Kulturë
Granit Zela: Në pritje të Kritikës së Re
E enjte, 28.08.2008, 06:30 PM
Në pritje të Kritikës së Re
Nga Granit
ZELA
Kështu nuk mund të vazhdohet më. Janë tetëmbëdhjetë
vjet kohe pasdiktatoriale dhe kritika letrare është në letargji. Gjatë këtyre
viteve kritika pak ka ndërruar, vazhdon me temenanë e vjetër. Dyndja e
masivizimit dhe mediatizimit të letërsisë është e plotë kurse kritika është
fragmentare. Një kohë tjetër shkrimi ka ardhur në letrat shqipe por kritika nuk
është në ballë të këtij procesi shndërrimi, as në mes të saj. Kritika është në
fund!.
Sepse kemi shkrimtarë që merren me kritikë,
filozofë, psikologë, mësues shkollash, dashamirës të letërsisë që merren me
kritikë, e jo kritikë letrarë të specializuar në këtë lëmë. Ata që janë
numërohen me gishtat e dorës dhe janë shumë pak përballë sulmit vandal të
mediokres në letërsi. Duhet një Kritikë e Re letrare e cila nuk mund të
vazhdojë të jetë më:
Kritikë e Hosanasë. Të gjitha shkrimet që
shkruhen për veprat letrare vetëm thurin lavde për autorin. Ato nuk reshtin së
nxjerri në pah vlerat e autorit i cili më së paku është një talent i vërtetë,
madje në përmasat e gjeniut, por që bashkëkohësit nuk kanë largpamësinë e duhur
për të parë përmasat e hatashme të gjeniut të ardhshëm. Nuk është kritikë ajo
që vetëm lëvdon, vetëm ngre, vetëm zbulon nobelistë të provincës dhe kombit.
Nuk është kritikë serioze ajo kritikë që shndërrohet në pamflet përlëvdues për
autorin, të cilin kësisoj e fundos një herë e mirë se vetëm në çapat e parë i
thuhet se ka arritur majat!
Kritikë e stërakademizuar. Kjo është kritikë e
cil kur rreh të flaës për një vepër letrare nis e citon pafundësisht
teoricienët e letërsisë, duke shkuar aq larg sa rrallë përmendet vepra në
shqyrtim por merret me teoritë letrare të përkthyera shkel e shko nga mëtonjësi
për me qenë kritik. Dhe fjalitë në këso rastesh janë aq të gjata sa nuk dihet
se ku e kanë fillimin e ku mbarojnë, se nuk kanë hiç kuptim!.
Shihni si shkruan kritika stërakademike për veprën
letrare: “Montazhi asociativ e sforcon dihitominë e relacioneve midis
modeleve aktanciale: shpesh kategoritë e njërit model ndërrojnë funksionin e
vet dhe relacionin në modelin tjetër aktancial, si ndërrim funksionesh
aktanciale nga një transformim dinamik në suaza të strukturës. Në këtë kontekst
zakonisht karakterizohet një model bazik aktancial, të cilit me nënrenditje ose
koekzistencë mund t’i nënshtrohen të tjerët. Mirëpo koherenca e teksit, e
strukturës së veprës është koherencë sinkretike, entitet sinkretik, pavarësia e
tërësive është evidente, prandaj edhe modelet aktanciale që nënrenditen ose
koekzistojnë në raport me modelin bazik aktancial kanë funksione të dyfishta:
si aktansë dhe si akterë”. Këtu bëhet fjalë për shqyrtimin e një vepre
letrare apo për fantashkencë?
A kanë kuptim fjalitë fjalia “Bën racionalizimin
e ndjenjës dhe intuitizimin e racios, formalizimin e esencës dhe esencializimin
e formës përmes reduksionizmit eidetic në dobi të onticitetit kategorial të
artefaktit”(?!).
Mendojmë se traktati teorik nuk është përkthyer
mirë pasi duhet dhënë në shqip “interaksioni relacional” sikurse “relacioni
referencial”, “simultanizim dhe verbalizim i modelit szheik që zhvillohet
suksesivisht”, dhe faqe të tëra përkthimi banal, fantashkence fjalish të
pakuptim që shpien në një shkrim surrealist. Kësisoj lexuesi tëhuajësohet e
velet e nuk nxitet ta kap fare veprën me dorë.
