| E hene, 30.05.2022, 09:14 PM |
NDARJA E KISHËS NGA SHTETI
Nga Prof.
Xhelal Zejneli
Shkalla e ndarjes politike ndërmjet kishës dhe shtetit
civil në shoqëri, është përcaktuar me strukturat juridike dhe me pikëpamjet
juridike mbizotëruese që e përcaktojnë raportin e drejtë të religjionit të
organizuar dhe shtetit të organizuar. Parimi i “dorës së zgjatur”
sugjeron marrëdhëniet në të cilat dy aktorë politikë veprojnë ndër vete si
organizata të pavarura nga njëra-tjetra. Në Francë zbatohet me përpikëri
parimi i shekullarizimit (laïcité), ndërsa shoqëritë shekullare -
si për shembull në Danimarkë dhe në Britani të Madhe – mbështesin
formën e njohjes kushtetuese të religjionit shtetëror zyrtar. Po qe se kisha
është e ndarë nga shteti, atëherë ai klasifikohet si shtet shekullar
(laik, profan).
Ç’do të thotë në filozofi kishë e ndarë nga
shteti? Filozofia e ndarjes së kishës nga shteti civil përputhet me filozofinë
e shekullarizimit, të mosunitetit, të lirisë fetare dhe të pluralizmit
religjioz, në saje të së cilës shtetet e Evropës kanë marrë përsipër role shoqërore
të caktuara të kishës, në shtetin e mirëqenies. Kjo është një lëvizje shoqërore
që ka shkaktuar popullatë kulturore-shekullare dhe sferë publike. Në praktikë,
ndarja e kishës nga shteti ndryshon, nga ndarja e plotë e përcaktuar me
kushtetutën e vendit, siç rasti në Indi dhe në Singapor, deri te
religjioni shtetëror, si në Maldive (vend që përbëhet nga një varg
ishujsh koralorë në Oqeanin Indian).
Në antikën e vonshme dhe në Evropën mesjetare – Kontribut
të rëndësishëm për debatin mbi marrëdhënien juridike midis kishës dhe shtetit
ka dhënë teologu dhe filozofi i krishterë, doktor i kishës, Shën Augustini (Augustinus
Aurelius, i mbiquajtur Shën Augustini i Hipos, i lindur në Afrikën e Veriut,
354-430). Në veprën “Qyteti i Zotit”
(De civitate Dei, prej 413 deri në 426; Libri XIX, kapitulli 17) ai e ka
hulumtuar raportin ideal midis “qytetit tokësor” dhe “qytetit të
Zotit”. Në këtë vepër Augustini ka zbuluar se midis “qytetit tokësor”
dhe “qytetit të Zotit” duhet gjetur pikat kryesore të prerjes, sidomos
kur njerëzit duhet të jetojnë bashkë dhe në rajonin e caktuar në tokë.
Augustini besonte se puna “e qytetit të përkohshëm” ka bërë të mundur
krijimin “e qytetit qiellor” në tokë.
Shën Augustini nga Carlo Crivelli
Ndër shekuj sundimtarët kanë sunduar me idenë e të
drejtës hyjnore. Herë-herë, monarku e ka përdorur për ta mbështetur idenë
se mbreti, në kuadër të kufijve të vet, duhet ta sundojë edhe mbretërinë e vet
edhe kishën. Kjo teori njihet si Caesaropapism. Ai duhet të ketë
pushtet të plotë mbi kishën dhe tërthorazi edhe mbi shtetin. Duhet shtuar se
gjatë mesjetës ka ekzistuar doktrina katolike. Papa e kishte shpallur të
drejtën e vet për t’i shembur mbretërit katolikë të Evropës Perëndimore dhe
tentonte ta përdorë këtë - herë me sukses dhe herë jo – siç ishte rasti me Henrikun
VIII* (Henry VIII, 1491-1547) në Angli dhe me Henrikun III (Henry
III, 1207-1272). Pas kësaj, njerëzit filluan të mendojnë në duhej ndarë kishën
nga shteti.
