Shtesë » Historia
Shevki Sh. Voca: Murat Toptani, figurë poliedrike e rilindjes kombëtare (II)
E enjte, 03.12.2009, 06:59 PM
MURAT TOPTANI, FIGURË POLIEDRIKE E RILINDJES KOMBËTARE
II
Nga Shevki Sh. VOCA
Qeveria e Portës, ndodhej para vështirësive të reja që
ishin krijuar si pasojë e ashpërsimit të gjendjes politike në Turqinë
evropiane, e cila nuk mundi ta zgjidhte as çështjen shqiptare dhe as maqedone,
por as të parandalonte ndërhyrjet e Fuqive të Mëdha dhe të shteteve fqinje.
Kështu duke u vu nën presionin e Fuqive të Mëdha dhe të shteteve ballkanike
sidomos të Rusisë, Bullgarisë e Serbisë dhe duke dashur të qetësonte opinionin
publik evropian, Porta e Lartë miratoi, më 22 prill 1896, dekretin mbi “reformat
në vilajetet e Rumelisë”. Megjithëse qeveria e sulltanit shpalli si qëllim
kryesor të reformave të projektuara “administrimin më të mirë civil, juridik e
financiar, forcimin e rregullit të brendshëm dhe sigurimin e mirëqenies së
popullit” , në esencë këto masa që u përfshin në dekretin e ri perandorak ishin
një përmbledhje e reformave të pranuara gjatë shek. XIX, të cilat nuk ishin
zbatuar asnjëherë. Me këtë dekret Porta, për të siguruar të ashtuquajturën
“Barazi” të krishterëve me myslimanët parashikonte që këshillat administrativë
(mexhliset) të vilajeteve të Edrenesë, Selanikut, Manastirit dhe të
Kosovës, të kishin secili nga 6 anëtarë, gjysma e të
cilëve duhej të ishin të krishterë, sllavë apo grekë. Kështu do të veprohej
edhe nëpër mexhliset e sanxhaqeve dhe të kazave të këtyre vilajeteve. Në katër
provincat e përmendura më sipër do të emëroheshin ndihmës valinj
(zëvendësguvernatorë) nga të krishterët. Gjithashtu parashikohej futja e të
krishterëve (e sllavëve dhe grekëve) në xhandarmërinë turke ku do të përbënin
10 për qind të efektivit të saj.27
Mirëpo, me
këtë rast duhet theksuar se popullata shqiptare e vilajetit të Manastirit duke
parë në këto reforma orvatjen për t’i përfshirë viset shqiptare të këtij
vilajeti në territoret sllave, bullgare dhe serbe iu kundërvu qysh në fillim
Komisionit të reformave. Dhe për shkak të qëndresës së shqiptarëve, Komisioni i
reformave u detyrua të largohet menjëherë nga kazaja e Kërçovës dhe nuk guxoi
të shkoi fare në sanxhaqet e Dibrës dhe të Elbasanit. Në këtë drejtim një
propagandë të madhe për përhapjen e ideve kombëtare dhe në qëndresën për mos
zbatimit të këtyre reformave të zhvilluara gjatë vitit 1896 në Shqipërinë e
Mesme dhe në tërë vilajetin e Manastirit, e sidomos në Tiranë, Krujë, Elbasan,
Ohër, Strugë etj., bënë Hamdi Ohri, dhe Dervish Hima (Ibrahim Naxhiu), me të
cilët bashkëpunonte edhe Murat Toptani. Një lëvizje e tillë u shtri edhe në
vilajetin e Kosovës, i cili gjithashtu kërcënohej nga rreziku i copëtimit. Edhe
këtu lufta e popullsisë shqiptar kudër orvatjeve të Portës së Lartë për
zbatimin e reformave u shoqërua me një varg kërkesash të veçanta për
Shqipërinë, që t’i jepet asaj një autonomi. Kurse një rol të rëndësishëm në
këtë qëndresë të shqiptarëve luajti Haxhi Zeka, udhëheqës i shquar i
lëvizjes kombëtare në Kosovë, i cili mbante lidhje të
forta me vëllezërit Frashëri, dhe me
Murat bej Toptanin e sidomos me grupin atdhetar rreth kolonel Halit
Bërzeshtës.28
Ndërkaq orvatjet e valiut të Kosovës, Hafëz Pashës, në
nëntor të 1896-ës për shtrirjen e reformave në Kosovë hasën kudo, në Pejë,
Gjakovë, Prishtinë, Gjilan e qytete tjera, në
