| E marte, 29.08.2023, 08:00 PM |
SHKOLLA SHQIPE E VITIT 1889 NË MARTANESH
Nga
Lutfi ALIA
Malësorët
e Martaneshit, historikisht janë shquar për patriotizëm, kulturë dhe
arsimdashës. Gjatë mesjetës ashtu si në te gjitha vendet europiane dhe në
trevën e Martaneshit, shkollat funksiononin në mjediset e kishave. Nga shekulli VI e në vazhdim, Abacia Benedektine Shën
Maria Hyjëlindëse e Martana (nga 1550 Martaneshi), kishte dhomat e shkrimit - scriptorium
monasticum, ku murgjërit vendas realizonin dorëshkrime të ungjillëve,
kodikë, mesharë, inkubula, epistolare, tekste katekizme, formula pagëzimi,
regjistra të lindjeve dhe të vdekjeve të banorëve, regjistra celebrimi martese,
tekste lutjesh etj. Kjo abaci dhe katedralia e Shen Gjon Pagëzorit, kishin
bibliotekat dhe shkollat e arsimimit të fëmijëve, si dëshmojnë ipeshkëvët që
kanë shërbyer në këtë trevë. Studiuesi Valter Shtylla thekson se në Abacinë
Shën Maria Hyjëlindëse ishte dhe seminari për përgatitjen e
priftërinjve të rinj arbëror, të cilët më pas vazhdonin studimet në teologji në
Padova
dhe qytete të tjera italiane. [Valter Shtylla, Të
dhëna mbi identifikimin e Abacisë së Shën Mërisë në Martanesh, Formula, 78.]
Në
vitin 1594, At Aleksander Kumuloviç, arbërorët Tomë Pelessa dhe prifti Amano
Duka, gjatë vizitës në Martanesh, në Abacinë e Shen Aleksandrit në Val,
organizuan kuvendin e prijësve arbëror për organizimin e kryengritjes
anti-osmane, si dhe shpërndanë tekstin e katekzimës në gjuhën shqipe, të
shtypur në Kolegjin e Loretos. [Miroslav
Vanino, Vela i prinosi. Nova Tiskara. 1986, pp. 112 – 118. Botuar në revistën
“Orientalia Christiana Periodica. Roma Nr. 1, 2004]
Pra
krahas pagëzimit në gjuhën arbërore me formulën e pagëzimit të Ipeshkëvit Pal
Engjëlli dhe katekizma në Martanesh zhvillohej në gjuhën e arbërorëve. Në
shekujt XVII – XVIII, kishat e Martaneshit të Dioqezës së Kunavisë, kishin
veprat në gjuhën arbërore të Pjetër Budit (botuar ne Roma më 1636 – 1640),
veprat e Pjetër Bogdanit (Botuar në Padova në vitin 1685) dhe veprën
“Osservazioni gramaticali nella lingua Albanese”, botim i vitit 1716 nga Françesko
Maria da Lece, si dëshmohet në relacionet e ipeshkëve të Kunavisë, dërguar
Propogandës Fide në Roma. [L. Alia. Shkollat në gjuhë shqipe, Dixit 2,
botimet M&B, 2017, faqe 50 - 54]
Atdhedashuria,
arsimimi dhe ruajtja e kulturës arbërore, ishin faktorë me rëndësi, për mbijetesën, ruajtjen e gjuhës
amëtare dhe të identitetit kombëtar të
popullit tonë. Në periudhën e
vështirë të pushtimit pesë shekullorë nga
Perandoria Osmane, populli
yne i rezistoi presioneve të adminsitratës turke, që synonte të shkatërronte
identitetin tonë kombëtar. Në fund të shekullit XV, sulltan Bajaziti II,
urdhëroi përdorimin e detyrushëm të gjuhës osmane në administratë. Sulltan
Sulejmani I Kanuniu, me ligje të rrepta urdhëroi mbylljen e shkollave arbërore,
ndërsa më 31 maj 1775, sulltan Abdyl Hamiti I, nxorri fermanin famëkeq, për
ndalimin e të folurit dhe shkrimin në gjuhën arbërore. Megjithë këto vendime të
egra për të shkatërruar identitetin tonë kombëtarë, populli ynë i rezistoi
reprazaljeve të administratës osmane,
eruajti gjuhën,
traditat, doket dhe kulturën autoktone.
