Kulturë » Mërkuri
Timo Mërkuri: Të vdesësh i bukur… dhe të rrosh në këngë
E marte, 03.03.2020, 07:55 PM
Të vdesësh i bukur… dhe të rrosh në këngë
Sprovë
Nga Timo
Mërkuri
1-Sa herë që dëgjoj këngën e Kanan Mazes[1], vargu që të mbetet në mëndje dhe të vë në
lëvizje fantazinë është pikërisht vargu…”Kanan
tu prish bukuria”. Sepse unë e di që
ky varg flet për plagosjen e një luftëtari
lab në sulmin mbi pozicionet italiane në Kotë[2],
ku gjylja e topit i mori gjysmën e nofullës dhe nuk kemi të bëjmë me sfilata
apo konkurse bukurie. Por le ta lexojmë bashkërisht këtë këngë kënduar nga luftëtarët
shqiptarë të Luftës së Vlorës në 1920 që thotë…“O bobo se ç’qënka
Kota/ Më e bukur se Evropa/ Bytym mitroloz e topa/ Kanan Mazeja
nga Shkoza/Me një nofull copa-copa/Kanan t’u prish bukuria/Le të rrojë Shqipëria/ Shiko si mblidhen bukuritë në një
vend, sikur i vë zoti me dorë. Kanan Maze i bukur plagoset në Kotën e bukur që, siç e thotë kënga
ishte… Më e bukur se Evropa…
1.a- Ne nuk na ndalet vëmëndja te vargu…Me një nofull copa copa…, thua se nuk na bën përshtypje ashtu siç
nuk i ka bërë përshtypje as vetë Kanan Mazes plaga në nofull, që normalisht
duhej ta ndalonte në sulmin e tij. Por jo, ai vazhdoi sulmin sikur të mos
kishte ndodhur gjë. Pikërisht në këtë moment i thërrasin shokët…Kanan t’u prish bukuria…Ata nuk i thonë
psh “t’u ënjt plaga” apo “të rrjedh gjak plaga” por i thonë…t’u prish bukuria…Vërtet që ajo plagë
gjyleje që i mori gjysmën e nofullës ja “prishi” pak bukurinë fytyrës luftëtarit lab, por në atë çast e në atë vend
ku vriteshin burrat e gjymtoheshin trupat e të vrarëve nga plumbat e gjylet,
sikur nuk ishte vendi që të tërhiqej vëmëndja për “bukurinë”e fytyrës. Por ja që
rapsodi gjykon se ky detaj ishte tepër i rëndësishëm, në mos më thelbësori për
luftëtarin që u godit dhe që mund të vdiste. Ai gjykon dhe na thotë edhe ne se
“bukuria” e luftëtarit në momentin e
vdekjes[3]
ishte diçka më e rëndësishme se plaga apo dhe jeta e tij. Ishte thelbësore edhe
për vdekjen e njeriut shqiptar[4].
2- Te romani “Ultimatumi” i
Petro Markos[5] që bën
fjalë për Luftën e Vlorës në 1920 ka një pasazh mbresëlënës. Shumë nga luftëtarët
shqiptarë ishin fshatarë të varfër dhe vetkuptohet që edhe rrobat i kishin me
arna e copë e çikë. Komiteti i Mbrojtjes Kombëtare nuk kishte fonde t’i paiste luftëtarët
me uniformë[6] ndërsa Qeveria e Lushnjës jo vetëm që s’kishte
fonde, por ishte pozicionuar me “qëndrim në hije” në problemin e konfliktit.
Por këta luftëtarë fshatarë po shkonin në luftë dhe mund të vriteshin. Problemi
nuk ishte se do vriteshin, problem ishte se do vriteshin me rroba të vjetra e të
grisura dhe kjo ishte e papranueshme në traditën shqiptare.
Sipas traditës shqiptare, dhëndëri
ditën e dasmës dhe luftëtari ditën e betejës duhet të vishen me
rrobat të mira. Dhëndëri
vishet me rroba të reja sepse duhet të vejë i bukur te nusja dhe luftëtari vishet me rroba të mira sepse mund të vritet
dhe duhet t’i vejë i bukur vdekjes[7].
