Kulturë
Syrja Etemi: Ferizaj nga prizmi i historiografisë së huaj
E shtune, 26.10.2024, 05:54 PM
FERIZAJ NGA PRIZMI I HISTORIOGRAFISË SË HUAJ
Nga
Syrja Etemi
Në
qëmtimet e mia të shumta antropogjeografike që u referohen vendbanimeve
autoktone të Iliridës dhe Dardanisë, qoftë në udhëpërshkrimet e autorëve të
huaj, qoftë në ato pakëz dokumente të autorëve tanë shqiptarë,madje edhe në ato
shënime shpesh të shtrembëruara sllave
(sidomos ato që kanë të bëjnë me shqiptarët), për hir të së vërtetës, në këta
të fundit kam gjetur mjaft të dhëna, sidomos të viteve të 30-ta e 40-ta të
shekullit të kaluar, përkatësisht të autorit, Atanasije
Urosheviq dhe Jovan Trifunovski. Duke
mos dashur të keqkuptohemi, këtu unë nuk dua të flas për qëllimet tendencioze e
të njëanshme të autorëve sllavë kundruall popullatës shqiptare, që për këtë jam
absolutisht i vetëdijshëm, por ne duhet të priremi të marrim e të shfrytëzojmë
si referenca vetëm ato të dhëna që mendojmë se janë të rëndësishme. Prandaj, në
këtë rast do t’i referohem një hulumtimi antropogjeografik të autorit të parë
të lartëpërmendur, që ka të bëjë me Ferizajin.
POZITA
Ferizaji
ndodhet në pjesën jugore të Fushë Kosovës, pikërisht në kthesën që në pellgun e
Kosovës përbën ndarjen ndërmjet Nerodimkës dhe Sitnicës, gjegjësisht Detit Egje
dhe Detit të Zi. Rrafshina në të cilën shtrihet Ferizaji, është e përbërë nga
rëra e liqenit dhe zhavorri. Dega e djathtë e hendekut të bifurkacionit të
famshëm Nerodimka rrjedh në anën jugperëndimore të qytetit dhe një pjesë e tij
rrjedh edhe përmes vetë qytetit. Ferizaji
është në rrugën e vjetër Boshnjake - Maqedonase, në të cilën
u ndërtua një linjë hekurudhore nga Mitrovica e Kosovës në Povardarje në 1873.
Kjo linjë e komunikacionit kryqëzohet në Ferizaj me trasenë rrugore: Prizren- Ferizaj dhe
Ferizaj -Gjilan. Në drejtim të këtyre rrugëve, në mesjetë
dhe në fillimet e sundimit turk, kalonte një degëzim i rrugës Shkodër-Prizren
ose Zetë, e cila kalonte nga pjesa jugore e Fushë Kosovës përmes Moravës së Epërme - në Vranjë dhe më në lindje.
ZANAFILLA DHE E KALUARA
Rrethinat e afërta të Ferizajit kishin një rëndësi të madhe trafiku edhe në mesjetë. Në këtë
kryqëzim të rëndësishëm trafiku, në Nerodime dhe Svrçin, ndodheshin oborret e
Nemanjiqëve në shekullin e 14-të. Epo, duket se edhe në fillimet e sundimit
turk, në afërsi të Ferizajit filloi të krijohej një
vendbanim fshati. Dy kilometra në jug të Ferizajit tani
ndodhet fshati Varosh, i cili, sipas hulumtimeve të shumta, duhet të jetë
themeluar aty rreth mesit të shekullit të 18-të në vendin ku, sipas gojëdhënave
popullore, ka qenë një qytezë e vogël. Haxhi Kallfa, një gjeograf turk i
shekullit të 17-të, përmend Kadilluk Kosovën, i cili quhet ndryshe edhe Palashima,
në Kosovë. Ai fillimisht përcakton pozicionin ndërmjet Prishtinës dhe
Kurshumlisë, por nga ekspozimi i tij i mëtejmë shihet se ky kadilluk është në
jug të Prishtinës, sepse për qendrën e saj, qytezën, thotë se është në rrugën
nga Kaçaniku për në Janjevë.
Ai thotë për qytetin se është në fund të
luginës, pa strukturë të qytetit, dhe, se banorët e tij janë minatorë. 1
_______
1 Spomenik S. k.a.knj.XVIII, str. 58-50
Kur në këtë qytet përmenden minatorët, e më
vonë përmes rreshtave të Haxhi Kallfës kur për Janjevën thuhet se është në
Kadillukun e Kosovës, Shën Novakoviqi në vendin e përmendur, në
shpjegimin e tekstit të Haxhi Kallfës,
thuhet se ky është gabim, dhe, se nuk do të jetë ndonjë qytet tjetër, por se
përshkrimi ka të bëjë me vetë Janjevën.
