Mendime » Radovani
Fritz Radovani: Don Nikoll Gazulli
E merkure, 18.05.2022, 07:26 PM
Nga Fritz RADOVANI:
Pjesa
Nr. 28. Zamak i Flamurit…
DON NIKOLL
GAZULLI
(1895 – 1946)
Pesha
e randë e gurit shpesh ban që, mbasi mbulohet me pluhun, me kohë dhe
dalngadalë, shiu, era, fortuna e përmbytjet e zhysin në baltë.
Për
shumë kohë këta gurë mbahen mend si shenja drejtimi rruge, pushimi shtegtarësh
ose ngjarjesh të mëdha historike. Ndonjëherë, këta ishin edhe skuta prite. Me
kohë këta gurë edhe lëvizin e zhduken.
Ndër
malet tona nuk ka gurë të tjerë të daltuem veç ndër vorre e aty këtu në prakun
apo shkallat e ndonjë Kishe apo kulle të vjetër. Shumë prej tyne janë shembë e
prrojet e “pabesa” i kanë marrë me vete dhe i kanë tretë e derdhë ndër zgavrrat
e errta të historisë.
Shumë
prej atyne gurëve të daltuem me aq kujdes dikur, sot janë ende të mbuluem me
dhé e trungje pemësh të kalbuna, shpesh nën kambët tona, që, padashje, shkojmë
tue i zhytë edhe ma thellë në tokë dhe, me kohë, tue i vorrosë ndoshta
përgjithmonë. E pra, nuk janë aq pak sa kujtojnë disa.
Kujtoj
një udhtim në kambë nga Vrithi në drejtim të një fshati të quejtun Vuçë. Shpesh
ka ngja që dijetarët kanë gërmue dhe mbasi kanë gjetë një shenjë jete, janë
përqendrue aty e, mbas sa kohe, kanë nxjerrë në dritë një vepër me të cilën
janë ba të pavdekshëm.
I
tillë ishte për ne edhe At Shtjefën Gjeçovi, që, me lotoret e Tija shekullore,
përjetësoi në parathanje tek “Kanuni i Lekë Dukagjinit” edhe Faik Konicën e
madh. Shumë vite ma vonë, kur pata lexue për ngjarjet e ndodhuna ndër ata vise
aq të bukra e aq krenare në kohën e ramjes së tyne, nën atë dhunë të shfrenueme
e të pashpirtë të komunistëve, pata mendue me vete: Si asht e mujtun me kenë aq
e pamëshirëshme historia, që mbrenda pak viteve, mbas vitit 1944, arrijti me
shpërba edhe karakterin e pathyeshëm të atyne “gurëve” shekullorë, që nuk i pat
thye as sllavi e as turku?!
Njeriu
që më ka shtye me gërmue edhe mue ndër ata prroska apo zallishta prrojesh, mbas
të cilave, tue ecë ndër gjurmët e ujqëve, njeriu ndodhet përballë një shpelle,
e aty ende sot gurtë vazhdojnë me lotue gjak Martirësh.
Ishin
po Malet e fushat e gjithë Shqipnisë Martire kapë flakë.
Shqiptarët
që ikën e morën malet, ishin të ndjekun nga bishat e terbueme e të quejtunit
“bijtë e Stalinit jemi ne!”, të pangopun me gjak.
Ishin
pikrisht Ata Atdhetarë që nuk duronin një pushtim tjetër të ri!
Ishin
po bash pyjet e saj të zemrueme, që lëkundeshin e rrëzonin landë lisi e pishe
ditë e natë, tue thye Fidanat e selvijave t’ Asaj Shqipnie së Re e tue i
rroposë përdhe shka merr me Kelmend, Dukagjin, Pukë e deri thellë në Mirditën e
Mark Gjon Markagjonit, që edhe Ai pranoi plumbin e “shokut të vet” maparë se,
t’ plangprishësve komunistë antishqiptarë!
Ndoshta,
e me siguri, janë dafinat e Atdheut që bijnë atë ditë mbi gropat e humnerat ku
kalben Ata Burra, e Ata guxuen e bane vdekjen si me le!
Këtu
mendja nuk mundet me depertue ma thellë, se ndër rrajtë e larit që ndër shekuj
thuri kunora lavdije për Shqiptarët e vet besnikë. E nën gjethët e atij lari,
që s’njohu mort, asht prap një tjeter Vigan që vazhdon me kenë i humbun e i
tretun ende nën gurë nder shpella shekullore t’ atyne Maleve!
Asht
prap një tjetër histori e pashkrueme ndër letra të prarueme!
Asht
prap një tjetër Burrë që as Ai nuk ka vdekë.