Shënim: Henriku
VIII pati gjashtë gra (Catherine e Aragonës, Anne Boleyn, Jane Seymour,
Anne e Cleves-it, Catherine Howard, Catherine Parr). Dy prej tyre i ekzekutoi,
ndërsa dy i ndau. Përpjekjet për t’u ndarë nga gruaja e parë, mbretëresha e
Anglisë, Katerina e Aragonës, e që u kundërshtuan nga papa, shpunë në
ndarjen e Anglisë nga Kisha Katolike e Romës dhe tërthorazi, në vendosjen e protestantizmit.
*
* *
Në Perëndim, çështja e ndarjes së kishës dhe shtetit në
mesjetë ishte e drejtuar ndaj monarkëve të cilët sundonin në segmentin
shekullar, por e preknin pushtetin kishtar në sferën shpirtërore. Kjo
kontradiktë e pazgjidhur në kontrollin përfundimtar të kishës shkaktoi krizën e
pushtetit dhe të udhëheqjes, sidomos në kontestin e investimeve, që u zgjidh në
Concordat, në vitin 1122. Me këtë, perandori hodhi poshtë të drejtën e
zgjedhjes së klerikëve dhe të fshatarëve, simbole të forcës së tyre
shpirtërore, e zgjedhjeve të garantuara sipas kanoneve të katedrales apo të
abacisë si dhe shugurimin e lirë (dorëzimin prift).
Epoka e reformacionit – Në
fillim të reformacionit protestant, frati gjerman, themelues
i kishës protestante, Martin Luter (Martin Luther, 1483-1546) e
formuloi doktrinën e dy mbretërive. Shtetari amerikan, president i
katërt i ShBA-së, Xhejms Medison (James Madison, 1751-1836), i cili
është një prej mbështetësve më të rëndësishëm të parimit të ndarjes së kishës
nga shteti, thotë se veprat e Luterit për këto dy mbretëri, i kanë vënë
themelet e strukturës moderne të shtetit shekullar.
Martin Luther, 1528, nga Lucas Cranach
Përfaqësuesit e reformacionit radikal – anabaptistët,
idetë e Luterit i shfrytëzuan në drejtim të ri. I shfrytëzuan në veprat e
murgut gjerman Mikael Satler (Michael Sattler, 1490-1527) i cili
pajtohej me Luterin për ekzistimin e dy mbretërive, por kishin dallime
në pikëpamje nëse këto dy mbretëri duhej të ishin të ndara. Sipas kësaj,
besimtarët e pagëzuar nuk do të duhej të votonin, të shërbenin në shërbim
publik apo të marrin pjesë në çfarëdo mënyre tjetër në “mbretërinë e paqes”.
Në ditët e para të reformës radikale ka pasur shumë pikëpamje, ndërsa me
kalimin e kohës, vizioni i Satlerit, në shekujt e ardhshëm u bë pozicion
normativ i shumicës së anabaptistëve. Anabaptistët thoshin se
religjionin kurrë s’do të duhej ta detyronte pushteti shtetëror, duke iu qasur
çështjes së marrëdhënieve midis kishës dhe shtetit, sidomos kur është fjala për
mbrojtjen e kishës nga shteti.
Gjatë vitit 1530 e më pas, Henriku VIII (Henry
VIII), i zemëruar nga refuzimi i papës Klementi VII* (Pope Clement VII,
1478-1534) për ta anuluar martesën e tij me Katerinën e Aragonës*,
vendosi ta zgjidhë martesën në rrugë tjetër dhe të emërohet sundimtar i Kishës
Anglikane. Më 1533 martesën e tij e shfuqizoi lideri i reformacionit
anglez, kryepeshkop i Kenterberit (Canterbury), Tomas Kranmer (Thomas
Cranmer, 1489-1556). Monarkët e Britanisë së Madhe e mbajtën pushtetin kishtar
në kishën anglikane të kohës së Henrikut VIII. Sot e kanë titullin e
administruesit suprem të kishës anglikane. Në atë kohë vazhduan përndjekjet
kishtare të mbretit Henriku VIII. Për këtë arsye, katolikët tentuan ta
kufizojnë pushtetin e tij:
- u paraqit jokonformizmi (non-konformizmi);
- u
paraqitën protestantët anglezë dhe antikatolicizmi i gjeneralit
dhe shtetarit anglez Oliver Kromuel (Oliver Cromwell, 1599-1658);
- u krijua bashkësia britanike;
- u ngritën akuza kundër katolikëve dhe të tjerëve që nuk
iu bashkuan kishës anglikane.
