Speciale » Basha
Sabile Keçmezi-Basha: Informimi i denjë i çështjes kombëtare në diasporë... (V)
E hene, 28.12.2009, 07:37 PM
Nga Prof. Dr. Sabile Keçmezi-Basha
UDB-eja, “uron “ mërgimtarët për vitin e
ri
Ishte viti i dytë
që botohej gazeta, viti 1981. Kosova ziente nga brenda. Atdhetarët e
parandienin dhe punonin me të madhe për këtë. Andaj, jo rastësisht në faqen e
parë të saj është vu artikulli “ Kështu na “uron” UDB-ja vitin e ri”. Autori
anonim shkrimin e shkruan pasi se mërgimtarët tonë vijnë në vendlindje për
festat e fundvitit. Por, pushtetarët mendonin ndryshe, dhe mu këto festa i
shfrytëzuan që sa më shumë shqiptar të torturonin dhe ti merrnin në biseda
informative. Një gjë të tillë tmerri e llahtari e përjetoi edhe vet atdhetari
Hysen Gega nga Sallagrazhda e Suharekës. Ai ishte një burrë trim dhe i gatshëm
për sakrifica. Atje larg në kurbet e kishte djeg malli për prindërit e familjen
e tij, edhe pse e dinte se çfarë situate e rëndë po mbretëronte në Kosovë,
megjithatë kishte vendosur që të vinte në shtëpi, bile pak të çmallej me të
dashurit e vet. Qëllim i mirë ishte nga ana e Hysen Gegës, por edhe udbashët
kishin qëllimet e tyre, dhe se një kohë të gjatë ishin përgatitur si ta fusnin
Hysenin në rrjetin e tyre.
Pasi se ishte
çmallur me familjaret, mërgimtari ynë takon edhe shokët me të cilët kishte
evokuar kujtimet për një kohë që kishte mungua. Festa ishte kalua si kurrë më
mirë në jetë, por udbashët as atë natë nuk kishin fjetur, por ishin kujdesur që
në mëngjesin e hershëm të vitit të ri ta “befasonin” dhe t’ia “uronin” vitin e
ri Hysen Gegës. Aty nga ora tre e mëngjesit ishte rrethuar shtëpia e Qazim
Gegës. Me një tog të madh policësh të armatosur gjerë në dhëmbë. Nga udhëheqësi
i togut u kërkua që të dorëzohej Hysen Gega, duke e quajtur “armikun e
popullit”, dhe shtrohet pyetja athua vallë vërtet ishte Hysen Gega armik i
popullit të vet? Si mund të ndodhte një gjë e tillë. Armiku i popullit shqiptar
ka qenë gjithmonë dikush tjetër. Armik i popullit shqiptar ishte polici që
çirrej, dhe kërkonte me çdo kusht për ta burgosur djalin shqiptarë.
Në tmerrin e natës
së ftohët, policia hulumtoi çdo skutë të shtëpisë dhe në fund para tytave të
pushkëve kishte vënë babin dhe gruan e Hysenit. Iu treguan se janë të rrethuar
dhe se kishin ardhur për ta arrestuar Hysenin në emër të popullit. Pas zhurmës
e tollovisë së krijuar, Hyseni zgjohet nga gjumi dhe kur shef babën dhe gruan
para tytave të pushkëve, tmerrohet. “Në emër të popullit” i bërtiti polici,
“Hysen Gega je i arrestuar”[1]
Pa u trembur aspak, Hysen Gega përgjigjej:Cilit popull??? Unë jam biri i këtij
plaku, biri i këtij populli dhe i kësaj toke. Për ty ka mallkime e ankime
populli, jo për mua. Ia lidhin duart dhe e fusin në kampanjollën e mavitë. Me
dhunë e futën në veturë, ndërsa nga atje u dëgjua zëri i fuqishëm i Hysen Gegës
i cili thërriste ma sa fuqi që kishte : Rroftë Shqipëria, rroftë populli
shqiptar, poshtë titizmi, poshtë shërbëtoret e okupatorit, dhe në anën tjetër
të shtëpisë britma e vëllait Danushit theu heshtjen e natës duke thirrur sa
mundi: Rroftë Shqipëria, rroftë populli i bashkuar shqiptar, dhe policia nuk
hezitoi për ta arrestuar edhe vëllanë e Hysenit.
