Kulturë
Mevlud Buci: Sabedin Kurti, matjani mendjendritur
E diele, 04.10.2020, 11:00 AM
Sabedin Kurti me maketin e dingës së barutit, punuar prej tij dhe ruajtur në shtëpinë e tij
SABEDIN KURTI, MATJANI MENDJENDRITUR, MJESHTËR I RRALLË I PUNËS, I ZEJEVE POPULLORE
Nga Mevlud Buci, studjues e publicist
Mendja
dhe puna, dy shina jete që rrezatojnë jetën dhe vlerat njerëzore. Mendja është
xhevahir, puna mineral, që s’e tret dheu; të dyja përbëjnë pozitën a pasurinë
më të çmuar, më të ndritur për veten, shoqërinë, për kohën dhe brezat që vijnë.
S’ke
se si nuk mediton, apo nuk gjurmon, kur kujton dikë që e ke njohur, që i njeh
mendjen, punën a shpirtin qelibar, si i thonë, që i njeh urtësinë e pasionin, njohuritë e virtytet. Kështu të
ndodh me Sabedin Kurtin e Matit, me birin e thjeshtë e të talentuar për zanatet
që mësoi e demonstroi si rrallëkush. E çuditshme, njerëzore, e kuptueshme dhe
fare e thjeshtë: s’paska si provat e mendjemprehtësisë, të mirësisë e të
pasionit, s’paska si uniteti vëllazëror, shpirti i punës e i kërkimit, s’paska
si kultura e lënë, si i thonë, e si pasioni; të gjitha këto e plot të tjera
rrëzatojnë si drita në udhët e jetës e të zanateve të Sabedin Kurtit.
*
* *
Kur
mësova, me vonesë, për ndarjen nga jeta të Sabedinit, m’u duk sikur Deja më ra
mbi kokë, sepse e kisha njohur, kisha biseduar dhe në mendjen e zemrën time qe
gdhendur matjani i thjeshtësisë, i mjeshtërive të rralla të punëve, “gjeologu”
popullor që s’pushonte së kërkuari në krah të vëllait, të paharruarit e
shkencëtarit të mirëfilltë, Dilaver Kurtit.
Jeta
është e shkurtër, por ngjan me pasqyrën me dy anë, ajo regjistron gjurmët,
dritën, vlerat nëpër vite e kohëra. Jeta dhe puna e Sabedin Kurtit, birit të
thjeshtë e të talentuar, i ngjan një galerie të thellë, një mali me kurorë e
luleshumë, i ngjan burimeve që nuk shterrojnë. Përpara provave të punës,
mendjes së ndritur, shëmbëllimit në gjurmime e shpirtbardhësisë së Sabedin
Kurtit, cilitdo, sado i madh në pozitë a në para, vetja do t’i dukej shumë i
vogël.
Kur
nisa këtë shkrim, me pengun e vonesës në shpirt, m’u kujtua një thënie epope
dhe kuptimplotë e 90-vjeçarit Dali Totraku i Lùkanit (ndjesë pastë): “Or, bir,
ma mirë pak shkollë e mendjehollë, se sa shumë shkollë e mendjeshollë!”.
Sabedin Kurti ishte mendjehollë, pasionant, durues, guximtar, mjeshtër i
zanateve me shumë vlerë, kërkues ndaj vetes, i papërtuar, njeri i unitetit
vëllazëror e prind shembullor. Koha dhe jeta janë “SPAK”-u më real, më i
drejtë, që çmojnë drejtësinë për cilindo; u jep herët a vonë atë që meriton.
Sabedin Kurtin e nderon puna, shpirtdrita, përkushtimi e pasioni, intuita prej
vërtet “filozofi” në mjeshtëritë e ushtruara.
