| E diele, 09.07.2023, 07:57 PM |
Ik në Buz
Nga
Edison Ypi
-Pse
të iki në Buz, dhe jo në Luz ose në Tuz ?
-Ik
në Buz sepse në Buz është udhëtim më i bukur, më mbreslënës, ajri më i pastër,
natyra është më e shëndetëshme.
-A
ka restoranta të mirë andej nga Buzi ?
-Qënke
idiot. S'paske ide nga magjia dhe dobia e udhëtimeve. Ik në Buz dhe mos e
zgjat.
Rruga
për në Buz nis në Berat.
Rruga
për në Buz është si shumica e rrugëve tona. Rrugë ushtarake, rrugë lufte, rrugë
të ndërtuar nga pushtuesit.
Kjo
për në Buz është e jashtzakonshme.
E
pamundur të mos i kesh parë pamjet filmike që tregojnë rropatjet e ushtrisë
italiane nëpër dimër, dëborë, baltë dhe suferinë, me mushka dhe topa gjatë
përpjekjeve me ushtrinë greke në jug dimër-pranverë 1940-1941.
Pse
Italia e sulmoi Greqinë nga malet dhe jo nga bregdeti apo nga ndonjë fushë a
luginë ?! Kjo është pyetje për historianë. Halli se po ti pyesësh ata, njëri të
thotë kështu, e tjetri ashtu.
Gjithsesi
është rrugë e kalueshme. Ka qënë rrugë qerresh. E zgjeroi e ndreqi dhe e shtroi
me kalldrëm Mussolini në vigjilje të luftës me Greqinë.
Nis
në lagjen Goricë të Beratit dhe merr menjëherë drejt jugut mbi shpatullën
lindore të malit. Prej aty e pothuaj deri në Këlcyrë dominohet e tëra nga pamja
e Babait të Shqipërisë, Tomorrit. Kilometrat e para janë të shtruara me një
ish-asfalt, të cilit i kanë mbetur vetëm gjurmët.
Më
tutje, kryesisht me kalldrëm, rruga nuk është e keqe, por ngaqë ndjek me
besnikëri relievin, ka shumë dredha.
Gjatë
kilometrave të para majtas e djathtas dhe në thellësi ka plantacione qershish.
Aty-këtu
shtëpi të rralla nga dy nga tre.
Nuk
ka biznese, as furnizues me karburant, asgjë.
Madje
s'të zë syri as nga të kudondodhurat kafene.
I
bëj shenjë një furgoni me targë italiane. Pepinua nuk ndalon.
Pak
pas tij ndalon një Land Rover. Gjermani i Roverit me një anglishte me më tepër
gropa se rruga, thotë se ka qenë jo më larg se nja dhjetë kilometra prej aty,
dhe duke rrudhur surratin shton me përçmim se kjo rrugë nuk është veçse një
"Third hand road", pra, sipas tij, një rrugë pa rrugë, çka nuk
rezultoi fort e vërtetë. Koklakra përshëndet me një shkelje misterioze të syrit
dhe ikën.
Ndërkohë,
janë shpeshtuar shenjat e kalldrëmit me gurë të zinj mbi të cilin kanë kaluar
mushkat dhe topat e Mussolinit për të mësyrë Greqinë.
Pas
nja njëzet kilometrash qershitë rrallohen. Por shenjat e kalldrëmit fashist,
një herë e një kohë të rregullt, me breza gurësh të mëdhenj anash dhe në mes të
rrugës, janë prezente kudo.
Në
një qafë të lartë, Teqe.
S'ke
kë të pyesësh si quhet ajo Teqe. Mbi derën e mbyllur të Teqesë, rrethuar me një
kornizë të praruar, portreti dhe një thënie e urtë e Haxhi Bektash Veliut mbi
dijen dhe dashurinë.
Rretherrotull
xhan-xhin.
Në
oborrin e Teqesë, varre dhe gjurmë zjarri nga pjekja e kurbanëve. Rrëzat e
varreve janë ndotur nga të pëgërat e kurbanëve nga frika e therjes.
