Mendime » Nexhipi
Reshat Nexhipi: Shqiptarët, 6 vepra madhore për një vit e gjysëm
E marte, 22.09.2020, 08:55 PM
S’ ka popull, brenda 1 vit e gjysëm, të ketë kryer 6 vepra madhore si shqiptarët
(Vazhdimi
i tetë i artikullit ,,15 veçoritë e popullit shqiptar, publikuar në këtë
portal, më 05.06.2020)
Nga
Reshat Nexhipi
Hyrje
Fjala është për shpalljen e Hyrjetit
në Manastir, 4 kongreset, 2 në Manastir,
1 në Dibër dhe 1 në Elbasan, si
dhe për shtypshkronjën universale,
poashtu në Manastir, të gjashta,
të realizuara brenda një vit e gjysëm, 1908-1910.! Meqenëse, për to, është
shkruar dhe dihet mjaf, do përqendrohem vetëm në momentet më thelbësore të tyre
dhe sipas rendit kronologjik.
Shpallja
e Hyrjetit, nga ana e Nijazibeut
Fjala është për Revolucionin
xhonturk, që do të thotë turq të rinj, në kuptim njerës me pikëpmje të reja, të
cilët kishin për qëllim të zhdukin apsolutizmin e egër të sulltanit dhe të
zgjasin jetën e Perandorisë osmane.
Gjeneza e
kësaj ngjarje qendron tek iniciativa e dr.Ibrahim Temos në Stamboll, kurse realizimi, tek Nijazibe
Resnja i Prespës. Pra, strugani e filloi, prespari, e realizoi.
Takimi i parë, lidhur me
këtë çështje, midis Nijazibeut dhe bashkëpuntorëve të tij, ishte bërë në shtëpinë e njëfarë
Haxhi Agës. Aty, pas shumë diskutimesh, u vendos që të fillojë kryengritja kundër apsolutizmit
të sulltanit. Madje, u caktua edhe data-3 korriku, dita e premte, pas faljes së
xhumasë.
Për ta realizuar me sukses
qëllimin, Nijazibeu, kishte vizituar disa vende në Prespë, Ohër, Strugë, por,
më e rëndësishmja ishte vizita e tij në
fshatin Labënishti të Strugës. Aty, para popullit të grumbulluar,
veç tjerash, kishte, thënë:
„Bullgarët kërkojnë Ohrin,
Dibrën, Shkupin, Selanikun. Grekët duan Manastirin, Prilepin dhe Stambollin,
gjer në Anakara. Ne, duhet, patjetër, të zgjohemi, përndryshe, Atdheun tonë
do ta coptojnë armiqtë, sllavët dhe grekët, dhe do të hakmerren keq me ne...
Do të zhdukin çdo gjë që
është e shëndoshë. Do të na vënë në kokë kësula serbe...do të na i dhunojnë
gratë dhe motart tona. Neve, mund të
fitojmë vetëm nëse i japim besën se do të luftojmë gjer në pikën e fundit të
gjakut. Më mirë të vdekur me nder, se sa të gjallë e me turp“.
Nijazibeu,
përmes një telegramit, kishte informuar edhe Mihal Gramenon, i cili, në kujtimet e tij, shkruan: “Në këtë orë, muarmë nga Nijazi beu një telegram
me urime dhe më ftonte në Resnjë...Arabët, taliget e kuajt, për të shkuar,
ishin gati, u bëmë 50 shpirt me shokët e
Starovës e të tjerë, që na u bashkuan, kështu, në të ngrysur, arrimë në Resnjë,
ku po festohej në buçim të daulleve edhe të zurnave.
Na kishin dalë për të pritur
me dritat, edhe pastaj na përndanë nëpër konaket, duke mbetur unë, Çerçizi
(Çerçiz Topulli-R.N.), Abdyli edhe Zamani në një konak, ku ardhi edhe Nijazibeu
dhe hëngrëm bukë sëbashku”.
