Speciale » Namani
Qazim Namani & Enver Rexha: Gërmadhat e Gjytetit në Bellasicë
E shtune, 28.11.2009, 06:07 PM
Gërmadhat e Gjytetit në Bellasicë
Nga Qazim Namani & Enver Rexha
Më datën 06/09/2008
Itinerari për të
shkuar në këtë lokalitet është: Podujevë, Obrançë, Peran, Bajçinë, Dobërdol,
Zakut, Kërpimeh, Kralevc, Metehi (Metohi), Repë, Pollatë, Zhiti, Brecë,
Murgullë, Bollosten, Marincë dhe Bellasicë apo (Bollosicë), si e quajnë
vendorët.
Toponimet më
karakteristike që mundëm t’i shënojmë gjatë vizitës së lokalitetit në fjalë, që
gjenden përreth vendbanimit, janë: Kalaja
Brezovan në fsh. Sylevicë, Quka Kokravica dhe Quka e Lisacit, në
perëndim të fshatit Pollatë në kufij të fsh. Rzhanë-Kaçanollë-Zhiti; Prroni i
Pajtimitë në fsh. Pollatë; Maja e Mprehtë në kufi të fshatit Kaçanollë-Rzhanë;
Merqezi i Tërnavicës në kufi me fshatin Murgullë- Bellasicë; Musinca në kufi me
fsatin Murgullë-Bellasicë- Rzhanë; Quka e Brecës që quhet Cernaven e gjendet në
jugperëndim të fshatit Brecë, Kisha e Brecës e cila gjendet në jug të fshatit, afërsisht
100 m në jug të Qukës (këtu shihen dhe gërmadhat e kishës); Mulliri Bineq në
Brecë; Greda i ngjitur me Musincën; Fund Reka (Fund Lumi) kufizohet me Cernavicën mes fshatit Brecë-Murgullë këtu ekziston dhe një
Shpellë; Kërshi i Aleks në kufi mes fsatin Marincë-Pollatë; Valavica dhe
Mulliri i Adem Jasharit në fshatin Bollosten që ka fnksionuar deri në vitin
2004.
Në këtë trevë ka dhe
Mullinj tjerë, si Mulliri i Mehmet Vocit në Marincë, Mulliri i Raçëve dhe ai i
Sollovëve në Tërnavicë etj. Kemi dhe toponime të periudhës Osmane për qendra
(merqeze) të kësaj ane si, Merqezi i Turkut në fshatin Bërzovan-Sylevicë dhe
Merqezi në Tërnavicë.
Sipas Enver (Adem)
Musliu (1965), banor i këtij fshati, toponimet më të rëndësishme në fshatin
Bellasicë janë: Në Lindje të fshatit,
Quka e Rovinave, ku gjendet dhe një vrimë (gropë), Quka e Zahaqëve-ku gjenden
dhe themelet e një Kulle, Quka e
Konaqeve; Në Veri, Quka e Gropave ku ekzistojnë themelet e një Kulle, Kulla e
Lugut të Xhemajlit, Kulla Zharina, Prollutniku, vend ku gjendet vrima (gropa )
dhe zgjyrë të metaleve; Në Perëndim, Rrafshi i Vullës (lagja e Vullakëve),
Shitarica – minierë e cila ka punuar deri
në fund të viteve të nëntëdhjeta të shekullit XX dhe është shfrytëzuar
nga reparti i Minierës së Leposaviqit, Livadhi i Dedesisë në mes të Lugut të Xheemajlit
dhe Zharinave që ndryshe quhet dhe Lugu i Kullës, Reka e Kullës ku gjenden
themelet e Kullës të qytetit të Bellasicës. Mes tjerash përmenden dhe Vrella e
Bellasicës ose Reka e Vogël. Në Rekën e Kullës janë gjetur nga banorët tuba
(gypa) të vjetër të ujësjellësit të qeramikës. Kroni i Syve, që gjenden në
Rekën e Kullës shfrytëzohej nga shumë banorë. Nga ky krua merrej uji për
shërimin e syve. Prej themeleve të një pjese të Kullës ekzistuese (pjesa jugore
e vendbanimit) e deri në krye të Rekës së Kullës kah veriperëndimi, ka një
sipërfaqe të madhe. Bazuar në themelet – gërmadhat që shihen, mund të
pohojmë se vendbanimi Kështjella –
Qyteti i Bellasicës duhet të ketë rreth dy hektar. Gërmadhat e vendbanimit nga
banorë lokalë quhen “Themelet e Rimit” ose “Qyteti i Rimit”. Në kuadër të
lokalitetit banorët pohojnë se, ekzistonte Kisha dhe Varrezat e Vjetra.
