndodhen ndër Shqiptarë duhet të ndihmojnë në riformimin e identitetit dhe të pasurisë së Shqipërisë dhe Kosovës.
Marjan Sebaj-SOPI: Pas shugurimit keni shërbyer në Kroaci, më vonë
keni studiuar pedagogjinë e fesë në
Shtjefën DODA: Jam përcaktuar më shumë për të trajtuar tema rreth rinisë për shkak se
vetë e kam përjetuar si i ri se ç`do të thoshte të mos kesh bashkëbisedues ose
hapësira ku të mund t`i reflektosh dhe parashtrosh pyetjet që të mundojnë. E
ndieja edhe mungesën e literaturës së mirëfilltë në shqip, që do t`i trajtonin
problemet rinore. Të gjithë kemi nevojë, e të rinjtë në veçanti, ta përjetojnë
se dikush po i kupton. Duke dëshiruar që gjeneratat e reja të mos hasin në
vështirësi të tilla dhe sado pak t`ua lehtësoj këtë kalim “dramatik” nga
fëmijëria në rini, dhe nga rinia në moshë të rritur, mora guximin që të ofroj
një lloj dialogu me persona të moshave të reja, nëpërmjet shkrimeve.
Ekziston edhe një
arsye përse jam fokusuar më shumë në moshën e re: për shkak se gjeneratave të
vjetra, kështu të paktën e kam unë përshtypjen, u mungojnë shumë gjërat
elementare edukativo-arsimore. Edhe gjeneratat e vjetra kanë nevojë t`i mbushin
zbrazëtirat e lëna nga e kaluara. Ata kanë nevojë të lexojnë diçka më të lehtë dhe
me një gjuhë më të kuptueshme edhe për shkak të nivelit të tyre të arsimimit.
Duke u ndihmuar të rinjve po mendoj se tërthorazi do të arrijë e t`i ndihmoja
edhe të moshuarit që jetojnë me ta.
Në kohën time të
fëmijërisë, gjeneratat e vjetra ishin të ballafaquar me çështjet e mbijetesës.
Kështu që nuk kishin as kohë të lexonin. Tani, pasi sado pak kushtet janë
përmirësuar, dua të besoj që gjeneratat e reja të kenë më shumë kohë për t`iu
kushtuar librit dhe leximit. Nëse përpara nuk mund të blinim apo nuk mund të
arrinim te librat e dëshiruar, tani ekzistojnë më shumë mundësi leximi edhe
nëpërmjet mjeteve shoqërore të komunikimit, siç është interneti. Duke u munduar
të shkruaj me një gjuhë që është e kuptueshme për të rinjtë, dëshiroj t`ua bëj
atyre me dije se ka njerëz që të paktën tentojnë t`i kuptojnë të tillë siç janë
dhe që ia vlen të lexosh dhe të hysh në dialog me të tjerët, me botën. Dëshira
ime është që të gjithë të vetëdijesohemi se jemi pjesë e kësaj bote, dhe që
rrjedhat e ngjarjeve varen edhe nga pjesëmarrja dhe vendimet tona të
përbashkëta. Në këtë mënyrë dëshiroj t`i nxisë të rinjtë të bëhen pjesëtarë
aktivë të ngjarjeve dhe rrethanave të jetës, që t`i ikin mentalitetit të
viktimës ku për gjithçka të tjerët ose rrethanat e pafavorshme do të ishin
fajtorë.
Gjatë kohës jashtë
vendlindjes, sa isha në studime pas diplomimit në
Pasi e vëreja praninë e madhe të rinisë në mjetet shoqërore të komunikimit, sidomos në “facebook”, vendosa që t`i takoj ata atje ku ndodhen. E pash të arsyeshme të krijoj një grup, që e quajta “Momenti i shenjtë – Lutja e përditshme”. Me këtë dëshiroj ta bëj më të njohur përshpirtërinë injaciane, që është dëshmuar e përshtatshme për shumë persona nëpër botë. Duke u mbështetur në idenë e ofrimit të shkrimeve meditative në internet nga ana e jezuitëve irlandezë (www.sacredspace.ie ), çdo ditë i përkthej dhe përshtati ato për besimtarët tanë shqiptarë. Qëllimi i kësaj ueb faqeje është që tu ndihmohet besimtarëve dhe të gjithë njerëzve vullnetmirë, sidomos atyre që kalojnë një kohë të gjatë pranë kompjuterit, të mund t`ia kushtojnë një moment në ditë shpirtit. Meditimet ndjekin ritmin e leximeve liturgjike që është i paraparë për ditën përkatëse. Faleminderit Zotit, në bazë të reagimeve të përdoruesve shqiptarë të këtij grupi, po shoh që njerëzit praninë e meshtarit në internet, që përçon përmbajtje shpirtërore, po e konsiderojnë si diçka mjaft pozitive. “Momenti i shenjtë” dëshiron që atyre tu jepet zemër që në çfarëdo rrethane të jetës ta ndiejnë praninë e Krijuesit, ta gjejnë ushqimin e shpirtit, ta gjejnë Zotin në gjithçka.
