| E shtune, 01.10.2022, 07:50 PM |
EDHE KËSHTU ËSHTË BUKUR!
Lindita
Doda në librin: “Mitet mashtrojnë”
Nga
Kadri Tarelli
Pak
kohë më parë, Shpendi Topollaj, shkrimtar, kritik, dramaturg e publicist, më dha
librin me poezi “Mitet Mashtrojë”, të autores Lindita Doda. Ballina nuk më thotë
asgjë, veç një karikaturë e Perëndisë Poseidon, me hundë të zgjatur, huazuar
nga figura e Pinokut gënjeshtar. Më duhej të ndryshoj mendje, sapo shfletoj
faqen e parë, poezi me vargje të thyer, ndaj nxitoj t’i them mikut tonë
Shpendit:
-
Mos më lodh me libra të tillë. Ti e di mirë se nuk më pëlqen vargu i thyer, të
cilit i kam kushtuar edhe një poezi: “Mos
e thyej vargun, të lutem poet”, ku më tej them: “Poezia nuk është lojë…, lere fjalën të këndojë”. K. Tarelli. “Koha në vargje”. Faqe 43.
-
Merre, se do të çuditesh nga metaforat që gjen dhe alegoritë që krijon Lindita.
Shpendi
kishte të drejtë, pasi lumi i metaforave rrjedh rrëmbyeshëm duke mbushur detin
e alegorive, ku era sjell puhi, kur valët përkëdhelen, por ngre edhe stuhi, kur
godasin bregun me kamxhikun e Poseidonit.
Nëse
një ditë do t’ia kthej librin Shpendit, e di që do më shajë në fillim, pasi e
kam zhgaravitur me vija dhe komente të çastit, duke nënvizuar poezitë dhe
vargjet që më pëlqejnë, por do të më lëvdojë, se kam ditur të zgjedh të bukurën
mes ndjesive të holla. Besoj se kështu do të ndjehet edhe autorja, po të lexojë
midis shkrimit të hallakatur, fjalët: Perlë, e bukur, porosi që nuk vdes kurrë,
pak filozofi dhe shumë atdhetari, etj, etj. Do më pëlqente që kështu të kenë
vepruar edhe të tjerë lexues.
Nuk
jam i vetmi që e them, duke menduar se, libri pëlqehet, kur s’të lëshon nga
dora dhe poezia këndohet. Por ndodh që libri mbyllet, heshtet dhe në çast harrohet.
Ndërsa poeti nuk shahet as kritikohet. Ai veç adhurohet, lëvdohet e nderohet. Ndryshe mënjanohet
dhe më pas nuk kujtohet.
Kështu
që, në këtë hulli mendimi, nuk kam ndërmend të bëj analizë të librit, ku secila
poezi ka kumtin dhe bukurinë e vet, fort të dallueshëm. Mendoj se do të përsërisja
veten dhe autoren, duke i shtuar këndonjësit një barrë mërzitje më shumë. Veç më
duhet të dalloj disa veçori që e përshkojnë tej e mbanë të gjithë shportën me
poezi, që po i quaj të rralla.
Së pari, poetja i këndon me mall
e zjarr, mjedisit ku ka lindur. E frymëzon rrjedha, gurgullima dhe vërshimi i
lumit Mat. Mjaftojnë vetëm këto vargje, për t’u mrekulluar: “Bregu i Matit/ gurrat ia mblodha../ ia preka
fytyrën e tij/ plasaritur epokash…/ Këta janë gurë legjendash…”. Poezia “Bregut të Matit”. Faqe 11. Më
tej përballë qytetit, shpërfaqet madhështia e qetësia mitike e malit të Dejës,
ku lindin legjendat dhe mitet. Legjenda që na shoqërojnë, na ngazëllejnë, na dëfrejnë
e trimërojnë gjatë gjithë jetës, brez pas brezi, por shpesh, siç tregohet që në
ballinë të librit, edhe na “Mashtrojnë’. Sa adhurim ndjehet në këto pak vargje:
“Mbahu Dejë/ ti i ke qëndruar dimrit të
gjatë,/ ku akulli të rëndonte në shpinë”. Mbahu Dejë. Faqe 31.