Asht
prap një tjetër Shqiptar që daltoi shkronja mbi këta gurë!
Asht
prap një tjetër “gurë” që rritej e rritej e bahej sa një shkamb!
Asht
prap një dorë që u tregoi Malësorëve tanë “Hyllin e Dritës”.
Asht
prap një gisht drejtue nga “ylli i kuq” robnues i Moskovit!
Asht
prap një gjuhë shpatë që i grishi Alpet në beteja nderi, e Lirije!
Asht
prap një kambë e zdathun zadrimori që mori malet!
Asht
prap një “gjuhë Shqipjet” që u këndoi Atyne Bjeshkëve Arbnore.
Asht
prap një Ushtar i Krishtit që ruen në gjoksin e Tij Flamurin e Gjergj
Kastriotit, “Mbrojtësit të Krishtenimit”, të lamë me Gjakun e vet të Shejtë në
Elterin e Atdheut, mbi të cilin asht Betue atë ditë kur Ai asht Shugurue Meshtar
Shqiptar. Asht po, aty, Don Nikollë Gazulli! E, edhe guri topitet e fillon me u
thermue kur ndigjon përsëri këte mbiemen të salvuem ndër shekuj për fatin e
Lirinë e Atdheut të cilin e deshti aq shumë!
E,
edhe orët e zanat e At Fishtës së Madh, mbas ramjes së diellit, aty kah e vona,
tue zhgulë flokët, do të pyesnin me zanin e tyne të marrun në vajë:
E
çka do Ky Burrë me veladon ndër ata Male të përgjakuna?
Vepra
e Tij e pavdekshme difton kush asht Ky mbasardhës i Gazullorëve.
Që,
pa i shkrepë qerpiku, njëditë guxoi me shkelë ndër gjurmët e sandaleve të At
Shtjefën Gjeçovit.
GERMONI THËMELIN..!
Gurë
të shkapërndamë andej e këndej i mblodhën në një fushë.
Disa
shekuj ma parë ishin vue disa themele në këte tokë të bekueme!
Shqiptari
i shkretë, në dheun e vet gjithë jetën, tue u mundue me vue një cak e me jetue
me djersen e ballit qyshë se ka lé. Atë ditë porsa fillon me shqiptue fjalën
“Nanë”, të duket se kushedi sa shkollë ka ba.
I
prirun gjithmonë prej natyre nga ditunia. Çobani ma i tretuni në kullotat pa
rrugë e shtigje të bjeshkve, dinte me këndue “Lahuten” e, i binte asaj me aq
dëshirë e pasion, sa të dukeshin se janë krijue njëherit.
Ndër
ato ograja të bukra të Zadrimës pat zanafillen edhe fisi i njohun i Gazullorëve
tonë të vjetër. Të vjetër sa “Formula e Pagëzimit”, që njihet njëheri me një
nga të parët dijetarë shqiptar, Don Gjon Gazullin. Edhe Ai një Meshtar i
dijtun, si Imzot Pali i Ejllorëve tonë.
Në
të parët Gazullorë që kam njohtë në vitët 1957 – 58 kur kam punue në Kabinetin
Pedagogjik të Shkodrës si disenjator, asht kenë një nga pinjollët e kësaj
familje të vjetër, mësuesi Simon Gazulli, i cili aso kohe shërbente ndër
fshatra të Shkodrës. Jam njohë me Te nga mësuesi dhe miku im i shtrejtë Sandër
Troshani, që kur na prezentoi, më tha: “Ky asht një mësues që nuk i len gja
mangut biografisë tande, e besoj, se keni me kenë miq, se të dy keni pasë në
rrethin tuej klerikë ‘reaksionarë!” Në atë moment na u qeshëm, por me të
vertetë u bame miq të përjetshem me Simonin nga i cili, ruej në kujtesën teme
buzqeshjen e Tij të pastër dhe joshëse, me të cilen mujshe me kuptue Shpirtin e
tij të formuem dhe të edukuem, në ambjentin e shumë akademistëve të përkryem të
Gazullorëve të vjeter.
Shumë
pak kemi bisedue atëherë për paraardhësit e nderuem të Atij Fisi, që gjithnjë
rrinë tue gërvishtë e tue lanë njolla gjaku të forta e të pashlyeshme ndër
fletët e lavdishme të Historisë së Shqipnisë, e cila edhe pse ka disa fletë të
shkrueme me gjakun e Atyne Martirëve të njohtun të Gazullorëve, prap edhe sot vazhdon me mbajtë fletët e
ngjituna e të palexueshme prej ma shumë se 75 vjetësh, nga gjaku i Tyne i
ngrimë e shpesh, të xanun njak nga dora e dhunuesit të pabesë që i perkasin t’
ashtuquejtunes “Akademi”.