Para
se të nisja këtë shkrim modest, ristudjova revistën “Emathia”, ndër revistat më
të ndritura të kohës, një thesar për brezat dhe traditat. U ndala tek shkrimi i
pendëndriturit, publicistit e poetit të shquar, Rakip Lasku, bir i Gurit të
Bardhë botuar në numrin 1 (9) 2009, faqe 50-53. “Vëllezër të pandarë në një
hullì” e titullon autori, por më pas shkruan: “Sefa, një libër ende i
palexuar”. Shkrim studimor-publicistik mjaft mirë i realizuar, me fakte përvoje
e argument, shkrim që ngjan me një përmendore fisnikërie për vëllezërit e
nderuar Dilaver e Sabedin Kurti. Sigurisht, që në jetën e përditshme shkrimet
duken si diçka e thjeshtë, por në fakt dëshmojnë madhështinë, bëhen themel i
monografive, poemave, skicave, përshkrimeve, reportazheve. Dhe, vërtet, kushdo
që lexon, a rilexon Rakip Laskun, mediton: - Sa e çfarë mund të bëj edhe më,
sadopak për Sabedin Kurtin?!
*
* *
Sabedin
Kurti, pinjoll i fisit Kola të Burrelit, u lind në Elbasan më 29 shkurt 1936,
kohë kur babai i tij shërbente në ushtrinë mbretërore. Sabedini fëmijërinë e
kaloi në qytetin e Burrelit, që po shtohej me institucione e numër banorësh, ku
mori edhe mësimet bazë. Familja ku u lind, u rrit e ku mori formimin kulturor e
njerëzor, përbëhej nga gjyshi Jakup (që e thërrisnin Kurt, emër që u përdor si
mbiemër nga trashëgimtarët e tij), gjyshja Selvije (bijë e fisit Sana të
Burrelit), babai Ibrahim, nëna Fetije, tetë fëmijët: Shyqyrija, Dilaveri,
Feridja (mbretëresha e këngës popullore matjane, “Mjeshtër i Madh”), Sabedini,
Meleqja, Vera (këngëtare e dhejtra këngëve matjane dhe e himnit “Më ka zanë
maraku me nji cucë matjane”), Lulja dhe Lirija të lindur nga dy martesa të
Ibrahimit me Aishen (bijë e fisit Kadiu në fshatin Fshat të Klosit) dhe Fetijen
(bijë e fisit Turja në Homesh të Dibrës). Babai i tij, Ibrahimi, pasi mbaroi
shkollën ushtarake në Burrel, shërbeu në forcat ushtarake kufitare në zonën e
Shupenzës (Dibër) dhe në përgatitjen e paraushtarakëve në Elbasan, ndërsa më
pas iu kushtua familjes, duke bërë punë të ndryshme bujqësore e tregtare për të
mbajtur familjen. Në krye të organizimit familjar qëndronte xhaxhai, Sadiku, i
cili ishte njeri energjik dhe shquhej, si organizator, jo vetëm i jetës
familjare, por edhe detyrave shoqërore të fshatit Burrel, nga koha e luftës së
parë botërore e deri në vitet ‘70, kur ishte në moshë të thyer. Edhe
bashkëshortja e tij, Hikja (bijë e fisit Mingla në Burrel), ishte një nikoqire
e zonja. Megjithëse nuk pati fat të kishte fëmijë, ajo u bë nënë për tre vajzat
e lindura nga martesa e parë e kunatit të saj, Ibrahimit: Shyqyrijen, Feriden
dhe Verën, duke i rritur me ngrohtësi deri në martesë.
Sabedin
Kurti vlerësonte shokët, mjeshtërit, ishte burrë me intuitë e mprehtësi të
rrallë, bir i Matit e nip i Dibrës, kurdoherë në kërkim e veprim, në kryerje të
punëve të çmuara si bletërritës dhe mjeshtër i realizimit të maketeve të zejeve
popullore të ushtruara në krahinën e Matit e më gjerë. Gjatë viteve ’50-‘60 të
shek. XX, Sabedini iu kushtua punëve në ndihmë të familjes, dhe pati fatin të
zbulojë talentin e tij si një marangoz i talentuar falë mundësisë që iu dha të
punonte pranë mjeshtërave të kohës në “Kooperativën e Artizanatit”, ndërmarrje
e hapur në vitet ‘50 të shek XX. Mes tyre ai përmendte Salë Cekën e Liman
Kokën, por me konsideratë më të lartë fliste për Kros Metën me të vëllanë,
Asllanin. Prej Krosit ai përmendte gjithmonë këshillën e urtë që i kishte
dhënë: “Merre këtë zanat, që s’të kërkon bukë, se ujku nuk ta ha, zjarri nuk ta
djeg, uji nuk ta merr e hajduti nuk ta vjedh. Kështu, Sefa është rrekur të hyjë
në rrugën e Kros Metës dhe është përpjekur t’i hedhë hapat sipas modelit të tij
në jetë.” (R. Lasku, revista “Emathia” nr. 1(9) 2009 fq. 50-53).
