| E diele, 15.10.2023, 07:52 PM |
DY FJALË PËR LUFTËTARIN, RAPSODIN DHE HUMANISTIN ARIF ISLAMIN
Nga
Sami Islami
PAK HISTORI
Duke
i lexuar librat e bashkëvendësit tim, Gani Ratkocerit “100 VJET PAVARËSI”,
Tiranë, 2012 dhe PROFESOR AHMET GASHI, “MËSUES I POPULLIT” RILINDASI I FUNDIT,
Tiranë, 2005, përveç tjerash, kam gjetur
mjaft të dhëna për jetën e gjyshit tim Arif Islamin (Reçicën), prej
shpërnguljes se tij nga trojet etnike në vitin 1878, e deri me vendosjen e tij
në fshatin Llugaxhi. Gjyshin tim, bashkë me qindra e qindra shqiptarë të tjerë,
pas Kongresit të Berlinit, pra pas vitit 1878,
ushtria serbe i përzuri nga trojet e veta. Të parët tanë ishin nga
fshati Reçicë, që gjendet në mes të Prokuples dhe Leskovcit.
Shumica
e të shpërngulurve edhe sot e ruajnë mbiemrin e vendit, Reçica, Ratkoceri,
Byqmeti, Konjufca, Tmava, Magashi... Qysh më ka treguar baba Islam, djali i
vogël i gjyshit Arif, autoritetet turke të kohës, refugjatët i lejuan të qëndronin për tri vite në kodrat e
Gadimes. Më pas ata i zhvendosën në një djerrinë mbuluar me kaçuba në perëndim
të Gadimes, ku jetojnë edhe sot. Të parët e tanë u detyruan të hapnin toka pune
dhe troje për banim. Kjo u bë e mundur duke i pre dhe nxjerrë me rrënjë këto kaçuba.
Edhe emri i vendbanimit të ri u quajt
“Llugaxhi” (që vjen nga fjala sllave “llugë” që domethënë “kaçubë”). Llugaxhia
u krijua më vitin 1883. Me rastin e vendosjes këtu, stërgjyshi im Islami, qe më
i vjetri nga Reçicët. Në këtë vit, u vendosën edhe muhaxhirët e tjerë,
Retkocerët, Konjufcët e Byqmetët. Më vonë u vendosën Magashët, Llapashticët,
...Gashët dhe Qykollët (Në lidhje me këtë shih: Fetah Reçica, TRUNGU
GJENEALOGJIK I BILALLIT, Prishtinë, 2004, f. 10).
ARIFI ISLAMI (REÇICA)
PJESËMARRËS I LUFTËS SË KAÇANIKUT
Perandorisë
Osmane, me humbjen e luftës kundër Rusisë më vitet 1877-1878, filluan t’i
lëkundeshin themelet. Por ajo, si një ulkonjë e plagosur, shikonte t’i mbante
të nënshtruar shqiptarët, por jo edhe
popujt tjerë (serbët, malazezët, bullgarët dhe grekët). Porta e Madhe këtyre
popujve, u kishte dhënë autonomi, nga se
e kishin në krah aleatin e fortë Rusinë.
Fatkeqësisht
shqiptarët, në këtë kohë, nuk kishin asnjë aleat, prandaj të vetmen rrugë që
kishin, ishte të luftonin vetë për t’u çliruar nga zgjedha Otomane.
Kryengritjet e shqiptarëve me në krye Isa Boletinin, Hasan Prishtinën e patriotëve të tjerë u përhapën gjithandej Kosovës. Kjo ndikoi që
të organizoheshin kryengritje nga një
vilajetet në tjetrin, si në vilajetin e Shkodrës, Manastirit, Janinës, e
veçanërisht në vilajetin e Kosovës. Sa më shumë që Turqia po përpiqej me dhunë
t’i shtronte shqiptarët, aq më shumë tek ata po shtohej rezistenca, zemërimi
dhe urrejtja ndaj Perandorisë.
Lufta
e Kaçanikut ndodhi më 1910, kur gjyshi Arif ishte në moshën e re. Në këtë luftë, nën udhëheqjen e Idriz
Seferit, u mobilizuan luftëtarë nga
mbarë Kosova. Kësaj lufte iu bashkua edhe Arif Reçica (Islami), bashkë me vendasit
e tij Sefë Reçicën dhe Qerkin Ratkocerin.
