Editorial » Zejneli
Xhelal Zejneli: Nuk ka kauzë serbe, ajo është e rrejshme
E merkure, 09.08.2023, 07:59 PM
NUK KA KAUZË SERBE – AJO ËSHTË E RREJSHME
Serbia nuk ka synuar që për serbët jashtë saj të
sigurohen të drejta kombëtare. Ajo ka synuar që territoret në fqinjësi, të
banuara me serbë, t’ia bashkëngjitë vetes. Si rrjedhojë, midis Serbisë që ka
synuar zgjerim dhe fqinjëve të saj që kanë luftuar për mbrojtje kufijsh, ka
pasur luftëra të vazhdueshme.
Synimi i Serbisë ka qenë dhe mbetet dalja
në Adriatik, por kjo s’ka për të ndodhur kurrë.
Nga
Prof. Xhelal Zejneli
Më 1 dhjetor 1918 u formua Mbretëria e Serbëve, e
Kroatëve dhe e Sllovenëve. Prej vitit
1929 u quajt Mbretëri e Jugosllavisë. Në kuadër të Serbisë u përfshinë: Bosnja
dhe Hercegovina, Mali i Zi, Maqedonia, Vojvodina dhe Kosova. Më vonë, shteti i
sipërthënë u quajt “krijim i Versajës”, “krijim artificial”, “burg
i popujve”. Në shtetin e lartpërmendur, njiheshin vetëm tre popuj: serbët,
kroatët dhe sllovenët. Kombësia e boshnjakëve, e malazezëve, e maqedonasve, e
shqiptarëve – nuk njihej. Në Vojvodinë kishte qindra mijë hungarezë dhe qindra
mijë gjermanë. Qëllimi i Serbisë ishte i qartë – asimilimi. Kur
ishte fjala për shqiptarët në këtë mbretëri sllavësh të jugut, qëllimi i
Serbisë ishte – dëbimi i shqiptarëve për në Turqi. Për këtë flet
edhe elaborati i Vasa Çubrilloviqit “Dëbimi i shqiptarëve” (Iseljavanje
Arnauta, 1937). Për këtë flet edhe Marrëveshja midis Mbretërisë
së Jugosllavisë dhe Turqisë e datës 11 korrik 1938 që parashikonte
shpërnguljen e 40 mijë familjeve shqiptare (rreth 200 mijë vetë) për në Turqi.
Në periudhën 1952-1965, për në Turqi janë shpërngulur 452.371 shqiptarë.
Lufta II Botërore bëri të mundur shpërbërjen e Jugosllavisë
së Versajës. Jugosllavia e pas Luftës II Botërore apo RSFJ-ja u quajt
Jugosllavi e Titos apo Jugosllavi e AVNOJ-it. Ky shtet kishte gjashtë republika
dhe dy krahina. Me Kushtetutën e viti 1974, dy krahinat – Kosova dhe Vojvodina
u bënë pjesë përbërëse të federatës jugosllave.
Myslimanët e Bosnjës dhe Hercegovinës thoshin se
janë boshnjakë. Këtë pretendim të tyre Serbia e kundërshtoi. Sipas Beogradit,
përpos myslimanëve, në Bosnjë dhe Hercegovinë jetojnë edhe serbë dhe kroatë.
Rrjedhimisht, myslimanët e BH-së nuk kanë të drejtë ta përvetësojnë emrin boshnjak
si emër kombësie të vet. Sipas akademikëve serbë, “gjuhë boshnjake nuk
ekziston. Myslimanët në BH flasin serbisht. Bosnja dhe Hercegovina, nuk është veçse
term gjeografik, ndaj nuk mund të ketë komb boshnjak. Myslimanët në BH
nuk mund të jenë mbartës të shtetësisë, për arsye se aty ka serbë dhe kroatë”. Për
t’u mos identifikuar me serbët apo me kroatët, myslimanët e BH-së, prej vitit
1968, termin “mysliman” e përdorën në vend të kombësisë. Sipas
regjistrimit të viti 1971 në BH, 39.6 % e popullsisë u deklaruan “mysliman”
në kuptimin e kombësisë.