Në anën veriore Bollasica kufizohet me këto
fshatrat tejkufirit të sotëm të Kosovës: me
fshatin Shtava, Merqi dhe Trebinja në verilindje (fshatra këto që
gjendën në Serbi).
Gërmadhat e
Kështjellës – Qytetit të Bellasicës që sot shihen (gurë të shumtë dhe gjurmë të
llaçit të murimit) janë të shumta. Gërmadhat prej gurëve kryesisht gjenden me
nivelin e tokës, përveç një mur i cili i vetëm qëndron në pjesën jugore të lokalitetit. Muri (i ndërtuar nga
guri dhe llaçi) i vetëm që mbeti e
që ekziston, është i një Kulle të
Qytetit. Ky mur është i një lartësie prej 8-9 m, i gjerë 1.20- 1.30 cm dhe një
gjatësie prej afro 8 m. Mund të konstatojmë me plotë të drejtë, që ky mur i
vetëm i mbetur, është në gjendje shumë të rrezikuar nga vjetërsia dhe erozioni
kohor dhe vlen që të ndërhyhet me pak mjete financiare nga institucionet për
Mbrojtjen dhe Ruajtjen e Trashëgimisë Kulturore të Kosovës, për ta restauruar
dhe konservuar me qëllim të ruajtjes së tij.
Të
dhënat historiografike për Kështjellën - Qytetin e Bellasicës
Pasqyra e begatisë së
Kosovës për kah monumentet e kulturës nuk kishte për të qenë e plotë, sikur të mos
përfshinim kështjellat antike dhe mesjetare. Asnjë prej këtyre kështjellave nuk
është ruajtur në atë formë si kishin qenë fillimisht. Me dhjetëra sosh kanë
mbetur në gërmadha, kurse disa prej tyre janë zhdukur tërësisht. Këtu duhet të
dimë se, të dhënat tregojnë që shumica prej kështjellave kanë ekzistuar qysh
nga kohët antike dhe jeta e tyre ka vazhduar edhe gjatë mesjetës.
Ndër Kështjellat -
Qytetet më të rëndësishme të antikitetit të vonë dhe mesjetës, hyn dhe Kështjella- Qyteti i Bellasicës.
Në rajonin e Llapit,
pikërisht atje ku buron lumi Llap, në malet e Albanikut (Kopaonikut) rreth
35-37 km në veriperëndim të qytetit Podujevë, në fshatin Bellasicë gjenden
gërmadhat e Kështjellës së vjetër. Mendojmë se Kështjella duhet të jetë e
vjetër dhe se kjo sipas emrit duhet të jetë pikërisht Fortesa e Belas apo
Bella, Kështjella që përmenden nga autori Prokopi i Cesaresë në punimin e tij
“Mbi ndërtimet” Lib. IV, që e shkroi rreth vitit 560 e.s., ku i përshkruan
Fortesat e ndërtuara dhe të rindërtuara në Dardani në kohën e Perandorit
Justinian.[1]
Të dhënat tregojnë se,
pjesa veriore e territorit (të Kosovës e sotme) gjatë mesjetës ishte vend shumë
i pasur me miniera. Veçohen vendet për miniera si, burimi i Llapit, burimet e
Kopaonikut (Albanikut) dhe Toplicës. Këto miniera që shtriheshin prej veriu në
jug të territorit, përfshinin një gjatësi prej 60 km. Nga këto miniera më së
shumti është nxjerrë argjend dhe hekur. Zgjyra e metaleve që gjendet në
sipërfaqe është dëshmi e eksploatimit të xeheve në këto treva, qysh nga kohët e
lashta (antike).[2] Autori E. Çershkov thotë se, në malet e
Kopaonikut (Albanikut) që nga shek. XIII e deri në shek. XVI është zhvilluar
aktiviteti i dendur dhe intensiv i xehetarisë, punë e filluar (nisur) qysh nga
antika.[3] Po ky autor na njofton se,
në Bellasicë gjenden shumë gjurmë të themeleve të objekteve-shtëpive si dhe
muret e një kulle (muret nga guri) e po ashtu dhe grumbuj zgjyrë të metaleve
(gjurmë të Samakovës).[4] Për Bellasicën, tregohet
se vendi kishte qenë i pasur dhe aty
kishin ekzistuar të ashtuquajturat “vrimat” apo “bazenet” e minierave.