Si
pjesëmarrës i drejtpërdrejtë i Luftës së Kaçanikut, gjyshi Arif flet për
atmosferën dhe entuziazmin e luftëtarëve
para se të fillonte lufta. Ja si e përshkroi ai këtë moment:
“Kur
filloi dita me zbardhë majat e maleve ne
ishim ba gati për udhë. Të gjithë prisnin me padurim të niseshim. Na dukej
vetja, jo sikur shkonim në luftë, por si në dasëm. Secili nga ne shikonte në
drejtim të majës së Lubotenit, që sa kish fillu t’i dukej maja e bardhë ...
Para
nesh qëndronin kapedanët, që herë mbas here shikonin në drejtim të kullës ku ishte Idrizi me shokët e tij. Ma tutje ishin kuajt
e kapedanëve dhe udhëheqësve që mezi i
mbanin.
Ndërkohë
doli nga kulla Idrizi dhe po vinte drejt nesh. Menjëherë u dëgjuan të thirruna
të forta : “Nuk duam Hyrjet, duam katër vilajete”. Kur u afrue Idrizi pranë
nesh bani me dorë që të pushonim .
Thirrjet u prenë menjëherë. Ai na tha
këto fjalë:
”Vllazën!
Sot po nisemi me e zanë Grykën e Kaçanikut dhe grykat e tjera të rëndësishme.
Atje do t’i tregojmë Turqisë dhe Evropës se ne luftojmë për trojet tona, për
lirinë tonë. Na nuk do të luftojmë as për mbret as për krajl, siç shkruajnë ata
nëpër gazeta. Pra, të tregojmë trimni e urtësi ashtu si të parët tanë, që t’u
japim me kuptue atyne se na nuk jemi hajdutë që duem me plaçkitë mallnat e
Turqisë e të Evropës nëpër pampura (trena S.I.), por ushtarë të bindun të
vatanit”. (Gani D. Ratkoceri, 100 VJET PAVERËSI, Tiranë, 2012, f. 143).
Luta
e Kaçanikut qe një nga luftërat më të mëdha që kishin ndodhur ndonjëherë në
trevat shqiptare. Turqit nuk arritën dot t’i thenin shqiptarët. Por, derisa
Turqisë po i vinin pa ndërpre forca të reja, kryengritësit shqiptarë po prisnin kot. Ata po luftonin pa
kompromis me ato forca që i kishin. Fronti i luftës po zgjerohej gjithandej,
duke u rrezikuar rezistenca në disa pika
të tjera.
Me këtë rast Idriz Seferi u detyrua t’i
shpërndante forcat kryesore në ato krahina, që ta vazhdonin luftën kundër
armikut dhe agjentëve të xhonturqve. Por
ai, taktikisht, mbajti me vete disa
forca të tjera; kryesisht forcat e
Karadakut dhe disa vullnetarë të lagët, që ishin pjesëmarrës të Betejës së Kaçanikut, në mes tyre edhe Ramë Pirën,
Islam Pirën, Ivë Markun, Ramadan Zaskokun, Durrajt e Kaçanikut, Hamdi Kurtshin,
Arif Reçicën (Islamin), Qerkin Ratkocerin e shumë të tjerë.
Siç
shkruan autori në librin e tij, gjyshi nuk kishte qenë thjesht vetëm një
luftëtar. Ai kishte qenë edhe bashkëpunëtor i ngushtë i Idrizit. Bile, në një
nga bisedat e lira strategu Idriz i
kishte thënë gjyshit:
Arifo,
ti je i pa shkollë, por i ri dhe mendje thellë. Prandaj shikoji mirë luftërat
që po bajnë këta djem e mundin që po heqin për ta pa të lirë tokën shqiptare.
Tregoju atyne që do të vijnë pas nesh që t’mos na mallkojnë, në kjoftë se nuk
arrijmë ta çlirojmë tash për tash tokën tonë
nga hasmi shekullor. Sa u përket turqve, unë kam shumë besim se do ta
çlirojmë shpejt. E keqja ma e madhe asht se tokat tona i lakmojnë shumë fqinjët
tanë dhe këta i ndihmojnë dërzhavat ( shtetet S.I.) e mëdha. Ju e shikoni edhe
vetë! Jo vetëm që nuk na ndihmuan për me luftu kundër armikut të përbashkët, që
na deri dje i kemi ndihmu për m’u çliru, por e ndihmojnë atë, që të na shtypi
sa ma shpejt dhe egërsisht” (Po aty f. 189).
