| E hene, 27.12.2021, 05:45 PM |
Blerim Latifi:
“Për
Serbinë, nisma “Ballkani i Hapur” është zgjidhje më e mirë sesa integrimi
evropian, sepse nuk do të duhej të hiqte dorë nga lidhjet me Rusinë dhe Kinën…
Ballkani i Hapur, si një zgjidhje e detyruar për shkak të ngërçit në integrimin
europian, i jep vendit tonë mundësinë të lidhet me rajonin, të bashkëpunojë
maksimalisht me Bashkimin Europian, por edhe t’i mbajë partnerët e tij
strategjikë ekonomikë dhe gjeopolitikë nga lindja”, paska thënë analisti
politik serb, Dragomir Andjelkoviq. Po pra, ky është thelbi i krejt kësaj pune.
Ky është neotitoizmi i Vuçiqit. Pse po e quaj neotitoizëm? Sepse kështu
taktizonte dikur Tito : kur nuk i ecnin punën mirë me Perëndimin, shkonte e
derdhte lot në Moskë dhe Pekin, dhe anasjelltas, kur Moska ia prishte
llogaritë, shkonte i bënte lajka Perëndimit.
Por
ky nuk është problemi, sepse, në fund të fundit, është e drejtë e Vuçiqit të
zgjedh lojën gjeopolitike që dëshiron të luaj për shtetin e tij. Problemi është
tek ne që nuk jemi në gjendje të bashkërendojmë një strategji kombëtare në
epokën e re, në të cilën jemi të detyruar ta mendojmë botën pa ëndrrën e
integrimit europian.
________
Revolucionet
filozofike që ndodhën në transhetë e luftës
E
lexova një shkrim në The Economist. I kushtohej 100 vjetorit të botimit të
veprës "Traktati Logjiko-Filozofik" të filozofit austriak Ludwig
Wittgenstein.
Autori
i shkrimit e cilësonte këtë vepër si "libri që ndryshoi përgjithmonë
filozofinë perëndimore". Në fakt, përgjithësisht pranohet se Traktati i
Wittgenstein, së bashku me "Qenia dhe Koha" të Heidegger dhe
"Historia dhe vetëdija klasore" e Llukaç, janë tri veprat që kanë
determinuar debatet kryesore filozofike gjatë shekullit XX.
Një
fakt interesant për Traktatin e Wittgenstein është se ai atë e shkroi në
transhe, derisa ishte ushtar në frontet e Luftës së Parë Botërore. Pas luftës,
kur e mori për ta botuar, teksti ishte i gjithi i njollosur nga balta e
transheve. Vetë struktura e librit, që përbëhet nga paragrafë të renditur me
numra, na e tregon atmosferën e luftës. Ato u ngjajnë ushtarëve të renditur në
skuadra, të gatshme për sulm. Veçse paragrafët e Traktatit të Wittgenstein, për
dallim nga pushka e tij, nuk synonin të
vrisnin ushtarët armiq, por të hedhin në erë ngrehinën e metafizikës së vjetër
dhe ta rikthenin filozofinë në shtëpinë e logjikës, për t’u marrë me punët e
sqarimit logjik të mendimeve dhe të gjuhës.
Filozofia
e Wittgenstein, e lindur në transhetë e luftës, e përmbyste një filozofi tjetër
të madhe, atë të Dekartit, e cila po ashtu kishte lindur gjatë ditëve kur
Dekarti ndodhej në Gjermani si ushtar në betejat e Luftës Tridhjetë Vjeçare e
cila sapo kishte nisur në Europë.
Kështu
që mos mendoni se filozofët vetëm “filozofojnë”, ata dinë edhe të jenë
luftëtarë të zotë.
________
Në
historinë e tij të gjatë Prizreni ka parë e përjetuar ngjarje nga më të rëndat
e më të shëmtuarat. Një të tillë po e përjetonte edhe në mëngjesin e hershëm të
13 dhjetorit të vitit 1924. Qyteti vlonte nga njerëz të armatosur. Ata bartnin
shenja dhe uniforma të ndryshme. Serbë, rus dhe shqiptarë ishin bërë bashkë për
të sulmuar Shqipërinë dhe rrëzuar qeverinë e Nolit. Shtabi i gjithë asaj
ushtrie përbëhej nga dy shqiptarë, Ceno Bej Kryeziu dhe Muharrem Bajraktari, si
dhe nga një gjeneral serb dhe një gjeneral rus, i ushtrisë së shkatërruar të
Carit. Në Kukës kishte vënë pritë Bajram Curri me malsorët e tij, por fati i
betejës dihej qysh në fillim. Askush nuk mund ta ndalte artilerinë e Pashiqit,
e cila ishte vënë në dispozicion që shqiptarët të masakronin njëri tjetrin për
të marrë pushtetin në një shtet që ende funksiononte vetëm në letër.