Çetës së Nijazibeut, të
posaformuar, i ishte bashkuar edhe njëfarë Stevan Simiç, i cili, në kujtimet e
tij, shkruan: “Resnja ndryshoi pamjen e saj. Nëpër tëra shtëpitë dhe dyqanet
valonte flamuri i kuq shtetëror me gjysmë hënë në mes. Rrugët janë gjallëruar
dhe të gëzuara...Organizohen gostira të mëdha, dëgjohen përshëndetjet e
lirisë...,,
Për të përfituar popullatën,
xhonturqit premtonin barazi të plotë në çdo aspekt, prandaj dhe, shqiptarët,
lojtën rolin kryesor në këtë ngjarje, e filluar,siç thashë, nga dr. Ibrhim Temo në Stamboll dhe e
finalizuar nga ana e bashkëatdhetarit të tij-Nijazi be Resnjës, në Manastir.
Pra,,shtafeta,, e Hyrjetit, u nis nga Stamboll, mbriu në Resnjë të Prespës dhe
përfundoi në Manastir.
Pas disa ditëve të qendrimit
të çetës së Nijazibeut në fshatin Gërçar
të Prespës (vendlindja e autorit të këtij teksti)nëpër bjeshkët e Pelisterit,
çeta mbrin në lagjen Dovlexhik, ku më 1830, ndodhi masakri i rreth 1000
shqiptarëve dhe, pas disa orëve pushimi dhe konsultimi, çeta hyri në qytet.
Nijazi
beu, në kujtimet e tij, shkruan: ,,Të dy anët e rrugës
të Manastirit, ishin mbushur plot me njerëz. Një pjesë e tyre kishte hipur
nëpër kariget dhe tavolinat e kafenesë, nga të dy anët e lumit Dragor, kurse të tjerët,
që nuk mund të gjenin dot vend, shikonin nga dritaret dhe ballkonet e shtëpive,,.
Në literaturën historike, thuhet se nëpër rrugën kryesore
kalonin çeta të ndryshme shqiptare etj, me veshjet e tyre kombëtare dhe me
flamuj të vet, kurse muzika në rrugë dhe në kafene buçiste pa pushim.
Përndryshe, ato ditë në Manastir kishte mbrirë edhe çeta e Çerçiz Topullit
me 1500 shpirt, e cila krijoi atmesferë të veçantë në mesin e shqiptarëve.
Diçka reth
Kongresit të Alfabetit.
Shtrohet pyetja: Pse
ky kongres u mbajt në Manastir, e jo, fjala vjen, në Tiranë, Prishtinë,
Shkup, etj.? Ka plot shkaqe për këto, të cilat në detaje i kam elaboruar në shkrimet e mia, të publikuar
në shtypin e përditshëm etj., prandaj, për të mos u përsëritur, do theksoj
vetëm disa prej shkaqeve më kryesore.
Familja e
Qiriazëve, pa mëdyshje, ka merita më të mëdha për
këtë, sidomos Gjerasim Qiriazi,
me çeljen e shkollës private shqipe në
Manastir, nga e cila dolën kuadro të afta për organizimin dhe mbajtjen e
Kongresit. Shkaku i dytë është edhe shpallja e Hyrjetit, siç thamë, nga ana e shqiptarit të
Prespës-Nijazibeut, çeta e të cilit
ishte përbërë kryesisht nga shqiptarë, kështu që,
Xhonturqit, ishin të
vetëdishëm për këtë, prandaj dhe, nuk kishin as fëtyrë, as guxim, të pengojnë
mbajtjen e Kongresit. Madje, Hivzi Pasha, prefekt i
Manastirit, gjatë formimit të ,,Bashkimit,, 1908, fjalimin e mbaroi me fjalët:
,,Të rrojë kombi shqiptar,, prandaj dhe ishte zgjedhur Kryetar nderi
i Kongresit, etj.-thuhet në një tekst të internetit.
Hivzi
Pasha, lidhur me Hyrjetin, përveç të tjerave, ka thënë se, shqiptarët
e shpëtuan Turqinë nga një katastrotrofë e madhe, prandaj kërkesat e tyre
për përparimin e Kombit, duhet të merren parasysh nga qeveria. gjë që u dëshmua
edhe me mbajtjen e Kongresit të Alfabetit, në Manastir, etj.