Në këtë shkrim
redaksia e saj atje nga mërgimi i qonte urimet më të mira Hysen Gegës duke i
thënë se Rroftë populli shqiptar, i lirë e i bashkuar , po të përgjigjemi edhe
ne që këtej, o Hysen Gegaj dhe ty Danush, dhe atyre mijëra djemve
të këtij populli, që UDB-ja po i dergj pa kursim në burgjet e fëlliqura
e mizore. Dhe, që këtej po jua
përcjellim edhe sihariqin , se populli po bëhet gati për t’iu marrë ju hakun. Po, po bëhet gati populli për
hakmarrjen e vet të madhe,.[2] shkruan redaksia e gazetës
Po ashtu në këtë
faqe, redaksia jep edhe një informacion të rëndësishëm për lëvizjen ilegale
shqiptare duke i informuar se :Tani mund të thuhet se është i rrallë ai fshat,
ajo lagje qyteti, apo ajo shtëpi shqiptare ku, UDB-a të mos ketë burgosur së
paku nga një njeri, ose të mos ketë bastisur
egërsisht. Me një tërbim shtazarak, që i kalon edhe kufijtë e
terrorit të aksionit famëkeq të armëve
të vitit 1956, pushteti jugosllavë po orvatet të zhbijnë çdo filiz të rezistencës
shqiptare ndaj shtypjes dhe shfrytëzimit të egër kolonial nga ana e shovinistëve të Beogradit[3].
Për të shprehur më vonë indinjatën e thellë dhe duke e njoftuar opinionin e
gjerë se përveç vëllezërve Hysen e Danush Gegaj, kohëve të fundit u
arrestuan për veprimtari “armiqësore
kundër popullit e shtetit “ do të thotë për veprimtari patriotike. Edhe këta
persona: Hasan Ukëhaxhaj, magjistër i gjuhës shqipe, profesor në gjimnazin e
Deçanit, Musa Berisha, nga Duboviku, student i letërsisë shqipe, momentalisht
në shërbimin ushtarak në Ptuj, si dhe një milic, të cilit ende s’ia dimë emrin
etj.[4]
Informonte shtypi i diasporës.
Mërgimtarët tanë festonin ditën e
pavarësisë
Në një shkrim të
gazetës “Më të fortë se kurdoherë”, shkruhej për përgatitjet dhe festimin e
shqiptarëve tanë që ndodheshin në mërgim jashtë vendit shqiptar. Edhe pse
jetonin të shpërndarë në të katër cepat e botës, për festa dhe kur u paraqitej
nevoja, ata ishin të bashkuar falë vetëm organizimit të mirëfilltë të lëvizjeve
çlirimtare shqiptare. Në shkrim gati në
dy faqe tekst jepet historiku i luftërave shqiptare për liri dhe pavarësi.
Autori fillon me
fjalën e diskutuesit të parë, i cili fillonte me këto fjalë: Vëllezër të
dashur!
Gjithçka te ky
dhe, është e huaj për ne. Kjo sallë, sendet për rreth, njerëzit, rrugët këtu na
shikojnë ftohët. Në qoftë se ndonjëherë edhe ndodhë
të na hetojnë pran, atëherë,
pranin tonë e ndiejnë si pranin e një lecke të hedhur në rrugën e madhe,[5]
dhe vërtet a ka ma trishtuese dhe me plot dhembje se sa këto fjalë që i shkruan
autori. Sado i mençur dhe i fuqishëm të jesh, mendon autori, vendi i huaj dhe
njerëzit e saj mërgimtarin nuk e hetojnë. Jo vetëm që nuk e hetojnë por nuk e
llogarisin as si ndonjë gjë të rëndësishme që mund të ndikoj në rrjedhat e atij
vendi, kështu mendonte autori i kësaj fjale përshëndetëse në manifestimin e
ditës së pavarësisë.
