| E marte, 04.10.2022, 08:00 PM |
EKSODI DEMOGRAFIK NË TROJET SHQIPTARE
Nga Prof.
Xhelal Zejneli
Vitet e fundit Tetova dhe rrethina e saj është përfshirë
nga një valë e madhe e shpërnguljes së të rinjve. Përmasat e shpërnguljes janë
aq të mëdha saqë mund të cilësohen edhe si eksod. Në të kaluarën,
shpërnguljeve masive u kanë thënë dyndje. Duket sikur kjo dukuri është
shndërruar në trend. Shpërngulen si prej zonave rurale, ashtu
edhe prej pjesës urbane të trevës sonë. Shpërnguljet janë individuale,
por edhe familjare. Shpërngulen të papunët, por edhe të punësuarit. E
lënë vendlindjen dhe shkojnë në ndonjë prej vendeve të Perëndimit, kryesisht në
Gjermani, në Zvicër dhe në vendet skandinave. Shumëkush flet për shpërnguljet,
por askush nuk merret seriozisht me këtë dukuri. Këta që ikin, fare nuk çajnë
kokën për analizat që kanë të bëjnë me ikjen e tyre. Ikin të rinj të shkolluar.
Ndër ta ka edhe që janë me përgatitje universitare. Për të tillët përdoret
termi “ikja e trurit”.
Shkaqet e ikjes së të rinjve janë të shumta.
Megjithëkëtë, shkaku kryesor është ai ekonomik dhe social. Me
këtë nënkuptohet, ose papunësia, ose të ardhurat mujore të ulëta.
S’ka dyshim se ekzistojnë edhe arsye të tjera që i shtyn njerëzit për t’i lënë
vatrat e veta.
*
* *
Në Shqipëri janë bërë analiza dhe studime të hollësishme
për dyndjen e popullsisë, ndërsa në trojet e tjera shqiptare, hulumtime të
tilla ka pak, për të mos s’ka fare.
Periudhat kohore të formimit të diasporës shqiptare
ndryshojnë. E ashtuquajtura "diaspora e vjetër" përbëhet
nga emigrantë që kanë emigruar para vitit 1944, të cilët konsiderohen diasporë
e hershme, si dhe nga ata që u larguan gjatë viteve 1945-1990, e që përkon
kryesisht me shqiptarët në ish-Jugosllavi. "Diaspora e re"
ndërkaq, përbëhet nga emigrantët që kanë emigruar pas viteve 1990 dhe përkon me
valën e madhe të migrimit pas rënies së komunizmit.
Diaspora e vjetër ka
qenë e vendosur kryesisht në SHBA dhe disa vende të Evropës
Perëndimore, ndërsa diaspora e re është vendosur në Greqi,
Itali, Mbretërinë e Bashkuar, Gjermani, Zvicër, Francë, në vendet
skandinave etj. dhe më pak në vende të diasporës së vjetër.
Për shkak të karakterit kompleks që të kësaj dukurie, një
shifër e saktë e diasporës shqiptare, ende nuk është përllogaritur.
Sipas vlerësimeve të tërthorta, në vitin 2020, numri
i diasporës së re llogaritet të jetë rreth 1,68 milionë shtetas jashtë vendit,
që gjithsej përbën rreth 37 % të shtetasve të Shqipërisë.
*
* *
Në Kosovë, Kosovën lindore (Preshevë, Bujanoc, Medvegjë),
në Maqedoninë e Veriut, në Mal të Zi nuk ka analiza, hulumtime, kërkime,
gjurmime apo studime të hollësishme për shpërnguljen e shqiptarëve në periudhën
e pluralizmit 1991-2022. Në Kosovë nuk ka hulumtime apo studime për
shpërnguljen e popullsisë në periudhën e viteve 1999-2022.