Plaga e plumbit nuk quhet shëmtim, Ajo është një zbukurim në trupin e luftëtarit,
kudo që të jetë.. Prandaj, shkruan Petro Marko këta luftëtarë të varfër i thirën një nga një komandantët e çetave dhe që të
mos u cënohej sedra nga varfëria e tyre, gjetën argumenta të ndryshme për
secilin dhe u dhanë nga një palë rroba të reja[8].
Ata i morën rrobat qetësisht thotë Petro Marko dhe pasi i veshën …fluturuan për
në pozicionet e tyre sikur nxitonin për në dasëm. Ata s’kishin drojë nga
plumbat sepse ishin gati t’i dilnin vdekjes përpara serbez serbez e t’i hiqnin
hijen e rrëndë, siç u dilnin vashave te burimi i fshatit dhe u ngacmonin shaminë
e kokës.
3- Një tjetër situatë në pragvdekje përjetohet edhe te “Bilbilenjtë
trembëdhjetë”. Këta kaçakë quheshin “Bilbilenjtë” nga emrat e
dy komandantëve të tyre Bilbil Shako nga Rexhini i Kurveleshit dhe Bilbil Resuli nga Progonati. Por le të flasë kënga
në vendin tonë… O
Kurveleshi me vulë/Të bënë sa doli ujë/Shtatë[9]
pashallare u çkulë/Per Bilbil e per Resulë/O ju të shkretët kaçkënë,/Shkurti u
prishi takëmë,/U hodhi borë të rëndë.../…/ Pashai hapi fermanë/ -Ngrehu bilbil
e hidh litarë/Dale bej të dredh cigarë/Se nuk jam çanak me dhallë/Po jam
bilbili me pallë/…/Bilbilenjtë trembëdhjetë/Vanë në litarë vetë…Biografinë
e tyre e …ligjëron kënga , por ne na intereson moment i ekzekutimit të vendimit
të gjyqit me vdekje, me varje në litar. Duhet të dimë që gjatë varjes, kur litari
shtrëngon fytin e njeriut, nga mungesa e ajrit, i varuri hap gojën dhe nxjerr gjuhën jashtë për frymëmarje. Shtrëngesa
e njeriut dhe gjuha e nxjerrë jashtë i japin fytyrës të të varurit një pamje jo
të bukur. Por në qoftë se njeriu në momentin e varjes shtrëngon midis dhëmbëve
ndonjë send, atëherë pengohet dalja e gjuhës jashtë dhe fytyra ruan një farë
normalitetit. Bilbil Shakua e dinte këtë fenomen ndaj i thotë kapardisur pashait … Prit pasha të dredh cigarë… për të
mbajtur cigarin në gojë me qëllim që të mos e nxirte gjuhën e mos t’i jipte
pashait turk kënaqësinë që ta shohë të shpërfytyryar…Bilbil Shakua[10]
me pallë/Me dhëmb e shtrëngoj cigarë…thotë një këngë tjetër. Prandaj kanë ngelur të bukur
në kujtesën tonë “bilbilenjtë” madje edhe emrin ua themi me ëmbëlsi e dashuri
sikur flasim për bilbila këngëtarë..
4- Kaq shumë ështe rrënjosur
në jetën shqiptare koncepti i vdekjes “i bukur” sa që nizamët shqiptarë, ndonëse të ndarë forcërisht nga
atdheu dhe familja qysh në fëmijëri dhe të rritur në ambiente të huaja
uhtarake, në pragvdekje nëpër sheshbetejat e Arabisë …këndonin…O ju korba që më hani/ Sytë e zez të mos m’i
ngani / Sytë e zez mos mi qorroni/Se jam djal’ e më shëmtoni … Vargje të
tilla më së paku të sjellin rrebesh lotësh nga shpirti në qepalla, në mos ja
nis vajit me
logori.
