| E diele, 27.02.2022, 08:00 PM |
Figura e Skënderbeut, Flamuri dhe Simboli ynë kombëtar mbetet përherë aktuale dhe e përjetshme
Nga
Fotaq Andrea
Këto ditë mësuam nga shtypi, si dhe nga
forumi ynë “Zemra Shqiptare”, se në Prishtinë Z. Luan Tashi ka çelur ekspozitën
“Portrete të Skënderbeut gjatë
shekujve” me 65 vepra nga autorë shqiptarë e të huaj. Gjejmë rastin për të
përgëzuar publikisht autorin e kësaj veprimtarie të shënuar e të uruar, me
përmbajtje të fuqishme edukative e patriotike, sidomos për brezin e ri, duke
mbrujtur e mbajtur përherë të zjarrtë dashurinë për “Babain e Kombit”, siç e ka
cilësuar me të drejtë Faik Konica figurën e madhërishme të Heroit tonë Kombëtar
Skënderbeut. Po kështu, përgëzojmë edhe publicistin e njohur shqiptaro-amerikan
Frank Shkreli, i cili i kushtoi një shkrim kësaj veprimtarie, me tone të rrepta
kritike për përdhosjen e Memorialit të Skënderbeut në Lezhë.
Duke marrë
shkas nga kjo veprimtari e bukur, u kujtuam se që në shtator 2017, ne patëm
hartuar një listë propozimesh me 10 pika si veprimtari konkrete që mund të
merreshin parasysh nga iunstancat përkatëse me rastin e 550 vjetorit të vdekjes
së Heroit Kombëtar dhe në prag të shpalljes së Vitit Skënderbeu 2018. Ndodhesha
në atë periudhë në Tiranë për të botuar një minimum kopjesh dhe pa kurrfarë
ndihme shtetërore a mecenati Album-Antologjinë “Skënderbeu, Heroi Kombëtar
Shqiptar, Atlet i Krishtit, Mbrojtës i Europës”, me mbi 500 faqe format i madh,
mbi 200 autorë shqiptarë e të huaj dhe 930 ilustrime, për ta paraqitur në
Panairin e librit - nëntor 2017, Tiranë, e sidomos për t’i çelur rrugën një botimi më
të gjerë të kësaj vepre, mes vështirësish të mëdha financiare.
Ishte hera e
dytë që angazhoheshim drejtpërdrejt për promovimin jo vetëm të kësaj vepre pas
një pune intensive prej gati dy dekadash, por edhe për çeljen e një Ekspozite
me rastin e 100 vjetorit të shpalljes së Pavarësisë në nëntor 2012 me rreth 100
gravura e ilustrime, origjinale antike të portreteve të Skënderbeut, duke
filluar nga shekulli XVI, mbledhur nga koleksionistë e antikuarë shqiptarë.
Dështuam që në atë kohë për faktin e thjeshtë se do silleshin nga Vjena Shpatat dhe Përkrenarja e Skënderbeut –
ngjarja më madhore historike – dhe se “Ekspozita jonë – siç na u tha me gjysmë
zëri e gjysmë zyrtarisht –, nuk mund të shoqëronte këtë Eveniment të
Jashtëzakontë organizuar nga Lart, ngaqë do na dilte në këtë rast më i rëndë
bishti (Expozita me vepra origjinale) se sa sëpata (Shpatat)”. Dhe përherë para
dështimit qiteshin vështirësitë financiare – sëmundja gangrenë e institucioneve
shtetërore, kulturore e artistike që
ndrydh, zbeh e mpakë veprimtari të tilla
të rëndësishme me nismë individuale, duke i blofuar rëndë e duke i nëpërkëmbur
me buzëqeshje hipokrite a cinike, e me rrahje shpatullash gjoja miqësore a
inkurajuese edhe vetë autorët e këtyre nismave. Të cilëve, s’u mbetet aherë
tjetër veç të vihen përherë në kërkim mecenësh a filantropësh, kur asnjëherë
nuk vihet në veprim ligji i detaksimit të tyre për veprimtari kulturore e
shoqërore me interes mbarëshoqëror e mbarë kombëtar. Mëse një herë studiuesi
dhe kritiku i artit Agim Janina, miku i mirë i artistëve e i yni, e ka ngritur
fort zërin që piktorët dhe artistët shqiptarë, me vepra të nivelit të lartë
artistik nuk ndihmohen për çelje ekspozitash e organizim veprimtarish
artistike, por lihen në mëshirë të fatit dhe mezi arrijnë të mbijetojnë.
