| E shtune, 19.11.2022, 08:00 PM |
Në
Lëpushë
UDHËTIM SI NJË ËNDËRR
Udhëtim
drejt Këlmendit skajit më verior të hartës së Shqipërisë
Udhëpërshkrim nga Pëllumb Gorica
Lidhja e njeriut me
natyrën është, ka qenë e do të jetë padiskutueshmërisht e përjetshme, se njeriu
është pjesë e saj. Njerëz si unë e kanë të domosdoshme e të shpeshtë të
udhëtojnë, njësoj si te “Republika e zogjve” të Aristofanit, mes legjendash dhe
majave të historisë, apo për të gjetur të bukurën, aty ku nuk “hyn makina”, ku
nuk ka tymra, gjigantë të betonuar, apo çdo gjë tjetër që ia “zhubros” fytyrën
e saj të përkorë.
Në mëngjezin e një
dite të bukur nëntori, me diell të ndritshëm prej vjeshtës së vonuar, në
thyrjet dhe përthyrjet e relievit, diku me një ashpërsi tërheqëse e diku të
mbytura nga ngjyrat e shumëllojshme, nisa një udhëtim për të prekur trevat që
shtrihen në Veri.
Udhëtimi në Kelmend,
në skajin më verior të vendit tonë e kishte nxitur prej kohësh dëshirën time
për të vizituar këtë vend të mbushur me bukuri, me histori, me magji dhe
heroizma kreshnikësh. Veçse e njihja nga larg si në ëndrra e përralla.
Leqet
e Hotit
Përgjatë udhës nga
Rrapshi, pa dalë te “Leqet e Hotit”, aty ku zgjerohet horizonti i shikimit, nuk
i reziston tundimit për të fotografuar gjarpërimet e rrugës, që të duket sikur
kanosin me thepisjet që mbartin. Rruga është një nga veprat më të mëdha të 55
vjetëve më parë, e ndërtuar e gjitha me krahë e djersë nga një brez legjendar
sakrificash që nuk ke fjalë t’i përshkruash. Sot, e shtruar me asfalt dhe
elementët mbrojtës, të jep ndjesinë sikur po fluturon. Ajo gjarpëron luginës së
rrethuar nga maja të larta që flasin me gjuhën e tyre formuese e zbukuruese
miliona vjeçare teksa zbardhëllojnë mes një kaltësie hyjnore.
Aty
ku kryqëzohen fate njërzish që bënë histori
Kelmendi është një
kështjellë e vërtetë natyrore, i veçantë, i futur si xhep, pjesë e Malësisë së
Madhe, që nuk gjendet i dytë në Shqipëri. Thuhet se Kelmendi (Kelmeni) e ka
marrë emrin nga fjala latine clemens-(tis), dmth i urtë, i thjeshtë, i mirë.
Nëpër hartat e perandorisë osmane quhet thjeshtë “Kopshti i Sulltanit”, pra një
krahinë ku ligjet dhe taksat e Stambollit nuk u zbatuan kurrë.
Tamara
një stacion pushimi në Kelmend
Kelmendi ka shkruar
faqe të lavdishme në historinë tonë, ku pa teprim mund të thuhet se është një
shtyllë vertebrore e identitetit tonë kombëtar. Është përballur me luftra më
shumë se të gjitha trojet shqiptare.
Kelmendi
është i rrethuar me turma
malesh dhe individualite kreshtash shkëmbore që ngrihen drejt qiellit, si
dhëmbë të mprehtë. Ndoshta, këtu ka vend shprehja: "Lufton vendi e jo
Kelmendi". Heroizmi i malësorëve si natyra e virgjër dhe e krijuar nga ato
vetë plotëson edhe figurën e heroinës, Norës së Kelmendit, që para 400 vitesh
vrau pashain turk. Jo vetëm rrëfenjëzat janë kthyer në legjendë, por vetë akti
i Norës është i veçantë, i cilësuar nga të huajt, Brunilda antike shqiptare, që
vrau Zigfridin. Edhe Nora e Kelmendit i tregoi pushtuesit se liria është e
shenjtë për shqiptarët dhe rrënjët ushqehen me gjakun e bijëve dhe bijave të
këtij vendi. E, kur Nora mori vesh vendimin e kuvendit të burrave luftëtarë
asokohe, që vetë ajo do të përballej me Vuç Pashën, fluturoi si luaneshë në
çadrën e tij dhe i tha:
-Kam ardhur të të
“martoj“me vdekjen tënde, se me mua nuk do të martohesh kurrë.
