Mendime
Fahri Dahri: Realiteti ynë
E premte, 30.08.2019, 03:28 PM
REALITETI YNË
(Të
ndalet e keqja, pjellë e tranzicionit)
Nga
Fahri Dahri, Studiues
Vendi ynë, i ndodhur në këtë pozicion gjeografik që të
parët tanë na e kanë zgjedhur, ka si trashëgimi edhe disa veçori dalluese
ndaj popujve të tjerë. Kështu bie fjala, ne shquhemi “pak” për ekstremizëm,
rrëmbehemi fillimisht, këmbëngulim, tregohemi “pak” kokëfotë dhe për një
“plesht djegim jorganin”. Nuk po e vazhdoj më me këto vese, sepse kemi edhe
veset e kundërta të tyre, siç janë sinqeriteti, besnikëria, toleranca, aftësia
për tu përshtatur si ndaj vështirësive edhe ndaj lehtësirave, kërkojmë dhe
synojmë vazhdimisht drejt më të mirave, i kapërcejmë pengesat dhe me vetëdije
synojmë për tek më e duhura.
Arësyeja e nisjes së shkrimit me këtë hyrje, mu diktua
nga përvoja e rrugëtimit të shoqërisë tonë nga viti 1991 e në vazhdim, ku u
përfshimë pa dashje në një “vrimë të zezë”, që vazhdojmë ta quajmë “Periudha e
tranzicionit”, ose periudha kalimtare, e cila, mesa duket kërkon t’ja kalojë në
vite edhe ish periudhës komuniste.
Në të vërtetë, nuk ishte e menduar që periudha
kalimtare do të ishte e gjatë, por ja që u zgjat, u bë tërkuzë, ose siç thotë
populli: “ec e ec dhe ska të sosur”.
Për tranzicionin tonë, duke qenë një shqetësim serioz
për vendin dhe njerëzit, kanë reaguar shumë intelektualë, janë botuar edhe
libra, siç mund të përmendim: “Shqipëria në tranzicion të zgjatur”: politikat
fiskale, korrupsioni, shpenzimet e mbrojtjes, arsimi universitar, investimet,
probleme të bujqësisë, profesioni i kontabilistit dhe etika: (analiza dhe
studime) me autor Prof.Dr. Agim Binaj; apo Prof.Dr. Tonin Gjuraj: “Nova
demokratia” (15 ese për tranzicionin dhe për demokratizimin)”; “Tranzicion apo
trashëgimi”, me Autori Daut Gumenin, si dhe mjaf analistë profesionistë dhe
seriozë.
Zgjatja e tranzicionit tek ne, nuk është rrjedhojë
objektive, ajo është subjektive dhe pse-në e zgjatjes nuk është e ndershme dhe
as e pranueshme për ta kërkuar tek protagonistët e politikës, mbasi ata janë
krijuesit e zgjatjes, por pse-ja duhet analizuar dhe gjykyar nga intelektualët,
qofshin akademikë ose jo, studiuesit përkatës, tek funksionimi i drejtësisë,
tek bërja dhe vënia në zbatim e reformave dominuese kundër të korruptuarve. Nuk
ka korrupsion pa të korruptuar, mbasi të korruptuarit krijojnë fushëveprimi,
duke përdorur drejtëpërdrejtë klauzola ligjore, apo boshllëqet e qëllimshme ose
jo, midis rrjeshtave të neneve ligjore.
Kujt i është dashur zgjatja e “Periudhës kalimtare?,
Ose më saktë pse duhej lejuar ky tranzicion i gjatë?. Është fare e thjeshtë,
sepse tranzicioni, në të vërtetë është “Grabitje me anë të mashtrimit”, ka
krijuar hapësira për krime të organizuara, ka hapur traun për eskprotimin e
trafikimeve të shumëllojshme. Kjo periudhë trafikimi është karakterizuar nga
çvleftësimi i normave ligjore, përdorimi i mjeteve të kundraligjshme dhe jo
morale në të gjitha shtresat e shoqërisë. Tranzicioni ka goditur rëndë
funksionimin e shtetit, ka çvleftësuar sundimin e shtetit ligjor, ka favorizuar
shkeljen e të drejtave dhe lirive të njeriut. Të gjitha këto kanë goditur rëndë
parimet themelore të demokracisë (të mos mashtrohemi, periudha nga viti 1991 e
derisot asnjëherë nuk ka përmbushur parimet e demokracisë). Por, siç do
theksohet më poshtë, krahas dëmeve të rendit demokratik, tranzicioni ka ndikime
të dëmshme dhe të forta edhe në qelizën bazë të shtetit, në familjet shqiptare.
