Speciale » Andrea
Victor Frobin: Shqipëria, dekania e racave, dhe më e vogla e shteteve
E marte, 05.06.2012, 03:08 PM
SHQIPËRIA,
DEKANIA E RACAVE,
DHE MË E VOGLA MES SHTETEVE
Nga Victor Frobin
Artikull
i ilustruar, botuar në revistën franceze
“Je
Përktheu: Fotaq Andrea
Pas shekujsh harrese, Shqipëria zë
befas vendin e parë në aktualitetin botëror. Dhe siç do ta shohim, sa çështje e
ndërlikuar dhe e ngatërruar që qenka kjo çështja shqiptare!
“Ne jemi të gjithë të barabartë
përpara Shqipërisë!” - më deklaroi në veçanti e mirëkuptim një diplomat, tek i
cili e pashë të urtë e të arsyeshme të shkoja të konsultohesha me të përpara se
t’i hyja kësaj monografie. “Historianë,
gjeografë, etnologë, diplomatë, ne futemi të gjithë brenda së njëjtës kategori:
sepse ne nuk njohim asgjë - asgjë fare - rreth këtij vendi dhe rreth banorëve
të tij!”
S’kisha pse të demoralizohesha nga
këto fjalë e të ndalesha këtu. Si shfrytëzova njohjet e francezëve të rrallë –
agjentë konsullorë, misionarë, tregtarë – që kanë banuar në zonat kufitare të
këtij vendi misterioz, si gërmova në bibliotekat dhe arkivat tona për gjithçka
të shkruar e botuar rreth këtij subjekti, e përfundova hulumtimin tim tek
intervistova shumë shqiptarë vendosur në Francë, duke arritur kështu në një
konkluzion që nuk e nxjerr aspak zhgënjyes pesimizmin e diplomatit tim!
Oh! jo se mungojnë të dhënat! Por
sepse mjaft t’i drejtoheni çfarëdo burimi dhe do shihni si përplasen dhe si
bien ndesh mes tyre tërë pohimet, aq sa është me të vërtetë për të ardhur keq.
Një udhëtar vete e ju thotë se shqiptarët janë populli më mikpritës në botë,
dhe një tjetër, veç kur i përshkruan si keqbërësit më të mëdhenj. E si të
krijosh atëherë një mendim të saktë në përplasjen e këtyre kundërshtive kaq të
forta!
Por s’ka pse çuditemi tejet nga
një kaos i tillë! Mjaft të kujtojmë se mitologjia greke e kishte vendosur portën
e Ferrit në kërthizën e po kësaj Shqipërie, ku Akeroni dhe Kokitosi rrapëllenin
valët e ujërave të tyre gjithë turbullimë e zezonë! Tokë errësirash dhe
misteresh për popujt e lashtësisë, asaj i është dashur të përshkojë shekuj të
tërë për të ruajtur gjithë ngadhënjim të fshehtat e veta.
Misteri i parë për t’u ndriçuar:
cila është origjina e kësaj race, për të cilën diplomacia synon të bëjë shtetin
më të ri të botës? Përgjigja na vë në prani të një kontrasti të çuditshëm: ky
popull, i lindur rishtas në jetën politike, na është dekani i racave evropiane.
Në këtë pikë, punimet e fundit të
antropologjisë përputhen me traditat më të lashta të popujve grekë. Kur këta të
fundit, shumë shekuj përpara erës së krishterë, u shfaqën nga thellësi e Azisë
duke u vendosur në brigjet përreth Detit të Zi*,
krejt gadishulli ballkanik dhe ishujt e Arqipelit zotëroheshin nga një racë së
cilës të ardhurit e rinj i dhanë emrin Pellazgë, duke i prapsur drejt
maleve. Disa popullata prej tyre u shfarosën; të tjerë – si ato të ishujve – u
bënë skllevër.