Marjan Sebaj-SOPI: Ju i vazhduat studimet pasuniversitare në Innsbruck, na thoni diçka rreth përvojës Tuaj gjatë studimeve? Çka mendoni se duhet ofruar sot rinisë që të kemi atë të ndershme, të moralshme, të përgjegjshme…? A është i mundur një edukimi i mirëfilltë në botën e sotme nga e cila vijnë rreziqet e mëdha, si për shembull bota e kompjuterizuar apo industrializuar (shoqëri e konsumit të madh)? Si të veprojmë sot me rininë?
Shtjefën DODA: Po, studimet pasuniversitare i vazhdova në fakultetin e teologjisë në
Innsbruck. Njëherë mu desh ta mësoja mirë gjuhën gjermane, ta jepja provimin e
gjuhës, si kusht për të qenë student ordiner. Gjatë studimit master në
pedagogjinë e fesë, që bën pjesë në teologjinë baritore, kam mësuar shumë
gjëra. Në ligjëratat, seminaret dhe praktikumet që i kam bërë kam përjetuar e
zbuluar shumë gjëra sa të dhimbshme aq edhe të bukura. Të dhimbshme, sepse
njeriu duhej të ballafaqoheshe me anët e dobëta të vetvetes, të shprehive në të
mësuar dhe në të besuar nga e kaluara. Por kjo dhimbje ishte po aq çliruese,
kur kuptoje që ato dobësi a “pengesa” ishin rast, jo për të ikur prej tyre, ose
për t`i ndrydhur ato, por pikërisht duke u ballafaquar me to, duke i pranuar
ato njeriu rritej, forcohej, piqej.
Gjatë 5 viteve më
është dashur t`i përpunoj, (vetë)reflektoj sa më shumë të jetë e mundur
përvojat personale lidhur me edukimin, mësimin, formimin arsimor dhe fetar. Si
fëmijë njeriu merr pa reflektuar shumë zakone, por edhe “shabllone”, shumë
shprehi nga të tjerët, nga mjedisi në të cilin jeton. Tani duhej vetëdijesuar
ato ndikime, që të kanë (de)formuar si person. Ky reflektim mbi vetveten duhej
të të aftësonte që të bëhesh më i lirë, më i përgjegjshëm, që mos të biesh pre
e së kaluarës. E kaluara është pjesë e jotja, por njeriu nuk duhet të lejojë që
të rrudhet nga ajo, dhe të ndikojë negativisht në të tashmen tënde. Duhej marrë
mësim nga e kaluara jote dhe ta marrësh jetën në duar e tua – të bëhesh
farkëtar i fatit tënd. Duhej mësuar të jesh vetë-kritik. Me fjalë të tjera,
duhej gjetur gishtin e Zotit në ngjarjet e përjetuara, në gëzim dhe hidhërim.
Kështu mësonim se si t`i lexonim shenjat e kohës, në botë dhe në vetvete.
Njeriu kalon nëpër
shumë periudha të jetës. Të gjitha janë të rëndësishme. Asnjëra prej tyre nuk
është më pak e rëndësishme. Si ngjizja, rritja, fëmijëria, rinia, ashtu edhe
mosha e rritur dhe e shtyrë është barazi e rëndësishme. Zoti është i pranishëm
në të gjitha fazat e jetës, pa marrë para sysh a janë të këndshme a të
pakëndshme. Të gjitha ato i ngjajnë një drame në të cilën merr pjesë edhe vetë
Zoti.
Në Innsbruck kam
mësuar që nuk kemi nevojë t`i zbukurojmë gjërat që na ndodhin apo na kanë
ndodhur, t`i zmadhojmë apo t`i zvogëlojmë ato. Ky do të ishte mashtrim dhe
tjetërsim. Ngjarjet duhet parë në sy ashtu siç i përjetojmë. Duhet krijuar
hapësira ku vijnë në shprehje përvojat tona njerëzore. Aftësia për ta duruar
tensionin, konfliktin, për të bërë dallimin në mes asaj çka dëshirojmë të jemi
dhe asaj çka jemi në realitet tregon pjekurinë tonë. Vetëm nëpërmjet
komunikimit konstruktiv ka shpresë për një përmirësim dhe ndryshim që gjithmonë
është hir/dhuratë e Zotit, dhe jo sajesë njerëzore.