Shënim: Myslimanët e Bosnjës dhe Hercegovinës, të Sanxhakut dhe të Malit të Zi
etj, sot e quajnë veten “boshnjakë”, ndërsa gjuhën që e flasin e quajnë “gjuhë
boshnjake”.
* * *
Në vitin 1986, akademikët serbë nxorën një
memorandum, që njihet si “Memorandum i ASShA-së”. Në këtë dokument,
akademikët serbë thonë se “serbët në Jugosllavinë e Titos janë të pabarabartë
me popujt e tjerë të saj, ndaj nevojiten ndryshime rrënjësore të shtetit”.
* * *
Në fillim të viteve ’90 të shekullit XX, Serbia
tentoi ta shfuqizojë Kushtetutën e vitit 1974 dhe ta rikthejë politikën
unitariste, centraliste dhe etatistë të kohës së Mbretërisë Jugosllave. Tentoi
t’i suprimojë edhe autonomitë e dy krahinave autonome. Tentoi ta rikthejë
hegjemoninë dhe dominimin e vet mbi Jugosllavinë si në kohën e mbretërisë
serbo-sllave.
Politika hegjemoniste dhe ekspansioniste serbomadhe
e fundit të viteve ’80 dhe e fillimit të viteve ’90, u mbështet: nga Akademia
Serbe e Shkencave dhe e Arteve, nga Lidhja e Shkrimtarëve e Serbisë, nga Kisha
Ortodokse Serbe. E ashtuquajtura Armatë Popullore e Jugosllavisë (APJ) u vu nën
kontrollin serb. Policia serbe u vu nën kontrollin e politikës. Mediumet po
ashtu. Fjala e lirë u shua plotësisht. Shoqërisë serbe iu imponua njëmendimi
politik dhe ideologjik. Shoqëria serbe u homogjenizua. Shteti serb ishte
në duart e nacional-socialistëve, të radikalëve dhe
të çetnikëve. Kush mendonte ndryshe etiketohej si tradhtar.
Në skenë ishte një politikë klerofashiste.
Ishte kjo një kauzë serbe e rrejshme.
Në krahasim me Slloveninë dhe me Kroacinë, Serbia
ngecte, por jo se i ishte bërë padrejtësi. Ngecte ngase nuk ishte në shkallën e
tyre të zhvillimit, as ekonomik, as intelektual. Ngecte ngase synonte territore
dhe jo zhvillim ekonomik dhe tekniko-teknologjik. Parapëlqente që të tjerët të
punojnë për të, ndërsa ajo të komandojë.
Politikës klerofashiste, nacional-socialiste,
radikale dhe çetnike i dolën para për t’i bërë ballë: kroatët, sllovenët dhe
shqiptarët. Madje ka që thonë se shpartallimi i RSF të
Jugosllavisë filloi në mars dhe në prill të vitit 1981, me demonstratat e
shqiptarëve në Kosovë që u reflektuan edhe ndër shqiptarët në viset e tjera në
Jugosllavisë.
Si rezultat i agresionit serb ndaj Sllovenisë,
Kroacisë, Bosnjës dhe Hercegovinës dhe Kosovës, Jugosllavia apo RSFJ-ja – u
shpërbë. Prej amalgamës së saj u krijuan shtetet e pavarura, si: Sllovenia,
Kroacia, Bosnja dhe Hercegovina, Mali i Zi, Maqedonia dhe Kosova. Serbia mbeti
vetë, me Vojvodinën që gëzon një kuazi autonomi.
* * *
Akademia Serbe e
Shkencave dhe e Arteve, sot e kësaj dite nuk është distancuar nga Memorandumi i vet i vitit 1986. Nga ky farë
memorandumi nuk është distancuar as klasa politike serbe. Pothuajse askush në
Serbi që posedon forcë ndikuese.
Ide të reja në
skenën politike serbe u përpoq të sjellë Zoran Gjingjiqi (Zoran ?in?i?,
1952-2003).