Me Haxhi Kallfën nuk përmendet emri i
qytetezës, por menjëherë pas emrit të fshatit dhe vendndodhjes së tij thuhet
"kjo qytezë", që nënkupton
emrin e vendbanimit - është i njëjtë me emrin e kadillëkut. Por, duke qenë se
ka dy emra të një kadilluku, emri i parë (Kosovë) është padyshim emri i kadillukut,
dhe emri i dytë (Palashima) është emri i qytezës, d.m.th. qendra e kadillukut,
pas së cilës quhet edhe vet kadilluku.
Për Janjevën, megjithëse, thuhet nga Haxhi
Kallfa se është në Kadillukun e Kosovës, kjo nuk do të thotë se është qendra e
Kadillukut. Përveç kësaj, Janjeva nuk është në fund të luginës, por në mal dhe
në burimin e lumit të Janjevës. Mbetet të kuptohet pra, se, Palashima e Haxhi
Kallfës është një emër i veçantë edhe në jug të Janjevës.
Katër km. në perëndim të fshatit Varosh ndodhet
fshati Pleshinë (Afër Doganajt, shih: 90.Doganje, S.E.), atari i të cilit
shtrihet pothuajse në vetë këtë fshat dhe vetëm 1 km në perëndim të tij ndodhet
fshati Pleshinë e Doganajt, i cili është më duke u zhvendosur nga Pleshina, ajo
u bë vendi me të njëjtin emër rreth mesit të shekullit të kaluar. Dhe,
gojëdhëna për Pleshinën, thotë se, ai është një fshat i vjetër dhe se ka qenë
një vendbanim i madh.
Sipas gjithë kësaj, mendohet se Palashina e
Haxhi Kallfës, nuk është gjë tjetër, veçse një emër i shkruar keq i Pleshinës,
vetëm se, Pleshina e atëhershme ose pjesa e qytezës duhej të ishte më në ultësinë
se Pleshina e tanishme, "në fund të luginës", d.m.th. në fund të
pjesës malore të luginës, përkatësisht në fushë.
Po të marrim parasysh gojëdhënat dhe vetë
emrin e fshatit Varosh, që, sigurisht nuk ka ardhur rastësisht, ai vendbanim: Varosh,
duhet të ishte në vendin e fshatit Varoshi ose në afërsi të tij. Emri i
fshatit fqinj Doganaj (Pleshinase),
akoma më tepër përforcon këtë supozim, por, nga ana tjetër, ky emër duket se vërteton
se ka pasur doganë të qytetezës (dumrukanë, objekt për kryerjen e pagesave
doganore ). Por, siç dihet, ndarja administrative, të cilën Haxhi Kallfa e
përshkruan, është shumë më e vjetër se koha në të cilën ai e regjistroi, 2 Kjo duhet të dëshmojë se, Pleshina (nëse është
e njëjtë me Palashima) ka qenë qendra
dhe "qyteti" i Kadillukut para
shek.17-të.
Për shkak të ndarjes së mëvonshme
administrative, duke pushuar së qeni qendër e Kadillukut, ai gjithashtu mund të
humbiste rëndësinë e tij si qytet. Nga shkrimtarët e tjerë të shekullit të
17-të, jo vetëm që nuk përmendet qyteti në këtë vend, por nuk përmendet as
Kosova.
Në gjysmën e parë të shekullit të kaluar,
rëndësinë e këtij kryqëzimi e ruajti vetëm një bujtinë karvanesh. Ami Bue e vizitoi
atë në 1836. Sigurisht që, pasi nuk kishte shtëpi tjetër rreth tij, Bue e quan
atë Sazli Hani i vetmuar (Harr isolé de Sazlia). Duket se ai ishte diku në
zonën e tanishme të Ferizajit, por, sipas përshkrimit të Bue-s, ai ishte në një
“Rrafshnaltë të ngritur në një hapësirë të padukshme dhe të pyllëzuar - në
kryqëzimin e Sitnicës dhe Lepencit.
_______
2 Ibid.str.9 I 11
Ishte ngjitur me një kojrije dhe disa
pellgje, të ndara nga Ligatina e Sazlit, nga ku uji rridhte në drejtim të Lepencit.
