Kulturë
Albert Vataj: Rrënjët pagane të 14 Shkurtit, Ditës së të Dashuruarve, ditës së Shën Valentinit
E merkure, 14.02.2024, 08:58 PM
Rrënjët pagane të 14 Shkurtit, Ditës së të Dashuruarve, ditës së Shën Valentinit
Nga
Albert Vataj
Do
t'ju falet nëse mendoni se 14 Shkurti i ka rrënjët në besimin e krishterë, dhe
ditës që ju atribuua Shën Valentinit, një prift që jetoi gjatë shekullit të
tretë pas Krishtit, i cili kishte kryer martesa klandestine, duke mos iu bindur
drejtpërdrejt urdhrave të perandorit romak Klaudi II, i cili kohët e fundit i
kishte nxjerrë jashtë ligjit. Për “krimin” e tij të mosbindjes ndaj autoritetit
ligjor perandorak, Valentini u rrah keqas dhe më pas i’u pre koka. Megjithatë,
shumë historianë besojnë se dita e ka origjinën nga festivali pagan romak i
pjellorisë, i quajtur Lupercalia, një ngjarje e mbushur me sakrifica kafshësh,
bashkime të rastësishme dashuror dhe fshikullimi i grave. Ato goditeshin me
kamxhik nga burra të zhveshur që vraponin nëpër rrugët e Romës. Pse? Romakët
besonin se “tanga”, lekura e flijimeve të zhytura në gjak, përdornin burrat për
të fshikulluar gratë që t'i bënin gratë më pjellore, ndërsa do t'i bekonin
gratë shtatzëna me dhuratën e një lindjeje të lehtë.
Lupercalia
ishte një festë e madhe në kalendarin romak dhe përkujtohej çdo vit më 15
shkurt. Ajo mbahej për nder të perëndive Faunus dhe Lupercus, perënditë e
bujqësisë dhe pjellorisë. Ajo nderoi gjithashtu themeluesit mitologjike të
Romës, Romulus dhe Remus.
Në
mëngjes e asaj dite, priftërinjtë e Lupercus, të njohur si Luperci, u mblodhën
në shpellën Lupercal, vendi ku thuhet se foshnjat Romulus dhe Remus, ishin rritur
nën përkujdesin e një ujku. Shpella shtrihej në rrëzë të kodrës Palantine,
vendi ku besohej se vëllezërit kishin themeluar Romën.
Në
një shërbesë të pjellorisë, për shkak se Lupercus ishte një zot i barinjve, dy
dhi meshkuj flijoheshin në shpellë. Kjo u pasua nga sakrifica e një qeni, për
të përfaqësuar pastrimin, sepse qentë shpesh ruajnë kopetë. Gjaku i marrë nga
thika e flijimit lyente më pas ballin e dy Lupercitëve të zhveshur. Thika
pastrohej me një copë leshi të njomur me qumësht. Historianët kanë sugjeruar se
ky ritual është arsyeja pse Dita e Shën Valentinit lidhet me ngjyrat e kuqe dhe
të bardhë. Sipas tyre, e kuqja përfaqëson gjakun nga sakrificat, ndërsa e
bardha përfaqëson qumështin në lesh që fshin thikën të pastër, duke nënkuptuar
një jetë të re.
Pas
këtij rituali, ndiqte gostia dhe pasi stomaku mbushej, Lupercit prenin shirita
nga dhitë e flijuara të quajtura “tanga” dhe i zhytën ato në gjakun e kurbanit.
Më pas, Lupercit vraponin lakuriq nëpër rrugët e Romës, duke qëlluar me kamxhik
çdo grua pjesëmarrëse në këtë ritual, që ishte në një distancë goditëse. Shumë
prej tyre i mirëprisnin goditjet me kamxhik, duke zbuluar shpesh lëkurën e
zhveshur për t’iu ofruar këtij fshikullimi që garantonte mbetjen shtatzënë.
Romakët besonin se tanga do t'i bënte gratë pa fëmijë më pjellore, ndërsa do
t'i bekonin gratë shtatzëna me dhuratën e një lindjeje të lehtë.
Një
zakon tjetër gjatë Lupercalia ishte çiftimi i djemve dhe vajzave të reja
romake. Në një moment gjatë festivalit, emrat e vajzave të reja shkruheshin në
copa letre dhe futeshin në një kavanoz. Çdo i ri nxirrte më pas emrin e një
vajze nga kavanozi,duke fituar kështu të drejtën të kishte një partnere të
rastësishme. Partnerët e dalë nga ky short do të çiftoheshin së bashku, për
kohëzgjatjen e Lupercalia. Shumë nga kjo lidhje ishin të detyruar të qëndruan
së bashku, deri në festivalin e vitit të ardhshëm, disa madje ranë në dashuri
dhe u martuan.