E
pse? – “Ata gabuen..!” E deshtën me Shpirt Shqipninë!
Ishin
pikërisht ato armë që rrenuen e zhbinë me rrajë themelet e qytetnimit jo vetëm
në Moskë e Petrograd rus, por morën mbarë vendet Baltike e u shtrinë ndër të
gjitha shtetet e zhvillueme të Europës Lindore, tue i ra e shkallmue si mos ma
keq, deri tek Shqipnia e Gjergj Kastriotit, që u ba plaçkë e sllavëve
kolonizatorë marksistë-leninistë, barbarë e grabitçarë tokash të cilët, nuk
patën të ngimë tue i vra e pre deri në ditët ma të vona.
Shqiptarët
e porsadalun nga robnia e osmanllijve, në dukje ishin një nga vendet ma të
pazhvillueme të Europës, po realiteti nuk asht ai që komshijtë tonë janë mundue
me na paraqitë para të tjerëve, ma fort për qellimet e veta grabitçare, sesa na
ishim të atillë.
Kjo
mund të vërtetohet me një fakt që sot asht i njohun botnisht.
Si
mundet me ndodhë që Ajo Shqipni e mbrapambetun dhe e “pazonja” me u qeverisë
vetë, në vitin 1924 formoi Qeverinë Demokratike Shqiptare?
Duhet
ndalue në këte pikë dhe me kërkue kush ishin Ata, që në ato rrethana e kushte të
Asaj Shqipnie të mbrapambetun, na i dolën për zot zhvillimit politik modern
dhe, me guxim të panjohun deri atëherë, kanë arrijtë në një kohë rekord me
punue për liritë dhe të drejtat e njeriut, tue mos i lanë asgja mangut vendeve
të zhvillueme të Europës? Një brez i tanë intelektualësh, të përgatitun ndër
universitetet ma të zhvillueme e të përparueme Europiane, ishte pikrisht ai që
vuni themelet e shtetit tonë.
Asht
e vërtetë se Shkodra para vitit 1900 pat vetem dy shkolla europiane të plota,
ate të jezuitëve dhe ate të françeskanëve, por përgatitja e kuadrit intelektual
laik e fetar, nuk i la asgja mangut asnjenit prej shteteve ma të zhvillueme
Europjane Perëndimore.
Ndërsa,
po të analizojmë Klerin Katolik Shqiptar, Ai asht i papërsëritshëm.
Kësaj
fidanishte i përkasin në disa brezni edhe Gazullorët.
Tue
ju referue studjuesit të Atij trolli, Danielit, vërejmë se nga shek. XV njihet
Gjon Gàzulli i madh, astronomi, dhe mbas tij Pal Gàzulli, ambasador i
Kastriotit pranë Republikës së Raguzës në vitet 1452-1459, që asht edhe Rektor
i Shkollave të asaj Republikë. Mbas tij vjen Doktori i Filozofisë Imzot Ndue
Gàzulli, Arqipeshkëv i Shkupit (1702-1783). Në shek. XVII asht njohë Abati i
Mirditës Don Ndre Gazulli. Ndërsa Andrea Gàzulli ishte komandant i Forcave të
Veriut pranë Ali Pashë Tepelenës, deri me sulmin të tij barbar mbi Kardhiq.
Pra, në pak rreshta, këta ishin gurtë e parë të themelit të Tyne. Asht për t’u
theksue se deri në vitin 1944, me ardhjen në pushtet të komunistëve, Gazullorët
kanë pasë gjithmonë një pinjoll të familjes së tyne të talentuem, që edhe do të
shkonte për studime jashtë Shqipnisë.
Po
të kësaj plejadë të fundit të shekullit XIX dhe të fillimit të shekullit XX,
ishin tre vëllaznit Gazulli njëherësh, Gjoni (1893 – 1927), Nikolla (1895 –
1946) dhe Stefani (1896 – 1964), të cilët, jo vetëm që kanë studjue ndër
universitete të hueja europiane, po edhe u dalluen qysh atje si gjenialitete në
fusha të ndryshme të dijes.
Ndoshta
pa u kujtue asnjëherë, ndodhë që një “ngjyrë” ngacmon aq shumë trunin e
njeriut, sa për vite të tana ajo mbetë si njollë aty. Ishte një vorr fare i
thjeshtë çimentoje, i ngjyrosun me gelqere, pranë një selvije në krahun e
djathtë, në të hyme në Fushen e Rrëmajit. Aty ishte gjithmonë një qiri i djegun
dhe i shkuem rrëkajë ose i porsa ndezun, që nuk fikej as nga era as nga shiu,
derisa u mbaronte së djeguni.