Sabedini,
krahas punëve të tij si mjeshtër i rrallë nw punimin e drurit, nuk iu nda
vëllait, studiuesit fisnik, Dilaverit, i cili në mesin e shekullit të kaluar
kishte filluar të merrej me gjurmime dhe studime të trashëgimisë
historike-kulturore të trevës së Matit. Së bashku ata udhëtuan në dhjetra
vende: rrënoja kështjellash, ura dhe kalldrëme rrugësh antike-mesjetare,
ndërtime popullore apo monumente të natyrës, por ajo që e tërhoqi më tepër
Sabedinin ishin zejet popullore të ushtruara në krahinën e Matit, të cilat i
gjurmonte në terren dhe për ato që nuk ekzistonin më, mblodhi të dhëna nga
bartës të ndryshëm, duke u konsultuar edhe më vëllain e tij, Dilaverin. Meritë
e tij janë ndërtimi i maketeve në funksion të mjediseve muzeale të valanicës
(dërstilës) për prodhimin e shajakut me rrahje me çekiçë dhe ujë, çarqet për
ngritjen e ujit për vaditje, mullinj të ndryshëm që punonin nëpërmjet presionit
të ujit apo rrotulloheshin me kalë etj.
Një
nga meritat e mëdha të tij është rindërtimi i dingës (punishtes) së barutit në
përmasa maketi. Bashkë me vëllain e tij, Dilaverin, gjurmuan në zonën e Klosit,
ku ishte ushtruar kjo zejë dhe secili në fushën e tij: Dilaveri bëri shkrimin
studimor dhe Sabedini ndërtoi maketin e dingës, duke u konsultuar me
bashkëkohës të periudhës së punimit të barutit, që fatmirësisht jetuan deri në
fundin e viteve ‘60 të shek. XX. Kjo punë e tyre shuajti dyshimet e skeptikëve
të qarqeve shkencore e akademike të kohës, që këmbëngulnin se nuk ishte e
mundur që baruti të prodhohej në mënyrë artizanale me instrumenta prej druri e
guri që vihen në lëvizje nga uji i përrenjve. Gjatë viteve ‘60-‘70 të shek. XX,
Sabedini ndërtoi me dhjetra makete të tillë për mjedise muzeale, nga madhësitë
reale deri në miniaturë. Këto i ka realizuar për nevoja të Muzeut Historik Mat,
Muzeut Etnografik Klos, Muzeut Historik Kombëtar dhe ekspozitave të kulturës
popullore të hapura në kohëra të ndryshme në Mat, Tiranë, Shkodër etj.
Një
nga këto dinga (punishte) me përmasa reale, ndërtuar prej tij, shërbeu për disa
skena të filmit “Flaka e maleve”, ku Sabedini u mbajt si konsulent për t’i
shpjeguar aktorit të shquar Ndrekë Luca se si funksiononte ky mekanizëm dhe si
ai duhej të sillej me të. Për këtë ai thoshte se Ndreka shpeshherë e quante
“profesor”.
Edhe
pas daljes në pension Sabedin Kurti ka vazhduar të prodhojë për dëshirën e tij
makete të zejeve popullore: maketin e punishtes së barutit, të çarkut të ujit
dhe mullirit që sillej me kalë, duke e kthyer shtëpinë në një muze, ku
vizitohej, jo vetëm nga nxënësit e shkollave, por edhe vizitorë të profileve të
ndryshme, deri te diplomatë të huaj që vizitonin Matin dhe kërkonin të
njiheshin me trashëgiminë etnokulturore të tij.