Është pikërisht goditja në mbarëvajtjen e familjes që dëshiroj ta ndaj me
lexuesit.
???
“Çdokush mund të inatoset - kjo është kollaj, por të
inatosesh edhe me njeriun e duhur, edhe në masën e duhur, edhe në kohën e
duhur, edhe në mënyrën e duhur, kjo jo, kjo nuk është e lehtë dhe jo çdokush e
ka këtë fuqi". Na vjen këshilla nga gjeniu më i madh intelektual i botës
antike, nga Aristoteli 2.350 vjeçar.
“Disa gjëra janë të përkohshme, ndërsa familja është e
përhershme”. Është një tjetër përkufizim që na sjellin njerëzit e urtë dhe që
ne duhet jo vetëm ti dimë, apo ti përmendim, por jemi të detyruar ti
respektojmë dhe ndërgjegjësisht ti zbatojmë.
Familja është shtylla më
e fortë, tek e cila mund të mbështetemi pa frikë, ajo mbetet gjithmonë pranë
nesh (çdo anëtari të saj). Çdo kujt i ka ndodhur, i ndodh dhe do ti ndodh që
për një apo disa arësye i lind nevoja të ndajë “hallet” apo projektet e tij për
të ardhmen. Çdo kush nga ne, ka nevojë për dikë të bisedojë për diçka që e
shqetëson, ose edhe për rastet e lajmeve të gëzuara, realizim ëndërrash dhe jo
vetëm. Për këto raste ndihma e parë dhe e pa kushtëzuar na vjen nga familja,
është ajo që na dëgjon, na përkrah, na mbështet dhe atje gjejmë përgjigjet
dobimëdha. Askush tjetër nuk na njeh (me rrënjë e dhëmballë) më mirë se familja
jonë - çdo anëtar i saj.
A nuk janë të parët, familjarët tanë, ata me të cilët
ne ndajmë gëzimet, festat, kujtimet, ngjarjet më të këndshme, më të bukura si
dhe hallet, problemet tona?. Jemi të ndërgjegjshëm se krahas komunikimit të
mirë, kujdesit. mbështetjes prindërore parezerva ndaj anëtarëve më të vegjël të
familjes si dhe respektit të të vegjëlve ndaj më të mëdhenjëve, nuk mundet të
mos ketë edhe mosmarrëveshje, apo marrëdhënie të vështira, por gjithsesi vjen
një moment që arrihet të sqarohet, të kërkohet falje dhe pa hezitim përfshihemi
në pendim. Gjërat sheshohen dhe normaliteti në familje rivendoset, sigurohet
kompaktësia dhe jeta familjare rrjedh e qetë, jashtë komplekseve dhe
aspak e nënështruar ndaj kushteve, por e “zaptuar” nga vetë qenia dhe prezenca
e prindërve, motrave dhe vllezërve tanë.
Jo gjithçka dhe për herë rrjedh e qetë, pa vështirësi,
pa keqkuptime, të cilat na shqetësojnë, na pengojnë, por të mbështeturit në
familje, e cila është gjithmonë e gjendur pranë nesh, na i lehtëson dhe na
ndihmon për ti kapërcyer. Kjo, sepse pavarësisht nga gabimet që bëjmë ose
detyrohemi të bëjmë, në rrethana të caktuara familjarët tanë janë ata që nuk na
harrojnë, nuk na mohojnë, nuk na përbuzin, por zgjasin dorën, ato duar të
ngrohta të cilat na rikthejnë në normalitet, ose si i thonë fjalës, familjarët
tanë mbeten tanët dhe janë të pazëvëndësueshëm.
Energjitë, moralin, vetëbesimin, sigurinë, ngrohtësinë
dhe dashurinë e kemi gjetur, e gjejmë dhe do ta gjemë, në radhë të parë dhe
përherë tek kjo qelizë e vogël, por nga përmasat është baza - themelore e
padiskutuar e shoqërisë njerëzore. Familja gjendet, por dhe krijohet. Kur
lindim, qajmë dhe belbëzojmë në familjen që gjejmë. Me atë rritemi, madhohemi
dhe burrërohemi. Vjen një kohë dhe dalëngadalë, ligjësi e natyrës, familja e
gjetur “rrallohet”. Por fillon e krijohet një familje e re, me personazhe të
tjerë, por si të thuash në vazhdimësinë e asaj të gjetur.
