| E enjte, 01.09.2022, 07:33 PM |
LETËRSHKRIMI, SI PËRLIGJE E NATYRSHME E MISIONIT TË SHENJTË TË NËNËS TEREZE
Nga
Emin AZEMI
A ka mundur Nëna Tereze të mjaftohej me punët që
bëri në shërbim të njeriut dhe Hyjit, pa pasur nevojë të shkruajë letra?
Çka e nxiti atë të shkruajë letra dhe pse ajo
çmonte ato pjesë të misionit të saj të shenjtë?
Përgjigjen më të mirë si duket e ka dhënë Kanti, i
cili teksa zbërthen natyrën filozofike e letrare të letërkëmbimit, thoshte se
ata që shkruajnë letra synojnë përjetësinë, sepse ata shkruajnë përtej caqeve
të kohës së shkruesit.
Edhe Nëna Tereze, siç mund ta vërejmë edhe në këto
50 letra të përzgjedhura me kujdes nga Anton N Berisha, doli përtej kohës kur i
shkroi ato, madje përtej hapësirës, sepse ajo vazhdon t’i thyejë
kufijtë kohorë e hapësinorë tash e në të ardhmen.
Nëse i bëjmë një zbërthim teorik natyrës së
letërshkrimit do të vërejmë se më tepër sesa një letër drejtuar tjetrit,
letërshkruesi ka nevojë të shkruajë fillimisht për vetveten dhe ia drejton
vetvetes.
Nëna Tereze shkoi përtej këtij postulati teorik,
pasi që në letrat e saj gjejmë një shtytje të brendshme për të
ballafaquan dhe njësuar vetveten me shqetësimet dhe vuajtjet e tjetrit dhe
fundja këtë ajo nuk e bënte pse kishte dëshirë, por pse nuk e ndiente veten të
liruar shpirtërisht nëse nuk e shprehte dashurinë e pazakonshme për
Hyjin e për njeriun, gjë e cila, siç e thotë edhe autori, provohet në mënyrë të
pandërmjetme me dashurinë dhe me flijimin ndaj tyre.
Letra, si zhanër i
mirëfilltë letrar, që anon nga eseja, del të jetë zgjatim dhe
plotësi i veprës së Nënës Tereze, por edhe nj ventil prej nga shohim të dalin
energjitë e saj krijuese.
Nëse bëjmë një ndërlidhje në mes të veprave dhe
letrave të saj, sjellim përfundimin se ajo ishte një personalitet unikat, që
lind rrallë, një personalitet që në vetvete kishte zero egoizëm pasi që vetëm
ata që kanë pasionin e të shkruarit të letrave duan t’i heqin nga vetja
misteret e padukshme që sjell egoizmi. Përmes letrave Nëna Tereze ndante me të
tjerët dilemën, brengën që kishte, sepse vetëm ashtu ajo përmbushej si një
njeri dhe gjatë rrugëtimit të vet arrinte ta mbindërtonte personalitetin edhe
përmes asaj që ajo e quante një makinë njerëzore që lëviz me
vullnetin e Hyjit: “Zoti im […] Mos e lejo që padija ime, të më pengojë për ta
përmbushur në mënyrë të përsosur vullnesën Tënde”
Ky ishte një peng, ishte një kërkesë e brendshme e
Nënës Tereze e shoqëruar me dilemën dhe me pasigurinë nëse ajo do të ishte në
gjendje të përmbushte vullneti e Hyjit, prandaj kërkon ndihmën e tij.
Po a ka mundur të mos e bëjë publik këtë peng, këtë
dyshim e pasiguri Nëna Tereze?
Sigurisht se po, por me vetë faktin se ajo flet
hapur përmes letrës së saj, tregon se sa e çiltër ishte natyra e saj; sa e
tejdukshme ishte pëlhura që ndan anën subjektive të njeriut me
mikrokosmosin që e rrethonte. Herë - herë kjo pëlhurë madje as që
dukej, sepse më tepër sesa një letër drejtuar tjetrit si “tjetër”, hartuesja e
letrave shkruan më së pari për vetveten dhe ia drejton vetvetes, vetvetes së
projektuar në syprinën dhe nën dritën e vetëdijes së gjithkohëshme.
Nëna Tereze gjeti formën më të përshtatshme
që gjithë mendësinë e saj për Hyjin dhe gatishmërinë për
t’i shërbyer njeriut, ta shprehë përmes letrave. Kjo metodë diskursive e të
menduarit dhe e të vepruarit përkonte dhe me një përvojë të gjatë krijuese që
ka ekzistuar në filozofi e letërsi, siç mund të provohet edhe te Platoni, i
cili të vetmin traktat të mirëfilltë filozofik, ku shpreheshin bindjet e tij, e
mbarështronte në formë letre, por edhe te Shën Pali, i cili bindjet
dhe tezat e tij teologjike i përimtonte në formë letrash drejtuar besimtarëve
dhe bashkëpunëtorëve.