Duke
ecur pa u lodhur nëpër luginën e Matit dhe malet historikë që e rrethojnë,
krahas vëzhgimeve në kalatë ilire-mesjetare dhe zejet popullore të kësaj treve,
Sefa (siç thirrej nga të njohurit e tij M.B.) ushtroi edhe një pasion tjetër
qysh nga rinia e tij, atë të bletërritësit. Këtë profesion e ushtroi deri në
ditët e fundit të jetës së tij, duke u bërë një bletërritës jo vetëm për veten
e tij, por duke ndihmuar me dhjetra të tjerë që dëshironin të merreshin me këtë
profesion, duke u mësuar atyre rrugën e drejtë dhe të përkushtuar larg
mashtrimeve, që fatkeqësisht kanë funksionuar dhe funksionojnë në shfrytëzimin
e punës dobiprurëse të bletës për jetën njerëzore.
Ajo
që shkruan i nderuari Rakip Lasku, dikur në revistën “Emathia”: “Sefa një libër
ende i palexuar” është mjaft domethënës dhe cilindo lexues, a studiues,
publicist, a cilindo e bën të vëzhgojë e mendojë, gjurmojë e krenohet me
mjshtëritë e Sefës (Sabedin Kurtit), i cili, krahas shumë artistëve e
mjeshtërave të zejeve popullore përbën një vlerë të shtuar për brezat e Matit e
të kombit tonë.
*
* *
Sabedini
u martua më 1966 me Shpresën (bijë e Çitozëve të lagjes së vjetër Berbère të
Krujës) me të cilën lindën dhe rritën gjashtë fëmijë: Mirelën, Voisavën,
Gencin, Etlevën, Fatjonin dhe Eltonin. Ata
kanë ecur e përparuar në udhët e vështira e të bukura të jetës, të dijes
e të punës. Kanë krijuar tashmë familjet e tyre dhe jetojnë në Burrel, Angli
dhe Itali, duke i gëzuar prindërit me nipa e mbesa, të cilët janë krenarë për
kontributet që ka lënë babai dhe gjyshi i tyre në ruajtjen e traditave më të
mira të trashëgimisë kulturore.
Sabedini,
pas humbjes së parakohshme të vëllait të shtrenjtë e studiuesit të talentuar,
Dilaverit, nxiti dhe angazhoi me gjurmime në terren nipin, të përkushtuarin
Artanin (djalin e Dilaverit) duke e orientuar në ato vende me histori në
ushtrimin e zejeve, apo në ndërtimtari, ku para rreth pesëdhjetë vitesh i
kishte shkelur me arkeologun, etnografin
dhe folkloristin, vëllaun e tij dhe babain e Artanit, Dilaverin. Puna
pasionante e dy vëllezërve Kurti është dëshmia e gjallë se si të lartëson
pasioni, kërkimi, dashuria për gjurmime e mbi të gjitha nderimi për vlerat
etnografike, arkeologjike, kulturore e më gjerë.
Shembulli
e përvoja e Sabedin Kurtit të Matit: “...pak shkollë e mendjehollë” - “...zbato
ato që di, por mëso gjithnjë!”, tregon se puna, zelli, shpirti pasionant,
krijues e zbatues të japin emër e bëjnë që të rrezatojë dituria. Koha dhe jeta,
brezat dhe faktet e dritësimit do ta lartësojnë edhe më shumë përkushtimin e
Sabedin Kurtit, këtij mjeshtëri të zejeve popullore, burri fisnik i
vëllazërimit, i mençurisë dhe i punës.
Sabedin
Kurti-Kola u nda nga jeta më 31 gusht 2019, duke lënë një trashëgimi të pasur
dobiprurëse në ruajtje të traditave më të mira njerëzore, qoftë në mjetet në
dobi të jetës, qoftë në virtytet e një njeriu që është për t’u marrë si model.
Ai mbetet ikonë mendjendritur, mjeshtër i rrallë i punës në ruajtje të
trashëgimisë së zejeve popullore.
Sabedin Kurti me maketin e çarkut të ujit, punuar prej tij dhe ruajtur në shtëpinë e tij