Ditën
e të Shuemëve, ai vorr i thjeshtë ishte qendër pelegrinazhi i sa e sa
vizitorëve, që vinin ndër ato vorreza nga të katër anët.
Nana
më pat tregue se ai asht vorri i një Prifti, që ka pasë varë disa vite ma parë
Ahmet Zogu. Më dukej një çudi e madhe sesi një njeri i quejtun “shqiptar” me
mbërrijtë deri aty, sa me varë në litar “një Prift”!
Shqipnia
asht e mbushun me “mozaikë” të të gjitha kohëve ku, fatkeqsisht, ndër këto
vepra të lyme me bojë të bardhë, ku përveç një Shpirti që kishin të tillë këta
njerëz, gjithkah dominonte ngjyra e zezë e aq e zezë, sa vetë jeta e të gjithë
Atdhetarëve Shqiptarë që ka kalbë kjo tokë.
Ajo
që asht e pafalshme per brezat e rij, mbetet indiferentizmi ndaj disa prej
Këtyne personaliteteve që nuk i vijnë kurrma Shqipnisë!
E
shpesh, po të njajtin fat kanë pasë mbrenda një fisi disa vetë njeni mbas
tjetrit! Pa u largue nga ky Fis i nderuem, do të ndalohem pak çaste me njenin
prej figurave ma të mëdha të shkencës së Gjuhës Shqipe:
Don
Nikollë Gazulli asht vëllaj i dytë i Don Gjonit. Dy vjet ma i ri, pra asht le
me 15 Qershor 1895. Vazhdoi njëherësh me vllanë Gjonin shkollën fillore në
fshatin e vet, në Dajçin e Zadrimës, e porsa hapun në vitin 1902.
Shkollën
e mesme e vazhduen në Shkodër dhe mandej të naltën në Austri.
Don
Nikolli ishte në Grac dhe Insbruk ku studjoi për teologji, por tue kenë i
pasionuem për gjuhësi, kreu aty edhe për gjuhësi e mbet mik i dalluem ndër
studentat e albanologut të njohun dhe të shquem Norbert Jokel, me të cilin
vazhdoi me kenë edhe bashkpunëtor e studjues i Shqipes.
Fenë
me Atdhe e lidhë Gjuha. Gjuhësia asht vepra me të cilen Don Nikolli do të
daltojnë shpirtin e trazuem të Maleve, dhe asht ajo penë që nuk do të qendrojnë
asnjë minut e thame mbi tavolinën e Tij.
Erdhi
në Atdhe dhe mori rrugët e Malësisë së Rrjollit dhe të Shkrelit, ku njëheresh
ishte me detyrën fetare, filloi me germue thesarin e madh të gjuhës sonë, me
fjalët e rralla të atyne krahinave, me toponomastikë e onomastikë, tue mos i
veçue kurrë nga etnografia i mbështetun në gjurmët historike dhe gjeografike të
malësive tona. Porsa fillon me u pa në revistat e kohës puna fillestare e tij
në lamën e gjuhësisë, u kuptue se nuk asht një hop rinor i Don Nikollit pasioni
i tij, por asht një gurrë e vertetë që nuk shuhet kurrë e një gjenialiteti që
po shpërthente si vullkan dijet e shkencet nga ata burime të pashterrshme të
prrojeve që, me doren e vet i bashkoi në një lum të madh të fuqishem burimi të
pavdekshem të shkencës së Gjuhës Shqipe. Asht ajo gjuhë që nuk e len Don
Nikollin me u ba plaçkë e anmikut ma të madh të shqiptarëve, plaçkë e
shovenistëve sllavë, që po lëshonin rrajë me veglat e veta mu në krye të
shtetit shqiptar, të ardhun nga Beogradi dhe me shpatën e çveshun të padijes,
filloi me ba edhe flijimet e para me vllajn e madh të Don Nikollit, Don Gjonin
e Gazullorëve, tue e varë në litar.
Në
kryengritjen e Veriut në 1926, arrestohet edhe ky me të tjerë klerikë dhe
dënohet 101 vjet burg të përjetshëm. E çojnë në burgun e Kalasë së
Gjinokastrës, “historia” e të cilit do të vahdojnë edhe me kohën e vonë ku,
mbas ndërhymjes së përsonalitetëve ma të njohuna të kohës, Joklit, Viktor
Eftimiut dhe Asdrenit etj., mbas katër vjetësh e lirojnë.