Pasi
që Durgut Pasha nuk arriti ta thyente
rezistencën shqiptare me luftë, atë e arriti me tradhti, siç ishte rasti i
tradhtarëve Rrustem Kabashit, Prenk
Pashës së Mirditës, Shaban Binakut të malësisë së Gjakovës (po aty f. 200). Tradhtari Rrustem Kabashi u
del vullnetarëve lumjanë (rreth 8000 sish), të cilët kishin mësy Kaçanikun për
t’i ndihmuar Idriz Seferit dhe u thotë që të ktheheshin se Sulltani ua kishte
pranu kërkesat e shqiptarëve. Në mungesë të forcave shtesë lumjane, Idriz
Seferi urdhëron që kryengritësit të tërhiqeshin nga pozicionet.
Beteja
e Kaçanikut përfundoi. Megjithatë, sipas
shumë kronikanëve, ajo luftë hyri në histori si nga betejat më të lavdishme që
njeh ballafaqimi i popullit shqiptar me një perandori. Bile këtë betejë autori
i librit Gani Ratkoceri e krahason me betejën e Termopilëve të mbretit
legjendar të Spartës Leonidha I, i cili vdiq
në luftë kundër Persianëve më vitin 488 para Krishtit. Ngjashmëria është
se Idrizi ka përdor të njëjtën strategji luftarake si spartakët në ngushticën e
Termopilëve.
ARIF ISLAMI (REÇICA)
“HOMERI I SHQIPËRISË”
Unë kam dëgjuar se gjyshi im, Arifi, kishte pasur një talent të rrallë në
recitimin e këngëve kreshnike, por edhe në tregimin e përrallave e anekdotave etj. Për herë të
parë, për talentin e gjyshit Arif shkroi Gani
Demir Ratkoceri në librin “PROFESOR AHMET GASHI- MËSUES I
POPULLIT-RILINDASI I FUNDIT , i cili pohon se Arif Reçica (kështu e quan
autori) është rapsod dhe recitues i jashtëzakonshëm i këngëve kreshnike”.
Me
rastin e vizitës së Profesor Ahmet
Gashit, dajëve të nënës së tij, në Llugaxhi ( tek Bislim Reçica), të cilën vizitë e organizoi Sahit Islami,
profesor Gashi e vizitoi edhe gjyshin tim Arif
Islamin (Reçicën). Profesori mrekullohet kur kupton se gjyshi Arif ishte
në gjendje t’i recitonte pa ndërpre mija
vargje të këngëve kreshnike! Gjyshi im ishte me një sy (se njërin e kishte
humbur në luftë) dhe me një këmbë e me mjekër të bardhë. Pra edhe nga pamja i
përngjante tamam Homerit grek, prandaj profesori Ahmet Gashi, e pat quajtur, kujtoj, me të
drejtë “Homeri i Shqipërisë”!
Me
rastin e emërimit të profesor Ahmet Gashit drejtor i Gjimnazit të Prishtinës, nga
viti 1944 deri më 1945, ai e pat dërguar profesor Ymer Berishën në Llugaxhi, që ta mblidhte
gjithë këtë thesar nga goja e gjyshit tim,
Arifit. Profesor Ymeri ishte edhe stenografist. Ai ndejti në fshat
dy javë dhe e kreu këtë detyrë, por për
fat të keq, më pas , atë e vanë komunistët (rreth vitit 1946), kështu që bashkë me të humbën edhe regjistrimet
stenografike të këngëve kreshnike, përrallave dhe të anekdotave të gjyshit Arif.
ARIF ISLAMI (REÇICA)
EDHE SI FILANTROP
Përveç
këtyre, xha Arifi ishte bujar dhe, siç thonë njerëzit e kohës së tij,
zemërgjerë. Në vitin 1912 ushtria serbe e masakron fshatin Grackë, i cili gjendej buzë rrugës
Lipjan-Shtime, kilometri i tretë.