Në takime me të tjerët
ne zakonisht flasim edhe për përvoja të tilla që i vlerësojmë si “të këqija”. Në
fakt prapa çdo përvoje ndodhet një porosi për jetën tënde. Si dishepujt e
Emausit, në kontakt me tjetrin, me të “panjohurin”, duke komunikuar, duke u
ballafaquar me pafuqinë e tyre për të kuptuar ngjarjet e dhimbshme, duke u
çuditur për (pa)dijeninë e tjetrit, duke shtruar pyetje, duke dëgjuar
shpjegimin e çështjeve, na çelen sytë dhe ne e njohim vetveten dhe tjetrin –
zbulojmë që Zoti qenka me ne. Zbulojmë se grupi në të cilin jemi duke marrë
pjesë qenka një “ne” i dhuruar. Këtë “ne”, këtë bashkësi, nuk mundka njeriu ta
prodhojë. Ajo po na dhuruaka prej Zotit. Duke zbuluar, kuptuar dhe pranuar këtë
të vërtetë, fillon një fazë e re e shijimit të grupit, familjes, bashkësisë.
Ajo çmohet më shumë. Prej saj nuk iket. Ajo përforcohet duke i kushtuar më
shumë vëmendje. Zbulon dhe kupton që përvojat e tua personale, subjektive,
qenkan pjesë e një bote në të cilën jeton ti bashkë me të tjerët, dhe për
(mos)ndërtimin, (mos)zhvillimin dhe (mos)integrimin e së cilës janë përgjegjës
të gjithë. Rritet përgjegjësia dhe dashuria për rolin në grup apo bashkësi.
Tani njeriu bëhet më real, nuk e shikon më veten dhe përvojat e veta të
shkëputura dhe të izoluara nga të tjerët, por të gjithëve u kushtohet vëmendje.
Të gjithë janë të rëndësishëm, asnjëri nuk përjashtohet, sepse tek e fundit të
gjithë ndodhemi në të njëjtën barkë.
Të rinjtë nuk janë më
fëmijë, por nuk janë as edhe të rritur. Mosha rinore është një moshë, ashtu të
them, kritike në të cilën lehtë kalohet nga entuziazmi deri në depresion. Kjo
është moshë me rreziqe, sepse fëmijët kanë nevojë më shumë se kurrë për një
udhëheqje që është e pa imponuar, por efikase, e fuqishme, por jo arbitrare.
Nga përvoja e dimë se të rinjtë fillojnë ta kërkojnë apetitin e lirisë
personale, mirëpo nuk ia njohin rreziqet e saja, e kërkojnë kuptimin e
afirmimit të vetvetes, por nuk janë në gjendje që mjaftueshëm t`i vlerësojnë
kthesat e rrezikshme.
Të rinjve u them: unë jam i bindur në vlerat e mëdha dhe burimore. Ti mund ta kesh punën, mund të arrish sukses, të kesh prestigj, para. Të gjitha këto janë të rëndësishme, por mos i vendos ato në rend të parë në shkallën e vlerave. Merr shembull nga ata të rritur që i kanë mishëruar vlerat si dashurinë, drejtësinë, solidaritetin, paqen, fenë. Aspiro që një ditë edhe ti të jesh jo vetëm mësues, por edhe dëshmitar i këtyre vlerave. E di që je ndoshta ende i/e varur edhe nga ana afektive dhe ndjen pasiguri psikologjike. Ato do t`i tejkalosh me një dashuri më të pjekur.
Marjan Sebaj-SOPI: Cilat janë përshtypjet nga përvoja e Juaj shumëvjeçare baritore lidhur me rininë në perëndim dhe atë shqiptare?
Shtjefën DODA: Sa isha kapelan në famullinë e Opatisë, në Kroaci (2004-2006), jam
përkujdesur për ministrantat, për përgatitjen e nxënësve për kungim të parë dhe
atyre për krezmim. Në Innsbruck më shumë kam pas kontakt me rininë gjatë
praktikumeve që më duhej t`i bëja në mësimin e fesë në shkolla fillore dhe
gjimnaze. Fëmijët shqiptarë i njoh për aq sa i kam takuar gjatë meshave shqip,
që kryesisht i kam kremtuar në Mynih të Gjermanisë, një herë në muaj gjatë
viteve 2007-2012. E kam përshtypjen që, ashtu të them, fëmijët e diasporës i
artikulojnë ndjenjat dhe nevojat e tyre më lehtë. Disi janë më pak të ngarkuar
nga përjetimet e së kaluarës. Sidomos gjenerata e dytë e mërgimtarëve po
adaptohet shumë më lehtë në vendet ku jetojnë. Kuptohet që këta i kanë kushtet
e arsimimit më të mira sesa ata në Kosovë a Shqipëri. Janë më të informuar për
shumë gjëra. Megjithatë, mendoj që me rëndësi është që, siç thotë ajo fjala e
urtë: “lulëzo, aty ku je mbjellë”. Pavarësisht vendit, duhet t`i japim
përparësi cilësisë në krahasim me sasinë.