[5]
Kuptohet se, autor të
ndryshëm e mbështesin qëndrimin se, Kështjella – qyteti Bellasica, që paraqitet në dokumente të kohës
në shek. e XIV, qenka pasardhëse e vendit të quajtur Vërhllab (Majë Llapi),
vend që përmendet në fillim të shek. XIII, e që më vonë nuk përmendet. Autori i
mirënjohur, K. Jiriçek, e kërkon Vërhllabin (Majë Llapi) në burimin e lumit Llap, në lindje të
Bërvenikut, i cili qysh në shek. e XIII kishte koloni sase e dubrovnikase dhe
cilësohej si vend me rëndësi tregëtar.[6] Po ky autor (K. Jiriçek)
thekson se, në gërmadhat e objektit mesjetar Vërhllab (Majë Llapi) është
ngritur Bellasica. Vërhllabi (Majë Llapi), përmendet për herë të parë në
dokumente në vitin 1301 dhe 1302, rreth disa çështjeve mes Rashkës dhe
Dubrovnikut.[7]
Në fshatin (Bellasicë) sot gjenden gërmadhat e Vërhllabit (Majë Llapi) që
përmendet edhe në vitin 1302 me rastin e nënshkrimit të një kontrate për paqe
me Dubrovnikun.[8]
Këtë konstatim e kishte pranuar dhe studiuesi E. Çershkov dhe studiues tjerë në punimet e tyre si: S.
Novakoviç, A. Popoviç dhe S. Stanojeviç.[9]
Në shkrimet e
historiografike poashtu përmendet vendi Majë-Llapi (Vërhllab). Në këtë
lokalitet është ruajtur muri lindor i një Kulle që ka gjatësinë 8-9 m dhe
gjurmë të themeleve të objekteve në afërsi, të cilat dukën në shikimin e parë. Ky vend përmendet në një
kartë (diplomë) të vitit 1302. Theksohet se Kështjella dhe pallati brenda ka
shërbyer, përveç tjerash, edhe për
sigurinë, pra mbrojtjen në rastet e sulmeve të papritura. Kështjella e
fortifikuar ka mbrojtur dhe lokalitetin xehetar Bellasica, që përmendet gjatë
gjithë shek. XIV-XV.[10] Lokaliteti i vjetër xehetar Bellasica,
gjendet në krye të lumit Llap, në verilindje të Trepçës, në mes Prishtinës dhe
Kurshumlisë. Për zhvillimin e industrisë dhe xehetarisë (1423) në Bellasicë
dëshmojnë mbeturinat e kulturës materiale, shlaka etj. Në të mirë të kësaj,
flitet se atëherë ekzistonte dhe “Lumi i Xehtarisë”.[11] Edhepse burimet e
shkruara janë më të vonshme, mendoj se nuk ka dyshim se përpunimi i metaleve në
këtë lokalitet ka qenë i herëshëm, që nga periudha romake, e ndoshta edhe gjatë
mbretërisë Dardane.