qëndrimin armiqësor të popullsisë shqiptare. Në lidhje me
këtë, konsulli austriak në Shkup i shkruante Vjenës se “çështja e reformave” në
vilajetin e Kosovës ka dështuar plotësisht, se këtu është i pa mundur qoftë
edhe zbatimi i pjesshëm i tyre, dhe më pas i njëjti duke shprehur opinionet e
Vjenës shkruan se “reformat në vilajetin e Shkupit
mund të zbatohen
vetëm atëherë kur të çarmatosen shqiptarët dhe kur administrata turke të vihet
nën kontrollin evropian.” 29 Ndërkaq
që, jo rastësisht kemi raportin e konsullit italianë në Janinë, Milleire i cili
në relacionin që i dërgonte qeverisë së tij në lidhje me këto ngjarje shkruante
se “të gjithë shqiptarët pa dallim feje dëshirojnë autonominë”...Në takimet që
kishte pasur me shqiptarët nga Tirana e deri në Prevezë ai kishte dëgjuar po
ato fjalë: “Ne e ndjejmë veten se jemi një popull dhe si të tillë kemi të
drejtë të gëzojmë lirinë tonë.” Ndërsa midis propaganduesve të ideve kombëtare
në Shqipërinë e Jugut e të Mesme, konsulli në fjalë shkruan se u shquan
atdhetari Murat Toptani nga Tirana dhe poeti i shquar Naim Frashëri, të cilët
duhet cekur se, krahas kësaj veprimtarie, një kontribut të veçantë dhanë në
luftën për futjen e gjuhës shqipe në shkollat turke.30
Duke u ndërlidhur me këtë vlen të theksohet se në kronikat e kohës, Murat
Toptani shënohet si mësues i gjuhës shqipe në Malësinë e Shkodrës, Durrësit
(këtu për një kohë Murati banoi në hanin e Mustafa Hanxhiut një mik i Seid
Toptnit), Elbasan, Pogradec e gjetkë.
Në Elbasan
dhe në rrethet e tij qëndresa ndaj reformave u gërshetua gjithashtu me luftën e
masave popullore për të siguruar të drejtat kombëtare, veçanërisht në fushën
arsimore dhe atë me veprimet e armatosura. Sipas relacionit të konsullit rus në
Manastir, Murat Toptani ishte shënuar ndër ata që dha një kontribut të veçantë
për futjen e gjuhës shqipe në shkollat turke. Në dhjetor të 1896-ës popullsia e
krahinës së Shpatit u dërgoi Portës së Lartë dhe ambasadorëve të
Austro-Hungarisë dhe të Rusisë në Stamboll një promemorie në të cilën kërkoi të
njihnin kombësinë shqiptare dhe t’u jepej shqiptarëve e drejta e mësimit në
gjuhën amtare. Këtë promemorie të cilën e nënshkruan 23 përfaqësues të popullsisë
së Shpatit e hartoi atdhetari Murat Toptani. 31
Ndërsa që,
Vjena po në dhjetor të vitit 1896 kishte vendosur të dërgonte në Shqipëri
nëpunës konsullorë jashtëzakonisht të aftë që njihnin gjuhën e vendit. Ajo
këshillonte konsujt e saj që të hynin në kontakt me shqiptar të të gjitha
niveleve shoqërore e besimeve fetare, me qëllim që të informoheshin për
pikëpamjet e tyre dhe për kushtet ekzistuese në vend. Konsujt duhet të kërkojnë
të takojnë personalitete myslimane ndikimi, i të cilëve mund të përdorej te
pasuesit e tyre. Ata duhet të ishin të kujdesshëm që të mos lejonin që të
lindnin dyshime se Austria ishte interesuar vetëm, ose të paktën në radhë të
parë, vetëm për propagandë katolike. Zyrtarët e konsullatave duhej gjithashtu
të përpiqeshin për të luftuar idenë që kishte filluar të përhapej në vend se
Monarkia kishte ndërmend të pushtonte Shqipërinë, një ide që kishte filluar të
hidhte rrënjë në rrethet e udhëheqësve shqiptarë. Përveç kësaj detyra e tyre
ishte të vinin në dijeni shqiptarët se Austria ishte e interesuar për
zhvillimin e vendit të tyre dhe për bashkimin e popullit të tij dhe, në këtë
mënyrë, të siguronin një ndikim të caktuar në përpjekjet e tyre kombëtare.