Çdo kush nga të rriturit, e mban mend kur janë njohur
për herë të parë, në pallat, në lagje, në fshat, në ara, në fabrika, në shkolla
etj. Të dy të rinj, të hareshëm, të pashëm dhe plot shëndet, japin fjalën,
premtojnë, lidhin besën ndaj familjes, betohen për besnikëri ndaj
njëri-tjetrit, të afërmëve, miqëve dhe shokëve.
Fejohen, pastaj martohen, lindin një, dy, tre fëmijë,
lind dhe kompletohet familja e re. Sigurisht familja është me shtëpi e
“katandi”, fëmijët rriten, kohë pas kohe kapërcejnë nga çerdhet, kopshtet, në
shkollat e ulta, të mesme e deri në të lartat. Sidoqoftë gjithçka lind, rritet,
zhvillohet dhe plaket, sigurisht në të shumtat e rasteve në familje!.
Depresioni një armik i fshehtë. Shoqëria dhe familjet shqiptare janë në depresion, po thuaj mbi gjysma
e shqiptarëve janë nën kujdesin e medikamenteve dhe lëvizin bashkë me ’to!.
Sipas mjekëve psikiatër depresioni ka marrë revansh dhe kinsolidohet me
statusin “sëmundja e shekullit”, dhe duke u ndodhur në këto ambjente
sociale, të cilat na i kultivoi me "kujdes" politika, depresioni po i
parakalon sëmundjet kardiovaskulare. Duhet të ndërgjegjësohemi se forma më e rëndë
e depresionit shpie drejt vetëvrasjeve, fenomen që askush nuk e dëshiron as për
vete, as për këdo tjetër.
Depresioni është gjendje e pikëllimit të
thellë, humbet shpresat, bie besimi në vetëvete, na pushton indiferentizmi, nuk
interesohemi ndaj gjithçkaje që na rrethonë, shuhen ndjesitë ndaj kënaqësive
dhe gëzimeve. Shkaqet që e sjellin njeriun në këtë gjendje janë disa, por mbi
të gjitha është situata politike, sociale dhe ekonomike që na kapur për
"fyti" prej vitit 1991 e në vazhdim.
Anashkalojmë faktorin nga trashëgimia genetike, e cila
mbetet në frekuencat e çdo shoqërie dhe nuk përfshihet në dozat e shumta të
aktualitetit mjedisor, të krijuara nga dështimet e ndryshme dhe të dëndura në
përpjekjet e çdo njerit prej nesh për arritjen e ndonjë objektivi të dëshiruar,
por të pamundur nga "sulmet e "hienave" të kudo ndodhura,
qofshin të ligjshme ose përfituese, rrjedhojë e një sistemi drejtimi të
qëllimshëm kaotik. Ndikime të rënda në krijimin e depresionet japin edhe shkëputja
nga jeta e njerëzve të dashur, sidomos e atyre në mosha të reja dhe atyre
jashtë "radhe".
Sigurisht terapia më efikase për parandalimin dhe
kurimin e mundshëm të depresionit, është të mbështetemi, të ndihmohemi,
dhe të kujdesemi nga rrethi ynë familjar, nga shoqëria dhe ambjenti rreth nesh.
Kjo na çliron nga psikoza, nga mendimi i keq që na pushton duke u ndjerë në
vetmi. Përkundrazi duke qenë në mjedise të shëndosha familjare dhe shoqërore,
absolutisht gjithkush (me apo pa depresion) do të ndjehet i fuqishëm, aktiv dhe
i dobishëm për jetën.
Deklaratat ofenduese dhe përçmuese, të cilat na vijnë
nga burime të ndryshme, nuk mbeten pa pasoja. Në veçanti kur ato
deklarohen nga persona me statuse politikë. Pa përgjegjshmëritë e politikanëve,
apo shtetarëve në deklarat e tyre, qofshin ofenduese, fyese, mashtruese, ose
thirrjet nga tribunat, sheshet, studiot, apo selitë e ndryshme, duke përdorur
mashtrimet (si politikisht dhe për interesat partiake!?), për vetë faktin e
pozicioneve të tyre, në terren fitojnë legjitimitet, eufori, zemërime dhe
irritime, ashtu siç nuk na kanë munguar në këtë periudhë tranzicioni. Tashmë i
kemi provuar rreziqet e deklaratave të politikanëve, të cilat kanë sjellë
pasoja në jetën tonë të përditshme, deri në çoroditjen e mendjeve dhe veprimeve
aspak të pranuara në traditat tona, qoftë në tërësinë e shoqërisë, ashtu dhe
brenda anëtarëve të familjeve, me shthurrje, mungesë respekti, ofendime e deri
tek veprime aspak njerëzore, siç janë vrasjet horror, grabitjet, qofshin me
mashtrime apo me dhunë.