Vazhdojmë kësisoj të jemi përherë në fatin historiko-tragjik të mbijetesës sizifiane
shqiptare, në fat tranzicioni mallkues, që dashka gjysmë shekulli a një jetë
njeriu të kapërcehet për të dalë kombi në gjendje të përparuar e kulturuar si
mbarë Perëndimi i zhvilluar e civilizuar.
Pa u larguar
nga tema, po e ripublikojmë siç e kishim hartuar, ish projektin tonë paraprak,
paraqitur pra që në shtator 2017, në kohën e duhur, në vendin e duhur, në
personat e duhur, për Vitin Skënderbeu 2018 e në vazhdim, projekt që,
fatkeqësisht mbeti në kartë, por që mbetet megjithatë përherë aktual në rrafsh
kombëtar, në Shqipëri e në Kosovë, sepse aktuale dhe e përjetshme mbetet Figura
e Skënderbeut, Flamuri e Simboli ynë kombëtar. Ne nuk pretendojmë këtu aspak të
hartojmë ndonjë program qeverie për figurën e Skënderbeut, as të propozojmë
blerjen e Muzeut të Makaronave në Romë, ku ka pasë bujtur Skënderbeu ynë, as të
mbushet Muzeun Historik i Krujës me vepra origjinale antike, kur kutitë bosh
kanë përsipër vetëm kapakë të
fotografuar të këtyre librave, apo kur muret e Muzeut janë thjesht të veshura
me fotografime të gravurave e ilustrimeve historike kushtuar portretit të
KryeHeroit Shqiptar. Boll me artificializmat dhe varfërinë aspak dinjitoze të
regjimit të dikurshëm diktatorial. Ne thjesht u kufizuam këtu në këto 10 pika
për një koniukturë të përcaktuar “Viti Skënderbeu- 2018”, duke pasur parasysh,
mbi të gjitha, perspektivën dhe përmasën e fuqishme edukativo-shoqërore që ka
dhe duhet të ketë përherë Figura madhore dhe madhështore e KryeHeroit kombëtar
Gjergj Kastrioti Skënderbeu.
Ditën
e Panairit të Librit, nëntor 2017 me një grup intelektualësh ku u ekspozua Album-Atologjia
“Skënderbdu, Heroi Kombëtar Shqiptar”
Propozime veprimtarish për Figurën e
Skënderbeut
Mendoj dhe propozoj se mund të
stimulohen këto veprimtari konkrete për të ringjallur e freskuar traditën
shqiptare në kujtim të përjetshëm të Heroit Kombëtar.
1
Rigjallërim i sportit: thyerje
krahu – në Rumani këtij sporti popullor e tradicional i thonë: “hajt bëjmë
një garë sksanderbegse!” ose shkurt : “bëjmë një skënderbegse”, dmth thyerje
krahu kush është më i fortë. Kanë edhe kampionat kombëtar. Legjenda ka hyrë në
Rumani që në fillim të shekullit XVI, rreth vitit 1510 me Barletin kur ky thotë
në gojën e Skënderbeut për Muratin: “Të dërgova shpatën, por jo krahun”.
Ka shumë shprehje në rumanisht me
fjalën skandenberg = skënderbegase, konkretisht:
Facem un skanderbeg sau ai nevoie de odihn? s?-?i refaci
for?ele? (Bëjmë një skënderbegase
për të parë kush është i fortë); Po?i s? m? ba?i la skandenberg (Më munde në skënderbegase – në thyerjen e krahut); Asculta?i.