Deri në vitin 1886, në trojet arbërore kishte mbi 2000 shkolla në gjuhët
osmane, greke, bullgare, serbe dhe italiane, por nuk kishte asnjë shkollë në
gjuhën arbërore. Kontributi i atdhetarëve të Rilindjes tonë Kombëtare Pandeli
Sotiri, Petro Nini Luarasi, Thoma Avrami, Nuçi Naçi etj., u konkretizua më 7
mars 1887, me hapjen në Korçë të mësënjëtores së parë të gjuhës shqipe, një akt
i lartë patriotik për përhapjen e diturisë dhe rizgjimin e ndërgjegjies sonë
kombëtare. Rilindasit tanë hartuan tekstet e para për nxënësit e kësaj shkolle
dhe të tjerave që u hapën në vazhdim, kështu Sami Frashëri në vitin 1886 botoi “Abetare
e Gjuhës Shqype” dhe librin e gramatikës shqipe; Jani Vreto hartoi librin e
arithmetikës; Naim Frashëri librin e historisë etj, etj. Tekstet mësimore
shquheshin për nivel didaktik, për përmbajtje kulturore dhe patriotike dhe u
përdorën në shkollat e tjera që u hapën në vazhdim në Ohër, Pogradec, Elbasan, Manastir,
Reka, Ersekë, Prizren etj, etj. Nxënësit e këtyre shkollave u formuan me dije,
u edukuan me frymë të lartë atdhedashurie, u bënë dishepuj të denjë të
ideologjisë sonë kombëtare, shumë prej tyre u bënë mësues dhe përhapën diturinë
në trojet mbarë shqiptare, shumë të tjerë u bënë luftëtarë të devotshëm në
luftën për pavarësinë nga Perandoria Osmane.
Treva e Martaneshit, historikisht ka qenë në vartësi
administrative të Elbasanit. Malësorët e kësaj treve të thellë malore kishin
raporte miqësie dhe bashkëpunimi me patriotët elbasanas, si me Aqif Pashën,
Ahmet Daklin, Ali Hysen Çaushin, Ali Çeliramën, Ymer Bej Ohri etj, të cilët
kishin ndikuar, që martaneshasit të përfshihen në të gjitha lëvizjet patriotike
për pavarësi dhe progres shoqëror dhe në lëvizjen për hapjen e shkollave në
gjuhën shqipe. [Hilmi Dakli, Ahmet Dakli, botimi II 2017, faqe 45 - 47]
Shprehje e
kësaj vartësie dhe
bashkëpunimi arsimoro-kulturor, është nëndialekti i gegënishtes të “ëmbël”
të
Martaneshit,
njëlloj si e folmja elbasanase. N? ruajtjen
e vlerave patriotike, kulturore dhe arsimore të martane-shasve, ka ndikuar Urdhëri
Mistik dhe autonom i Bektashijve, i shquar per karakterin liberal, tolerant, paq?sore,
arsimdashës dhe patriot. Që në zanafillat e përhapjes në trojet shqiptare, bektashizmi i ka kryer shërbesat
dhe ritet fetare, vetëm në gjuhën
shqipe, ndryshe nga besimet e tjera fetare. Naim Frashëri ka thënë: “Bektashizmi
është filozofi e shprehur
në besim, në letërsi, në art, në arkitekturë, në mënyrën e jetesës,
në patriotizëm dhe në shqiptarizëm”. Personifikim i këtyre virtyteve ishte
Jashar Krena, Babai i Teqeve të Martaneshit, i cili u shqua në organizimin e
lëvizjeve kundër turqëve, ashtu dhe në hapjen dhe funksionimin e shkollës së
parë shqipe në këtë trevë të thellë malore.
Shkolla e parë në gjuhën shqipe në vitin
1889.
Në mars të vitit 1889, Baba Jashar Krena
mori leje në administratën e Sanxhakut të Elbasanit, të hapte shkollën Sibjan-mejtepi,
tip shkolle fillore ku mësoheshin elemente fetare islame, shkrim-lexim në
osmanisht dhe arithmetikë, por “fshehurazi” mësohej dhe shkrim – këndim në
gjuhën shqipe. Gjuha dhe kultura islame nuk praktikoheshin në ritet fetare të
bektashijëve, sepse si theksuam, bektashijtë i
zhvillonin vetëm në gjuhën shqipe, andaj Baba Jashari me
dëshirën e madhe për t’iu dhënë fëmijëve dituri dhe kulturë arbërore, organizoi
dhe mësimin në gjuhën shqipe në këtë shkollë, që funksiononte në një dhomë në
katin e parë të ndërtesës të Tqes së Madhe në fshatin Peshk.