Pastaj, autori iu
dëften të pranishmëve se si historia na la me gishta në gojë dhe në bisht
popujsh të tjerë, që erdhën shumë më vonë në trojet e stërgjyshërve tanë. E
kush i ka shërbyer më mirë se ky popull historisë? Kush ia lau asaj më me
rregull tatimin e gjakut e të
sakrificës? Dhe kush kërkoi më pak prej saj: vetëm tërësinë e tokave tona deshëm
dhe jetën në shtetin e përbashkët
kombëtare; atë që gjithë të tjerët në Evropë e kishin prej motesh. Por,
në vend që të sendërtohej kjo aspiratë e
drejtë, jeta na katandisi në robëri, në skamje e mjerim . Jeta na shpërndau rrugëve të
kurbetit[6]
Dhe vërtet, me të drejtë thotë autori i shkrimit se ky shekull vetëm një gjë
nuk e arriti; të na i prej rrembat e gjakut stërgjyshor, të përtërirë brez pas
brezi nga fatosat që për vatan e troje
të veta, “e kanë ba dekën si me le”[7]
Autori flet
shtruar për Lidhjen Shqiptare të Prizrenit, për shpalljen e pavarësisë së
Shqipërisë, për shqiptarët e Çamërisë, të Kosovës e të viseve shqiptare në
Maqedoni, Serbi e Mal të Zi, flet për Luftën e Dytë Botërore dhe padrejtësitë e
mëdha që iu bënë popullit shqiptar më 1945, duke përfunduar me angazhimin e
madh të ilegales shqiptare si në diasporë po ashtu edhe në Kosovë.
Konferenca e Bujanit, në faqet e “Rilindjes”
Në të njëjtën faqe
( 3), të gazetës “Lajmëtari i Lirisë”, jepet njoftimi se si gazeta “Rilindja”
në vigjilje të Vitit të Ri , në rubrikën e saj “Në ditën e sotme”, na
njoftonte: “Në Bunjaj ( më 1943) filloi puna tri ditësh e Konferencës
së Parë Krahinore të Këshillave
Nacionalçlirimtare të Kosovës dhe
Metohisë. Në prezencën e 51
delegatëve nga të gjitha rrethet e Kosovës e të Metohisë , u zgjodh Këshilli i
Parë Nacionalçlirimtar krahinor, u caktuan detyrat e tij dhe iu bë proklamata
popujve të K e M, që ta intensifikojnë luftën kundër okupatorit fashist”[8],
por, në vazhdim të njoftimit nuk jepet se çfarë kishte në atë proklamatë. Me
asnjë fjalë nuk njoftohej populli për përmbajtjen e Rezolutës së Konferencës,
ku thuhej se :”Populli shqiptar, i cili me shekuj luftoi për çlirimin dhe krijimin e shtetit të vet kombëtar, si
dhe pjesa e trojeve shqiptare dhe pjesa e popullit shqiptar që pat
mbetur jashtë kufijve shtetëror shqiptarë, me çlirimin nga
pushtuesit (fashistë, do ti realizojnë aspiratat e veta dhe do ti bashkëngjiten shtetit amë –Shqipërisë...[9]
Autori i shkrimit
mendon se kjo informatë e lëshuar në faqet e “Rilindjes”, ishte një provokim i
lig i vullnetit të popullit tonë, i cili u çua në luftë ngadhënjimtare kundër
fashizmit , i çliroi tokat e veta dhe u erdhi në ndihmë edhe popujve e të Jugosllavisë. Sepse , fuqitë aleate në Luftën e Dytë Botërore dhe Jugosllavia ,
të cilat e kishin nënshkruar Rezolutën e
përmendur të Konferencës së Bunjajt, madje në cilësinë e garantuesve për realizimin
e saj, e shkelën atë si të
ishte fjala për një marrëveshje të
parëndësishme tregtare, e jo për
vullnetin e një populli të tërë, të shumëvuajtur,[10]
konstaton autori i shkrimit.
Rinia shqiptare, Rini revolucionare
Në shkrimin “Rini
shqiptare, Rini revolucionare”, më me ëndje do të thosha se është një shkrim i
shkruar në formë afishe, që i drejtohet rinis shqiptare të Kosovës dhe të
viseve tjera të banuara me shqiptar në Jugosllavi. Autori me një gjuhë tjetër
rinin shqiptare të Kosovës e quan edhe pararoja e popullit shqiptar, dhe kjo
pararojë nëpër mes të këtij shkrimi fton
në luftë për çlirimin e
tokave tona të shtrenjta nga kthetrat e kralëve të rinj jugosllavë.
Lufta e popullit tonë për pavarësi nuk ka pushuar kurrë asnjëherë ndër shekuj. Populli ynë dhe rinia e jonë
heroike luftojnë dhe do të luftojnë deri
në çlirimin e të gjitha territoreve
nga shovinistët jugosllavë. Dhe
për të ecur drejt kësaj rruge të
shenjët, sot duhet t’ia caktojmë vetes detyrat që kërkojnë prej nesh zgjidhje[11]
dhe vazhdon autori të përgjigjej se si e vetmja rrugë, qëllim dhe detyrë e
rinisë sonë liridashëse është edukimi edukativo-politikë dhe përgatitja e të brinjëve shqiptar për luftë
nacionalçlirimtare të Kosovës dhe viseve të tjera të robëruara nga klika shoviniste e Titos.