Dikush mund të
absorbojë shumë informacione, të ketë shumë dituri, por ato jo domosdo e
promovojnë jetën. Nëse informacionet nuk merren e ndërlidhen me jetën, ato nuk
e bëjnë njeriun më të lumtur dhe më të pasur. Qëllimi i arritjes së diturisë do
të duhej të ishte që ajo të të japë kuptim, ta përkrah, ta zhvillojë jetën,
drejtësinë, solidaritetin në mes njerëzve në të gjitha fazat e saja.
Pa marrë para sysh
fshatin, qytetin a shtetin në të cilin jeton, njeriu gjithmonë do t`i duhet të
ballafaqohet me vetveten, me çështjen e të qenit njeri. Njeriu mbetet njeri
kudo qoftë, në vendlindje a në mërgim. Çështja kryesore është që në
bashkëjetesë ta promovojmë lirinë, mirëkuptimin, respektin, dashurinë ndaj
njëri-tjetrit. Prej vetes duhet të nisemi, aty ku ndodhemi. Mos të jetojmë
gjithmonë duke e shikuar tjetrin, duke lakmuar kushtet e tjetrit, e duke
harruar vetveten dhe Mbretërinë e Zotit aty ku jeton.
Probleme ka gjithkund:
si në shtetet e perëndimit ashtu edhe në vende tjera. Vetëm që ato për nga
forma dallojnë. Kështu që mos të mashtrohet ndonjë i ri ose e re e të mendoj që
nëse shkoj në mërgim do të zgjidhen krejt problemet. Përveç problemeve
ekonomike, në jetë ekzistojnë edhe probleme të tjera, që nuk kanë të bëjnë me
jetën materiale, e me të cilat çdo njeri duhet të ballafaqohet. Nëse jemi dhe
mbesim analfabetë në jetën shpirtërore, atëherë nuk do të na nevojitet as
dituria, as pasuria ekonomike, as një vend pune. Madje kjo edhe mund të të
bëhet zot, duke të të bërë skllav të vetin, duke ta marrë lirinë aq shumë të
dëshiruar.
Megjithatë, do të thosha në mënyrë të përmbledhur, se do të më gëzonte fakti nëse në Kosovë dhe Shqipëri qeveria ose plan-programet e partive politike të kenë prioritet zhvillimin e arsimit dhe edukimit, që fëmijët tanë të mund të kyçen një ditë dhe të inkuadrohen me rrjedhat evropiane.
Marjan Sebaj-SOPI: Sa punon shoqëria e jonë, Kisha e jonë vendore, me rini, që ajo të jetë më aktive e ta gjejë veten në këtë botë plotë turbullira, ose më mirë e më butë të them, në ndryshime të shpejta?
Shtjefën DODA: Është e vërtetë që ritmi i jetës ka filluar të ndryshojë. Kjo po
vërehet edhe ndër trevat shqiptare. Bota po afrohet gjithnjë e më shumë, falë
edhe mundësive tekniko-teknologjike në komunikim. Sidomos te më të moshuarit,
që tashmë u janë bërë shprehi shumë gjëra, ritmi dhe (sh)ndërrimet e shpejta të
reja shkaktojnë dezorientim, shqetësim, brengosje. Disave madje këto
(sh)ndërrime u duket se po ua zënë frymën. Në fakt jeta ka qenë gjithmonë në
lëvizje. Ajo është e gjallë, rrjedh, kalon. Vetëm që gjërat e përparshme, për
shkak stilit të jetës, kanë pas një ritëm më të ngadalshëm. Tani na duhet të
mësohemi dhe të familjarizohemi me gjërat e reja, që kërkojnë adaptim të ri.
Duhet të mësohemi që të bëjmë atë që mundemi. Të dimë t`i lëshojmë gjërat të
cilave vërtetë u ka dalë boja. Problemet nuk zgjidhen duke i kapur ato me
ngërç. Nevojitet që ato t`i bëjmë me qëllim dhe besim të mirë. Detyra jonë
është të mbjellim farën, ta ujisim, e Zoti bën që të rritet. Prej Tij varen
rezultatet e ardhshme. Kur njeriu e bën atë që mundet, atëherë e ruan edhe
paqen e shpirtit. Zotit i takon të bëjë të pamundurën.