Historikisht, kjo
është shkolla e parë në gjuhën shqipe e Martaneshit, e hapur në mars 1889 Baba
Jashari mori mësues dibranin Haxhi Kola, të cilit i paguante rrogë me 100 grosh në
muaj, i garantonte ushqimin dhe fjetjen në mjediset e Teqes së Madhe. Mësuesi Haxhi Kola i’u mësonte fëmijëve shkrim-këndim në gjuhë shqipe. Nxënësit e parë të shkollë së Martaneshit ishin Sul Leka, Myslim Grrica, Rrem Çela,
Sul Cuka, Kamber Haslika, Murat Zhaboli, Hasan Gjoni, Ramiz Kotja, Beqir Zhaboli, Haxhi Gjyla, Shaqir Alhasa, Lam
Cani, Isuf Kenga, Musa Alhasa, Bajram Bami, Ramiz Gjyla, Dik Peshku,
Emin Kurti. Shkollën e frekuentonin dhe dy dervishët martaneshas Ramadan Cani e Avdi Cuka, që
ishin në
shërbim të
Teqeve të Martaneshit. [Selim Kaliçani, Historia e
baballarëve të Teqes së Martaneshit. Tiranë, 1997]
Abetarja e Gjuhës Shqipe e Sami Frashërit, botuar në Bukuresht në vitin 1886, e përdorur nga nxënësit e shkollës së Martaneshit dhe fragment
nga vepra në gjuhë shqipe “Qerbelaja” e Naim Frashërit
Në verën e vitit 1889, në Martanesh
erdhi Said Najdeni,
miku i Baba Jashar Krenës. Saidi (Hoxhë Voka), gjatë vitit 1888 kishte hapur disa shkolla
në Dibër, ku iu mësonte
djalërisë shkrim-këndimin në shqip. Në këto shkolla Said
Najdeni shpërndau abetaren e Sami Frashërit
(botuar më 1886 në Bukuresht), madje i
dhuroi disa abetare Baba Jasharit dhe
ashtu si në shkollat e Dibrës
dhe në Martanesh, mësuesi patriot Said
Najdeni përhapi kumtin e zgjimit kombëtar dhe si raportonte konti A. Kral,
konsulli austro-hungarez në Manastir: “Me këtë
abetare, mësuan të shkruanin
në gjuhën shqipe me qindra banorë”.
Në bisedat me banorët Said Najdeni theksonte: “Me gjuhën shqipe ruhet mëmëdheu, me shkollën mirësohet kombi!” [M.H.D;
Said Najdeni (Hoxhë Voka, Fondi XII/1, Dosje patriotësh, Dosja nr. 495]
Më 30 mars 1895, me rikonstruktimin e Teqes
së Madhe në Peshk, në katin e parë u përgatit një dhomë me hapsirë më të gjërë
dhe më kushte më të mira, për të sistemuar numër më të madh nxënësish. Abetaret, librat
e shtypura me alfabetin shqip
të Stambollit dhe fletoret,
i dërgonte Said Najdeni, madje në vitin 1900 i dhuroi
shkollës së Martaneshit dhe abetaren që kishte hartuar ai vetë, si dhe veprën
në shqip “Qerbelaja” e Naim Frashërit, e botuar në Bukuresht në vitin 1895. Ky libër,
i shtypur me alfabetin e Stambollit është ruajtur nga Shaban
Kotja, çka dëshmon se në fund të shekullit XIX, djemtë martaneshas, që kishin
frekuentuar shkollën në gjuhë shqipe, lexonin këtë vepër dhe vepra të tjera të
rilindasve. [Hysa M. Said Najdeni - Hoxhë Voka, veprimtari i Lëvizjes dhe
Rilindjes Kombëtare. Harper Woods: Albanian Islamic Center, 1992, f. 3-5] [Lutfi
Hanku. Baba Jashar Krena, bektashiu që beri histori në Martanesh. Gazeta
Bulqiza, Nr. 1. Maj 2015].