Duke i numëruar të
gjitha luftërat dhe të gjitha fitoret, autori i shkrimit na prezanton tradhtinë
e madhe që na bënë jugosllavët më 1945, por edhe më vonë se si udbashët na
përcillnin hapa pas hapi dhe shkonin aq larg sa na ndalonin që në mënyrë legale
të dëgjonim Radio-Tiranën dhe të lexonim shtypin dhe literaturën që botohej
atje. Autori merr si shembull se si në kohën e fashizmit nuk lejonte
të dëgjoheshin në radio emisionet e aleatëve, që informonin për gjendjen në frontet e ndryshme
antifashiste. UDB-ja jugosllave nuk
lejon sot (1981), të dëgjohet
radioja e të vetmit vend socialist në botë, Radio Tirana.... Por,
mashtrohen këta zotërinj. Siç janë mashtruar të gjithë armiqtë e vjetër e të rinj përpara qëndresës sonë
këmbëngule kundër vlerave dhe frymës së
huaj. Rinia jonë nuk trembet kurrë nga dredhitë dhe presionet e tyre. Trimërinë
dhe guximin i kemi të trashëguara brez
pas brezi, kurse qëllimi i madh që kemi përpara , na bënë edhe më të pathyeshëm[12]
Qëllimi i autorit
është që të na dëftej se për ti realizuar aspiratat tona, lypset guxim,
trimëri, vigjilencë, vendosmëri dhe sakrificë. E këto virtyte nuk i kanë
munguar kurrë popullit dhe rinisë sonë. Lufta kundër armikut shekullor shkon
krah për krah me luftën kundër shfaqjeve
e dukurive të huaja, që paraqitën
në mesin tonë.. Indiferentizmi, pasivizmi, heshtja, ngurrimi- nuk kanë
vend në luftën tonë[13].
Shkrimi i lartpërmendur, më tepër i ngjanë një afishe të shpërndarë në popull
se sa një shkrimi gazetaresk, por që flet dhe analizon dendur historinë e
popullit shqiptar në tërësi.
Kurthet dhe hendeqet e pushtetit
Për kurthet dhe
hendeqet e pushtetit jugosllav, flet shkrimi në vijim “Kurthet dhe hendeqet”,
por që nuk i dihet autori. Herë-herë më befason e dhëna se duke lexuar dhe
analizuar shkrimet e kësaj gazete, në shkrime nuk hasi në emra dhe as në
pseudonime të autorëve, dhe pyes veten, pse ky shtyp i botuar jashtë Kosove,
dhe dihej se shkrimet i bënin mërgimtarët tanë, që shumica nga ata edhe kishin
kërkuar azil politik, pse nuk i kanë shkruar emrat ose, pse nuk kanë shkruar me
pseudonime, siç kanë bërë ilegalistët e organizatave të mëhershme ilegale.
Është e ditur se
udbashet nuk vepronin vetëm në Kosovë e Jugosllavi, por kishte shumë nga ata që
vepronin dhe hetonin shqiptarët që punonin kundër Jugosllavisë edhe jashtë
vendi. Ishte krejt e kuptueshme, se hetuesit që gjurmonin veprimtarët, nuk u
kënaqnin vetëm me masat e marra ndaj atyre, por siç dihej edhe nga shumë raste,
ata për aktivitetin e tyre jashtë merrnin masa ndëshkuese edhe ndaj familjarëve
që jetonin në Kosovë, dhe besoj se kjo ishte edhe arsyeja që në faqet e shumta
të këtij shtypi mungojnë emrat dhe pseudonimet, vetëm se, për ti identifikuar
shkrimet tani, është me shumë vështirësi.