Për sa i përket Kishës
katolike në Kosovë, mendoj që ajo është një vend misionar. Kjo më është bërë më
e vetëdijshme sidomos gjatë viteve të studimit në
Katolikët e Kosovës
nuk ishte dashur t`i brengoste numri, se a janë pakicë a shumicë në një vend.
Kudo që janë, ata janë pjesë e një familje të madhe botërore. Me rëndësi është
cilësia. Vërej që besimtarët tanë shqiptarë i duan devocionet popullore. Atyre
u bëjnë mirë shtegtimet. Kanë nevojë më shumë ta shohin botën, të njohin edhe
mënyra të tjera përshpirtërie. Faleminderit Zotit, me angazhimin e meshtarëve
të devotshëm, edhe të jezuitëve misionarë, shumë prej besimtarëve nga e kaluara
kanë mësuar uratë përmendsh. Siç duket kjo u ka ndihmuar që të mbajnë gjallë
kontaktin me Zotin dhe t`i përballojnë shumë vështirësi në jetë. Më duhet të
them që te gjeneratat e reja vërej që kanë nevojë për një riorientim në
çështjet e shpirtit, nderimin e shenjtërve, për shkak të rrethanave dhe nevojave
të reja.
Është mirë të dimë që
sidomos te kalimi nga fëmijëria në rini, dhe nga rinia në moshë të rritur,
ndodhë një dezorientim. Meqenëse njeriu tashmë nuk është më fëmijë, por ende
nuk është as i rritur apo i pjekur, kjo fazë përjetohet si krizë besimi. Dhe
mirë është që ndodh kështu. Për shkak se duhet të rritemi dhe të bëhemi të
pjekur, jo vetëm për nga ana njerëzore, por edhe ajo fetare. Tani duhet
përvetësuar feja në mënyrë të rritur personale. Tani nuk do të mjaftojë të them
uratë siç bëjnë të tjerët – duke i imituar të tjerët, vëllain a motrën,
prindërit... Si i rritur kam nevojë ta krijojë një marrëdhënie personale me
Zotin. Mënyrat janë nga më të ndryshmet. Këtu të jepet një liri që, si i
rritur, të përzgjedhësh rrugën që të përshtatet, ku ti e ndien praninë e Zotit,
që të jep forcë dhe kuptim për jetën tënde.
Në këtë (sh)ndërrim
roli i meshtarit, motrës rregulltare, respektivisht roli i
katikistit/katekistes si shoqërues në pjekurinë e fesë, është shumë i
rëndësishëm. Katekizimi ose mësimi i fesë nëpër famulli/misione, ishte dashur
t`i japë hapësirë jo vetëm doktrinës nëpër libra, mësimit përmendsh të të
vërtetave të fesë, sepse kjo është vetëm një nga pjesët e rëndësishme në
nxënien dhe mësimin e fesë. Shumë me rëndësi është që ajo çka mësojnë së bashku
të ndërlidhet me jetën personale të pjesëmarrësve. Nëse doktrina nuk ndërlidhet
me jetën e gjallë, atëherë feja mund të keqkuptohet dhe keqpërdoret si ide
partie, dhe të shndërrohet në një lloj ideologjie ose të përjetohet si mish i
huaj në jetën personale. Kjo nënkupton që edhe meshtarët dhe motrat rregulltare
do t`iu duhet në të ardhmen të arrijnë kompetenca më të mëdha në mësimdhënie,
në udhëheqjen e një grupi.
Katekistit/katekistes
do t`i duhet në të ardhmen të jetë i/e vetëdijshëm/e për rolin e saj
pjesëmarrës – dhe jo vetëm dhënës, në proceset e nxënies së fesë. Ai/ajo nuk
është përçues vetëm i një materiali a doktrine, një mësimi që duhet lexuar
nëpër libra dhe të mbahet në mend, por edhe një dëshmitar/e i/e gjallë i/e
fesë. Prej kësaj do të varet edhe besueshmëria e asaj çka ua mbartë fëmijëve,
të rinjve. Prandaj e shoh shumë të arsyeshme që në nivel ipeshkvor të
organizohen takimet e katekistëve, pse jo edhe në bashkëpunim me ipeshkvitë në
Shqipëri, për të shqyrtuar së bashku mundësitë dhe vështirësitë, për të
përkrahur bashkërisht përçimin e fesë.
Mendoj që ipeshkëvia
në Kosovë duhet t`i bëjë më të qarta disa prioritete baritore. Kohëve të fundit
– edhe pse 50 vjet më vonë – janë botuar në shqip edhe dokumentet e Koncilit II
të Vatikanit. Në to qartë jepen direktiva se çka kërkohet prej një dioqeze.