Ndërkohë që Helenët u vendosën në atdheun e tyre të ri, ku shumë shpejt do kalonin nga regjimi patriarkal në atë të qytezës, të mundurit gjenin në malet e tyre fole shqiponjash, nga ku mund të përballnin përrenjtë e migrimeve etnike pa e përzier gjakun e tyre me atë të hordhive që iu sulën pushtimit të Evropës. Skutari, themeluar një shekull apo dy përpara Romës, mbron ngadhënjyeshëm pavarësinë e vet ndaj ambicieve joniane. Është e vërtetë që ai bie nën sundimin e Maqedonëve të Aleksandërit; veçse fiset për të cilat ai ishte kryeqyteti, nuk do vononin ta rimerrnin që përpara se të copëtohej vetë ajo perandori e përkohshme.
Pas falangës maqedone, ja ku vjen
legjioni romak. Luftëra vdekjeprurëse i bëjnë më në fund të mundur Romës të aneksojë
brigjet lindore të Adriatikut, por ama, vetëm brigjet. Gotët kalojnë si
rrebesh, por pa guxuar të depërtojnë në atë labirint grykash e honesh, ku veç
ta shihnin veten të shfarosur nga malësorë të rreptë e të pakapshëm.
Më pas, ja ku vijnë avarët, serbët,
bullgarët njëpasnjë, duke i rënë qark kështjellës së pamposhtur, si dhe
Venediku, që arrin të zaptojë Skutarin për disa vjet. Turqit, krenarë që
rrafshuan gjithçka para tyre, veç kur ndeshen me trimërinë e Skanderbegut dhe
të luftëtarëve të tij të pathyeshëm; mirëpo, ja anarkia, aleatja e tyre, tek ua
jep në dorë më në fund hyrjen e labirintit.
Tre shekuj do rrjedhin. A të jenë
shkrirë vallë shqiptarët në masën otomane, përderisa nuk japin më shenjë
jete? Jo, jo, aspak! Një prijës fisi,
Mehmet Bushtlliu, rivendos bashkimin midis fiseve dhe e detyron sulltanin (më
1770) të rinjohë autonominë administrative të Shqipërisë, e cila ruan kështu të
drejtën, gjer më 1831, për të pasur për drejtues një pasha vendas.
Më 1878, të kërcënuara nga një
copëtim përpara fitoreve sllave, fiset krijojnë Lidhjen shqiptare: një hovje e
parë drejt rikrijimit politik të një kombësie që i ka bërë ballë shkërmoqjes
përgjatë shekujsh të tërë. Ngjarjet vijojnë njëpasnjë me shpejtësi. Revolucioni
që shfuqizon Abdyl-Hamitin duartrokitet në Shqipëri; por xhonturqve, ja ku u
shkon ndër mend, në mënyrën më të pakuptimtë, t’u heqin malësorëve privilegjet
e tyre shekullore. Shpërthen kryengritja me shkëndijën fatale, dhe zjarri
përhapet nga vatra në vatër.
Pa revoltën shqiptare, Italia as që do kuturiste në aventurën e vet tripolitane, kurse Mali i Zi, veç do rrinte gëg, pa bëzajtur. Shqipëria është një nga ato diamante për të cilat thuhet se sjellin mjerim kur i zotëron...
Shqiptarët, banorët e parë të gadishullit ballkanik?
Kjo kumtesë duhet të ketë nxjerrë
tashmë në pah dy fakte të një rëndësie madhore, dhe konkretisht: që kombi
shqiptar nuk është një sajesë diplomatike, siç kanë folur gjuhët e liga, dhe se
Shqiptarët, që janë autoktonët e vërtetë të gadishullit ballkanik, kanë të
drejtën e pavarësisë: patriotizmi i tyre i zjarrtë dhe këmbëngulës i bën ata të
denjë për këtë pavarësi.
Nga ana tjetër, s’ka pse ta
parashtrojmë çështjen në një kuadër sentimental; le të kërkojmë nëse gjendja e
tyre shoqërore dhe qytetërimi i tyre i sotëm i bëjnë ata të aftë për
vetëqeverisje, apo nëse po të njëjtat arsye i ndëshkojnë përkundrazi të ngelen
nën tutelë.
