Editorial » Entela
Entela Binjaku: Emocionet e bixhozit
E merkure, 03.10.2012, 09:05 PM
Emocionet e bixhozit
Nga Entela Binjaku
Një vit më
parë tek “Ushtari i panjohur” një punëtor që gjithë ditën priste ta punësonte
dikush për të shtruar pllaka, paratë që fitonte i linte në bingo. Gjashtë muaj
më parë, në një qytet në jug të vendit, një kryefamiljar rreth të 50 –ave, kishte shitur edhe të vetmin mjet me
të cilin ushqente familjen, furgonin, për të luajtur në kazino.
Kështu
ndodh çdo ditë tek ne.
Kjo është
vetëm një pjesë e tablosë së përditshme që mbush jetën tonë me viktima prej
lojrave të fatit. Ajo pasurohet edhe më tej po të flasim për kategori njerëzish,
të cilët dallohen për nivelin kulturor, dhe statusin ekonomik dhe social. Këtu nuk përjashtohen as politikanë të njohur,
njerëz të biznesit, të drejtësisë, të medias dhe të artit.
Nëse do të kishim mundësi t’i publikonim historitë e tyre,
ato do të ishin shumë më befasuese. Në to shihet sesi personaliteti i tyre është
dorëzuar tërësisht joshjes prej lojrave të fatit, sesi varësia ju dominon edhe
jetën familjare, sesi ju ndrydh çdo lloj profesionalizmi dhe sesi ju
kompromenton karrierën. Në një shoqëri të vogël si jona, informacioni mbi këto
personazhe qarkullon lehtë.
Në të gjitha
këto e përbashkëta qëndron tek emocioni i lojës dhe profili i varësisë, i cili
nuk përjashton dhe nuk dallon askënd. Nga ana tjetër edhe pasojat që ndjejnë familjarët
e këtyre klientëve janë thuajse të ngjashme: paratë që kthehen në problem
serioz, orët e pakta kushtuar familjes, neglizhenca e përgjegjësive familjare,
grindjet në familje, ulja e rendimentit në vendin e punës etj.
Edhe pse
historitë personale, arsyet apo rrethanat që mund t’i kenë nxitur mund të kenë qenë
nga më të shumëllojshmet, boshllëku emocional, kënaqësia që jep loja, dëshira,
nevoja dhe pasioni për të fituar janë përcaktuese në këtë profil të përbashkët.
Deri në fillim
të viteve ‘90 në shoqërinë tonë njihej bixhozi ose kumari, me të cilin nënkuptohej
“ një lojë me letra a me diçka tjetër për të nxjerrë fitime, që mbështetet
zakonisht te rasti, te dredhitë e te mashtrimet e pjesëmarrësve”, por që ndaloheshin
me ligj.
Pas ’90
shoqëria jonë njohu edhe bingot, bastet sportive dhe kazinotë.
Qendrat e
lojrave të fatit, pra i gjithë ky mekanizëm i investuar me kujdes, i ruajtur edhe
me truproja, i reklamuar anekënd vendit, nga i cili shteti merr disa taksa të cilat
kapin shifra të konsiderueshme, është më se shumti një vrasës i kohës, tjetërsim
i personalitetit, shpërdorim i vitalitetit,
shqetësim i madh për familjen dhe deviacion nga kërkesat gjithëpërfshirëse
për aktivitet produktiv në shoqërinë tonë.
Berger
thoshte se “sociologu është një person që ka një interes të madh, të pashtershëm,
herë-herë të pacipë, për faktet e njerëzve. Interesi i tij kryesor drejtohet
ndaj botës së njerëzve, ndaj institucioneve të tyre, ndaj historisë së tyre,
ndaj pasioneve të tyre etj”.
Shoqëria
aktuale shqiptare është një realitet aq
kompleks sa të provokon reagime nga më të ndryshmet. Falë këtij
kompleksiteti mund të flasim edhe për një mënyrë të re jetese të shoqërisë sonë,
duke kuptuar me këtë një parim të ri që e ruan dhe e organizon shoqërinë e që shërben
për t’i bashkuar njerëzit, pavarësisht diversitetit të tyre. Për një pjesë të madhe
të opinionit shoqëror, lojrat e fatit janë shndërruar në një patologji të vërtetë,
që ka pasoja shkatërruese në aspektin psikologjik, material, familjar dhe
profesional. Në kushtet e krijuara mund të flasim për urbanizimin e mënyrës së jetesës,
i cili u shoqërua me një sërë dukurish të reja si: ekspansioni demografik drejt
qendrave urbane, lëkundia e autoritetit prindëror, humbja e orientimit të vlerave,
dukuritë e ndryshme deviacionale ndër të cilat edhe varësia nga lojrat e fatit.
Realiteti
aktual i përshkruar si fytyra e demokratizimit, ku marrëdhëniet mes njerëzve sa
vijnë e po fragmentarizohen, po shoqërohet edhe me një indiferencë të theksuar
shoqërore ndaj dukurive deviacionale ku hyn edhe varësia ndaj lojrave të fatit.
Në këto kushte, shoqëria e ka të vështirë të veprojë kundrejt dukurive të tilla si varësia e sipërpërmendur, por shteti
duhet të tregojë më shumë vëmendje dhe mbi të gjitha të ketë në fokus të shqetësimeve
të tij, qytetarin, duke i respektuar pasionet e të drejtat, por duke i siguruar
edhe kujdesin ndaj dukurive që mund të parandalohen.
Pikërisht
në kushtet kur vetë individi nuk e konsideron si problem, kur ai nuk e kupton vështirësinë
që paraqet situata, ndihma i duhet dhënë në
një formë tjetër, shumë më specifike. Familja e vetme nuk mundet ta përballojë
këtë situatë; për këtë duhet që shoqëria të ngrejë mekanizma të tillë që t’i
paraprijë këto dukuri. E keqja më e madhe është se pjesa dërrmuese e viktimave
të varësisë zakonisht nuk kërkojnë ndihmë, madje shumë prej tyre as nuk pranojnë
ta diskutojnë gjendjen e tyre. Kjo për arsye se ata as nuk e quajnë këtë si
problem, dhe njëkohësisht besojnë se situata do të ndryshojë në favorin e tyre
dhe se mund të heqin dorë kur të duan.
Mbi
zgjidhjen e këtij problemi ka mendime aq të ndryshme sa dhe njerëzit që prononcohen.
Një pjesë e tyre janë të mendimit se të gjitha qendrat e bixhozit dhe të fatit
duhet të mbyllen, një pjesë tjetër mendojnë se sistemi i largimit të klientëve
të rrezikuar, duhet domosdoshmërisht të funksionojë brenda këtyre mjediseve, ka
të tjerë që e përligjin këtë realitet dhe e hedhin fajin vetëm tek individët
dhe dobësia e tyre.
Në këtë kuadër
mendoj se shtimi i kësaj dukurie në shoqërinë shqiptare ka arrritur në pjekjen
e kushteve për ngritjen e qendrave sociale, të specializuara në ndihmë të komunitetit.
Këto qendra me punonjës socialë, psikologë, nën orientimin e sociologëve duke u
shtrirë në gjithë vendin, do të duhet të funksionojnë mbi një bazë ligjore të atillë
që t’u vijë në ndihmë individëve të ndryshëm të cilët kanë probleme e madje të arrijnë
edhe të parandalojnë ngjarjet e padëshiruara nga persona të tillë.
M.A. Entela
Binjaku
Sociologe
Fondacioni “Harriet Martineau”