Shënim:
1. Besimi protestant lindi në Gjermani në
shekullin XVI, gjatë reformacionit;
2. Gjatë reformacionit, Mikael Satleri e la Kishën
Katolike të Romës dhe u bë një prej udhëheqësve të parë të anabaptistëve.
3. Papa Klementi VII ka qenë biri jashtëmartesor i Xhuliano
Mediçi (Guiliano de’ Medici, 1453 – atentat më 1478);
4. Katerina e Aragonës (spanjisht: Catalina de
Aragón y Castilla, anglisht: Catherine of Aragon, 1485-1536) – princeshë
spanjolle. Më 1501 u martua me 15-vjeçarin Artur Tjudor, Princ i
Uellsit (Arthur Tudor, 1486-1502), vëlla më i madh Henrikut VIII (Henry
VIII). Arturi vdes në moshën 15-vjeçare, më 2 prill 1502. Më 1509, Katerinën e
Aragonës, tanimë vejushë, e merr për grua mbreti i Anglisë Henriku VIII
dhe kjo bëhet mbretëreshë e Anglisë. Më
1527 Henriku VIII kërkoi nga papa Klementi VII ta anulojë këtë martesë,
duke shtuar se martesa e saj më 1501 me vëllain më të madh, Arturin
(Arthur Tudor), e bënte martesën e tij të pavlefshme. Kërkesën e tij, Papa e
refuzoi. Henriku VIII e themeloi Kishën Anglikane e cila u shkëput nga Kisha
Katolike e Romës. Më 1533 martesën e tij e shfuqizoi lideri i reformacionit
anglez, kryepeshkop i Kenterberit (Canterbury), Tomas Kranmer (Thomas
Cranmer, 1489-1556).
*
* *
Kisha e ndarë nga shteti quhet kishë e ndarë, kurse
shteti është shekullar. Për shkak të përndjekjeve në Angli, disa njerëz, për të
ruajtur mënyrën e tyre të besimit, ikën nga Britania e Madhe. Por, këta njerëz
nuk kanë ngulur këmbë për liri fetare, ndërsa kolonitë e hershme të Amerikës
Veriore, si rregull, nuk kanë qenë tolerantë ndaj mospajtimeve religjioze në
Angli. Për shembull, Massachusetts-i puritan nuk e lejonte
respektimin standard të kishës anglikane. Disa prej këtyre njerëzve,
pikërisht për këtë qëllim, vullnetarisht kanë shkuar në kolonitë amerikane.
Pasi kolonitë amerikane u rebeluan kundër mbretit Xhorxhi III (George
III, 1738-1820) në Mbretërinë e Bashkuar, Kushtetuta e ShBA-së u ndryshua me
qëllim që Kongresi të ndalonte vendosjen e fesë. Pas kësaj, njerëzit në ShBA e
kuptuan se kisha duhet të jetë e ndarë nga shteti.
Kisha dhe shteti në epokën e
iluminizmit – Koncepti i ndarjes së kishës nga
shteti shpeshherë u ngjishet veprave të filozofit anglez Xhon Lok (John
Locke, 1632-1704) i cili kishte studiuar në Oksford shkencat e natyrës,
mjekësinë dhe filozofin. Sipas marrëveshjes shoqërore të tij, qeveria
nuk ka pushtet në lëmin e vetëdijes individuale, ngase njerëzit racionalë nuk
kanë mundur t’i nënshtrohen qeverisë për kontroll. Për Lokun, kjo e ka krijuar
të drejtën natyrore për lirinë e vetëdijes, e cila sipas mendimit të tij, duhet
të mbetet e mbrojtur nga çfarëdo pushtet shtetëror. Pikëpamjet e tilla për
tolerancën fetare dhe për rëndësinë e vetëdijes individuale, bashkë me
marrëveshjen shoqërore, patën ndikim sidomos në kolonitë amerikane dhe në
hartimin e Kushtetutës së ShBA-së.