Bujtina ishte e rrethuar me një gardh të madh dhe përbëhej nga një stallë, një
dhomë dhe tre hambarë. Rreth tij kishte baltë të tmerrshme 3
Para ndërtimit të hekurudhës së Kosovës,
edhe zona e tanishme e Ferizajit ishte nën pyll dhe pellgje e këneta dhe,
pjesërisht i takonte atarit të fshatit Nikodim dhe pjesërisht - atarit të
fshatit Zaskokë. Përveç hanit të udhëtarëve, në atë kohë kishte edhe gjashtë
shtëpi të tjera të pagrupuara në këtë zonë. Në atarin e Nikodimit, në fshatin e
sotëm Gogiq, ishin katër shtëpi të familjes apo fisit Arbanas, Gogaj, dhe
në vendin e parkut aktual hekurudhor, një shtëpi që i përket familjes Sheret.
Pranë Sheretit, pas stacionit të tanishëm hekurudhor, ndodhej hani i Feriz Sheshivarit.
Shtëpia e tij ishte në atarin e Zaskocit, pranë lumit, në mëhallën e sotme
Jerli.
Ferizaji është një qytet i ri. Filloi të
zhvillohet pas ndërtimit të hekurudhës (1873) dhe për një kohë të shkurtër,
rreth vitit 1880, u bë qendër ekonomike, jo vetëm e Kosovës jugore me famullinë
e Siriniqit, por edhe për një pjesë të madhe të Moravës së Epërme perëndimore.
Në përbërjen administrative të Kajmakamllukut të Prishtinës, Ferizaji, pasi
bëri stacionin hekurudhor, në fillim ishte vetëm selia e Çaushit me disa
xhandarë. Me
zhvillimin më të madh të këtij vendbanimi u shkëput një togë e xhandarmërisë. Meqë
stacioni hekurudhor i këtij vendi u quajt menjëherë Ferizoviq nga emri i
banorit dhe hanxhiut të njohur, Feriz Sheshivari, edhe vetë fshati quhej me
këtë emër: Ferizaj.4.
Kur ishte rreth vitit 1900 i ngritur në gradën
e mudirllukut (posta e Sreskës), emri i tij, për shkak të formës serbe në
vazhdimësi, u hodh nga përdorimi zyrtar dhe u zëvendësua me emrin Feriz Bej.5 Por, ky emër mbeti vetëm në përdorim zyrtar;
qyteza nga banorët ende quhej Ferizoviq. Mirëpo, te fshatrat e zonës, ky emër
nuk u përhap mirë; ndër
to, emri më i zakonshëm për këtë qytet ishte T a s j a n (nga fjala: stacion).
Ai emër ende dëgjohet, sidomos në Moravë të Madhe. Në vitin 1906, pjesa jugore
e kazasë (seksionit të Prishtinës), u nda në një kaza të veçantë me selinë e
Kajmakamit në këtë vend. Sipas oborrtarëve të vjetër të Nemanjiqëve në
Nerodimje, ky seksion që është brenda të njëjtëve kufij, quhet
rajoni i Nerodimit dhe, sipas kultit të St. Uroshi të kësaj zonë dhe sipas
traditës së përhapur në të, afër Ferizajit, nën kodrën Gllavicë, ku mbreti
Vukashin vrau St. Urosha (Perandori Urosh), qendrës së saj, Ferizoviq, iu dha
një emër i ri me sugjerimin e qytetarëve: Uroshevac.
ZHVILLIMI TOPOGRAFIK
Gjashtë
shtëpitë e përmendura të pagrupuara dhe një han, ndodheshin në gjysmën
jugperëndimore të qytetit të sotëm. Shtëpia e Sheretit ishte në vendin e parkut
të sotëm hekurudhor dhe qeveria e zhvendosi atë në rrëzë të kodrës Gllavica. Në
afërsi të stacionit ka
_______________
3 Ami Boue:
Recueil d’ itineraires dans la Turquie d’Europe, Vienne 1854, fq.204
4 Ferizi kishte një “finga”, një kullë të
vogël, në majë të çatisë së shtëpisë së tij dykatëshe, e cila i shërbente atij
si çeltinë dhe boshllëk.