Konsujt nuk duhet të linin të lindte asnjë dyshim se Austria ishte gati të
përkrahte
interesat kombëtare të popullit shqiptar dhe duhej të
bënin të qartë,gjithashtu, se ajo nuk do të përkrahte lëvizje kundër rendit
ekzistues.32
Në këtë
mënyrë, dhe menjëherë më 1897 Vjena, vendosi që në Tiranë të hap një shkollë
fillore për djem, në programin e së cilës përfshihej edhe mësimi i shkrimit të
gjuhës shqipe. Në fillim mendohej që shkolla të vendosej
në kishën katolike të qytetit, por pastaj u hoq dorë nga kjo ide, pasi u mendua
se shkolla në atë kohë nuk do të frekuentohej nga nxënësit jo katolikë. Si
ndërtesë shkollore u zgjodh shtëpia e Osman Elezit. Hapja e kësaj shkolle u
prit mirë edhe nga paria e qytetit, me në krye
Murat Toptanin dhe kushëririn e tij Abdi Toptani, madje me kërkesën e
tyre u vendos që të gjitha mësimet në këtë shkollë të zhvillohen në gjuhën
shqipe dhe për shkrimin e saj të përdoret alfabeti i Naimit, siç quhej në
Tiranë alfabeti i Shoqërisë së Stambollit. Mësues i saj qe Filip Ashiku nga
Shkodra me një rrogë 100 franga në muaj. Por ceremonia e hapjes së shkollës u
shty për më vonë, mbasi atë vjeshtë Tirana u trondit nga arrestimi i Murat
Toptanit,33 dhe për shkak turbullirave që ndodhën
në Vilajetin e Kosovës dhe vende tjera.
Arrestimi
i Murat Toptanit, atdhetarit të flaktë dhe tepër energjik bashkë me patriot të
tjerë si Dervish Elbasani, Mark Gjoni i Mirëditës, Hamdi Ohri të cilin me
urdhrin e
portës e kishin burgosur pak më herët etj. ndodhi pasi që
shpërthyen përleshjet midis trupave turke dhe kryengritësve shqiptar si në
Prizren ashtu edhe në vende tjera në katër vilajete shqiptare. Dhe në nëntor të
vitit 1897, qeveria turke për “turbullirat” në vilajetin e Kosovës kërkoi të
merreshin masa të rrepta kundër personave që shkaktonin ato në Kosovë, Manastir
dhe Janinë. Në arrestimet që u kryen nënvizohej edhe emri i Murat Toptanit të
cilin e arrestuan bashkë me djemtë e tij. Akuzat e drejtuara ndaj tij ishin se
përkrahte idenë për autonominë e Shqipërisë, për çka zhvillonte një propagandë
të madhe, por edhe për përpjekjet e tija që të bashkonte Shqipërinë e Mesme dhe
të Jugut me Besëlidhjen e Haxhi Zekës, duke punuar për ngritjen e shoqërive dhe
të degëve të Komitetit Shqiptar në Shkodër, Pejë, Gjakovë, Mat e në gjithë
Toskërinë. Arrestimi i Murat Toptanit shpejt u përhap si brenda Shqipërisë
ashtu edhe jashtë kufijve të saj, me ç’rast shkaktoi edhe reagime të shumta. Kështu konsulli
austro-hungarez në lidhje me këtë shkruante:
“Arrestimi i Murat Toptanit nga qeveria turke shkaktoi një zemërim të
madh tek populli dhe vëllai i tij Refik.
Murati ka pasur armiq, të cilët nuk hoqën dorë nga dëshira e hakmarrjes.
Refiku, vëllai i Muratit ka pamjen e një kalorësi evropian, megjithëse nuk ka
qenë në perëndim. Ai i shpreh mendimet e tija qartë dhe ka bindjen e fortë se
kajmekami e ka paditur Muratin dhe proteston kundër arbitrariteteve të tij.
Refiku pa dyshim mbanë një qëndrim patriotik dhe është i gatshëm të
bashkëpunojë për çështje të atdheut, por është i frikësuar për gjendjen e
krijuar.”