Sakaq nxori kamën, që
e kishte fshehur nën xhubletë dhe i preu kokën.
Në
shkallët e një shtëpize druri në Lëpushë
Kelmendi i
njerëzve bujarë e zemërbardhë, më të bardhë se bora, gojëmbël si mjalta,
është një bashkësi shpirtpapërlyer e gjakpastër, që ruan virtyte, burrëri,
rite, legjenda, këngë, zakone… Kelmendasit mbi ashpërsinë e maleve njihen për
elegancë në veshje, që lidhet ngushtë me mënyrën e jetesës së tyre deri në
shekullin XX. Nëse kushdo i hyn ca thellë këtij fakti kaq të spikatur
etnografik, tregon se kanë jetuar lirinë, bukurinë, forcën, madhështinë e
vlerave dhe kulturë e për ta parë jetën shumëngjyrëshe e të bukur. Është e
njohur në Kelmend xhubleta, si kostumi kombëtar më i lashti i Europës, ku
vashat e nuset e veshin në shtatin e tyre duke u dhënë bukuri dhe gjithçkaje
mahnitëse këtij vendi të bekuar.
Kënaqësi
për sy, vesh dhe shpirt!
Lumi
Cem i kthijëllt’ si loti
bukurinë
ia fali Zoti!
At
Anton Harapi
Ujërat e Cemi të
lashtë rrjedhin teposhtë theqafjeve të maleve, nëpër morenat antike të
periudhës glaciale, për të cilat shkruante më 1900 studiuesi italian Antonio
Baldacci. Ato rrjedhin për të mos lënë kurrë heshtje edhe nën një shkëmb
legjendar, në Grabom, ku një pllakë anës rrugës, tregon se atje ishte pika e
vëndkalimit kufitar që ndan Malsinë e Madhe në dy shtete. Atë që e kishte
krijuar vetë Zoti si një të tërë, e kishte përçudnuar Evropa, fuqitë e saj të
mëdha, duke vulosur një padrejtësi hiperbolike të ndarjes së të tërës Malësi e
Madhe, të gjymtyrëve nga trupi dhe familjeve nga fisi.
Në breg të Cemit të Vuklit
Ky vend sa historik,
por edhe i mistershëm mban emrin “Pellgu i Fratit”, sepse këtu në vitin 1644 u
vranë dy famullitarë françeskan të ardhur nga Italia si misionarë të
krishtërimit. Ishte koha kur popullsia po pakësohej prej sëmundjeve. Ndodhi që
në Malësi të Madhe të martohen burrat me dy a më shumë gra. Kleri katolik nuk e
lejonte këtë dhe misionarët u përpoqën për mos lejuar martesën me më shumë se
një grua. Kështu, fillimisht u ndaluan marrëdhëniet brenda gjinisë së familjes,
pastaj edhe brenda fisit të afërt dhe të madh. Në këtë proces të gjatë një rol
vendimtar luajtën etërit, klerikët dhe misionarët e kishës kristiane. Ata
përmes shembëlltyrave dhe kodeve morale i ndaluan martesat brenda familjes edhe
farefisit etj.
Atje ku bashkohet
Cemi i Selcës me Cemin e Vuklit, teksa fotografoja rrjedhat e tyre më dukej se dëgjoja
këngën e rapsodit Sali Mani “Moj e mira bregut të Cemit”. Këtu shtrihet Ura e Tamarës, një ndërtim i vjetër
që tregon se lugina e Cemit ka patur më shumë rëndësi se sa sot si rrugë
kalimi. Po përse quhet ura e Tamarës?