Ndërsa
krishterimi përfshiu anembanë globin, shumë tradita pagane u përvetësuan dhe u
përshtatën në besimin e krishterë, ndoshta edhe duke bërë lëshime nga
autoritetet fetare për arsye të shtimit të besimtarëve nën tutelën e bindjes
shpirtërore.
“Lupercalia
ishte padyshim një gjë shumë e njohur, madje edhe në një mjedis ku të
krishterët [të lashtë] po përpiqen ta mbyllin atë”, shton Noel Lenski, profesor
i Klasikëve dhe Historisë në Yale, në një intervistë me NPR. "Kështu që ka
arsye për të menduar se të krishterët në vend të kësaj mund të kenë thënë, OK,
ne thjesht do ta quajmë këtë një festë të krishterë."
Në
shekullin e pestë pas Krishtit, Papa Gelasius I, ndaloi Lupercalia dhe në vitin
496 pas Krishtit, Kisha Katolike e shpalli 14 shkurtin një ditë për festën dhe
festimin e jetës së Shën Valentinit martir, që thuhet se ishte ekzekutuar më 14
shkurt 269 pas Krishtit.
Me
mbi 10,800 shenjtorë dhe shumë Shën Valentin, nuk dihet zyrtarisht nëse
historitë për Shën Valentinin ishin për një burrë apo disa burra të shkrirë së
bashku. Besimi më popullor thotë se ai ishte një prift në Perandorinë Romake
gjatë shekullit të tretë pas Krishtit, i ekzekutuar nën komandën e Klaudius II
për kryerjen e martesave në fshehtësi pasi perandori i kishte nxjerrë ato
jashtë ligjit.
Historia
thotë gjithashtu se ndërsa priste fatin e tij në burg, ai ra në dashuri me
vajzën e rojtarit të burgut. Pas përfundimit të dënimit të tij, Valentini
supozohet se i ka lënë një shënim lamtumire zonjës së re të nënshkruar
"Nga Shën Valentini juaj".
Më
pas ai doli nga burgu dhe eci drejt qëllimit më joromantik - vdekjes nga rrahja
dhe prerja e kokës.
Ndërsa
ne mund të mos e dimë kurrë të vërtetën e plotë për origjinën e Shën
Valentinit, historitë rreth tij theksojnë të gjitha atributet e tij, si një
figurë heroike dhe potencialisht romantike. "Mund të jetë një shpjegim i
përshtatshëm për një version të krishterë, të asaj që ndodhi në
Lupercalia," thotë Lenski.
Megjithatë,
lidhja e drejtpërdrejtë e 14 shkurtit me romantizmin e hapur dhe deklaratat e
dashurisë, duket se nuk ka filluar deri në më shumë se një mijë vjet më vonë,
përafërsisht gjatë Mesjetës. Poeti i famshëm anglez i shekullit të
katërmbëdhjetë, Geoffrey Chaucer, autor i "The Canterbury Tales",
shpesh vlerësohet si njeriu që bëri lidhjen. Në atë kohë besohej se zogjtë
evropianë filluan të çiftoheshin në mes të shkurtit, konkretisht rreth datës
14.
Geoffrey
Chaucer (rreth 1340-1400) shkroi "Parlement of Foules", (Parlamenti i
Zogjve) ose Asambleja e shpendëve, poezinë e përbërë nga rreth 700 rreshta,
duke bërë kështu një nga referencat më të hershme që Dita e Shën Valentinit
ishte një ditë për ata që janë të dashuruar.
Poetë
të tjerë ndoqën drejtimin e tij, duke përfshirë Shekspirin. Romantikët
ritreguan historinë, duke e kthyer ditën në një ditë të përkushtimit, dashurisë
dhe miqësisë. Që atëherë e tutje duket se të dashuruarit nisën t'u dërgojnë
shënime romantike të dashurave të tyre në ditën e Shën Valentinit.
Industrializimi
gjatë shekullit të tetëmbëdhjetë i bëri gjërat edhe më të lehta për çiftet e
goditura nga dashuria, me prodhimin masiv të kartave të ilustruara romantike.
Rrënjët pagane të asaj kohe ishin ende shumë të shfaqura dhe mjaft popullore,
madje sinjifikative, me imazhet e Cupidit, perëndisë romake të dëshirës dhe
dashurisë, që shpesh zbukuron ofertat, suveniret, dhuratat dhe dekoret festive
të kësaj dite.
Nga: history.co.uk
Përgatiti: Albert Vataj