Kështu për shembull, një kohë të gjatë ndjehet mungesa e një këshilli
liturgjik, që do të unifikonte tekstet dhe meloditë e këngëve në nivel
ipeshkvor, respektivisht ndërdioqezan. Mendoj që kjo do të ishte e realizueshme
së bashku edhe me ipeshkvijtë në Shqipëri. Vendimet e përbashkëta do të
krijonin më shumë unitet dhe do të kishin më shumë peshë. Për shkak të mungesës
së këtyre vendimeve të përbashkëta në nivel (ndër)dioqezan, shumë gjëra janë
duke u eksperimentuar, kështu duke u copëzuar dhe shkapërderdhur nëpër
famullitë veç a veç. Kjo po krijon pastaj vështirësi që po përjetohen në
praktikë – po e zëmë, gjatë këndimit të një kënge, apo gjatë një lutje të një
urate me karakter të përbashkët. Pra, kërkohet unifikim tekstesh, uratësh... që
do të vlente dhe praktikohej për takimet e përbashkëta (ndër)dioqezane.
Meqenëse është e
pamundur që brenda natës të arrihen të gjitha çka dëshirojmë, është e
rëndësishme që të vendosen disa pika të përbashkëta afatshkurtra dhe afatmesme,
si lloj plan-programesh baritore që do të ndihmonin për të parë se në ç`
drejtim jemi duke shkuar. Pas një kohe do të jepej mundësia të bëhet një lloj
vetë-reflektimi, ku do të ishte më e qartë se çka është duke shkuar mirë dhe që
duhet vazhduar, e çka duhet përforcuar ose përmirësuar. Disa lloj direktivash
që do të jepeshin nga ipshkëvia do të duhej të ndihmonin që të përkrahet dhe
rritet vetëdija edhe e përgjegjësisë së meshtarëve dhe rregulltareve për një
mision të përbashkët baritor, që kërkon bashkëpunim dhe dëshmi të përbashkët të
së njëjtës fe.
Të gjithë duhet t`u
kushtohemi më shumë vëmendje të rinjve, të vegjëlve, pasardhësve. Detyrat e
prindërve, por edhe edukatorëve sot me të vërtetë janë të vështira. Sepse
edukimi i fëmijëve është art. Kisha do të mund të kontribuonte nëpërmjet
inicimit të takimeve të prindërve, duke harmonizuar familjen si institucion dhe
duke i shoqëruar të gjitha moshat në mënyrë permanente. Në rrethanat e sotshme
në Kosovë, besoj edhe në Shqipëri, e shoh të arsyeshme tu kushtohem më shumë
rëndësi parapërgatitjeve për martesë.
Një çështje mjaft
delikate shoqërore tek ne e konsideroj fejesën. Te shumë raste po vërej që
fejesa po përzihet me martesë. Ajo çka ishte dashur të ishte fejesa, njohje e
dyanshme e një të riu dhe të reje, si vëlla e motër – por edhe të familjeve të
tyre, po tabuizohet dhe po i lihet njëfarë fati duke u shtyrë në para-fejesë.
Kam vërejt që në disa familje në këtë fazë prindërit shtiren se “gjoja nuk po
di se çka po ndodh”. Një sjellje e tillë mund t`u japë të rinjve edhe sinjale
të gabueshme. Kjo paqartësi po lë vend edhe për “eksperimentime” vetjake, që
mund të krijojnë probleme mjaft serioze. Nëse qëndrohet vetëm në gjërat e
jashtme, ose njeriu shndërrohet në konsum, atëherë bie entuziazmi për njohjen e
shoqishoqme, humbet edhe besimi. Prandaj nuk është e çuditshme pse po lindin
mosmarrëveshje madje edhe ngatërresa nëpër familje.
Parapërgatitja e keqe
për martesë është një prej shkaqeve të divorceve që po ndodhin edhe tek ne.
Fejesa do të duhej ta luante rolin e vet, e jo të shndërrohet në diçka tjetër.
Ajo duhet qenë pikërisht moment/kohë kur djali dhe vajza njihen me anët e forta
dhe të dobëta të njëri-tjetrit, por edhe tu jepet kohë të njihen edhe
familjarët e tyre. Fshehja e anëve të dobëta ia pamundëson personit tjetër për
të marrë vendim të lirë dhe të pjekur për martesë. Sinqeriteti dhe dashamirësia
duhet ta shoqërojnë këtë fazë të rëndësishme të jetës. Dhe në fejesë duhet
lejuar mundësia që njëri apo tjetri, pasi e kanë njohur më afër personin edhe
familjen e tij, të mund të thotë edhe “jo”. Për fat të keq, tek ne në Kosovë,
me aq sa po vërej, e kam përshtypjen se më të moshuarit këtu i kanë përzier
shumë gjëra dhe po i hutojnë edhe të rinjtë. E kur po vijnë rastet e shkurorëzimeve,
atëherë çuditen se përse këta të rinjtë e sodit po ndahen kaq shpejtë.