5- Është pikërisht kjo
traditë që ka kultivuar te luftëtarët e luftërave antiturke[11]
edhe zakonin që, kur plagoseshin në
luftë dhe e shihnin se armiku ishte në fitore dhe ata në pamundësi tërheqjeje,
t’u luteshin shokëve të tyre që t’u …mirnin
kokën me pallë…dhe ta çonin në shtëpitë e tyre, duke mos e lënë në dorë të armikut, i cili do t’jua
përçudnonte ose turpëronte duke e ngulur në hu, për ta ekspozuar si trofe apo
duke e përplasur shkëmbinjve, siç bënin rrëndom ushtarët turq. Rasti[12]
i Zenel Gjolekës së plagosur në Rekë që i drejtohet bashkluftëtarit të tij
Shuaip Gjordukës me fjalët… Shuaip të kam si djalë /Jam lavosurë në ballë/ Mos më le në ta të
gjallë/ Hiqma kokënë me pallë…është tepër
kuptimplotë por nuk është i vetmi. Sado makabre që të na duket sot një veprim i
tillë, ai ishte produkt i një tradite fisnike shqiptare që synonte t’i ndërpriste armikut çdo mundësi shëmtimi të
fytyrës së luftëtarëve të vdekur.
6- Zakoni i të vdekurit “i bukur” arin kulmin
e tij në rastin e Osman Takës, një djalë çam nga Konispoli, ish kryetari i Degës
së Lidhjes Shqiptare të Prizerenit për zonën e Prevezës. Për këtë “të kaluar”
atdhetari, në vitin 1886, pasi e zbulojnë
me tradhëti vendstrehimin e tij dhe pas nje përleshjeje me armë, ku u
mbarohen fishekët e arrestojnë bashkë me
katër shokët bashkë-luftëtarë. Gjyqi në Janinë e dënon me varje dhe ekzekutimi
do bëhej publikisht në Filat, ku do asistonin edhe Valiu i Janinës bashkë me
Kadiun. Para ekzekutimit e pyesin Osman Takën për dëshirën e tij të fundit dhe
ai, si një valltar virtuoz që ishte, kërkon ta lejojnë të kërcente një valle të
fundit bashkë me shokët e tij të dënuar. Vallja
që kërceu është e famëshmja dhe e njohura “Valle e Osman Takës”.
Interpretimi i tij ishte aq mbresëlënës sa që Valiu turk, i detyruar nga
entusiazmi i popullit të pranishëm por edhe nga hutimi i ushtarëve turq,
shpalli faljen[13] e
të dënuarve.
Kujtesa sjell pranë nesh melodinë e “Fyellit
të Tanës” që “shoqëron” këngët e të dënuarve
para skuadrës së pushkatimit ose thirrjet e
tyre për Shqipërinë dhe Lirinë në ato momente, të cilat
janë aq të shumta sa që na vijnë si jehonë e një
kënge e asamblit të historisë.
7- Në 17 Maj 1941 Vasil Laçi[14],
djalosh 19 vjeçar, qëllon me pistoletë katër herë mbi Perandorin 71 vjeçar të Italisë Fashiste
Viktor Emanueli III, i cili largohej nga Shqipëria në përfundim të një vizite
zyrtare që kishte nisur në datën 10 Maj. Mbante në duar një tufë lule[15],
me të cilat maskonte pistoletën. Në momentin (ora 15.30) që ngriti armën të qëllonte
nuk haroi të thërriste …Rroftë Shqipëria…por
pikërisht çasti i thirrjes u pasua me ndërhyrjen së një oficeri fashist ndaj
tij. Vasil Laçi humbet drejtimin dhe
plumbat goditën makinën dhe asfaltin. Vasili
arestohet menjëherë dhe qysh në atë moment fillon torturimi i tij. Gjatë
hetimit “lejtmotivi” i tij ishte…E bëra për
Shqipërinë”. Dënohet me vdekje me varje në litar me
Vendim Nr. 227/41, Datë 26 Maj 1941, nga Gjyqi Ushtarak i Fuqive të Armatosura
të Njisueme të Shqipërisë. Francesko Jakomoni, Mëkëmbësi i Përgjithshëm i
Viktor Emanuelit III nxori një Dekret po më 26 Maj 1941, që Miratonte Vendimin
e Gjykatës Ushtarake kundër Vasil Laçit dhe urdhëronte ekzekutimin e tij. Në
momentin e ekzekutimit[16] ,
kur u pyet për dëshirën e tij të fundit, me një gjest serbez kërkoi një krehër dhe
pasi krehu flokët …“u shoqërue në
trikëmbëshin e pregatitun, ku i dënuemi tha disa fjalë”[17] që u konfirmuan se ishin …“Poshtë Fashizmi! Rroftë Shqipëria!”.