Në shkrimin “Kurthet
dhe hendeqet”, autori shkruan për veprimet e paramenduara që i bëjnë
pushtetarët ndaj popullit të pafajshëm shqiptar, dhe asgjë e re do të thosha,
se për kurthe, krime, shantazhe, burgosje, tortura, hendeqe, populli jonë i
okupuar dhe nën pushtetin jugosllav të gjitha këto marifetllëqe i pati me
bollëk. Veç këtyre kurtheve ata punuan edhe në aspektin ligjor dhe të gjitha
ato padrejtësi i legjitimoi dhe i futi në sistem. Si çdo pushtues dhe si çdo
klikë antipopullore , edhe regjimi i Beogradit është përpjekur e përpiqet ta përjetësojë pushtetin e vet.
Pos të tjerash edhe me dispozitat ligjore . Korrekte në dukje të parë, këto
dispozita, në thelb përmbajnë nene e
klauzola të atilla , që kanë për qëllim realizimin e aspiratave më të erra antipopullore, antikombëtare dhe antiklasore.
Këto dispozita janë ato që përligjin
diskriminimin social e nacional të disa popullsive , varfërimin dhe
shtypjen gjithnjë më të madhe të një pale
dhe pasurimin e privilegjet
gjithnjë më të mëdha të një pale tjetër,
në kurriz të së parës.[14]
Herët a vonë
shkruan autori i shkrimit se pushtuesit dhe klika antipopullore do të gremisen
atje ku ua kanë bërë vendin historia dhe popujt e shtypur. Këtij mallkimi nuk
do të mund ti bëjë bisht as Jugosllavia
titiste. Ajo vërtet ka kurdisur shumë
leqe dhe ka hapur shumë llagëme për punonjësit dhe popujt e shtypur, që të
mbajtur me forcën e dhunës brenda kufijve administrativo-politik të këtij
shteti social-shovinist, do të shtrëngohen
t’i japin shumë e shumë zor për ta hequr
qafën nga laku. Megjithatë për çdo ditë po bëhet më e qartë se këta
popuj do të mbesin edhe më tej ata që janë- të përjetshëm, kurse në kurthet e
në hendeqet e kurdisura për ta do të bjerë vetë kreatura e regjimit
antipopullor jugosllav, në krye me hegjemonizmin serb, e me shovinizmin malazez
e maqedonas,[15]
thotë autori i shkrimit.
I tërë shkrimi i
kushtohej një dispozite kushtetuese e cila u shkaktonte telashe të mëdha
krerëve shoviniste të Beogradit. Fjala
ishte për dispozitën mbi statusin të ashtuquajtura territor të papërzier në pikëpamje nacionale.
Një status të tillë, sipas dispozitës në fjalë, e gëzojnë ato tersi
administrativo-politike të federatës (ato republika dhe krahina), në të cilat
popullsia e një kombësie përbënë mbi 80%
të popullsisë së përgjithshme.
Në kohën që kjo
dispozitë u ngjit e bëri vend në Kushtetutë, nuk ekzistonte frika se statusin
e territorit kombëtarisht të papërzier mund ta gëzonin një ditë edhe ato
regjione ku kjo gjë ishte e padëshirueshme
për shovinistët sllavë.[16]
Pushtetarët e
Beogradit ishin shumë të bindur se me Kosovën dhe viset e tjera shqiptare i
kishin kryer punët. Tokat shqiptare i kishin copëtuar në tri republika dhe
Kosovën e kishte aneksuar R. E Serbisë. Në Kosovë nuk ndërtohej ndonjë fabrikë
apo industri e rëndë. Situata e rëndë politike dhe kushtet e vështira për jetë
kishin ndikuar dukshëm që ata të shpërnguleshin si për Anadoll po ashtu edhe në
vendet tjera perëndimore. Derisa shqiptarët shpërnguleshin, në tokat e tyre
sillnin kolonë sllavë dhe i ngulitnin aty me kushte shumë të favorshme për
jetesë. Atyre iu siguronin tokë e shtëpi, i punësonin e shumë favore tjera.
Ndërsa për shqiptarët kishte punë vetëm në ato punishte të domosdoshme , ku nxirreshin lëndët e para
dhe pasurit e tjera të mëdha të shqiptarëve
, që merrnin rrugën e Beogradit. Popullsia shqiptare shtypej në pikëpamje sociale e nacionale , ekonomike e politike
;mbi të ushtrohej terrori i egër politik
dhe presioni i vazhdueshëm , që duhej të zbrazej fare nga elementi autokton shqiptar dhe, e mbushur me elementin
ardhacak sllavë, të ndërronte rrënjësisht fizionominë etnike dhe nga krahina
shqiptare, të bëhej një krahinë sllave.[17]
Por, llogarit e Beogradit, ishin pa mbulesë. Çka ndodhi me trojet shqiptare.