Le të kujtojmë shkarazi se termat Albanezë
dhe Albania janë fjalë që vetë të interesuarit nuk i njohin aspak. Ata e
quajnë veten e tyre Skipetarë, kurse vendin e tyre e quajnë Skiperia.
Zanafilla e fjalës, që ka filluar të përdoret në gjeografi, mbetet e
pështjellë. Një shqiptar, bukur fort i arsimuar (është doktor në Akademinë tonë
të mjekësisë), të cilit i drejtova pyetjen rreth kësaj çështjeje, më mësoi se
ky term [Albania], i panjohur nga Grekët dhe Romakët, u krijua nga
trafikantët venedikas rreth shekullit XIV. Na qenkësh thjesht një bastardim nga
Elbasan, emri i një fisi dhe i një qyteti që kanë luajtur një rol të
madh në historinë e vendit.
Cila është rëndësia numerike e
kësaj race të çuditshme? S’kam pse e çudis aspak lexuesin po t’i theksoj se
Shqiptarët e Shqipërisë asnjëherë nuk kanë njohur regjistrim të popullsisë.
Turqia as në interesohej për regjistrim
të atyre popullatave, të cilat i prisnin taksambledhësit e saj me të shtëna
dyfeku! Të dhënat që ne zotërojmë rreth kësaj çështjeje janë çuditërisht
kontradiktore.
Nëse pyesni politikanë serbë,
malazezë apo grekë, ata do t’ju lënë përshtypjen se Skipëtarët janë në
shumë-shumë një milion vetë! Nëse pyesni një shqiptar, do t’ju duhet, më e
pakta fare, ta pesëfishoni këtë shifër! Ne, nga ana jonë, priremi të mendojmë
se shqiptarët e Shqipërisë janë rreth dy milionë e gjysmë, së cilëve u duhet
t’u shtojmë 500 000 shqiptarë që janë qytetarë grekë, 400 000 shqiptarë,
subjekte italiane dhe 100 000 shqiptarë që kanë mërguar në Shtetet e Bashkuara
apo janë vendosur në Egjipt, Rumani, etj.
Kolonia e vendosur në Itali
meriton të përmendet në mënyrë të veçantë. U themelua në shekullin XV nga Skipetarët
të cilët, duke iu larguar murtajës së sundimit turk pas vdekjes së
Skanderbegut, heroit kombëtar, kaptuan Adriatikun. Pesë shekuj kaluan dhe
pasuesit e këtyre emigrantëve flasin ende mes tyre gjuhën e stërgjyshërve.
Crispi** nuk do mungonte të bëhej në kohën tonë
përfaqësuesi i shkëlqyer i një race që i kishte dhënë më parë Kishës Romane një
papë*** dhe shumë kardinalë, e në art, një
nga piktorët më të famshëm italianë, Francesco Albanin, të quajtur l’Albane.
Por, siç do ta shohim, nga
pikëpamja e gjendjes shoqërore dhe e kulturës intelektuale, as që mund të
krahasohen Skipetarët e gadishullit ballkanik me vëllezërit e tyre të
gadishullit italik!
Shqipëria është si një Francë e
vogël e Mesjetës ku duket i dështuar evolucioni politik dhe vetë ajo, është e
kristalizuar brenda një regjimi të ngushtë feudal. Asgjë nuk mungon në tablo:
as vasalë të mëdhenj të kurorës – bejlerë trashëgimtarë, prijës fisesh a
klanesh – as drejtues milicie, as edhe bujkrobër – bujq dhe krahë pune të racës
sllave lidhur pas tokës në çilfligjet e fisnikëve dhe të sivëllazërive fetare
(myslimane, ortodokse apo katolike). Asgjë nuk mungon në të, as madje luftërat
e brendshme që vazhdimisht përplasin mes tyre fise, klane apo familje, me
gjakmarrje të pashuar.
Emrat më të rëndësishëm të këtyre
fiseve janë bërë më se të zakonshme për veshët tanë: kemi kësisoj Mirditorët,
të gjithë të fesë katolike, dhe që formojnë me sa duket, nën drejtimin e
princit të tyre trashëgimtar, Bibdoda Prenk, konfederatën shqiptare më të
fuqishme; kemi Malisorët, të fesë ortodokse, përzier me ndoca fise katolike apo
myslimane; kemi Liumotët [Lumiotët], pothuaj të gjithë sektatorë të profetit
Muhamet.
