Mendime » Radovani
Fritz Radovani: Shkodra asht djepi i kulturës dhe artit
E shtune, 13.04.2024, 07:56 PM
PJETRO
MARUBI (1834 – 1903)
SHKODRA ASHT
DJEPI I KULTURES DHE ARTIT
Nga
Fritz RADOVANI
Qyteti
i Shkodres asht djepi i kulturës dhe i artit Atdhetar Shqiptar.
Krahas
hapjes së shkollave fillestare private Shqipe dhe atyne të mesme të Jezuitëve
dhe Françeskanëve në shek. XIX, në Shkoder, në djepin e artit të Saj u perkund
edhe fotografia e parë e ardhun me Studio Marubi, në Trojet tona që në vitin
1850 – 1858.
Pjeter
Marubi u le në Piacenza më 14 gusht 1832, asokohe pjesë e Dukatit të Parmës, me
emnin e lindjes Benedetto Pietro Lorenzo Marobbi, i biri i Antonio Marobbi-t
dhe Maria Çervinit (Cervini); i ati ishte sharrëxhi (ma vonë punoi në një
farmaci). Pietro ndoqi shkollën e arteve të institutit Gazzola të vendlindjes.
Më 1858 mori një anije drejt Zarës ku ishte prezentue si piktor dhe litograf,
shkoi në Budva dhe prej aty u vendos në qytetin Shkodër, në tetorin e 1858 ku u
prezantua si piktor.
Fillimisht
u vendos në ndertesen e familjes Rronkali dhe ma vonë në konsullatën ruse.
Punoi si mësues vizatimi në seminarin e Etënve Jezuit, konsullatën franceze dhe
ate ruse të Shkodres.
Marubi
kontribuoi për ndërtimin e Kishës ortodokse "Aleksandër Nevski" të
qytetit (për të cilën u dekorue nga autoritetet ruse me medaljen e urdhnit të
Shën Stanislavit), të konsullatës së re franceze, të selisë Arqipeshkvnore të
Katedrales katolike e konsullatën e re italiane aty, ku ishte shtëpia e Filip
Parrucës (ish Shtëpia e Kulturës) në Shkoder.
Dihet
që më 1865 çili studion e tij, tue e përdorë së pari fotografinë në dobi të
pikturës siç mund të kuptohet nga portretet e Nikoll Çobës dhe Ismail Pashës.
Fotot ma të hershme të koleksionit të tij zanë fillë më 1860. Me çeljen e Kolegjit Saverian, u pajtue që të
jepte edhe aty lëndën e vizatimit. Studioja e tij u specializue jo vetëm në
shërbime fotografike private (portrete të personave e familjeve), por në vitet
1870 Pietro bani një shërbim si reporter për revistën italiane “Illustrazione
Italiana" në vilajetin e Shkodrës. Organet e ndryshme botnore, revistat
dhe gazetat lidhin kontrata. Ndërkohë, mjeshtri Pjetro fillon të dalë nga
atelieja e të fotografoi në natyrë subjekte shoqnore, por edhe historike.
Kësaj
periudhe i përkasin foto të tilla si shumë e njohuna “Lypës në rrethinat e
Shkodrës” (1875) me forcë të madhe shprehëse, si dhe “Portrete grueje” (1878) e
“Cigania e vogël”. Me vlera të mëdha asht dhe fotoja e Marubit që paraqet
delegatët e njohun të Vilajetit e Lidhjes së Shkodrës (1878), si dhe ajo që
pasqyron Kryengritjen e Mirditës (1876-1877). Me këto foto ai nis bashkëpunimin
e gjatë me revista të njohuna europiane si “L’Illustration”, “La Guerra
d’Oriente” dhe “The Illustrated London News”, tue u ba Fotoreporteri i Parë në histori
të fotografisë Shqiptare. Fotot e Marubit mbi lëvizjet luftarake të shqiptarëve
të Veriut për liri, janë pothuaj vërsnike me ato që mbahen ma të parat
fotografi botnore të luftës si të anglezit Fenton dhe amerikanit Brady.
Përmendim gjithashtu se ai ka realizue fotografitë e para në Mal t’Zi (1865). Kështu nuk asht e rastit që
fotografitë e kohës së Marubit, gjinden në shumë gazeta italiane dhe franceze
të kohës.
Aparatet
e tij në fillim të veprimtarisë ishin prodhime franceze dhe gjermane me përmasa
30 cm me 40 cm. Shumë foto të tij janë shtypë edhe si kartolina postare që
kërkoheshin nga të huejt për bukurinë dhe ekzotiken e tyre të panjoftun.
Për
veprimtarinë e tij u nderue me medalje ari nga Shoqata e Meritorëve në Palermo
më 1890 dhe kalorës nderi i Areopagut të Dekoruemve të të gjitha Kombeve me
1895.