5 Thuhet se turqit ia dhanë këtë emër të ri
sipas Ferizit, një prijës i Zveçanit të shekullit të 14-të, të cilit supozohet se
sulltan Bajaziti ia dha një nga fermat më pjellore afër Nerodimljes (Branisllav
Nushiq; Kosova, vëll. II, Novi Sad). 1903, f. 64)
mbetur vetëm
bujtina e Ferizit. Rëndësia e stacionit hekurudhor në udhëkryq, u kuptua
menjëherë; kështu që, rreth stacionit filluan të ndërtohen bujtina dhe dyqane
të reja. Pas hanit të Ferizit, edhe Abdul agë Prizreni ndërtoi dhe hapi hanin afër
stacionit. Pas tij, Kurti dhe Santi,
madje edhe
një Vlleh nga Maqedonia. Për të
përmirësuar dhe zgjeruar sa më shumë këtë vendbanim dhe, për të siguruar
tregtinë në të, Perandoria osmane filloi vendosjen e refugjatëve myslimanë nga
Serbia dhe Bosnja e Hercegovina në vitin 1878. Refugjatët nga Serbia u vendosën
në Mëhallën e sotme Muhaxhir, dhe Muhaxhirët Boshnjakë-Hercegovinas - në
Mëhallën e sotme të Boshnjakëve. Në vitin 1883, kur u ndërpre shpërngulja e
muhaxhirëve në këtë vend, Ferizaji, me përjashtim të shtëpisë së Ferizit dhe
shtëpisë së Gogiqit, përbëhej nga tre grupe të veçanta shtëpish: pranë
stacionit, në Mëhallën e Muhaxhirëve dhe në Mëhallën e Boshnjakëve.
Por me shpërnguljen e muhaxhirëve, pati
edhe shpërngulje të familjeve tregtare dhe artizanale. Imigrimi më i dendur i
tregtarëve dhe artizanëve ndodh pas vendosjes së muhaxhirëve, kur Ferizaji mund të konsiderohet
një vendbanim pak më i madh me numrin e shtëpive të tij. Familjet e biznesit
kanë emigruar jo vetëm nga qytetet e afërta, si: Prizren, Prishtinë
dhe Gjakovë, por kishte edhe nga Shkodra dhe disa vende më të vogla të
Shqipërisë së Veriut.
Në numër jo të vogël janë edhe Cincarët (Vllehët) nga Maqedonia. Këta kolonë
të rinj ndërtuan shtëpi dhe dyqane në pjesën jugperëndimore të qytetit,
përgjatë parkut hekurudhor, midis shtëpive dhe dyqaneve pranë stacionit dhe
mëhallës së Boshnjakëve.
Nga viti 1890, Ciganët (Romët) filluan të vendoseshin në
pjesën juglindore të qytetit, në mëhallën e sotme “Ciganska”. Në 1894, fshatrat
e ndarë më parë ishin bashkuar tashmë. Por, Ferizaji nuk shtrihej përtej hanit
aktual të Sinadinit - në anën veriperëndimore.
Megjithatë, zhvillimi topografik në Ferizaj nuk pati asnjë stagnim
zhvillimor. Në vitin 1894, banorë nga Gjilani dhe nga fshati Sllatinë i Moravës
së Epërme, ndërtuan disa mejhane dhe dyqane të reja në anën veriperëndimore të
qytetit, ku u vendosën tregtarë dhe artizanë nga Prizreni dhe Podrimja e
Prizrenit, Prishtina dhe zona përreth Ferizajit. Rreth atyre dyqaneve
filluan të ndërtohen shtëpi dhe, në vitin 1903, Ferizaj u shtri deri në xhaminë
e kësaj anë. Në anën jugore u ndërtuan më shumë shtëpi dhe shtëpia e Ferizit
dhe ajo e Gogiqit iu bashkuan pjesës kryesore të qytetit.
Në periudhën e fundit të sundimit të tyre,
turqit i kushtuan vëmendje të veçantë këtij vendi. Përveç ndërtesave të
“Hyqymetit” në qytet, ata ndërtuan edhe pesë baraka të mëdha jashtë qytetit dhe
krijuan një nga garnizonet më të mëdha në Kosovë. Por, vetë qyteti, kohët e
fundit, është zgjeruar shumë pak. Pas Luftës I Botërore, filloi të rritet
përgjatë rrugës së Prizrenit.
TIPI
Ferizaj filloi
të zhvillohet si një qytet rreth stacionit hekurudhor. Në fillim ai kishte
vetëm disa hane dhe dyqane. Edhe me shpërnguljen e muhaxhirëve nga Serbia dhe
Bosnja e Hercegovina, Ferizaji nuk ndryshoi shumë në
strukturën e tij, paralelisht me shpërnguljen e muhaxhirëve, madje më vonë aty
u vendosën edhe tregtarë e artizanë dhe, në të kishte ende shumë dyqane. Për më
tepër, fluksi i tregtarëve dhe zejtarëve ishte aq i fortë sa që edhe rreth
vitit 1900 dukej se kishte më shumë dyqane se shtëpi në të.6 Tani, me numrin e shtëpive, më shumë të dyfishuar që
atëherë, Ferizaj
ruan pamjen
dhe rolin e një kryeqendreje strategjike dhe shumë frekuentuese.