Ishte ajo nëna shqiptare që e mundi Qubrilloviqin por edhe okupatorin.
Nataliteti shqiptar në vitet në vijim u shtua dukshëm, ndërsa atdhetarët e
shumtë në trojet tona formuan dhe organizuan shumë organizata ilegale, të cilat
në mënyrë permanente informonin popullin për qëllimet e armikut dhe synimet e
tija ekspansioniste.
Gazeta “Rilindja” në thumb të kritikes
Në shumë shkrime
të “Lajmëtarit të Lirisë”, kam hasur se, dendur kritikohet politika redaktuese
e saj. Kritikohen shkrimet, herë-herë edhe gazetarët, por në të shumtën e
rasteve kritikohet politika e redaksisë, që shkruan në mënyrë të padrejtë për
ngjarjet dhe situatën politike në Kosovë.
Në vazhdën e
këtyre shkrimeve, është edhe shkrimi “Një variant leximi”, që edhe këtij i
mungon emri i autorit. Me një mënyrë, shkrimi i “Lajmëtarit...” e vë në lojë
dhe karikon dukshëm me shkrimin që e kishte bërë gazetari i “Rilindjes”, (Ç.I).
“Gazeta “Rilindja”, thotë autori i shkrimit të “Lajmëtarit...” mund të lexohet
edhe mbrapsht, ngase asgjë nuk humb. Se në këtë gazetë (“Rilindja”), jepen aq shumë
të pavërteta sa për njohësit e mirë të
situatës në ekonomin kosovare, i kap tmerri. Në shkrimin e gazetës “Rilindja”,
gazetari lavdëron me të madhe të arriturat e minatorëve dhe të ardhurat që
vijën nga shitja e xehes. Do të kishte qenë vërtet shkëlqyeshëm po të ishte
kështu, por gazeta ilegale që botohej në atë kohë në Gjermani, “Lajmëtari...” i
kundërvihej kësaj të dhëne. Me argumente shkruan se, “Trepça” është e detyruar
t’i shes’ prodhimet e veta vetëm në tregun
e brendshëm-me çmime deri në 20 herë më të ultë se çmimet në tregun botëror,
ndërkohë që çmimet e hekurit, çelikut dhe të bakrit të prodhuar jashtë Kosove,
po në tregun e brendshëm jugosllav, janë shumë më të larta se ato në tregun
botëror, përkatësisht 124, 72, dhe 27,5%, vetëm për shkak të diskriminimit me
anë të çmimeve të ultë, gjatë vitit 1978
kjo minierë gjigante pati mbi 300
miliardë dinarë humbje; gazetari i “Rilindjes” do të mund të lexonte së paku në
“Kohë të lirë, deri sa çlodhet nga referatet e LSPP-së edhe revistën “Economia”[18],
porosit autori i shkrimit.
[1] Kështu na “uron” UDB-ja Vitin e Ri, Lajmëtari
i Lirisë, Viti II, nr. 1, Janar-Shkurt 1981, f, 1.
[2] Po aty.
[3] Informatë e redaksisë, Lajmëtari i Lirisë,
Viti II, nr. 1. Janar-Shkurt 1981, f, 1.
[4] Po aty.
[5] Më të forte se kurdoherë, Lajmëtari i Lirisë,
Viti II, nr 1. Janar-Shkurt 1981, f, 2.
[6] Po aty.
[7] Po aty.
[8] Gazeta “Rilindja”, dhjetor 1980.
[9] Rezoluta e Konferencës së Bujanit (31 dhjetor,
1943-1,2 janar 1944).
[10] Një provokim i lig i vullnetit të popullit,
Lajmëtari i Lirisë, Viti II, nr. 1. Janar-Shkurt 1981, f, 3.
[11] Rini shqiptare, Rini revolucionare! Lajmëtari
i Lirisë, Viti II, nr. 1, Janar-Shkurt 1981, f, 4
[12] Po aty, f, 6.
[13] Po aty.
[14] Kurthet dhe hendeqet, Lajmëtari i Lirisë,Viti
II, nr. 1. Janar-Shkurt 1981, f, 7.
[15] Po aty.
[16] Po aty.
[17] Po aty.
[18] Një variant leximi, Lajmëtari i Lirisë, Viti
II. Nr. 1. Janar-Shkurt 1981, f, 7.