Kritika biografike. Kjo lloj kritike
parapëlqen të flaës për autorin, të numëroj bëmat e tij dhe gjëmat e kohës në
të cilën jetoi, pra, në një farë mënyre bën biografinë patetike të autorit i
cili nuk është mposhtur e nuk ka ndërmend të mposhtet nga asnjë lloj
sistemi. Po japim pak fragmente nga kjo soj “kritike”.
“Historia e popullit shqiptar është shkruar në
forma të ndryshme gjatë shekujve, nëpër kohëra që gjithmonë ishin të trazuara,
të tronditura, madje tragjike e rrallë të qeta, të ëmbla e të ngrohta”.
Paskëtaj në këtë lloj kritike citohen vargje të tëra poezie apo pjesë të
shkruara në prozë për të mbështetur tezën historike të shpirtit luftarak jo
vetëm të autorit/es. “Kontributi poetik i autores shihet në këto vargje dhe nuk
stepet para furtunave zhbërëse, por qëndron i patrandur dhe krenar, sepse deti
tash bëhet mal e mallet kreshta, ndërsa poetesha bëhet “tel lahute”….”Në baret
buzë detit/me Kamber Loshin kam qëndruar.deti valët i bëri kreshta malesh/unë
tel lahute u bëra dyfish e forcuar”.
Në raste të tjera shtjellohet profesioni i
autorit-es duke shprehur konsiderat e rastit” (Filan Fistëku) është
personalitet i njohur për shqiptarët ne ekranet televizive shqiptare duke
filluar nga TVSH-ja e më tutje. Ajo njihet për modelimin e saj paksa të veçantë
në disa emisione po ashtu paksa të veçanta që figurën e saj e mbështjellin me
një dozë të matur respekti, lakmie, e, madje, pse jo edhe xhelozie nga koleget
e saja gazetare dhe moderatore.” Dhe mu për këtë F. F. kishte dhe ka pasur një
veçanti në qëndrimin, moderimin e bisedës, udhëheqjen dhe përzgjedhjen e
temave për emisionet e veta/ Prandaj ajo u bë një emër i njohur i ekranit,
madje i dashur dhe i adhuruar nga shukë shikues”
Kritikë mediokre. Është ajo kritikë që
nuk flet fare as për librin as për autorin e librit po për autorin e shkirmit
dhe gjendjen e tij fizike e shpirtërore. Pra,është kritikë që nuk thotë asgjë.
Rëndom tregohet se si ka rënë libri në dorën e shkruesit, si nisi ai ta lexoj,
me çfarë shpejtësie u lexua libri etj etj duke përfunduar me ankthin që paskësh
ngjallur faqe pas faqeje si në rastin “Sapo mbarova së lexuari librin isha aq i
tronditursa ai më ra nga dora”. “Isha në ankth për zgjidhjen e
kontradiktës në fund të librit. U lumturova që ajo u zgjidh natyrshëm e me
mençuri”. Pra jepen përjetimet personale në leximin e librit dhe kaq.
Kritikë e shitur. Është kritikë e
shitur te organizuesi i kokteilit që ndodh të jetë pasanik. Është shënim kritik
që paguhet me rreshta ku çdo lëvdatë dhe “zbulim” vlerash merr sasinë e caktuar
të eurove. Kjo është forma më e zvetnuar e shkrimit në përgjithësi dhe kritika
më e mjerë që mund t’i bëhet një vepre po aq të tillë. Kjo lloj kritike angazhon
industrinë e reklamës duke paguar me përpikmëri çdo ingranazh të këtij
mekanizmi me një përlogaritje të saktë të fitimit nga libri. Kritika e shitur
është forma më kërcënuese sot e tjetërsimit dhe kaosit në fushën e letrave. Një
kritikë e lapërdhosur (korruptuar) e zhverëson kritikën si të tillë. Nuk mund
të vazhdohet më me kritikë të hosanasë, kritikë të stërakademizuar, kritikë
mediokre dhe aq më pak të shitur.
Ndaj dhe duhet një Kritikë e Re, përballë një letërsisë së kohës së lirisë, me instrumentarë e frymëzim të ri, për një lexues që çdo ditë e më shumë tundohet mirëfilli ta braktis letërsinë.