Ndërsa gazeta “Shqipëria” që e botonte kolonia shqiptare në Bukuresht, nën
drejtimin e poetit dhe publicistit rilindës nga Korça, Visar Dodani në vitet
1897-1899, lajmin e arrestimit të Murat Toptanit duke botuar në disa numra e
dha me këto fjalë:
“Një gjë
me rëndësi të madhe u bë këto ditë në Shqipëri. Kartat, që na vijnë që andej,
thonë se Turqia zuri Murat beun dhe do ta bëjë syrgjyn. Gazeta në fjalë botoi
shkrimin “Murat beu dhe Turqia” ku nënvizon atdhetarinë e këtij “Shkronjëtori
dhe poeti”, dhe thotë (duke iu drejtuar portës Sh.V.): një gjë kërkojmë të na
njohësh si komb, të na ndash kufijtë dhe të na jepen shkolla kombëtare, të na
jepesh autonominë administrative... Turqia për këtë dërgoi e pruri asqer nga
Dibra. Shkaku i një të tillë sjellje të Turqisë nuk dihet. Vetëm fletët
(gazetat) e Athinës, Neologos dhe Asti, thonë që Turqia e bëri këtë punë se
bejlerët e dërgonin në komitetin shqiptarë të Bukureshtit për të kërkuar lirinë
e Shqipërisë...”34 Arrestimi i Murat Toptanit, e goditi thellë
rilindësin e veprimtarin e shquar të çështjes kombëtare, nga Ohri, Ibrahim
Naxhin i njohur me emrin Dervish Hima 1872-1928 (këtë emër ai e mori për shkak
të ndjekjeve të shumta nga organet e shtetit).35
që aso kohe vepronte në mesin e kolonisë shqiptare në Bukuresht, i cili gjatë
qëndrimit të tij në Tiranë, kishte bashkëpunuar në ilegalitet me Muratin. Prej
informimit që kishte lexuar nga gazetat greke Dervish Hima, nuk donte ta
besonte këtë lajm. “Inshalla nuk është e vërtet.” I shkruante dr. Ibrahim Temos dhe ngarkoi
njerëz për ta verifikuar në Shqipëri, këtë lajm, por më kot shpresoj. I bindur
më në fund në arrestimin e Muratit kërkoi nga Anselmo Lorekio dhe Faik Konica,
që nëpërmjet revistave të tyre të protestonin dhe të merrnin në mbrojtje
atdhetarin shqiptar.36
Anselmo Lorekio 1843-1924, ishte një figurë e shquar
arbëreshe dhe mori pjesë në lëvizjet patriotike e kulturore të arbëreshëve të
Italisë. Është i njohur edhe si botues i gazetës: “La Nazione Albaneze” (Kombi
shqiptar).37
Pas burgosjes
dhe internimit të Muratit, Dervish Hima vazhdoi të mbante kontakte me vëllaun e
tij Refik Toptani, nëpërmes të cilit siguronte futjen e librave shqipe,
gazetave dhe materialeve tjera propagandistike që arrinin nga Bukureshti në
Manastir, dhe prej andej me anë të qiraxhinjve shpërndaheshin në Strugë,
Elbasan dhe në qendra tjera. Kur Refiku ndonjëherë heshtte, Dervishi
shqetësohej pse nuk merrte përgjigje prej tij. Ç’bënë ai në Shqipëri ? pyeste.
Kishte frikë se mos i ka ndodhur ndonjë gjë, dhe shtonte; ah sikur të kishim
një agjent shëtitës në Shqipëri që të takohej me ta!
Murat
Toptani mbasi u mbajt i burgosur për disa kohë në Manastir u internua larg
Shqipërisë, në fillim në Galipoli të Dardaneleve dhe më vonë në Tripoli të
Afrikës Veriore. Nga Tripoli, Murati mbante korrespodencë me drejtorin e
revistës “La Nazione Albanese”, z. Anselmo Lorekion, të cilin e përmendëm më
lartë.
Gjatë
mungesës së Murat Toptanit, në Tiranë u hap shkolla shqipe siç u tha më parë në
ndërtesën e Osman Elezit. Inaugurimi u bë më 28 nëntor 1898. Kjo ishte një
shkollë e rregullt fillore. Vitin e parë shkolla kishte 11 nxënës (2 katolikë,
3 myslimanë, 6 ortodoksë), në vitin shkollor 1899-1900 pati 14 nxënës (7
katolikë, 7 myslimanë). Viti i tretë shkollor 1900-1901 filloi me 10 nxënës (4
katolikë, 1 ortodoksë, dhe 5 myslimanë), viti i katërt 1901-1902, me 17 nxënës
(3 katolikë, 3 ortodoksë dhe 11 myslimanë).