Me fjalë të tjera, këtu nuk është bërë kurrfarë analize
apo studimi serioz i dukurisë së dyndjes së popullsisë. Cili segment i
shoqërisë largohet nga vendi, nga cilat zona të qytetit largohen, sa është
numri i saktë i të ikurve, për ku ikin më së shumti, cila është mosha
mbizotëruese e të ikurve, në ç’përqindje ikin meshkujt në raport me femrat, sa
për qind e të ikurve kanë qenë të papunë, sa për qind e tyre, kanë qenë të
punësuar, sa është numri i atyre që shpërngulen për në ShBA, a e kanë ndërmend
të kthehen në vendlindje apo shkojnë për të mos u kthyer kurrë, cili është
niveli arsimor i të shpërngulurve, cila është përqindja e atyre që janë me
arsimim profesional, në ç’farë punësh punojnë në vendet perëndimore, sa është
numri i atyre që ikin individualisht, sa është numri i atyre që ikin bashkë me
familjen, sa është numri i atyre që shpërngulen duke ia ndërprerë këtu
shkollimin e fëmijëve, sa prej të ikurve i lënë prindërit këtu, kujt ua lënë
prindërit, a ka kush kujdeset për ta, sa prej të ikurve i kanë prindërit në
Perëndim, sa prej të ikurve kanë në Perëndim ndonjë anëtar të familjes së
ngushtë, a investojnë të shpërngulurit në vendlindje, sa shtëpi kanë mbetur të
mbyllura ...
Herë pas herë, del ndokush dhe thotë se në pesë vitet e
fundit janë larguar nga vendi kaq vetë. E gjitha përfundon me kaq. Jashtë kësaj
fjalie s’kemi kurrfarë analize dhe studimi të mirëfilltë. Një prej kuptimeve të
fjalës shpërngulje është të shkosh dhe të mos kthehesh kurrë më. Shumë
prej këtyre që shpërngulen jetojnë me shpresë se një ditë mbase do të kthehen
në vendlindje. A është e realizueshme një gjë e tillë dhe sa është e
realizueshme.
Dikur kurbetin e kanë quajtur plagë të rëndë. Kjo
çështje është trajtuar edhe në art dhe në letërsi. Për vendlindjen kanë thënë: “Guri
është i rëndë në vend të vet”, ...ku balta është më e ëmbël se mjalti.
Kurbeti është kënduar edhe në lirikën tonë popullore:
“Ku po shkoni ju djem të ri, kujt ia
leni këtë malësi, kujt ia leni nënë e babë, vendin kujt ia keni lënë.”
Në të kaluarën, një letër e kurbetçinjve apo e të
shpërngulurve ka mbërritur pas shumë muajve. Sot, në saje të zhvillimit të
teknologjisë kompjuterike, informatike, digjitale apo satelitore, situata ka
ndryshuar. Për pak sekonda komunikon, falas, me tët bir në cilindo skaj të
rruzullit. Por, ky komunikim është virtual. Mallin e prindit s’e shuan
dot biseda telefonike, qoftë edhe me imazhin e të birit në ekran.
Të lësh vendin, do të thotë të lësh gjuhën tënde, fenë
tënde, traditat tua, identitetin tënd, historinë e popullit tënd. Shtrohet
pyetja: Ç’u bë me prejardhjen ilire të shqiptarëve, me prejardhjen ilire të
gjuhës shqipe, me lashtësinë e popullit shqiptar dhe të gjuhës shqipe, me
autoktoninë e shqiptarëve në gadishullin ilirik, me epokën e Gjergj Kastriotit,
me periudhën e Rilindjes Kombëtare, me Vlorën e 1912-ës, me epopenë e
Jasharajve, me çlirimin e Kosovës nga pushtuesit serbë, me figurën e Gjergj
Kastriotit, me flamurin kombëtar, me gjuhën shqipe, me arsimimin në gjuhën
amtare, me bukuritë e natyrës të trojeve shqiptare?! Ç’u bë me pluralizmin
politik dhe me sistemin demokratik?! Mos ndoshta kemi sistem
pseudo-demokratik?! Ai që shkon, nuk çanë fort kokën me vlerat kombëtare apo me
sistemin kombëtar të vlerave. Madje ka edhe të tillë që preokupimin me vlerat
kombëtare e konsiderojnë demagogji.
Ikin të rinj dhe pleq, ikin njerëz të të gjitha moshave.