Më
tutje, dy të moshuar burrë e grua, që siç thanë ishin banorë të një fshati të
largët që mezi dukej teposhtë thellë në luginë, presin makinë për të zbritur në
Berat. Nuk e kuptova cilën makinë prisnin. Se prej aty e deri në Ballaban afër
Këlcyrës, e vetmja makinë që erdhi përballë ishte një furgon policie me nja
katër a pesë policë brenda, shefi i të cilëve guxoi të më tallte duke më thënë
se në këtë rrugë nuk udhëtohet vetëm por me një femër.
Lapidar.
Lapidari
ka pllakë me mbishkrim të zhgarravitur ku mezi lexohet: "Në këto qafa (ku
pikërisht ? se këtu sa të ha syri ka vetëm qafa) partizanët e brigadës së
shtatë (sulmuese apo jo ?) dhe populli (i Sudes) luftuan trimërisht dhe
shpartalluan disa herë (sa herë?) forcat gjermano balliste (po ballistët a nuk
ishin popull ?). Këtu më 23 dhjetor 1945 ra heroi i popullit Ajet
Xhindole".
Mirë
tërë këto heroizma dhe shpartallime, por si quhet qafa ?! Për këtë duhet pritur
një çoban pa kope' që po vjen përballë.
Çobani
thotë se qafa quhet "Qafa e kumbullave" megjithse s'duket kumbull me
sy.
Mbi
rrugë bokërima malore sa të ha syri.
Poshtë
në luginë, fshatra një këtu një atje.
Baba
Tomorri dhe mbeturinat e kalldrëmit të Mussolinit nuk i ndahen rrugës për asnjë
çast.
Teposhtë
nën rrugë, megjithëse më pak, ka ende qershi.
Frymë
njeriu.
Rruga
shkon rrëzë një monopati të pafund.
Cjepër
dhe deshë me brirë të mëdhenj e të spërdredhur.
Kope
dhish e delesh me këmborë, mbyll sytë e dëgjo muzikën më mahnitëse që ekziston.
Ja
dhe çobani. Hedhur mbi sup mban një çantë të vogël me rrip.
-Ku
e ke gunën, krrabën, festen, fyellin ?
Qesh
çobani.
Fshati
i këtij çobani është ndanë një përroi, atje tej, atje larg, atje ku mezi duket.
Ka
qenë në Greqi, por u mërzit dhe u kthye.
Janë
bektashinj. Rrojnë me blegtori dhe pak bujqësi.
Çobani
është i qeshur por di pak. Nuk di as si quhet teqeja që lashë pas. Për më
tepër, është në merak mos i ikin nga sytë dhitë. Kërkon leje të hipë në makinë.
Ka lënë motocikletën nja dy kilometra më tutje anës rrugës.
Thotë
se do zbresë në luginë me motor për të pritur dhitë që kanë zbritur teposhtë.
Mirëmbetsh
o kauboj me motor. Je i mrekullueshëm. Kurrë mos shko më në Greqi.
Rruga
kalon mes fshatit Tërpan.
Në
Tërpan, ku sipas bariut të dhive duhej të kishte ujë për t’u freskuar dhe
ndonjë fasule a pilaf, asnjë frymë njeriu. Mbase aty ishin por nuk u bënë të
gjallë.
Qëndra
Shëndetësore, disa shtëpi, nja dy si dyqane, shurdhe të gjitha.
Ama
në Tërpan ka një pyll me pisha. Pishat e Tërpanit kanë një aromë dehëse që s'do
ta rrëfente dot me fjalë as vetë Naimi. Mendja të vete të rrish aty nja njëqind
vjet pastaj të shohësh e të bësh, të kthehesh ose jo në tymrat e qyteteve.
Më
tej diku anës rrugës, burim i ndrequr me ujë që edhe pihet po je i etur.
Rruga
ngjitet nëpër kthesa të panumurta.
Nuk
të besohet se nëpër këto kthesa e këto të përpjeta kaloi ushtria e Mussolinit
me mjetet me rrota të saja.
Në
një nga kthesat, pamje rrënqethëse epike.
Plakë
tipike jugu Shqipërie veshur me të zeza. Shamia në kokë lidhur me atë nyjën
karakteristike.
E
rreshkur, e drejtë, e fortë, me gojën mbyllur, kokën paksa lart, me siguri
dikur e bukur, plaka sheh makinën dhe ngadalëson hapat.