Një tjetër aset njerëzor, ai i mediave të varura nga
politika, është po aq i rezikshëm dhe “produktiv”, në ndikimin e sjelljeve të
këqia në mjedisin tonë shoqëror. Më thjeshtë: Politikanët me politikat e tyre
të imoralshme, të mbështetur fuqimisht nga mediat e varura prej tyre, si
satelitë të zellshëm, janë dy institucione që veprojnë tek ne, të cilat
fuqimisht ndikojnë në sjelljet e mbrapshta, anormale të të gjitha fenomeneve
negative, të cilat nuk na mungojnë për 24 orë rrjesht në shtëpitë, në kafenetë,
në rrugë, në institucione, në shkolla, kudo dhe jo vetëm brenda territorit të
R.SH, këto sjellje amorale kanë pushtuar shqiptarët kudo janë jashtë vendit.
Fatkeqësi. E keqe e kultivuar me zell nga politika dhe media. Nuk është vendi
për të treguar apo përmendur rastet jo të pakta të veprimeve apo mos veprimeve
jo morale që kanë ndodhur dhe ndodhin edhe brenda ngrohtësisë familjare. Le të
përqendrohemi tek disa veprime të papranueshme, të papëlqyeshme, që në vitet e
“periudhës kalimtare”, duke qenë të shpeshta kanë marrë një “OK”, dmth po
trajtohen si gjëra të zakonshme.
Vjedhja. Do të sjell këtu disa citime, të cilat shpresoj të na ndihmojnë në
arësyetimet dhe gjykimet tona për tu larguar nga ligësitë dhe për tu kthyer në
mirësitë, të cilat i kemi të gatshme si rrjedhojë e përvojave të shkuara
jetësore. Qenia njerëzore është e begatuar me mirësi të shumta. Njeriu dallon
nga shumë krijesa të tjera. Por çdo ambjent natyror që na rrethon është i
plotësuar me ligje objektive dhe kufij të cilët nuk varen nga njeriu. Ne,
njerëzit, jemi paisur me aftësira të ndryshme, arrijmë të vëmë në përdorim të
jetës të gjitha të mirat e krijuara, me mendjen tonë dimë të koordinojmë dhe ti
rendisim sipas kërkesave dhe nevojave tona gjithçka kaotike që na rrethon.
Përkundrejt mirësive të shumta, ndeshemi dhe me probleme, apo me veprime të
cilat nuk duhet ti përdorim, ndaj të cilave detyrimisht duhet të largohemi prej
tyre.
Çdo person është i prirur nga dëshira për të qenë i
pasur, është i dhënë mbas bukurisë dhe lakmisë. Krahas tyre shoqëria njerëzore,
mbështetur në përvojat e shumta jetësore ka vendosur rregulla, udhëzime si dhe
ka përcaktuar me ligje kufizime të caktuara për të mos përdorur dhe as lakmuar
në veprimet ose mos veprimet e ndaluara, të kundraligjshme, as për të krijuar
pasuri të pamerituar dhe as për të përvehtësuar me mashtrime apo me dhunë asgjë
të të tjerëve.
Në realitet ndeshemi edhe me njerëz të ligj, harbutë,
mendjelehtë, mashtrues, shpifës, ngatrrestarë, vrasës të cilët arrijnë me
metoda të poshtra, të pista të sigurojnë pasuri në forma të ndryshme si
materiale, sende me vlera të çmuara, para, prona të palujtshme etj. sikundër
priren me zell për të plotësuar kënaqësitë dhe lakmitë, të cilat ndodhen në
ambjentet për rreth. Në plotësimin e këtyre antivlerave, njeriu i lig është në
gjendje që çdo vlerë, qoftë dhe të tijën ta shkatërrojë, të rrezikojë e
poshtërojë vetëm e vetëm për të realizuar dëshirat e tij, epshin, lakminë apo
diç tjetër.
Përvojat e jetës, kanë detyruar, siç u tha, nxjerrjen
e regullave, udhëzimeve dhe ligjeve, që çdo njeri të mbështetet në mendjen, në
punën dhe me djersën, me veprime të pastërta të arrijë të sigurojë jetën e tij,
të familjes vetëm nëpërmjet punëve të ndershme, larg grabitjeve me mashtrimeve,
larg zilive e lakmive. Të vepruarit në këtë drejtim, gjithçka të realizuar, të
arritur me djersë, me ndershmëri, çdo njeri fiton statusin e të cilësuarit i
“shenjtë”; ndërsa djersa e hajdutëve, grabitësave, mashtriuesave, e atyre që i
mëshojnë përpjekjeve për të arritur në përvehtësimin e pasurisë së tjetrit,
krahas cilësimit si njerëz të poshtër, zbatohen edhe sanksione të rrepta.
