Udhëpërshkrim » Gorica
Pëllumb Gorica: Rrënojat ende psaltojnë
E shtune, 09.06.2012, 11:00 AM
RRËNOJAT ENDE PSALTOJNË
Bazilika e Klosit në Sulovë
Nga Pëllumb Gorica
Për Sulovën,
krahinë të njohur në jug të Shqipërisë së Mesme me histori të hershme dhe të banuar
në vijueshmëri flet edhe prania e gërmadhave kishtare dhe toponimeve të vjetra.
Janë të shumta historitë gojore që tregojnë të moshuarit për këto kisha. Ka pasur
shumë kisha, që gjendeshin pothuajse në çdo vendbanim të territoreve të saj. Një
numër i mjaftueshëm për të gjykuar për shtrirjen e tyre, por nuk i dihet as
vendi, ku kanë qenë dhe të vjetrit nuk janë as në gjendje të tregojnë më shumë.
Në Luginën e Sulovës (Sulova e Poshtme, pjesë e territorit administrativ të Elbasanit)
ka pasur kisha në vendbanimet Selitë, Dasar, Klos, Dragot, Kamuna, Floq, Banjë.
Shumë prej tyre njihen sipas vendodhjes. Kisha në Graxhua të Floqit, Kisha e
Skunajt në Dasar, Kisha e Radshit në Topojan, Kisha e Klosit, Bregu i Kishës në
Dragot, Kisha e Mëhallës së Kuqe në Selitë, Kisha në Banjë etj. Nuk dihen emrat e tyre dhe cila
është më e vjetra. Sipas gjurmëve në terren ato ishin të vogla e ndërtime të thjeshta,
pak të veçuara nga banesat e tjera, rrethuar nga pyje, por gjithnjë brenda
kufijve tradicionalë të territorit të vendbanimit, të ndërtuara në maja e
sheshe kodrash për të treguar se aty gjendej një vendbanim.
Prej
rrjedhës së kohës, luftrave me pushtuesit, por edhe për shkak të lakmisë së njerëzve,
janë shkatërruar plotësisht shumica e tyre. Në mungesë të mbishkrimeve, datimi
i tyre, sigurisht, ka paraqitur vështirësi edhe për studiuesit. Megjithëse
duhet pranuar që me gjendjen e sotme të njohurive, dokumenteve në arkiva, botimeve
specifike, kemi të disa të dhëna. Studiuesi
i fushës kishtare, Aleksandër Meksi me punën e tij kërkimore e studimore ka
nxjerrë në dritë nga errësira e kohëve dhe pluhuri i harresës disa kisha në Shqipëri.
Në botimin “Arkitektura mesjetare në Shqipëri ”, faqe 149, shkruan: “Mendohet
se i takojnë shekujve VII – XIII, që janë dhe shekujt e lulëzimit të ndërtimeve
të kultit fetar të krishterë’’.
Bazilika
në Klos të krahinës së Sulovës, si një dëshmi e kulturës dhe e qytetërimit, ka
qenë e vetmja kishë e mbërritur në gjendje të mirë deri në ditët tona në këtë krahinë.
Vendasit e njohin me emrin kisha e Klosit. Në dokumentet e shkruara njihet si
bazilikë. Ajo gjendej e ngritur poshtë kalasë
antike të Qafës, në një majë kodrine në lindje të fshatit të sotëm Klos të Elbasanit,
një vendbanimi të vjetër me një panoramë, kushte natyrore e mbrojtje nga shpati
shkëmbor, me shtrirje 3-4 kilometra gjatësi, po aq edhe gjerësi. Njera nga
historitë e shumta gojore tregon për natyrën magjepsëse të vendbanimit. “Pemë frutore,
ullinjë, vreshta, pyje, burime, rrugë, shtëpitë të ngritura njëra mbi tjetrën
sa keci shkonte nga çatia në çati pa zbritur në tokë deri në kala nga dendësia
e banesave, përpjetë dhe tatpjetë kodrës”.
Historia
e shkruar na mëson se ky vendbanim i emërtuar Klos në Mesjetë ishte qytet. Këtë
dëshmi të një rëndësie të veçantë e sjellë historiani elbanas Dr Shyqyri Demiri
në librin “ Vështrim i shkutër historik i trevës së Elbasanit ”, faqe 28. Duke
e argumentuar ai shkruan se “para pushtimit turk këtu ka qënë një qytet i
dinastisë së Muzakajve...”. Në “Burime të zgjedhura të Historisë së Shqipërisë”,
vëllimi i II, Tiranë 1962, faqe 111 shkruhet: “Besohet se mund të ketë qënë një qytezë e vogël bizantine, një nga
themat në shekullin XII. Perandori bizantin Aleks Komeni do t’i përdorë në shekujt
XI-XII këto Klose për t’u mbrojtur nga vërshimet e normadëve”.
Sipas
studimeve, Bazilika e Klosit ishte ndërtuar në periudhën e lulëzimit të plotë të
këtij vendbanimi. Paraqitet sot me shumë pak fragmente muresh, gati
Studiuesi
Aleksandër Meksi, ka pasqyruar në botime të ndryshme vëzhgimet e tij në terren
dhe ka konstatuar se: “ Gjatë ekzistencës së saj bazilika ka pësuar
transformime të ndryshme. Është rindërtuar muri jugor, janë ngritur mure që kufizojnë
një pjesë të saj. Këto janë ndërtuar me gurë të lidhur me llaç baltë, pra në kohë
të vështira, e duhet ti takojnë periudhës së pushtimit turk”(“Arkitektura
Mesjetare në Shqipëri”, faqe 149’’ ) Bazilika e Klosit në Sulovë ishte e vogël,
trenëfëshe, mbi pilastra drejtkëndëshe. Absida ( pjesa e përparme) ishte e ndërtuar
prej guri, me breza e rrathë tullash të lidhura me llaç gëlqeror. Ajo ka formë gjysmëharkore,e
mbuluar me çati. Muret e brendshme ishin me afreske. Dyshemeja ka qenë shtruar
me pllaka guri në formën e një mozaiku shumëngjyrësh me gjatësi
Sipas hulumtimeve të ndryshme, në fund të shekullit XX, krahina e Sulovës, si pjesa më e madhe e teritorit të trojeve shqiptare u kthy në fenë myslimane. Është një fakt i rrallë që këtu, edhe pse popullsia është myslimane, sipas historive gojore, që në fillim të shekullit, por edhe në vitet e diktaturës komuniste, kur feja ishte e ndaluar nga shteti, mjaft banorë ndiznin në ditë të shenjta ose festa fetare qirinj, bënin kurban si dikur. Muret rrënojë ende psaltojnë.
Fjalor
shpjegues
* Fjalor
shpjegues për të shpjeguar disa nga termat që janë përmendur më sipër.
- Nefi - është
hapësira e kufizuar e dy rrathëve të kolonave me muraturë.
- Pilastrat
– janë kolonat që mbajnë kapriatat.
- Absida- është pjesa mbyllëse e kishës,.etj.