Shpesh herë nuk është
mjaft që fëmijët të duhen. Si prind duhet ta meritosh besimin e fëmijës tënd.
Edhe për meshtarin ose motrën rregulltare vlen, që njëherë duhet krijuar
mirëbesimi me besimtarët, me fëmijët që i përgatit për kungim të parë a
krezmim. Në vështirësitë e tyre prindërit, meshtarët ose motrat rregulltare,
shpesh kërkojnë “receta” për sukses në edukim. Mirëpo, edukimi nuk është vepër
automatike, ku me një të trusur të një pulle arrihen rezultatet përkatëse.
Edukimi nuk është as udhëzim në një drejtim. Te edukimi gjithmonë kemi të bëjmë
me shkëmbim të dyanshëm. Marrja është po aq e rëndësishme sa edhe dhënia. Këtu
kemi të bëjmë me dialog, me takim zemrash, propozim vlerash dhe përgjigje e
pranimit (miratimit). Nuk mjafton që fëmijëve/tjerëve tu themi se cilat janë
vlerat. Atyre duhet t`u ndihmojmë të jetojnë. Shpesh herë e kemi plot gojën me
fjalë, duke propozuar se çka është mirë, por harrojmë që pa e jetuar atë, ajo që
kemi propozuar bëhet vetëm një ide si të tjerat, bëhet jo e besueshme. Pastaj,
ka rëndësi që edukimi të ndodhë në një atmosferë mirëbesimi. Të parashtrosh nuk
është e mjaftueshme edhe pse është e domosdoshme. Propozimin duhet ta shoqërosh
me dëshmi, stërvitjen (mësimin) me shembull. Prindërit duhet ta përkrahin
lirinë e fëmijëve të tyre, sepse në këtë mënyrë lind dhe rritet përgjegjësia.
Unë e falënderoj Zotin që në Prizren jezuitët e mi e kanë hapur gjimnazin Loyola. Ata gjatë historisë, por edhe tash gjithmonë u japin përparësi apostullimit edukativo-arsimor, të vetëdijshëm që, pa formimin e brezave të rinj nuk do të ketë as të ardhme të ndritshme të një populli. Çështja është se sa janë në gjendje ta perceptojnë si të vlefshme dhe sa po e shfrytëzojnë tani familjet shqiptare katolike këtë mundësi historike.
Marjan Sebaj-SOPI: Porosia e Juaj për rininë tonë në famulli e rrethinë, për rininë shqiptare në përgjithësi?
Shtjefën DODA: Ajo çka do të duhej çmuar në gjithë (sh)ndërrimin e shoqërisë sonë
shqiptare, që po i rrok të gjitha moshat, është vëmendja që duhet kushtuar
vlerave. Lëkundjet në botë na japin mundësi të shohim se në çka jemi duke e
bazuar e ndërtuar jetën tonë. Unë uroj, që nëpër familje, shkollë ose famulli
të krijohen hapësira ku njerëzit e "goditur" të mund të reflektonin,
të shpreheshin dhe luteshin së bashku. Me fjalë të tjera: që të bëhemi njerëz
që përjetimet individuale a shoqërore të dimë t`i artikulojnë dhe bashkëndajmë,
që të mësojmë t`i lexojmë ndodhitë në dritën e ungjillit. Ta përdorim më shumë
mendjen e mos të lejojmë që gjërat e çmueshme në jetë – përjetimet e dhimbshme
dhe më pak të dhimbshme, të na kalojnë pa i vërejtur, e pa mësuar asgjë prej
tyre. Kështu do të mësohemi të komunikojmë, sepse pa komunikim nuk ka as
njohje, as respekt, por as dashuri të ndërsjellë. Pa respektimin dhe njohjen e
të kaluarës tënde dhe të asaj çfarë po ndodh në jetën tënde, nuk mund ta
njohësh as ta duash as vetveten.
Nevoja e aftësisë për
të reflektuar mbi vetveten, për të artikuluar, shkëmbyer apo komunikuar me të
tjerët është më e nevojshme kur e dimë që çdo (sh)ndërrim psikologjikisht
përjetohet si "krizë". E kriza gjithmonë mund të shikohet negativisht
– si shkak për mbyllje, izolim dhe vajtim, apo pozitivisht – si mundësi e mirë.
