Mendime
Adil Fetahu: Kaçaku trim, lotë vaku
E merkure, 11.03.2020, 08:51 PM
KAÇAKU TRIM, LOTË VAKU
“Po
ua lë amanet: nëse vritem – nuk ka dert,
por nëse më duan të gjallë – më qëlloni me plumb në ballë”!
(Ibrahim Kadriu: “Na ishte njëherë Lotë
Vaku”, roman, botoi ShB “Faik Konica”, Prishtinë,2019)
Nga
Adil FETAHU
Syzheu i romanit historik,
me ngjarje të vërteta, është ky: Kojica Papoviq, malazez nga fshati Marocë i
Medvegjës, kryekriminel dhe prijës (vojvodë) i një aradhe prej 120
çetnikësh, ndër krimet e shumta që bënte ndaj shqiptarëve, në vitin 1915, kishte grabitur dy vajza shqiptare: Ajshen,
nga fshati Kranidell dhe Hamiden nga Kremenata. Me atë rast çetnikët kishin
vrarë katër veta dhe djegur dy shtëpi në
fshatrat e përmendura. Për të treguar absolutizmin e tij, ditën e pazarit
(panairit), kur kishte shumë njerëz në qytet,
organizon aheng në oborrin e
xhamisë në Gjilan, ku i detyron të marrin pjesë edhe shqiptarë dhe imami i
xhamisë. Në mesin e më se 50 çetnikëve të armatosur, dhe disa xhandarëve, ishte
edhe popi, i cili duhej të kryente celebrimin e konvertimit fetar dhe ndërrimit
të emrave të vajzave të grabitura.
Vajzat e grabitura shqiptare i kishin veshur me rroba malazeze. Ajshës
ia ndërruan emrin në Sllavica, ndërsa Hamidën që kundërshtoi energjikisht
konvertimin, me urdhërin e Kojicës e
morën një grup çetnikësh dhe vranë te Ura e Petrilës, së cilës ia humbën kufomën pa shenjë. Pas dy vjetëve që Ajsha
ishte mbajtur me dhunë në shtëpinë e Kojicës, Lotë Vaku me shokë shkojnë në
shtëpinë e kriminelit, mbysin tre roje, vrasin Kojicën dhe vajzën e tij
Gjurgjën. Lota me trimat e tij, e marrin Ajshën e qojnë të prindët e saj, por i ati (Haliti) nuk guxon ta pranojë
vajzën e vet, nga friga se se çetnikët
do të vinin ta kërkonin dhe do ia vrisnin
të gjithë familjarët e tjerë. Për të mos e lënë vajzën rrugëve, me
pëlqimin e të atit, e për motive fisnike, Lota e merr Ajshën në shtëpinë e tij,
martohet me te dhe bëhën të pandashëm tërë jetën, ndërsa dhjetë vjet i
kalojnë kaçak nëpër male. Personazhi
kryesor i romanit është Lotë Vaku, kaçak trim, emri i të cilit u bë legjendë
dhe makth për çetnikët dhe xhandarët serbë. Edhe kur kaçakët e tjerë vritnin
ndonë çetnik apo xhandar, njerëzit mendonin dhe thoshin se Lota i ka vrarë.
*
Lotë Vaku u lind në vitin
1896, në Lagjën Vakaj, të fshatit Poliçkë, rrethi i Kamenicës. Emri i tij i
vërtetë ishte Ismail, por nga një ngjarje që e përjetoi kur ishte në moshën
pesëvjeçare, i mbeti përgjithmonë emri Lotë. Ja si i mbeti ky psudonim. Ismaili
(Lota) po lozte me fëmijët tjerë të lagjës para shtëpisë së tij. Një plak i
varfër i fshatit hecte rrugës i ngarkuar
me një dëng shkarpash të druve. Dy ushtarë (nizam) të Turqisë, hipur në kuaj po
kalonin asaj rruge. Një rremb i shkarpave të dengut e prekë kalin e njenit
ushtar, kali kërcen befasishëm dhe ushtari rrëzohet për tokë. Fëmijët ia plasin së qeshuri. Ushtarit i vjen inatë
dhe e rrahë keq plakun e gjorë. Ismaili (Lota) pesëvjeçar e kapë ushtarin për
këmbe për ta “shpëtuar” plakun. Ushtari e shtynë dhe e rrëzon çunin përtokë. Ky shkon në
shtëpi duke qarë e dënesë pa pushuar, jo vetëm se ishte përgjakur vet, por edhe
se i dhimbsej plaku i gjorë. Duke e
përkëdhelur, i ati mundohej ta pajtonte,
duke i thënë: “Mjaft më o Loti i babës”, dhe që prej atij momenti e tërë
jetën i mbeti emri Lotë.
