| E diele, 26.12.2021, 09:45 PM |
Foto
Toshe Dabac, Familja e Muhamed Demukajt
MERITË E MAGDALENËS DESHIFRIMI I FOTOS TË FAMILJES SË
DEMUKAJVE NGA MUZEU I ZAGREBIT
Nga
Sylejman Morina
Në
muzeun Zagrebit :”Muzej za umjetnost i
obrt u Zagrebu” mbi gjysmë shekulli
kishte qëndruar një foto me motive nga Kosova. Fotografia ishte vepër e
fotografit të njohur kroat, Toshe Dabac
(1907- 1970). Dabac ka qenë një fotograf i njohur me renome ndërkombëtare;
njëri ndër themeluesit dhe përfaqësuesi
kryesor i shkollës zagrebase të fotografisë.
Fotoja
në fjalë ishte e realizuar në kullën e Muhamed Demukajt, gjatë vizitës së
funksionarit të njohur kroat, Vladimir Bakariq, në vitin 1963, në komunën e Deçanit.
Ishte
studentja e Universitetit të Varshavës, Magdalena Moleda, nga dega - Gjuhë dhe
letërsi kroate, personi që e kishte filluar kërkimin për deshifrimin e kësaj
fotografie, që i mungonin të dhënat reale dhe njohuritë për këtë eksponat të
muzeut. Por, në saje të këmbëngulësisë së saj dhe përkushtimit u arrit të deshifrohet fotoja enigmatike për të cilën
muzeu nuk kishte njohuri të mjaftueshme.
Për
çudi, pikërisht kjo foto i kishte pëlqyer Magdalenës nga opusi i gjerë i Toshe
Dabacit. ”Kjo fotografi ka të bëjë me një ese në kuadër të studimeve në
fakultet, ndaj kisha për të shkruar për tri foto të përzgjedhura nga tre autorë
kroat: Toše Dabac, Marija Braut dhe Branka Bali?”, thotë Magdalena Moleda.
Ajo
kishte dashur që në punimin e saj studimor, nëpërmjet kësaj fotografie, të
paraqitet një pjesë e trashëgimisë së Kroacisë.
Por
me kërkesën për informata shtesë rreth përmbajtjes së kësaj fotografie të
autorit Dabac, ajo e kishte lutur lektoren e saj të gjuhës kroate Gordanu Leshinu, që të kontaktoj
me një etnologe, personeli i
Muzeut të Zagrebit, i cili nuk kishte njohuri se nga ç’trevë e Kroacisë buronte
kjo foto. Mendimi se fotografia ishte realizuar diku në Kroaci, dhe ishte pa informata shtesë për Magdalenën, nuk ishte plotësisht e pranueshme.
Poashtu
, dyshohej se fotoja mund edhe të mos
ishte nga ambienti i Kroacisë, që nënkuptonte dilemën se nga cila pjesë e
Jugosllavisë mund të ishte?! Pra, veshja e femrave që shihej në foto cilit
popull mund t’i përkiste, pasi që në
Jugosllavi jetonin shumë kombe e kombësi.
Siç
dihej, të vetmet informacione ishin: autori dhe legjenda e fotos ku shkruante:
“Obitelj Muhameda Demukaj” (familja e Muhamed Demukajt).
Pasi që askush nuk ishte në gjendje të jepte
përgjigje të sigurt, zyrtarja e muzeut (”Muzej za umjetnost i obrt u Zagrebu”)
kishte kërkuar ndihmë nga kolegia e saj
në Muzeun Etnografik të Zagrebit, që
ishte një etnologe me origjinë nga qyteti i Zarës. Ajo kishte njohuri të gjerë
për veshjet e popujve të Ballkanit dhe, sapo e kishte parë foton, kishte pohuar
se kemi të bëjmë me veshje shqiptare, pa dhënë detaje se nga cila trevë mund të
ishin ato. Më pas, ajo i drejtohet me
letër për informacione shoqes së saj nga Zara, bibliotekares arbëreshe, prof.
Lucija Peroviqit, duke e ditur se kjo kishte bashkëpunim me shqiptarë nga
Kosova.
