Editorial » Entela
Entela Binjaku: Disa zhvillime të familjes shqiptare
E premte, 24.08.2012, 07:43 PM
Disa zhvillime të familjes shqiptare
Nga Entela Binjaku - Fondacioni “Harriet Martineau”
Stina e
verës në shoqërinë tonë, veç pushimeve në plazh, aksidenteve rrugore, kthimit në
Shqipëri të të afërmve emigrantë, dallon veçanërisht për numrin e lartë të dasmave. Rituali i dasmës
shqiptare, i dashur dhe intensiv për të gjithë të përfshirët në të, nënkupton
ndër të tjera, edhe krijimin e qelizave të reja familjare. Entuziazmi për këto
celula shkon përherë bashkë me urimin për jetë të gjatë dhe të lumtur. Nëse
familja shqiptare nuk do të përballej me situatën e krizës, atëherë nuk do të kishte
arsye për t’u shqetësuar.
Numri në rritje
i martesave të zgjidhura, kryesisht në radhët e atyre institucioneve që kanë pak
vite jetë, të nxit të mendosh se disa prej tyre përballen shpejt me traumën e
zgjidhjes, e cila mund të ketë shkaqe nga më të ndryshmet duke bërë që këto
familje të reja të mos mbijetojnë. Konflikti brenda familjes ndonjëherë njeh një
intensitet të atillë sa bëhet shumë i vështirë për t’u mbajtur nën kontroll.
Jo vetëm
kaq, por shpesh herë përmasat e këtyre konflikteve janë të atilla sa shkojnë deri
në veprime ekstreme, duke u bërë objekt të lajmeve nga kronika. Vetëm ditët e
fundit njëra ndër këto ngjarje po befason qytetarët për veprimin fatal të një të
reje, numrin e lartë të protagonistëve, shtrirjen në kohë të situatës dramatike
etj.
Në këtë rast,
mund të themi se humbja e jetës së një qytetari, i cili kryente njëkohësisht
edhe rolet e kryefamiljarit, bashkëshortit, prindit po zbehet krejt si rezultat
i diskutimeve që po ndezin të tjerë elementë të këtij krimi që po furnizojnë mediat
tona të shkruara apo pamore.
Vatra
familjare jo gjithmonë përshkohet nga lumturia, mirëkuptimi, ngrohtësia,
dypranimi, edhe pse këto mbeten përherë ndër elementët e shumëdëshiruar për të gjithë
në çastin e formimit të këtij institucioni
të rëndësishëm të shoqërisë.
Familja është
e rëndësishme sepse përfaqëson bërthamën thelbësore ku vendosen lidhjet e para
emotive, vendi ku mësohet fjalori dhe ku ngërthehen vlerat e kulturës së shoqërisë,
në të cilën bën pjesë çdo individ. Për cilëndo shoqëri familja është institucioni
kryesor për shoqërizimin parësor dhe për transmetimin e normave dhe të vlerave
shoqërore.
Në shoqëritë
moderne, një pjesë e madhe e shoqërizimit të hershëm ndodh brenda kontekstit të
një familjeje të ngushtë, të krijuar nga pak anëtarë. Në shoqëritë bashkëkohore
janë të njohura modelet e njësive familjare edhe më të reduktuara sesa kaq, siç
janë ato të krijuara nga vetëm një prind dhe fëmijët. Në shoqërinë aktuale
shqiptare, një pjesë e madhe e fëmijëve i kalon vitet e para në një familje të tipit
bërthamë, që do të thotë në një njësi familjare të krijuar nga nëna, nga babai
dhe nga një apo dy fëmijë. Ndërkohë që numri në rritje i divorceve ka bërë që këto
kohë të rritet edhe numri i familjeve me një prind të cilat në këto kohë tranzicioni
kalojnë jo pak vështirësi veç atyre që i kanë drejtuar drejt zgjidhjes.
Gjatë këtyre
dy dekadave, shoqëria bashkëkohore shqiptare po përballet seriozisht me tërësi çështjesh
që flasin për çfarë ndodh brenda
familjes. Bashkëjetesa, divorci me disa aspekte specifike të tij, krimi brenda
familjes etj, përbëjnë disa çështje të reja për botëkuptimin tonë tradicional
mbi familjen krahas të tjerave që flasin për shpërndarjen e pushtetit në familje,
rrugët e zgjedhjes së partnerit, prioritetet e reja në përzgjedhjen e tij, varësia
dhe pavarësia ekonomike e partnerëve të lidhur në çift etj.