Lota në moshën 16 vjeçare
shkon ushtar (bedel), në vend të vëllait më të madh, Dulahut, por pas një viti arrinë të dezertojë,ikë prej ushtrie dhe
kthehet në vendlindje. Nga prindët dhe fshatarët tjerë merr vesh se çetnikët po
bënin zullum të madh, duke vrarë, rrahur e plaçkitur shqiptarët. Nga frika se
do ta kapnin ushtria turke, Lota qëndronte më shumë në male dhe nëpër miqë,
kështu që u bë kaçak, i cili sa dukej – sa zhdukej. Për të thuhej: “kaçaku,të hyn për oxhaku”.
*
Pas Kongresit të Bërlinit
(1878), kur fuqitë e mëdha të Europës ia dhanë Serbisë territoret shqiptare të
Jabllanicës deri në Smederevë, pushteti serb i dëboi me dhunë të gjithë
shqiptarët nga trojet dhe pronat e tyre. Viset nga të cilat ishin dëbuar
shqiptarët, mbetën demografikisht të shkreta, prandaj Principata e Serbisë bëri
thirrje që në ato vise të vinin serbë e malazezë nga viset e tjera. Thirrjes iu
përgjigjën shumë serbë e malazezë, me familjet e tyre, nga Hercegovina dhe Mali
Zi ku kushtet e jetesës ishin të vështira, ndërsa në pronat e shqiptarëve të
dëbuar ato ishin shumë më të mira. Në
mesin e kolonëve të ardhur ishte edhe familja e Kojica Papoviqit, nga rrethi i
Nikshiqit. Kolonët serbë e malazezë pushteti i vendoste në brezin e kufirit me Turqinë, i ndihmonte
të stabilizohen e mëkëmbën ekonomikisht, u jepte armë, i mbronte me ushtri e
xhandarmëri. Me ndihmën e pushtetit kolonët formuan aradha e çeta komitësh, të
cilët i quanin çetnikë dhe “kërstashi” (kryqtarë). Udhëheqës të çetave të tilla
caktoheshin harambashë të shquar si kriminelë. I tillë ishte edhe Kojica Papoviq.
Pas pushtimit (edhe) të
Kosovës (1912), Kojica Papoviqi me çetën e tij, dhe njësitë e tjera të
çetnikëve, në bashkëveprim me xhandarmërinë, bënin zullum të paparë, duke
vrarë, djegur shtëpi, rrahur, maltretuar e plaçkitur shqiptarët në rrethin e
Medvegjës, Gjilanit dhe Kamenicës deri thellë në fshatrat e Gollakut. Kojica i
kishte grabitur dy vajza shqiptare për t’i martuar me dy djemë të tij. Familjet e vajzave të grabitura, që nuk dinin
më asgjë për fatin e tyre, e kishin çelë të pamen për ngushëllime, sikur për të
vdekura. Për vajzat e rrëmbyera thureshin gjithëfarë rrëfimesh, si nga ana
serbe ashtu edhe nga ajo shqiptare, ndërkohë që njëna ishte vrarë,
tjetra mbahej me dhunë në shtëpinë e Kojicës, derisa i biri (Radovani)
ta kryente ushtrinë e të marohej me Ajshen as.Sllavicën.