Në
të njëjtin mëngjes vetë Zogu me trupa të tjera serbe, ruse e shqiptare do të
niste sulmin nga drejtimi i Dibrës. Kështu, një nga kronikat më të shëmtuara në
historinë e shqiptarëve, atë ditë do të zinte vend në faqet e saj.
Në
atë pasdite Noli u nis drejt Durrësit për t'u larguar përgjithmonë nga
Shqipëria. Në gjysmë të rrugës i thotë shoferit të tij: Duhet të kthemi edhe
njëherë në Tiranë, kam harruar në zyrë dorëshkrimin e përkthimit në Shqip të
Rubairave të Omar Khajamit.
Çfarë
situate ironike, mbase edhe tragjike! Intelektuali më i madh shqiptar i kohës e
kishte humbur betejën politike me banditët dhe krejt çfarë mund të bënte ishte
të shpëtonte nga duart e tyre përkthimin në shqip të njërës prej kryeveprave të
letërsisë botërore. Ëndrra e tij demokratike kishte marrë fund nën rrebeshin e
intrigave shekspiriane, të cilat në Ballkanin e asaj kohe ishin mënyrë e
jetesës. Ai i njihte me themel intrigrat e kriminelëve në tragjeditë e
Shekspirit, por nuk ishte në gjëndje të luante rolet e tyre, ndërsa armiqtë e
tij, që nuk kishin dëgjuar kurrë për Shekspirin, i jetonin ato role në teatrin
e politikës shqiptare. Noli ishte shqiptari i parë që kishte shkruar për
Makiavelin, por nuk bëhej dot makiavelist. Armiqtë e tij, që se kishin dëgjuar
kurrë emrin e Makiavelit, jetonin e vepronin si makiavelistë të pamëshirshëm.
Kështu fati politik ishte në anën e tyre.
________
Kisha
midis dy kullave të lavdishme
Pamja
që shikoni në fotografi, një kalimtari të rastit që nuk e njeh vendin, nuk i
thotë ndonjë gjë të veçantë. Një arë, një grumbull therrash në krye të saj dhe
kaq. Dikund rreth 300 metra larg prej tyre ndodhet kulla e Tahir Mehës, njeriut
që luftoi me policinë speciale jugosllave në vitin 1981, në një betejë titanike
prej tetë orësh. Dikund rreth 1 kilometër prej tyre ndodhen kullat e
Jasharajve. Emri i vendit është: Arat e Kishës. Pjesa e mbuluar me therra është
vendi i saktë i kishës, themelet e të cilës ekzistonin deri në vitet '50 të
shekullit të kaluar. Këtu asnjëherë nuk është dukur ndonjë arkeolog për t'i
nxjerrë në dritë ato gjurmë që kanë mbetur prej tyre. Toponimi nuk ekziston në
asnjë data bazë institucionale. Ekziston vetëm në kujtesën popullore të banorëve
të Prekazit, pasardhësve të Prenkës nga Kuçi.
________
Kur
e lexova lajmin për mbylljen e librarisë “Nobel” në Shkup, gjëja e parë që më
erdhi në mendje ishte thënia e Brodsky-t se ka krime më të këqija se djegia e
librave, e njëri prej tyre është kur nuk lexohen ato.