John Locke, 1697, nga Godfrey Kneller
Në të njëjtën periudhë të shekullit XVII, filozofi dhe
iluministi francez Pjerë Baje (Pierre Bayle, 1647-1706) dhe disa fidesitë*
filluan t’i paraprijnë ndarjes së kishës dhe shtetit, duke pohuar se feja
nuk mund të ndërlidhet me vetëdijen. I gjithë shekulli XVIII, idetë e Xhon Lokut (Locke) dhe të Bele-s,
veçanërisht ndarja e kishës nga shteti, u bënë të njohura në saje të
filozofëve të iluminizmit. Juristi, sociologu, mendimtari politik dhe
filozofi francez Monteskjë (Charles Louis de Secondat Montesquieu,
1689-1755) qysh në vitin 1722 shkroi për “tolerancën fetare” si dhe për
shkallën e ndarjes së religjionit dhe shtetit. Shkrimtari dhe filozofi francez,
Volteri (François Marie Arouet Voltaire, 1694-1778) mbronte një shkallë
të ndarjes së kishës nga shteti, por në fund, kishën ua nënshtroi nevojave
të shtetit. Filozofi dhe iluministi francez Deni Didëro (Denis
Diderot, 1713-1784) ndërkaq, ishte ithtar i ndarjes së prerë të kishës nga
shteti, duke thënë se “distanca ndërmjet fronit dhe altarit, kurrë nuk
mund të jetë e tepërt”.
Shënim: Fideizëm
- latin. (fides – fe) – “filozofia e fesë”, doktrinë që e vë
fenë në vend të shkencës; fideist – ithtar o fideizmit.
Tomas Xhefersoni dhe
Bill of Rights (Karta e të drejtave) – Në gjuhën angleze
përdoret fraza “Muri i ndarjes së kishës nga shteti”, sikundër shkruan
në letrën e shtetarit amerikan, president i tretë i ShBA-së, Tomas Xheferson
(Thomas Jefferson, 1743-1826), dërguar në vitin 1802 shoqatës britanike
Danbury. Xhefersoni shkruan se kjo letër ka të bëjë me Amendamentin e parë të
kushtetutës së shtetit.
“Religjioni është një çështje që
qëndron përjashtimisht midis njeriut dhe Zotit të tij. Njeriu nuk është i
detyruar të japë sqarime për besimin e vet dhe për respektin që ka ndaj dikujt tjetër. Autoritetet legjitime të
qeverisë kanë të bëjnë vetëm me punët dhe jo me idetë. Unë e respektoj
vullnetin e tërë popullit amerikan i cili ka deklaruar se legjislacioni i tyre
nuk do të duhej “të miratonte kurrfarë ligji që do të parashikonte vendosjen e
religjionit apo ndalimin e predikimit të lirë”. Me
këtë ndërtohet muri ndarës midis kishës dhe shtetit”.
Thomas Jefferson nga Rembrandt Peale, 1800
Xhefersoni u tha baptistëve* se ligji
amerikan për të drejtat, ndalon krijimin e kishës shtetërore, por njëherazi qeveria nuk i cenon
të drejtat e besimtarëve për t’i shprehur ndjenjat fetare.
Shënim: Anabaptizëm:
“Përsëritje e pagëzimit” – Anabaptistët apo baptistët mbrojnë mendimin
se pagëzimi i kryer menjëherë pas lindjes së foshnjës nuk ka vlerë për arsye se
foshnja është e pavetëdijshme. Për këtë arsye rituali duhet të përsëritet, kur
njeriu të jetë bërë plotësisht i vetëdijshëm.