Ikin djem e vajza, ikin të sapomartuar, ikin çifte me fëmijë të vegjël. Çifte
të reja i nxjerrin fëmijët nga shkolla dhe ikin drejt Gjermanisë. Fëmijët
shkollimin e vazhdojnë atje, por tanimë jo në gjuhën amtare. Këta që shkojnë,
përpiqen ta ruajnë gjuhën, fenë, identitetin kombëtar, traditat. Me dhimbje
duhet konstatuar se pas një kohe të caktuar, në mjedisin e ri, brezi i ri apo
brezat e rinj, fillojnë të asimilohen. Duke i integruar në shoqëri, vendet e
pritjes synojnë t’i asimilojnë imigrantët.
Duhet theksuar se në disa vende të Perëndimit, shqiptarët
kanë organizuar arsimim në gjuhën shqipe. Ka vende ku shqiptarët kanë themeluar
edhe shoqëri kulturore artistike. Ka edhe individë që krijojnë vepra letrare
artistike.
Shpërngulen të rinj nga Shqipëria, nga Kosova, Kosova
lindore (Preshevë, Bujanoc, Medvegjë), nga Maqedonia, nga Mali i Zi, d.m.th.
nga të gjitha trojet shqiptare. Shpërngulen edhe pjesëtarë të popujve të tjerë
– maqedonas, serbë, malazezë, boshnjakë. Shpërngulen edhe nga vendet që janë
anëtarë të BE-së – nga Bullgaria, nga Rumania, nga Kroacia, nga vendet e
Evropës Lindore që janë anëtarë të BE-së dhe të NATO-s. Shkojnë në Gjermani,
Zvicër, Itali, Britani të Madhe, Francë, Greqi, Austri, Danimarkë, ShBA etj.
Ata që ikin thonë: “Shkojmë për një jetë më të mirë”.
Nuk duhet harruar se ka edhe gjermanë që ikin nga vendi i
tyre. Po ashtu edhe italianë, anglezë etj.
Askush, askujt s’mund t’i thotë dot “mos shko”,
madje as prindi. Shkojnë të rinjtë ngase këtu nuk shohin perspektivë, as për
vete, as për fëmijët e tyre. Vitet e fundit ka të rinj që në vendet e
Perëndimit punojnë në punë dhe në detyra të rëndësishme, në spitale, në
administratë etj.
Shqiptarët që punojnë jashtë, në muajt e verës kthehen në
vatrat prindërore. Ardhja e tyre paraqet ndihmë të konsiderueshme për
gjallërimin e veprimtarive ekonomike në vendlindje. Me dërgesat financiare apo
me remitencat, shqiptarët që punojnë jashtë i mbajnë familjet dhe prindërit në
vendlindje. Dërgesat financiare të mërgimtarëve në vendlindje shfrytëzohen
kryesisht për mikrovlera dhe për mikrostruktura dhe fare pak për makrovlera dhe
makrostruktura.
Dikur mërgimtarët kanë punuar jashtë pa familjet e tyre.
Gruan, fëmijët dhe prindërit i kanë lënë në vendlindje. Vitet e fundit ndërkaq,
situata ka ndryshuar. Mërgimtarët jetojnë atje bashkë me familjet e veta. Ka
shumë fëmijë mërgimtarësh që kanë lindur atje.
Një pjesë e mërgimtarëve që largohen prej trojeve
shqiptare kërkojnë strehim apo azil në vendet e pritjes. Ka të tillë që marrin
edhe shtetësinë e vendit ku jetojnë dhe punojnë.
A është fajtore politika për shpërnguljen e shqiptarëve?
A është fajtor shteti për ikjen e të rinjve? Me këtë çështje askush s’është
marrë, në asnjë cep të trojeve shqiptare.
Në të kaluarën shqiptarët shpërnguleshin si pasojë e
elaborateve të Çubrilloviqit. Elaborati i tij sot, është lënë në harresë.
Shqiptarët sot e shpërngulin vetveten, ikin vullnetarisht. Madje ka të tillë që
u paguajnë agjencive të ndryshme për t’u mundësuar kalimin e kufijve apo të
deteve.