Për këtë, merita të mëdha,
kishte edhe Mitat Frashëri, i cili qeveritarëve turq u thoshte se bëhet fjalë
për ndonjëlidhje e rëndomtë kulturore, pa zënë ngoe termin Alfabet ose kongres
etj. Sipas Sulltan Abdulhamidi, bile, kishte dhënë rreth 400.000 dollarë të
sotëm, për mbajtjen e kësaj ,,mbledhje,,.
Shkak tjetër është edhe
përkrahja e patriotëve shqiptarë nga ana e konsujve të vendeve të ndryshme,
sidomos të Austrisë, në zyrat e të cilëve, pozita të rëndësishme zinin
pikërisht shqiptarët, si më të besuar për konsujt. Ka edhe shkaqe të tjera, të
cilat i kam elaboruar në detaje në shkrime të tjera, prandaj të kalojmë
te Alfabeti.
Lazgush
Poradeci, për ditën e parë të
Kongresit të Alfabetit, shkruan:,,Ishte një
e ftohtë e madhe, me
dëborë...Prisnim në të dy anët e lumiit Dragor...Pak pak çastesh, filluan të
vijnë delegatët me llandone, që i tërrhiqnin nga katër kuaj të zbukuruar me
flamuj kombëtarë dhe kuajve u kishin lidhur fjongo kuqezi nëpër këmbë. Sipër
mbi një karroce fluturonte një korb. Ndalon karroca dhe prej saj del Çerçiz Topulli i cili e qëlloi me
armën që kishte me vetë dhe korbi ra
para këmbëve të Mihal Gramenos.Të lumtë Çerçiz, i thotë Mihali ,,Kongresi i
ABC-së do na vejë mbarë,,.
Përndryshe, ky Kongres trasoi rrugën drejt pavarësisë së
Shqipërisë, sepse, bashkimi i alfabeteve, ndikoi edhe në bashkimin e kombit, pa
të cilën, nuk mund të ndodhte pavarësia. Ky Kongres bëri që Manastiri të dallohet nga
çdo qytet dhe ngjarje tjetër shqiptare. Ja pse: Shteti i parë shqiptar i
krijuar më 1444, në Lezhë, vazhdoi deri sa ishte gjallë Skenderbeu, Vendimet e
Lidhjes së Prizrenit, vetëm disa vite, Shpallja e pavarësisë, poashtu, kurse
Alfabeti i Manastirit, do mbetet për gjithnjë.
Në
Kongresin e Alfabetit, veç tjerash, u vendos ngritja e shtypshkronjës, gjë që e realizoi Hristo
Qiriazi, duke shkuar në evropë ku
u pais me mjetet e nevojshme. Shtypshkronja filloi punën më 1 shtator 1909.
Kryetar i Shoqërisë
Botonjëse Letrare u emërua Fehim Frashëri, arkëtar Gjergj Qiriazi,
sekretar Izet Zavalani dhe drejtor i shtypshkronjës Hristo Qiriazi.
Në të punonin 20-25 puntorë, nga kombësi të ndryshme, prandaj dhe njihej si çerdhe
e bashkëjetesës. Vlera e shtypshkronjës ishte 2.000 napoleona florinjsh.
Shtypshkronja, ishte ngritur në oborrin e familjes Qiriazi dhe nga ajo sot s’ka
mbetur, që thotë populli, as nam as nishan.
Në të u botuan 300.000 copë
në 13 gjuhë të ndryshme, 30 tituj në
gjuhën shqipe, 22 turqisht, 4 greqisht, 3 sërbisht, 2 bullgarisht dhe 1 titull
rumunisht, që do të thotë gjithsejt mbi 60 tituj, dhe Në të botoheshin libra, fjalorë, libra
fetare, reklama, dëftesa, pliko, ftesa për dasmë, kartë-vizita.
Tekstet e shtypshkronjë,
disperzoheshin në tërë anët e botës, bashkë me to aktuelizohej edhe çështja
kombëtare shqiptare, prandaj dhe sipas
administratës xhonturke, kjo shtypshkronjë ishte jo vetëm luftëtare e flaktë e ruajtjes së alfabetit
latin por edhe protagonistja e përgatitjes së Kryengritjes së Përgjithshme
në Shqipërinë e Veriut.