Shënim: Zoran Gjingjiqi
diplomoi në vitin 1974 në Fakultetin Filozofik të Universitetit të
Beogradit. Doktoroi në vitin 1979 në Universitetin e Konstancës (Konstanz) në
Gjermani, me tezën “Problemet për themelimin e teorisë kritike në shoqëri”. Mentor
e kishte filozofin gjerman, njërin ndër më të shquarit në botë, Jyrgen
Habermas (Jürgen Habermas, 1929- ). Në vitin 1994 u zgjodh kryetar i
Partisë Demokratike. Në vitin 2001 u zgjodh kryeministër i Serbisë. Në vitin
1999, javorja amerikane “Times” e përfshiu Gjingjiqin në listën
prestigjioze të 14 politikanëve më me peshë të Evropës të mijëvjeçarit të
tretë. E ka marrë çmimin prestigjioz gjerman “Bambi” në lëmin e
politikës, për vitin 2000. Në gusht të
vitit 2002, për kontribut në zhvillimin e demokracisë në Serbi, iu dha në Pragë
çmimi “Fondacioni Polak”. Ky çmim jepej çdo vit për kontribut në
zbatimin e reformave demokratike dhe ekonomike në Evropën Qendrore dhe Lindore.
U vra në atentat më 12 mars 2003, para ndërtesës së Qeverisë së
Serbisë. Në varrimin e tij morën pjesë qindra mijë njerëz. Se kush qëndronte
pas vrasjes, nuk ishte vështirë të dihej.
* * *
Brezi i ri i
akademikëve serbë duhet të distancohen nga idetë dhe nga ideologjitë e
paraardhësve të tyre. Të distancohen, ngase bien ndesh apo janë në kolizion me
parimet demokratike të kohës. Integrimi në familjen perëndimore paraqet mundësi
për popujt e rajonit për t’i kapërcyer mosmarrëveshjet e së kaluarës dhe të
sotmet. Serbia synon ta mbajë rajonin si në kohën e bellum omnium in omnes,
kur Ballkani ka qenë fuçi baruti.
Ideologjia
kombëtare serbe sot është në kohën e etërve serbomëdhenj të shekullit XIX dhe
të fillimit të shekullit XX, si: Ilia Garashanin (1812-1874), Vuk
Karaxhiq (1787-1864), Jovan Cvijiq (1865-1927), Vlladan
Gjorgjeviq (1844-1930), Vasa Çubrilloviq (1897-1990), Dobrica
Qosiq (1921-2014).
Politika kombëtare
serbe sot është ajo e shtetarëve serbë të shekullit XIX dhe të shekullit XX,
si: e Karagjorgjeviqëve, e Obrenoviqëve, e Nikolla Pashiqit (1845-1926),
e Aleksandar Rankoviqit (1909-1983), e Sllobodan
Millosheviqit (1941-2006), e çetnikëve, e Voisllav
Sheshelit (1954- ), e pjellës politike të Sheshelit – Aleksandar
Vuçiqit (1970- ).
Dy shekuj, asnjë
ndryshim dhe asnjë transformim ideologjik dhe politik të Serbisë. Të
sipërthënët, plot dy shekuj flasin për njëfarë kauze serbe, për
të ashtuquajturën çështje kombëtare serbe. S’ka kauzë serbe,
s’ka çështje kombëtare serbe. Kauza serbe nuk është veçse hegjemoni,
ekspansion dhe dominim mbi popujt e tjerë të rajonit.
Nuk është rastësi
që sot në Serbi nuk ka opozitë politike. Opozita serbe është po aq retrograde
dhe anakronike sa edhe pushteti i Aleksandar Vuçiqit. Shteti në të cilin s’ka
opozitë politike, është antidemokratik. Shteti i tillë udhëhiqet në mënyrë
autoritare dhe autokratike. Në atë shtet, zgjedhjet e përgjithshme apo ato
vendore, nuk janë veçse farsë. E tillë është Serbia. Një Serbi e tillë nuk ka
vend në BE. Ajo duhet të ndryshohet, të reformohet, të transformohet, të heqë
dorë nga ideologjia edhe nga politika e shekullit XIX dhe e fillimit të
shekullit XX.