Përveç rrugës
së mesme në pjesën jugperëndimore të qytetit, e cila është e mbushur e gjitha
me dyqane të vogla, në rrugët përgjatë parkut të linjës hekurudhore, ka një numër
të madh "dyqanesh" tregtare, madje, ka edhe disa magazina në rrugët
anësore.
Me zhvillimin e Ferizajit në dekadat e fundit të
shekullit të kaluar (sh.XX), kur ndikimi i kulturës evropiane u ndje në pjesën
qendrore të Gadishullit Ballkanik, Ferizaji mori shumë pak karakter
turko-oriental. I njëjti, nuk ka as një çarshi të
veçantë si qytetet e tjera të Kosovës, por,
_______________
6 B. Nushiq: ose. cit., libër Unë, f. 90.
Megjithatë, Nushiq në vëll. II të së njëjtës pjesë në f. 64 thotë se ky vend ka
400 shtëpi dhe 150 dyqane, dhe sipas Cvijiqit (Osnove III, f. 1269) në atë kohë
kishte 400 shtëpi dhe 200 dyqane.
siç e përmendëm më herët, ai shtrihet
përgjatë gjithë qytetit, (rruga e saj e mesme dhe më e madhe), në fakt nuk
është një pazar i vërtetë. Karakteri i pazarit të vërtetë humbet edhe nga fakti
që ka ndërtesa dhe shumë dyqane, në katin e parë. Në përgjithësi, Ferizaji jep përshtypjen e një
qyteti modern. Këtë përshtypje e përforcon edhe më shumë stacioni hekurudhor në
qytet, si dhe
një numër i konsiderueshëm magazinash të
bukura tregtare. Karakterin turko-lindor të këtij qyteti të vogël, i japin
dyqanet e vogla dhe të mbushura me materiale druri,dërrasa, si dhe një numër i
mirë shtëpish, veçanërisht ato shqiptare myslimane – me oborre të rrethuara me
avli. Me shpërnguljen e myslimanëve, të cilët do të zëvendësohen nga popullata
serbe, dhe
me përparimin e vazhdueshëm të Ferizajit, ky, gjithnjë e më shumë po e humb
karakterin turko-lindor dhe gjithnjë e më shumë po merr pamjen e një qyteti
modern oksidental. Një numër i madh i shtëpive të bukura dhe moderne bie në sy
në Ferizaj.
Përveç Ciganëve (Romëve), të cilët jetojnë
të ndarë në mëhallën e tyre, nuk ka grupe të tjera etnike apo fetare të
shtëpive. Më parë, vetëm muhaxhirët kishin mëhallën e veçantë, përkatësisht
Muhaxhirët dhe Mëhalla e Boshnjakëve. Pas
L.I.B., edhe këto dy mëhallë fituan një popullsi të përzier, sepse serbët u
vendosën në shtëpitë e blera nga disa muhaxhirë të dëbuar.
ZHVILLIMI EKONOMIK
Nga disa shtëpi të pagrupuara dhe një han, Ferizaji,
pas ndërtimit të hekurudhës së Kosovës, u zhvillua në një qendër shumë të
rëndësishëm dhe të avancuar në pjesën jugore të Kosovës. Bëhet “skela” jo vetëm
për rrethinën e saj, në afërsi të së cilës nuk kishte qyteza e sheshe, por edhe
për rrethinat e Prizrenit e të Gjilanit, si
dhe për vetë këto qytete, importet dhe eksportet e të cilave deri atëherë
kryheshin, kryesisht, në drejtime të tjera. Më pas, Ferizaji u bë një qendër
dhe pikë eksporti për drithërat nga pjesa jugore e Kosovës dhe Moravës së
Epërme, për “uzharinën” gjilanase dhe rrushit e verës podrimçake.
Po kështu, tregtarët nga Prizreni dhe
Gjilani filluan të merrnin mallra manufakturale dhe të fabrikuara nga Shkupi dhe Selaniku nëpërmjet Ferizajit.
Në lidhje me këtë eksport dhe import, në të hapen dyqane për këto qëllime.