Kongresi i
Dibrës, 1909. Merrnin pjesë 325 delegatë, nga të cilët 30 serbë, midis të cilëve Glisha
Elezoviq-profesor në Shkup, 25 sllavë maqedonas, 9 vllehë, 6-7 turq etj.
Kongresi ishte orgnizuar nga ana e xhonturqëve, me qëllim mbrojtjen e alfabetit
turko-arab etj., por, mbaroi me fitoren e patriotëve shqiptarë, të cilët i bënë
goditje të madhe ati alfabeti të ,,mykur,, pesëshekullor.
Kongresi i
Dibrës...Abdyl Be Ypi ishte kryesues i Kongresit, në të
cilin përveç Alfabetit të Manastirit, ishte
aktualizuar edhe çështja e
autonomisë së Shqipërisë. Qenan Zija Be nga Manastiri kishte propozuar
që në Kongresin e Dibrës të flitet vetëm shqip, sepse, sipas tij, Dibra
ishte qytet shqiptar...
Në drejtim të Alfabetit kontribut të madh kishin
dhënë Ferit Be Ypi dhe Rifat Manastiri. Në Kongres merrnin pjesë edhe Dervish Hima, Fehim Be Zavalani, Sotir Peci, Hafiz
Ali Korça, etj. Përpara se të bëhej shpërndarja, delegatët e Kongresit
vendosën që Kongresi i Tetorit të vitit 1910 të mbahet në Shkup”.
Kongresi i
Elbasanit, 1909. U mbajt në godinën historike të shkollës së
kalasë. Veç vendimeve të tjera, lidhur me Alfabetin e
Manastirit, zgjedhjen e dialektit të Elbasanit si gjuhë kombëtare, ajo që është më
thelbësore nga ky kongres historik
është vendimi për hapjen
e Shkollës Normale në Elbasan, në të cilën u shkolluan edhe
mjaft shqiptarë nga Maqedonie, Kosova etj.
Organizatori kryesor i
kongresit ishte patrioti Lef Nosi, i
cili u caktua për kryetar.. Merrnin pjesë 35 delegatë, midis të cilëve Mitat
Frashëri, ish kryetari i Kongresit të Alfabetit, Gjergj Qiriazi me
motrën e tij Sevastinë, si dhe bashkëshorti i saj Kristo Dako
etj.
Kongresi
II i Manastirit. Në
Fjalorin enciklopedik, f. 1257 thuhet se ky Kongres i mbajtur më 2-3 prill të
vitit në fjalë, ishte një Mbledhje mbarëshqiptare për mbrojtjen e shkollës dhe shkrimit shqip, për përparimin kulturor
të Shqipërisë dhe për organizimin e mëtejshëm të lëvizjes kombëtare. U thir me
nismën e klubit ,,Bashkimi,,
Në të morën pjesë 20 delegatë, që përfaqësun 34 klube dhe shoqëri nga vise të ndryshme të Shqipërisë. Midis delegatëve ishin Dervish Hima, Fehim Zavalani, Themistokli Gërmenji, Gjerasim Qiriazi, Rexhep Mitrovica, etj. Kryetar u zgjodh Bedri Pejani ndërsa sekretarë Ferid Ypi dhe Petro Nini Luarasi. Mbrojtja e Alfabetit dhe avancimi çështjes kombëtare, nëpërgjithësi, ishin në fokus të kongresit. Po përfundoj me mesazhin e qëlluar të struganit në vijim.
Dervish
Hima, në Kongresin e Dytë, veç tjerave, porositi:
Prej sot e tutje mos përmendim më fjalët toskë, gegë, bektashi, synit
shihit, ortodoks, katolik, krishter, mysliman etj. por vetëm shqiptar, se
të gjithë shqiptarë jemi, një origjinë, një gjuhë dhe qëllim kemi.
Veçanti për kombin
tonë është edhe fakti që rrallë
ka popull, gjuha dhe origjina e të
cilit, të jetë aqë tepër objekt i të
huajëve, si tonat. Prandaj dhe, kësaj
çështje, i kam kushtuar tekst të posaçëm, gati për publikim.