Qyteti xehetar
Bellasica përmendet në vitin 1423 dhe gjendej afër burimit të lumit Llap, sot
fshat i vogël në veriperëndim të qytetit Podujevë, në largësi prej rreth 35-37
km.[12] Gjatë mesjetës në këtë
vend zhvillohej dhe tregtia, e që kuptohet se kishte një lidhje tregtare dhe me
Dubrovnikun (Raguzën), ku kjo dëshmohet edhe me ekzistimin e konsullatës së
përkohshme raguzane nga viti 1424[13]. Dëshmi për tregtinë e
zhvilluar të vendit, afron dhe studiuesi K. Jiriçek, i cili flet rreth
marrëdhënjeve asokohe të kolonistëve raguzanë që vepronin në Bellasicë,
ankesave (1426) dhe kontesteve (1429) në mesin e tregtarëve etj.[14] M. Diniç, duke bërë fjalë
për librin e borxhlinjve të M. Lucharit, të shkruar në shek. XV, tregon dhe për
një kontest gjygjësor të një tregtari raguzan që vepronte në Bellasicë (Bilasiza).[15] Në zhvillimin e
xehetarisë së këtij rajoni, sigurisht se kanë ndikuar kolonët sasë, mjeshtër të
kohës për xehetari.[16] Që Bellasica ishte
minierë e rëndësishme tregon dhe fakti që ajo kishte dhe Ligjin e vet të vitit
1488. Ky Ligj (Kanunname) ndahej në 16 paragrafe dhe rregullonte të gjitha
çështjet ekonomike, politike dhe shoqërore si: tregtia, taksat e ndryshme,
shfrytëzimi i minierave etj.[17] Po ashtu, në Ligjin mbi
xeheroret të vitit 1536 të Sulltan Sylejmanit Ligjvënës, Bellasica përfshihet
në mes xeheroreve kryesore të Rumelisë.[18] Sipas udhëpërshkruesit,
H. Kallfa (1650), tregohet se, banorët e Bellasicës janë kryesisht xehetarë.[19] Se ky vend kishte qenë
minierë-qytet i zhvilluar, dëshmon defteri i viteve 1566-1574. Ky vend nga
udhëpërshkruesit italianë të shek. 16 e 17, quhej “Montana dell’ argenta”.[20] Sipas studiuesve S.
Pulaha dhe I. Rexha, vendi Bellasica ishte qendër administrative e nahijes
gjatë shek. XVI, që përfshinte 32 katunde.[21]
Gjatë mesjetës
Kështjella-Qyteti Bellasicë, lidhej me rrugët kryesore të kohës, që ekzistonin
qysh më herët – nga antika. Përroi, vendburimi i lumit Llap qenka quajtur “Lumi
i Minatorëve” dhe një rrugë në drejtim të jugut që shpinte për në Trepçë, qenka
quajtur “Udha e Minatorëve” .[22] Për sigurimin e rrugëve
asokohe ishin të ngritura një numër i madh i Kullave dhe i Kështjellave. Sipas
burimeve antike, rruga e vjetër romake çonte
për në Dardani (territoret e Kosovës së sotme) që lidhte Naissi-n (Nishin) me
Lissus-in (Lezhën) dhe Detin Adriatik. Kjo rrugë kalonte nëpër vendin Përpellac
përgjatë luginës së lumit Llap dhe arrinte në Viciana (Prishtina e sotme), duke
vazhduar në Qafën e Dulës, në Therandë, rrjedhës së limit Drini, deri në Lezhë.
Stacione që njihen asokohe përgjatë kësaj rruge, ishin Herculemi (Në Prokupljen
e sotme), pastaj Hammeum (Kurshumlija e sotëme).[23] Rruga e cila e lidhte
Bellasicën me qendrat e tjera, ishte edhe ajo që vinte nga vendi i quajtur
Shatoricë (gjindej mbi Bellasicë), e cila degëzohej në dy drejtime. Ishte
kjo rruga e quajtur “Rruga Xehëtare”. Një drejtim i saj shkonte për në
Bellasicë e që vazhdonte për në Bërvenik (është fjala për Bervenikun në
rrjedhën e Ibrit). Kjo rrugë e vjetër, edhe paramesjetare, i mundësonte
qytetarët-xehëtarët të bartnin xehet për përpunimin dhe shitjen.[24] Me rëndësi për trevën
asokohe ishte edhe rruga që e lidhte vendin me Dubrovnikun (Raguzën). Rruga që
vinte nga Kroacia për Bosnje e në trevën e Kosovës së sotme, hynte në Bajskë,
Zveçan, Vuçitërn, Prishtinë, Kaçanik e vazhdonte deri në Shkup.[25] Rrugë tjetër me rëndësi
ishte poashtu edhe rruga Nish – Shkup – Selanik, e cila lidhet me “Rrugën e
Toplicës” (Via de Toplize), që kalonte nëpër Prokuplje, Kurshumli e lëshohej
nëpër luginën e lumit Llap për në Prishtinë – Prizren e vazhdonte deri në
Lezhë. Kjo ishte rruga e vjetër Naisus (Nishi) – Vendenae (Në Fushë të Kosovës)
– Lissus (Lezha).[26]
Kështjella - Qyteti si
lokalitet me industri xehëtare të zhvilluar, me popullsi xehëtare, sikurse dhe
qytetet e tjera të trevës së Kosovës, kah fundi i shek. XVII, përjeton
katastrofën e saj. Sigurisht bie sasia e nxjerrjes së mineraleve apo mundësive
materiale për hulumtimet, të shfrytëzimit të minierave të reja, janë shkaku
kryesor i rënies së vendbanimit. Për herë të fundit si vend minerar përmendet
në vitin 1715, kur bëhet fjalë për fshatin Rzhanë të kazasë së Bellasicës, për
përpjekjet e fundit rreth kërkimit për gjetje të ndonjë miniere të re, por
kuptohet se kërkimet ishin pa rezultate.[27]
Nga e gjithë kjo që u
tha më lart, vendbanimi sot pothuajse është i pabanuar.