Në urën e Tamarës
“Tamara, e shoqja e
vezirit të Shkodrës, kishte shkuar në të parë, pra në gjini, andej nga viset e
Malit të Zi. Kur po kthehej për tek i shoqi në Shkodër, kuptohet bashkë me
karvanin e saj, nuk e gjetën urën. Vërshimet e Cemit e kishin marrë me vete dhe
Tamara bashkë me njerëzit që e shoqëronin, detyrohet të kthehet mbrapa. Shkon
fjala te veziri dhe ky jep urdhër të ndërtohet menjëherë ura, që t’i vinte e
shoqja. Historitë gojore thonë se Tamara ishte grua e bukur dhe fisnike nga
fisi i Deduklajve, të cilën, veziri i Shkodrës e kish zgjedhë për merak “
Prej asaj kohe urën e
re e quajtën “Ura e Tamarës” dhe më pas gjatë viteve vendbanimi që u formua aty
afër, mori emrin “Tamarë”. Sot është qendra e Kelmendit, një stacion pushimi
për kafe, për të shijuar ushqimet tradicionale, troftën e Cemit, por edhe për
të kaluar natën në bujtinat e saj. Qendra e Tamarës është e rregulluar,
megjithëse godinat e mbuluara me tjegulla të kuqe dhe muret e lyera me gëlqere,
duket sikur nuk kanë të bëjnë me historinë e kullave.
Ura e Tamarës. Ndërtim i gjysmës së dytë të shekullit XVIII
Përveç kësaj,
kureshtja për këtë qytezë, më shumë se Veziri, Tamara, gruaja e tij, ura e çdo
gjë tjetër aty përmendet dom Serxhio, miku i të gjithë kelmendasve, dora e të
cilit ndjehet kudo, te rezervati i troftës, te bimët mjeksore, te mbledhja e
përpunimi i frutave, reçelrave, likernave e deri tek i ashtuquajturi bari i
zemrës (rakia e sanzës).
Në Tamarë përmendet
Shpella e Malqe Grudës. Sipas historive gojore, Malqe Gruda strehohej në
shpellë dhe herë pas here zbriste në rrugën që vinte nga Shkodra e shkonte në
Mal të Zi, Plavë, Guci e Pejë dhe grabiste karvanet. Ngjitesh në këtë shpellë,
përmes një shtegu të mrekullueshëm. Malqe Gruda kishte lënë aty kocka, edhe ato
dukej se ishin shumë të vjetra.
Varreza
të lashta Ilire
Si margaritare përmbi
luginë të Cemit qëndron Kapa e Brojës. Majat e maleve mbledhin shtëllunga reshë
e të shtypin me pingultitë e tyre, humnerat e ngushta, si në vendet e Andeve.
Shkojmë në Kalcë (aty
ku është realizuar filmi “Shembja e idhujve”. Aty pranë është edhe një shpellë,
të cilën at Gjergj Fishta e zbuloi te “Lahuta e Malsisë”, si një strehë
natyrore për trimat e Kelmendit, ndërsa Patër Livio, duke e pagëzuar me emrin
“Shpella e Zojës”, si një vënd takimi për besimtarët, i kanë dhënë kuptimin e
një objekti kulti të mirfilltë.
Në Vukël hijeshia
arkitekturore dikton rrënjët e hershme të banimit. Ajo që të bie në sy janë
gjurmët e kishës së vjetër, e cila sipas gojdhënave të vendasve asokohe
krahasohej me Kishën e Madhe të Shkodës, e lidhur me historinë e hershme të
Kishës Metropolitane, çka e bënte të një rëndësie tejet të veçantë në Malësi të
Madhe.
Në Sukën e Mkushit
Vështron relieve të
thyera deri të pakalueshme, që duket se prekin qiellin. Në të djathtë të
Nikshiçit qëndron kryelartë si një kala legjendare, mrekullia natyrore e Forcës
së Kelmendit. Sipas historive, kjo kala natyrore ka shërbyer si mbrojtëse e
banorëve vendas. Emocioni më i madh është kur je pranë saj dhe ngjitesh në ‘të,
e sidomos kur ke njohuri për historinë e saj shumëshekullore e kryesisht mbi
atë që simbolizon qendresën e pamposhtur të kelmendasve. E dokumentuar është
ajo e vitit 1638, kur gjithë banorët e Kelmendit janë mbledhur këtu për t'u
mbrojtur nga pushtuesit turq.
Jehon
piskama e jetës dhe legjendave
Cemi kishte gërryer
shtratin e thellë, në një kanion e të duket si një mriz zanash.