Lexoni
dhe gjykoni këtë perlë të fjalës së shkruar. Një pikturë e gjallë, që madhërisht
flet me ngjyrat e vargut: “Nëse s’keni qenë në Stelush/ s’e keni pa malin/ që u lut shqip për të
parën herë”. Dhe vazhdon më tej: - “Në
gji ia vuni medaljonin…./ Ma ruaj vashë/këtë copë atdhe, midis gjinit tand…./
veç aty/s’mundet kush me e marrë…! “Frymë
e Skënderbeut”. Faqe 140.
Nuk
është rast i rrallë kjo dashuri për mjedisin dhe vendlindjen, pasi të gjithë
krijuesit, veçanërisht poetet, aty gjejnë ushqimin e shpirtit për t’u qetuar
dhe shkruar. Aty gjejnë edhe përgjigjet e heshtura të pyetjeve dhe brengave.
Mendoj se çdokush nga ne i thotë faleminderit poetes sonë.
Së dyti, poetja është e
dashuruar me vjeshtën, si stinë e mendimit poetik, duke goditur vuajtjen, trishtimin,
mërzitjen, pritjen dhe ikjen, si pjesë të jetës. Janë shumë poezi kushtuar
kësaj stine, madje emri, freskia dhe ngjyrimi i saj, futet si metaforë mes
vargjeve të poezive të tjera. Poetja nuk loton e vajton, as gjunjëzohet para të
papriturave të jetës. Është optimiste për t’u ngritur mbi ngjyrën gri. Vargjet
na e plotësojnë gjykimin: “Nëse ma kërrus
kështu pragun vjeshtë,…./ përplasje xixash m’i flakërosh sytë,/ ballit t’më
çelësh gonxhe mavi,/ po në gjunjë do më shohësh veç në lutje…”. “Nëse ma kërrus pragun vjeshtë”. Faqe 12.
Autorja
çuditërisht, për t’i dhënë dritë e frymë jete, frymëzimit dhe artit të fjalës, ka
gjetur pikturën e zbehtë të vjeshtës, ku mund të vendosë ngjyrat e shpirtit.
Mbase qëllimisht ka gjetur stinën, që ngjason e dallon me pranverën, si dy
gjymtyrë të universit, por që vuan e shtrydhet si sandviç, mes zjarrit të verës,
që e djeg e përvëlon, ndërsa dridhet kur zhvishte për t’u takuar me dimrin e
acartë e thinjosh. Metaforat dhe alegoritë, artistikisht të gjetura bukur,
gjallojnë në këtë stinë të begatë, që i dhuron jetës frutat për vazhdimësinë e
saj.
Së
treti: “Heshtja as sonte s’më le vetëm
strukur te malli/ kapërcen zhurmë puthjesh”. Me këto vargje poetja i këndon
“Heshtjes”, që të trondit me piskamën deri në kupë të qiellit, ndaj këtij
realiteti pa ngjyra jete, që poetja prek e “Shijonë”, çdo ditë. Mbase mjaftojnë
vetëm këto vargje: “Asnjë fjalë/ mend
s’mbaj…/ veç notat e heshtjes,/ që u tretën pas saj”. Poezia “Notat e heshtjes. Faqe 37.
Është
shpirti i ndjeshëm që thërret e bërtet për dashuri e drejtësi, për paqe e
urtësi, mes njëri-tjetrit, si individ, “Unë e ti”, e përmendur shpesh nga
autorja, por edhe si shoqëri e ngarkuar me ndasi, përplasje, moskuptim e pakënaqësi,
deri në marrëzi. Dukuri që jo rrallë, si pa dashje, mbijnë në këtë truall dhe na
trazojnë, turbullojnë dhe na ndëshkojnë trup e shpirt. Mbase kam të drejtë kur
them, se poeti vuan e dashuron dy herë. Një herë për vete dhe një herë për të
tjerët. Ju pyes, si do t’i çmoni këto vargje?: “E përdalë kjo koha jonë,/ në flirt më erëra pabesish”. “Erëra pabesish”. Faqe 23. Më tej
vazhdon: “Shpirti rebeluar/ s’derdh më
lot.”. “Deti nuk vihet në gjumë”.
Faqe 25. Pikërisht kështu po i ndodh
e dhe poetes sonë, e cila nuk mallkon, por përpiqet që vuajtjen ta kthejë në këngë
e vargje poezie, ku mirësia të ndjejë aromë lirie.