Në vitet 1895 – 1900, në mbështetje të shkollës
së Martaneshit, ndihmoi patrioti Hamdi Ohri, i cili sa herë vinte për të takuar Baba Jasharin, sillte abetare dhe tekste
shkollore në gjuhën shqipe. [Eugen Shehu. Hamdi Bej Ohri, i
kundërvihej politikës mashtruese të Tuqëve të rinjë. Bota sot, dhjetor 2015]
Nga viti në vit,
shtohej numëri i nxënësve. Ndër djemtë martaneshas, që frekuentuan shkollën në vitet 1900 - 1905 ishin: Sali Feza, Veli Hidri, Rrem Rrushi, Haxhi
Bami, Rrem Gjyla, Hysen Demiri,
Murat Koçi, Rustem Zguri, Sul Gjoni, Halil Rrushi, Kamber Peshku, Hysen Kenga, Ram Dervishi, Beqir Dervishi, Riza Kenga, Korb Leti etj, etj. Sali
Feza, i cili e kish filluar mësimet ne klasën e parë në vitin 1900 tregonte:“Mësimin e fillonim me lexim dhe shkrim në shqip. Lexonim
abetaren me zë të lartë. Nuk kishim lapsa as fletore, por sejcili prej nesh kishte nga një pllakë, ku shkruanim me shkumës, që mësuesi i përgatiste me copa guri gëlqeror, që i mblidhte
në shpellën e Mansit.
Mësuesin e thërrisnim Efendi. Ishte tepër i rreptë. Na binte duarve
me thupër thane
kur përgjigjeshim gabim, ose kur bënim ndonjë prapësirë. Mësimi më i vështirë ishte arithmetika, por më shumë na pëlqente
historia, se dëgjonim tregimet për luftat e Skenderbeut, për lidhjen
e Prizrenit dhe sidomos për
vëllezërit Frashëri, që ishin bektashij të shquar”.
Prill 1902 - Tubimi i Martaneshit për
hapjen e shkollave të reja në gjuhë shqipe.
Në prill 1902,
në Teqen e Ballejës, u organizua
një tubim me patriotët nga Dibra, Shkodra,
Elbasani, Tirana dhe Mati, të cilët diskutuan çështien
e hapjes dhe të funksionimit të shkollave në gjuhën shqipe, një ndër problemet e mprehta
të çështies kombëtare. Në takim morën pjesë: Aqif Pasha dhe Ahmet Dakli nga Elbasani, Dom Ndre Mjeda nga Shkodra,
Abdi Toptani dhe Murat Toptani nga Tirana, Rexhep Pashë
Mati nga Mati, Hasan Moglica nga Okshtuni,
Said Naideni nga Dibra
dhe Baba Jashar Krena i Martaneshit.
Dom Ndre Mjeda në kujtimet e tij tregon: “E përgëzuam
Baba Jasharin për aktivitetin e shkollës së gjuhës shqipe në Martanesh dhe mes
nesh shkëmbyem mendime dhe sugjeruam, që në shkollat e gjuhës shqipe që ishin
hapur në shumë treva, të përdorej alfabeti i Stambollit, i hartuar nga
Shoqëria e të Shtypurit
Shkronja Shqipe, e themeluar
në vitin 1879”. Në ato vite, ishin
në përdorim disa alfabete si i Zef
Jubanit i vititi 1860 me 36 germa, alfabeti i arbëreshëve i miratuar në vitin
1895 në Kongresin Gjyhësuer Shqiptar në Koriliano – Itali, alfabeti i shoqërisë
“Bashkimi” i vitit 1899, alfabeti i shoqërisë “Agimi” i vitit 1901, ashtu si përdoreshin
edhe alfabete me grafema greke, me hieroglife turke dhe arabe. Pjesëmarrësit
në këtë tubim njëzëri vendosën, që krahas shkollave ekzistuese, të hapeshin dhe shtatë
shkolla të tjera në Diber, në Mat dhe në fshatrat
e Tiranës. [Dylejman
Karaj. Treva e Matit, vendi ku lindi shtetari reformator, që çimentoi themelet
e Pavarësisë se Shqipërisë. Burrel, 2012] [L. Alia. Dixit 2, Kongresi
gjuhësuer Shqiptar, i vitit 1895. Tiranë 2017, faqe 63]
Alfabetit të gjuhës shqipe në Kongresin e Manastirit –
nëntor 1908.