Lotë Vaku, me dy kushërinjë
të tij, Latifin dhe Shutin po prenin dru
në mal. Papritmas ia beh roja e pyllit, me pushkë në dorë, duke ua sharë nënën shqiptare. Lota e godet rojën në bërryl, me çykë të sëpatës, me ç’rast pushka bie
në tokë, Lota ia rrëmben pushkën dhe e lidhin rojën për një lisi, ia
mbyllin gojën dhe e lënë ashtu të
lidhur. Që nga ai moment Lota vendosë të bëhet kaçak, ta vrasë Kojicën dhe
çetnikë tjerë të cilët po bënin zullum mbi shqiptarët. Edhe dy kushërinjtë i
premtojnë se nuk do t’i ndahën, madje do të marrin edhe të afërmë e shokë tjerë
të besueshëm. Në vendin e caktuar për
takim, të nesërmën u bënë tetë veta me Lotën. Lota i shikoi të gjithë me radhë,
duke u thënë:”Nëse ndonjëni është me dy mendje, le të heqë dorë që
tash”. Të gjithë ishin të vendosur dhe njëzërit u betuan: “Betohem se …
do të hakmerrëm kundër çetnikëve për çdo pikë gjaku të derdhur të vëllezërve
tanë dhe motrave shqiptare, dhe se do t’i përmbahëm rregullit luftarak – një
për të gjithë, të gjitë për një. Zoti na nfihmoftë”! Pastaj, Lota iu tregoi
planin e aksionit. Së pari ta likuidonin Kojicën e ta çlironin Ajshën e
grabitur para dy vjetëve, pastaj do vijnë në rend kriminelët e tjerë më të
njohur për zullumet e bëra. Kështu, pas dy vjet qëndrimi me dhunë në shtëpinë e
shkaut, Lota me shokë arrijnë ta vrasin në shtëpinë e tij Kojicën, tre roje dhe
vajzën Gjurgjën e ta marrin Ajshën. Por
Lota me shokët vranë edhe kriminelë tjerë çetnikë e xhandarë, të njohur si
zullumçarë ndaj shqiptarëve. Ajsha që u bë gruaja e Lotës, gjatë dhjetë vjetëve
duke jetuar kaçake, i lindi tre fëmijë:
Hasanin (1918), Feridën (1921) dhe
Veselin (1923), kurse të katërtin (Selmanin 1937) e lindi sa ishin në Shqipëri,në periudhën 1928 –
1941.
Lota me shokët e tij mbanin
lidhje edhe me çetat e tjera kaçake të Karadakut, Llapit e Gollaku. Por, me
kalimin e kohës, pas stabilizimit të pushtetit serb, pas Luftës së Parë
Botërore, me ndjekjet që iu bënin kaçakëve ushtria dhe xhandarmëria serbe, të
ndimuar nga çetnikët si paramilitarë, çetat e kaçakëve u pakësuan. Jeta e tyre
ishte në rrezik, prandaj Lota në korrik të vitit 1928, përmes lidhjeve me
njerëz të besueshëm iku në Shqipëri. Ndonëse regjimi i Zogut kishte një qëndrim
negativ ndaj kaçakëve, Lota ishte me fat se atij, për shkak të famës që kishte
për trimëritë e bëra, i dhanë shtëpi e 10 dynym tokë në fshatin Arapaj të
Durrësit. Më në funt ishte i lirë dhe bënte jetë normale. Por atë idilë
jetësore ia prishi pushtimi italian i Shqipërisë. Me qenë se në kohën e
pushtimit italian e gjerman pjesa më e madhe e Kosovës ishte e bashkuar me
Shqipërinë, në vitin 1941 Lota me
familje kthehet në vendlindje, ku e gjenë shtëpinë të shkretë, pasi prindët i
kishin vdekur. Në dhjetor 1944 Lota iu bashkangjitet ardhave
vullnetare të Mulla Idriz Gjilanit, për ruajtjën e kufirit nga pushtimi bullgar
dhe partizano-çetnikët jugosllavë. Pas
mbarimit të Luftës së Dytë Botërore, Lota dorëzohet në milici (1947), dënohet
me 12 vjet burgim, prej të cilave i vuan 8 vjet në Burgun e Nishit, derisa në vitin 1955 lirohet, në bazë të një
aministie të përgjithshme. Gruaja, Ajsha, kishte vdekur në vitin 1952. Për t’iu
siguruar fëmijëve një jetë më të mirë, Lota shpërngulet prej Poliçke dhe
vendoset në Velekincë, afër Gjilanit. Aty vdiq në vitin 1960.
Për meritat e tij të
veçanta, në vitin 1993 Presidenti i Republikës së Shqipërisë e dekoroi Lotë
Vakën (pas vdekjes) me Urdhërin për Veprimtari Patriotike të Klasit të Parë.
Djali më i vogli i Lotës,
Selmani, i lindur në vitin 1937 në Arapaj të Durrësit, pasi kreu Shkollën e
Muzikës në Prizren e Prishtinë, u bë një dirigjent i njohur, shkroi 44 poema me
14000 vargje dhe dy libra tjera. Vdiq në vitin 2010.