Kur një çift
shkon drejt zgjidhjes së martesës vetëkuptohet se familja e krijuar prej tyre
nuk ka përmbushur ndonjë apo disa funksione të saj.
Kështu, që
të jetë e shëndetshme dhe afatgjatë, familja duhet të kryejë disa
funksione të rëndësishme duke përmendur
këtu mbështetjen emocionale dhe psikologjike të pjestarëve të saj, funksionet
biologjike apo të riprodhimit të çiftit, shoqërizimin e pjestarëve të familjes etj., të gjitha këto funksione me
shumë vlerë. Ndër këto që përmendëm, njëri prej funksioneve, ai ekonomik po
merr dita ditës një rol qëndror. Ky funksioni ekonomik i familjes shqiptare ka
një historik të vetin që lidhet edhe me
këndvështrimin tradicional të shoqërisë sonë për këtë funksion pa harruar
sigurisht kushtet historike të zhvillimit të shoqërisë sonë. Numri i lartë i
divorceve si shprehje e krizës së familjes, po njeh si një ndër shkaqet mospërmbushjen
e funksionit ekonomik.
Më tej
akoma, divorci dhe krimi brenda familjes
si dukuri shoqërore që përbëjnë sjellje deviacionale të këtij institucioni shoqëror,
kanë bërë të kuptojmë se shpesh kanë si shkak faktorin ekonomik. Për këtë mjaft
të mbështetemi edhe në shumë prej dëshmive të të divorcuarve në Gjykatën e
Tiranës ku një pjesë e konsiderueshme e tyre pohojnë disfunksionin ekonomik të familjeve
që kishin krijuar.
Në shoqërinë
tonë përgjegjësia e sigurisë ekonomike për pjestarët e familjes i ka takuar
burrit; duke pasur parasysh linjën vertikale të organizimit të familjes
shqiptare, përgjegjësia dhe vështirësia për të, në përmbushje të funksionit të sigurisë
ekonomike, rritej edhe më shumë.
Por
zhvillimet e reja brenda kulturës sonë, i kanë dhënë kësaj situate një formë të
re. Një pjesë e përgjegjësisë së sigurisë ekonomike e ka marrë dhe gruaja, por
sërish kjo mbetet në nivele shumë të ulëta, për shumë arsye që tranzicioni i
shoqërisë sonë i solli me vete. Rastet e përmirësimit të statusit ekonomik të gruas
nuk i mungojnë shoqërisë pavarësisht numrit shumë të kufizuar.
Në shoqërinë
e pas viteve ’90 ekzistojnë situata ku është përmirësuar dukshëm statusi
ekonomik i gruas. Por po kaq të njohura
janë edhe ato situata ku pamundësia e
integrimit të burrit në tregun e punës ka bërë që në shumë prej familjeve burri
gjendet i varur ekonomikisht prej gruas.
Duke gjurmuar prejardhjen e dukurisë së divorcit
dhe rritjen e kësaj dukurie, mund të analizohet ndikimi i kësaj situate mbi vetë
institucionin e familjes. Kur burri gjendet në situatën e pamundësisë së pavarësisë
vetjake ekonomike, dhe të varësisë prej gruas, në psikologjinë e tij kjo lloj përmbysjeje
nga tradicionalja mund të vërë në dyshim
edhe idetë e “së mirës” dhe të “së drejtës”. E mira lidhet me këndvështrimin e
tij mbi ekzistencën e vet individuale por edhe si pjesëtar i familjes. Ndërkohë
që e drejta është ajo për të cilën të gjithë duhet të binden në mënyrë të arsyeshme
se një situatë e tillë mund të jetë një situatë normale dhe jo kaq traumatike.
Për të trajtuar
një dukuri të caktuar mund të mbështetemi tek disa prej studiuesve që i kanë dhënë
shumë mendimit sociologjik. Sipas Niklas
Lahmen, “që një shoqëri të mirëfunksionojë duhet të bazohet më tepër mbi
komunikimin shoqëror sesa mbi raportet shoqërore”. Në kushtet kur në shoqërinë tonë,
botëkuptimi tradicional i shoqërisë i jep burrit rolin e udhëheqësit ekonomik
por situata konkrete nuk e përmbush këtë, si dhe në kushtet kur komunikimi në çift
mungon, lehtësisht disfunksioni ekonomik i familjes mund të çojë në zgjidhje.