Oricine îl bate pe San la skandenberg, va primi
acest ceas de aur (kush e mund Sanin në skënderbegase
fiton këtë orë në ar); Oh! sunt
fantastic? la skandenberg (Oh,
jam i shkëlqyer në skënderbegase) [...]
2. Festa e luleve - Dita e Skënderbeut - e përngjashme me ditën e Jeanne d’Arc –ës
në Francë që festohet tradicionalisht (shih shkrimin Festa e Luleve... te
libri “F. Andrea, Gjurmime shqiptare,vëll 1” ose http://www.zemrashqiptare.net/news/23791/fotaq-andrea-festa-e-luleve-per-skenderbeun.html?skeyword=a
3. Festa e mbjelljes së fidaneve të reja të pemës së ullirit – mendoj të ringjallet e gjallërohet masivisht tradita martesore me mbjellje të një fidani nga çdo çift i sapo martuar (si në kohën e Skënderbeut – çifti që mbillte fidan ulliri merrte bekimin e Uratës në prani të Skënderbeut!) Kjo traditë ka simbolikë të fuqishme për një ditë të bardhë, fatlume. Merr këtu kuptim simbolika e paqes tek pema e ullirit në idenë: “E mbjellim së bashku këtë pemë ulliri për të na shkuar jeta vaj” – (shprehje e vjetër popullore shqipe me zanafille ullirin). Në këtë mënyrë mund të pemëzohet e të vishet me ullinj krejt faqja e masakruar e malit nga kaverna gurore, kancer vizual që shëmton nga larg Krujën panoramike të Skënderbeut.
4. Ashtu siç
organizohet një spartak –iadë (nga Heroi
i Lashtësisë Spartaku) – në traditën tonë mund të organizojmë skënderbe-iadën me sporte popullore –
kala dibrançe etj. (Për shembull skënderbejada
në shkollat 9 vjeçare + gjimnazet).
5. Mendoj t’i jepet një kuptim i thellë
historik, folklorik, kulturor e artistik pedonales së Tiranës – duke e veshur pjesë-pjesë me mozaikë – Propozoj
që studentë të arteve nga Kosova dhe Shqipëria (drejtuar nga pedagogët) të
skicojnë e realizojnë vetë (me gurë të mbledhur lumenjve) mozakë të larmishëm me
tematikë Eposin e Kreshnikeve (Muji, Halili, shtojzovallet, bajlozi i zi, etj),
si dhe me tematikë nga Skënderbejada. Garda e Skënderbeut është në zanafillë të
Kalorësisë së Lehtë Evropiane.
6. Pas monumentit të Skënderbeut në Tiranë – në pjesën e pasme mund të projektohen e vendosen monumente të Trimave të Skënderbeut (sipas shprehjes së bukur shqipe “Trimi i mirë me shokë shumë”), kalorësit e Skënderbeut, që nga Gjon Kastrioti, Mamica e Donika gjer te Leke Dukagjini, te Arianiti, Topia, Muzaka, Moisiu, Vrana Konti, etj. etj.
7. Mendoj që me kohë e
gradualisht të ripërtërihet Festa
kalorësiake skënderbejane për nder të kalorësisë së famshme shqiptare që është
në themel të krijimit të Kalorësisë së lehtë europiane (mund të organizohen
me këtë rast gara hipizmi, spektakle kuajsh, prezantime racash të kuajve (sipas
traditës boshnjake dhe sllovene), etj. – Shqiptari Gjergj Basta me gjak
kastriotas, është ideatori, themeluesi dhe teoricieni i strategjisë së
Kalorësisë së lehtë evropiane, sipas taktikës dhe strategjisë skënderbejane të
luftës rrufe.