Përveç ish-hanit të Ferizit dhe hanit të ri të Abdul aga Prizrenit, të
cilët përdoreshin si akomodim për udhëtarët, Abdul aga i lartpërmendur, në
shoqëri me Sinadinin nga Prizreni, hapi një dyqan komesariati, përmes të cilit
filloi të qarkullonte i gjithë malli i importuar në Prizren dhe Gjilan. Së
shpejti, pas tyre vijnë Kurti dhe Santiqi, Cincarë nga Gopeshi, të cilët morën
përsipër të gjitha eksportet e drithit nga ky vend.
Pas tyre, Katolikët arbanasë nga Prizreni
dhe Shkodra emigruan si tregtarë drithërash nga viti 1882 deri në vitin 1890,
ndërsa nga viti 1890 deri më 1900, familje të tjera vllehe (Cincare) nga Maqedonia. Në vitin 1894 emigroi edhe
Sllavkoviqi nga Prizreni - si tregtar i drithit.
Përkundër këtij numri të këtyre tregtarëve
të drithërave, kjo tregti ende rezulton të jetë shumë fitimprurëse dhe për
shkak të saj, tregtarët emigruan në Ferizaj edhe pas vitit 1900. Në atë kohë u
shpërngulën disa tregtarë nga Gjakova. Të gjithë këta tregtarë drithërash,
merreshin edhe me tregti të tjera. Dyqanet e tyre thjesht ishin të përziera,
ishte në dyqanet ku matej drithi, dhe më pas transferoheshin në magazina,
disa nga mallrat ushqimore-koloniale dhe të prodhuara. Që nga viti 1900, qyteti
ishte rritur mjaft, dhe lloje të veçanta tregtie mund të kryheshin me sukses,
kështu që, përveç një numri të madh banorësh të Gjakovës, të cilët iu
përkushtuan tregtisë së drithit, disa prej tyre iu përkushtuan, thjesht, tregtisë
koloniale, madje edhe asaj prodhuese.
Menjëherë pas kësaj, u hapën dyqane të tjera me një lloj mallrash të veçantë,
dhe deri atëherë dyqanet e përziera ruanin vetëm artikullin e tyre më të
rëndësishëm - drithin.
Krahas emigrimit të
tregtarëve emigrojnë edhe artizanët. Më parë vijnë zejtarët, puna e të cilëve
lidhet me ushqimin e popullsisë. Bukëpjekësi i parë ishte Mila Andrejiq, një
katolike arbanase nga Zuma e Shqipërisë së Veriut,
dhe kasapi i parë ishte Dima Pavlovi?, një serbe nga Prizreni. Me forcimin e
sheshit, artizanët u shpërngulën në Ferizaj, prodhimet e të cilëve mund të
plotësonin jo vetëm nevojat e qytetit, por edhe rrethinat e tij.
Shumica e zejtarëve vinin nga Prizreni: poçarët (Milenkoviqi), bojaxhinjtë
(Luka Prizreni), këpuctarët (Vëllezërit Bashiqi), farkëtarët (Sinkoviqi, e pas
tyre Grkoviqi nga Rahoveci). Në fillim, disa nga muhaxhirët boshnjakë punuan në
tregtinë terciare, dhe, nga viti 1900 - disa Arbanasë nga Gjakova dhe familja
serbe Viqentijeviqi-nga Prishtina.
Marangozët e parë (në vitin 1905) ishin
Bozhoviqët nga Prishtina, kurse teneqexhinjtë e parë ishin Kotorçeviqët nga
fshati fqinj Gatnje, të cilët këtë zanat e mësuan në Prizren.
Më vonë, disa zanate kaluan në duart e të
ardhurve nga fshatrat përreth, e, pas kësaj, kishte edhe të ardhur të mëvonshëm
nga Prishtina, nga Gjilani, por përgjithësisht mund të thuhet se pazari në Ferizaj
është krijuar nga tregtarë dhe zejtarë të ardhur nga Prizreni. Edhe tani, me
përjashtim të Cincarëve (Vllehëve), dyqanet më të rëndësishme tregtare dhe zejtare,
janë në duart e prizrenasve. Dhe, nëse deri vonë Ferizaj ishte i banuar
kryesisht nga myslimanë, sidomos për emigrantët nga Serbia dhe
Bosnja, dyqanet në pazarin e tij ishin kryesisht në duart e serbëve ortodoksë.
Përderisa një numër i konsiderueshëm i dyqaneve tregtare janë ende në duart e
muslimanëve, deri atëherë të gjitha tregtinë dhe zejet e tjera i bënin serbët
dhe një numër i vogël arbanasësh katolikë. Dyqanet e vetme terciare janë në
duart e myslimanëve Arbanasë nga Gjakova.
Ferizaji është kryesisht një vend tregtar.