Si
quhet ky vend ? e pyes
-Çorrogjaf,
thotë.
-Si
të quajnë ?
-Oiiiiiiiiiiii
unë jam nënë pa djem !
Ngre
kokën nga qielli, dhe vazhdon:
M'i
vranë të dy djemtë në Vlorë më 1997. M'i lanë nuset kallogre dhe fëmijët e tyre
jetimë. Plakun e kam qorr në qoshe prej pesëmbëdhjetë vitesh. Po iki të gjej
lopën se nuk e di nga më iku.
Pak
më lart kthesa për në Çorrogjaf.
Aty,
mbi një si shesh të blertë ndodh diçka e pa spjegueshme.
Një
Golf i vogël me njerëz brenda. U thërras. Ata hiç. U afrohem. Golfi largohet.
Pas
pak një djalë i ri del nga Golfi. Nuk e pyes për misterin e mospërgjigjes dhe
zhvendosjeve proporcionale. Bëj pak muhabet. I them që nusja e dajos tim është
nga ky fshat. Dajua quhej Xhaferr, nusja e tij Selime.
Aq
u desh që në Çorrogjaf të ndodhte çudia e çudirave.
Djali
më pak se 30 vjeç që takova rastësisht, di fije për pe gjithçka për Selimenë,
Xhaferrin, dajon tjetër Seferin, fshatin e tyre Pacomitin, dhe për gjyshin tim
të lavdishëm, Rushan Beun, namin e tij, autoritetin e tij, qefet e tij, kopilat
e tij të panumurt që i ngjizi përgjatë Vjosës.
"Tre
avgatë" greqisht, apo shqip "tre vezët", janë tre maja të buta
dhe të blerta malesh afër njëra-tjetrës që dalin si vezë përpjetë.
Po
kaloj nën njërën nga këto tre vezë, atë më të lartën me ca antena sipër.
Këtu
gjelbërimi befas dendësohet.
Nën
një thanë tre fëmijë. Dy prej tyre mbajnë në duar nga një misër të pjekur.
-Si
quhet ky fshat ?
-Gllavë.
-Sa
vjeç jeni ?
-Nëntë,
nëntë, dhjetë.
Ngrenë
gishtat përpjetë.
-Jemi
të Sali Berishës ! thonë në një gojë me zë të lartë.
Ja
dhe Buzi.
Katër
a pesë makina të shkatërruara, nja dy a tre të ndalura. Edhe këtu si kudo,
lapidar i zhgarravitur që lexohet me vështirësi;
"Më
22 qershor 1943 partizanët trima të çetës Verikoll dhe populli patriot i
krahinës së Buzit dogjën komunën...."
Pronarët
e nja tre a katër restoranteve modeste të ftojnë njëkohësisht të hash.
Futem
në njërin prej tyre. Uji me muslluk. Ka patate të skuqura, mish, birra, madje
dhe një "Bocca di Rosa" mbështetur te banaku. Ha dhe dal.
Në
rrugë një italian me një BMV me gruan dhe dy fëmijë brenda. Vjen nga Berati. Pa
dalë nga makina pyet me ngut në Italisht sa kilometra larg është Gjirokastra. I
them: "L'Albania e' piccola, non si misura con chilometri ma col numero
delle meraviglie da un paese al altro". Qesh dhe ikën. Nuk kuptova nëse
ishte turist, trafikant hashashi, apo dishepull i Mussolinit që erdhi t'i
hidhte një sy rrugës ku kaloi ushtria dhe luginës së Vjosës deri te Ura e
Peratit, që u mbush me kufoma.
Në
të dalë të Buzit rruga kthen djathtas për Memaliaj.
S'kam
punë më të djathtë ! S'ndahem dot nga Mussolini, kalldrëmi i tij, kufomat e
tij, qershitë, që vazhdojnë më të majtë.
Qafa
e Kiçokut ku janë ndeshur në dimër grekë e italianë duket atje tej. Po ec e
arrije. Kthesat janë me qindra dhe rruga është e tëra një xhungël me gropa.
Peisazhe
mahnitëse.
Poshtë
në luginë në një liqen malor kridhen ca fëmijë që s'kuptohet nga kanë ardhur,
se q'aty ngado të hedhësh sytë s'duket asnjë fshat.