8. Mendoj të futet në
masë Festa e Shën Gjergjit më 1 maj,
me lule shen gjergji, të famshmet mugetat
franceze. Për më tepër që tek arbëreshët dhe shqiptarët Shen Gjergji që mposht
dragoin është identifikuar përherë tradicionalisht me Gjergj Kastriotin.
9. Mendoj të ringjallet kuptimi i kapeles së
famshme shqiptare të quajtur historikisht albanuaja apo albanoja, ose thjesht
kapelja shqiptare (realizuar nga zejtarët shqiptarë në Venedik), kapele të
cilën e kanë mbajtur mbi kokë edhe dy mbretër të Francës, Henri II dhe Henri
IV, dhe u përjetësuar në tablo nga Rubens hyrja e famshme e Henrit IV në Paris me
kapelen albanua në kokë. (Shih studimin tim te “Gjurmime Shqiptare” – kapelja
është skicuar dhe realizuar në mëndur artizanale edhe në Muzeun Kombëtar nga
një djalosh i pasionuar pas kapeles shqiptare që u hoq nga puna arbitrarisht. Shih
dhe
http://www.zemrashqiptare.net/news/id_38119/Fotaq-Andrea:-Z%C3%ABri-Albanua.html
10. Mendoj të marrë
hov skulptura urbane me tematikë
historike dhe artistike për të zbukuruar parqet dhe sheshet dhe për një
urbanistikë moderne. Mund të propozohet një projekt ligj që ndërtuesit të
investojne pranë skulptorëve për një afresk, mozaik apo skulpturë përpara
godinave që ndërtojnë sidomos në qendrat e qyteteve kryesore. Kam parasysh këtu
kujdesin që tregoi në këtë drejtim, në stimulimin e vlerave artistike dhe
zbukurimin e godinave, Mathias Corvin dhe Luigji XIV – i quajtur le Roi Soleil
(Mbreti Diell) që bëri gjithçka për kulturën franceze, sidomos për Letrat,
pikturën e skulpturën.
E mbyllim këtë “Listë
Propozimesh” me poezinë e Çajupit “Amaneti i fundit i Skënderbeut”, poezi e
recituar në mënyrë të përsosur, me zë të ngrohtë, gjithë pasion artistik e
patriotik, me shpirt të mallëngjyer e zë hyjnor nga i Madhi Mirush Kabashi,
poezi e shkruar me germa të arta në lapidar të Rilindje Kombëtare Shqiptare që
vuri në qendër të saj Figurën e Ndritur e të Përjetshme të Gjergj Kastrioti
Skënderbeut.
A. Z. Çajupi: Porosia e fundit e
Skënderbeut, para se të vdiste.
Sa rrojta s'u turpëruam
Te gjithë bashkë
luftuam,
Vendin e
nderuam,
Se nga turqit e shpëtuam.
Po tani u afrua
dita e fundit dhe per mua.
Të gjithë këtë ditë
e presim,
Kemi lerë e do
vdesim.
Njeri për jetë s'ka
mbetur,
Dheu të gjithë i ka
tretur.
Ndaj desha, sa jam
dhe gjallë,
T'u mbledh e t'u
them këto dy fjalë:
O vëllezër Shqipëtarë!
Të gjith tok, e të
pandarë.
Mysliman, a të
Krishterë,
Perëndia na ka bërë,
Jemi vëllezër të tërë.
Zoti kur bëri insanë,
Me një fytyrë të
lartë,
Të Krishterë e Myslimanë,
I gatoi me një baltë
Zoti me të madh të
vet,
Eshtë Një, dhe i vërtetë
Si këtu dhe mbatë
jetë.
Si Ungjilli dhe
Kurani.
Mos e ndani Perëndinë!
Mos e ndani Shqipërinë!
Njari-tjatrin mos e
hani,
Si bëjne ata që
s'dinë.
Besa është e Gjithësisë
Po ne jemi të Shqipërisë,
Se kemi pirë një
sisë.
Për perëndinë që
besoni,
Faluni si të doni,
Po lutuni tek Perëndia
Të rrojë për jetë
Shqipëria!