Nuk ka shumë tregti në të. Krahas zanateve të përmendura, së fundmi kanë
përfshirë edhe zejet e argjendarisë dhe rrobaqepësisë. Deri në dekadën e parë
të sh.XX, vetëm muhadirët e popullsisë së saj ishin të interesuar për bujqësi,
kurse çerkezët gjithashtu ishin të interesuar për kirixhilluk. Disa fshatarë
nga zona përreth që tani merren me bujqësi, u
vendosën në pronat e blera të muhaxhirëve dhe kolonëve të dëbuar nga
Hercegovina dhe Mali i Zi. Ciganët (Romët) janë farkëtarë, pastrues, punëtorë
hekurudhor, punëtorë krahu dhe teneqexhinj
e kallajxhinj nëpër fshatra.
POPULLSIA
Dhe, kur Ferizaji filloi menjëherë të tërheqë tregtarë
dhe zejtarë pas ndërtimit të hekurudhës së Kosovës, kolonët e parë të tij ishin
vetëm burra të rritur. Edhe deri në vitin 1878, banorët e saj ishin kryesisht
vetëm burra. Kështu, familjet e Prizrenit të emigruar, kanë jetuar në Prizren, po ashtu edhe
tregtarët Vllehë jetonin këtu pa familje. Kur me ardhjen dhe vendosjen e
muhaxhirëve nga Serbia dhe Bosnja, këtu u ndërtua një vendbanim më i madh dhe
kështu u krijua siguria më e madhe. Këta tregtarë ndërtuan shtëpi dhe sollën
familjet e tyre. Tregtarë dhe artizanë të tjerë, të vendosur më vonë,
gjithashtu vinin shpesh pa familje, dhe pas një viti apo më
shumë, nga ndërtimi i një shtëpie, ata do të sillnin familjet e tyre. Po
kështu, disa vinin si shërbëtorë ose ndihmës dhe, me kursimet e fituara, hapnin
dyqane, ndërtonin shtëpi dhe sillnin familjarët e tyre.
Rritja e popullsisë së këtij qyteti ishte
shumë e shpejtë.
Në kohën e kalimit të Cvijiqit në të
(1900), mendohej se kishte rreth 400 shtëpi. Pas çlirimit, Nikadini, që në fakt
është një fshat më vete, 1 km larg, u përfshi në përbërjen e qytetit si lagje (në
juglindje të qytetit). Së bashku me
Nikadinin, Ferizaji kishte 728 shtëpi me 3.529 banorë në vitin 1921, dhe, sipas
regjistrimit të vitit 1931, në Ferizaj kishte 1.026 shtëpi me 5.193 banorë
(përsëri së bashku me Nikadinin).
Sipas shënimit të njëjtë, ky vendbanim kishte
475 shtëpi ortodokse me 2244 banorë, 492 shtëpi myslimane me 2691 banorë dhe 59
shtëpi katolike me 258 banorë. Nëse zbriten 56 shtëpi, aq sa ka Nikadini,
atëherë vetë qyteti ka 970 shtëpi, nga të cilat 463 janë ortodokse, 448 janë
myslimane dhe 59 janë katolike. Në mesin e ortodoksëve ka më së shumti serbë;
Cincarët (Vllehët) dhe Ciganët (Romët) janë
të përfaqësuar në numër të parëndësishëm, i pari me 12, dhe i dyti me 22
shtëpi. Në mesin e myslimanëve ka më së shumti arbanasë, pjesa tjetër në numër
të parëndësishëm, serbët me: 8 dhe romët me 37 shtëpi. Katolikët janë në pjesën
më të madhe të kombësisë shqiptare; Janë vetëm 5 shtëpi të katolikëve serbë, të
cilët janë shpërngulur nga Janjeva 2-3 vjet më parë.
Ashtu si popullsia e Ferizajit është e
ndryshme përsa i përket feve dhe etnive, po ashtu është e ndryshme – siç e kemi
parë nga prezantimi i deritanishëm – edhe për nga lashtësia e saj, pra sipas
vendeve prej nga është shpërngulur. Këtu, vetëm gjinitë më të rëndësishme do të
renditen me emër; sidomos ato që patën ndikim në zhvillimin e qytetit dhe në
jetën ekonomike të tij.
Nga Prizreni me: 1) Serbët ortodoksë:
Sinadiniqi, Pavloviqi, Milenkoviqi, Slavkoviqi, Despotoviqi, Galiqi, Bashiqi,
Sinkoviqi, Stamenkoviqi; 2) Cincari:
Konstantinoviqi; 3) Katolikët
Arbanasë: Kurti, Sebiqi, Fanda, Gjoni.