Dijetari
Don Nikoll Gazulli asht njohës i gjuhëve të latinishtes, greqishtes,
gjermanishtës, frengjishtes, italishtes dhe sllavishtes, gjuhë me të cilat i la
shkences sonë të gjuhësisë veprat e pavdekshme të vetat, shumë prej të cilave
na fillojmë me i pa në revisten “Hylli i Dritës”, prodhimet e një truni të
rrallë, që në pak vite të jetës la vepra madhështore. Duhet theksue se
“Gojëdhanat” që Ai ka mbledhë janë labirintet e panjohuna të burimeve
historike, që na sot sikur të gjurmojmë vetem ato, kemi aq shumë fakte
historike sa pak popuj mund të maten me ne në fushen e historisë së vjetër shqiptare.
Me një durim dhe mjeshtri lidhë mitologjinë me etnografinë tue i vue me dorën e
vet në hartat e vjetra dhe tue i lanë shkencës edhe një burim tjeter të vyeshem
të atyne fakteve historike që, bota përrreth nesh asht kenë mundue atëherë e
sot me i shue, me i fshi, tue përdorë mjetet ma të dhunëshme dhe të panjohunat
e kohës primitive mbi trupat dhe mendjet e dijtuna të një populli, që u punue
në shekuj për zhdukjen e Tij dhe, të kulturës disa mijavjeçare të vorrosun ndër
trojet e qytetet tona historike.
Kombi
Shqiptar asht burim visaresh dhe, janë pikrisht ata visare që u grumbulluen në
vëllimet e vlefëshme të shkencës, “Visaret e Kombit”, mbi të cilat dijetarët
tonë kanë lanë pasuninë e tyne mendore, shpirtnore e Atdhetare. Aty edhe Don
Nikoll Gazulli la Vëllimin XI të “Visareve të Kombit” dhe “Fjalorin e Ri”, si
dhe “Fjalori toponimostik”, botue pjesë pjesë ma vonë në vitet 1939 – 1943 në
revisten “Hylli i Dritës”, revista ma me vlerë shkencore e letrare e themelueme
nga At Fishta.
Janë
ato vepra ku autori Don Nikoll Gazulli ka vue themelet e tij në fushen e
leksikografisë krahinore dhe onomastikës. Ashtu si të gjithë dijetarët klerikë,
edhe Don Nikolli në këto dy vepra të kulturës sonë kombëtare tregon, siç e
thekson edhe pasardhësi i Tyne: “Nivelin e naltë shkencor, ku duket dora e një
dijatari të mirfilltë, metodologjia e hartimit, objektiviteti i landës
gjuhësore, ekuilibri në përzgjedhje, dhe sidomos shpjegimi analitik i landës.”
“Fjalorthi ngërthen mbi 5.000 fjalë të rralla të shtrime në 524 faqe. Çdo za
asht shoqnue me shpjegim kuptimor, sinonimor – kur ka kenë rasti – etimologjik,
e krahasue jo rrallë edhe me përkatëset në gjuhë të tjera dhe, sidomos në
gjermanisht dhe italisht.”
E
të mendojsh: këto fjalë të rralla të mbledhuna nga Gazulli ndër Malet tona,
fjalë të mirëfillta shqipe, që nuk u përfshinë në Fjalorin e Gjuhës Shqipe të
vitit 1982! Sigurisht, sëpse “dijetarët” e sotëm as nuk i kuptojnë.
Veçanarisht
me vlerë janë shpjegimet kuptimore të fjalëve me ndryshimet që ato kanë pësue
në rrjedhë të shekujve.
Vepra
e parë e këtij lloji në gjuhën tonë e Don Nikoll Gazullit, asht vepër që e ban
Ate themelues të leksikografisë onomastike. Po a e di kush këte edhe nëse ai
dikush, ka përfundue Universitetin e Tiranës?
Atdhetarët
e vertetë nuk studjohen në shkollat tona “socialiste” apo si thirren tashti
“demokratike”. Ndër katedrat e tyne nuk ka mbetë asnjë vend për dijetarët që
jetën e tyne ia kushtuen lirisë së Atdheut e dijes!
Kleri
Katolik Shqiptar, aq sa ishte antikomunist, ishte edhe antifashist e
antinazist, sepse doktrina e Krishtenë, me të cilen ishin paisë dhe mishnue
Ata, nuk pajtohet me diktaturat, të cilitdo lloji e vendi kjofshin ato.