Veprimtaria
e shkollës së Tiranës, sado që tërhoqi pak nxënës, ajo shkaktoi reagime të
çarqeve islamike lokale nga njëra anë të cilët e përkrahnin shkollën turke të
shqetësuar për frekuentimin e shkollës shqipe nga nxënës myslimanë, dhe nga ana
tjetër të
partizanëve siç i quan historiani Kristo Frashëri, të
kishës fanariote të cilët e përkrahnin shkollën greke, dhe që nuk e shihnin me
sy të mirë frekuentimin e saj nga nxënës ortodoksë. Veç kësaj, meqenëse
nxënësit ortodoksë i përkisnin bashkësisë etnokulturore vllahe, hyri në skenë
më 1898 edhe qeveria e Bukureshtit, e cila vendosi të financonte hapjen e një
shkolle rumune në Tiranë. Kështu në Tiranë u kryqëzuan në fushën politike,
arsimore, katër lëvizje shkollore të ndryshme, të gjitha me prapashpinë
politike dhe në garë njëra me tjetrën...Dhe si pasojë e kësaj gare në Tiranë
krahas shkollës shqipe, turqishte dhe greqishte, u hap më 1900 edhe shkolla
rumune...
Kah mesi i
vitit 1898, Murati, bashkë me baba Ahmetin e Prishtinës dhe të famshmin Nevrus
Gostivishti siç shkruan Mithad Frashëri38,
arriti që të arratiset nga Tripoli, duke dalë jashtë kufijve të Perandorisë
Osmane. Në fillim shkoi në Napoli e pastaj u vendos në Brindizi të Italisë.
Lajmin për
arratisjen e Muratit nga internimi të gjithë patriotët shqiptar dhe dashamirë
të idesë për lirinë kombëtare, kudo që ndodheshin e pritën me gëzim dhe plot
entuziazëm. Arratisjen e tij e brohoritën si një akt “për
fatmirësinë e Shqipërisë dhe për gëzim të gjithë atyre që ndjejnë shqiptarët.”
Z. Anselmo Lorekio dhe Visar Dodani, e përshëndetën si pasardhës i Skenderbeut.39
Dervish Hima me rastin e arratisjes së Muratit tha se lëvizjes kombëtare iu kthye përsëri
një nga veprimtarët e dalluar të saj, kurse, mua njëri nga bashkëpunëtorët e mi
më të afërt. Arratisja e Murat Toptanit pati jehonë edhe në çarqet diplomatike
evropiane, sidomos ato austro-hungareze. Ndërkaq që arratisja e Muratit nuk u
pritë mirë nga vetë Porta e Lartë dhe disa mbështetës të saj nga radhët e
feudalëve të mëdhenj që ishin të ledhatuarit e pushtetit, si për shembull
Syrija bej
Vlora, Esat pashë Toptani etj. Ndërsa që Syrija bej Vlora
në gusht (diku tjetër shkruan korrik) 1898 i dërgoi një promemorie Portës së
Lartë, në të cilën me këmbëngulje kërkohej që të shtypeshin me dhunë ushtarake
forcat rebele të popullit siç i quante ai, në anën e Korçës, Kolonjës,
Elbasanit e Shkodrës, të ndalohej me çdo mënyrë futja në Shqipëri e Murat
Toptanit, që po sa ishte arratisur nga internimi në Tripoli dhe e atdhetarëve
të tjerë; të vendosej kontrolli në portet detare që të mos hynte prej andej
asnjë nga gazetat e revistat “heretike” që botoheshin në Bukuresht e në vende tjera.40 Me mllef të veçantë, shkruante Syrija
Vlora për përhapjen e gjuhës shqipe e “cila,-sikurse pohonte ai,-kishte filluar
të përdorej edhe në korrespodencat private midis të pasurve të Korçës e të
Beratit dhe për më tepër po mësohej edhe në disa shkolla. Meqë qeveria,-shkruan
më
tej Syrija Vlora,- nuk ka dhënë leje për mësimin e gjuhës
shqipe, mësimi i saj duhet të ndalohet.”41
Në
promemorie i propozohej sulltanit që të forconte aparatin e tij policor në
Shqipëri; për këtë “të bëhej një verifikim
i biografisë të të gjithë efektivit të
xhandarmërisë që gjendej në Shqipëri duke filluar nga
oficerët e deri tek xhandarët e thjeshtë.”42
Megjithatë, as projektet e tyre, siç ishte Syrja Vlora për zbatimin e masave
shtypëse në Shqipëri, as forcat ushtarake që u përqendruan në vilajetet
shqiptare, nuk arritën të shuanin aspiratat e popullit shqiptar për të siguruar
autonominë dhe të drejtat kombëtare.