Çdo fis lypset t’i bindet princit
të vet, i cili merr titullin pasha apo bajraktar, dhe që i
qeveris subjektet e tij me ndihmën e një këshilli të përbërë nga prijës farësh
apo klanesh. Këta të fundit po ashtu, kanë nën vartësinë e tyre krerët e
familjeve që përbëjnë klanin.
Kuptohet se kjo shkërmoqje e autoritetit favorizon anarkinë, e cila sundon në gjendje të fshehtë në këtë vend piktoresk. Fiset kanë kufij të përcaktuar qartë falë kreshtave malore, rrjedhave të lumenjve e përrenjve dhe, kur janë në zënkë mes tyre, gjithkush që kapton kufirin, qoftë edhe për t’i rënë pas një dhie që ka shkuar në territorin e fisit armik, veç kur e sheh veten të humbasë jetën duke rënë brenda një prite. Si të ishin shtete të pavarura, këto fise nënshkruajnë mes tyre traktate paqeje apo i shpallin luftë shoshoqit, dhe çdo udhëtar që kuturis të depërtojë në brendësi të Shqipërisë duhet të paguajë një taksë apo të japin bessa-n**** tek drejtuesit e klaneve të ndryshme që kontrollojnë territoret e tyre.
Anketim në vendin e Skipëtarëve.
Disa skena do të na tregojnë çka
është në vetvete qytetërimi shqiptar. Një drejtues fisi na ka ftuar për darkë
në konakun e tij dhe, nën ndriçimin e shumë fenerëve, ulemi sipas
mënyrës turke drejt e mbi qilima përreth një tryeze të madhe rrumbullake, gati
tridhjetë centimetra e lartë.
Shfaqen dy djelmosha, njëri me një
ibrik bakri të kuq, tjetri me një legen të po së njëjtit metal dhe të ftuarit,
me radhë, lajnë gishtërinjtë dhe buzët me një ujë të parfumuar prej attari
(esencë trëndafili).
Shërbenjës të tjerë vendosin mbi
tryezën e zbrazët një rrethatore të madhe të kallajisur dhe ju, s’keni si ta
përmbani një buzëqeshje habie tek vini re mungesën e mjetit ngrënës, aq i
shtrenjtë për Perëndimorët, po qe se nuk e dini paraprakisht se Shqiptari nuk
përdor pirun, thikë, pecetë, madje as pjatë! Do t’ju duhet atëherë t’ia dilni
mbanë me lugën e drunjtë, e cila do të jetë pajisja juaj e vetme!
Po ç’është ajo supë e çuditshme që
nxjerr avull brenda një ene të thellë ku të ftuarit zënë e nxjerrin që andej
lugë të mbushura? Është gjella tipike kombëtare, një lloj olla-podrida
[këzartma], e cila, për sa i përket përbërjes do të sfidonte çdo
përshkrim. Mes copëza veshkash dashi, zier në vaj ulliri, ka oriz, qumësht të
prerë, uthull, erëza, e ku di unë tjetër!
Por kujdes! përmbahuni në oreks, se ja ku vjen haja kryesore: një dash i tërë, pjesët e copëtuara të të cilit formojnë një piramide të tërë mbi një sini me gjatësi një metër e gjysmë! Kryetari ka ndër mend t’ju nderojë duke ju dhënë pjesë nga truri; e tek copëton kokën e pjekur me një strall, ja ku ju dhuron “ëmbëlsirën”.
Një formalitet i tillë është sinjali
për një gjallëri gastronomike nga ana e të ftuarve. Gjithkush veç kur ia hyn me
dorë marrjes së një llokmeje dhe e shqyen drejt e me dhëmbë! Ja që kështu është
moda; e ç’do duhej në këtë mes një kritikë? A nuk jemi në fund të fundit si në
Mesjetë!