Për fat të keq, siç ka ndodhur dhe ndodh në këtë
periudhë tranzicioni, këta tipa njerëzish të urryer dhe që nuk janë pak, kanë
arritur të mos ndëshkohen. Më interesant ëdhtë se një pjesë e këtyre
“birboje” në vend që të trajtohen si kriminelë dhe vjedhës, janë favorizuar dhe
janë pjesë e institucioneve më të larta shtetërore. Vjedhjet janë shtrirë edhe
në ato institucione ku në “kasaforta” i fusin duart edhe drejtusit të cilëve u
janë besuar, duke filluar nga bankat, thesari, institucionet tenderuese, etj.
fenomene këto që duke mos u ndëshkuar, marrin ngjyrat e të qenurit normale,
ndërsa përfituesit, grabitësit justifikohen nga drejtësia sa janë “të sjellshëm
në lagje”!?. Një fatkeqësi që duhet të eliminohet me urgjencë!
Populli na mëson se: “Një dorë që vjedh, ajo është
vetëm dorë e mallkuar dhe e helmuar, e cila meriton të ndalet një orë e më
parë”. Ndryshe, ato duar të pista përhapen si rrënjët e “gramit” dhe ndikojnë
në shkatërrimin e zemrave, të mendjeve tona, tinzisht gjejnë përkrahje dhe
strehë në gjithë shoqërinë deri edhe tek familja.
Mashtrimi. Mashtrimi është një tjetër ves i dëmshëm, por që në rrethana të
caktuara është përdorur dhe përdoret edhe gënjeshtra. Disa gënjejnë për të
mbrojtur veten, të duken mirë, të përfitojnë financiarisht, ose përdorimi i
glnjedhtrës në shoqëri blhet gjoja për të shmangur dënimin. Personat që
gënjejnë, shpesh për përfitime personale mund të diagnostikohen me çrregullime
antisociale të personalitetit dhe gjendja e tyre përkeqësohet me kalimin e
kohës. Çfarë i bën që njerëz të ndryshëm, me standarde të ndryshme, kur vjen
puna mënjanohen ose ndërrojnë mendim për të thënë të vërtetën, duke shpresuar
se me gënjeshtër mund të përfitojnë ose të shpëtojnë nga një veprim apo mos
veprim?.
Lidhur me këtë fenomen, pa mëdyshje, nisur gjithëmonë
nga përvoja e periudhës së tranzicionit, nuk mund dhe as që duhet të mendojmë
se përgjigjen do ta marrim nga politikanët. Kjo pasi në të shumtën e rasteve
politikanët tanë, për fat të keq, kanë dështuar në misionin e tyre të ligjshëm,
por ata janë të suksesshëm në përfitimet formale dhe informale. Kështu shoqëria
jonë pret më shumë urtësi dhe mendime për prosperitet nga shkencëtarët,
studiuesit, akademikët e merituar, të cilët bazohen në hulumtimet, studimet dhe
përgjithësimet e përvojave.
Pse përçmohen gënjeshtarët, sidomos ata që e kanë bërë
rrugë? E thjeshtë, është çështje besimi. Kur një person gënjen, ai ka thyer një
kod, ka prishur një marrëveshje të pashkruar për të trajtuar të tjerët ashtu si
do donte gjithkush për tu trajtuar.
Mashtrimet serioze shpesh na i bëjnë të pamundur të
besojmë përsëri një person. Dhe meqënëse kjo është një çështje besimi, zbulimi
i gënjeshtrës sa më parë të jetë e mundur dhe e vetëpranuar, është rruga më e
mirë për riparimin e marrëdhënieve. Nëse e vërteta vjen pas detyrimit, riparimi
i besimit është shumë i vështirë.