Për aq sa ne mësohemi së bashku t`i lexojmë ngjarjet që na ndodhin dhe
mundohemi të gjejmë/t`i japim një kuptim gjithë kësaj "tollovie",
deri atëherë tregojmë se nuk i jemi lëshuar një fatalizmi, ku gjithmonë tjetri
është fajtor. Ne jemi të paktën të interesuar që fatin personal dhe shoqëror ta
marrim dhe formojmë si njerëz të hapur për gjëra të reja, dhe që dinë çfarë
dëshirojnë në jetë.
Para nesh, si popull
që pretendon të integrohet në Evropë, na presin shumë punë për të bërë. Evropa
është e banuar me shumë kombe ku fliten gjuhë të ndryshme. Marrë para sysh
këtë, por edhe përvojën time personale sa kam jetuar në Austri, të rinjtë i
nxisë të mësojnë gjuhë të huaja. Është shumë e vërtetë që ta dish një gjuhë të
huaj të pasuron jashtëzakonisht shumë. Por kusht për këtë është që ta
përvetësosh gjuhën tënde amtare. Për botën e civilizuar evropiane të mos të
dish të lexosh e ta shkruash gjuhën tënde amtare është e paimagjinueshme. Nuk
ia dëshiroj asnjë shqiptari/shqiptare, që në takim me njerëz evropianë, që
flasin gjuhë të ndryshme, t`i duhet të turpërohet, për faktin që nuk e di
gjuhën e nënës. Nëpërmjet njohjes së gjuhëve të huaja të jepet mundësia të
krijosh ura lidhëse të reja, të hapen horizontet duke njohur kultura, kombe,
njerëz të tjerë. Kështu mbledh dhe përvetëson edhe urtinë që ka çdo popull. Në
këtë kuptim bëhesh edhe bekim për bashkëkombësit e tu, duke ndërmjetësuar
mirëkuptimin dhe afrimin e popujve. Jeta përfiton nuanca të reja dhe aftësohesh
të mund të jetosh me të tjerët duke qëndruar vetvetja.
Kjo mendoj është ajo
që ia dëshiroj gjithmonë edhe rinisë sonë shqiptare: të mësohet duke ushtruar
të komunikojë, duke u ballafaquar në mënyrë konstruktive me çështjet e jetës.
Për të arritur këtë nevojitet të krijohen hapësira ku ata mund t`i artikulojnë
përvojat, idetë, frikën, dyshimet, shpresat e besimin e tyre, pa pasur nevojë
që menjëherë të vlerësohen e të gjykohen nga të tjerët. Kështu mësohet edhe
dialogu, që sot vlerësohet lartë dhe është kusht i zhvillimit të demokracisë.
Vendet ku mund ta zbatojnë këtë dialog janë të ndryshme, duke filluar në
familje, shkollë, famulli, seminare, internet, forume, grupe të ndryshme...
Një këshillë më ka
ndihmuar shumë në jetë: mos prit që njëherë t`i dish të gjitha gjërat që vetëm
atëherë të fillosh t`i zbatosh, por fillo e jetoje atë që tashmë e di.
Sa i përket Kishës,
mbetet në përgjegjësinë e udhëheqësve, ipeshkvit, famullitarëve ose
misionarëve, që të krijojnë sa më shumë kushte dhe hapësira të tilla në të
cilat do të vinin në shprehje jo vetëm lënda/librat/doktrina e fesë, por edhe
përvojat e pjesëmarrësve, që gjithmonë janë subjektive dhe të ndërlidhura me
një kontekst në të cilin kanë ndodhur, por të cilat po aq janë të rëndësishme
sa librat. Në to dhe nëpërmjet tyre është i pranishëm dhe na flet gjithashtu
Zoti. Zotin duhet ta gjejmë në gjithçka, jo vetëm në shkollë a në Kishë, ose
vetëm kur e ndiejmë veten mirë.
Është mirë të nxisim njëri-tjetrin në përgjegjësi, si individë dhe si shoqëri. Marrja e përgjegjësisë vetjake na bën mirë, d.m.th. pa pasur nevojë as të shtiremi si të gjithëpushtetshëm, por as të dëshpërohemi se nuk mund të bëjmë asgjë. Ne e jetojmë lirinë tonë gjithmonë brenda kufijve. Prandaj të promovojmë një jetë empatie (aftësie për të hyrë në botën e tjetrit) në kufij, pa pasur nevojë të shkrihemi me tjetrin, por as të mbajmë distancë të madhe njëri me tjetrin.
Marjan Sebaj-SOPI: Ju faleminderit shumë për kohën që na kushtuat….
Shtjefën DODES: Me nder qofshi.
Intervistoi
Marjan Sebaj-SOPI
Rostock; Qershor’ 2013