Dhe kur berri i pjekur zhduket
tërësisht, shërbenjësit sjellin ndërmjetësin tretës: një goxha tas me jugurt
[kos], si një djathë i bardhë me shije të athët ku zhyten etshëm lugët.
Pasandaj vjen tërë ajo ëmbëlsirë, e bërë me miell misri gatuar në vaj; dhe kafeja,
e shërbyer në filxhanë të vegjël i jep fund gostisë nën mjegullën kaltërreme të
tymit të cigareve.
Cilat mund të jenë preokupimet dhe
argëtimet e një populli kaq të lashtë? Nuk do doja të çudisja askënd duke
theksuar para së gjithash se gjuha shqipe nuk ka mundur të prodhojë asnjë
letërsi të denjë për këtë emër. Një race që vazhdimisht i duhej të mbronte
qenien e saj me armë në dorë, i falet më së miri tek ka parapëlqyer luftëtarin
përpara poetit!
Pashallarë e fisnikë të mëdhenj
kanë në shërbim të tyre trubadurë***** që
dinë të këndojnë në vargje të harmonishme bëmat e të lashtëve; veçse
analfabetët përbëjnë legjione të tëra në Skiperi, ku Osmani iu kundërvu
vazhdimisht hapjes së shkollave. Megjithatë, numërohen edhe ndoca gazeta të
shkruara në gjuhën shqipe, dhe duhet shtuar këtu se familjet e pasura i
dërgojnë bijtë e tyre të arsimohen në universitetet tona të mëdha perëndimore,
apo në Austri.
Veçse udhëtimi jashtë përbën
përjashtim, dhe shumë shqiptarë nuk kanë dalë asnjëherë jashtë kufijve të
ngushtë të territorit të fisit në të cilin bëjnë pjesë. Vendi është krejt i
zhveshur nga rrugët e transportit dhe lumenjtë nuk janë të lundrueshëm dhe,
ashtu siç e përmenda më lart, një Mirditor që kapton, për shembull, shtratin e
Drinit të Zi për të depërtuar tek Lumiotët, rrezikon, nëntë në dhjetë raste, të
lërë aty kockat.
Fisnikët jetojnë përgjithësisht në
kështjella të fortifikuara, por zotërojnë gjithashtu në qytetin më të afërt
banesa të bukura, ku kalojnë dimrin, që është i gjatë e i ashpër në krejt vendin,
me përjashtim të zonës bregdetare të Adriatikut. Qehallarët e tyre mbikëqyrin
shtimin e kopeve të dhënëve si dhe kulturën e arave, duke qenë se krahu i punës
është pothuaj tërësisht i përbërë nga fshatarë serbë apo bullgarë.
Argëtimi i parapëlqyer i shqiptarëve
është të shtënët me armë. Shumë shpesh banorët e një fshati i hyjnë këtij
argëtimi duke marrë për shenjë shpezët e pyjeve, tek i lëshojnë mes një sheshi.
I riu që nuk arrin të godasë në ajër një nga shpezët arratisës, vihet në lojë
nga ana e shokëve.
Dashuria për armët e bukura e shtyn shqiptarin për të bërë sakrifica të tilla që kurrë nuk do t’i bënte nisur thjesht nga dëshira për luks. Shihen malësorë, të rinj a të moshuar, të punojnë si shërbëtorë në Skutari, Durazzo madje edhe në Cetinie tek malazezi i urryer, vetëm e vetëm për të mbledhur paranë që të mund të blejë me to një armë të bukur luftimi të modelit të fundit!
Shënime të çuditshme të një udhëtari
Një nga bashkëpatriotët tanë, Z.
Frédéric Gibert që ka sjellë nga qëndrimi i tij në Ballkan studime tepër
interesante rreth zakoneve shqiptare, pati mirësinë të na dorëzojë disa nga
këto shënime; po i përmbledhim këtu:
“Në fshat, sidomos në male,
ceremonitë martesore as që kanë ndryshuar që nga koha e Herodotit; kështu,
vijon zakoni i rrëmbimit [të nuses], qoftë i shtirë, qoftë i vërtetë në ndonjë
rast; sigurisht që do ndodhin në këtë mes, domosdo, zënka dhe përplasje të
ashpra.