Si prindër, mbartës të shumë përvojave, mesazhi më i
mirë që mund t’i japim fëmijëve dhe anëtarëve të familjes tonë është ti mësojmë
ata të arrijnë ti zbulojnë vetë të vërtetat, pa i detyruar. Nuk ka rëndësi koha
që mashtrimi ka vazhduar, as dhe madhësia e tij, rëndësi ka arritja e vetëdijes
për të pranuar dhe treguar mashtrimin. Deklarimi i mashtrimit me anë të dhunës
apo frikës mbetet pavlerë, sepse mashtrimi në këto raste është i mundshëm për
tu përsëritur. Vetdeklarimi i mashtrimit, është arritje e rëndësishme mes
njerëzve, rrit besimin tek njëri tjetri, në rrethin shoqëror e familjar. Lakmia. Lakmia shquhet për dëshirat e tepruara, ajo është
një pangopsi e frikshme, përkufizohet me dëshira të këqia, të liga, egoiste. Në
librat e shenjta ato kuptohen si «dëshira për të pasur më tepër», që sipas
Biblës tregohet «lakmia» dhe «zilia». Lakmia shfaqet në disa drejtime, siç mund
të rendisim dëshirën për të patur sa më shumë para, pasuri, dëshirën për
pushtet, maninë për sa më shumë përfitime materiale. Por nuk mund të mos
përmenden edhe njerëzit me dëshira për të shijuar sa më shumë ushqime, rehati
personale, për të prekur dhe shijuar bukurinë natyrore dhe njerëzore, sigurisht
jashtë përkatësive të tyre. Këta lloj njerëzish, të cilët nuk i përmbahen
rregullave, normave të moralit, udhëzimeve dhe ligjeve, shoqëria i rendit si
njerëz pa karakter, mashtrues, gënjeshtarë, hajdutë, pushtër, futen në grupimin
e njerëzve të urryer, të degjenruar.
Si lakmia dhe lakmitari bëhen të dallueshëm nëpërmjet
veprimeve ose mos veprimeve të dukshme, të cilët vjen një moment që e shfaqin,
apo të zbulojnë dëshirat e tyre të gabuara ndaj një sendi, malli apo plotësim
dëshirë duke “prekur” gjënë e tjetër kujt. Përsëri le të njihemi me këshillat e
Jakovit biblik, i cili thotë: “Se dëshira e gabuar, kur është bërë pjellore,
lind mëkatin”.
Me keqardhje, por sado që breza të tërë para nesh, me
përvojat e tyre ndaj të mirave dhe të ligave, na i kanë shkruar dhe lënë
trashëgimi në forma të ndryshme për të mos rënë në gabimet apo paudhësitë e
ndryshme, në këto vite ne u jemi larguar atyre mësimeve. Ne nuk i lexojmë, nuk
i vlerësojmë sepse na pëlqen jeta “pa kapistër”, duam nje jetë liberta, të jemi
“njerëz hergjele”.
Dhe ky konceptim i jetës na është kultivuar pikërisht
nga drejtuesit politik, të cilët kanë parapëlqyer “lirinë e pakufizuar të
njeriut”. Një fatalitet, që jo vetëm duhet ndalur, por duhet të merren masa për
rikthim në normalitet moral, etik, profesional dhe njerëzor. Rëndësi të veçantë
në këto drejtime merr ngritja e institucioneve të edukimit popullor dhe rritjes
së kujdesit për të rikrijuar pastërtinë e shpirtit dhe përgjegjshmërinë që kemi
ndaj vetes,ndaj njëri-tjetrit dhe ndaj shoqërisë.
Kur njeriu synon të bëjë pronë të tij diçka që i takon
një tjetri, atëhere lakmia ndërron
trajtë dhe nga lakmi kthehet në zili. Studiuesit e fushës së
sociologjisë, pa ndalur të tjerët, mendoj se duhet të përqendrohen tek fenomeni
i ri i lidhjeve në çifte. Përafërsisht para 80 viteve, lidhjet në çifte ishin
mbështetur tek “mblesëria”. Ndërsa nga fillimet e dekadës së pestë të shekullit
të kaluar, filloi të venitet mblesëria dhe mori përparësi “dashuria” në lidhjet
çiftërore.
Këto metamorfoza i përshtateshin krijimit të kushteve
të reja të zhvillimit shoqëror, si të thuash u krijua “kolektivizimi” në
shoqëri. Vihet re kapërcimi nga një shoqëri e mbyllur në një shoqëri të hapur.
Ndërsa me fillimin e shekullit të ri, lidhja e çifteve, filloi të marrë një
kuptim më ndryshe. Hapja e kufijve, lëvizjet e lira të popullsive “dhuruan”
njohje dhe zhvillime të reja, u ndeshëm me përvoja të reja, u shfaqën elementë
të ndryshëm në shumë aspekte shoqërore.