Renditja
me disa piketa të vendosura në udhën e vlerësimit, nuk më pengojë të shprehem,
se autorja brenda magjisë së mjedisit, natyrës, vjeshtës dhe heshtjes, i thur
himn dashurisë, por me një mënyrë disi të veçantë, që nuk e kam ndeshur kund. Gjykoni
vetëm këto pak vargje, që pavarësisht se janë nda dhunshëm, në brendësi kanë
muzikë, që dëgjohet në heshtje:
“Malli më ka marr me
t’pa, /e me të dasht…./ Një gllënkë jete me pi/ n’hijen tënde./ Një çast me ty
kisha flirtue/ Zoti e dreqi kishin me fal…../ fundja me jetë,/ vetë kisha me
pague! Poezia “Mote u banë”. Faqe 9..
Askush
nuk çuditet, kur të lexojë këto vargje, ku ndjehet një çoroditje në mjedisin
jetësor, rinor e shoqëror: “Deti më bindi
një mëngjes/ mua/ as në poezi nuk zgjohet më fjala/ “Të dua”..! Poezia “Deti më bindi një ditë”. Faqe 33.
Më pas vazhdojnë plot dhimbje, vargjet e një poezie tjetër: “Kurrë nuk mësova të dua më mirë/ hapat me
rrahje zemre i mata/ njësoj si ti. Bota atë fjalë që ndihet/ s’e mban mend,/
duhet të shpikim një tjetër dashuri”.
“Ne duhet të shpikim një tjetër dashuri”. Faqe 39.
Duke
vazhduar kështu, s’do t’i gjej fundin bukurisë së vargut dhe kumtit që përcjell.
Ndaj po ndalem në një problem tepër të dhimbshëm, siç është largimi i të rinjve
nga trojet tona stërgjyshore. Vallë ç’do të thoshte Samiu, Naimi, Fishta e
Migjeni, kur të dëgjonin këto vargje plot dhimbje e proteste? – “Kjo panoramë e ditës/ po na thinj dhe
foshnjat/… ne pagëzojmë veten/ fajtorë të pafaj/… Nga neveritja/ edhe varreve…
do tu mbijnë/ këmbët e ikjes”. “Panoramë
e ditës”. Faqe 40.
Nëse
nuk bindeni, lexoni më tej: “Mos i le…./mortit
me i këndue ma fort se dasmës./ mos i le/ fëmijët me u ngjiz me trishtimin/ e
me lind me këpucë vesh/ e sy nga deti”. “Ti mundesh Zanë”. Faqe 154. Këtu poetja gjen guximin të drejtojë
gishtin dhe të protestojë fuqishëm në vargjet me vezullim perle: “Ky është ligj i shkretëtirës,/ ku s’ka etje
më askush:/as për ajër, as ujë/as dashuri,/ Veç për UNIN, ky vend paska uri../
zot?/ S’kërkojnë shumë,/ ngopi me UNIN,/ përpara se të vdesin”. “S’kërkoj
shumë”. Faqe 59…… Sepse “Asnjë qindarkë s’na mbeti për lirinë”. Faqe 61
Më
vjen mirë që poetja lindita Doda, hyn serbes edhe në mendimin filozofik, duke
vargëzuar bukur, për t’i mbajtur mend si citate: “Frymë merr/ Thua…/ jeta a vdekja ka më shumë mister”. “Mister”. Faqe 138. Dhe diku më poshtë
vazhdon: “Pa natë/s’mundemi me kuptua
agun/ as lirinë…!”. “Jastëk lirie”.
Faqe 171
Në
këtë pështjellim e çoroditje mendimesh, poetja, duke ecur udhëve të qytetit me
trastën e andrrave mbi shpinë, e mbyll librin me një amanet: - “Statujës së qytetit, po ia la andrrat,/ me
u ba spektatore skenës/ ku vdesin të gjallët e rilindin të vdekurit./ Le t’i
shohin”. “Me trastën e andrrave”.
Faqe 177.
Urime
poete Majlinda! Ju uroj sukses në udhën e vargut të thyer, pavarësisht se unë
mbetem adhurues dhe besnik i vargut muzikor!
Edhe kështu është bukur!
Kadri Tarelli
Durrës. Vjeshta e parë,
2022.