“Lidhur me këtë çështje, mund të
përmendet thënia gjithë shaka e një Mirditori plak i cili, tek kishte shërbyer
në ushtrinë greke, ishte bërë gjeneral. Dhe nuk mungonte në asnjë rast, kur
rrëfente si ishte martuar, pa përfunduar me mburrjen: “E ç’të shkoj më tej! Më
është dashur të vras pesë vetë që të marr gruan që kam! Ja që i ka rinia këto!”
“Në qytete, ceremonitë martesore
janë piktoreske, dhe sidomos tek katolikët shumë të ndërlikuara. Për disa ditë,
nusja shfaqet para njerëzve në shtëpinë e prindërve dhe duhet të tregohet e
dëshpëruar. Pasandaj ia lyejnë leshrat me të zezë; dhe gjersa të vdesë duhet
t’i lyej; në Shqipëri, nuk sheh gra me leshra të bardha. Me detyrim, e
përcjellin për tek shtëpia e bashkëshortit, edhe pse ajo hiqet sikur nuk do.
“Edhe dhëndri, që martohet me
urdhër të kreut të familjes dhe që nuk e ka parë kurrë nusen e tij, u bën nga
ana e vet qëndresë kumbarëve që kanë lidhur fjalën. Një vend i posaçëm është
caktuar në shtëpi për ceremoninë martesore. I hiqet atëherë nuses shamia nga
koka, ndërkohë që të pranishmit zënë e këndojnë për bukurinë e saj fizike me
entuziazëm disi të veçantë:
“Sa e bukur ka dalë nusja!
Marshalla! Paska ballë për perishan! Marshalla!” etj. etj. Në rast se bukuri e
saj nuk është e përkryer, se “paska një cen prej natyre: është qorre nga një
sy, është këmbështrembër etj.”, zakoni e do që prindërit t’i japin dhëndrit një
dëmshpërblim simbolik për çdo një nga këto cene...
“Kur vdekja godet dikë, u bihet
dyerve përreth me shkop dhe turma njerëzish marrin për nga konaku ku ka ndodhur
gjëma; gratë, me kryet mbuluar me shami mavi nisin nga këngët e vajit, duke
sajuar aty-aty vargje për kujtim të të ndjerit. Gjatë natës që gdhihet për
xhenazen, burrat pinë nga një gotë e tymosin duhan, duke u fjalosur për të.
Gratë ngushëllojnë vejanen dhe më ndonjë rast, siç thuhet, i propozojnë me zë
të ulët për ndonjë burrë që kanë ndër mend për të. Nëse nuk do që të martohet
prapë, vejusha qëndis më pas në jakë të mantelit dy kryqe.
“Të nesërmen e varrimit, vajet
shndërrohen në kuje të vërteta, prindërit shkulin leshrat, çjerrin fytyrën,
grisin këmishët. Dikur kjo zgjaste ditë të tëra; rregulla policie e kanë
pakësuar kohëzgjatjen e këtyre ceremonive, të paktën në qytetet kryesore.
Sakaq, i dhurohen të ndjerit grurë, rrush, shegë e verë. Vjen më në fund
prifti; gratë lëshohen mbi arkivol, aq sa detyrohen t’i largojnë me forcë që
andej. Asnjëherë nuk duhet të dalë një arkivol dy herë nga e njëjta derë; në
rast nevoje, arkivoli mund të nxirret edhe nga dritarja.
“Zia zgjat shumë në Shqipëri;
zbatohet me mjaft rregull. Kur një i ve martohet sërish, ceremonia nuk ka
nevojë të bëhet me festim e gosti. Nusja e re mban zi për nder të së ndjerës
dhe e ruan atë për aq kohë sa mban zi i shoqi.”...
A do të jetë vallë Shqipëria
mbretëri apo principatë? Nën udhëheqjen e cilit drejtues ajo do arrijë të
realizojë këtë kthesë të re të historisë së saj të gjatë? Dhe ky drejtues, a do
dijë të mbledhë rreth flamurit të tij këto fise kaq të lëvizshme e luftarake?