Falë
kontakteve të mia të vazhdueshme me arbëreshët e Zarës, profesoresha Peroviq ma
kishte dërguar fotografinë me lutjen që, mundësisht, ta deshifroja atë, se nga
cila trevë shqiptare mund jetë ajo, duke
u bazuar në veshjen e femrave që gjendeshin në fotografi. Pa u menduar fare e
dija se kjo veshje tradicionale e femrave duhet të ishte nga treva e
Dukagjinit, e sidomos në bazë të emërtimit të saj: “Familja e Muhamed
Demukajt”. Lucijes menjëherë ia ktheva
përgjigjen, duke i thënë se do ta hulumtoja edhe familjen në fjalë. Ajo, u
falënderua që përgjigjen e kishte marrë brenda minutash dhe se për muzeun kjo
informatë do të ishte e mjaftueshme.
Sidoqoftë,
përmes miqve nga ajo komunë hulumtova familjen në fjalë, por, fatkeqësisht,
rezultatet ishin zhgënjyese, për faktin se askush kurrfarë informacioni nuk më
solli për ketë familje. Për një çast m’u kujtua që të hulumtoj në ueb faqen
zyrtare të Komunës së Deçanit. Aty hasa në emrin e zyrtarit komunal, Agron
Demukaj, i cili po mbante postin e drejtorit për Buxhet dhe Financa.
Magdalena
Moleda
Kisha
parandjenjën se Agroni do të ishte në farefisni me familjen e Muhamet Demukajt,
kështu që i shkrova menjëherë një letër, të shoqëruar bashkë me fotografinë.
Përgjigjja e tij ishte e menjëhershme, ndonëse edhe ai nuk ishte plotësisht i
sigurt se fotoja do të ishte nga familja e tij. Pra, mbeti që ai të konsultohej
me familjen e tij dhe të përgjigjej pas verifikimit të fotos. Sigurisht,
anëtarët më të vjetër e kishin identifikuar foton në fjalë, për çka z. Agroni,
në përgjigjen e dytë, e vërtetoi që fotografia ishte e realizuar në familjen e
tij. “Fotografia është bërë në Kullën e Demukajve, në qytetin e Deçanit, kullë
e cila është në pronësi të prindit tim - Haxhiut. Kulla është bombarduar nga
forcat serbe më 1998, por është restauruar pas luftës”, ishte përgjigjja e
Agronit.
Ndërkohë
më kishte ardhur një letër falënderimi nga studentja e Universitetit të
Varshavës, zonjushës Magdalena Moleda, e
cila falënderohet për kontributin tim për ndriçimin e fotografisë në fjalë,
duke më shpjeguar në detaje se si kishte filluar deshifrimi i kësaj fotografie.
Ajo e kishte falënderuar personelin e Muzeut, profesoreshën Lucija Peroviq,
pastaj z. Agronin, të cilit ia kisha dhënë adresat që të komunikonte me Lucijen
dhe Magdalenën.
Jam
i habitur për të mirë që filli i kësaj nisme ishte nga një studente polake, ndërkohë që unë,
fillimisht, mendoja se informacionet korrespondojnë vetëm me muzeun e Zagrebit
dhe me prof. Lucijen.
Duke
e parë gjithë këtë ecejake të një informacioni, që kësaj here është edhe në të
mirë të kulturës sonë, arsyeshëm shtroj pyetjen: - sa e sa vlera kombëtare na i
kanë zbuluar të tjerët; madje edhe anën tjetër të medaljes: - sa e sa vlera
autoktone na i kanë vjedhur të tjerët, duke ndërruar autorësinë?!
Kur
kihen parasysh edhe raste të tjera të tjetërsimit të artefakteve nga
trashëgimia jonë kulturore, siç ishte më herët “Mbretëresha në fron”, pastaj
eksponate të shumta nga muzeu i Kosovës që u zhdukën gjatë luftës së fundit,
ose tjetërsimi i instrumentit të lahutës, tentimi i përvetësimit të figurave
historike kombëtare, Skënderbeut , Nënë
Terezës e ngjashëm, në mendjen time më
vjen pyetja e vazhdueshme: ku janë dy akademitë tona me gjithë akademikët dhe
përgjegjësit e trashëgimisë kulturore, dhe jo vetëm kaq?
Le
të jetë kjo fotografi vetëm një shkas i porosisë sime për institucionet tona
respektive që t’i hapim vetë sytë dhe ti
përvjelim mangët, të punojmë më shumë, mos presim që të tjerët
do të punojnë për ne!