Vasil Laçi nuk i përkiste asnjë formacioni politik të kohës dhe si i tillë ai
nuk zbatoi direktiva partie por zbatoi kodin e popullit për të vdekur i bukur
pas një akti që ndrin në historinë e Shqipërisë si diamante i parë në kurorën
mbretërore.
8- Hitoria
shqiptare e quan të zakonëshme traditën
e vdekjes së luftëtarit “ të bukur”. Pa folur për formacionet ushtarake të
Ilirisë apo Arbërisë, ku vetë uniforma ushtarake u jipte luftëtarëve një pamje
të bukur, le të kujtojmë faktin se luftëtarët shqiptarë edhe të vetmuar i
kushtonin një rëndësi të madhe veshjes në prag lufte. Në kundërshtim me kalorësit
persë apo mongolë që në kalërimet e tyre të gjata, në shumë raste edhe nevojat
personale i kryenin në shalë të kalit në ecje e sipër, kalorësit shqiptarë të të
gjitha kohërave, veshjen dhe pastërtinë vetiake[18]
e kishin detyrim në vetvete të imponuar nga edukimi në familje. Kjo ska të bëjë
me rregulla ushtarake, kjo është pjesë e traditës dhe e besimeve popullore
sepse:
a)-Luftëtari kur vritet u lë
familjarëve dhe shokëve pamjen e tij të fundit si një fotografi të përjetëshme
dhe mbi këtë pamje ngrihen edhe këngët apo vajtimet. Sa më e bukur të jetë kjo
pamje aq më ngushëlluese është për të afërmit e tij dhe për pasojëaq më të
bukura do jenë këngët e vajet për atë.
b)-Asnjë këngë apo vajtim
nuk përmënd papastërtinë e luftëtarit në
momentin e vdekjes edhe pse ai mund të jetë përbaltur gjatë betejës apo rënies
së tij. Kjo përbaltje është pjesë e fushës së luftës dhe jo e portretit të luftëtarit.
c)-Gjithashtu luftëtari i
vrarë shkon para zotit apo zotave, të cilët e
gjykojnë jetën e tij në tokë. Një patraqitje e kënaqëshme para zotit
shton shanset që ti falet ndonjë mëkat që ka kryer gjatë jetës apo ndonjë
gabim.
ç)-Por në atë botë ai
takohet edhe me të parët e tij, me nënën e babanë dhe është normale që të ketë
një paraqitje sa më të kënaqëshme në këtë
takim. Këtë gjë vetë prindërit ja kanë mësuar në jetë.
P.s. I hodha
këto shënime i nxitur nga balada për Kanan Mazen të publikuar nga Petrit Ruka në fb në 18 dhjetor 2019 për të kuptuar kodin shqiptar të të
vdekurit “i bukur”të luftëtarëve, si një domosdoshmëri për të shijuar bukurinë
e kësaj balade. Se për Kanan Mazen dhe heronjtë e tjerë të luftës së 1920, tani
që po vjen edhe 100 vjetori i rënies së tyre heroike do flasim, do shkruajmë e
do këndojmë si bilbilat në pranverë.
[1]
Kanan Maze
(1878-1936). Patriot i shquar përparimtar, luftëtar trim, Hero i PopuIIit. . Rreth vitit 1900 shkoi nizam në Jemen. Për zotësi
ushtarake e futën në një shkollë ushtarake, ku u kualifikua për oficer
kavalerie. Pas luftës
të Vlorës, u kurua në Athinë
me ndihmën financiare të miqve të tij patriot.