E
nga ky kler “reaksionar” ishte edhe Don Nikolli. Ditën e Pashkëve, me 9 Prill
1939, në Kishë të Rrjollit, gjatë predikimit të Tij, Ai iu drejtue gjithë
besimtarëve: “Mos i lëshoni armët! Këta, skotë e mbrapshtë si janë, duen me na
shkombëtarizue! Prandej, si dikur bijtë e Kastriotit, t’i bajmë ballë pushtimit
fashist!”
Dom
Nikollë Gàzulli, ato fjalë ua përsëriti edhe Malësorëve të Shkrelit në vitin
1945, kur Shqipnia po kthehej në një republikë të shtatë jugosllave: “Lirinë e
fitueme me gjak, këta duen me e lëshue
pa gjak në dorë të shkjaut në emën të idelogjisë së tyne çnjerëzore
komuniste!
Pra,
o burra, armët për syni!”
Don
Nikoll Gazullin e vranë me 2 shkurt 1946.
Nga
dorshkrimi “Kujtime” për At Konrrad Gjolaj OFM. 1996, unë kam shkëputë një
fragment kur ishe tue daktilografue librin “Çinarët”, dhe At Konrradi po më
shpjegonte sesi jugosllavët kishin sjellë nga Jugosllavia një diversant aso
kohe, me vra Kapiten Gjergj Vaten (me pseudonim Cukali) i dalun në mal.
Ai
më tha se: “Po kështu kanë veprue jugosllavët edhe me Don Nikollë Gazullin. Don
Nikolli asht kenë një nga klerikët ma të prëgatitun për nga kultura dhe
bashkpuntor i “Hyllit të Dritës”. Ai ka vue theksin mbi shumë krahina
shqiptare, që nga dhuna sllave kanë pasë fillue me u kthye në ortodoksë dhe me
ndrrue edhe gjuhën. Shkruente me fakte e dokumenta për kenjen e tyne nga ana autoktone Fise Shqiptare.
Aso
kohe pra, në vitet 1944 – 46, në ato zona të Malësisë, ishin edhe Don
Aleksander Sirdani, Don Pjeter Çuni (shumëi ri, por shpresdhanës), që njiheshin
si studjues të atyne krahinave dhe që ishin ba shumë të njohun për nga ana
historike dhe kryesisht për njohje të folklorit, dokeve dhe zakoneve të
Malësisë sonë.
Një
ditë, aty nga janari i 1946, vjen në Kuvendin e Fretenve të Gjuhadolit një
malësuer dhe kërkon për “një fjalë” At Konrradin. Kishte dalë dhe po ecshin në
oborrin para Kuvendit. Mbasi i kishte tregue se asht i lidhun me “njerëzit e
malit” (kështu thirreshin ata që ishin ndër shpella), i kishte tregue se vijnë
e futen shpesh ndër ato zona edhe disa oficera jugosllavë, në kerkim të
malësorëve të anës së tyne nga Mali i Zi, që janë bashkue me malësorët tonë
ndër shpella. Ai i kishte tregue At Konrradit se njeni prej tyne asht i dijtun
dhe flet edhe për Ungjillin tonë. I kishte tregue se ky jugosllavi i
“dijtuni”, një ditë, i kishte folë sesi
një nga malësorët tonë andej nga Jugosllavia kishte vra një prift, sepse prifti
kishte punue “kundër Atdheut”, gja të cilën e lejon edhe Ungjilli i juej, kur
“Prifti asht tradhëtar i Atdheut e i Fesë”, dhe i kishte shprehë habinë e tij
At Konrradit se, a mundet me kenë e vertetë një gja kësisoj “me vra priftin”,
gja të cilën ia kishte shpjegue oficeri
i “dijtun” jugosllav?
At
Kondradi ishte njohës i mirë i ligjeve kanonike dhe i kishte pohue se këto
gjana kanë ndodhë, por asht vështirë me përcaktue shkallen e “tradhëtisë” së
Priftit. Malësori kishte shpreh se prandej kishte ardhë ai me pyet At
Kondradin, se nuk i ka besue atij jugosllavit të “dijtun” e, tash që po ma thue
edhe ti se, “mundet me ndodhë” dhe nuk asht fajtor vrasësi i Priftit para Zotit
e robit, po më mbushet mendja se nuk na paska rrejtë jugosllavi. Deri atë ditë
ai fshatari nuk i kishte besue atij jugosllavit!
Kishin
bisedue edhe ndonjë gja tjetër, por At Kondradi, i ardhun nga studimet prej
Italie nga viti 1943, as nuk i njihte ata njerëz për të cilët bahej fjalë dhe
as ato krahina, për të cilat fliste malësori.
Kështu,
mbas pak bisedash malësori ishte përshndetë me At Kondradin e shkue në Malësi.
