Kulturë
Halil Haxhosaj: Vepër me fuguracion të dendur poetik
E hene, 28.10.2013, 08:54 PM
VEPËR ME THELLËSI DHE FIGURACION TË DENDUR POETIK
Nga Halil Haxhosaj
Autorja Bleta Qehaja, është
poete që në veprën e saj të dytë poetike me titull “Bëri dritë shtegtimit tim” pasqyron qasjen e saj artistike për
jetën, problemet, kohën dhe hapësirën në mënyrë të veçantë poetike. Qasja e
kësaj poeteje ndaj problemeve të jetës nuk është e njëtrajtshme. Madje as
njëlineare, por ajo ka shtrirje të gjerë, madje edhe shumështresore. Forma e
këtillë e shprehjes poetike depërton nëpër thellësinë e objektit, për ta lëngëzuar
subjektin dhe frymëzimin e vet. Dhe kësaj, poetja Qehaja, ia arrin më sukses
dhe mirë. Depërtimet e këtilla veç sa e pasurojnë, por edhe e dendësojnë
figuracionin e vargëzimit, duke e shprehur dhe paraqitur denjësisht, qoftë si
mozaik, qoftë si inspirim frymëzues.
Strukturimi i veprës shtrihet
në katër cikle poetike që janë: 1.
Guximin e jetësoj, 2. Qetësi e frikshme, 3. Portreti i heshtjes dhe 4. Vetvetja, që njëkohësisht janë edhe tematika, motive,
figuracione, e pse jo edhe frymëzime dhe qasja e autores, ndaj të gjitha atyre
që asaj i interesojnë për t’i shprehur artistikisht në këto vargje. Mënyra e
këtij strukturimi nuk rrjedh zorshëm, madje as nëpër shabllone e pika të
caktuara, por shënon rrjedhë të lirshme, të ndjeshme, intime, madje edhe sensibile
e tejet inspiruese. Duke i vërejtur e shijuar këto gjëra, lexuesi i këtyre
vargjeve heton edhe dendësinë, muzikalitetin, shtrirjen dhe gradacionin e
poezisë se Bleta Qehajes.
Duke qenë studente, madje e
moshës së re, poetja mundohet dhe depërton në qelizat e kësaj moshe, të
cilat i njeh, por edhe i përjeton më
mirë:
Fol me zërin e zemrës
Fol e nxjerr në pah të vërtetën
shprehet ajo në vargjet e para, pra në fillimin e veprës
së saj, në poezinë e parë me titull “Fol”,
e cila është edhe e para poezi e veprës. Këndvështrimi i këtillë nuk është as
moralizues, madje as edukues në kuptimin didaktik, por është një emancipim
artistik, të cilin poetja do t’ia bëjë subjektit poetik të saj. Mëtimet e tilla
nuk janë të pakta në vargëzimet e kësaj autoreje, e cila kështu mundohet ta
shprehi tërë misionin dhe synimin e saj prej krijueseje, individi në
bashkëdyzim me subjektin lirik.
Në secilin cikël poetik,
autorja sintetizon synimet e veta artistike, që shkojmë duke u përsosur dhe
duke u manifestuar ashtu siç e kërkon vargëzimi dhe krijimtaria artistike, në
këtë rast poezia. Kjo gjë nuk është e ngurtë, madje as e detyrueshme, por është
një rrjedhë poetike, e cila gurgullon ashtu ëmbël, bukur, dhe fiton melodi, apo
muzikalitet poetik., sepse:
Jetë e re sot fillon
Natyrë e gjelbëruar më frymëzon
(Poezia: “Jetë e re”).
Enumeracionet e këtilla për
jetën dhe të gjitha ngjyrimet e saj, veshin ngjyrën e gjelbëruar, e cila është
frymëzim për autoren në njërën anë, por edhe jetë e re, në anën tjetër. Ky
binom nuk është statik, as i ngurtësuar, por ai rrjedh, depërton, marshon dhe
triumfon mbi të gjitha të zezat, të këqijat dhe anët e errëta të jetës. Kështu
vargjet tash marrin edhe ngjyrime personale dhe intime, sepse janë të mbushura
me frymëzim dhe ndjenjë që përkon edhe me qëndrimin, ndjenjën dhe qasjen e
poetes, Bleta Qehaja:
Dielli fytyrën ma përshkon
Lëshon ngrohtësi trupit tim
Era e lehtë foletë m’i lëmon
shkruan ndër të tjera në këto vargje të poezisë “Lajm fitoreje”. Ky lajm i fitores marshon
nëpër rrugët e vështira dhe tepër të rënda, por misioni ka për qëllim prurjen e
lajmit të triumfit, sepse misioni i rëndë ka përfunduar, miljet janë zvogëluar
e janë bërë sa një hap e ora është bërë një sekondë, andaj lajmi i fitores
kumtohet hareshëm e plot gëzim e lumturi. Jeta është një vrap që nuk duhet
ndalur kurrë dhe për ta bërë këtë njeriu duhet pasur guximin, por edhe besimin.