Drejt
Qafës së Kiçokut një degë e trash e zgjatur nga një gardh më theu pasqyrën e
makinës nga ana e pasagjerit.
Pllakën
e Lapidarit tek Qafa e Kiçokut ku u vranë me mijra dhe ende dëgjohen rënkimet,
e kanë shkulur.
Cila
Nënë e ka shkulur pllakën soc-realiste ?
"Hiqe
atë pllakë varri,
Të
më vijë djali që s'e tret dheri".
Pak
më tutje për qime sa s'u futa gabimisht në një kthesë më të majtë, e cila, si
mora vesh më vonë, do të më nxirrte tjetër-për-tjetër tek "Uji i Zi"
ku ndodhet "Çesma me Ballkon" në Skrapar, afër Çorovodës, pak para
rrugës që kthen për Therepel. Më ndihmoi nuhatja. Vazhdova drejt.
Mbi
dhjetë kilometra prej aty rruga zbret tatëpjetë rrëzë një mali drejt
Ballabanit. Në atë tatëpjetë plot me gropa dhe gunga s'ke ç’bën tjetër veçse të
mallkosh Italianin;
Ç'deshe
nëpër këto gërxhe o Mussolin ta djegsha varrin. Si ta mori mendja ta sulmosh e
pushtosh Greqinë me divizione me emra femrash duke kaluar nëpër këtë rrugë kaq
të ngushtë plot me qershi të ëmbëla.
Ku
më së fundi mbaron kalldrëmi i shkatërruar i Mussolinit të fashizmit dhe nis
asfalti me mballoma i Partisë së Punës, një Ifa ngarkuar me dru ngjitet
përpjetë. Nuk i ka marrë drutë lart t'i shpjerë poshtë. Se ku i ka prerë poshtë
për t'i ngjitur lart ! Shoferi i IFA-s trembet nga Suzuku me baltë dhe pasqyrë
të thyer që zbret nga mali. Kushedi cilin pyll ka masakruar për të marrë ato dru.
Zbres e qetësoj shoferin e alarmuar. I them se nuk jam i policisë pyjore dhe e
pyes për vendet përqark. Përgjigjet me qef.
Aty
kalldrëmi i Mussolinit mbaron.
Por
ka qershi.
Dhe
rruga mes luginës së gjelbër ka njerëz.
Ballabani
plot jeshillëk, plot përmetarë, plot shtëpi të reja.
Në
një çesëm ka ndalur një Suzuk si i imi. E ka një përmetar që e quajnë Kaman. I
thërras Kamanit me sa kam në kokë vargjet e Naimit:
"Ish'
Kamani q'ishte burrë, trim mbi gjithë të parët, që s'i trembej syri kurrë, ndaj
e donin shqipëtarët". Kamani mahnitet. Thotë se më ka parë në televizor
kur isha në burg për hashash.
Kalojnë
makina emigrantësh me targa greke.
I
ngasin me shpejtësi për tu rënë në sy çupave përmetare.
Suka
si Ballabani.
Te
ura e Dragotit piva ujë të ftohtë dhe u çlodha pak.
Në
Tepelenë, kalaja...
"E
shkretë ish',
bedenat
pa njeri,
as
zjarre sipër kullash,
as
kuaj,
as
llambadha mbi xhami,
as
roje, as shtiza,
as
emri Ali Pashë,
më
nuk kumbon,
por
heshtje qetësi".
Në
qendër të Tepelenës, Pashain e bronxtë e gjeta dhe e lashë, si gjithmonë e gjej
dhe gjithmonë e lë, shtrirë duke tymosur nargjile'.
Më
tej një pyll kishte marrë zjarr.
Më
tutje akoma autostrada, pa kalldrëm, pa ushtri, pa mushka, pa topa, pa kufoma,
pa qershi anës udhës.
Për
Hasan Dede' mos thuaj që s'do ikësh në Buz.
Ja
përsëri emigrantë me makina të shpejta.
Vila
të panumurta, restorante, kafene.
Male
të blertë, fllad i freskët, qiell blu.
Kroje,
fusha të mbjella, lumë me shkumë.
Dhe
shumë Shqipëri.