Pasi t’i kemi lexuar këto 50 letra të Nënës Tereze,
të cilat Anton Nikë Berisha i ka përzgjedhur sipas një kriteri mjaft
kuptimplotë në rrafshin e rrezatimit jetësor, filozofik e teologjik që
shprehin, do ta kuptojmë edhe më mirë Nënë Tereze dhe sidomos qasjen që kishte
ajo ndaj problematikave të ndryshme hyjnore e tokësore. Kjo të
kujton Heidegger-in, i cili letërkëmbimin e Kafkës e shihte jo vetëm si pjesë
të krijimtarisë artistike të tij, por edhe si çelës për të zbërthyer dhe
kuptuar më mirë këtë krijimtari. Edhe Anton Nikë Berisha, do të theksojë se Nëna
Tereze ishte e bindur se është vetëm një mjet, një vegël në dorën e Zotit dhe
se Ai (Zoti) i shkruan të gjitha ato. Nëna bënte vetëm punën, veprimin. Për
këtë arsye, thotë Berisha në parathënie, letrat e saj i përshkon një
frymë e përshpirtshmërisë, e sigurisë dhe e bindjes për atë që shkruan: Zoti
im ma jep dritën tënde dhe Zotynë, më bëj vegël të paqes sate.
Nëna Tereze ishte një katolike e devotshme dhe
nisur nga ky fakt na shtyn të mendojmë se çka kishte ajo nevojë të shkruante
letra, kur mjaftonte institucioni i rrëfimit të thoshte gjithë atë që ndiente
për veten dhe për të tjerët? Pra, vazhdimisht kishte diçka në brendinë
shpirtërore të Nënës Tereze, që nuk e linte të qetë dhe shpërthente si nevojë
në trajta të ndryshme emocionale e filozofike. Ndoshta këtë nevojë, këtë trazim
shpirtëror do ta zbërthejë më së miri filozofi i madh i shek. 20, Teodor
Adorno, i cili pasi kishte analizuar shumanshmërinë e veprës së Walter
Benjamin-in, ishte ndalur në letrat e tij dhe, pas shqyrtimit të tyre thoshte:
“Letra është vendi i preferuar, në mos i vetmi vend ku filozofia gjen
artikulimin e saj”.
Edhe te Nëna Tereze mund të themi se letra është
rëntgeni më i mirë shpirtëror, ku konfirmohet prania e një natyre
pastërtie njerëzore, pasi që, siç e thotë edhe autori në parathënie se për
Nënën Tereze “Zoti ishte gjithçka, të cilën gjë e përligjte me lutjet që i
kishte ushqim shpirtëror të përhershëm dhe me çdo veprim e flijim;
ishte e bindur se çdo gjë nisej dhe varej nga hiri dhe provania e Krijuesit. Së
këndejmi, çdo gjë duhet të gjykohej e të vlerësohej në bazë të dashurisë në
veprim për të afërmin, sidomos për tjetrin [...] Dashuria e pazakonshme e Nënës
Tereze për Hyjin provohet në mënyrë të pandërmjetme me dashurinë dhe me
flijimin për njeriun, sidomos për më të varfrit, për të braktisurit, për të
vetmuarit, për të paaftit, për të gërbulurit. Për Nënën Tereze dashuria për
Hyjin dhe dashuria për njeriun ishin të pandashme”.
Për të mbështetur këtë konstatim, për ta shprehur
në mënyrë më plastike natyrën njerëzore të Nëna Tereze, autori sjell një
mendim interesant të atit Brian Kolodiejchuk, postulator i shpalljes së
Nënës Tereze të lumtur, i cili shkruan se hulumtimi i mijëra dokumenteve, të
dhënave dhe i mendimeve të të tjerëve që e kanë njohur Nënën Tereze: “Ka mundësuar
të kuptohet që thjeshtësia e saj ka fshehur në realitet një thellësi, të cilën
pak persona e kishin vërejtur e aq më pak (e kishin) imagjinuar [...] shkrimet
e saj dëshmojnë për një pjekuri shpirtërore befasuese. Dinim që një person me
famë botërore të shenjtërisë, që tërhiqte vëmendjen e jashtëzakonshme, duhej të
kishte “diçka”. Po çfarë ishte kjo? Ishte sekreti i saj .”
Kjo ndodhte dhe për faktin se, siç thotë Anton N
Berisha: “Flijimi i Nënës dhe i motrave të saj kishte rëndësi të dyfishtë: nga
një anë bëhej për ata njerëz të harruar nga shoqëria dhe, nga ana tjetër këtë
flijim e bënin me përkushtimin hyjnor, si e thotë vetë Nëna: “Mrekullia nuk
qëndron në faktin se ne e bëjmë këtë punë (kujdesin për të varfrit e më të
varfërve, të braktisurit, të gërbulurit etj. – v. ime), por për arsye se jemi
të lumtura që këtë e bëjmë ”.
Ky libër me 50 letra të Nënës Tereze i botuar nga
Instituti i trashëgimisë shpirtërore dhe kulturore të shqiptarëve në Shkup, nuk
është thjeshtë një vepër për bibliotekat tona, por është një dritare më shumë
që na ka munguar të njohim më qartë dhe të interpretojmë më mirëfilli mendimin
filozofik e jetësor të Nënës Tereze, që kësaj radhe dëshmohet përmes 50 letrave
të përzgjedhura dhe të përkthyera me përkushtim nga Anton Nikë Berisha.
Shkup, 29 gusht 2022