Keqardhja nuk mungon
kur vështron masakrën që u ishte bërë jo vetëm bukurisë së tij, shëndetit të
botës bimore dhe shtazore, por edhe vetë jetës njerzore, aq sa ndjen një pikim
në shpirt si e një gjembi, nga hidocentralet e vegjël të ngritur dhe kujton
Migjenin:
O,
si nuk kam një grusht të fortë
t’i
bij m’u në zemër malit që s’bëzan.
Ujëvara
e Selcës
Vështron shpatet
shkëmbore, humnerat e pamata, Ujëvarën që të mahnit me ylberin e saj të
përhershëm, luginat, gropat, majat e maleve e çdo gjë tjetër mahnitëse. Greça
është mali ku u vendos fati i Shqipërisë. Patriotët e Malësisë së Madhe hartuan
12 kërkesat, të quajtura “Memorandumi i Greçës” ose “Libri i Kuq”, me datën 11
qershor 1911.
Ludoviku,
udhërrëfyesi ynë, për të mos i lënë vend heshtjes, të tregon historinë e
burrave të moçëm; legjenda mistike, betejat dualiste mes dragonjëve dhe
kuçedrave që bllokonin gurrat e ujit, zemërimet e orëve e zanave të malit, erën
e Eposit të Kreshnikëve që nuk ka pushuar, nga Mujët dhe Halilët, kralët
gjakatarë dhe Ajkunat që drithëronin e nëmnin me gjëma e mallkime.
Pranë
skulpturës së Mujit të Eposit të Kreshnikëve
Në njerën nga
bërrylet e udhës gjithë dredha, të befason skulptura e Mujit të Eposit të
Kreshnikëve, e skalitur në një gur. Sikur është vendosur nga një dorë e bukur.
Duke ecur në rrugën
gjarpërueshe, pranë luginës, si në një botë tjetër, sikur të deh oksigjeni e
qetësia dhe ujërat gurgullojnë ison e jetës dhe legjendave. Rreth e rrotull,
një pafundësi shkëmbinjësh të thërmuar. Të ngjajnë si gurët e legjendës së Jasanovës.
Selca
“Një seljan vendosi
të sfidoje Ligjet e Maleve dhe të Kishës. Ngaqë kishte një motër shumë të
bukur, vendosi ta merrte për grua. Shkoi te frati dhe i thotë:
-O frat kur e ke
diçka të mirë, a është më mirë me e mbajt për vete, apo me ja dhanë dikuj?
Frati me të drejtën e gjykimit i thotë:
-Kur është kaq e mirë
mbaje për vete.
-Mirë, -i thotë
seljani, -të dielën do martohem e do marr motrën për grua.
Frati, i verejtur, i
kthehet:
-Më zure për fjale,
por ky është mëkat. Ndaj mos gabo, se të vret zoti.
Seljani nuk i bindet
dhe vendos të përgatisë dasmën. Fton gjithë Selcen dhe miqësinë.
Të vetmit që refuzuan ftesën ishin frati dhe kovaçi, aq sa macat e shtëpisë i
kanë lidh mos me shkuar me hangër mish. Të shtunën mbrëma para se të nisë
dasma, thonë se zanat e maleve lëshuan piskamën.
-O motër, po të baj
za! Ruaje zot fratin e kovaçin, se mbaroi kjo dynja.
Legjenda thotë se kur
e gjithë miqësia u mblodhën dhe nisi dyzeni, ka çuar zoti dorën dhe ka rrënuar
malin, duke i mbuluar me gurë, sa askush s’ka mbetë i gjallë.
Maja
e Poadijes në Lëpushë
Lëpusha
e magjishme si pikturë
Makina ecte shpejt e
më bën të mos e ndjesh rrugën gjithë trille kthesash rrëzë një muri malesh si
roje besnike të qiejve. E hodhëm vështrimin tej, andej nga pemët e vjetra si
hijerore zanash. Duhej të ecje gjatë, të hyje në Qafa e Bordolecit në emrin e
vjetër të Predelecit, siç e shqiptojnë sot. Këtu nuk mund të mos ndalesh e “me
ja ba pak vedit me sy”, siç thonë në Malësi të Madhe, kur para syve hapet e
mahnitshme një luginë nga më të rrallat e rrethuar nga lartësitë e Bjeshkëve të
Namuna, nga majat kreshtëmurrëme varg e varg, që duken se grisin qiellin: maja
e Trojanit, maja e Vajushës, 2057 m mbi nivelin e detit.