Ishte
një befasi e këndshme për mua kur e vizitova këtë librari, disa disa javë më
parë, pas ftesës së pronarit të saj, Latif Mustafa. Latifi ka studiuar filozofi
tek ne në Departamentin e Filozofisë dhe më erdhi shumë mirë kur, pas shumë
vitesh, e pashë se pasioni i tij për botën e librit ishte po aq i madh, sa në
kohën kur ishte student. Dhe kjo më se miri shihej në librarinë e tij. Mënyra
se si libraria ishte organizuar, sistematizimi plot shije i librave, vetë
përzgjedhja e titujve, flisninin qartë për dashurinë dhe vizionin e Latifit për
botën e librit. Brenda librarisë së tij të krijohej ndjenja se kishe hyrë në
një librari të Parisit apo të Londrës. Por, gjithë kohën sa po e shijoja atë
kënaqësi intelektuale brenda saj, nuk më hiqej nga mendja një parandjenjë e
keqe se kjo librari do ta kishte të vështirë të mbijetonte gjatë.
Prej
nga më vinte ajo parandjenjë?
Pikë
së pari nga rrethina brenda të cilës ndodhej libraria. Një rrethinë e dominuar
nga një mentalitet esencialisht oriental. Libraria “Nobel” i ngjante një luleje
të bukur që është e dënuar të thahet shpejt, ngase është mbjellur në një tokë
të papërshtatshme për të. Ajo u mbyll, sepse lexuesi i saj në Maqedoninë
Veriore nuk ekziston. Fjala është për lexuesin shqiptar të literaturës shqipe
dhe asaj perëndimore.
Po
pse nuk ekziston ky lexues?
Sepse
është duke ndodhur një gjamë e madhe kulturore tek shqiptarët e Maqedonisë: ata
janë duke u zhvendosur në një univers tjetër kulturor, në të cilin nuk ekziston
as interesimi më minimal as për kanonin e vlerave kulturore të Civilizimit
perëndimor dhe as për kanonin e kulturës kombëtare shqiptare. Ata janë duke u
zhvendosur në universin kulturor të botës arabe. Dhe gjatë kësaj zhvendosje ata
janë duke u shndërruar nga një komunitet etnik në një komunitet religjioz.
Diçka që u kishte ndodhur shumë dekada më herët bashkëatdhetarëve të tyre të
besimit ortodoks. Latifi me librarinë e tij donte të ecte në drejtimin e
kundërt të kësaj rryme të shkombëtarizimit të shqiptarëve të Maqedonisë, por
duke qenë i vetëm në këtë ecje, nuk kishte si të ndodhte ndryshe me përpjekjen
e tij.
________
Në
kodin ligjor të vitit 391 të Perandorit Teodos ekziston një ligj, në të cilin
thuhet se askush nuk mund të shes një tokë pa marrë fillimisht miratimin e
kusherinjve e pastaj edhe të pjesëtarëve të tjerë të fisit.
Është
e çuditshme se deri vonë ky ligj, tanimë i pashkruar, është zbatuar në mënyrë
rigoroze nëpër katundet tona. Si shpjegohet kjo gjë? Një teori thotë se e
drejta zakonore shqiptare ka përvetësuar shumë norma nga e drejta romake. Një
tjetër, më sociologjike, e shpjegon me strukturën e organizimit fisnor. Vetë
struktura sociale e fisit e imponon një normë të tillë. Sidoqoftë një gjë është
e qartë: ligjet e Romës së lashtë nuk kanë vdekur. Ato vetëm kanë marrë trajta
të tjera. Si energjia e universit.
________
Në
librin e tij "Golgota Shqiptare: Akuzë kundër shfarosësve të Popullit
Shqiptar (1913)", publicisti austriak Leo Freundlich, derisa përshkruan
masakrat e kryera mbi shqiptarët nga ushtria serbe gjatë pushtimit të Kosovës
në vjeshtën e vitit 1912, mes tjerash shkruan: "Bandat e para të
ushtarëve, të cilat lëvizin gjithandej, duke shpërthyer dyer shtëpish e duke
hyrë brenda me forcë, janë ndër gjërat më të tmerrshme".
Me
25 dhjetor të atij viti, në një betejë të pabarabartë me një bandë të tillë, ra
Ahmet Delia, duke lanë prapa një nga shembujt e rrallë të rezistencës me çdo
mjet, deri në frymën e fundit, kundër shtypjes e poshtërimit.
________
Ma
mori gjithë vikendin, por ia vlejti plotësisht! Kënaqësi intelektuale të lexosh
një përmbledhje dhe analizë të mirëfilltë shkencore të dëshmive për Arbninë
Mesjetare. Kënaqësia është e dyfishtë për faktin se autor i këtij studimi me
kredenciale të plota shkencore, është një akademik shqiptar.