Mbas pak ditësh, vjen lajmi në Kuvendin Françeskan se ishte vra Don Nikollë
Gazulli, i rrethuem nga forcat e ndjekjes komuniste në Vrith. At Kondradi as
nuk ishte kujtue fare për biseden e bame para pak ditësh me malësorin në
oborrin e kuvendit. Don Nikolli kishte strehue Don Alfons Trackin, por për mos
me ia gjetë kush në qelë, e kishte çue me fjetë ndër njerëz të besueshëm të
vetë malësorë. Kur e kanë lajmue se forcat e ndjekjes po silleshin si shumë nga
fshati ku shërbente Don Nikolli, dhe dishka po kerkonin andej ky, e kishte
dërgue për siguri Don Alfonsin tek Don Injac Gjoka në Dushman, i cili e ka
mbajtë derisa Don Alfonsi, asht bashkue me Kapiten Gjergj Vaten në shpellë të
Mëri Kokës, në Cukal, vend ku Don Alfonsi asht kapë kur asht vra Ndoc Jakova
tue i ba Shartet e fundit.
Don
Nikolli, tue pasë frikë se Idriz Çoba, kryetar i ndjekjes në Dukagjin, me
kriminelat Asllan Lici, Toger Baba, Xhemal Selimi, Haxhi Hajdari etj., që
tashma njiheshin si vrasës terroristë në ato zona, do të masakronin malësorët
me të cilët kishte lidhje Don Nikolli, merr malet dhe ikë e shkon në Vrith.
Vendi ku ishte vra Don Nikolli quhej Kujej. Vrasësi në ditët e para nuk dihej.
Flitej se Zoji Themeli kishte shkue vetë atje.
Mbas
disa ditësh, po në Kuvendin Françeskan, vjen “malësori” që ishte kenë para sa
kohe dhe i kishte kërkue me dijtë At Konrradit, sesa asht e lejueshme nga Feja
dhe Ungjilli me vra Priftin “tradhëtar”.
At
Konrradi kishte marrë vesht se me Don Nikollin asht kenë malësori Nikoll
Prekushi, për të cilin nga forcat e ndjekjes flitej se i ka ba hjeksinë Don
Nikollit për me e vra ndjekja, e cila thonte se “vrasësi apo dorasi” asht kenë
vetë Nikoll Prekushi bashkë me malësorin që tashti kishte ardhë me u “rrëfye”
tek At Konrradi, emnin e të cilit, At Konrradi nuk mund ta tregonte në bazë të
ligjit të ruejtjes së sekretit të sakramendit të Rrëfimit, gja e njohun prej të
gjithëve. Këta të dy ishin kenë në shpellë me Don Nikollin, por me e vra Don
Nikollin nuk e ka vra Nikoll Prekushi por një tjetër i ndodhun aty, “i
panjohuni”, që ka mbetë i pazbuluem nga ruejtja e sekretit të Rrëfimit të tij
me At Konrradin.
At
Konrrad Gjolaj ishte shumë i zemruem me pabesinë e atyne malësorëve të cilët,
kanë vra pabesisht Don Nikollë Gazullin, tue krye kështu një sherbim të flliqtë
të sigurimit të shtetit dhe jugosllavëve.
Të
gjitha variantet tjera që shpjegohen nga ato ana “janë vetëm rrena me bisht”,
theksonte shumë i nervozuem At Konrradi, aqsa, kur fliste për atë vrasës, mbas
plot 50 vjetësh që ai kishte ba pjesë në grupin e atyne kriminelave që kanë vra
Dijetarin e Madh dhe Atdhetarin e flaktë, Meshtar i divoçëm e Shqiptar i
Vërtetë, Don Nikoll Gazulli, një Martir i Kishës Katolike, i dridhej buza e i
mbusheshin sytë me lot dhe thonte:
“Me
beso, ishte e para herë që, mbasi Rrëfeva atë kriminel, kam shkue dhe jam
Rrëfye për vete.., mbasi po mos t’ ishe tue krye një shërbim aq të madh ndaj
atij të “penduemi” sot, Kisha do të më kishte edhe mue në fletën e zezë të
kriminelave të saj.” (At Konrrad Gjolaj 1996).
Ky
akt më kujton letrën e lanun nga i Ndjeri kapiten Gjelosh Luli, dërgue Llesh
Marashit nga shpella e Vrithit: “Llesh, po u nise tek unë me ardhë këtu,
kujdes, se malësorët kanë ndryshue shumë dhe nuk janë ma ata që kemi njoftë
na.” (Dosja e Llesh Marashit, Arkivi i Ministrisë së Mbrendshme Tiranë, 1998).