Dhe me tej hijerëndë
maja e Berishdolit dhe maja e Gërbenit në një reliev tërheqës që të bën për
vete, të cilat ishin një pengesë e pakapërcyeshme, apo shumë të vështirë për
ushtritë otomane dhe sllave. Ato e kanë futur në prehrin e vet Lëpushën, e cila
e ka marrë emrin nga një lule më të njëjtin emër.
Kroje
në Leqet e Hotit
Nëna natyrë duket
sikur e ka qëndisur me dorë Lëpushën, me krejt ngjyrat e botës; kullota të
sheshta rrethuar me drurë të lloj- llojshëm, ahe, pisha, lajthi, gështenja,
shkozë. Gjethet e tyre të verdhëlleme, kafkuqe, arkuqe e të thekërrisura prej
diellit kanë mbuluar tokën me qylymin e tyre. Nuk di syri ku të pushojë më
gjatë në këtë parajsë ngjyrash. Mediton me natyrën që përcjell energji, forcë,
frymëmarje të pastër, freski, kaltërsi, jetë të “qelqtë” e njëkohësisht një
lirikë të këndshme njerëzore.
Kalojmë pranë
shtëpisë ku është luajtur filmi “Kur hapen dyert e jetës”, ambulancës së doktor
Bardhylit, ku luan aktori Petrit Malaj.
Të rikthyerit në strehëzën e vjetër kanë investuar
Në fillim të viteve
‘90, kur po ndaheshin epokat (të paktën kështu menduam ne, idealistët) banorët
të përballur me kushtet e vështira ekonomike ikën, duke lënë pas kullat, varret
e të parëve, gjurmët e gëzimeve dhe dhimbjeve. Një pjesë u rikthyen në
strehëzën e vjetër plot bukuri e dinjitet, për ta mbajtur gjallë, duke
investuar e zbukuruar me bujtina dhe shtëpiza druri (Guest-Houset shtëpi për
mysafirë), që më së shumti u japin qetësi turistëve, aq sa sot është bërë një
realitet i prekshëm i ndryshimeve në saj të frymës evropiane që po merr. Zërat
e banorëve sillnin gëzueshëm në veshët tonë zhurmën e jetës.
Lëpusha ka qenë një
vend i rëndësishëm me përplot histori traditash mikpritjeje, kuvende, luftra
dhe trimërie. Lëpusha është e njohur në festimin e Shën-Prendës, (Logu i
bjeshkëve), më i lashtë kulturor, që ka lind dhe ruhet në Malësi të Madhe si
dëshmi e bukurisë së pashterëshme, që njëkohësisht i tregon botës se Kelmendi
përkund djepa e rrit bij e bija që e duan, e çmojnë, e vlerësojnë, e mbrojnë
dhe e nderojnë “si dikur motit edhe në ditët sodit”, në sofra, në kuvende e në
logje, duke e mbajtur të gjallë krenarinë që u mishëruan Bjeshkët e Namuna mbi
krye.
Qendra
e Vermoshit
Befasuese
natyra dhe jeta e banorëve të Vermoshit
Vermoshi, ky emër i
mistershëm e plot magji, shtrihet në
skajin më të thellë të Shqipërisë së mbetur më 1913. I banuar prej një
popullsie autoktone si qëndër banimi e krijuar kohë më parë, kohë, e cila i
përket zhvendosjes së një familjeje për dimërim, duke ruajtur të pandryshuar
emrin e tij dhe besimin e krishter.
Ndërtimet e reja, që
kanë zevendësuar kullat e traditës, në përgjithësi kanë ruajtur arkitekturën
tradicionale. Nga investimet e shumta ato po e shdërrojnë në një vendbanim
elitar turistik. Kushtet e veshtira ekonomike kanë detyruar shumë banorë
të largohen. Kur e shikon, të duket sikur të thotë: Përse më braktisët?!