Këto koncepte filozofike që trajtohen poetikisht nga pena e autores, Bleta
Qehaja, janë të thella, por jo hermetike dhe as të pakuptueshme. Dhe si të
këtilla kryejnë misionin e vet artistik, i cili mëton ta shprehë figurën e
shtrirë, por edhe të ndërtuar poetike të vargut.
Përveç këtyre temave dhe
interesimeve artistike të kësaj krijueseje, në këto vargje të përmbledhjes
poetike “Bëri dritë rrugëtimit tim”, ka
edhe tema dhe interesime të tjera, që e shtojnë figuracionin, por edhe
strukturimin e veprës. Subjekti lirik i poetes, botën e femrës së sotme e
vështron nga një pikëvështrim i caktuar, i cili shpesh del tejet interesant,
madje edhe i imagjinuar. Imagjinata nuk ka për qëllim tjetërsimin dhe as
humbjen e interesimit të së kaluarës, por shprehimisht mëton të paraqet kohën
dhe hapësirën me të gjitha nuancat dhe problemet e veta. Kështu, nyjëtimet e
këtilla bien shpesh ndesh me ndërtimin e bazave të forta dhe tepër të rrepta
patriarkale. Atë, subjekti lirik e sheh vetëm si një fjalë, e cila duhet
patjetër të vuloset në ardhmëri, sepse pastaj ajo nuk është kanun, por
shndërrohet në një urdhër praktik. Atëherë skeptikja lëshon pe dhe më nuk është
aq tragjike, sepse tashmë këtu, në këtë mes, në këtë kohë, por edhe në këtë
hapësirë fryjnë erëra të tjera. Por edhe kjo duhet patjetër të bëhet më masë,
sepse bëhet e rrezikshme, madje edhe rebelohet nëse nuk e zbaton normën
njerëzore:
Rebelim i ndaluar
Rrugë pa kthim
Vendim skeptik
thuhet në këto tri vargje të poezisë me titull “Vendim”, e cila faktikisht përkon me
një normë humanitare, por jo aq të mbyllur dhe aq të rreptë.
Poezia e poeteshës, Bleta
Qehaja, në brendinë e saj shpreh edhe një dialog poetik, i cili nuk mëton të
jetë dominues. Në të vërehen disa koordinata të ekzistencës njerëzore para një
tmerri, që kishte bërë kërdi dhe kishte sjellë tragjedi të paparë deri atëherë.
Dialogu poetik bëhet me një ndjenjë të thellë dhe me mjaft maturi e ndjeshmëri.
Ai depërton deri te lexuesi duke marshuar e depërtuar nëpër standardet
humanitare të njeriut, por edhe të kolektivitetit. Gërshetimi i nuancave të
këtyre dy unazave të dialogut e dendëson tematikën e kësaj ane dhe e bën
interesante, madje edhe të dashur e të kapshme për receptorit. Autorja në këtë
rast nuk është pasive, por ajo pozicionohet ndaj subjektit lirik gjykuese deri
në mallkim, por edhe në atë adhuruese deri në përqafim. Andaj, poetesha assesi
nuk pranon të bien në “lajthitje” sepse:
Kurrë më parë nuk isha e vogël
Kur e njoha botën
E kuptova sa e vogël jam
shkruan ajo në poezinë “Lajthitje”, e cila është një moto tepër interesante me vargëzim të
elipsës poetike.
Duke qenë vrojtuese, por edhe
pjesëmarrëse në rrjedhat e jetës në Kosovën e pasluftës, Bleta Qehaja, disa nga
këto do t’i poetizojë edhe artistikisht në vargëzimin e vet në këtë vepër.
Vargëzimi i këtillë nuk është i pakuptim, madje as nuk qëndron në ndonjë stad
të pakapshëm, por duke i parë e vrojtuar të gjitha këto, ajo i trajton me
ndjeshmëri me penë dhe krijon një stil të vetin të vargëzimit. Mu kjo ja shton
vlerën, pse jo edhe karakterin e një individualiteti, apo risie që në të
ardhmen do të jetë synim i duhur dhe i qëlluar i kësaj krijueseje. Kjo do të
shihet dhe do të kristalizohet më mirë në shkrimet e tjera të poezisë nga penda
e Bleta Qehajës, sepse vetëm atëherë do ta fitojë një përvojë në marshimin e
vet poetik, duke e avancuar çdo gjë, edhe stilin, strukturën, motivet,
tematikën, por edhe qasjen, gjykimin e pse jo, edhe gjendjen dhe shtrirjen e
interesimeve të saj prej krijueseje.
Edhe gjuha, figurat, muzikaliteti, madje përputhshmëria e vargëzimit janë në nivel dhe përkojnë me rangun e poetikës së kësaj autoreje, andaj kjo vepër do ta pasurojë jetën tonë artistike të poezisë bashkëkohore, por edhe bibliotekat tona.