Brezat e rinj të
akademikëve serbë duhet të nxjerrin një memorandum tjetër në të cilin do
të distancoheshin nga ai i vitit 1986. Serbia është e vogël për të qenë e
madhe. Një Serbi e vogël nuk mund të ketë nën thundrën e saj: gjysmën e
territorit të Kroacisë, Bosnjën dhe Hercegovinën, Malin e Zi, Maqedoninë,
Kosovën dhe viset e tjera shqiptare në Jugosllavi, Vojvodinë ku kanë banuar
qindra mijë hungarezë, Sanxhakun të banuar me boshnjakë. Ëndërr e madhe e
njeriut të vogël.
Serbët janë popull
arrogant, megaloman, mendjemadh. Megalomania e tyre është pjellë e sundimit të
tyre mbi popujt e tjerë të Jugosllavisë, që nga viti 1912, përkatësisht 1918
deri në shpërbërjen e saj, në fillim të viteve ’90 të shekullit XX. Çdo
megalomani ngërthen në vete naivitet dhe injorancë.
Serbët nuk marrin
mësim prej Fuqive të Mëdha të kontinentit të vjetër. Ato kishin luftuar ndër
vete, por në gjysmën e dytë të shekullit XX kishin ardhur në përfundim se
luftën për territore duhet zëvendësuar me njohje të ndërsjellë dhe me
bashkëpunim ekonomik, në funksion të zhvillimit të përbashkët dhe të
përgjithshëm. Ato kishin ardhur në përfundim se lufta për territore has në
qëndresën e palës tjetër. Çështja zhytet dhe sillet në një rreth vicioz që s’ka
të sosur. Është një luftë e kushtueshme, shumë viktima.
* * *
Vuçiqi në Kosovë nuk kërkon asociacion, kurrfarë asociacioni. Ai kërkon
territor, kërkon entitet serb, kërkon shtet brenda shtetit, kërkon republikë
serbe në Kosovë, si ajo e Bosnjës dhe Hercegovinës, që e udhëheq Millorad
Dodiku (1959- ), i padëshiruar në ShBA. Pas nja-dy vetëve, serbët do të
bënin çmos që këtë farë republike t’ia bashkëngjitnin Serbisë. Ata janë
mjeshtër të inskenimeve, të mashtrimeve, të gënjeshtrave, të propagandës.
Midis Lindjes dhe
Perëndimit, Serbia hiqet sikur është asnjanëse, sikur qëndron në ekuidistancë.
E vërteta është se ajo nuk ri në dy karrige. Ri në njërën sosh, në atë ruse.
* * *
Perëndimi s’ka bërë sa duhet, për të mos thënë s’ka punuar fare për demokratizmin
e Serbisë. Serbia sot,
është ajo e kohës së Millosheviqit. Pas rënies së Millosheviqit, në Serbi
erdhën në fuqi dishepujt e tij dhe të Voisllav Sheshelit – Vuçiqi dhe
bashkëmendimtarët e tij.
Politika serbe sot
është në kundërshti të plotë me filozofinë politike të BE-së. Në vend të
ndryshimit të kufijve, BE-ja sugjeron respektimin e të drejtave të bashkësive
etnike brenda shteteve ku ata banojnë.
Serbia e Vuçiqit,
punë tjetër s’ka përpos të armatoset nga Rusia dhe nga Kina, të ndjekë
politikën e forcës dhe të kanoset me ushtri. Vuçiqi nuk do marrëveshje me
Kosovën, nuk e njeh pavarësinë e saj, nuk e njeh sovranitetin dhe tërësinë
tokësore të saj. Për çfarë bisedimesh Brukseli flitet kur Serbia sot e kësaj
dite, me kushtetutën e saj, Kosovën e konsideron pjesë të Serbisë. Vuçiqi dhe
pjesëtarët e pushtetit të tij, me të marrë pushtetin, betohen se do ta ruajnë
Serbinë, me Kosovën si pjesë të saj.