Gjatë
një smundjes më 1893, me dy dëshmitarë dhe me përkthyesin e konsullatës
italiane Pjeter Gurakuqin, nënshkruen një testament ku përcakton vullnetin e
tij për t'i lanë trashigim ateljen dhe pajisjet e saj Kel Kodhelit: "Si
shpërblim i të gjithë shërbimeve miqësore të bame nga ai në situata të ndryshme
të jetës së Pjetrit”.
Pietro
Marubi iku nga Italia dhe i mbështetun tek Kleri Katolik Shqiptar e Ai Jezuit
në Shkoder, mujti me u vendosë dhe me punue si fotograf në këte qytet, që ishte
“syni i principatës”. Asnjë nga “meritat’ e Klerit Katolik kjoftë Shqiptar apo
i “huej” i vendosun që në She. XII në pjesen e Veriut, tue fillue nga shkollat
Amtare, Alfabeti dhe Gjuha Shqipe e deri tek, muzika, fotografia, muzeumet,
sporti, stacioni meteorologjik, kinema, teatri, letersia ynë kombtare e
Atdhetare, shtypshkronjat dhe librat apo të përditshmet që lulzuen në Shkoder,
endè vazhdojnë mos me u zanë me gojë nga ”Akademia e Tiranës”, bashkë me
gjenialitetet tona të papersëritëshem, që, çdo veper të vet ia dedikuen
Shkodres dhe Atdheut.
Lidhja
miqsore me familjen Shqiptare Kodheli, krijon mundsinë e trashigimit të
profesionit dhe të gjithë pasunisë së Pjeter Marubit, tek Mati Kodheli dhe
trashigimtarët e Tij, të cilët, i trashiguen edhe emnin e Perjetshem të Tij, në
“Studjo Marubi” Shkoder, deri tek i fundit Gegë Marubi. Ambjenti dhe jetesa në
qytetin e Shkodres per Pjetrin ishin aq të knaqëshme sa Ai e ndiente veten
sikur t’ishte në Itali. Po duhet theksue se edhe Shkodra e konsideroi Ate si
një Shkodranë të vetin të vjeter.
“Studio
Marubi” ishte çerdhe edukimi Atdhetar e Rinisë Shkodrane.
Shtëpia
plot dritë e Atelies së Parë të fotografisë, shumë shpejtë kthehet në një nga
çerdhet ma të besueshme të Atdhetarëve tanë, tue fillue nga Hamz Kazazi, Mati
Logoreci, At Gjergj Fishta, Luigj Gurakuqi, Bajram Curri, Frano Ndoja, At
Shtjefen Gjeçovi, Don Ndre Mjedja, At Anton Xaxoni, Kolë Idromeno, Simon Rrota
e deri tek “nxanësi” i talentuem Shan (Mark) Pici, mbasardhës i denjë i asaj
Studjo, që u edukue me të gjitha tiparet e një artisti dhe mjeshtri të madh të
fotografisë së natyrës Shqiptare, kostumeve tona kombtare nder Malet e
Bjeshkëve të Nemuna, zakoneve e dokeve të Shqiptarit, e deri tek një nga skutat
“antishqiptare” të Malit të Zi, në pallatin e Krajl Nikollës apo të Ahmet
Zogollit, e ma vonë të diktatorit Ever Hoxha, SOT janë dokumentët dhe faktet e
Pakundershtueshme të Historisë së Vertetë e të Trojeve të Shqipnisë.
Në
moshë fare të re, kur ishe 11 vjeç dhe ma vonë në Shkoder, pata fatin me njohë
brezin e talentuem të fotografëve të Shkodres s’ artit nga Gegë Marubi, Shan
Pici, Dedë Jakova, Prenk Jakova, Pjeter Rraboshta, Angjelin Nenshati, Ndoc
Kodheli, Luigjina Perdoda, Augustin Kiçi, etj., ma të rijë, per të cilët ruej
kujtime të veçanta e të paharrueshmme.
Me
çiljen e Kolegjit Saverian, Marubi u pajtue që të jepte edhe aty landën e
vizatimit. Studioja e tij u specializue jo vetëm në shërbime fotografike
private (portrete të personave e familjeve), por në vitet 1870 Pjetri bani një
shërbim si reporter për revistën italiane “Illustrazione Italiana" në
vilajetin e Shkodrës.
Sot
në Shkoder flet ”Fototeka MARUBI” !
Aty
sot janë të gjitha thesaret e çmueshme të Fotografëve të Shkodres!
Pjeter
MARUBI asht le me 14 gusht 1832 – dhe ka vdekë në qytetin Shkodër, 22 maj 1903. Me shumë respekt
nderojmë Emnin dhe Vepren e Tij të Perjetëshme që ia dhuroi Shkodres sonë,
djepit kulturës e t’ artit.
Melbourne, 12 Prill
2024.