Shoqëria shqiptare u njoh me një “bum”
gjithpërfshirës, gjithçka e djeshme u “përmbys” dhe të “rejat” u gëlltitën pa u
përtypur. Kështu, krahas aspekteve të tjera të jetës shoqërore, lindi me epsh
të madh lakmia drejt parasë, pasurisë dhe zilisë për të shijuar gjithçka. Në
këto kushte erdhën shënjat e para për lakmi të shfrenuar. Po përpunohej veç të
tjerash për pranimin e “dashnorëve” dhe “dashnoreve”, kjo fillimisht me
delikatesë tek bisnesmenët/et e rin/të reja. Gradualisht, por me ritme të
shpejta u pasuan divorcet, u ndërtuan “motelet”, sigurisht në këtë drejtim nuk
mungoi dhënia e eksperiencave nga eksponentë të vendeve fqinjë. Si rrjedhoj
sot, në mjedisin tonë shoqëror ka marrë “mëvetësinë” lidhja e çifteve me
kushte, duke u venitur lidhja e çifteve me dashuri. Ky fenomen tashmë edhe i
importuar, ka marrë përparësi dhe nëse burri ose gruaja, i riu apo e reja nuk
plotësojnë sidomos kushtet pasurore apo dëshirat për t’i siguruar asaj/atij një
jetë “luksi”, martesat, fejesat apo bashkëjetesat zgjidhen, pa droje, duke
marrë një “OK”, po thuaj mbarëshoqëror.
Ku janë institucionet e edukimit
për mbarë shoqërinë?
Nuk mungojnë projektet apo pogramet e shkruara lidhur
me nevojat e shoqërisë për një edukim kolektiv, por mungojnë institucionet dhe
metodat për vënien në praktikë. Asnjë shoqëri nuk është e përsosur, apo e
arrirë për të mos patur nevojën e vazhdueshme të edukimit qytetar. Në
literaturë njihen disa forma për edukimin qytetar siç janë:
“Edukimi për qytetari demokratike” që nënkupton
edukimin, trajnimin, ngritjen e vetëdijes, informimin”.
“Edukimi për të drejtat e njeriut” nënkupton edukimin,
trajnimin, ngritjen e vetëdijes, informimin, praktikat dhe veprimtaritë që ato
synojnë, përmes pajisjes së njerëzve me njohuri, aftësi, qëndrime dhe sjellje
që i aftësojnë dhe i fuqizojnë ata për të dhënë ndihmesën e tyre në ndërtimin
dhe mbrojtjen e një kulture universale të të drejtave të njeriut në shoqëri, për
përparimin dhe mbrojtjen e të drejtave të njeriut dhe të lirive themelore:.
“Arsimi jo formal” nënkupton çdo program të
planifikuar arsimimi, jashtë mjediseve të arsimit formal, të hartuar për të
përmirësuar një grup të caktuar aftësish dhe kompetencash”.
“Arsimi informal” nënkupton procesin e të nxënit gjatë
gjithë jetës, gjatë të cilit, çdo individ pajiset me qëndrime, vlera, aftësi
dhe njohuri nga ndikime dhe burime arsimore që gjenden në mjedisin e tij/saj si
dhe nga përvojat e jetës së përditshme (familja, grupet e moshatarëve, fqinjët,
biblioteka, media, puna, etj)”.
Ka specialistë që edukimi qytetar të realizohet edhe
nëpërmjet mediave. Por, ky edukim qytetar me anë të mediave, arrihet nëse
informimet nëpërmjet mediave të sigurohet që janë të mirëqena, të vërteta dhe
të dobishme. Jemi dëshmitarë se mediat, sidomos ato televizive, bazuar në
praktikën e deritanishme janë të pabesueshme, janë shumë larg në realizimin e
misionit që kërkohet për “edukimin qytetar”. Mediat po thuaj 24 orë janë në shërbim
të “tellall-llëkut” të politikës, ku kjo e fundit shpif, mashtron, sfidon,
krijon konflikte të ashpra dhe kur kërkohet për përgjegjësi, e kemi parë se si
gajasen duke deklaruar edhe para organeve të drejtësisë që mashtrimet, shpifjet
etj. i jusitifikojnë me llogjikën se “i përdorin politikisht”.
Në këto kushte kërkohen masa drastike për të vendosur
në rrugë të drejtë, të mbarë dhe të ndershme, jo vetëm mediat, politikanët por
dhe vetë institucionin e politikës, pa anashkaluar analistët, studjuesut deri
edhe akademikët, të cilët duhet të ngrejnë zërin për të krijuar institucionet e
“edukimit qytetar”.
Njihen disa praktika që përdorin me efikacitet metodat
dhe mënyrat për edukimin masiv qytetar, në shtete të ndryshme, si në SHB, në
Itali, në Britaninë e Madhe etj, forma të cilat duhen studiuar dhe aplikuar në
përshtatje me kushtet e vendit dhe karakterin e popullit tonë. Dhe nisja për të
filluar nga “edukimi mbarëpopullor” është tepër i domosdoshëm, për të ndalur
“tatëpjetën” e amoralitetit, e cila është shfaqur si e “pranuar” në raste të
tepruara tek ata/ato të rinj e të reja, që na janë pagëzuar si “VIPA” (Persona
shumë të rëndësishëm).