Ndër miqtë e tij bënin pjesë edhe
Luigj Gurakuqi, Aleksandër Xhuvani, Avni Rustemi etj. Kur Avni Rustemi u kthye
nga Franca ku vrau Esat Pashe Toptanin, dhe u takuan, Kanan Maze i tha që donte
ti puthte gishtin që shkrepi koburen… dhe Avni Rustemi iu përgjigj, " Unë
do të puth nofullën që e dhe për
Shqipërinë…Pasi u shërua u emërua oficer i xhandarmërisë. Më
1924 u vu në krye të forcave të Kudhësit e marshoi drejt Tiranës. Luftoi në
Berat e në Kavajë, deri në rrëzimin e Zogut. Në qeverinë e Nolit shërbeu me
besnikëri. Zogu, kur erdhi në fuqi, nuk
e përndoqi, por e la në ushtri me
detyrën e nëntogerit. Më pas Kanani kreu detyrën e Qarkomandantit në rrethet e
Gjirokastrës, të Përmetit e të Tepelenës.
Më 1928 Zogu e çmobilizoi. Më 1935 u lidh me forcat antizogiste të
Fierit dhe pas dështimit të saj Zogu e
dënoi me vdekje, por u detyrua ta anullonte vendimin (Gazeta “Labëria” shtator
2010 f.3 dhe 9). Vdiq në varfëri të
madhe, në fshatin e tij.
[2] Realisht vendi i quajtur “Kotë “ ishte
thjeshtë terreni i nënvizuar në hartat e ushtrisë italiane si “kuota 860”
ku dhe u vendos një garnizon ushtarësh italianë. Për nga rëndësia strategjike
vendi u fortifikua së tepërmi prej tyre. Pikërisht ky fortifikim i pa parë deri atëherë në ato anë
tërhoqi vëmëndjen e luftëtarëve
shqiptarë mbi domosdo-shmërinë e marjes prej tyre dhe i dha udhë këngës …“O bobo se ç’qënka Kota…
[3]Një variant i kësaj
kënge thotë…
U vra Ziguri te porta / Të xhumanë në saba / Komita ne Kotëe ra / Shkozë ç'u bë
lakëra / çu vra Kanan Mazeja /çe
mori në nofulla/ Kanan tu prish bukuria / Le të rrojë Shqipëria. Por interpretohet si vrasje jehona e plagosjes së
Kanan Mazes duke ruajtur besnikërisht vargjet dialoguese. Realisht për Luftën e Vlorës në vitin 1970, Instituti i Folklorit mblodhi dhe botoi 108 këngë popullore, një pjesë e të
cilaave janë motërzime .
[4] Vargu
…Me një nofull copa copa…na kujton
vdekjen e Pirros së Epirit në vitin 272 p.e.s. në qytetin e Argos. Porsa ishte
kthyer nga Italia dhe pas një lufte të shkurtër me mbretin maqedon Antigon Gonatën niset për në Peloponez kundër mbretit Spartan Areut. Në bêtejën e bërë në
qytetin e Argos ( në gjirin e Korinthit), ndërsa ishte si zakonisht në vijën e
parë të luftëtarëve të tij, shkëputet në ndjekje të një ushtari grek në një
rrugicë, ku një grua e qëllon nga dritarja (apo çatia) me një tullë (apo
tjegull ) dhe ai rrëzohet i trullosur në
tokë. Ushtari që ndiqej prej tij kthen kokën pas dhe kur e pa Pirron të rrëzuar
për tokë afrohet dhe, o nga frika e ringritjes së tij ose e njohu që ishte
mbreti Pirro e godet me shpatë me synim që t’i priste kokën, por i emocionuar
siç ishte, shpata e goditi në nofull dhe ja coptoi atë. Ndërsa ushtari nisi të
brohorasë si triumfator se kishte vrarë
mbretin Pirro, u mblodhën në vendgjarje luftëtarë nga dy ushtritë ndërluftuese
dhe një oficer, kur pa Pirron të vrarë
dhe të masakruar, pasi dëgjoi rrjedhën e ngjarjes nga ushtari i tij, i tha…Ti nuk kishte të drejtë të vrisje një
mbret si mbreti Pirro e jo më ta masakroje e ta shëmtoje trupin e tij. Ti kishe
për detyrë ta kapje të gjallë dhe tja dorzoje atë mbretit tënd.Ti ke shkelur
ligjet e luftës ndaj do gjykohesh e dënohesh me vdekje. Spartanët e
njihnin kodin e epirotasve për
mosshëmtimin e trupave të kundërshtarëve të vrarë dhe peshën që ai kishte në
jetën e tyre. Prandaj në rastin në fjalë ushtari vrasës i Pirros u dënuan dhe
ekzekutua brenda asaj dite publikisht.