Bunkerë
në Velipojë të Vermoshit
Sodisim toponiminë
tërheqëse, që mund të gjendet vetëm në filma; klonin e dikurshëm, ose atë vijën
e kufirit ndarës me shtetin e Malit të Zi, atje ku është vrarë Nik Pjetër
Ndreka; tufat e deleve në Majën e Grebenit (1800 m); Kanionin e Bashkimit dhe
Bjeshkët e Sefercës pranë Gucisë; pyllin që harlisej në liri të plotë, me degë
të kokolepsura në lojën trillane si një xhungël e vërtetë; bunkerët e
shpërndarë që flasin për periudhën e paranojës dhe izolimit të gjatë të vendit.
Në përpjekje të
ruajtjes së kujtesës historike dhe të ndriçimit të kaluarës, jo të largët sheh
kudo memorialë, të masakrave nga ushtria serbe dhe të pushkatuarëve nga kuçedra
komuniste.
Te
kisha e Shën-Gjonit në Vermosh
Para syve kisha e
Shën-Gjonit, një vend jo vetëm lutjesh, kundër mpiksjeve të hershme e të reja,
por edhe gjallërimit të jetës së pazhbëshme dhe trompozave të kohës në Vermosh.
Ne rrufisim një kafe
në një lokal. Aty pari nis biseda me Gjelosh Vuçajn. Prej tij mësojmë për
burrat e mençur të Vermoshit që kanë mbetur monumente të gjalla të
historisë në mbrojtjen e trojeve, për t'i shpëtuar shfarosjes së genocideve
gjakatare të sllavëve (e jo vetëm ata).
-Ka pasur kohë të
acarta për Vermoshin. Këtu nuk e kam fjalën për dimrat e natyrës, të cilët janë
vërtet të ashpër, por e kam fjalën për kohën, që e kthyen Vermoshin në burg të
hapur, nëpërmjet një dhune psikologjike me shpresën për liri. Ne nuk harrojmë
gardianin e palëkundur në mbrojtje të kufijve, Prek Calin, që dëshmoi se ishte
pasardhës i kreshnikëve. Urtia e tij kujtohet, fjala i zinte vend në kuvende.
Është proverbiale këmbëngulja e tij në komisionin ndërkombëtar për caktimin e
kufinjve, por edhe përballja me malazezët kur u tha se kufirin me ju e kemi në
Qafë-Previ dhe do e mbrojmë me jetën tonë.
Gërmadhat
e kullës së Prek Calit
Kulla e Prek Calit
(më shumë një gjysmë muri prej guri) ishte diku nga kreu i Vermoshit, në fushën
e Velipojës. Nga maja e Grebenit nuk shterron kurrë së vërshuari uji i
lumit Lim, nga Perendimi në Lindje (në Danub).
* * *
Në Kelmend historitë,
format e natyrës, komunikim i qënies me tingujt, flladet, aromat dhe ngjyrat
janë të pafundme, gjithëfarë ngjyrash, që shpalosin qetësi magjike, për t’i
shijuar, ndjerë e për t’u mbushur me oksigjen për ta mbajtur gjatë në bronke që
ndez çdo nerv e çdo pore trupi, nga gjithë ajo bukuri e egër, me atë magjepsjen
deri në shtangie.
Mrekullia që i ka
falur natyra Këlmendit; vlera të moçme të të parëve, vende të qëndresave, të pasurive ujore, natyrore, të florës e faunës,
fisnikëri e gjithçka, por mbi të gjitha malësorë epikë e zemërgjërë, të bëjnë
të rikthehesh!
Lëpusha,
Perla e Alpeve
Budace
Cemi
i Vuklit
Gropa
e Selcës
Kanioni
i Bashkimit në Vermosh
Memoriali
i masakrave të serbëve në 1911 në Gropat
e Selcës
Memoriali
i të pushkatuarëve nga kuçedra komuniste
Mollët
e Tamarës
Në
Grabom
Para
syve kisha e Shën-Gjonit në Vermosh
Shën
Maria në kishën e Shën-Gjonit
Shkadha
e Rikavecit në Vermosh
Stanet
e Jeshnicës
Suka
e Mkushit
Vetëm Natyra e virgjër i ofron këto pamje mahnitëse!