Nga Prishtina ka vetëm serbë ortodoksë.
Këto janë: Bozhoviqi, Tijeviqi, Pantetoviqi dhe Na-nazhriqi.
Arbanasët myslimanë nga Prishtina - si
spahinj dhe xhumrukçinj, janë: Gjeli dhe Shilegi. Ata do të shpërngulen pas L I
B.
Ka vetëm arbanasë myslimanë nga Gjakova.
Ata janë: Zherka, Gashi, Haxhi Miftare dhe Kurshumli. Ky i afërm i fundit ka
emigruar nga Gjakova, përndryshe është muhaxhir nga Kurshumlia.
Nga Shkodra ka vetëm arbanasë katolikë. Ata
janë: Rosi dhe Roki. Nga rajoni i Shkodrës, nga fshati Zuma, është familja arbanase
katolike, Andrea.
Cincarët (Vllehët) nga Gopeshi: Santiqi,
Kurtiqi, Nikoliqi, Dediqi, Dorçe, Erka, Diniqi dhe Cangari. Nga Gopeshi ishte
edhe fisi tjetër vlleh i Maznit, i cili u shpërngul në Shkup në vitin 1910. Nga
Nizhopolje (afër Gopeshit) është fisi vlleh Parafesta.
Shumica e emigrantëve nga Bosnja dhe
Hercegovina (55 shtëpi) u shpërngulën në Turqi pas Luftës I Ballkanike.
Tani ka vetëm 5 familje me 8 shtëpi. Ata janë: Kovaçeviqi ose Haxhi
Mustafiqi (nga Sarajeva), Isoviqi (nga Rogatica), Mehmedoviqi (nga Lijevno),
Arapoviqi (nga Otoka e Krajinës boshnjake) dhe Osmanoviçi (nga Trebinja).
Emigrantët nga Serbia tani përbëjnë rreth
50 shtëpi. Këta janë Arbanasët, të cilët u tërhoqën nga fshatrat Toplicë dhe
Jabllanik - pas viteve 1877-78. Tashmë mbiemrat e tyre bazohen në fshatrat nga
janë shpërngulur, si: Pllana, Stublla, Popovci, Devça etj. Dhe prej tyre, pas
Luftës Parë Ballkanike, një pjesë e madhe (mbi 40 shtëpi) u shpërngulën në
Turqi. Ndër të shpërngulurit nga Serbia ishin 6 shtëpi të çerkezëve, të ardhur nga Nishi. Ata më vonë u
shpërngulën për në Turqi, menjëherë pas L.I.B.
Shumica e romëve kanë emigruar nga fshatrat
e Kosovës. Ka edhe romë ortodoksë nga Morava e Epërme, dhe romë myslimanë - gjithashtu nga Podrimja e Prizrenit. Rreth
fundit të shekullit të kaluar (sh. XX), disa romë ortodoksë u konvertuan në
Islam për shkak të martesës me gratë rome muslimane. Prandaj, tani ekzistojnë
disa familje rome, të cilat janë pjesërisht Ortodokse dhe pjesërisht Islame.
Kështu, për shembull, Romët myslimanë “boshnjakë”
(3 shtëpi) dhe romët ortodoksë (1 shtëpi) një familje. Shtëpitë e islamizuara
të kësaj familjeje quheshin boshnjake për shkak të konvertimit të tyre në
islam.
Banorët që para ndërtimit të linjës hekurudhore,
jetonin në varoshin Gogiqi ishin Arbanasët nga fisa
Krye Zi. Shereti është jashtë vendbanimit, pjesë e fshatit, d.m.th., fshati i
tanishëm i veçantë Nerodimja në Ferizaj. Shtëpia e Feriz Sheshivarit u
shpërngul në Turqi pas Luftës Ballkanike.
BURIMI
I REFERENCAVE
Si përfundim të këtij shkrimi, është e arsyeshme dhe nevojshme që të theksohet se,
për këtë jemi mbështetur kryesisht në të
dhënat e paraqitura në revistën (në gjuhën serbo-kroate të viteve 30-ta të
shekullit të kaluar), Glasnik Skopskog Nau?nog Dru?tva (Gazeta
e Shoqërisë Shkencore të Shkupit) dhe, këtu nuk jemi për të gjykuar për
objektivitetin dhe vërtetësinë e fakteve dhe të dhënave të parashtruara, sepse,
“e vërteta ka nevojë për dy njerëz: një që e thotë dhe tjetri që e kupton”.