Të mos harrojmë se atje ku shkojnë shqiptarët, ka edhe
qarqe ksenofobike, njerëz dhe grupe që nuk i duan të huajt.
S’ka asnjë dyshim se shteti dhe politika janë një prej
shkaqeve kryesore të ikjes së të rinjve, sidomos të ikjes së trurit. Trojet nga
ku ikin të rinjtë shqiptarë kanë shkallë të ulët të zhvillimit ekonomik. Të
këtilla si janë, trojet amtare nuk u sigurojnë të rinjve një perspektivë të
sigurt. Politika dhe shteti janë një prej fajtorëve të stërzgjatjes së
periudhës së tranzicionit. Ndonëse nga fillimi i pluralizmit politik kanë
kaluar tridhjetë vjet, trojet amtare të shqiptarëve ende ndodhen në tranzicion.
Aty ku s’ka shtet ligjor, s’ka as demokraci. Aty ka korrupsion dhe nepotizëm.
Aty ka sundim të jovlerave dhe të antivlerave. Aty profesionalizmit ia ka zënë
vendin diletantizmi. As vlerat etike nuk çmohen sa duhet. aty kemi rrënim të
sistemit të vlerave. Ikin të rinjtë për arsye se në trojet amtare të
shqiptarëve çdo pore e jetës dhe e shoqërisë është politizuar dhe është
partizuar. Ikin ngase sistemi arsimor dirigjohet nga politika dhe partia dhe
kjo reflektohet në cilësinë e arsimit. Ikin ngase shkollat janë shndërruar në
vend për punësim. Ikin ngase administrata është shndërruar në çerdhe për
përthithjen e militantëve partiakë. Ikin ngase sistemi i shëndetësisë është
larg për të qenë efektiv. Ikin ngase jo çdo i ri është oportunist, konformist,
poltron dhe butak. Ikin ngase një kastë e shoqërisë e shfrytëzuan politikën
kombëtare për t’u pasuruar brenda natës, pa kurrfarë meritash dhe në kurriz të
popullit të varfër. Ikin ngase sot e kësaj dite ka rroga prej 150 deri 300
euro. Për ata që rinë mbyllur nëpër zyra, kjo duket e pabesueshme. Ikin ngase
në një zyrë ku nevojiten një apo dy punonjës, rinë kot katër-pesë sish. Ikin
ngase ka të tillë që rinë në shtëpi dhe marrin rroga. Ikin ngase universitetet
shqiptare nuk figurojnë askund në renditjet e universiteteve të botës.
Papunësi, paga apo rroga të ulëta, dallime të mëdha
sociale si në shekullin XIX, sundim i diletantizmit, i amatorizmit dhe i
joprofesionalizmit, vërshim i nepotizmit, nëpërkëmbje e profesionalizmit,
mosvlerësim i vlerave etike, avancim i oportunistëve, i konformistëve, i
poltronëve, i butakëve, mungesë mendimi kritik, mungesë e kritikës politike,
mungesë e kritikës sociale, lypës nëpër rrugë, administratë joefektive, mungesë
e mediumeve të pavarura, vënia nën kontroll e mediumeve, vërshim i analistëve
mercenarë, mungesë e arsimit cilësor, mungesë bibliotekash dhe librarish të
mirëfillta, pseudo-manifestime kulturore, ekzibicionizëm, mungesë e
shëndetësisë cilësore, korrupsion, mitë dhe ryshfet, tjetërsim i njeriut,
vrasje, plagosje, rrëmbime, aksidente rrugore, vetëvrasje, shkurorëzime, dhunë
në familje, përdhunime, ngacmime gjinore, shantazhe, reketime, reality
programe, imoralitet, muzikë pornografike, trajtimi johuman i kafshëve të
rrugës, mungesë uji të pijshëm, vërshime, përmbytje, rrugë të që nuk
mirëmbahen, rrugë me gropa, papastërti, kosha të thyer hedhurinash, ndotje e mjedisit, mungesë infrastrukture
rrugore, mungesë kanalizimesh atmosferike dhe fekale, shitje dhe blerje notash,
shitje dhe blerje diplomash, shitje dhe blerje titujsh akademikë, kopjim