*
* *
Kisha në Rusi a është e ndarë nga
shteti – Në Rusinë sovjetike, ndarja e kishës nga shteti është
shpallur me dekretin e datës 6 janar 1919 të Këshillit të komisarëve popullorë
të Republikës Socialiste Federative të Rusisë Sovjetike (në origjinal: RSFSR).
Në dekret është shpallur se shteti nuk do të varet nga kisha, cilitdo religjion
do t’ia garantojë lirinë e predikimit. Por në të njëjtën kohë, çfarëdo arsimimi
dhe edukimi fetar, ishte i ndaluar kudo, në të gjitha vende publike në pronësi
të shtetit, ku mësohen lëndët e përbashkëta. Po ashtu, ky ligj i privoi
organizatat fetare nga të gjitha të drejtat ligjore. Të gjitha pasuritë që u
përkitnin organizatave fetare, i mori dhe bëri pronë të popullit. Pas kësaj
thanë se kisha është e ndarë nga shteti.
Sipas akademikut dhe historianit amerikan, i specializuar
për historinë ruse dhe sovjetike, autor i disa veprave me përmbajtje kritike
ndaj regjimeve komuniste, Riçërd Pajps (Richard Edgar Pipes, Cieszyn,
Poloni, 1923 – Cambridge, Massachusetts, ShBA, 2018), përkundër deklarimeve mbi
liritë fetare, përmbajtja e vërtetë e dekretit paraqiste dënim me vdekje për
institucionet kishtare.
Kisha dhe shteti në
Federatën Ruse sot – Në
Kushtetutën e Federatës Ruse, kisha është e ndarë nga shteti në përputhje me
nenin 141. Rusia është shtet plotësisht shekullar. Në territorin e këtij shteti
nuk mund të ketë as religjion shtetëror, as religjion të detyrueshëm. Të gjitha
bashkësitë fetare i kanë të drejtat e barabarta sikurse të gjithë qytetarët.
Kjo do të thotë se kisha është e ndarë nga shteti.
Rusia e fitoi statusin e pushtetit shekullar sipas
paragrafit 14 të Kushtetutës së Federatës Ruse. Paragrafi i dytë flet për
ndarjen e plotë të kishës nga shteti. Sipas këtij ligji, Federata Ruse është
shtet përjashtimisht shekullar. Ligji nuk mund të përcaktohet si ligj. Po ashtu
edhe shkollat janë të ndara nga kisha. A thua vallë kisha në Rusi vërtet është
e ndarë nga shteti? Sipas Kushtetutës, pa dyshim se po, por realiteti flet
ndryshe.
*
* *
Raporti midis kishës dhe shtetit në
vendet e tjera – Shtetet kanë shkallë të ndryshme
të ndarjes midis pushtetit dhe institucioneve fetare. Që nga viti 1780 e
këndej, shumë shtete kanë vendosur vija ndarëse të qarta midis kishës dhe
shtetit. Shkalla e ndarjes de facto të pushtetit dhe religjionit apo
institucioneve fetare, ndryshon me të madhe. Në disa vende, këto dy
institucione ende janë të lidhura ngushtë. Në botën postkomuniste
paraqiten konflikte të reja.
Vendet me religjion shtetëror –
Dallime të shumta që kanë të bëjnë me ndarjen midis kishës dhe shtetit
ekzistojnë në vende të caktuara me shkallë të lartë të lirisë fetare dhe të
tolerancës, në kombinim me kulturat politike shekullare të larta që ende ruajnë
kisha shtetërore apo lidhje financiare me organizata fetare të caktuara në
shekullin XXI. Në Angli ekziston religjioni shtetëror i
themeluar me kushtetutë, por lejohen edhe religjione të tjera. Monarku britanik
është drejtuesi suprem i Kishës Angleze, ndërsa 26 ipeshkëv (zotërinj
shpirtërorë) ulen në Dhomën e Lordëve.