Me iniciativën e shoqërisë “Bashkimi”, më 14 – 22 nëntor 1908, në Manastir,
u mblodh Kongresi
i Alfabetit të Gjuhës Shqipe.
Në këtë tubim
patriotik, dijetarët shqiptarë unifikuan
dhe njëzëri miratuan alfabetin
e gjuhës shqipe,
atë që përdorim aktualisht
dhe njëkohësisht, kongresi
vendosi, që në trojet shqiptare
të hapen sa më shumë shkolla
laike shqipe dhe të riorganizoheshin ato ekzistuese,
të veprohej për çeljen e një shkolle normale për pergatijen e mësuesve, ashtu
si sugjeruan detyra organizative në lidhje me veprimtaritë botuese. [Aleks Buda. Alfabeti i gjuhes Shqipe dhe Kongresi i Manastirit 14 – 22
nëntor 1908. Studime, materiale, dokumenta. Tiranë 1972] [Tomorr Osmani.
Historia e alfabetit. Udha e shkronjave shqipe. 1999, f, 461- 96]
Gjatë vitit 1908, Shoqëria “Bashkimi” krijoi një komision
për mbledhjen e ndihmave për shkollat shqipe në Sanxhakun e Elbasanit, për
blerjen e librave dhe pagesën e rrogave të arsimtarëve. Adminsitrimi i këtyre
fondeve është pasqyruar me dëftesa pagese nga vëllezërit Dakli, të cilët në
regjistrin e llogarisë të dhjetorit 1908, kanë prezantuar listën e pagesës të rrogave
të mësuesve të 13 shkollave të kazasë të Elbasanit, të tre shkollave të Shpatit
dhe të shkollës së Martaneshit. [Hilmi Dakli, Ahmet Dakli, botimi II 2017,
faqe 31 - 36]
Pas shpalljes se
Konstitucionit turk, rezulton se në vitet 1908 - 1909, Qarku i Elbasanit, krahasuar
me trevat e tjera shqiptare, kishte hapur më shumë shkolla për mësimin e gjuhës
shqipe, ashtu si kishte aktivizuar shumë mësues në shkollat ekzistuese dhe për
shkollat e reja që po hapeshin në fshatrat.
Në kuadrin e
forcimit të shkollave ekzistuese, Shoqëria Bashkimi e Elbasanit, në mars të vitit
1909, dergoi në shkollën e Martaneshit mësuesin Hasan Hoxholli, bektashi dhe myhib i Teqes të Elbasanit,
por kishte qenë mësuesi
i shkollës fillore “Hamidije” në qytetin e Elbasanit. Baba Jashari i Teqeve të Martaneshit, e
mirëpriti mësues Hasanin dhe i garantoi
ushqimin dhe fjetjen në mjediset e
Teqes, ndërsa rrogën ia paguante Shoqëria “Bashkimi” e Elbasanit. Gjatë viteve që shërbeu në Martanesh,
mësues Hasan Hoxholli ndikoi
në shtimin e numërit të fëmijëve në shkollë. Në vitin
1909 në shkollën e Martaneshit u regjistruan 22 nxënës dhe në vitet pasuese u shtua dhe më shumë numëri
i tyre.
Gazeta “Bashkimi i Kombit” për Baba Jasharin dhe shkollën shqipe në
Martanesh.
Për kontributet patriotike të Baba Jashar Krena dhe për shkollën e gjuhës
shqipe në Martanesh, patrioti elbasanas Kamo Sejdini botoi një shkrim në
gazetën e përjavëshme “Bashkimi i Kombit” e ditës së enjte 22 tetor 1909, No 7.
Artikulli është shtypur në dy
pjesë: një si kryeartikull, në qendër të faqes së parë me germa më të mëdha se
të gjithë artikujt e tjerë dhe krah tij i njëjti shkrim me germa të vogla, si
ato të artikujve të tjerë. Kjo gazetë
botohej në Manastir dhe ndonëse ky numër i gazetës dilte një vit pas Kongresit
të Manastirit, i cili miratoi alfabetin e unifikuar të gjuhës shqipe, redaksia
vazhdonte të shtypte artikujt me alfabetin e Stambollit, megjithatë kjo
rrethanë nuk ia ul vlerat kësaj gazete e përkushtuar në mbrojtjen e të drejtave
të kombit, si shkruhet në testatën (Mbron të drejtat Kombjare).