Dijetari
At Gjon Shllaku OFM., shkruente në vitin 1942, atëherë, kur ndoshta parandiente
dishka dhe që u shpreh për Bajram Currin, Luigj Gurakuqin dhe Dom Gjon
Gazullin: “Fatosa të vramë dy herë, një herë kur i mbyten, dhe një herë kur i
lanë në harresë”.
Koha
vërtetoi Ate shka Shqiptarët sot me vështirsi edhe e pranojnë, se komunizmi ka
shpartallue mjerisht cilësitë e tyne morale, zakonore dhe shpirtnore tue i ba
me ecë me sy mbyllë të kapun për dore, nga komunistët ose bijtë e tyne. Dhe, me
i pyet kush: “Ku veni?”, të gjithë “kujtojnë” se janë tue shkue në Europë. Po,
a e njohin Shqiptarët sot fjalen “Drejtësi”?!
(Prej
librit F.Radovani “Vllaznit Gazulli dhe Peshoria e Drejtesise Shqiptare” 2011.)
“DREJTËSIA..!”
Një
fjalë e ndigjueme ndër shekuj... Ndoshta nder prralla!
Një
fjalë krejt e pakuptueshme për shumë popuj!
Një
fjalë sa e “panjohun”, aq “jashtë kohe” për Shtetin Shqiptar.
Një
fjalë që asnjë “Kushtetutë” Shqiptare nuk e shpjegon!
Një
fjalë e përkthyeme për qejfin e sunduesëve tonë!
Një
fjalë që asht mohue nga vetë “krijuesit”
e saj toksorë!
Një
fjalë që në të gjitha katedrat politike ngjason “banale”!
Një
fjalë që në universitete mësohet “përmendsh”.
Një
fjalë që në disa organe shtetnore përkthehet: “Me rrejtë!”.
Një
fjalë që në shumë Parlamente kuptohet: “Me mashtrue!”.
Një
fjalë që në shkolla shpjegohet e “shpikun” nga grekët!
Një
fjalë që mendohet se asht “zhdukë” me gjuhen latine.
Një
fjalë që e përdori edhe Pilati... Mandej, “lau duertë”.
Një
fjalë që e njeh vetëm një “liber”. Ma i përkthyemi në Botë!
Një
fjalë që nuk duhet të përdoret ma nga klerikët e vërtetë!
Një
fjalë që nuk njihet ndër kasaphana as n’ mejhanë!
Një
fjalë që pushtuesit e quejnë privilegj të tyne!
Një
fjalë që udhëheqësit e thonë: “Ma i forti, ma i drejti!”
Një
fjalë që asht në “kasaforten” e
Presidenti të Republikës.
Një
fjalë që gjykatësve, kur e shqiptojnë, “u merret” goja.
Një
fjalë që ndryshon me drejtimin e erës, thonë avokatët.
Një
fjalë që të gjithë akademikët e përkthejnë si do “qeveria”.
Një
fjalë që të gjithë shtetasit “nuk e besojnë”!
Një
fjalë që asht e kundërta e fjalës “demokraci”.
Një
fjalë që shpjegohet për me u kuptue me fjalën “padrejtësi”.
Një
fjalë që u thohet fëmijëve për me i zanë gjumi!
Një
fjalë që kur u thohet fëmijve ata nënkuptojnë “thupren”.
Një
fjalë që kur u thohet pleqve ata, ndezin një cigare.
Një
fjalë që nuk e besojnë as diplomatët.
Një
fjalë që gënjeshtarët nuk e hjekun goje.
Një
fjalë që duhet e para në fushata elektorale.
Një
fjalë që po e kuptove drejtë të merr edhe jeten.
Një
fjalë që peshohet me monadha ari, ndër gjykata.
Një
fjalë që vehet reklamë edhe ndër pallate.., me drita.
Një
fjalë që nuk e përdorin kurrë diktatorët.
Një
fjalë që nuk e kanë as fjalorët e shteteve të zhvillueme.
Një
fjalë që përdoret vetem në shtresat shoqnore të vorfna.
Një
fjalë që matet me “rrypin” e belit të një burri.
Një
fjalë që kontrollohet me aparate nga hetuesit.
Një
fjalë që vlenë me zhdukë Atdhetarët e vertetë.
Një
fjalë që asht e shkrueme në gjuhën shqipe, po nuk përdoret.
Një
fjalë që kur thuhet duhen “mbyllë” sytë, mos me të kuptue!
Një
fjalë që përfaqsohet edhe me vepra arti. Ashtu si fjala “Liri”
Një
fjalë që .., edhe pak vite në Shqipni “harrohet”!
Melbourne, 12 Maji 2022.