Në mbretëritë e tjera, sipas ligjit, që nga shefi i
qeverisë apo shefi i shtetit apo i zyrtarëve të tjerë të lartë mund të kërkohet
të jenë anëtarë të kësaj feje. Autorizimet për emërimin e anëtarëve të lartë të
kishave shtetërore, po ashtu u lihen shpeshherë qeverive shekullare. Por, këto
autorizime mund të jenë disi anakronike ose të sipërfaqshme dhe të fshehin
nivelin e vërtetë të lirisë fetare të kombit.
Në rastin e Andorës, ekzistojnë dy shefa të
shtetit dhe asnjëri prej tyre nuk është andor autokton. Njëri prej tyre është
ipeshkvi katolik i Romës - Ceu de Urgel (La Seu d’Urgell), qytet
në veri të Spanjës. Ai e ka titullin e Koprinit ipeshkvnor (Koprinsi i dytë
është koka e shtetit të Francës). Koprinsi (Coprince) gëzon pushtet politik në
ratifikimin e ligjeve dhe në emërimin e Gjykatës Kushtetuese.
Sektori i kishës në ShBA – Në
ndryshimin e parë të Kushtetutës, kisha u nda nga shteti. U ratifikua në vitin
1791. Aty thuhet se Kongresi amerikan nuk mund të nxjerrë ligje që kanë të
bëjnë me religjionin dhe me njohjen e tij. Por, shprehja “ndarja e kishës
nga shteti” nuk figuron në Kushtetutën e ShBA-së. Frazën e lartpërmendur të
Tomas Xhefersonit (Thomas Jefferson), Gjykata Supreme e ShBA-së e ka
cituar për herë të parë në vitin 1878. Pastaj në një sërë rastesh, duke filluar
nga viti 1947. Gjykata Supreme nuk e ka shqyrtuar rregullimin e kësaj çështjeje
nëpër shtete, para vitit 1947. Kur e kanë bërë këtë, gjykata e ka përfshirë
klauzolën për institucionet, duke përcaktuar se kjo ka të bëjë me shtetet dhe
se ligji lejon kthimin e mjeteve të udhëtimit të gjitha shkollave, duke
përfshirë edhe famullinë. Nga ky çast, sipas Kushtetutës, kisha tanimë edhe
zyrtarisht është e ndarë nga shteti. Para përfshirjes së tij, janë bërë
përpjekje të pasuksesshme për ndryshimin e Kushtetutës për zbatimin e përpiktë
të statutit të themelimit në vitet 1870 dhe 1890.
Këtë koncept e themeloi koloni anglez në New England,
pionier i lirive fetare, Roxhër Uilliam (Roger Williams, Londër, 1603 –
Rod Ajlend / Rhode Island, ShBA, 1683), i cili iku prej represionit fetar në
koloninë Masaçusets (Massachusetts), për ta themeluar koloninë Rhode Island dhe
plantacionin Providence mbi parimin e asnjanësisë shtetërore në çështjet
e fesë. Roxhër Uilliam bazohej në keqpërdorimin historik të pushtetit
shtetëror dhe konsideronte se qeveria duhet të përzihet në marrëdhëniet e
njerëzve me Zotin. Angazhohej për “murin ndarës midis oborrit të Kishës dhe
botës së egër”, në mënyrë që kisha të mbetej e pastër. Në saje të veprës së
tij, Kartën Rohde Island (Rod Ajlend) e miratoi mbreti i Anglisë,
Çarlsi II (Charles II, 1630-1685), i cili deklaroi prerë se askënd
s’duhet ofenduar, dënuar, brengosur apo pyetur për çfarëdo mendimesh ndryshe
për çështje të fesë. Roxhër Uilliamsit (Roger Williams) i ngjishet
ndihma në realizimin e debateve kishtare dhe shtetërore më Angli dhe ndikimi te
njerëzit, si për shembull mbi poetin, dramaturgun dhe intelektualin anglez Xhon
Milton (John Milton, 1608-1674) dhe veçanërisht mbi Xhon Lokun (Locke),
punimet e të cilit u studiuan me kujdes nga burrë shtetasi amerikan, president
i tretë i ShBA-së, Tomas Xheferson (Thomas Jefferson, 1743-1826), nga
burrë shtetasi amerikan, president i katërt i ShBA-së, Xhejms Medison
(James Madison, 1751-1836) dhe nga hartuesit e tjerë të Kushtetutës amerikane.