Duke
analizuar rastet e paraqitura në Gjykatën e Tiranës, në shumicën e tyre, kur
familja ndodhet në vështirësi ekonomike kërkesën për divorc e paraqet gruaja dhe jo burri. Të dyja
palët zakonisht mbeten në botëkuptimet e veta tradicionale: gruaja në atë që burri
duhet të sjellë të ardhura në familje dhe kur nuk i sjell, kjo nuk mund të jetë një shkak për divorc.
Ndërsa
burri në qëndrimin e vetë se nuk është në detyrimin e gruas siguria ekonomike e
familjes e kur ajo nuk sjell të ardhura në familje, ky nuk mund të jetë një shkak
për zgjidhje të martesës.
Në familjen
tradicionale shqiptare, gruaja dhe fëmijët duhen të sillen në një mënyrë të caktuar
dhe mbi të gjitha, duke ushqyer një tip të caktuar pritmënie nga i ati sa i
takon sigurisë ekonomike.
Ky i
fundit nga ana e vet, do të presë që edhe
fëmijët të kenë një tip të caktuar sjelljeje, sipas një rregullsie të mësuar
por këto role me kalimin e kohës vijnë e
kufizohen, nga shoqëria në të cilën individi ka lindur dhe rritet,
derisa ai arrin pjekurinë dhe merr vendimet e veta. Në familjen e re që krijon
individi megjithatë, falë procesit të shoqërizimit paraprin rolet që do të zërë
në të ardhmen përfshirë këtu edhe të përshtaturit me raportet ekonomike.
Në familje
mësohen rolet edhe rolet e ardhshme dhe në përgjithësi në shoqërinë tonë duke
qenë se një pjesë e madhe e këtij procesi kryhet brenda familjes, shumë prej
dukurive ndodhin sepse si rezultat i këtij
procesi në familje mësohen disa role, por aktualiteti që jetojmë shtron kërkesa
të cilat shpesh nuk lejojnë që këto të përmbushen.
Çdo shoqëri
ka zhvillimet e saj të brendshme. Shoqëria moderne e shpërfaq veten nëpërmjet nënsistemeve
të ndryshme, të cilat zhvillojnë funksione gjithmonë e më të specializuara. Si më kryesoret ndër këto nënsisteme përmendim
ekonominë dhe familjen. Secili prej tyre ka një instrument të veçantë komunikimi:
ekonomia ka paratë, familja ka dashurinë. Në këto kushte kur në familje këto
instrumenta mungojnë familja e ka të vështirë të mbijetojë.
Në shoqërinë
tonë ekziston një sistem kulturor i ndërtuar mbi modele sjelljesh, të cilat janë
të qëndrueshme në kohë dhe janë të pranishme në të gjitha hapësirat gjeografike
shqiptare, edhe pse me tipare e karakteristika të ndryshme. Çdo familje
shqiptare ka role të caktuara brenda saj
si dhe një tërësi rregullash që lidhen me raportet martesore dhe familjare por
në shoqërinë moderne, roli shoqëror i individit u detyrohet kryesisht aftësive
individuale për të mbërritur në një status social dhe ekonomik që të zhvillojë një
model familjar të qëndrueshëm. Tek disa, tranzicioni i shoqërisë i ka tronditur
këto aftësi, duke bërë që të mos mundin
të realizojnë këto modele të dëshiruara.
Nga ana
tjetër edhe familja, shkolla, organizimet vullnetare në dobi të jetesës civile
do të ndihmonin shumë në parandalimin e këtyre ngjarjeve të pazakonta për cilëndo
shoqëri.
Së fundmi,
edhe në tonën, si në çdo shoqëri tjetër, ekzistojnë modele të caktuara
sjelljesh që lidhen me familjen dhe funksionet e saj, të cilat përsëriten në kohë
me një rregullsi të pranuar dhe formojnë bazën e një organizimi të madh që është
vetë shoqëria ku ne jetojmë.