[1] Ilirët dhe Iliria te Autorët Antikë, Burime të Zgjedhura për Historinë
e Shqipërisë, V. I, Tiranë 1965,
f. 443.
[2] M. J. Nikollajeviq, Severna Stara Serbija, Vojno-Geografska Studija,
Beograd 1892, f. 41.
[3] E. Çershkov, Belasica i Vrhlab, Glasnik Muzeja K. i M., I, Prishtinë
1956, f. 221.
[4] Po aty, f. 220.
[5] Zadužbine Kosova, Spomenici i Znamenja Srpskog naroda, Prizren-Beograd 1987,
f. 396.
[6] K. Jiriçek, Trgovaçki drumovi i rudnici Srbije i Bosne u Srednjem
veku, Sarajevo 1951, f. 88.
[7] K. Jiriçek, Spomenici srpski, Spomenik SKA, k. XI, Beograd 1892, f. 7;
K. Jiriçek, Istorija Srba I,
Beograd 1952, f. 195.
[8] Po aty.
[9] E. Çershkov, Belasica i Vrhlab, Glasnik Muzeja K. i M., I, Prishtinë
1956, f. 219.
[10] Kosova dikur e sot (Grup autorësh), Beograd 1973, f. 440.
[11] S. Rizaj, Kosova gjatë shek. XV, XVI dhe XVII, Tiranë 1987, f. 200.
[12] Kosova dikur…, f. 122-123.
[13] J. Drançolli, Raguzanët në Kosovë, Prishtinë 1986, f. 58.
[14] K. Jiriçek, Spomenici srpski, Spomenik SKA, k. XI, Beograd 1892, f.
76.
[15] M. Diniç, Iz Dubrovaçkog arhiva, t. I, SAN, Beograd 1957, f. 66.
[16] Spomenici srpski,
Spomenik SKA, k. XI, Beograd 1892, f. 7.
[17] S. Rizaj, Rudarstvo
Kosova…, f. 232-237.
[18] S. Rizaj, Kosova…,
f. 201.
[19] S. Novakoviç, Haxhi
Kallfa ili Çatib Çelebija, turski geograf XVII veka, Spomenik XVIII, SKA, Beograd , 1892, f. 55.
[20] K. Jiriçek,
Trgovaçki drumovi i rudnici Srbije i Bosne u Srednjem veku, Sarajevo 1951, f.
256, 258.
[21]S.Gashi,www.trepca.net/2006/04/090404/_reth_emertimeve_kosova_metohia_dardania_sg.h…2/14/2007.
[22] C. Jiriçek, Staat
und Gesellschaft im mittelterlichen…, Wien 1912, f. 45.
[23] M. J. Nikollajeviq,
Severna Stara Serbija, Vojno-Geografska Studija, Beograd 1892, f. 60.
[24] E. Çershkov,
Belasica i Vrhlab, Buletini i K. M., I, Prishtinë 1956, f. 204-205.
[25] K. Jiriçek, Trgovaçki
putevi i rudnici Srbije i Bosne u srednjem veku, Zbornik K. Jiriçeka, I,
Beograd
1959, f. 300.
[26] P. Matkoviç,
Putovanje po Balkanskom poluostrvu u XVI veku, II, RAD – LVI, JAZU, Zagreb
1881,
f. 180.
[27] Kosova dikur…, f. 122-123.