[5] Shtëpia botuese Omsca-1, viti botimit 2002
[6] Madje edhe pas
fitores ju dha të gjithë luftëtarëve nga një qylaf i bardhë si “shpërblim”.
[7] Këtu e ka origjinën
edhe zakoni që pleqtë e vendit tonë i pregatisin për së gjalli “rrobat e dekijës”(vdekjes)
dhe i mbanë në sënduqe të pastëra, duke
mos i lënë për momentin e fundit si një peshë e tepërt për fëmijët..
[8] Vetkuptohet që ishin
rroba “të lehta”karakteristike të fshatit përkatës, fustanellë, bluzë a këmishë
e bardhë.
[9] Një variant tjetër i
këngës thotë …katër pashallarë…
[10] Edhe fakti që…Bilbilenjtë trembëdhjetë/Vanë në litarë vetë… ishte porosia e Bilbil Shakos që të mos lejonin xhelatët ti shtynin drejt litarit por të shkonin vetë në litar, si një sfidë krenarie ndaj pashait.
[11]Është vërtetuar se
ushtritë ballkanike të antikitetit dhe mesjetës respektonin kodin e vdekjes së
luftëtarit kundërshtar duke mos e shëmtuar kufomën e tij dhe lejonin palën kundërshtare
që ti mirte luftëtarët e saj të vrarë dhe ti bënte ceremoninë e vdekjes sipas
zakoneve të tyre. Masakrimi i kufomave erdhi në Ballkan bashkë me dyndjen sllave,
të cilët erdhën si turma të pakontrolluara si dhe me ushtrinë turke që e kishte
praktikë dhe metodë friksimi dhe nënshtrimi masakrimin e robërve dhe të trupave
të kundërshtarëve të vrarë.
[12] Disponojmë edhe një
këngë të ngritur për vëllezërit komitë Kiço e Pilo Leka nga Nivic-Bubari I
Sarandës, ku në përpjekje me forcat turke u plagos Kiço Leka dhe i lutet
vëllait ti “marë kokën me pallë”. Kënga thotë... Lekatëj të dy vetë /Stambollit poshtë e përpjetë/Tu mir arhodëve
djemtë/Sebep djali i arhodit/U vra Kiço Kaçandoni/Vetëm Pilua shpëtoi/I mori
kokën e shkoi/Në Gjirit vate qëndroi/…/Impurgo mor tungjatjeta/Me ngadal ato
trumbeta/Rron akoma Pilo Leka/Do ta bëj të tundet jeta…
[13] Realisht turqit e
kapën përsëri pas disa ditëve Osman Takën dhe e pushkatuan në Konispol.
[14] Vasil Laçi ( Piqeras 15
Shtator 1922- Tiranë 26 Maj
1941) Hero i Popullit. Në fakt mbiemri i tij ishte Llaçi .
[15] Në disa shkrime të
publikuara dhe në vvikipedia thuhet se Vasili ishte i veshur me “kostum
kombëtar” në momentin e atentatit. Kjo nuk është e vërtetë dhe nuk dokumentohet
në asnjë burim. Konti Çiane në ditarin e tij do ta kishte shënuar këtë specifikë,
po ashtu edhe në dokuemntat e hetimit dhe gjykimit. Praktikisht, kostumi
kombëtar ishte veshje e shtrenjte dhe Vasil Laçi nuk kishte burime financiare për
ta blerë. Po ashtu kostumi kombëtar ishte veshje që binte në sy dhe fashistët
do ta vinin në qëndër të vëmëndjes për simbolikën e saj si dhe do ta kontrollonin imtësihst. Në momentin e
varjes ai ishte me xhaketën e tij, që kishte veshur gjatë atentatit.
[16]Në materialet e
publikuara, si datë e ekzekutimit diku shënohet data 26 Maj 1941 dhe diku data
27 Maj 1941.
[17] Ditari i Kontit Çiano
[18] Vetkuptohet në raport
me kohën..