Ja pyetje për të cilat kërkon përgjigje një e ardhme e afërt.
Por ne mund të japim me penelata
të shpejta portretet e kandidatëve kryesorë për fronin e Shqipërisë, jo pa
rikujtuar që një princ francez, duka i Montpensierit, të cilit disa prijës
shqiptarë i kishin dhuruar kurorën e re, ka bërë të ditur në mënyrë
përfundimtare tërheqjen nga kandidatura e tij.
Kandidati që monarkia
austro-hungareze mbështet me ndikimin e saj është duka Guillaume d’Urach, konti
i Wurtembergut, gjeneral divizioni i ushtrisë wurtemberguaze. Lindur në mars
1864 në Monako, ai ka pasur për nënë princeshën Florestina të Monakos. Nga e
shoqja, dukesha Ameli e Bavierës, vdekur kohët e fundit, dhe që ishte mbesa e
perandoreshës Elisabeth të Austrisë, ai ka gjashtë fëmijë, të gjithë të
shëndetshëm.
Një kandidat tjetër, shanset e të
cilit duken serioze, është princi i Mirditës, Prenk pasha, kreu i familjes së
shquar të Gjinakëve, dhe që rrjedh në linjë të drejtpërdrejtë nga i famshmi
Dukagjin, themeluesi i kodi shqiptar. Me zgjuarsi të rrallë dhe me botëkuptim
të gjerë, është persekutuar nga Abdyl-Hamidi, i cili e degdisi në Azinë e
Vogël, ku princi, për të luftuar mërzinë, studioi në thellësi gjuhën dhe
letërsinë frënge.
Dhe, për ta parë sërish në malet e
tyre princin aq të dashur, Mirditorët morën anën e revolucionit. Xhonturqit, që
i trembeshin ndikimit të Prenk pashës, e panë atëherë veten të detyruar ta
shkëpusin nga mërgimi. U shtrënguan kështu të dorëzohen përpara kërcënimeve të
Mirditorëve, të gatshëm për të ngritur krye masivisht.
Flitet gjithashtu për pretendimet
e egjiptianit Fuad pasha, një pasardhës i Mehmet Aliut, i cili vendosi regjimin
khedival dhe pati në shërbim të tij trupa shqiptare.
Më në fund, vlen të përmendet kandidatura e mbrojtësit të Skutarit, ndonëse ajo është përgënjeshtruar nga burime të sigurta. Figurë e çuditshme dhe piktoreske ajo e Esad Pashës, skipetar nga racë e pastër, siç ishte ajo e Shukri pashës, heroit të Andrinopolit.
Çfarë do dëshironin kandidaturat
që sapo paraqitëm shi në çastin kur lexuesi do ketë përpara syve këto radhë të
shkruara? Ja një sekret i diplomacisë, që ndoshta po rezervon një nga ato të
papritura me të cilat është thurur vetë historia e saj.
Veçse, ndaj atyre që do
pretendonin se Skipetarët nuk janë ende aq të përparuar në qytetërim sa
të vetëqeveriseshin, ne do t’u sillnim ndër mend ndonjë kujtim. Do t’u kujtonim
ata ngadhënjyes të sotëm që, jo shumë kohë më parë, ishin shpallur të padenjë
për qytetërimin: bullgarët, me vrasjet dhe dhunimet që karakterizuan krejt
diktaturën e Stambulovit; serbët, që dy herë vanë e vranë mbretin e tyre në
Beograd.
Të paktën këto dy shembuj të
shërbejnë për një qëndrim më të zbutur ndaj Shqipërisë dhe hapave të saj të
para drejt ringritjes.
* Në origjinalin frëngjisht: Pont-Euxin, siç quhej dikur ky det në greqishten e vjetër: Pontos Euxinos.
** Francesco Crispi, dy herë kryeministër i Italisë, është me origjinë arbëreshe.
*** Papa Clementi XI, nga familja Albani e Romës, është me origjinë arbëreshe.
**** Shqip në tekst.
***** Poetë që këndojnë këngë kreshnikësh.