punimesh magjistrature, plagjiatë punimesh doktorate, keqpërdorime në
vendkalimet kufitare, keqpërdorime në kontrollet doganore, kultivim, përdorim,
shitje dhe përhapje lëndësh narkotike, trafikim qeniesh njerëzore, trafikim
armësh, trafikim lëndësh narkotike, nëntokë urbane, mungesë planesh
urbanistike, vërshim karrieristësh, mungesë përgjegjësie për dështimet në punë,
mungesë fjale të lirë, mungesë mendimi të lirë, përpunim dhe shpëlarje truri
nga qeveritarët dhe nga pushtetarët, heshtje e inteligjencies, mosfunksionim
efektiv i institucioneve shkencore dhe arsimore, heshtje e shkrimtarëve dhe e
krijuesve artistikë. Nuk dihet saktë ku është dallimi midis sistemit
totalitarist, autoritarizmit, autokracisë, në një anë dhe pseudo demokracisë, në
anën tjetër. Krejt kjo s’është, as socializëm, as kapitalizëm, por
gjysmë-barbarizëm. Në këto rrethana, të rinjtë shqiptarë nuk shohin
perspektivë. Ata s’kanë fuqi të përballen me rrëmbyesit e çdo porreje të
shtetit. Rrjedhimisht, shpërngulen, ndërsa trojet shqiptare - shpopullohen.
Si pasojë e mungesës së fuqisë punëtore, mund të ndodhë
që në trojet shqiptare të vijnë të rinj nga Bangladeshi.
Në vend të statistikave politike dhe të politizuara,
flasin rreshtat e gjatë para ambasadave të vendeve perëndimore, flasin
autobusët që, të mbushur plot, çdo ditë nisen drejt Gjermanisë dhe Zvicrës.
Nga ikja e të rinjve, dobësohet fuqia prodhuese,
riprodhuese, shtuese dhe mbrojtëse e kombit. Shpërnguljet shkaktojnë mungesë
fuqie punëtore. Në pikëpamje demografike, kombi rrënohet. Numri i meshkujve që
shpërngulen është më i madh se i femrave. Si rrjedhojë, kjo shkakton çekuilibër
gjinor. Arat, fushat, livadhet kanë mbetur djerrinë. Më shumë se gjysma e
tokave të punueshme kanë mbetur pa u punuar. As edhe me qesim falas, s’i merr
dot kush. me bujqësi dhe me blegtori shumë pak njerëz merren. Punëtorë për
bujqësi s’gjen dot askund. Traktorët e dikurshëm, me vite s’janë vënë në
lëvizje. Nëpër bjeshkët e maleve arbërore ka kohë që s’dëgjohet blegërima e
deleve dhe e kecërve. Për fyellin e bariut, të mos flasim. Numri i nxënësve
nëpër bankat shkollore, nga viti në vit bie pandalshëm. Ka fshat ku në klasë të
parë nuk është regjistruar as edhe një nxënës i vetëm. Pakësohet numri i
nxënësve, pakësohet numri i klasave, mësues, arsimtarë, profesorë dhe pedagogë
universitarë rrezikojnë të mbeten pa punë. Shkalla e ulët e lindshmërisë apo e
natalitetit dhe dyndja e ditëpërditshme e popullsisë rrezikojnë qenien
kombëtare, vënë në dyshim forcën prodhuese, riprodhuese, shtuese dhe mbrojtëse
të kombit. Kujt do t’i flasësh për ilirët, për historinë e lavdishme, për
flamurin e Gjergj Kastriotit. Të rinjtë e kanë mendjen se si të ikin sa më
parë. Sipas tyre, çdo gjë jashtë kësaj nuk është veçse një romantizëm i vonuar
dhe i panevojshëm. Nuk hamë ilirë dhe histori, duam jetë më të denjë. Jo që
s’kemi dashur të jemi pjesë e ndryshimeve, por nuk na është mundësuar, për të
mos thënë na është parandaluar.
Sido që të jetë, shpërngulja e të rinjve shqiptarë
nga vatrat e veta, nga vendlindja apo nga trojet amtare, për në vendet e huaja,
në asnjë variant nuk duhet të mbështetet.