Me qëllim
që t’i falej dënimi dhe ta ndien veten të lirë dhe të sigurt për të lëvizur dhe
vepruar në atdheun e vetë në Shqipëri, Murati, nga Brindizi i Italisë i dërgoi
një letër valiut të Mnastirit, Abdyl Kerim Pashë-s i cili me sjelljet dhe
veprimet e tij ndaj shqiptarëve tregonte një egërsi të madhe. Me akte të tilla
barbare ai orvatej që të ngjallte kudo tmerr e frikë. Në këtë letër Murati pasi
që proteston për burgimin e pa drejtë që i është bërë kërkon që të lirohet si
njeri i pafajshëm.
“Rashë
viktimë e një shpifjeje, shkruan Murati në atë letër, dhe vazhdon; U burgosa
dhe u dënova me internim...Po të bëni hetime me siguri të gjithë banorët e
vilajetit do të vërtetojnë pafajësinë time. Apo mos vallë dhe shkëlqesinë tuaj
e kanë bindur për shpifjet e bëra kundër meje nga njerëz mizorë sikundër janë
Mehmet Ali Beu, Islam Petrela, vëllai i tij Sinani, agai i taborit të Durrësit
Zenel Aga dhe kacnesët e tij? Gjatë kohës që ndodhesha i burgosur i paraqita
selisë tuaj të lartë disa herë lutje me të cilat parashtroja gjendjen time të
shkatërruar. Me sa duket aq tepër do të jeni informuar keq për mua sa të mos
dëgjoni zërin tim të ankimeve dhe të mos merrni parasysh lutjen time, që
kërkonte ndihmën tuaj. Duke qenë i pafajshëm mbeta në qoshet e internimeve, i
mjeruar dhe i persekutuar. Mjerimi im i kaloi kufijtë e durimit. Në këto
rrethana mora parasysh çdo rrezik dhe u arratisa.”43
Mirëpo,
Murati nuk mori kurrfarë përgjigje nga valiu Abdyl Kerim Pasha. Po si të merrte
përgjigje pozitive kur dihej se egërsia e tij çnjerëzore ndaj shqiptarëve-ashtu
thuhet në dokumentet bashkëkohëse, nuk njihte kufi. Dhe,
si rrjedhim i kësaj ai u deshtë që të qëndroi i arratisur në Brindizi, prej ku
filloi të bashkëpunoi me Anselmo Lorekion në gazetën e tij. Atje Murati botoi
shkrimin kushtrim “Shqipëria e Shqiptarëve”, në të cilën mes tjerash ai shkruante:
“Kurrë nga jeta e shqiptarëve s’u del shpresa e dëshira e Lirisë” (versionin më
të gjerë të këtij artikulli do ta japim më poshtë), dhe vjershërimet
“Vllaznia”, “Shpata e Skënderbeut” etj. Në një letër të datës 20 korrik 1898
drejtuar dr. Ibrahim Temos (një shqiptar rilindës dhe xhonturk, mjek i syve i
cili jetonte dhe vepronte në Mexhidie të Rumanisë për të cilin ka të dhëna se
kishte qenë edhe anëtarë i organizatës së muratorëve të lirë-mason, Sh.V.)
Murati shkruante nga Brindizi: “Jetën time ia kamë falur Shqipërisë dhe
vëllezërve shqiptarë. Sa të kem edhe një pikë gjak do ta derdhë për mëmëdheun e
dashur, kudo që të jem, si do që të jetë.”44
Ndërsa në artikullin “Shqipëria e Shqiptarëve” që e botoi edhe në gazetën
“Shqipëria” e cila botohej në Bukuresht nën drejtimin e Visar Dodanit
shkruante:
“Ata njerëz
që kanë hyrë në Mal të Zi janë faqëzës, shalrrjepë, që s’munden të rrojnë si
shqiptarë të vërtetë me pushkë në dorë.