Uashingtoni,
Berlini dhe Parisi duhej t’i kishin thënë Serbisë: “Hiq dorë nga idetë
panserbe. Ndryshe do të mbetesh e veçuar, d.m.th. e izoluar!” Pas Luftës II
Botërore, Gjermania tha: “Sot e tutje, lufta në Evropë, kurrë s’ka për të
filluar nga trualli gjerman”. Një betim të tillë, Serbia s’e ka bërë dot,
ndonëse në vitet ’90 të shekullit XX shkaktoi luftëra, që nga Sllovenia deri në
Kosovë. Luftëra të përcjella me krime lufte dhe gjenocid. Uashingtoni,
nuk mund ta çojë mirë, edhe me Kosovën, edhe me armikun historik të saj –
Serbinë. E keqja e rajonit – Serbia, nuk mund të disiplinohet dhe të
transformohet duke e ledhatuar dhe duke e përkëdhelur. Duke investuar në të,
dhjetëra miliardë ero apo dollarë. Ushqeje sorrën të t’i nxjerrë sytë. Vuçiqi
s’ka si ndryshon. Ai që shkon në dasmën e djalit të Sheshelit,
nuk ndryshon dot. Ujku nuk zbutet. As e ndërron huqin.
Nuk është Vuçiqi
ai që mund ta çojë Serbinë në familjen evropiane. Ç’i duhet Perëndimit një
Serbi e udhëhequr nga një Vuçiq, nga një Tomisllav Nikoliq (1952- ), nga një
Voisllav Koshtunica (1944- ), nga një Ivica Daçiq (1966- ), nga një Aleksandar
Vulin (1972- )?! Nga Vuçiqi, mik i ngushtë i Millorad Dodikut, i Putinit, i
Moskës. Vuçiqi që s’i vuri sanksione Moskës, që e ka shuar në Serbi fjalën e
lirë, mendimin ndryshe, lirinë e shprehjes, që i ka vënë nën kontroll mediumet,
që udhëheq në mënyrë autoritare dhe autokratike, tiranike, despotike dhe
diktatoriale, që brenda Evropës ka krijuar një Serbi totalitare. Dhe
Uashingtoni, Berlini e Parisi – heshtin, i mbyllin sytë! Ku e merr forcën një
Serbi e vogël të ndeshet me gjithë këtë Perëndim?! Dihet ku – në Moskë, te
Vladimir Putini (1952- ). Serbia vlon prej grupeve parapolitike që e marrin
veten për parti apo lëvizje politike kombëtare. Këto farë grupesh militante nuk
janë veçse hordhi të egra barbare, të ekstremit të djathtë. Është tragjedi për
një shtet dhe për një shoqëri evropiane të mos ketë në hapësirën e vet forca
racionale që i jetësojnë parimet demokratike. I mjerë është ai popull,
politikën e të cilit e determinojnë dhe e imponojnë priftërinjtë e Kishës
Ortodokse Serbe. Serbi, je katandisur si mos më keq!
Serbia sot, si
dikur, është irracionale. Ajo vazhdon të mbetet në anën e kundërt të historisë.
Një akademik, një intelektual, një shkrimtar, një filozof serb s’e ngriti zërin
e protestës t’i thotë ndal Vuçiqit dhe zogorisë së tij.
Kosova është shtet
ku mbizotëron rendi, rregulli, ligji, ku luftohet korrupsioni, ku pakicat
kombëtare i gëzojnë të gjitha të drejtat, si në asnjë vend tjetër të BE-së.
Ç’kërkon Beogradi më shumë se kaq?! Beogradi i mban peng serbët e Kosovës,
manipulon me ta, nuk i lë të integrohen në shoqërinë kosovare dhe në
institucionet e shtetit të Kosovës.
Serbi, merr
shembull nga Kosova. Mësoje prej saj mësimin e rëndë të demokracisë!