Në aspektin teologjik, Roxher Uillimasi (Roger Williams)
qëndrimet e veta i bazonte kryesisht në Librin e Shenjtë (Bibël), kështu që
motivet e tij konsiderohen religjioze, ndërsa mbrojtja e lirisë fetare
nga Tomas Xhefersoni konsiderohet politike dhe sociale. Prandaj,
kisha në ShBA është e ndarë nga shteti.
Ndarja agresive dhe ndarja miqësore
e kishës nga shteti – Shkencëtarët dallojnë
atë që mund të quhet ndarje “miqësore” dhe “jomiqësore” të kishës
dhe shtetit. Tipi miqësor e kufizon përzierjen e kishës në punët e shtetit, por
e kufizon edhe ndërhyrjen e shtetit në punët e kishës. Ndërkaq sipas pikëpamjes
armiqësore, religjioni nuk duhet të dalë përtej sinorit të një shtëpie apo të
një kishe dhe nuk duhet të mësohet asgjëkund.
Modeli armiqësor i shekullarizimit lindi gjatë Revolucionit
Francez (1789), ndërsa e ilustruan Revolucioni Meksikan (1910-1917), kushtetuta
e tij, Republika e Parë Portugeze e viti 1910 dhe kushtetuta spanjolle e
vitit 1932.
Ndarja e armikut nga shteti, në
strukturën e vet është tejet e ngjashme me religjionin që është i lidhur me
politikën në shtetet totalitare.
Varianti i Francës i vitit 1905 dhe varianti spanjoll i
vitit 1931 janë përshkruar si dy më të papranueshmet e shekullit XX, ndonëse
marrëdhëniet e tashme ndërmjet kishës dhe shtetit në që të dy vendet, marrë në
përgjithësi konsideron si miqësore. Megjithëkëtë, ish-presidenti francez Nikola
Sarkozi (Nicolas Sarkozy, 1955-) në fillim të mandatit të vet thotë se
aktualisht në vendin e tij mbizotëron një “politikë negative” dhe se ai
dëshiron të zhvillojë një “politikë pozitive”, më të hapur për
religjioni. Ka që thonë se kujdesi i shtetit për religjionin është një prej
shkaqeve të Luftës Civile në Spanjë (1936-1939) dhe të Luftës Civile në
Meksikë, që filloi në vitin 1910 e që zgjati deri në vitin 1917. Këto janë
problemet kryesore të vendeve ku kisha nuk është e ndarë nga shteti.
Filozofi katolik francez dhe zanafillësi i Deklaratës
së përgjithshme për të drejtat e njeriut, Zhak Mariten (Jacques
Maritain, 1882-1973), vuri në dukje dallimin midis modelit të Francës dhe të
ShBA-së. Konsideronte se modeli amerikan i asaj kohe ka qenë
miqësor ngase ka përmbajtur “dallim të prerë dhe bashkëpunim të vërtetë” midis
kishës dhe shtetit. Këtë model, ai e quajti “thesar historik”.
Shënim: Zhak
Mariten (Jacques Maritain) ishte një katolik luftarak. Polemizoi me
filozofin francez, anëtar i Akademisë Franceze të Shkencave, laureat i çmimit
“Nobel” (1927), Anri Bergson (Henri
Bergson, 1859-1941). Polemizoi edhe me marksistët, duke mbrojtur
filozofinë dogmatike kishtare. Ishte profesor në Paris, në Princeton University
të ShBA-së, në Columbia University të ShBA-së, ambasador i Francës në Vatikan
dhe përsëri profesor në Princeton University.
*
* *
Filozofi francez i së drejtës dhe i politikës, anëtar i
Akademisë Franceze, Aleksis dë Tokëvil (Alexis Clerel de Tocqueville,
1805-1859) thotë se që nga fillimi, në ShBA religjioni dhe qeveria kanë qenë
bashkë dhe kjo vazhdon sot e kësaj dite.