E fort
mirë kanë bërë! Të largohen të ligjtë e të mbesin vetëm trimat e lirë. Vetëm
zogjtë e Shqipërisë rrojnë nëpër malet e larta me borë! E jo të zezat gala e
sorra!
Shumë jetë
Shqipërisë! Le të mos lavdërohet Nikolla (mbreti i Malit Zi, Sh. V.): na ka
njohtë e do të na njoh.
Le të
thotë kush të dojë që shqiptarët janë të egër.
Po! Më të
egër se luani jemi, kur një i huaj vë këmbën me dhunë në këtë Shqipëri të
bardhë, që është kuqur sot nga gjaku që kemi derdhur e po derdhim për lirin e
saj.
Vdekja! Për
ne ma mirë një mirë herë! Oh! Po, më mirë vdekja sesa të shohim në kufijtë e
Shqipërisë malazeztë.
Kaq vjet,
me rrena e me gënjeshtra kanë luftuar T’ia kthejnë mendjen burrave të
Shqipërisë, ah! Sot e prenë shpresën edhe zunë pushkën...”45
Në të
njëjtën kohë Murati shprehte bindjen se Shqipëria pasi të çlirohej nga zgjedha
do të ecte shumë shpejt drejt përparimit; dhe në gazetën e njëjtë shkruante:
“Me njëzet
vjet liri, Shqipëria mund të prijë e të shkojë para më shpejt se Bullgaria e se
Japonia.
Ne, sa shqiptarë që jemi, do të luftojmë për
me liru Shqipërinë. Po, si do të jetë e kundra kujt do që të jetë. Shqipëria
është një komb i pandarë: Shqipëria ka qenë e do të jetë!
Këtë ta
dijë gjithë bota, që shqiptari kurdoherë, fjalën e lirë e mëmëdhe me gjak e me
flakë e ka shkrua e jo me mellan të zi, përmbi letër.
Patriotizmin tonë ia kemi rrëfye botës
kurdoherë, shkruar me shtatat tonë rrëzuar në fushat e luftës e kockat tona dhe
sot cip për cip ra në fushë...
Kush di dhe Shqipëria ç’ë bahet? Jo, kurrë nga
zemra e trimave shqiptarë, kurrë për jetë s’u del shpresa e dëshira e lirisë.
Shqipërinë
për shqiptarët.”46
Gjatë qëndrimit në Kalabri, Murat
Toptani, si mjeshtër me talent dhe
prirje që kishte në çdo gjë, e punoi bustin e Skënderbeut në bronz, me sa dihet
i pari skulptor shqiptar, që i kushtoi një bust heroit kombëtar47, ndërsa më vonë në vitin 191748, ai e gdhendi dhe një bust tjetër po
për Skënderbeun, e cila bashkë me një karikaturë me akuarel “Premtimet e Anglisë”
ruhet në
Galerinë e
Arteve në Tiranë49. Ai gjithashtu një bust
ia kishte punuar
bashkëshortes së
vetë Asijes. Përveç kësaj ai edhe pikturonte mirë. Kështu një portret të Skënderbeut
të cilën Murati e kishte bërë me laps të zi, një kohë të gjatë zbukuronte një
odë në shtëpinë e Naim Beut (Frashërit)50.
Në vjeshtën e vitit 1898 Murati, udhëtoi në Napoli, Bari
dhe Romë, ku zhvilloi takime me shqiptarët e atjeshëm. Nga Italia shkoi në
Bruksel, ku qëndroi për një kohë, dhe bashkëpunoi me Faik Konicën. Nga Brukseli
Murati i dërgonte letra Naimit dhe Samiut me çka i informonte për aktivitetet e
tij në bashkëpunim me Faikun. Është interesant të ceket se në këtë kohë Faiku
kishte vendosur marrëdhënie me Leon Koh (Leon Cohun), një orientalist dhe historian
i shquar, me banim në Paris, i cili kishte shkruar mjaft libra për Shqipërinë.