Mundet të zbulojmë se dikush na gënjen!
Nuk kam arritur të gjej ndonjë përkufizim të plotë për
të zbuluar se dikush na mashtron, apo gënjen, por nisur nga shumë përvoja si
dhe nga rastet e ndodhura në jetën time, nëpërmjet vrojtimit të kujdesshëm
të disa qendrimeve apo sjelljeve mundet të arrihet tek zbulimi se kush na gënjen,
madhtron, vjedh, shpif, apo që është lakmimtar etj.
Të gjithëve na ka ndodhur që gjatë bashkëbisedimit më
dikë për të sqaruar ndonjë problem, vjen një çast dhe i themi: “Më shiko drejt
në sy”!.Kur një personi që ke përpara i shmanget kontaktit sy më sy. Nëse
konstatoni se personi përballë përpiqet të shmangë shikimin drejt në sy gjatë
bashkëbisedimit, ëshë normale që të krijoni dyshim në vërtetësinë e deklarimit
të atij personi.
Rast tjetër dhe i pranuesshëm për ta përdorur për të
zbuluar mashtruesin është ndryshimi i zërit tek bashkëbiseduesi. Dikushi gjatë
bisedës, në disa pjesë të tregimit bën ndryshimin e zërit, si dhe shoqërohen me
mbrapashtesa të panevojshme apo të pakuptimta, por përdoren për të fituar
kohë, gjoja në mbushjen e mëndjes tuaj.
Janë edhe disa veprime që njihen si “gjuha e
shenjave”, të tilla konsiderohen lëvizjet e duarve, të kokës, mimika e fytyrës,
të cilat u shërbejnë gjoja për tu bërë sa më i besueshëm tek bashkëbiseduesi,
për mashtrimet që ai/ajo, gënjen apo shpif.
Interesate, por dhe qesharake për njerëzit me karakter
të fortë, me gjykim dhe llogjikë të shëndoshë, është të kundërshtuarit e
vetvetes të njeriut që përpiqet t’ju gënjejë, mashtrojë etj. Ai mundohet të
sjellë argumente që kundërshtojnë ato ç’ farë ka deklaruar pak më parë në
bashkëbisedimin me ju. Kujdes duhet treguar në rastet kur bashkëfolësi
shtrëmbëron aty për aty fjalët që ju thoni, megjithëse ju mundoheni ta sqaroni,
ai/ajo nuk tërhiqet. Pra kur përpara ke një person që tjetërson apo ndryshon
thëniet e tua, dije se përpara ke një mashtrues, i cili përgadit terren për një
sulm armiqësor ndaj teje, pavarësisht të vërtetave.
SENATI I TË URTËVE (KËSHILLI I TË
URTËVE)
Koha për krijimin e një strukture kushtetuese, e cila
në përbërjen e saj të përfshijë vetëm intelektualë të aftë profesionalisht, të
denjë moralisht dhe të pakorruptuar. Një strukturë e përbërë nga një numur i
caktuar intelektualësh, përafërsisht nga tre anëtarë të fushave më kryesore që
operojnë tek ne. Këtë “Këshill të të urtëve e kemi edhe trashëgim nga të parët
tanë të hershëm!
Secili anëtar, detyrimisht duhet të jetë
“çertifikuar-liçencuar” i përshtatshëm nga Vettingu. Pa asnjë mëdyshje të jenë
të “Mosvarur” politikisht, me përvoja dhe të sprovuar në kryerjen e detyrave.
Nxitoni të ndalet e keqja, të çlirohet shpirti dhe
madhështia e këtij populli që nuk është shuar, por ka mbijetuar ndaj armiqësive
të panumurta të bëra kundër tij.
Dymijë vjet nuk u lejua të shkruaj, nuk u lejua të
flasë gjuhën e tij pellazge, nuk u lejua të “gërmonte” nëndheun e tij për
të nxjerrë të vërtetën e thesareve të së shkuarës së tij.
Lejojeni të çlirojë energjitë e tij pozitive, lejojeni
të ribashkojë copëzat e tij dhe do të shikoni vetëm arritjen e demokracisë së
vërtetë, jo vetëm në Ballkan, por një rend i ri shoqëror do të zbresë në këtë
Botë.
Tiranë, më 26/korrik/2019