Artikulli i Kamo
Sejdinit titullohet: “Baba Jashari në
Martanesh” dhe fillon me
paragrafin: “Para se të bëjmë fjalë për kët Atë të Shenjtë, do flasim për
katunin Martanesh” dhe pasi përshkruan bukuritë natyrore dhe pyjet e kësaj
treve, vazhdon: “ Në këtë katund kaq të mirë, gjindet një vend i veçantë, i
cili shkëlqehet me jetën e At Jasharit. Ky plak fytyrqeshun dhe shpirtmadh,
asht i pari i atyne atdhetarëve, që dëshirojnë përparimin e kombit me punë të
mëdha”. Në paragrafin në vazhdim Kamo Sejdini shkruan: “... sot
Martaneshi ... me fuqinë e madhe të Atit të Uruar, ka një mësënjëtore ku
flitet shqip. Kemi shumë shpresë se kjo dritë e ndezme me dorën e këtij
plaku zemërgjanë, do shkëlqejë të gjitha ato vende, që duan shkëlqimin e kësaj
flake shpëtimtare”.
Në këtë artikull,
patrioti Kamo Sejdini me krenari thekson se Martaneshi ka mësënjëtore vetëm në
gjuhën shqipe, shkollë e themeluar nga Ati i uruar Baba Jashari. Tekstualisht
në artikull theksohet qartë:... Martane?i ... me fuqinë e ma?e të Ates te urumun ka ?? m???tore fje?t ?qip. Kemi ?ume ?prese se kjo drit... etj, etj“
Në asnjë rrjesht
të këtij artikulli nuk thuhet se kjo është shkolla e parë në Martanesh, si e ka
interpretuar në mënyrë diletanteske dhe padrejtësisht ndonjë autorë. Të shtosh
fjalë dhe fraza që nuk nuk janë pjesë e artikullit origjinal, është veprim i
gabuar dhe deformim i fakteve historike.
Kongresi i Elbasanit – shtator 1909
Në zbatim të detyrave të Kongresit të Manastirit, me
nismën e e shoq?ris? “Bashkimi”, m? 2 – 10 shtator t? vitit 1909, u
mblodh Kongresi i Shkollave Shqipe,
i njohuri Kongresi
i Elbasanit, i cili vendosi hapjen e Normales,
e para shkoll? e mesme në gjuhë shqipe, e cila në vitet në vazhdim përgatitit mijëra mësues, që përhapën dituri dhe
kulturë në të katër anët e atdheut tonë. Kongresi i zhvilloi punimet në ndërtesën historike të shkollës së Kalasë, me
delegatë nga të gjitha trevat shqiptare. [Mit’hat Frashëri; Ditaret
“Gjashtë javë në Shqipëri”, botuar në Gazeta “Lirija” 1909 – 1910, Sofje -
Bullgari] [Majlinda Peza Perriu. Mbi veprim-tarinë e degës të klubit
“Bashkimi” në Elbasan dhe në trevat e tij. Aktet IV, 4;, 2011, 728 – 735]
Kongresi i Elbasanit u mblodh n? situatë t? tensionuar nga politika antishqiptare e xhonturq?ve, t? cil?t jo vetëm nuk i mbajt?n premtimet, por i shtuan masat shtyp?se ndaj shqiptar?ve dhe kryengrit?sve. Në këto situata të tensionuara, për të siguruar mbarëvajtjen e punimeve të kongresit, patrioti Aqif Pasha dërgoi në Martanesh Ahmet Dakli, i cili e ftoi çetën e Martaneshit të mbronte delegatët dhe të siguronte mbarvajtjen e punimeve të Kongresit. [L. Alia, Martaneshi në vite lufte 1939 – 1944, Tiranë 2018, faqe 111 - 112]
Shkolla e Martaneshit në vitet 1910 - 1913
Hapja e shkollave shqipe në shumë treva të vendit, i
acaroi xhonturqit, të cilët jo vetëm nuk i respëktuan premtimet, që iu kishin
bërë shqiptarëve për t’iu dhënë autonomi dhe të drejtën e hapjes
të shkollave shqipe, por mbyllën
shumë shkolla dhe arrestuan e burgosën
disa nga mësuesit.