Sipas një letre që Faik Konica i shkruante Ibrahim Temos, kuptojmë se Leon Koh
kishte marrë për sipër të hapte pranë Universitetit të Parisit një kurs të
gjuhës shqipe që do të Përveç kësaj Koheni kishte premtuar të punonte për të
çelur në Berat ose në Elbasan ose në Manastir një kolegj franko-shqiptar, që do
të vihej nën drejtimin e shoqërisë “Përlindja e Shqiptarëve”. Për këtë kolegj i
thoshte Faiku në letër Temos, do të ndihmonte edhe Baroni de Rothschild, një
çifut shumë i pasur dhe njeri i mirë, i cili do t’i jepte shoqërisë çdo vit 7-8
mijë franga, ndërsa për shkollën franko-shqiptare do të çonte një koleksion të
veprës “Historia e natyrës”, instrumente për fizikën etj. Mirëpo si duket një
kolegj i tillë nuk arriti të hapej në asnjë nga qytetet e Shqipërisë.* Murati
pas një kohe të qëndrimit në Bruksel, bashkë me Faikun shkuan në Bukuresht ku
nga ana e mërgimtarëve shqiptar që ishin vendosur aty të dyve iu bë një pritje
madhështore. Aso kohe në Bukuresht u koncentruan aktivistët më të dalluar të
lëvizjes sonë Kombëtare, siç ishin Dervish Hima, Ibrahim Temo, Jashar Erebara,
Pandeli Evangjeli, Mihal Lehova, Visar Dodani, Nikolla Naço, e shumë të tjerë,
të cilëve iu bashkuan edhe Murat Toptani
dhe Faik Konica.
27 Kristaq Prifti, “Lidhja Shqiptare e Pejës-lëvizja
kombëtare 1896-1900” f. 91-92, Tiranë 2002.
28 Prof. Dr. Shefqet Canhasi, “HAXHI ZEKË BYBERI-në
Lëvizjen Kombëtare Shqiptare” f. 274, Prishtinë
2004
29 K. Prifti, f. 96.
30 Po aty f. 97.
31 Po aty f. 98.
32 Stavro Skendi, “ZGJIMI KOMBËTARË
SHQIPTARË”-1878-1912, f. 246-247. Tiranë 2000.
33 K. Frash.. po aty, f. 304.
34 K. Frashëri, po aty f, 304-305, nga gazeta
“Shqipëria” nr. 25, 1897, f. 1. dhe B. Gaçe, po aty, f. 179-180,
nga gazeta “Shqipëria” nr. 40, 1898.
35 Avzi Mustafa, “Figura Mësuesish Shqiptarë”, f. 81, Tetovë 1995.
36 Kristaq Prifti, “DERVISH HIMA” ,f. 46-47. Tiranë
1993.
37 Hasan Hasani, “Leksikoni i Shkrimtarëve
Shqiptarë”, botimi i I 1501-1990, f, 183 Prishtinë 1994; dhe
botimi i II i plotësuar 1501-2001, f 275,
Prishtinë 2003.
38 “Kthimi i Mid’hat
Frashërit” f. 178. Tiranë 1997, përgatiti U. Butka.
39 .Ferid Hudhri, “Murat Toptani,artist dhe patriot”
f. 14-15, Tiranë, 1978.
40 AQSH, Fondi 56, dosja 29. Promemoria mban vulën
turqisht. Surja, i biri i Mustafa pashë Vlorës, 13
rab’i-ul-evvel 1316/2gusht,1898; në
Kristaq Prifti “Lidh..Shqip.. Pejës”, f. 164.
41 Po aty.
42 Po aty.
43 Letër turqisht e pabotuar e Murat Toptanit.
Origjinali ruhet në Arkivin Qendror të
Shtetit, në: Fondi
“Ibrahim Temo”, dok. Nr. 265; në Kristo
Frash…hist..Tir..f 305.
44 Kristaq Prifti, “Derv.. Him..” f. 50-51.
45 Kris..Frash..po aty, f. 305-306.
46 “Shqipëria”. Fletë e përdyjavshme. Bukuresht, nr.
25, 1897, f. 1, në Kris.. Frash.. po aty f..306. Gazeta
“La nazione Albanese”, nr. 13, viti 1898,
në Bar.. Gaç…po aty f. 180.
47 Kris..Frash…po aty f. 306.
48 Arist..Plak..Ibrah..Xham…po aty f. 282
49 “Fjalori Enciklopedik”, f. 696, Tiranë 2002.
Bar..Gaç.. po aty f. 181.
50 “Kthi..Mit..Frash…”, për... U. Butka, f. 178.