Ai fshat nuk ekziston më, por edhe sot e kësaj dite aty gjenden
gërmadhat që kanë mbetur nga shkatërrimi
serb. Vlen të theksohet se banorët
e fshatit Grackë (Reçicët) janë
të një gjaku me Reçicët e Llugaxhisë.
Sipas
të dhënave që disponojmë, duke kaluar ushtria serbe afër fshatit, dikush (nga
fshatarët) paska shti me armë. Ushtria serbe, këtë incident, e paska marrë si provokim, prandaj e
rrethojnë fshatin dhe i masakrojnë të gjithë banorët. Pasi e bënë këtë plojë,
ata i fusin në një ahur të gjitha gratë,
vajzat dhe fëmijët e vegjël. I ngujojnë aty dhe ahurit ia vënë flakën. Ushtria
merr rrugën e marshimit kah Shtimja. Siç thuhet disa gra e vajza, duke e parë
vdekjen me sy, me përpjekje titanike për të shpëtuar, arrijnë ta thyejnë derën dhe dalin të gjitha
jashtë. Duke dalë , tamam si në filmat e Hiçkokut, bie një tra mbi një djep dhe
e mbytë një fëmijë disa muajsh. Gratë dhe vajzat, të tmerruara, nisen
drejt fshatit Llugaxhi, tek kushërinjtë
e tyre. Vendosen përkohësisht në Llugaxhi dhe në ditët në vijim secila grua shkon në
gjinitë e tyre, kurse vajzat sistemohen te kushërinjtë e vet. Njëra prej
grave të mbijetuara, që kishte qenë shtatzënë, shkon tek prindërit e saj në
Llojza të Koshares. Aty lind një djalë dhe ia lënë emrin Sahit, ( nëna ia lë
emrin të babës së tij që u vra në Grackë). Gruaja martohet sërish, po tash
në Babush të Muhaxherëve. Burri nga martesa e dytë merr vesh se djali
është nga fisi Reçicë, prandaj e sjellin në Llugaxhi.
Me
t’u njoftuar se po pritet të adoptohet një fëmijë i gjakut të vet, që i kishte shpëtuar
masakrës së Grackës, pa asnjë hamendje gjyshi
Arif e merr Sahitin dy vjeçar në shtëpi dhe e rritë si djalë të vetin.
Meqë gjyshi i kishte pasë dy gra, me fëmijën do të merrej gruaja e parë e gjyshit,
Rahimja, me të cilën gjyshi nuk kishte pasur fëmijë. Gjyshi i kishte pasur tre
fëmijë të tjerë ( tre djem) me Ajnishahen, pra me gruan e dytë. Fëmija i parë,
i cili i jetoi (se deri atëherë i kishin pasë vdekur të gjithë fëmijët ende
foshnje) ishte xhaxhai im Shabani, i dyti Hetemi dhe i treti, babai im, Islami.
Ishte
kohë e vështirë. Njerëzit mezi ia dilnin ta siguronin ekzistencën. Megjithatë
gjyshi bëri një veprim jashtëzakonisht
të rrallë për ato kushte. Gjyshi asnjërin nga djemtë e tij nuk çoi në shkollë
mu për shkak të këtyre kushteve. Por, për të treguar shpirtin e tij bujar, në shkollë e çoi vetëm Sahitin, i cili e
mbaroi shkollën fillore në
Llugaxhi. E vazhdoi shkollën e
mesme për hoxhë në Medresën e Madhe
të Shkupit. Pastaj punoi në Prilep, prej nga, pastaj, vjen në Ferizaj.
Sahiti
nuk ishte i kënaqur me profesionin e hoxhës dhe, më vonë, e kryen Shkollën e
Lartë për histori në Gjakovë. Më vonë shpërngulet në Prishtinë dhe punon si
arsimtar i historisë. Në Llugaxhi ai vinte shpesh me gruan e tij Zekijen dhe me
fëmijët Merfiden, Nehatin dhe Agimin.
Me
rastin e emërimit të Ahmet Gashit drejtor të gjimnazit në Prishtinë Sahiti
nis punën si arsimtar i historisë. Kështu pra ai qe
intelektuali i parë i Llugaxhisë, por që jetonte në Prishtinë dhe punonte në gjimnazin e qytetit, mision ky
shumë i lartë për të përhapur dritë për gjeneratat që do të vijnë...