Në një shkresë të 17 shkurtit
1910, adminsitrata turke
e Vilajetit të Manastirit, i urdhëronte të gjitha strukturat
vartëse të sanxhaqeve, kazave dhe nahijeve, të mos përdornin alfabetin e ri të gjuhës shqipe,
madje theksohej me prepotencë: “Të protestohet kundër lejes, për përdorimin e shkronjave latine të alfabetit të ri të arnautëve”. [Arkivi
i Shkupit. Dokumenti nr 74, 17 shkurt 1910: dosja I: 19, fletët 173 – 207 - 208]
Ky urdhër u
përkrah nga disa prej imamëve synitë, por jo nga besimtarët bektashi të trevës të Martaneshit.
Shkolla fillore e Martaneshit i mbijetoi reprazalieve xhonturke, pasi
aktiviteti i kësaj shkolle zhvillohej brenda mjediseve të Teqes dhe
mbrohej nga autoriteti i Baba Jashar Krena dhe më
pas i Baba Hajdarit. Këto
rrethana garantuan vazhdimësi
të shkollës, e cila u mbështet
nga populli i kësaj treve dhe nga shumë patriotët bektashij, ndër të cilët Baba Meleq Shëmbërdhenji, atdhetar i shquar dhe poet, i cili në verën e vitit 1910, gjatë
vizitës në Martanesh bashkë me
abetaret, librat dhe fletoret pruri dhe poezitë e tij në gjuhë shqipe,
që lexoheshin në shkollë
dhe në aktivitet fetare të
teqes.
Shkolla e
Martaneshit vazhdoi të funksiononte rregullisht në vitet 1911 – 1912, si tregon
historiani Themistokli Pollo, i cili në gusht të vitit 1912, gjatë udhëtimit
për në Elbasan, bujti te Baba Hajdari
në Teqen e Martaneshit dhe për takimet
me malësorët, në kujtimet e tij,
ndër të tjera shkruan: “Martaneshasit mikpritës më kërkuan t’iu dërgoja flamuj dhe sa më shumë abetare”. [Themistokli Pollo. Në kryengritjen e përgjithshme
të vitit 1912: Libri “Lufta për çlirimin komëtar në vitet 1878 – 1912, Tiranë
1962]
Kjo dëshmi e Th. Pollo, shpreh qartë shpirtin patriotik dhe arsimdashës të malësorëve të
Martaneshit, që kërkonin t’i arsimonin dhe t’i edukonin fëmijët me dije dhe kulturë.
Në qeverinë e miratuar nga Kuvendi Mbarëkombëtar i Vlorës më 4 dhjetori
1912, ministri i arsimit u emërua Luigj Gurakuqi, i cili ka meritat e
krijimit të shkollës kombëtare shqiptare dhe të sistemit arsimor. Në drejtimin e Gurakuqit
u aprovuan ligjet, që vunë themelet
e sistemit arsimor
shtetëror dhe arsimimin
e
detyrueshëm për djemte dhe vajzat. Ministri Gurakuqi, organizoi administratën arsimore shqiptare, hartoi dokumentacionin për
funksionimin e shkollave dhe ngriti një sistem kursesh, për përgatitjen dhe kualifikimin e
mësuesve. Gjate vitit 1913, në të gjitha komunat e Shqipërisë u hapën
shkollat fillore shtetërore, në fshat 3 vjeçare, ndërsa në qytet 4
vjeçare dhe me frekuentim të detyrueshëm nga fëmijët e moshës
7 vjeç. Krahas hapjes
të shkollave të reja u konsoliduan shkollat
ekzistuese, ndër ato dhe shkolla
fillore e Martaneshit, e cila nga ky vit e në vazhdim,
u përfshi në sistemin e arsimit
shtetëror të detyrueshëm. Gjatë vitit 1913, shkolla vazhdoi të funksionoi rregullisht në mjediset e Teqes, në pritje të
ngrihej ndërtesa e re, si kishte urdhëruar
qeveria e Vlorës, për ndertimin e institucioneve të administratës vendore
dhe të ndërtesave të shkollave laike. [Historia e Popullit Shqiptar,
Botimi Toena, Tiranë 2007] [Eqerem Bej Vlora. Kujtime 1885-1925. Botime
“Shtëpia e librit & Komunikimit”, Tiranë 2003].