Kulturë
Rikard Ljarja: Dueli im me heshtjen
E merkure, 26.12.2007, 07:09 PM
Dueli im me heshtjen
Shkruan: Ben Andoni
Rikard Ljarja |
Kështu fillonte zakonisht, pak nga pak, ngadalë, derisa gjithçka shkonte drejt një deliri kolektiv entuziast e të lodhshëm dhe kur zbardhte agu i mëngjesit ishin të pakët ata që qëndronin në këmbë. I gjithë fshati ishte plandosur.
Sot. Shkruan. Duket se është e vetmja gjë që di të bëjë për shpirtin e vet. I është kthyer anës së dytë në jetën e tij, fjalës së shkruar. Nuk i jep askujt të lexojë, ndërsa disa skenare, romane, etyde, rrinë në skaje për t’u përfunduar. Punon kur e ndjen se duhet. Nuk është tipi i shkrimtarit klasik. Shkruan që të qetësojë veten e tij. Rikard Ljarja, aq i pranishëm me ekranet e kinemasë dhe televizionit, që prej fundit të viteve ’90, kur Kinostudio “Shqipëria e Re” pushoi së prodhuari dhjetrat e filmave, nuk ka marrë asnjë rol si aktor në kinema. Pak përshtypje i bën. Mbase deri këtu. E kanë vlerësuar së fundi me një çmim karriere. I është kthyer sërish teatrit, pak më parë. Ka vënë në skenë një shfaqje në Teatrin Kombëtar, dhe në atë të Prishtinës, dhe ka interpretuar edhe si aktor në skenë. Ka bashkëpunuar edhe me IFEF (shoqatë amerikane) për një skenar. Sikur të mos mjaftonin këto, realizoi dhe një reklamë të mrekullueshme për AMC-në. Njeriu i shtyllës...që u bë proverbial për përpjekjen e tij mbi shtyllë. Rikardi ka një qasje të sikletshme me rrugën, teksa çapitet me hapin e madh, pak fshatar. I duhet që të ruajë vështrimin e tij që e kërkojnë shumë njerëz. “Më respektojnë por shumë edhe më lodhin”, të thotë sinqerisht. Kuptohet, kur i gjen momentin e tij. Dhe, në një thjeshtësi, jo të zakonshme, do të kesh një referim, që fillon nga Besëlidhja e Vjetër, ngërthehet me eposin shqiptar, me parapopullatën ilire...të gjitha brenda një shpjegimi, shoqëruar me gjestikulacion potent. Zgjat pak. Bie në dembelizmin e tij natyror. Nuk kupton shpesh, nëse flet Rikardi, apo qeniet e tij. Derisa, ai vetë të vendosë rendin mes tyre. E zbret në tokë, gjithçka. Pa bujë. Pa zhurmë. Bukur. Në Botë njeriu duhet të jetë modest, sepse çfarë i duhet rrëmuja, do të thotë. Dhe, procesionet e Rikardit janë të thjeshta. Ato janë thjesht për t’i mbushur shpirtin në kaosin shqiptar. Në mënyrë që të ketë se çfarë të hedhë edhe në telajo. I duhet të shikojë ngjyrën. Stinët. Ndonjë kapriço të motit. Ndonjë befje. Kohë më parë pikturonte, rregullisht. “Aj...tash..asgjë”. Në duelin e tij të madh me heshtjen, ngjyra ishte një armike e dashur dhe e duhur. Luftonin bashkë. Punonin. Më pas shkrimet. Skenare. Personazhe. Dhe shumë kamera. Kush e ka lexuar “Humbëtirën” e tij do të shikojë se në libër mungojnë sythet, sepse vetë Rikardi e vendos veten në pozicionin e konceptit. Ai është koha, vendi. Dhe, këtë kazan të madh të jetës e drejton ai. Ngjarjet vërtetë zhvillohen në Ballkan dhe me referencë pak me botën osmane, kur ishin vilajetet..por ato brenda përfshijnë personazhe, që u ngjajnë personazheve të zakonshëm njerëzorë. I beson popullit të tij. I druhet të paarritshmes. “Tani këtu tek ne, çfarë s’po ndodh! Të venë të jetosh me gjarprin dhe ti nuk e di se është gjarpër njeriu yt..gjarpër mund të jetë dhe vëllai dhe shoku, edhe djali, edhe gruaja...”.
Rikardi ka bërë shkollë për aktor. Por, intelektin, duket se ia ka dhënë veç rrjedhës natyrore dhe një punë e madhe, e cila duket se nuk do të ndalet. Nuk ka nevojë që t’i tregojnë. Nuk i bën përshtypje se e njohin, apo se ndokush i përmend ndonjë rol. Të dikurshëm. “...Difektet e mia, si kurrizi pak i kërrusur, nofulla pak shtrembër...”. Nuk ka turp t’i thotë të metat e tij. “Nuk kam vrapuar kurrë në jetë”, të sqaron. Pse duhet? Jam dembel. Jo indiferent. “U përmbysën kanune e vlera morale. U morën jetë, e pasuri të gjithfarëllojshme ranë në duar të paskrupullta grykësish”, ka shkruajtur dikur, teksa i bën një homazh kolegut të tij Ndrek Luca . “O Zot që je në qiell, që i sheh të tëra, kush do të më besonte! Kush do të më besojë! E për ç’farë, në fund të fundit!.E për çfarë, u ngjall Krishti në fund të fundit”... Për ta bërë të besojë dhe të shkruajë. Dhe, i druhet vetes. Gabimit. Nga mosbërja dhe nga koha, por edhe pse nuk ka se çfarë të shtojë. Ikën. Do shkruajë sërish.
Komentoni
Artikuj te tjere
Eva Golemi sopranoja shqiptare e skenave evropiane
Kozeta Zylo: Kritiku “mik”, po e demton se tepermi edukimin e shijeve estetike te lexuesit
Panorama Speciale: Zbardhen të palarat e Festivalit të Këngës
Zhongleri i Shën Mërisë
Gjokë Beci “zbraz” kujtimet e një jete
Evis Mula - Cherches la femme
Një studim i ri: “Kur dhe Ku u shkrua Dhiata e Re”
Interviste me kengetaren Ermanda Durmishi
"Genesis", dyzet vjet rok
Jeta e motrave Lila
Elsa Lila: “Show im, falënderim për atë që më dha festivali 11 vite më parë”
Artistët shqiptarë të Luftës
Interviste me aktorin e njohur Timo Flloko
Bime: “Festivalin e Gjirokastrës do ta bëjmë për Kadarenë, jo për Enver Hoxhën”
Tinka Kurti mbush 75 vjec
Albert Zholi: “Tradhëtia” ndaj gjuhës shqipe
Kodet qe ligjeron Formula e Pagezimit
Rizgjimi i mjeshtrit
Keze (Kozeta) Zylo: Debati tolerues midis kundershtareve ne te gjitha fushat eshte nje shenje e civilizimit qytetar
Shqipëria në Beograd me Olta Bokën