* * *
Ibrahim Kadriu është i
pranishëm në letërsinë shqipe të Kosovës dhe më gjërë që prej vitit 1969, dhe
deri tash ka botuar më se 60 vepra letrare, të llojeve dhe zhanreve të
ndryshme: poezi, prozë, novela, tregime, monografi, romane, drama. Disa vepra,
ose pjesë të tyre, janë përkthyer e botuar në gjuhë të hueja: serbe, turke,
rumune, italiane, gjermane, franceze, angleze, norvegjeze, suedeze, arabe. Në disa vjetët e fundit ka botuar disa romane
historike të kontekstit kombëtar shqiptar, me tema e personazhe interesante për
fatet dhe përvojat e hidhura dhe tragjike të njerëzve, në një dimension të
gjërë kohor, historik dhe hapsinor. I tillë është edhe ky roman, i titulluar si
fillimi i përrallave: “Na ishte njëherë…”, pas të cilit lexuesi pret të
zbulohet ndonjë mister, por në të vërtetë na paraqiten ngjarje e personazhe
reale, të cilat i njeh historia, ndërsa në roman autori bënë një rikonstruim të
së vërtetës historike, duke e mbështjellë me kategori estetike-letrare. Nga sa
kam lexuar romanet e tij, kam vërejtur se Ibrahim Kadriu e ka për qejfi zhanrin
e romaneve historike, si model narrativ të pasqyrimit të ngjarjeve, kohërave,
personazhet, fateve dhe fatkeqësive të njerëzve. Ky zhanër i letërsisë kërkon
njohje dhe hulumtim të së vërtetës historike, dhe akoma më tepër mjeshtri
artistike-letrare të rrëfimit. Ibrahim Kadriu, me zellin, përvojën dhe talentin
që ka, në romanet e tij ka arritur me sukses ta kombinojë mirë karakterin
shumëdimensional: historik, politik, kombëtar, social, etik, etnik e ndëretnik, me letërsinë. Paqja dhe liria “nuk
banuan kurrë” në Kosovë, deri në vitin 1999, prandaj tema për romane historike
ka me bollëk.
Romani “Na ishte njëherë
Lotë Vaku”, në tërësinë e tij është i tillë, por është prekës dhe
mbresëlënës: grabitja dhe konvertimi fetar e kombëtar i vajzave shqiptare; vrasja e Hamidës që kundërshtoi konvertimin;
qëndrimi i Ajshës dy vjet në shtëpinë e grabitësit; refuzimi i babait për ta
pranuar vajzën që ia ktheu Lota, nga
frika se çetnikët do t’ia vrasin tërë familjen; martesa e Lotës për arsye
altruiste e fisnike me vajzën e çliruar; dhjetë vjet jete kaçake nëpër male, me
tre fëmijë të lindur e rritur mes jetës dhe vdekjes, dhe shumë ngjarje e
personazhe tjera, janë shtjelluar me sens
të prekshëm psikologjik e social. Secili nga personazhet i kanë
karakteret dhe historitë e tyre, me shumë miningjarje, në vargun e gjatë
të ngjarjeve që shtjellohen në roman.
Me botimin e këtij romani,
autori jo vetëm se i ka begatuar bibliotekat tona dhe
letërsinë shqipe me një vlerë të shtuar,
por edhe ka kryer një obligim moral
dhe human ndaj trimit legjendar, Lotë Vaku, për të cilin deri më tash
nuk ishte botuar asnjë vepër dhe padrejtësisht ishte lënë në harresë.
Për dijeni lexuesve të këtij shkrimi, të shtojmë këtu se krimineli
Kojica Papoviq, personazhi më negativ i
romanit, ka qenë gjyshi Radivoje Papoviqit, ish-rektorit famëkeq të Universitetit të Prishtinës në
periudhën 1991 – 1998, në kohën e masave
të dhunshme serbe në Kosovë, kur u përjashtuan prej objekteve të Universitetit
të gjithë studentët dhe profesorët shqiptarë dhe kur në Kampusin e
Universitetit u ndërtua kisha ortodokse sllave me objekte tjera përcjellëse për
banesa dhe zyra të klerikëve, që edhe
sot e kësaj dite qëndron aty si përmendore e turpit të një kohe dhe politike
klero-fashiste serbe.
Për veprat e tij, Ibrahim
Kadriu është shpërbyer shumëherë me çmime letrare e mirënjohje të ndryshme.